načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 2. ročník – 1. díl -- 2., přepracované a doplněné vydání – kolektiv; Jarmila Kelnarová

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník - 1. díl -- 2., přepracované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník - 1. díl
Autor: kolektiv; Jarmila Kelnarová
Podnázev: 2., přepracované a doplněné vydání

Učebnice pro 2. ročník oboru zdravotnický asistent obsahuje základní informace pro praktické odborné výkony. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 173
Rozměr: 21 cm
Úprava: iv strany obrazových příloh: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 2., přepracované a doplněné vydání
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5331-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice pro 2. ročník oboru zdravotnický asistent obsahuje základní informace pro praktické odborné výkony.

Popis nakladatele

Druhé vydání úspěšné učebnice pro 2. ročník oboru zdravotnický asistent. Moderní učebnice ošetřovatelství je jako jediná na trhu připravena přímo pro žáky oboru zdravotnický asistent na SZŠ. Navazuje na učebnici ošetřovatelství pro 1. ročník a zahrnuje náročnou látku se všemi tématy, která budoucí zdravotnický asistent musí v průběhu 2. ročníku studia zvládnout. Po prostudování bude žák schopen plnit studijní požadavky pro tento předmět. Učebnici bohatě doplňují fotografie a obrázky, kontrolní otázky pro opakování a kompetence pro práci zdravotnického asistenta.

Tak jako učebnice pro 1. ročník, je i tato publikace doplněna pracovními sešity, které slouží k procvičení a upevnění znalostí.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
kolektiv; Jarmila Kelnarová - další tituly autora:
Psychologie 1.díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 1.díl
Psychologie 2. díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 2. díl
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
 
K elektronické knize "Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník - 1. díl -- 2., přepracované a doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Mikrobiologie -- Pro studenty zdravotnických oborů, 2., doplněné a přepracované vydání Mikrobiologie
 (e-book)
Psychologie 1. díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 1. díl
 (e-book)
Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ
 (e-book)
Psychologie 2. díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 2. díl
 (e-book)
Psychologie 1. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 1. díl
 (e-book)
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jarmila Kelnarová a kolektiv

Ošetřovatelství pro

střední zdravotnické školy

2. ročník – 1. díl

2., přepracované a doplněné vydání

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy 2. ročník – 1. díl

Jarmila Kelnarová a kol.



GRADA Publishing

Jarmila Kelnarová, Dominika Babáková, Martina Cahová, Zuzana Číková, Dana Hauserová, Zdeňka Kovářová, Iva Křesťanová, Kateřina Svobodová, Jana Toufarová, Jana Váňová, Gabriela Vojkovská, Petra Voráčová

Ošetřovatelství pro

střední zdravotnické školy

2. ročník – 1. díl

2., přepracované a doplněné vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez před

chozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno. PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD., a kolektiv OŠETŘOVATELSTVÍ PRO STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÉ ŠKOLY – 2. ROČNÍK/1. DÍL 2., přepracované a doplněné vydání Hlavní autorka a editorka: PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. Autorský kolektiv: PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD., Mgr. Dominika Babáková, Mgr. Martina Cahová, PhDr. Zuzana Číková, Mgr. Dana Hauserová, Mgr. Zdeňka Kovářová, Mgr. Iva Křesťanová, Mgr. Kateřina Svobodová, PhDr. Jana Toufarová, Mgr. Jana Váňová, Mgr. Gabriela Vojkovská, Mgr. Petra Voráčová Recenzentka: PhDr. Jana Uhrová © Grada Publishing, a.s., 2016 Cover Photo © fotobanka allphoto, 2016 Obrázky 1, 2, 13, 14, 16 až 18 Petr Žalmánek; 6 Mgr. Tomáš Novotný Fotografie 5, 7, 8, 22 až 26 v textu a 13 v barevné příloze Ing. Jan Grepl; 3 a 20 Mgr. Iva Křesťanová; 9, 12, 27 a 28 v textu a 1 v barevné příloze Mgr. Jana Váňová; 4, 10, 11, 15, 19, 21 v textu a 2 až 12 v barevné příloze Petr Žalmánek Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 6262. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková Sazba a zlom Karel Mikula Počet stran 176 + 4 strany barevné přílohy 1. vydání, Praha 2016 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. Poděkování za pomoc a kompletaci textu patří Mgr. Janě Váňové. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění však pro autory ani pro nakladatelství nevyplývají žádné právní důsledky. ISBN 978-80-271-9282-3 (ePub) ISBN 978-80 -271-9281- 6 (pdf ) ISBN 978-80-247-5331-7 (print)

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1 Ošetřování pacienta s bolestí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1 Charakteristika bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.2 Význam bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.3 Vnímání bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.4 Typy bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

1.4.1 Typy bolesti podle místa vzniku . . . . . . . . . . . . 14

1.4.2 Typy bolesti z hlediska průběhu . . . . . . . . . . . . 14

1.4.3 Typy bolesti podle postižených orgánů

a charakteru. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.5 Posuzování bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.5.1 Umístění bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.5.2 Charakteristika bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.5.3 Intenzita bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.5.4 Metody určování intenzity bolesti . . . . . . . . . . . 16

1.5.5 Časové určení bolesti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.6 Reakce organismu na bolest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.7 Terapie bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.7.1 Tradiční terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.7.2 Netradiční terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.8 Zásady ošetřování pacienta s bolestí . . . . . . . . . . . . . . 19 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

2 Péče o spánek a odpočinek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

2.1 Zajímavosti o spánku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2.2 Definice spánku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2.3 Délka spánku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2.4 Faktory ovlivňující spánek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2.5 Fyziologie spánku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2.6 Spánková hygiena. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 2.7 Poruchy spánku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 2.8 Zajištění kvalitního spánku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.9 Odpočinek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

3 Fyziologické funkce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

3.1 Tělesná teplota (TT) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

3.1.1 Faktory ovlivňující tělesnou teplotu . . . . . . . . . . 28

3.1.2 Hodnoty tělesné teploty . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

3.1.3 Místa vhodná pro měření tělesné teploty . . . . . . . 29

3.1.4 Teploměry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

3.1.5 Zásady pro měření tělesné teploty . . . . . . . . . . . 30

3.1.6 Specifické pokyny k měření tělesné teploty

podle místa měření. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3.1.7 Ošetřování pacienta s horečkou . . . . . . . . . . . . 35 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 3.2 Tep (pulz, P) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.2.1 Faktory ovlivňující pulz . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.2.2 Místa měření pulzu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.2.3 Technika měření pulzu . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

3.2.4 Hodnocení pulzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 3.3 Dech (D) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

3.3.1 Faktory ovlivňující dýchání . . . . . . . . . . . . . . . 43

3.3.2 Hodnocení dechu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 3.4 Sledování krevního tlaku (TK) . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

3.4.1 Faktory ovlivňující krevní tlak . . . . . . . . . . . . . 47

3.4.2 Hodnoty krevního tlaku . . . . . . . . . . . . . . . . 47

3.4.3 Pomůcky pro měření krevního tlaku . . . . . . . . . 48

3.4.4 Místa měření krevního tlaku . . . . . . . . . . . . . . 51

3.4.5 Metody měření krevního tlaku . . . . . . . . . . . . . 51

3.4.6 Obecné zásady pro měření krevního tlaku . . . . . . 51 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 3.5 Tělesná hmotnost a výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

3.5.1 Vážení dospělých pacientů . . . . . . . . . . . . . . . 54

3.5.2 Vážení dětí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

3.5.3 Měření výšky a objemových změn . . . . . . . . . . . 55 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

4 Vyprazdňování nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

4.1 Vy prazdňování stolice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

4.1.1 Poruchy pravidelného vyprazdňování stolice. . . . . 58

4.1.2 Klyzma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

4.1.3 Digitální vybavení stolice . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 4.2 Vyprazdňování moči . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

4.2.1 Poruchy pravidelného vyprazdňování moči . . . . . 72

4.2.2 Narušení tvorby moči . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

4.2.3 Cévkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

4.2.4 Výplach močového měchýře . . . . . . . . . . . . . . 85

4.2.5 Některé typy pomůcek

pro inkontinentní pacienty . . . . . . . . . . . . . . . 87

Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

5 Podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

5.1 Léčivo, léčivé přípravky, léky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

5.1.1 Formy léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

5.1.2 Názvy léků a způsoby jejich označení . . . . . . . . . 90

5.1.3 Účinky léků a faktory ovlivňující účinek léků . . . . 92

5.1.4 Způsoby podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

5.1.5 Předepisování a objednávání léků . . . . . . . . . . . 94

5.1.6 Skladování a uchovávání léků . . . . . . . . . . . . . 94

5.1.7 Zásady správného podávání léků . . . . . . . . . . . 96 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 5.2 Podávání léků ústy (per os) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

5.2.1 Formy léků podávaných ústy . . . . . . . . . . . . . . 98

5.2.2 Pomůcky a postup podávání léků ústy . . . . . . . . 98 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101 5.3 Aplikace léků kůží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102

5.3.1 Anatomie kůže . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102

5.3.2 Účel aplikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102

5.3.3 Formy léků aplikovaných na kůži . . . . . . . . . . .102

5.3.4 Zásady pro aplikaci léků na kůži . . . . . . . . . . . .103

5.3.5 Zásady pro aplikaci jednotlivých forem léků . . . . .103 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 5.4 Aplikace léků do očí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106

5.4.1 Zásady pro aplikaci léků do očí . . . . . . . . . . . . .107

5.4.2 Aplikace mastí, gelu nebo kapek do očí . . . . . . . .107

5.4.3 Výplach a koupel oka . . . . . . . . . . . . . . . . . .108 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 5.5 Aplikace léků do ucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 5.6 Aplikace léků do nosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114 5.7 Aplikace léků rektálně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114

5.7.1 Aplikace čípků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115

5.7.2 Aplikace mastí do konečníku . . . . . . . . . . . . . .116

5.7.3 Aplikace léčebného klyzmatu . . . . . . . . . . . . . .117 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 5.8 Aplikace léků vaginálně (per vaginam) . . . . . . . . . . . .118

5.8.1 Aplikace léků do pochvy. . . . . . . . . . . . . . . . .119

5.8.2 Výplach pochvy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121 5.9 Inhalace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121

5.9.1 Účel a forma inhalace . . . . . . . . . . . . . . . . . .122

5.9.2 Druhy inhalátorů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122

5.9.3 Typy inhalací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124

5.9.4 Pomůcky k inhalaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125

5.9.5 Použití inhalátoru (zásady při podávání inhalací) . .125

5.9.6 Použití ručního kapesního inhalátoru . . . . . . . . .126

5.9.7 Inhalace v domácím prostředí . . . . . . . . . . . . .127 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127 5.10 Oxygenoterapie (léčba kyslíkem – kyslíková terapie) . . . .127

5.10.1 Příčiny nedostatku kyslíku . . . . . . . . . . . . . . .128

5.10.2 Definice oxygenoterapie . . . . . . . . . . . . . . . . .128

5.10.3 Typy a důvody kyslíkové terapie . . . . . . . . . . . .128

5.10.4 Zásady aplikace kyslíku . . . . . . . . . . . . . . . . .129

5.10.5 Podávání kyslíku – tlaková láhev. . . . . . . . . . . .130

5.10.6 Podávání kyslíku – centrální rozvod kyslíku . . . . .131

5.10.7 Pomůcky k aplikaci kyslíku . . . . . . . . . . . . . . .132 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 5.11 Podávání léků injekcemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

5.11.1 Charakteristika injekce . . . . . . . . . . . . . . . . .135

5.11.2 Injekční stříkačky a jehly . . . . . . . . . . . . . . . .136

5.11.3 Léky podávané injekcemi . . . . . . . . . . . . . . . .138 5.12 Intradermální a subkutánní podávání léků . . . . . . . . . .141

5.12.1 Intradermální podávání léků . . . . . . . . . . . . . .14 2

5.12.2 Subkutánní podávání léků . . . . . . . . . . . . . . .143 Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149 5.13 Intramuskulární podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . .149

5.13.1 Intramuskulární injekce . . . . . . . . . . . . . . . .150

5.13.2 Místa vpichu intramuskulárních injekcí . . . . . . .150

5.13.3 Léky pro intramuskulární aplikaci . . . . . . . . . . .152

5.13.4 Příprava a aplikace intramuskulární injekce . . . . .153

5.13.5 Případné komplikace a chyby při aplikaci

intramuskulární injekce . . . . . . . . . . . . . . . . .155

5.13.6 Aplikace intramuskulární injekce u malých dětí . . .156

Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156

5.14 Intravenózní podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156

5.14.1 Intravenózní injekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156

5.14.2 Nejčastěji intravenózně aplikované léky . . . . . . . .157

5.14.3 Příprava a aplikace intravenózní injekce . . . . . . .158

5.14.4 Komplikace venepunkce . . . . . . . . . . . . . . . .159

Kontrolní otázky a úkoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160

Seznam literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161 Slovník pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164 Rejstřík. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169

Úvod

Úvod Milí žáci, připravili jsme pro vás novou učebnici ošetřovatelství, která je nutnou pomůckou pro přípravu na vaše budoucí povolání. Obsahuje základní teoretické informace pro praktické odborné výkony, jež budete provádět v nemocnicích, ale i v jiných zdravotnických zařízeních. Praktické výkony se budete učit a provádět pod vedením odborných učitelů nejen ve škole, ale i ve zdravotnických zařízeních. Při ošetřovatelské péči o nemocné se můžete setkat s novými pomůckami i s novými způsoby práce. Je třeba, abyste vždy postupovali tak, aby nedošlo k poškození zdraví klienta a aby bylo vidět, že pracujete profesionálně.

Učebnice pro 2. ročník oboru zdravotnický asistent vychází ze schválených Rámcově vzdělávacích programů – dokumentu MŠMT. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny nejnovějšími informacemi od zdravotníků  – profesionálů ze zdravotnických zařízení. Učivo v  jednotlivých kapitolách je zpracováno tak, aby na sebe logicky navazovalo.

Pro výkon povolání vás budou připravovat odborné učitelky, které se ve svém oboru neustále vzdělávají. Budou vám oporou a pomohou při zvládání vědomostí, dovedností a vhodných návyků, jež jsou nutné pro výkon zdravotnického povolání.

Pracujte vždy s radostí, profesionálně, zodpovědně a podle zásad, kterým jste se naučili. Držte se hesla: Salūs et sanitās hominum. Nezapomeňte, že jakékoliv vaše pochybení může být pro pacienta osudným. Vaše kvalitní odborná práce, vystupování i chování napomáhá k rychlejšímu uzdravení nemocného.

Do dalšího života přeji vám i vašim pacientům, abyste se co nejlépe připravili pro budoucí povolání a aby z vás byli profesionálové nejen po stránce ošetřovatelské, ale i lidské.

Jarmila Kelnarová


1

12

Ošetěovatelství pro stěední zdravotnické školy – 2. rořník, 1. díl

1 Ošetřování pacienta s bolestí Cíl Po prostudování této kapitoly žák: ■ Vysvětlí pojem bolest. ■ Charakterizuje význam bolesti. ■ Zná reakce organismu na bolest. ■ Umí popsat typy bolesti. ■ Charakterizuje způsoby posuzování bolesti. ■ Definuje tradiční a netradiční terapii bolesti. ■ Zná zásady při ošetřování pacienta s bolestí. 1.1 Charakteristika bolesti „Člověk se rodí v bolestech, v průběhu svého života způsobí bolest řadě lidem a nakonec umírá v bolesti. Navíc si člověk vše dovede představit, a to je zdrojem jeho dalšího utrpení.“ (C. S. Lewis)

Bolest je velmi nepříjemný subjektivní pocit, který člověk prožívá individuálně. Je tvořena kognitivní (fyzickou) a emocionální složkou. Prožívání bolesti je součástí přirozené ochranné reakce, jež nás vede k pokusu nějakým způsobem bolest odstranit. Bolest ■ Je způsobena fyzikálním, chemickým nebo bakteriálním podráž

děním periferních zakončení nervových vláken citlivých na bolest

(nociceptor). ■ Při podráždění dochází ve tkáni k biochemické reakci. ■ Z postižené tkáně je vzruch veden senzitivními nervovými vlákny

do thalamu a odtud do mozkové kůry (gyrus postcentralis). ■ Zde dojde ke zpracování podnětu a odpověď je vedena eferentními

vlákny z mozku k příslušnému orgánu ⇒ uvědomování si bolesti. ■ Receptor bolesti (nociceptor) je možné stimulovat přímo poškoze

ním receptorové buňky, nebo nepřímo uvolněnými chemickými

látkami.

13

Ošetěování pacienta s bolestí

Typy bolestivých stimulů ■ podnět mechanický – poranění tkání (např. chirurgický výkon,

narušení tkáně, blokáda vývodu, nádor, spazmus svalstva) ■ podnět tepelný – extrémní teplo nebo chlad (popáleniny, omrzliny) ■ podnět chemický – ischemie tkáně (nahromaděná kyselina mléč

ná), svalový spazmus 1.2 Význam bolesti Bolest je účelná: ■ jako varovný signál poškození nebo ohrožení organismu. ■ když chrání před dalším poškozením (např. při popálení). ■ když poskytuje informaci, který orgán je postižen (např. apendi

citida). ■ když vede k účelnému jednání – vyhledání lékaře, zastavení čin

nosti, zabraňuje dalšímu poškození (např. u stenokardie). Bolest je neúčelná: ■ když narušuje schopnost klienta vykonávat běžné aktivity. ■ když se stává nesnesitelnou, vede k utrpení a vyčerpání pacienta

(nádorová bolest). 1.3 Vnímání bolesti Bolest je subjektivní příznak, je pociťována a prožívána velmi individuálně. Každý člověk má jiný práh bolesti.

Práh bolesti je moment, kdy člověk začíná určitou bolest vnímat – čím vyšší práh bolesti je, tím více bolesti jedinec vydrží. Činitelé ovlivňující vnímání bolesti a práh bolesti ■ vrozený typ nervové soustavy ■ osobnostní charakteristika nemocného a jeho senzitivita ■ pohlaví ■ věk člověka ■ výchova a zkušenosti jedince ■ aktuální psychický stav, nedostatek spánku, nepohodlí ■ psychické faktory – hlavně strach 14

Ošetěovatelství pro stěední zdravotnické školy – 2. rořník, 1. díl

■ denní doba (v nočních hodinách je nemocný mnohem vnímavější) ■ filozofie, náboženství ■ etnické a kulturní faktory ■ vliv socializace 1.4 Typy bolesti 1.4.1 Typy bolesti podle místa vzniku ■ somatická – povrchová somatická bolest vychází z kůže, hluboká

somatická bolest vychází z pohybového aparátu, z vazivové tkáně ■ viscerální (útrobní) – vychází z orgánů dutiny hrudní a břišní,

vzniká při spazmech hladkého svalstva, při zánětlivém procesu ■ myofasciální – jinde bolí a jinde je zdroj bolesti ■ neurogenní – dráždění nervových vláken a drah, má vystřelující

charakter, jedná se např. o fantomovou bolest po amputaci konče

tiny, o bolest při neuralgii trigeminu ■ analgie – zranění, která jsou za určitých situací vnímána jako ne

bolestivá (válečná zranění, poranění při vrcholovém sportu) ■ procedurální – instrumentální bolestivé výkony (injekce, punkce,

cévkování, ošetřování ran); zde velmi záleží na ohleduplnosti a pří

stupu zdravotnického personálu ■ psychická – je vyvolána ztrátou citu, důvěry, naděje; ztrátou lidí,

které máme rádi, ztrátou věcí, jichž si ceníme; na to, že tato bolest

existuje, může pacienta trápit a ovlivnit i léčebný proces, bychom

při svém povolání neměli zapomínat 1.4.2 Typy bolesti z hlediska průběhu ■ akutní – trvá omezenou dobu, rychle odezní, dá se dobře lokalizo

vat a má ochranný význam, protože zabraňuje dalšímu poškození

tkáně; trvá méně než 6 měsíců; je-li vyšší intenzity, představuje

velkou psychickou zátěž, která může vést k agresivitě ■ chronická – trvalá nebo častěji se opakující, rozvíjí se pomalu, trvá

delší dobu (více než 6 měsíců), narušuje rodinný i pracovní život,

těžko lze určit začátek; jedná se o tupou, difuzní bolest

15

Ošetěování pacienta s bolestí

■ rekurentní – přechod mezi akutní a chronickou, mění se v  čase,

nastupuje, zůstává, ustupuje a po čase se opět vrací; neplní funkci

varující, je chápána jako psychosomatická 1.4.3 Typy bolesti podle postižených orgánů a charakteru ■ kolikovitá – při ledvinné či žlučníkové kolice, je způsobena spaz

mem hladké svaloviny ■ ischemická:

– stenokardie: při ischemické chorobě srdeční, dochází k nedo

statečnému prokrvení srdečního svalu (myokardu)

– klaudikační bolest: při ischemické chorobě dolních končetin,

vzniká po ujití určitého počtu metrů, po zastavení zmizí

■ zánětlivá – při zánětu ■ úrazová – při postižení tkáně ■ fantomová – po amputacích 1.5 Posuzování bolesti 1. 5.1 Umístění bolesti Na lokalizaci bolesti se ptáme ústně: „Kde vás to bolí?“, nebo můžeme použít tzv. mapu bolesti. Mapa bolesti je plošné zobrazení lidské postavy, do níž nemocný barevně zakresluje oblasti, které ho bolí, označí i intenzitu bolesti. 1.5.2 Charakteristika bolesti Nemocní charakterizují bolest různě a z různých hledisek. Často bolest označují podle orgánu, z něhož vychází (bolest srdeční, zubů, hlavy), jindy popisují bolest podle jejích určitých projevů, které subjektivně cítí. Takových charakteristik bolesti najdeme velmi mnoho. Zde uvádíme jedny z nejčastěji jmenovaných: ■ bodavá ■ putující ■ řezavá ■ silná ■ křečovitá 16

Ošetěovatelství pro stěední zdravotnické školy – 2. rořník, 1. díl

■ dráždivá ■ pálivá ■ záchvatovitá ■ vystřelující ■ svědivá ■ škubavá ■ ostrá ■ vyčerpávající (a mnoho dalších) 1.5.3 Intenzita bolesti ■ slabá – celkem snesitelná, vliv na organismus je nepatrný ■ střední – snáší se hůře, zvlášť trvá-li dlouho, objevuje se celková

odezva organismu ■ silná – snáší se jako krajní nepříjemnost, pacient hledá úlevovou

polohu, doprovázejí ji změny FF, pocení, pláč aj. ■ nesnesitelná – ruší psychické zábrany a společenské konvence,

někdy se může rozvinout až obraz šoku, může vést ke zkratovému

jednání i k pokusu o sebevraždu 1.5.4 Metody určování intenzity bolesti ■ analogové stupnice intenzity bolesti ( VA S ) (obr. 1) – slouží ke zjiš

tění aktuálního stavu, jak moc to pacienta právě bolí, a pro sledo

vání změn v čase ■ mapa bolesti – pacient zaznamená nejen místo bolesti, ale i intenzitu ■ verbální metody diagnostikování intenzity bolesti ■ metody používané u dětí – u dětí se používají různé vizuální škály,

např. škála výrazů obličeje (obr. 2), teploměr jako vizuální škála, ob

rázky znázorňující různý typ počasí (od krásného slunečného počasí,

které představuje stav bez bolesti, přes polojasno až k dešti a bouřce)

analogová měřítková škála

0 30 6010 40 70 9020 50 80 100

Obr. 1 Analogová škála bolesti

17

Ošetěování pacienta s bolestí

■ srovnávací metody (tourniquetové vyšetření) – využívá se manžety

k měření krevního tlaku; zjišťuje se maximální tolerance ischemic

ké bolesti; nemocnému je přiložena nafukovací manžeta, po jejím

nafouknutí je požádán, aby v pravidelném rytmu svíral a rozevíral

pěst; tyto pohyby způsobují zvětšující se a rostoucí bolest; metoda

se provádí tak dlouho, až nemocný označí vzniklou bolest rovnou

intenzitě bolesti, která ho trápí 1.5.5 Časové určení bolesti Ptáme se pacientů, kdy se bolest objevuje: ■ po námaze (námahová bolest) ■ v klidu (klidová bolest) ■ v noci ■ ve dne ■ při změně polohy ■ po požití potravy ■ při změně počasí aj.

Podle trvání bolesti rozlišujeme bolest stálou, přerušovanou, záchvatovitou atd. Podle nástupu rozlišujeme bolest náhlou, pozvolnou. 1.6 Reakce organismu na bolest Reakce organismu na bolest je komplexní proces. Odpověď probíhá na několika úrovních. Obr. 2 Vizuální škála bolesti

škála výrazů obličeje

1 3 52 4 6


1

18

Ošetěovatelství pro stěední zdravotnické školy – 2. rořník, 1. díl

■ sympatikoadrenální odpověď – tachykardie, zvýšený systolický

tlak, tachypnoe, pocení, zvýšený svalový tonus, bledost, rozšířené

zornice, zvýšený hlas ■ parasympatická odpověď – b radykardie, snížený systolický tlak,

nauzea, zvracení, suchá a teplá kůže, zúžení zornic, pomalá řeč ■ změny chování – n eklid, pláč, křik, sténání, strach, úzkost, zlost,

deprese, únava, vyčerpání aj. 1.7 T erapie bolesti Bolest je ve většině případů odstranitelná, záleží na správně zvolené léčbě. Neléčená bolest negativně ovlivňuje kvalitu života nejen nemocného, ale i jeho blízkých. Vede k  narušení mezilidských vztahů a k omezení běžných životních aktivit. 1 . 7.1 Tradiční terapie ■ farmakologická léčba bolesti – podávání analgetik

Zásady při podávání analgetik

– pouze podle ordinace lékaře

– přesné dávky

– dodržovat formu (tableta, injekce, čípky) a dávkování

– při ordinaci „podle potřeby“ zaznamenat čas a jaké množství

bylo podáno

– pozor, analgetika jsou léky návykové

– samostatnou skupinu tvoří opiáty (více informací v kapitole 5.1.6) ■ neurochirurgická léčba – blokáda nervů ■ přerušení senzitivních nervů, nitrolební operace ■ elektrické stimulace ■ speciální ambulance, oddělení tišení bolesti ■ kontinuální infuze, pumpy 1 . 7. 2 Netradiční terapie Jde většinou o psychologické metody (tzv. psychoterapii) využívající např.: ■ placebo efekt (víra v účinek léku, dochází k pocitu úlevy i při po

dání léku bez léčebného účinku)

*


1

19

Ošetěování pacienta s bolestí

■ hypnóza ■ relaxace ■ akupunktura ■ aromaterapie ■ magnetoterapie ■ arteterapie ■ aplikace tepla a chladu ■ sugesce ■ psychoterapie (empatie, haptický kontakt, ochota vyslechnout, in

formovanost klienta) 1.8 Zásady ošetřování pacienta s bolestí ■ Buďme všímaví. ■ Respektujme individuální citlivost klienta na bolest. ■ Vytvořme klidné prostředí. ■ Nepospíchejme, když druhý sděluje, že ho něco bolí. ■ Poskytujme kvalitní a šetrnou ošetřovatelskou péči. ■ Sledujme neverbální projevy klienta. ■ Nikdy neříkejme: „To vás nemůže bolet.“ ■ Projevujme empatii. ■ Dopřejme dostatek komunikace – odstranění úzkosti, strachu, po

třebné informace, získání důvěry. ■ Podle ordinace lékaře podávejme analgetika, využívejme další způ

soby léčby bolesti (teplo, chlad, úlevová poloha).

V roce 1973 byla založena Mezinárodní společnost pro studium bolesti a v roce 1987 byla ustanovena sekce pro studium a terapii bolesti při České lékařské společnosti.

V současné době ve většině zdravotnických zařízení fungují specializovaná pracoviště, která se zabývají problematikou a léčbou bolesti. Podle rozsahu pracoviště se jedná o ambulance léčby bolesti nebo centra léčby bolesti. Provádějí se zde výkony jako např. zavádění epidurálního katétru, aplikace lineárních dávkovačů, akupunktura, fyzikální metody léčby bolesti aj.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.