načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník - Jarmila Kelnarová; Martina Cahová; Iva Křesťanová; Marcela Křiváková; Zdeňka Kovářová

Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník

Elektronická kniha: Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty
Autor: Jarmila Kelnarová; Martina Cahová; Iva Křesťanová; Marcela Křiváková; Zdeňka Kovářová
Podnázev: 1. ročník

Teoretický výklad o základech ošetřovatelství pro 1. ročník oboru zdravotnický asistent. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3% 95%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 236
Rozměr: 21 cm
Úprava: 4 stran obrazové přílohy: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2830-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Teoretický výklad o základech ošetřovatelství pro 1. ročník oboru zdravotnický asistent.

Popis nakladatele

Moderní základní učebnice ošetřovatelských postupů a témat z předmětu Ošetřovatelství pro žáky oboru zdravotnický asistent. Po prostudování budou studenti schopni plnit studijní povinnosti v tomto stěžejním předmětu a získají vědomosti důležité pro další studium a praktickou výuku. Titul obsahuje témata, která jsou studentům 1. ročníku vyložena - např. ošetřovatelský proces, vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků a další. Obsahuje pracovní postupy u základních postupů - např. dezinfekce, úprava lůžka, hygienická péče o pacienta. Učebnice bude doplněna pracovním sešitem, kde mohou studenti využít a zopakovat vědomosti získané díky této publikaci a rozvíjet kritické myšlení tolik potřebné pro práci zdravotnických pracovníků.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jarmila Kelnarová; Martina Cahová; Iva Křesťanová; Marcela Křiváková; Zdeňka Kovářová - další tituly autora:
Psychologie 1. díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 1. díl
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
 (e-book)
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
Pečovatelství Pečovatelství
 (e-book)
Pečovatelství -- Péče o zdravé a nemocné dítě Pečovatelství
 
K elektronické knize "Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník" doporučujeme také:
 (e-book)
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
 (e-book)
První pomoc -- Pracovní sešit pro studenty SZŠ a zdravotnických lyceí První pomoc
 (e-book)
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OŠETŘOVATELSTVÍ PRO ZDRAVOTNICKÉ ASISTENTY –

1. ROČNÍK

Hlavní autorka a editorka: PhDr. Jarmila Kelnarová, Ph.D.

Spoluautorky: Mgr. Martina Cahová, Mgr. Iva Křesťanová,

Mgr. Marcela Křiváková, Ph.D., Mgr. Zdeňka Kovářová

Recenzentka: Mgr. Jana Uhrová

V učebnici byl použit písemný a fotografi cký materiál pořízený

ve Fakultní nemocnici U svaté Anny v Brně.

© Grada Publishing, a.s., 2009

Cover Photo © fotobanka allphoto, 2009

Obrázky v kap. 13 jsou použity z knihy Kelnarová, J., Toufarová, J., Sedláčková, J.,

Číková, Z.: První pomoc I. pro studenty zdravotnických oborů.

Praha, Grada Publishing 2007.

Obrázky a fotografi e Petr Žalmánek

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3484. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková

Sazba a zlom Karel Mikula

Počet stran 240 + 4 strany barevné přílohy

1. vydání, Praha 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvlášt

ním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách,

dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich prak

tického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní

důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem

reprodukovány, ukládány či rozšiřovány bez písemného souhlasu nakladatelství.

ISBN 978 -80 -247-2830 -8


5

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1 Ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1 Charakteristika a základní rysy moderního ošetřovatelství . 13 1.2 Znaky ošetřovatelského povolání . . . . . . . . . . . . . . . 15 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

2 Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků . . . . . . 17

2.1 Základy vývoje ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 2.2 První ošetřovatelské školy na světě . . . . . . . . . . . . . . . 18 2.3 Vývoj ošetřovatelství v Čechách . . . . . . . . . . . . . . . . 20 2.4 Ošetřovatelský personál a jeho další vzdělávání v českých

zemích ve 21. století . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

3 Ochrana zdraví zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

3.1 Osobnost zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . . 25 3.2 Vztah zdravotnického asistenta a nemocného . . . . . . . . 26 3.3 Životní styl zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . 27 3.4 Etický kodex sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

4 Ošetřovatelský proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

4.1 Charakteristika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 4.2 Potřeby klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

4.2.1 Dělení potřeb klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

4.2.2 Diagnostika potřeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 4.3 Fáze ošetřovatelského procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

4.3.1 Ošetřovatelská anamnéza . . . . . . . . . . . . . . . 36

4.3.2 Ošetřovatelská diagnóza . . . . . . . . . . . . . . . . 38

4.3.3 Stanovení cíle ošetřovatelské péče . . . . . . . . . . . 40

4.3.4 Plánování ošetřovatelských intervencí . . . . . . . . 40

4.3.5 Realizace ošetřovatelských intervencí . . . . . . . . . 41

4.3.6 Hodnocení ošetřovatelského procesu . . . . . . . . . 42 4.4 Ošetřovatelská dokumentace, záznam . . . . . . . . . . . . . 43 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

5 Ošetřovací jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

5.1 Typy a druhy ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . 45

5.1.1 Typy ošetřovacích jednotek . . . . . . . . . . . . . . . 45

5.1.2 Druhy ošetřovacích jednotek . . . . . . . . . . . . . . 46 5.2 Součásti ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

5.2.1 Pokoje pro nemocné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

5.2.2 Vyšetřovna a přípravna . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

5.2.3 Pracovna sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

5.2.4 Kuchyňka, jídelna, jídelní kouty . . . . . . . . . . . . 48

5.2.5 Hygienické zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

5.2.6 Skladovací prostory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 5.3 Vybavení ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 5.4 Inventář, spotřební materiál, prádlo . . . . . . . . . . . . . . 51 5.5 Udržování čistoty a pořádku na ošetřovací jednotce . . . . 51 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

6 Organizace práce zdravotnického týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

6.1 Zdravotnický tým a jeho cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 6.2 Náplň práce ošetřovatelského týmu . . . . . . . . . . . . . . 53 6.3 Postavení zdravotnického asistenta v ošetřovatelském týmu . 55 6.4 Řídicí funkce sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 6.5 Organizační systémy práce ošetřovatelského týmu . . . . . 59 6.6 Zajištění nepřetržitého provozu ošetřovací jednotky . . . . 61

6.6.1 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v dopolední službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

6.6.2 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v odpolední službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

6.6.3 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v noční službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

6.7 Předávání služby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

7 Klient a nemocniční prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

7.1 Příjem nemocného k hospitalizaci . . . . . . . . . . . . . . . 66

7.1.1 Druhy příjmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

7.1.2 Příjem nemocného na příjmovém oddělení nemocnice 67

7.1.3 Příjem nemocného na ošetřovací jednotce . . . . . . . 69

7.1.4 Dokumentace nemocného vedená

na ošetřovací jednotce . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

7.1.5 Urgentní příjem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 7.2 Zvláštnosti příjmu dítěte k hospitalizaci . . . . . . . . . . . . 71 7.3 Adaptace nemocného na hospitalizaci . . . . . . . . . . . . . 72 7. 4 S p e c i fi ka hospitalizace národnostních menšin . . . . . . . . 74 7.5 Překlad nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 7.6 Propuštění nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 7.7 Práva nemocných a Charta práv dětí . . . . . . . . . . . . . . 80 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

8 Vizita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

8.1 Význam, účel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 8.2 Formy vizity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 8.3 Povinnosti zdravotnického asistenta při vizitě . . . . . . . . 86 8.4 Lékařské vyšetření při vizitě . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 8.5 Záznam, etické aspekty vizity . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

9 Péče o pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

9.1 Nemocniční infekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

9.1.1 Druhy nemocničních nákaz . . . . . . . . . . . . . . 91 9.2 Prevence nozokomiálních nákaz . . . . . . . . . . . . . . . . 92

9.2.1 Protiepidemický režim ve zdravotnických zařízeních . 92

9.2.2 Dekontaminační postupy . . . . . . . . . . . . . . . . 93 9.3 Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči . . . . . . 94 9.4 Dezinfekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

9.4.1 Způsoby provádění dezinfekce ve zdravotnických

zařízeních . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

9.4.2 Fyzikální metody dezinfekce . . . . . . . . . . . . . . 96

9.4.3 Fyzikálně-chemická dezinfekce . . . . . . . . . . . . 96

9.4.4 Chemické metody dezinfekce . . . . . . . . . . . . . 96

9.4.5 Chyby při provádění dezinfekce . . . . . . . . . . . 101

9.4.6 Příprava dezinfekčních roztoků . . . . . . . . . . . 102 9.5 Sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

9.5.1 Předsterilizační příprava . . . . . . . . . . . . . . . 104

9.5.2 Obalové materiály . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

9.5.3 Fyzikální sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

9.5.4 Chemická sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

9.5.5 Uložení vysterilizovaného materiálu . . . . . . . . 108

9.5.6 Kontrola sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

9.5.7 Zajištění sterilních pomůcek

pro ošetřovací jednotku . . . . . . . . . . . . . . . . 110


8

9.5.8 Zásady pro práci se sterilním materiálem . . . . . . 110

9.5.9 Sterilní pomůcky k jednomu použití . . . . . . . . 110 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

10 Lůžko a jeho úprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

10.1 Umístění lůžka v pokoji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 10.2 Typy lůžek pro děti a dospělé . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 10.3 Základní vybavení lůžka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 10.4 Úprava lůžka bez nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 10.5 Úprava lůžka s nemocným . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

10.5.1 Úprava lůžka bez výměny prádla . . . . . . . . . . 118

10.5.2 Úprava lůžka s výměnou prádla . . . . . . . . . . . 118

10.5.3 Úklid pomůcek po úpravě lůžka . . . . . . . . . . . 119 10.6 Pomůcky doplňující lůžko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

10.6.1 Pomůcky k úpravě polohy . . . . . . . . . . . . . . . 120

10.6.2 Pomůcky usnadňující nemocnému

pobyt na lůžku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

10.6.3 Pomůcky k zajištění bezpečnosti nemocného . . . 121

10.6.4 Pomůcky k prevenci proleženin . . . . . . . . . . . 122

10.6.5 Jiné druhy pomůcek . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 10.7 Změny poloh nemocného na lůžku . . . . . . . . . . . . . 123

10.7.1 Posouvání nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . 124

10.7.2 Otáčení nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

10.7.3 Přenášení nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

10.7.4 Posazování, vstávání nemocného . . . . . . . . . . 125 10.8 Polohy nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

10.8.1 Polohy léčebně preventivní . . . . . . . . . . . . . . 126

10.8.2 Polohy vyšetřovací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

11 Hygienická péče o děti a dospělé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

11.1 Význam hygienické péče, hygienické návyky . . . . . . . . 131 11.2 Péče o osobní a ložní prádlo . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 11.3 Péče o zuby a hygiena dutiny ústní . . . . . . . . . . . . . 133

11.3.1 Péče o zdravou dutinu ústní . . . . . . . . . . . . . 133

11.3.2 Zvláštní péče o dutinu ústní . . . . . . . . . . . . . 134 11.4 Ranní toaleta soběstačných klientů . . . . . . . . . . . . . 136 11.5 Ranní toaleta nesoběstačných klientů . . . . . . . . . . . . 136 11.6 Večerní toaleta soběstačných a nesoběstačných klientů . . 140 11.7 Celková koupel nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 11.8 Česání a péče o nehty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 11.9 Péče o vlasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

11.9.1 Mytí vlasů u soběstačných

a částečně soběstačných nemocných . . . . . . . . . 147

11.9.2 Mytí vlasů u nesoběstačných nemocných . . . . . . 148

11.9.3 Odvšivování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 11.10 Některá specifi ka hygienické péče

daná kulturními tradicemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 11.11 Hygiena při vyprazdňování . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

11.11.1 Vyprazdňování soběstačných nemocných . . . . . 151

11.11.2 Použití pokojového klozetu . . . . . . . . . . . . . 152

11.11.3 Použití podložní mísy . . . . . . . . . . . . . . . . 152

11.11.4 Použití močové láhve . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 11.12 Mytí znečistěného nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . 155 11.13 Péče o kůži, prevence opruzenin, proleženin . . . . . . . . 158

11.13.1 Proleženiny, příčiny vzniku, projevy, ošetření . . . 158

11.13.2 Opruzeniny, příčiny vzniku, projevy, ošetření . . . 165 11.14 Vedení hygienických záznamů dospělých,

vážení a měření klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 11.15 Péče o hygienu kojenců a batolat . . . . . . . . . . . . . . . 166

11.15.1 Koupel kojence a batolete . . . . . . . . . . . . . . . 166

11.15.2 Vážení a měření kojence a batolete . . . . . . . . . . 168

11.15.3 Přebalování, péče o kůži dětí . . . . . . . . . . . . . 169

11.15.4 Měření tělesné teploty u kojenců a batolat . . . . . 170

12 Výživa nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

12.1 Základy zdravé výživy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

12.1.1 Faktory ovlivňující výživu . . . . . . . . . . . . . . 172 12.2 Zhodnocení stavu výživy nemocného . . . . . . . . . . . . 173 12.3 Dietní systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 12.4 Objednávání stravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 12.5 Podávání stravy u dětí a dospělých

dle pohybového režimu a stupně sebepéče . . . . . . . . . 180 12.6 Alternativní přístupy k výživě . . . . . . . . . . . . . . . . 182 12.7 Léčebné čaje, pitný režim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 12.8 Výživa u dětí, kojenecká strava, kojení . . . . . . . . . . . 184

12.8.1 Přirozená výživa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

12.8.2 Umělá výživa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

12.8.3 Krmení kojenců a malých dětí . . . . . . . . . . . . 187 12.9 Způsoby podávání stravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

13 Obvazový materiál, obvazová technika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

13.1 Druhy obvazového materiálu . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

13.1.1 Tkaniny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

13.1.2 Vlákniny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

13.1.3 Látky ztužující obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

13.1.4 Postřikové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

13.1.5 Zpevňující materiály . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

13.1.6 Náplasti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 13.2 Význam obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 13.3 Zásady obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 13.4 Účel obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 13.5 Dělení obvazů podle materiálu . . . . . . . . . . . . . . . . 198 13.6 Šátkové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198

13.6.1 Šátkové obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . . . . 198

13.6.2 Šátkové obvazy horní končetiny . . . . . . . . . . . 200

13.6.3 Šátkové obvazy dolní končetiny . . . . . . . . . . . 202 13.7 Obinadlové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

13.7.1 Druhy otoček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

13.7.2 Obinadlové obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . . 205

13.7.3 Obvazy horní končetiny . . . . . . . . . . . . . . . . 208

13.7.4 Obinadlové obvazy dolní končetiny . . . . . . . . . 210

13.7.5 Obinadlové obvazy hrudníku . . . . . . . . . . . . 212 13.8 Náplasťové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 13.9 Prakové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 13.10 Obvazy z tuhnoucích hmot . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 13.11 Obvazy z pružných hmot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

13.11.1 Obvazy horní končetiny . . . . . . . . . . . . . . . . 216

13.11.2 Obvazy dolní končetiny . . . . . . . . . . . . . . . . 218

13.11.3 Obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 13.12 Dlahové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Kontrolní otázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Seznam literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

Slovník pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234


1

11

Úvod

Úvod Milí žáci, dostáváte do rukou učebnici ošetřovatelství nezbytně nutnou pro přípravu na povolání zdravotnického asistenta. Obsahuje teoretický výklad o základech ošetřovatelství, o činnostech, které budete provádět nemocným lidem, a hlavně návod, jak tyto výkony provádět. Při ošetřovatelské péči o nemocné se můžete v nemocnici setkat s jinými způsoby práce, s jinými pomůckami. Bude záležet jen na vás, který způsob zvolíte za nejlepší pro splnění výkonu u pacienta. Musíte však postupovat vždy tak, aby nedošlo k poškození zdraví nemocného a aby bylo patrno, že pracujete profesionálně.

Pracujte vždy zodpovědně, pečlivě a podle zásad, kterým se naučíte. Vždy mějte na paměti, že musíte pracovat a dělat vše pro dobro nemocného člověka. Jakákoliv vaše chyba by mohla být pro pacienta i osudnou. Uvědomte si, že svým vystupováním a chováním, přesností a důsledností napomáháte rychlejšímu uzdravení nemocného.

Učebnice obsahuje učivo pro 1. ročník oboru zdravotnický asistent a vychází ze schválených Rámcově vzdělávacích programů – dokumentu MŠMT. Jednotlivé kapitoly jsou zpracovány tak, aby učivo na sebe logicky navazovalo.

Odborné učitelky vás budou připravovat na budoucí povolání, budou vám oporou a pomohou vám zvládnout vědomosti, dovednosti i návyky, které nutně potřebujete pro své činnosti a práci ve zdravotnických zařízeních.

Přeji vám i nemocným lidem, abyste se kvalitně a dobře připravili na své budoucí povolání a aby z vás byli profesionálové nejen po stránce odborné, ale i lidské.

Jarmila Kelnarová



1

13

Ošetřovatelství

1 Ošetřovatelství Cíl Po prostudování této kapitoly žák:

vysvětlí pojem ■ ošetřovatelský proces,

charakterizuje jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, ■

využívá vhodné metody k získávání ošetřovatelské anamnézy, ■

jmenuje nejběžnější ošetřovatelské diagnózy, ■

orientuje se v ošetřovatelské dokumentaci, ■

jmenuje výhody práce v ošetřovatelském procesu, ■

jmenuje úkoly ■ zdravotnického asistenta v ošetřovatelském procesu,

verbálně objasňuje význam správně odebrané ošetřovatelské ana- ■

mnézy pro přípravu ošetřovatelského procesu,

jmenuje potřeby nemocného podle různých hledisek. ■ 1.1 Charakteristika a základní rysy

moderního ošetřovatelství

Ošetřovatelství je samostatný vědní obor. „ Ošetřovatelství je moudrost, láska a pomoc.“ (Farkašová, 2001) Předmětem ošetřovatelství je zkoumat ošetřovatelské aspekty péče o člověka a skupiny, tj. interakce a determinace mezi osobou, zdravím a prostředím vzniklých z požadavků uspokojování potřeb. Hlavním principem ošetřovatelství je pomoc ohroženému nebo nemocnému při těch činnostech, které by mohl vykonávat sám, pokud by měl dostatečnou sílu, vůli a potřebné vědomosti a dovednosti.

Ošetřovatelství má svoji formu, obsah i cíl. Formou je systém, který je zaměřen na předcházení nemocem, podporu zdraví, navrácení zdraví a zmírnění utrpení. Obsahem jsou všechny činnosti, které směřují k prospěchu jedince a k uspokojení jeho potřeb. Tyto činnosti jsou základem ošetřovatelské teorie a praxe. Cílem je dosažení spokojenosti a pohody nemocného. Předpokladem pro splnění cíle je aktivní role nemocného v celém procesu uzdravení. 14

Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 1. ročník

Ošetřovatelství zahrnuje obory:

Všeobecné ■ ošetřovatelství – sleduje ošetřovatelský proces z teo

retického hlediska s praktickou aplikací, problémy managementu

a profesionální přípravu.

Dějiny ■ ošetřovatelství.

Metodologie ■ ošetřovatelství – nauka o metodách, které slouží

k poznávání ošetřovatelství, jeho zákonitostí, vztahů a závislostí

na jiných vědních oborech.

Celek s ošetřovatelstvím tvoří ■ aplikované obory, tj. interní, chi

rurgické, pediatrické, gynekologicko-porodnické, intenzivní oše

třovatelství, psychiatrické, geriatrické, onkologické, komunitní,

rehabilitační, ošetřovatelství v primární zdravotní péči, ošetřova

telství v oblasti zdraví při práci. Ošetřovatelství lze charakterizovat jako multidisciplinární obor, který je do značné míry determinován výsledky příbuzných oborů. Těmito vědními obory jsou medicínské a humanitní disciplíny (fi lozofi e, etika, psychologie, sociologie, pedagogika).

Ošetřovatelství má svoje vlastní metody poznávání a specifi ckou metodiku výzkumu. Pro vědecký výzkum používá metody teoretické (analýza, syntéza...), modelové (materiální, myšlenkové) a empirické (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník) z příbuzných oborů. Cílem nové koncepce ošetřovatelství je:

Zaměřit se na zdraví: ■

Pomáhat jednotlivci, skupinám, rodině dosáhnout fyzické psy- –

chosociální pohody a zdraví v souladu s ekologickým a sociál

ním prostředím.

Podporovat člověka v péči o své zdraví. –

Maximalizovat lidský potenciál v péči o sebe sama. –

Provádět prevenci onemocnění. –

Zaměřit se na nemoc: ■

Snižovat negativní dopad onemocnění na celkový zdravotní –

stav jedince.

Uspokojovat – potřeby nemocných, zdravotně postižených, lidí

nevyléčitelně nemocných.


1

15

Ošetřovatelství

1.2 Znaky ošetřovatelského povolání Povolání zdravotnického asistenta má své pozitivní i negativní stránky. Toto povolání by měl proto dělat jen ten, kdo má rád lidi a rád s nimi pracuje, práce ho uspokojuje, i když je velmi náročná.

Práce s lidmi ■ Zdravotnický asistent je neustále v kontaktu s lidmi zdravými, nemocnými, umírajícími. Ten, kdo přichází do zdravotnického zařízení, bývá často v tíživé životní situaci. Tito lidé jsou velmi citliví a zvýšeně vnímaví na chování zdravotnických pracovníků. V ošetřovatelském povolání je proto nutné, aby zdravotnický asistent ovládal nejen profesionální, ale i společenské chování.

Fyzická zátěž ■ Je mnoho činností, které musí zdravotnický asistent vykonat při ošetřování těžce nemocných nebo nepohyblivých. Je proto nutné, aby si řadu dovedností osvojil, a nepoškodil si tak vlastní zdraví.

Psychická zátěž ■ Zdravotnický asistent kolem sebe denně vidí bolest, utrpení, boj o život, umírání. Pečuje o mladé lidi po autohaváriích, o staré lidi, nevyléčitelně nemocné. Tyto situace ho nenechávají lhostejným. Nesmí se však stát citově otupělým a vůči nemocným lhostejným. Také nesmí dojít k syndromu vyhoření.

Směnný provoz ■ Zdravotnický asistent bude pracovat ve směnách, v sobotu i neděli, o svátcích. Bude ve službách dopoledne, odpoledne a v noci. Tomuto životnímu rytmu musí přizpůsobit i svůj životní styl, aby nedošlo k poškození vlastního zdraví.

Povinnost mlčenlivosti ■ Nemocný má právo na utajení informací týkajících se jeho zdravotního stavu. Zdravotnický asistent nesmí nikdy o těchto informacích hovořit na veřejnosti, doma, s přáteli, s jinými nemocnými. Porušení mlčenlivosti je postižitelné. Nemocný by tak mohl ztratit důvěru v ošetřovatelskou péči i v personál nemocnice.

+


1

16

Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 1. ročník

Kontrolní otázky

Je ■ ošetřovatelství samostatný vědní obor?

Co je předmětem ■ ošetřovatelství?

Jaké obory zahrnuje ■ ošetřovatelství?

Co je cílem nové koncepce ■ ošetřovatelství?

Které metody používá ■ ošetřovatelství pro vědecký výzkum?

Kdy může dojít u ■ zdravotnického asistenta k syndromu vyhoření?

Jaké jsou znaky ošetřovatelského povolání? ■

2Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků

2 Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání

zdravotnických pracovníků

Cíl Po prostudování této kapitoly žák:

chápe význam ■ historie ošetřovatelství,

zná vybrané světové i domácí osobnosti zakládající ■ ošetřovatel

ství,

chápe význam osobností pro vznik ošetřovatelských škol, ■

zná vývoj ■ ošetřovatelství v Čechách,

chápe význam celoživotního vzdělávání ve zdravotnictví. ■ 2.1 Základy vývoje ošetřovatelství Historie ošetřovatelství je spjata s vývojem ošetřovatelského vzdělání. Ošetřovatelství bylo ovlivňováno v minulosti třemi směry:

Charitativní směr ■ – v tomto pojetí byla ošetřovatelská péče zamě

řena zejména na uspokojování základních životních potřeb. Oše

třování nemocných bylo chápáno jako morální povinnost pomoci

člověku v utrpení, bolesti, v těžkých životních situacích. Ošetřova

telská péče vycházela z tradic a náboženského přesvědčení. Chari

tativní ošetřovatelská péče byla soustředěna kolem klášterů, protože

posláním některých řádů byla péče o nemocné a chudé. První oše

třovatelé byli pomocníci kněžích, v 10. a 11. století se setkáme již

s náznaky prvního civilního ošetřovatelství.

Do poloviny 19. století ošetřovali nemocné převážně řádové sestry

a bratři. Známé jsou mužské řády, např. milosrdní bratři, maltézští

rytíři, z ženských řádů jsou to např. boromejky, alžbětinky. Uvede

né řády zakládaly vedle klášterů i nemocnice.

V 10. století v českých zemích na území Prahy vznikaly útulky pro

chudé nemocné. Ošetřovatelskou péči prováděli civilní opatrovníci

bez odborného vzdělání, zkušenosti přebírali od svých předchůdců

a zacvičovali se v nemocnici.

Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 1. ročník2

První nemocnice vznikaly s příchodem křesťanství za knížete Bole

slava (929–967). Špitály měly ráz charitativní, poskytovaly přístřeší

chudým, nemocným a opuštěným lidem. Ošetřovatelská péče byla

zaměřena na hygienu, nasycení chovanců, zajištění tepla a lůžka.

I lékařská péče byla minimální.

Medicínský směr ■ vznikal s rozvojem medicíny. Lékař potřeboval

pro svoji práci dalšího pracovníka, a tak se vyvíjela role sestry. Tento

směr přispěl k rozvoji ošetřovatelského vzdělání.

Te r é n n í p é č e ■ je směr zaměřený na samostatnou práci sestry. Pro čes

ké ošetřovatelství byl charakteristický zejména mezi první a druhou

světovou válkou. V současné době je tato samostatná kompetence

sestry v péči o zdraví významným rysem vyspělého ošetřovatelství

a tím i systému zdravotní péče. 2.2 První ošetřovatelské školy na světě Války zanechávaly na bojištích mnoho raněných a umírajících. Špatná hygienická úroveň lazaretů vedla ke vzniku epidemií, které se rychle šířily nejen mezi vojsko, ale i na civilní obyvatelstvo. Lékaři již nemohli pracovat bez pomocníků.

Zlom v rozvoji ošetřovatelství nastal v období Krymské války (1853–1856). V této době ovlivnilo ošetřovatelství v Evropě několik významných osobností. Florence Nightingalová [čti Flóréns Najtingelová] (1820–1910) (obr. P1) Anglická ošetřovatelka, která se s ošetřovatelským systémem seznámila v Anglii, Německu, Francii a dalších zemích Evropy. Anglickou vládou byla vyslána se skupinou ošetřovatelek na bojiště v Krymské válce, kde zorganizovala ošetřovatelskou službu. Do provozu uvedla prádelnu, kuchyni, hygienická zařízení a další. Hlavní důraz kladla na přísné dodržování hygienických zásad. Nedodržování a porušování hygienických zásad vedlo k šíření epidemií, které často způsobovaly veliké ztráty na životech nejen vojsk, ale i civilních obyvatel. Na zák ladě jejího působení se snížila úmrtnost raněných vojáků ve válce na polovinu. V době svého působení na Krymu poukazovala na nevhodné prostředí, ve kterém se nacházejí ranění vojáci (nečistota, znečištěná voda, nedostatek přikrývek, nádobí). Tížil ji i nezájem lékařů a důstojníků, kteří neoceňovali její aktivity. Ve své práci však byla neúnavná.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist