načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství – ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/1. díl – Jitka Hůsková; Petra Kašná

Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/1. díl
-11%
sleva

Elektronická kniha: Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
Autor: Jitka Hůsková; Petra Kašná
Podnázev: Pracovní sešit II/1. díl

Pracovní sešit navazuje na učebnici Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník a obsahuje, kromě jiného, stěžejní témata pro 2. ročník - podávání léků, aplikace injekcí, infuzí, transfuzí a také se zabývá problematikou péče o ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  135 Kč 120
+
-
4
boky za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 96
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada Publishing, 2009
ISBN: 978-80-247-2853-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Pracovní sešit navazuje na učebnici Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 2. ročník a obsahuje, kromě jiného, stěžejní témata pro 2. ročník - podávání léků, aplikace injekcí, infuzí, transfuzí a také se zabývá problematikou péče o spánek a odpočinek nemocných. Na trhu je takto strukturovaná učební pomůcka zatím jediná. Pracovní sešit je určen pro žáky oboru Zdravotnický asistent a pro vyučující k podpoře výuky ošetřovatelských postupů ve 2. ročníku v předmětu Ošetřovatelství. Je koncipován tak, aby podporoval schopnosti žáka třídit informace, využívat mezioborových vztahů a doplňovat znalosti, které potřebuje, metodou samostudia. Tím plní jednu z výstupních kompetencí žáka střední školy. Pracovní sešit nabízí třífázový model učení - evokace (co už žák k tématu ví), uvědomění si významu (nové informace) a reflexe (sjednocení a třídění poznatků společně s učitelem). Do této učební pomůcky jsou zakomponovány prvky kritického myšlení, pro studenta této profese ta

k důležité. Na vydání publikace se významně podílela Česká asociace sester. (pracovní sešit II. 1. díl, Podávání léků, injekce, infuze, transfuze, spánek a odpočinek)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jitka Hůsková; Petra Kašná - další tituly autora:
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/2. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/3. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit I/1. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. Jitka Hůsková, Mgr. Petra Kašná

OŠETŘOVATELSTVÍ – OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY PRO ZDRAVOTNICKÉ ASISTENTY

Pracovní sešit II/1. díl

Recenze:

Mgr. Taťána Filipová

Mgr. Pavla Horská

© Grada Publishing, a. s., 2009

Cover Photo © fotobanka allphoto, 2009

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3640. publikaci

Kresby dodaly autorky.

Odpovědný redaktor, sazba a zlom Mgr. Václav Urban

Počet stran 96

1. vydání, Praha 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Autorky děkují za oporu a technickou spolupráci Mgr. Ladislavu Peřestému.

Názvy produktů, fi rem apod. použité v této knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými

známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlep

ším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní

důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem reprodukovány, ukládány či rozšiřovány

bez písemného souhlasu nakladatelství.

ISBN 978-80-247-2853-7


První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

5

Obsah Slovo úvodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1 Podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1.1 Úvod do problematiky podávání a aplikace léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1.2 Podávání léků ústy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1.3 Podávání léků konečníkem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

1.4 Podávání léků kůží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.5 Podávání léků do oka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

1.6 Podávání léků do nosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

1.7 Podávání léků do ucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

1.8 Podávání léků do pochvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

1.9 Podávání léků do dýchacích cest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

1.10 Podávání kyslíku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2 Injekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

2.1 Úvod k injekčnímu podávání léků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

2.2 Aplikace léků do kůže . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

2.3 Aplikace léků pod kůži . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

2.4 Aplikace léků do svalu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

2.5 Aplikace léků do žíly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 3 Infuzní terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 4 Transfuze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 5 Spánek a odpočinek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Ošetř

ovat

elství II/1

6

Slovo úvodem Tato učebnice, která je určena pro žáky a jejich učitele středních zdravotnických škol, oboru Zdravotnický asistent, si klade za cíl podpořit interaktivní výuku v oblasti ošetřovatelských postupů v souladu s odbornými kompetencemi. Strukturování jednotlivých kapitol této učebnice umožňuje pracovat s množstvím nových poznatků, ale i dostupných mezioborových informací. Autorský kolektiv se snažil při tvorbě publikace o podporu rozvoje žákovských schopností třídit nové informace z více perspektiv a posuzovat jejich význam pro vlastní potřeby, a tím naplnit jednu z klíčových kompetencí žáka střední školy. Členění jednotlivých dílů umožňuje fl exibilně přecházet k jednotlivým tématům podle individuálního plánu učitele, žáka nebo školy, a to i v rámci školního vzdělávacího programu. Učebnice nepředkládá pouze hotový informativní text, zahrnuje i prostor pro žáka, pro vklad jeho myšlenek a poznámek podle výkladu a pokynů učitele. Ošetřovatelství by mělo nabídnout interaktivní uspořádaný poznávací proces základních ošetřovatelských postupů, se kterými se žák setká v reálném nemocničním prostředí, a to včetně řešení komunikativních dovedností vztahu mezi zdravotnickým personálem a nemocným člověkem. Do odborné učebnice jsou zakomponovány prvky kritického myšlení, které jsou vázány na skutečné podněty, ke kterým má profese zdravotnického asistenta vztah. Nabízí jak ucelenou představu o postupu ošetřovatelského výkonu, tak i strategie podporující kritické myšlení vyžadující aktivitu při řešení úkolu. Učebnice navazuje na již publikované teorie ošetřovatelských postupů a předpokládá, že si je žák osvojí při praktickém vyučování ve vyšším ročníku. Učebnice nabízí třífázový model učení: 1. Evokace. Co žák už o daném tématu ví a zná (s využitím mezipředmětových vztahů). Formou evokačního cvičení

dává možnost žákovi volně se vyjadřovat a zaktivizovat své kognitivní procesy do další fáze, kdy se setká s novými

informacemi.

Příklad: Využití interaktivních metod opakování otázek, které mají žáci zodpovědět apod. 2. Uvědomění si významu. Učebnice pracuje se žákem na nových informacích, udržuje jeho zájem při zahájení

konkrétní dovednosti ošetřovatelského postupu.

Příklad: Využití interaktivních metod spojování terminologických pojmů, doplňování tabulek a grafů apod. 3. Refl exe. Učitel se žákem uvažuje v učebnici o tom, čeho ve výuce dosáhli. Sjednocují a třídí poznatky, hodnotí

dopad ošetřovatelského postupu na klienta – nemocného člověka.

Příklad: Využití interaktivních metod „pětilístek“, vedení rozhovoru s klientem apod. Neméně důležitou součástí jsou pro žáka i kladené otázky v oblasti environmentální výchovy, která souvisí s ošetřovatelskou péčí. Podle našeho názoru chyběla na trhu takto strukturovaná učebnice, která by akceptovala žákovu kreativitu, styl jeho učení a kritické myšlení vůbec, zvláště na úrovni středního vzdělávání zdravotnických oborů. Pokud vám učebnice pomůže při studiu, pak splnila účel. Autorský kolektiv přivítá jakékoliv vaše náměty a připomínky pro vytváření dalších učebních materiálů. Prosím, použijte e-mailovou adresu jitka.huskova@szs.uhedu.cz.

Mgr. Jitka Hůsková


První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

7

1 Podávání léků 1.1 Úvod do problematiky podávání a aplikace léků Odborné kompetence Zdravotnický asistent se podílí na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Obecné cíle pro žáky Žák:

Uloží a bezpečně manipuluje podle předpisů s léky podle způsobu jejich použití na ošetřovací jednotce. X

Interpretuje informace uvedené na obalu léku a o předepisování léků. X

Je si vědom trestní zodpovědnosti při zneužití léků. X

Rozlišuje způsoby podávání léků. X

Řídí se odbornými kompetencemi při podávání léků. X Při podávání léků vykonává ošetřovatelský tým činnosti, které jsou spojeny s přesným plněním ordinace lékaře. Aby byla léková ordinace podle lékaře plněna správně, je nutné, abychom se stále vzdělávali v oblastech:

způsobů aplikace léků X

uskladnění léků X

lékových skupin a vyhledávání zařazení léků X

účinků podávaných léků X Lék, který je podáván na území naší republiky, musí mít svou registraci. Registrované léky jsou pak zařazeny do Seznamu léčebných přípravků – národního lékopisu, který je podle potřeb aktualizován. Zdravotnický asistent by měl zvládnout základní orientaci v informacích na příbalovém letáku registrovaných léků, který je součástí těchto lékopisů.

Lékař lék ordinuje, ale je na ošetřovatelském týmu, jak ordinaci léku vyplní. „

Úkol – Zamysli se a vyjádři se nad výše uvedenou větou metodou volného psaní.

Léková terminologie

Opakování z klinické propedeutiky. Použij vyhledání ve slovníku a doplň. ®

Lék připravený v lékárně podle předpisu lékaře se nazývá

Lék hromadně továrně vyráběný se nazývá

Generický název léku je

Obchodní název léku je

Chemický název léku je

Placebo efekt je

Kumulace léku je


Ošetř

ovat

elství II/1

8

Balení léků

fóliové schránky – plata, stripy X

lékové lahvičky s uzávěrem X

plastové nádoby s uzávěrem X

lékové lahvičky s kapátkem a uzávěrem X

plastové obaly s uzávěrem X

tuby X

skleněné, umělohmotné ampule X

aj. X

Úkol – Uveď příklady názvů známých léků ve výše uvedených baleních.

Označení léků Magistrality Označení magistralit musí obsahovat tyto údaje: 1) Štítek Na štítku mohou být různé symboly nebo barevné rozlišení.

„Pozor hořlavina. “ X

„Pozor žíravina. “ X

Bílý štítek Lék určen k vnitřnímu užití

Červený štítek Lék určen k zevnímu užití

Černý štítek Označení jedu. Symbol lebky a zkřížené hnáty 1

Bílý štítek s modrým pruhem Označení opia

2) Název

Název je uveden čitelně na štítku, např. X tekutý pudr. 3) Datum přípravy

Datum přípravy léku je uveden na štítku, např. X 06. 12. 2010. 4) Datum expirace léku

Datum expirace léku je uveden na štítku. Doba použitelnosti léku bývá většinou krátká, např. X do 12. 12. 2010. 5) Označení lékárny

Označení lékárny na štítku, která lék vyrobila, např. X Stanclova lékárna 123–006. 6) Jiné údaje

Ty, které má potřebu zveřejnit lékárna, kde byl lék připraven. X

První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

9

Speciality Každý registrovaný lék musí mít k dispozici příbalový leták. Označení specialit musí obsahovat tyto údaje: 1) Název léku

Název léku by měl být zvýrazněn, je většinou uváděn pod výrobním názvem. Kromě výrobního je uveden i název X

generický. Příklad: IBALGIN 400 mg v 1 tbl. , Ibuprofenum 400 mg v 1 tbl. 2) Forma léku, počet v balení

Informace o formě a počtu léku. X

Příklad: ANOPYRIN tbl. 10 tablet 3) Indikační skupina

Léky jsou v lékopise zařazeny do indikačních skupin. Jeden lék může mít více indikačních skupin. X

Příklad: ANOPYRIN, antipyretikum, antiagregans, analgetikum 4) Expirační doba

Doba, po kterou je možné lék bezpečně používat. X

Příklad: Častější přímé označení expirace ANOPYRIN exp. 05 05 12 (do 5. 5. 2012) Nepřímé označení expirace – uvedeno 7 číslic

†Měsíc výroby

Doba použití„ 3 19 09 12

…Rok výroby

…Označení výrobce

Úkol – Co uděláš, pokud má lék prošlou dobu použitelnosti?

Na ošetřovací jednotce:

V domácnosti: 5) Dávka, síla léku

Dávku léku označuje množství léčebné látky v gramech, miligramech, mezinárodně uznávaných jednotkách X

apod. Kromě tzv. gramáže léku se můžeme setkat se slovním vyjádřením síly léku. Příklad: ANOPYRIN 100 mg v tbl. pro infantibus

Slovní vyjádření síly léku ( X latinsky):

forte, biforte, infantibus, mitte, retard, adults

Úkol – K popiskům zařaď slovní vyjádření síly léku (latinské názvy viz výše).

Prodloužený účinek

Slabý účinek

Dvakrát silný

Pro dospělé

Pro děti

Silný

Ošetř

ovat

elství II/1

10

Úkol – Lékař ordinuje podat nemocnému 100 mg ANOPYRINU. Na lékovém podnosu je k dispozici ANOPYRIN 400 mg. Jak si poradíš?

6) Účinky léku

hlavní X

vedlejší X

místní X

celkový X

toxický X

interakce s jinými léky X Řada léků může u nemocného vyvolat alergii, např. antibiotika. Alergie se může prezentovat jako anafylaktický šok. Mezi preventivní opatření zařazujeme dostatek vstupních informací a sledování nemocného během a po podání léků.

Úkol – Doplň projevy alergie z poznatků první pomoci. Pracuj s učebnicí První pomoc.

Úkol – Doplň, jak budeš postupovat, dojde-li k anafylaktickému šoku a nemocný upadne do bezvědomí (viz poznatky z první pomoci). Pracuj

s učebnicí První pomoc.

7) Další údaje

Komu je lék určen (pro děti, nevhodný pro řidiče...). X

Uskladnění léku (světlo, mimo dosah dětí...). X

Způsob přípravy podání (zatřepat, promíchat, polykat celé). X

Informace o výrobci. X

Faktory ovlivňující podávání léků X

První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

11

Úkol – Užití metody ANO – NE. Odpověz na otázku ANO – NE. Poté koriguj s vyučujícím.

1. Hmotnost nerozhoduje o účinku léku ANO – NE

2. Lék účinkuje stejně na ženský i mužský organismus ANO – NE

3. Večer lék stejně účinkuje jako při podání nalačno ANO – NE

4. Nemoc jater neovlivní účinek léku ANO – NE

5. Strach, úzkost zvýší potřebu dávky léku ANO – NE

6. Lék bude stejně účinkovat při podání v nemocnici nebo doma ANO – NE

7. Lék stejně účinkuje u dítěte i u dospělého ANO – NE

Úkol – Zapiš si faktory, které významně ovlivní podávání léků. Předpis léků, objednávání léků Lék předepisuje výhradně lékař na hromadný nebo individuální lékařský předpis. Obr. 1 – Individuální lékařský předpis Uložení léků na ošetřovací jednotce Na ošetřovací jednotce jsou léky uloženy v příruční lékárně nebo chladničce pro léky. Příruční lékárna by měla splňovat tyto podmínky:

Je uzamykatelná. X

Je přehledná. X


Ošetř

ovat

elství II/1

12

Obsahuje seznam léků, které jsou zde skladovány. X

Její umístění je mimo dosah tepelného nebo slunečního zdroje. X

Uložení a skladování léků podléhá aktualizovaným legislativním požadavkům. X Léky by měly být v lékárně přehledně uložené podle abecedního seznamu a druhu léku (např. injekční léky, antibiotika, infuzní přípravky apod.). Na jednotlivé obaly léků zaznamenáváme výrazně datum expirace. Léky s nejdelší expirační dobou řadíme za léky s kratší expirační dobou. Řada léků (např. čípky, gely apod.) musí být umístěny v chladničce, která je výhradně určena pro jejich skladování. K chladničce není možný veřejný přístup. Podle režimu ošetřovací jednotky probíhá pravidelný úklid příruční lékárny a chladničky na léky, kontrolu a odpovědnost nad uložením léků má pověřená osoba (staniční sestra). Uložení a objednávání léků opiátového typu Opiáty jsou omamné, návykové látky. V léčbě se užívají proti bolesti (např. bolesti pooperační) a na zklidnění nemocného. Tyto přípravky podléhají zákonu a prováděcím předpisům o omamných látkách. Zneužití opiátů je trestné. Předepisuje je výhradně lékař na recepty s modrým pruhem. V lékárně je smí vyzvednut osoba proti podpisu, starší 18 let. Léky opiátového typu mohou mít různou formu (např. injekce, tablety, náplasti...) a jsou na ošetřovací jednotce uloženy v uzamčeném trezoru. Mohou velmi negativně ovlivňovat základní fyziologické funkce organismu (vědomí, dýchání, krevní tlak), proto se podávají podle ordinace v přísných časových intervalech. Podávání těchto léků je přísně evidováno. Na ošetřovací jednotce je zřízena Kniha opiátů, za správné zápisy je zodpovědný vedoucí pracovník oddělení. Mezi opiáty patří např. tyto léky: Dolsin, Morfi n, Fentanyl, Valoron, Dipidolor aj. Záznam v opiátové knize Záznam v Knize opiátů provádí: a) Modře – osoba, která je pověřena aplikací ordinace opiátu podle lékaře (zapisuje datum podání, číslo chorobo

pisu nemocného, ordinujícího lékaře, množství odebraného opiátu, množství zbylého opiátu v trezoru a podpis). b) Červeně – zodpovědná osoba, která doplňuje stav opiátů v trezoru nebo provádí kontrolu hospodaření

s opiáty. Upravený záznam v Knize opiátů

DOLSIN injekce 50 mg v 1 ampulce

Datum

Číslo

chorobopisu

Ordinoval

Jméno,

příjmení

Množství

ampulek

Zbylé ampulky

Podpis sestry,

ident. číslo

25. 7. 2010 559 357 Dr. Čech Jaroslav Novák 2 18 Nováková 2361

Úkol – Do volného řádku proveď záznam odpisu injekce Dolsinu v dávce 150 mg, na fi ktivní datum, číslo chorobopisu, ordinujícího lékaře,

nemocného a sestru.

Záznam o podání opiátu do zdravotnické dokumentace Osoba, která provedla aplikaci opiátového léku, je povinna provést záznam do zdravotnické dokumentace. Tento záznam se vede do standardizované dokumentace a červeně.

Datum . . . . . . . . . . . Čas . . . . . . . . . . . . .

Omamná látka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Množství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Podpis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Základní povinnosti zdravotnického asistenta při podávání léků Při podávání a aplikaci léků se zdravotnický asistent přísně řídí ordinací lékaře, která je zapsána ve zdravotnické dokumentaci. Vyhýbá se ordinaci a aplikaci léku, která není dána písemně od lékaře.

První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

13

Zásady správného podání léku:

správný lék X

správný klient X

správný čas X

správný způsob X

správná dávka X Dodržení lékařské ordinace Lékařská ordinace obsahuje minimálně tyto údaje:

čitelný název léku X

síla – dávka léku, která má být podána nebo aplikována X

časový interval podávání a forma aplikace léku X Příklad:

ANOPYRIN tbl. 400 mg 1–0–1

GUTTALAX gtt. 15–15–15

Léky se podávají:

Třikrát denně (případně 1× nebo 2× denně). X Příklad: Léky podávané ústy – per os Ráno: mezi 7.30–8.00 hodin Poledne: mezi 11.30–12.00 hodin Večer: mezi 17.00–18.00 hodin Časový interval ráno, poledne, večer je určen vnitřním předpisem zdravotnického zařízení. Lék by měl být podán do 30 minut od začátku této doby. Respektujeme i konec časového intervalu.

Ve vybraných časových intervalech podle ordinace lékaře. X Příklad: Antibiotika po 6 hodinách 06–12–18–24 hodin

Kontinuálně podle ordinace lékaře pomocí přístrojů (lékových dávkovačů), a to zejména u nemocných ve váž- X ném stavu.

Podle potřeby (zdůvodní lékař jasně do zdravotnické dokumentace). X Příklad: Lék užít při vzestupu tělesné teploty nad 38,5 °C

Úkol – V praxi se můžeš setkat s těmito potížemi ordinace lékaře. Jak zareaguješ?

Název léku je nečitelný.

Název léku slyším a vidím poprvé.

Ordinovaný název léku není v příruční lékárně.

Nemocný zvrací.

Nemocný má po těle vyrážku.

Udělal(a) jsem chybu při podání léku.

Ordinace léku je neúplná (chybí forma, síla léku...).


Ošetř

ovat

elství II/1

14

Identifi kace nemocného Zdravotnický asistent musí podat lék nemocnému, kterému je ordinován. Povinností je dotazovat se na konkrétní jméno. Velmi obezřetně podává léky zmateným, dezorientovaným a nespolupracujícím klientům. Podávat léky klientům v bezvědomí a dětem by měla všeobecná sestra se specializací. Při identifi kaci provádíme tzv. trojí kontrolu: 1. kontrola názvu léku, jeho síly, způsob podání na krabičce (ampulce) v porovnání se psanou ordinací lékaře; 2. kontrola léku jeho označením a zápisem o podání do zdravotnické dokumentace; 3. kontrola nemocného, zda skutečně je lék podáván správně konkrétní osobě podle ordinace. V současnosti jsou v některých zdravotnických zařízeních využívány identifi kační „náramky“ klientů se čtecím kódem. Cílem je prevence záměny nemocného při poskytování péče. Vlastní podání, aplikace léku Všeobecná sestra, porodní asistentka je povinna zajistit, aby lék byl skutečně podán nebo aplikován přesně podle lékařské ordinace. Zdravotnický asistent realizuje tento výkon pod jejím odborným dohledem. Při podávání léků zajistíme u nemocného vhodnou polohu (viz dále), bereme ohled na jeho právo o informovanosti k podávanému léku. Zvláštní pozornost v péči věnujeme: dětem, dezorientovaným a neklidným nemocným (viz dále). Dohled nad léky Zdravotnický asistent se podílí na bezpečnosti léků proti jejich zneužití. Z těchto důvodů kontroluje zamčení příruční lékárny a trezoru. V žádném případě nesmí ponechat žádné léky volně bez dozoru. Zvláštní pravidla bezpečnosti platí na dětských a psychiatrických ošetřovacích jednotkách. Způsoby podávání léků Způsob podání léků je rozhodujícím faktorem pro jeho účinek v organismu (případně jeho vyloučení z organismu). Způsoby podání léků se běžně v dokumentaci počešťují (subkutánně, intradermálně apod.).

ZPŮSOB PODÁNÍ

latinsky

ZKRATKA ZPŮSOB PODÁNÍ

česky

NÁSTUP ÚČINKŮ

LÉKU

per os p. o. 30 min

sub linguam – 1–2 min

per inhalationem – 2–3 min

in derma – po vstřebání

per rectum – 15 min

sub cutem s. c. 15 min

intra vaginam – 15 min

intra derma i. d. 15 min

intra musculum i. m. 5–10 min

intra venam i. v. do 1 min

intra arteriam i. a. okamžitě

intra cardiam – okamžitě

intra lumbum – za 1 min

intra articulationem – za 1 min

Úkol – V tabulce doplň sloupec Způsob podání – česky. Použij lékařský nebo ošetřovatelský slovník.

Formy léků Léky obecně dělíme na formy:

tuhé – pevné X

polotuhé – polopevné X

tekuté X


První pomoc

Ošetřovat

elství II/1

15

Forma léku

Zkratka Charakteristika

česky latinsky

tabulettae tbl

Slisovaný prášek s účinnou léčebnou látkou do různě vel- X

kých kotoučků

Mají na povrchu rýhu, která je dělí na dvě poloviny nebo X

na čtvrtiny (nemusí být pravidlem).

pulveres plv

Sypký prášek. Pro přesné dávkování se plní do sáčků nebo X

do želatinových tobolek.

tabulettae obductae drg

Jsou tablety obalené sladkou polevou (zlepšuje chuť X

a ovlivní uvolňování léku).

Jedná se o léky, které se rozkládají až v nižších částech X

zažívacího traktu (např. kvůli ochraně zubní skloviny).

granula gran

Prášky stlačené do drobných kuliček nebo válečků balené X

v dózách. Dávkují se po lžičkách.

capsules

cps

Lék ve formě prášku nebo oleje je uvnitř želatinového X

obalu ve tvaru oválu.

Rozpouští se níže v zažívacím traktu. X

Polykají se celé. X pilulae pil

Pastilka různé velikosti, tvaru a barvy, která může být X

potažena cukrem a obsahuje jeden nebo více léků v pevné

formě.

tbl. eff ervescens tbl. eff

Tablety, které při rozpouštění ve vodě uvolňují kysličník X

uhličitý.

suppositoria supp

Léky formované do tvaru kužele X

Určené k zavádění X globuli vaginales

Léky formované do koule o průměru asi 2 cm X

Určené k zavádění X unguentum ung

Léky formované do média k roztírání X

Baleny v tubách nebo dózách X pastae past

Léky formované do média k ochraně kůže před mokváním X

Hůře roztíratelné a nevstřebávají se do kůže. X

Odstraňují se olejem. X

gel _ _

Čirá nebo poloprůhledná gelová hmota X

Balené v tubě X sapones _

Mýdla s přísadou léčivých látek X

Používají se v kožním lékařství. X emplastra –

Léčivý přípravek natřený na plátno nebo netkanou lepi- X

vou textilii

solutiones sol

Jedna nebo více léčivých látek rozpuštěných ve vodě X

K aplikaci do očí, uší, úst, nosu. Často jako guttae (gtt) X suspenzio susp

Jedna nebo více léčiv rozptýlených ve vodě nebo smícha- X

ných s gelem. Léčivo může být rozptýleno i v prášku, který se

před podáním ředí.

Mezi suspenze patří i nenaředěná antibiotika. X

aerosol spray

Léky rozptýlené do plynného média, které vytváří drobné X

tekuté částice určené k inhalaci.

sirup _ sir

Roztok, ke kterému je přidána léčivá látka. X

Určený zejména pro děti (zastření nepříjemné chuti) X

oleje – –

Do oleje se přidávají většinou vitaminy rozpustné v tucích X

(A, D, E, K). Kapeme do čaje, na chleba.

species spec

Sušené léčivé byliny, ze kterých se připravuje: X

nálev = horká voda se nalije na bylinu a nechá se vy- –

luhovat;

odvar = bylinu je nutno vařit ve vodě. –

tincturae tinc

Upravená vyluhovaná rostlina nebo živočišná látka v nos- X

ném médiu

zásyp – – Prachové částice s účinnou látkou X

+


Ošetř

ovat

elství II/1

16

Úkol – V předchozí tabulce doplň sloupec Forma léku – česky. Použij lékařský nebo ošetřovatelský slovník. Dále označ, zda se jedná o formu léku tuhou, polotuhou, nebo tekutou.

Likvidace léků – environmentální problematika

Co s léky, které lidé nevyužívají a mají je v domácích lékárnách? X

Vrací je podle pokynů na příbalovém letáku do lékárny k ekologické likvidaci? X

Zneužívají lidé léky? X

Jak jsou léky zneužívány? X Úkol – Vedení rozhovoru s klientem – proveď rozbor a vyhodnocení rozhovoru. Klient: „...sestro, co mi dáváte za léky?“ Sestra: „...nevím, takový název jsem ještě neslyšela. Dnes je tolik fi rem, tolik léků. Jste pan Novák, že? Léky máte na stolku.“ Vlastní zápisy žáka k výkladu učitele

První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

17

1.2 Podávání léků ústy Odborné kompetence Zdravotnický asistent podává léky per os na základě ordinace lékaře. Obecné cíle pro žáky Žák:

Připraví pomůcky k podávání léků per os. X

Podílí se na podávání léků per os. X

Vyjmenuje komplikace při užití léků per os. X

Zajistí úklid pomůcek po podání léků per os. X

Realizuje základní ošetřovatelskou péči u klienta při podávání léků per os. X Úvod k podávání léků ústy Podávání léků per os – pod zkratkou p. o. – je nejčastější způsob lékařské ordinace. Léky podané ústy začnou působit do 30 minut.

Úkol – Opakuj z předchozí tabulky, které formy léků lze p. o. podávat.

Kontraindikace podání léku per os jsou:

zvracení X

stav spojený s poruchou vědomí X

poruchy polykání X

závažný úraz, operace v dutině ústní X

příprava na vyšetření nebo operaci X

léčebná omezení – zákaz příjmu ústy (např. akutní zánět slinivky břišní) X Pomůcky k podání léku per os Pomůcky k podávání léků p. o. (připraví zdravotnický asistent na mobilní lékový podnos nebo vozík s léky):

léky originálně balené ordinované lékařem X

čisté lékovky pro klienta X

pinzeta k úchopu léku X

lžičky, odměrky pro podávání možných forem léků p. o. X

nůž, půlítka k dodržení požadované ordinace síly léku X

třecí miska k rozdrcení léku X

jiné (emitní miska, čtverečky buničiny, přípravek k plošné dezinfekci ve spreji...) X

zdravotnická dokumentace s originální ordinací lékaře X

tekutina na zapití X

Ošetř

ovat

elství II/1

18

Komplikace při podávání léků per os Povinností zdravotnického asistenta je okamžitě hlásit všeobecné sestře, porodní asistentce, lékaři, jakékoliv komplikace při podávání léků p. o. V některých situacích musí zareagovat okamžitě:

Klient začne zvracet. Moje reakce ........................................................................ X

Klient odmítne lék. Moje reakce ........................................................................ X

Klient nemůže polknout lék. Moje reakce ........................................................................ X

Úkol – Zopakujte si projevy alergie na lék. Vhodné tekutiny k zapíjení léků per os U každého léku k užití per os se řídíme příbalovým letákem.

Úkol – Promysli a zapiš do tabulky návrh vhodných, méně vhodných a nevhodných tekutin k zapíjení léků p. o.

vhodné tekutiny méně vhodné tekutiny nevhodné tekutiny

Vhodné – nevhodné potraviny při užívání léků per os Některé indikační skupiny per os podávaných léků mohou významným způsobem ovlivňovat současně požívané potraviny.

Úkol – Pomocí příbalového letáku v Seznamu léčiv užívaných v ČR najdi, které z potravin by měl klient omezit při užívání léku Lawarin z indi

kační skupiny antikoagulancia.

První pomoc

Ošetř

ovat

elství II/1

19

Praktické podání léku per os

Zkontrolujeme lék na lékovém podnose. X

Vyjmeme lék z originálního balení pinzetou (ze stripu vytlačíme). X

Ověříme ordinaci léku ve zdravotnické dokumentaci. X

Zkontrolujeme, zda lék podáváme konkrétnímu nemocnému. X

U nemocného zajistíme polohu pro podávání léků p. o. – vsedě, v polosedě. X

Provedeme záznam o podání léku. X

Uklidíme pomůcky podle hygienického režimu na oddělení. X

Léku se nedotýkáme rukou, dodržujeme hygienická pravidla! „

Úklid pomůcek po podání léků per os

Důležitá je dekontaminace a mechanická očista – lékovek, odměrek a třecích misek od podávaných léků. X

Úkol – Napište, zda zbytky léků představují nějaká rizika a případně jaká.

Zdravotnická dokumentace a plnění ordinace podávání léku per os

Léková ordinace Datum Datum Datum Datum

13. 5. 2010 14. 5. 2010 15. 5. 2010 16. 5. 2010

ANOPYRIN 100 mg tbl 0–1–0 GUTTALAX gtt 15–15–15 AGAPURIN ret. tbl 1–1–1 Podpis sestry Poznámky žáka k praktickému podání léků per os

Úkol – Lékař ordinuje podat 0,125 mg Digoxinu (kardiotonikum). V jedné tabletě je 0,25 mg účinné látky. Jak si s ordinací lékaře poradíš?




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.