načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání - Jarmila Kelnarová; kolektiv

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
Autor: Jarmila Kelnarová; kolektiv
Podnázev: 2., přepracované a doplněné vydání

Učebnice základů ošetřovatelství pro přípravu na povolání zdravotnického asistenta.
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 240
Rozměr: 21 cm
Úprava: iv strany obrazových příloh: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 2., přepracované a doplněné vydání
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5332-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice základů ošetřovatelství pro přípravu na povolání zdravotnického asistenta.

Popis nakladatele

Základní učebnice pro zdravotnické asistenty doplněná o nové poznatky a ukázky pomůcek. Úspěšná publikace pokračující 2. vydáním.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jarmila Kelnarová; kolektiv - další tituly autora:
Psychologie 1. díl -- Pro studenty zdravotnických oborů Psychologie 1. díl
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník
 
K elektronické knize "Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 1. ročník -- 2., přepracované a doplněné vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník - 1. díl -- 2., přepracované a doplněné vydání Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník - 1. díl
 (e-book)
Klinická propedeutika pro střední zdravotnické školy Klinická propedeutika pro střední zdravotnické školy
Somatologie -- Učebnice pro střední zdravotnické školy Somatologie
 (e-book)
Klinická propedeutika -- pro studenty zdravotnických oborů Klinická propedeutika
 (e-book)
Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
 (e-book)
Psychologie 1. díl -- Učebnice pro obor sociální činnost Psychologie 1. díl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jarmila Kelnarová a kolektiv

Ošetřovatelství pro

střední zdravotnické školy

1. ročník

2., přepracované a doplněné vydání

Ošetřovatelství pro střední zd

ravotnické školy 1. ročník

Jarmila Kelnarová a kol.

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

9 788024 753324

ISBN 978-80-247-5332-4

Psychologie 1. díl

Pro studenty zdravotnických oborů

Jarmila Kelnarová, Eva Matějková

ISBN 978-80-247-3270-1

Psychologie 2. díl

Pro studenty zdravotnických oborů

Jarmila Kelnarová, Eva Matějková

ISBN 978-80-247-3600-6

2., přepracované a doplněné vydání


Autorky děkují za pomoc a pochopení Mgr. Vlastě Wirthové

a dále děkují zdravotnickým pracovníkům nemocnic města

Brna za cenné rady.


GRADA Publishing

Jarmila Kelnarová, Martina Cahová, Iva Křesťanová, Marcela Křiváková, Zdeňka Kovářová, Dana Hauserová

Ošetřovatelství pro

střední zdravotnické školy

1. ročník

2., přepracované a doplněné vydání


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. a kolektiv OŠETŘOVATELSTVÍ PRO STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÉ ŠKOLY – 1. ROČNÍK 2., přepracované a doplněné vydání Hlavní autorka a editorka: PhDr. Jarmila Kelnarová, PhD. Spoluautorky: Mgr. Martina Cahová, Mgr. Iva Křesťanová, Mgr. Marcela Křiváková, Ph.D., Mgr. Zdeňka Kovářová, Mgr. Dana Hauserová Recenzentka: Mgr. Jana Uhrová © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © allphoto, 2015 Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5925. publikaci Obrázky v kap. 13 jsou použity z knihy Kelnarová J, Toufarová J, Sedláčková J, Číková Z. První pomoc I. pro studenty zdravotnických oborů. Praha, Grada Publishing 2007. Obrázky a fotografie Petr Žalmánek Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková Sazba a zlom Karel Mikula Počet stran 240 + 4 strany barevné přílohy 1. vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo  registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění však pro autory ani pro nakladatelství nevyplývají žádné právní důsledky. ISBN 978-80 -247-9857-8 (ePUB) ISBN 978-80-247-9856-1 (pdf ) ISBN 978-80-247-5332-4 (print)

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1 Ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1 Charakteristika a základní rysy

moderního ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.2 Znaky ošetřovatelského povolání . . . . . . . . . . . . . . . 14

2 Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků . . . . . 16

2.1 Základy vývoje ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . 16 2.2 První ošetřovatelské školy na světě . . . . . . . . . . . . . . 17 2.3 Vývoj ošetřovatelství v Čechách . . . . . . . . . . . . . . . 19 2.4 Ošetřovatelský personál a jeho další vzdělávání

v českých zemích ve 21. století . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

3 Ochrana zdraví zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . . . . 24

3.1 Osobnost zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . . . 24 3.2 Vztah zdravotnického asistenta a nemocného . . . . . . . . 25 3.3 Životní styl zdravotnického asistenta . . . . . . . . . . . . 26 3.4 Etický kodex sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

4 Ošetřovatelský proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

4.1 Charakteristika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 4.2 Potřeby klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

4.2.1 Dělení potřeb klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

4.2.2 Diagnostika potřeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 4.3 Fáze ošetřovatelského procesu . . . . . . . . . . . . . . . . 33

4.3.1 Ošetřovatelská anamnéza . . . . . . . . . . . . . . . 34

4.3.2 Ošetřovatelská diagnóza . . . . . . . . . . . . . . . 35

4.3.3 Vytvoření ošetřovatelského plánu . . . . . . . . . . 37

4.3.4 Realizace ošetřovatelských intervencí . . . . . . . . 39

4.3.5 Hodnocení ošetřovatelského procesu . . . . . . . . 39 4.4 Ošetřovatelská dokumentace, záznam . . . . . . . . . . . . 40

5 Ošetřovací jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

5.1 Typy a druhy ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . 43

5.1.1 Typy ošetřovacích jednotek . . . . . . . . . . . . . . 43

5.1.2 Druhy ošetřovacích jednotek . . . . . . . . . . . . . 44 5.2 Součásti ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

5.2.1 Pokoje pro pacienty . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

5.2.2 Vyšetřovna a přípravna . . . . . . . . . . . . . . . . 46

5.2.3 Pracovna sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

5.2.4 Kuchyňka, jídelna, jídelní kouty . . . . . . . . . . . 46

5.2.5 Hygienické zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

5.2.6 Skladovací prostory . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 5.3 Vybavení ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 5.4 Inventář, spotřební materiál, prádlo . . . . . . . . . . . . . 49 5.5 Udržování čistoty a pořádku na ošetřovací jednotce . . . . 50

6 Organizace práce zdravotnického týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

6.1 Zdravotnický tým a jeho cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 6.2 Náplň práce ošetřovatelského týmu . . . . . . . . . . . . . 51 6.3 Postavení zdravotnického asistenta

v ošetřovatelském týmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 6.4 Řídicí funkce sester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 6.5 Organizační systémy práce ošetřovatelského týmu . . . . . 57 6.6 Zajištění nepřetržitého provozu ošetřovací jednotky . . . . 59

6.6.1 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v dopolední službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

6.6.2 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v odpolední službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

6.6.3 Pracovní náplň zdravotnického asistenta

v noční službě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

6.7 Předávání služby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

7 Klient a nemocniční prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

7.1 Příjem nemocného k hospitalizaci . . . . . . . . . . . . . . 64

7.1.1 Druhy příjmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

7.1.2 Příjem nemocného na příjmovém oddělení

nemocnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

7.1.3 Příjem nemocného na ošetřovací jednotce . . . . . 67

7.1.4 Dokumentace nemocného vedená

na ošetřovací jednotce . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

7.1.5 Urgentní příjem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 7.2 Zvláštnosti příjmu dítěte k hospitalizaci . . . . . . . . . . . 69 7.3 Adaptace nemocného na hospitalizaci . . . . . . . . . . . . 70 7.4 Specifika hospitalizace národnostních menšin . . . . . . . 73 7.5 Přeložení nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 7.6 Propuštění nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 7.7 Práva nemocných a Charta práv dětí . . . . . . . . . . . . . 79

8 Vizita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

8.1 Význam, účel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 8.2 Formy vizity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 8.3 Povinnosti zdravotnického asistenta při lékařské vizitě . . 84 8.4 Lékařské vyšetření při vizitě . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 8.5 Záznam, etické aspekty vizity . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

9 Péče o pomůcky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

9.1 Nemocniční infekce (nozokomiální nákazy) . . . . . . . . 88

9.1.1 Původci nozokomiálních nákaz . . . . . . . . . . . 89

9.1.2 Rozdělení nozokomiálních nákaz (druhy) . . . . . 89 9.2 Prevence nozokomiálních nákaz . . . . . . . . . . . . . . . 91

9.2.1 Protiepidemický režim . . . . . . . . . . . . . . . . 92

9.2.2 Dekontaminace, dekontaminační postupy . . . . . 93 9.3 Hygienické zabezpečení rukou ve zdravotní péči . . . . . . 93 9.4 Dezinfekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

9.4.1 Způsoby provádění dezinfekce

ve zdravotnických zařízeních . . . . . . . . . . . . 96

9.4.2 Fyzikální metody dezinfekce . . . . . . . . . . . . . 96

9.4.3 Fyzikálně-chemická dezinfekce . . . . . . . . . . . 97

9.4.4 Chemické metody dezinfekce . . . . . . . . . . . . 97

9.4.5 Nejčastější chyby při provádění dezinfekce . . . . 102

9.4.6 Zásady pro přípravu dezinfekčních roztoků . . . 103 9.5 Sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

9.5.1 Předsterilizační příprava . . . . . . . . . . . . . . 106

9.5.2 Obalové materiály . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

9.5.3 Fyzikální sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

9.5.4 Chemická sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . 109

9.5.5 Uložení vysterilizovaného materiálu . . . . . . . 110

9.5.6 Kontrola sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

9.5.7 Zajištění sterilních pomůcek

pro ošetřovací jednotku . . . . . . . . . . . . . . . 112

9.5.8 Zásady pro práci se sterilním materiálem . . . . 112

9.5.9 Sterilní pomůcky k jednomu použití . . . . . . . 112

9.5.10 Centrální sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

10 Lůžko a jeho úprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

10.1 Umístění lůžka v pokoji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 10.2 Typy lůžek pro děti a dospělé . . . . . . . . . . . . . . . . 115 10.3 Základní vybavení lůžka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 10.4 Úprava lůžka bez nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . 118 10.5 Úprava lůžka s nemocným . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

10.5.1 Úprava lůžka bez výměny prádla . . . . . . . . . 120

10.5.2 Úprava lůžka s výměnou prádla . . . . . . . . . . 121

10.5.3 Úklid pomůcek po úpravě lůžka . . . . . . . . . . 122 10.6 Pomůcky doplňující lůžko . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

10.6.1 Pomůcky k úpravě polohy . . . . . . . . . . . . . 122

10.6.2 Pomůcky usnadňující pobyt na lůžku . . . . . . . 123

10.6.3 Pomůcky k zajištění bezpečnosti nemocného . . 124

10.6.4 Pomůcky k prevenci proleženin . . . . . . . . . . 125

10.6.5 Jiné druhy pomůcek . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 10.7 Změny poloh nemocného na lůžku . . . . . . . . . . . . . 126

10.7.1 Posouvání nemocného . . . . . . . . . . . . . . . 127

10.7.2 Otáčení nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

10.7.3 Přenášení nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . 128

10.7.4 Posazování, vstávání nemocného . . . . . . . . . 129 10.8 Polohy nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

10.8.1 Polohy léčebně preventivní . . . . . . . . . . . . . 129

10.8.2 Polohy vyšetřovací . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

11 Hygienická péče o děti a dospělé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

11.1 Význam hygienické péče, hygienické návyky . . . . . . . 134 11.2 Péče o osobní a ložní prádlo . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 11.3 Péče o zuby a hygiena dutiny ústní . . . . . . . . . . . . . 136

11.3.1 Péče o zdravou dutinu ústní . . . . . . . . . . . . 136

11.3.2 Zvláštní péče o dutinu ústní . . . . . . . . . . . . 137 11.4 Ranní toaleta soběstačných klientů . . . . . . . . . . . . . 139 11.5 Ranní toaleta nesoběstačných klientů . . . . . . . . . . . 14 0 11.6 Večerní toaleta soběstačných a nesoběstačných klientů . . 14 4 11.7 Celková koupel nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 4 11.8 Česání a péče o nehty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 11.9 Péče o vlasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

11.9.1 Mytí vlasů u soběstačných

a částečně soběstačných nemocných . . . . . . . 150

11.9.2 Mytí vlasů u nesoběstačných nemocných . . . . . 151

11.9.3 Odvšivování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 11.10 Některá specifika hygienické péče daná 

kulturními tradicemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 11.11 Hygiena při vyprazdňování . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

11.11.1 Vyprazdňování soběstačných nemocných . . . . 155

11.11.2 Použití pokojového klozetu . . . . . . . . . . . . . 156

11.11.3 Použití podložní mísy . . . . . . . . . . . . . . . . 156

11.11.4 Použití močové lahve . . . . . . . . . . . . . . . . 158 11.12 Mytí znečištěného nemocného . . . . . . . . . . . . . . . 159 11.13 Péče o kůži, prevence opruzenin, proleženin . . . . . . . 162

11.13.1 Proleženiny, příčiny vzniku, projevy, ošetření . . 162

11.13.2 Opruzeniny, příčiny vzniku, projevy, ošetření . . 169 11.14 Vedení hygienických záznamů dospělých,

vážení a měření klientů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 11.15 Péče o hygienu kojenců a batolat . . . . . . . . . . . . . . 170

11.15.1 Koupel kojence a batolete . . . . . . . . . . . . . . 170

11.15.2 Vážení a měření kojence a batolete . . . . . . . . 172

11.15.3 Přebalování, péče o kůži dětí . . . . . . . . . . . . 173

11.15.4 Měření tělesné teploty u kojenců a batolat . . . . 174

12 Výživa nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

12.1 Základy zdravé výživy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

12.1.1 Faktory ovlivňující výživu . . . . . . . . . . . . . 176 12.2 Zhodnocení stavu výživy nemocného . . . . . . . . . . . 177 12.3 Dietní systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 12.4 Objednávání stravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 12.5 Podávání stravy u dětí a dospělých

podle pohybového režimu a stupně sebepéče . . . . . . . 183 12.6 Alternativní přístupy k výživě . . . . . . . . . . . . . . . . 186 12.7 Léčebné čaje, pitný režim . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 12.8 Výživa u dětí, kojenecká strava, kojení . . . . . . . . . . . 188

12.8.1 Přirozená výživa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188

12.8.2 Umělá výživa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

12.8.3 Přecházení na smíšenou stravu . . . . . . . . . . 192

12.8.4 Krmení kojenců a malých dětí . . . . . . . . . . . 193 12.9 Způsoby podávání stravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

13 Obvazový materiál, obvazová technika . . . . . . . . . . . . . . . . 197

13.1 Druhy obvazového materiálu . . . . . . . . . . . . . . . . 197

13.1.1 Tkaniny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

13.1.2 Vlákniny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

13.1.3 Látky ztužující obvazy . . . . . . . . . . . . . . . 200

13.1.4 Postřikové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201

13.1.5 Zpevňující materiály . . . . . . . . . . . . . . . . 201

13.1.6 Náplasti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 13.2 Význam obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 13.3 Zásady obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 13.4 Účel obvazové techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 13.5 Dělení obvazů podle materiálu . . . . . . . . . . . . . . . 204 13.6 Šátkové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204

13.6.1 Šátkové obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . . . 204

13.6.2 Šátkové obvazy horní končetiny . . . . . . . . . . 206

13.6.3 Šátkové obvazy dolní končetiny . . . . . . . . . . 208 13.7 Obinadlové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210

13.7.1 Druhy otoček . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210

13.7.2 Obinadlové obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . 211

13.7.3 Obinadlové obvazy horní končetiny . . . . . . . . 214

13.7.4 Obinadlové obvazy dolní končetiny . . . . . . . . 217

13.7.5 Obinadlové obvazy hrudníku . . . . . . . . . . . 218 13.8 Náplasťové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 13.9 Prakové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 13.10 Obvazy z tuhnoucích hmot . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 13.11 Obvazy z pružných hmot . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

13.11.1 Obvazy horní končetiny . . . . . . . . . . . . . . 222

13.11.2 Obvazy dolní končetiny . . . . . . . . . . . . . . . 224

13.11.3 Obvazy hlavy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 13.12 Dlahové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

Příloha 1 – Ukázka sesterské dokumentace . . . . . . . . . . . . 227 Příloha 2 – Nutriční screening . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Příloha 3 – Zhodnocení rizika pádu u pacienta . . . . . . . . . 234

Slovník pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

Seznam literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239


11

Úvod

Úvod Milí žáci, dostáváte do rukou učebnici ošetřovatelství nezbytně nutnou pro přípravu na povolání zdravotnického asistenta. Obsahuje teoretický výklad o základech ošetřovatelství, o činnostech, které budete provádět nemocným lidem, a hlavně návod, jak tyto výkony provádět. Při ošetřovatelské péči o nemocné se můžete v nemocnici setkat s jinými způsoby práce, s  jinými pomůckami. Bude záležet jen na vás, který způsob zvolíte za nejlepší pro splnění výkonu u pacienta. Musíte však postupovat vždy tak, aby nedošlo k poškození zdraví nemocného a aby bylo patrno, že pracujete profesionálně.

Pracujte vždy zodpovědně, pečlivě a  podle zásad, kterým se naučíte. Vždy mějte na paměti, že musíte pracovat a dělat vše pro dobro nemocného člověka. Jakákoliv vaše chyba by mohla být pro pacienta i osudnou. Uvědomte si, že svým vystupováním a chováním, přesností a důsledností napomáháte rychlejšímu uzdravení nemocného.

Učebnice obsahuje učivo pro 1. ročník oboru zdravotnický asistent a vychází ze schválených Rámcově vzdělávacích programů – dokumentu MŠMT. Jednotlivé kapitoly jsou zpracovány tak, aby učivo na sebe logicky navazovalo.

Odborné učitelky vás budou připravovat na budoucí povolání, budou vám oporou a  pomohou vám zvládnout vědomosti, dovednosti i návyky, které nutně potřebujete pro své činnosti a práci ve zdravotnických zařízeních.

Přeji vám i pacientům, abyste se kvalitně a dobře připravili na své budoucí povolání a aby z vás byli profesionálové nejen po stránce odborné, ale i lidské.

Jarmila Kelnarová


1

12

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 1. roěník

1 Ošetřovatelství Cíl Po prostudování této kapitoly žák: ■ Vysvětlí pojem ošetřovatelský proces. ■ Charakterizuje jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu. ■ Využívá vhodné metody k získávání ošetřovatelské anamnézy. ■ Jmenuje nejběžnější ošetřovatelské diagnózy. ■ Orientuje se v ošetřovatelské dokumentaci. ■ Jmenuje výhody práce v ošetřovatelském procesu. ■ Jmenuje úkoly zdravotnického asistenta v ošetřovatelském procesu. ■ Verbálně objasňuje význam správně odebrané ošetřovatelské

anamnézy pro přípravu ošetřovatelského procesu. ■ Jmenuje potřeby nemocného podle různých hledisek. 1.1 Charakteristika a základní rysy

moderního ošetřovatelství

Ošetřovatelství je samostatný vědní obor. „Ošetřovatelství je mou­ drost, láska a pomoc“ (Farkašová, 2001). Předmětem ošetřovatelství je zkoumat ošetřovatelské aspekty péče o člověka a skupiny, tj. interakce a determinace mezi osobou, zdravím a prostředím vzniklé z požadavků uspokojování potřeb. Hlavním principem ošetřovatelství je pomoc ohroženému nebo nemocnému při těch činnostech, které by mohl vykonávat sám, pokud by měl dostatečnou sílu, vůli a potřebné vědomosti a dovednosti.

Ošetřovatelství má svoji formu, obsah i cíl. Formou je systém, který je zaměřen na předcházení nemocem, podporu zdraví, navrácení zdraví a zmírnění utrpení. Obsahem jsou všechny činnosti, které směřují k prospěchu jedince a k uspokojení jeho potřeb. Tyto činnosti jsou základem ošetřovatelské teorie a praxe. Cílem je dosažení spokojenosti a pohody pacienta. Předpokladem pro splnění cíle je aktivní role klienta v celém procesu uzdravení.

13

Ošetřovatelství

Obory ošetřovatelství ■ všeobecné ošetřovatelství – sleduje ošetřovatelský proces z  teo

retického hlediska s praktickou aplikací, problémy managementu

a profesionální přípravu ■ dějiny ošetřovatelství ■ metodologie ošetřovatelství – nauka o  metodách, které slouží

k  poznávání ošetřovatelství, jeho zákonitostí, vztahů a  závislostí

na jiných vědních oborech

Celek s ošetřovatelstvím tvoří aplikované obory, tj. interní, chirurgické, pediatrické, gynekologicko-porodnické, intenzivní ošetřovatelství, psychiatrické, geriatrické, onkologické, komunitní, rehabilitační, ošetřovatelství v  primární zdravotní péči, ošetřovatelství v  oblasti zdraví při práci.

Ošetřovatelství lze charakterizovat jako multidisciplinární obor, který je do značné míry determinován výsledky příbuzných oborů. Těmito vědními obory jsou medicínské a humanitní disciplíny (filozofie, etika, psychologie, sociologie, pedagogika).

Ošetřovatelství má svoje vlastní metody poznávání a  specifickou metodiku výzkumu. Pro vědecký výzkum používá metody teoretické (analýza, syntéza atd.), modelové (materiální, myšlenkové) a empirické (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník) z příbuzných oborů. Cíle nové koncepce ošetřovatelství ■ Zaměřit se na zdraví:

– Pomáhat jednotlivci, skupinám, rodině dosáhnout fyzické psy

chosociální pohody a zdraví v souladu s ekologickým a sociál

ním prostředím.

– Podporovat člověka v péči o své zdraví.

– Maximalizovat lidský potenciál v péči o sebe sama.

– Provádět prevenci onemocnění. ■ Zaměřit se na nemoc:

– Snižovat negativní dopad onemocnění na celkový zdravotní

stav jedince.

– Uspokojovat potřeby nemocných, zdravotně postižených, lidí

nevyléčitelně nemocných.


1

14

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 1. roěník

1.2 Znaky ošetřovatelského povolání

Povolání zdravotnického asistenta má své pozitivní i negativní stránky.

Toto povolání by měl proto dělat jen ten, kdo má rád lidi a rád s nimi

pracuje, práce ho uspokojuje, i když je velmi náročná.

Práce s lidmi

Zdravotnický asistent je neustále v  kontaktu s  lidmi zdravými, ne

mocnými, umírajícími. Ten, kdo přichází do zdravotnického zařízení,

bývá často v tíživé životní situaci. Tito lidé jsou velmi citliví a zvýšeně

vnímaví na chování zdravotnických pracovníků. V  ošetřovatelském

povolání je proto nutné, aby zdravotnický asistent ovládal nejen pro

fesionální, ale i společenské chování.

Fyzická zátěž

Je mnoho činností, které musí zdravotnický asistent vykonat při ošet

řování těžce nemocných nebo nepohyblivých. Je proto nutné, aby si

řadu dovedností osvojil, a nepoškodil si tak vlastní zdraví.

Psychická zátěž

Zdravotnický asistent kolem sebe denně vidí bolest, utrpení, boj o ži

vot, umírání. Pečuje o mladé lidi po autohaváriích, o staré lidi, nevy

léčitelně nemocné. Tyto situace ho nenechávají lhostejným. Nesmí se

však stát citově otupělým a vůči nemocným lhostejným. Také nesmí

dojít k syndromu vyhoření.

Směnný provoz

Zdravotnický asistent bude pracovat ve  směnách, v  sobotu i  neděli,

o  svátcích. Bude ve  službách dopoledne, odpoledne a  v  noci. Tomu

to životnímu rytmu musí přizpůsobit i svůj životní styl, aby nedošlo

k poškození vlastního zdraví.

Povinnost mlčenlivosti

Pacient má právo na utajení informací týkajících se jeho zdravotní

ho stavu. Zdravotnický asistent nesmí nikdy o  těchto skutečnostech

hovořit na veřejnosti, doma, s přáteli, s jinými nemocnými. Porušení

mlčenlivosti je postižitelné. Pacient by tak mohl ztratit důvěru v oše

třovatelskou péči i v personál nemocnice.


1

15

Ošetřovatelství

Kontrolní otázky

1. J e ošetřovatelství samostatný vědní obor?

2. C o je předmětem ošetřovatelství?

3. J aké obory zahrnuje ošetřovatelství?

4. C o je cílem nové koncepce ošetřovatelství?

5. K teré metody používá ošetřovatelství pro vědecký výzkum?

6. K dy může dojít u zdravotnického asistenta k syndromu vyhoření?

7. J aké jsou znaky ošetřovatelského povolání?

+


16

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 1. roěník2

2 Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání

zdravotnických pracovníků

Cíl Po prostudování této kapitoly žák: ■ Chápe význam historie ošetřovatelství. ■ Zná vybrané světové i domácí osobnosti zakládající ošetřovatelství. ■ Chápe význam osobností pro vznik ošetřovatelských škol. ■ Zná vývoj ošetřovatelství v Čechách. ■ Chápe význam celoživotního vzdělávání ve zdravotnictví. 2.1 Základy vývoje ošetřovatelství Historie ošetřovatelství je spjata s vývojem ošetřovatelského vzdělání. Ošetřovatelství bylo ovlivňováno v minulosti třemi směry. Charitativní směr V tomto pojetí byla ošetřovatelská péče zaměřena zejména na uspokojování základních životních potřeb. Ošetřování nemocných bylo chápáno jako morální povinnost pomoci člověku v utrpení, bolesti, v těžkých životních situacích. Ošetřovatelská péče vycházela z tradic a náboženského přesvědčení. Charitativní ošetřovatelská péče byla soustředěna kolem klášterů, protože posláním některých řádů byla péče o nemocné a chudé. První ošetřovatelé byli pomocníci kněžích, v 10. a 11. století se setkáme již s náznaky prvního civilního ošetřovatelství.

Do poloviny 19. století ošetřovali nemocné převážně řádové sestry a bratři. Známé jsou mužské řády, např. milosrdní bratři, maltézští rytíři, z ženských řádů jsou to např. boromejky, alžbětinky. Uvedené řády zakládaly vedle klášterů i nemocnice.

V  10. století na území Prahy vznikaly útulky pro chudé nemocné. Ošetřovatelskou péči prováděli civilní opatrovníci bez odborného vzdělání, zkušenosti přebírali od svých předchůdců a  zacvičovali se v nemocnici.

První nemocnice vznikaly s příchodem křesťanství za knížete Boleslava (929–967). Špitály měly ráz charitativní, poskytovaly přístřeší

17

2Vývoj ošetřovatelství aěvzdčlávání zdravotnických pracovníků

chudým, nemocným a  opuštěným lidem. Ošetřovatelská péče byla

zaměřena na hygienu, nasycení chovanců, zajištění tepla a lůžka. I lé

kařská péče byla minimální.

Lékařský směr

Vznikal s rozvojem medicíny. Lékař potřeboval pro svoji práci dalšího

pracovníka, a tak se vyvíjela role sestry. Tento směr přispěl k rozvoji

ošetřovatelského vzdělání.

Terénní péče

Jde o směr zaměřený na samostatnou práci sestry. Pro české ošetřo

vatelství byl charakteristický zejména mezi první a druhou světovou

válkou. V současné době je tato samostatná kompetence sestry v péči

o zdraví významným rysem vyspělého ošetřovatelství, a tím i systému

zdravotní péče.

2.2 První ošetřovatelské školy na světě

Války zanechávaly na bojištích mnoho raněných a umírajících. Špatná

hygienická úroveň lazaretů vedla ke vzniku epidemií, které se rychle

šířily nejen mezi vojsko, ale i na civilní obyvatelstvo. Lékaři již nemohli

pracovat bez pomocníků.

Zlom v rozvoji ošetřovatelství nastal v období krymské války (1853

až 1856). V  této době ovlivnilo ošetřovatelství v  Evropě několik vý

znamných osobností.

Florence Nightingalová [čti Flóréns Najtingelová] (1820–1910) (obr. P1)

Anglická ošetřovatelka, která se s  ošetřovatelským systémem sezná

mila v Anglii, Německu, Francii a dalších zemích Evropy. Anglickou

vládou byla vyslána se skupinou ošetřovatelek na bojiště v  krymské

válce, kde zorganizovala ošetřovatelskou službu. Do provozu uvedla

prádelnu, kuchyni, hygienická zařízení a další. Hlavní důraz kladla na

přísné dodržování hygienických zásad. Nedodržování a porušování

hygienických zásad vedlo k šíření epidemií, které často způsobovaly

velké ztráty na životech nejen vojsk, ale i civilních obyvatel. Na základě

jejího působení se snížila úmrtnost raněných vojáků ve válce na po

lovinu. V době svého působení na Krymu poukazovala na nevhodné

prostředí, ve kterém se nacházejí ranění vojáci (nečistota, znečištěná

Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy – 1. roěník2

voda, nedostatek přikrývek, nádobí). Tížil ji i nezájem lékařů a důstojníků, kteří neoceňovali její aktivity. Ve své práci však byla neúnavná. Na vizity chodila v  noci, proto ji nazývali „dáma s  lampou“. Mezi vojáky byla značně populární. V  dané době šlo o  velmi pokrokovou ošetřovatelskou péči.

Po návratu do Anglie byla F. Nightingalová odměněna vládou velkou peněžní částkou, kterou věnovala na založení první ošetřovatelské školy na světě v Londýně (1860). Poprvé v historii začaly být ošetřovatelky systematicky vzdělávány jak pro nemocniční, tak domácí péči. Nightingalová vytvořila první koncepci ošetřovatelství, která vychází z charitativního pojetí péče o nemocné, kde jsou zdůrazněny především humánní motivy ošetřovatelství. Laickou péči obohatila o prvky odborné, a to léčebné a ošetřovatelské. Jako první zdůraznila význam pozorování nemocného sestrou, význam hygieny a čistoty v nemocničním prostředí, ale i v domácí péči, upozornila na vliv prostředí na nemocného. Její teorie zahrnuje 5 základních součástí zdravého prostředí: čistý vzduch, čistá voda, vyhovující kanalizace, čistota a světlo.

Podle vzoru první ošetřovatelské školy začaly vznikat další školy po celém světě. Své poznatky o ošetřovatelství shrnula F. Nightingalová do řady knih. Svým úsilím a prací pozvedla opovrhovanou práci ošetřovatelek na skutečné povolání. Ošetřovatelství pokládala za odvětví medicíny.

Myšlenky Nightingalové jsou pokrokové dodnes. V  její koncepci jsou spojeny vývojové trendy charitativní, léčebný a  preventivní. Tyto trendy začaly pronikat do výchovně vzdělávacího procesu nových ošetřovatelských škol. Řada současných teorií se k  myšlenkám F. Nightingalové stále vrací. Důraz na aktivní přístup k nemocnému a jeho prostředí, na uspokojování základních životních potřeb s požadavkem na vysokou odbornost sester zajišťuje Nightingalové přední místo mezi zakladateli moderního ošetřovatelství. V celém světě je stále pokládána za nejvýznamnější postavu dějin ošetřovatelství. Nikolaj Ivanovič Pirogov (1810 –1881) Významný ruský chirurg a pedagog přivedl do války na Krymu skupinu ruských žen ošetřovatelek, které připravil pro ošetřování raněných a umírajících, vyzbrojil je vědomostmi o ošetřování poranění, naučil je dobře obvazovat rány. Tyto ošetřovatelky začaly poprvé užívat stejnokroj, z čehož se vyvinula sesterská uniforma. Pirogov byl nejen respektovaným odborníkem, ale i známým propagátorem uznání práv žen.

2Vývoj ošetřovatelství aěvzdčlávání zdravotnických pracovníků

Henry Dunant [čti Ánry Dynánt] (1828–1910) Byl to švýcarský kupec, který po bitvě u Solferina (1859) zřídil lazaret a mobilizoval z řad civilního obyvatelstva dobrovolníky pro ošetřovatelskou péči o raněné vojáky. Vybavil je především vědomostmi o ošetřování poranění. Z jeho iniciativy vznikla mezinárodní organizace Červený kříž (1864). Tato organizace pracuje iniciativně po celém světě dodnes.

Činnost Nightingalové, Pirogova a Dunanta spadala do doby, kdy se začaly uplatňovat požadavky žen za uznání rovnoprávnosti. Pirogov i Nightingalová se svým úsilím zlepšit ošetřovatelskou péči raněným a nemocným stali současně velkými obhájci ženské práce, která právě na tomto úseku ošetřovatelství přinesla nejlepší výsledky. 2.3 Vývoj ošetřovatelství v Čechách Založení první ošetřovatelské školy na světě a emancipační hnutí v Rakousko-Uhersku podnítilo i vznik první ošetřovatelské školy v Praze v r. 1874. Její vznik ovlivnily české spisovatelky Karolina Světlá a Eliška Krásnohorská, které byly zastánkyněmi ženských práv. V české škole vyučovali lékaři, kteří současně přednášeli na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Absolventky několikaměsíčního kurzu však do zaměstnání většinou nenastoupily, protože více než polovinu studentek tvořily měšťanské dámy shromážděné kolem Ženského výrobního spolku, které ve studiu na ošetřovatelské škole oceňovaly možnost vzdělávat se, a tak se společensky vyrovnat mužům. Škola po několika letech zanikla. Její význam však byl v tom, že poukázala na potřebu systematického vzdělání sester.

V  roce 1882 vznikla ošetřovatelská škola ve Vídni, přesto si po mnoho let každá klinika v  českých zemích zacvičovala sestry sama. V domácnostech a v soukromých službách ošetřovaly nemocné laické sestry Červeného kříže a řádové sestry.

V roce 1916 byla v Praze otevřena česká Státní dvouletá ošetřovatelská škola, která pokračovala ve své činnosti i po skončení první světové války v nově vzniklém Československu. Byla tak vzorem pro vznik dalších ošetřovatelských škol. Škola měla vysokou odbornou úroveň. První českou ředitelkou se v roce 1923 stala Sylva Macharová.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist