načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ošetřovatelství – ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit I/1. díl – Jitka Hůsková; Petra Kašná

Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit I/1. díl

Elektronická kniha: Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
Autor: Jitka Hůsková; Petra Kašná
Podnázev: Pracovní sešit I/1. díl

Obsažená témata - například historie ošetřovatelství, ošetřovací jednotka, vizita, dezinfekce a sterilizace navazují na učebnici Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník a vhodně rozvíjejí osvojené znalosti při samostudiu ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  135
+
-
4,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 104
Rozměr: 30 cm
Úprava: sv.: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009-
ISBN: 978-80-247-2852-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Obsažená témata - například historie ošetřovatelství, ošetřovací jednotka, vizita, dezinfekce a sterilizace navazují na učebnici Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník a vhodně rozvíjejí osvojené znalosti při samostudiu žáka. Na trhu je takto strukturovaná učební pomůcka pro zdravotnické asistenty zatím jediná. Rozvíjí žákovu kreativitu, styl jeho učení a úroveň kritického myšlení. Pracovní sešit je určen pro žáky oboru Zdravotnický asistent a pro vyučující k podpoře výuky v předmětu Ošetřovatelství pro 1. ročník. Podporuje rozvoj schopností třídit získané informace z více perspektiv a posuzovat jejich význam pro vlastní potřeby. Přispívá k plnění jedné z výstupních kompetencí žáka střední školy. Pracovní sešit nabízí třífázový model učení - evokace (co už žák k tématu ví), uvědomění si významu (nové informace) a reflexe (sjednocení a třídění poznatků společně s učitelem). Učební pomůcka obsahuje prvky kritického myšlení, pro studenta této profese ta k důležité. Vydání publikace významně podpořila Česká asociace sester. (pracovní sešit I)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jitka Hůsková; Petra Kašná - další tituly autora:
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/2. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/3. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 (e-book)
Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty -- Pracovní sešit II/1. díl Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. Jitka Hůsková, Mgr. Petra Kašná

OŠETŘOVATELSTVÍ – OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY PRO ZDRAVOTNICKÉ ASISTENTY

Pracovní sešit I/1. díl

Recenze:

Mgr. Taťána Filipová

Mgr. Pavla Horská

© Grada Publishing, a. s., 2009

Cover Photo © fotobanka allphoto, 2009

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3639. publikaci

Kresby dodaly autorky.

Odpovědný redaktor, sazba a zlom Mgr. Václav Urban

Počet stran 104

1. vydání, Praha 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Autorky děkují za oporu a technickou spolupráci Mgr. Ladislavu Peřestému.

Názvy produktů, fi rem apod. použité v této knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými

známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlep

ším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní

důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem reprodukovány, ukládány či rozšiřovány

bez písemného souhlasu nakladatelství.

ISBN 978-80-247-2852-0


První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

5

Obsah Slovo úvodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1 Úvod do ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1.1 Pojetí ošetřovatelství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2 Historie ošetřovateství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 3 Současné vzdělávání zdravotnických pracovníků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 4 Ošetřovací jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

4.1 Úvod do problematiky ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

4.2 Stavební uspořádání standardní ošetřovací jednotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 5 Pobyt v nemocničním prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

5.1 Přijetí do nemocnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

5.2 Přijetí na ošetřovací jednotku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

5.3 Překlad nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

5.4 Propuštění nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6 Zdravotnická dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

6.1 Hlavní komponenty zdravotnické dokumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 7 Vizita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 8 Základy dezinfekce a sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

8.1 Dezinfekce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

8.2 Druhy dezinfekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

8.3 Dezinfekční přípravky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

8.4 Příprava a ředění dezinfekčního přípravku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 9 Sterilizace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

9.1 Sterilizační postup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

9.2 Kontrola sterilizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 10 Lůžko pro nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

10.1 Typy a vybavení lůžek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

10.2 Úprava lůžka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

10.3 Polohy nemocného na lůžku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 11 Hygienická péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

11.1 Úvod do hygienické péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

11.2 Praktický postup hygienické péče o kůži na lůžku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

11.3 Péče o dutinu ústní a zuby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

11.4 Péče o dutinu nosní, uši a nehty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

11.5 Péče o vlasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

11.6 Hygienická péče o inkontinentní nemocné . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 12 Výživa nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

12.1 Úvod do výživy nemocných . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

12.2 Zajištění výživy nemocného . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 13 Obvazový materiál a obvazová technika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

13.1 Obvazový materiál . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

13.2 Obvazová technika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

13.3 Šátkové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

13.4 Obinadlové obvazy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

13.5 Obvazy z pružné tkaniny, náplasťové obvazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99

13.6 Sádrový obvaz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Ošetř

ovat

elství I/1

6

Slovo úvodem Tato učebnice, která je určena pro žáky a jejich učitele středních zdravotnických škol, oboru Zdravotnický asistent, si klade za cíl podpořit interaktivní výuku v oblasti ošetřovatelských postupů v souladu s odbornými kompetencemi. Strukturování jednotlivých kapitol této učebnice umožňuje pracovat s množstvím nových poznatků, ale i dostupných mezioborových informací. Autorský kolektiv se snažil při tvorbě publikace o podporu rozvoje žákovských schopností třídit nové informace z více perspektiv a posuzovat jejich význam pro vlastní potřeby, a tím naplnit jednu z klíčových kompetencí žáka střední školy. Členění jednotlivých dílů umožňuje fl exibilně přecházet k jednotlivým tématům podle individuálního plánu učitele, žáka nebo školy, a to i v rámci školního vzdělávacího programu. Učebnice nepředkládá pouze hotový informativní text, zahrnuje i prostor pro žáka, pro vklad jeho myšlenek a poznámek podle výkladu a pokynů učitele. Ošetřovatelství by mělo nabídnout interaktivní uspořádaný poznávací proces základních ošetřovatelských postupů, se kterými se žák setká v reálném nemocničním prostředí, a to včetně řešení komunikativních dovedností vztahu mezi zdravotnickým personálem a nemocným člověkem. Do odborné učebnice jsou zakomponovány prvky kritického myšlení, které jsou vázány na skutečné podněty, ke kterým má profese zdravotnického asistenta vztah. Nabízí jak ucelenou představu o postupu ošetřovatelského výkonu, tak i strategie podporující kritické myšlení vyžadující aktivitu při řešení úkolu. Učebnice navazuje na již publikované teorie ošetřovatelských postupů a předpokládá, že si je žák osvojí při praktickém vyučování ve vyšším ročníku. Učebnice nabízí třífázový model učení: 1. Evokace. Co žák už o daném tématu ví a zná (s využitím mezipředmětových vztahů). Formou evokačního cvičení

dává možnost žákovi volně se vyjadřovat a zaktivizovat své kognitivní procesy do další fáze, kdy se setká s novými

informacemi.

Příklad: Využití interaktivních metod opakování otázek, které mají žáci zodpovědět apod. 2. Uvědomění si významu. Učebnice pracuje se žákem na nových informacích, udržuje jeho zájem při zahájení

konkrétní dovednosti ošetřovatelského postupu.

Příklad: Využití interaktivních metod spojování terminologických pojmů, doplňování tabulek a grafů apod. 3. Refl exe. Učitel se žákem uvažuje v učebnici o tom, čeho ve výuce dosáhli. Sjednocují a třídí poznatky, hodnotí

dopad ošetřovatelského postupu na klienta – nemocného člověka.

Příklad: Využití interaktivních metod „pětilístek“, vedení rozhovoru s klientem apod. Neméně důležitou součástí jsou pro žáka i kladené otázky v oblasti environmentální výchovy, která souvisí s ošetřovatelskou péčí. Podle našeho názoru chyběla na trhu takto strukturovaná učebnice, která by akceptovala žákovu kreativitu, styl jeho učení a kritické myšlení vůbec, zvláště na úrovni středního vzdělávání zdravotnických oborů. Pokud vám učebnice pomůže při studiu, pak splnila účel. Autorský kolektiv přivítá jakékoliv vaše náměty a připomínky pro vytváření dalších učebních materiálů. Prosím, použijte e-mailovou adresu jitka.huskova@szs.uhedu.cz.

Mgr. Jitka Hůsková


První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

7

1 Úvod do ošetřovatelství 1.1 Pojetí ošetřovatelství Obecné cíle pro žáky Žák:

Najde rozdíly tradičního a moderního pojetí ošetřovatelství. X

Zdůvodní význam moderního pojetí ošetřovatelství. X

Při realizaci ošetřovatelské péče se řídí etickým kodexem sester. X Ošetřovatelské povolání je jedno z nejtěžších a zároveň nejhumánnějších. Jeho předmětem je komplexní péče o zdravé a nemocné jedince. Zdravotnický asistent má významné zastoupení v ošetřovatelském týmu, který mimo jiné tvoří: všeobecná sestra, porodní asistentka, nutriční terapeut, fyzioterapeut, ošetřovatel, sanitář a jiní pracovníci.

Úkol – Jak může zdravotnický asistent pečovat o zdravé jedince?

Ošetřovatelství Ošetřovatelství je systém typicky ošetřovatelských činností týkající se jednotlivce, rodiny a společenství, v němž žijí a který jim pomáhá, aby byli schopni pečovat o své zdraví a pohodu. Ošetřovatelství v tomto pojetí zahrnuje čtyři oblasti vztahující se ke zdraví: 1. podpora zdraví 2. uchování zdraví 3. navrácení zdraví 4. péče o umírající

Úkol – Defi nuj ošetřovatelství svými slovy.


Ošetř ovat elství I/1

8

Příjemci ošetřovatelské péče

Příjemci ošetřovatelské péče jsou pacienti, klienti nebo konzumenti.

Úkol – Za pomoci vyučujícího doplň jednotlivé charakteristiky k uvedeným pojmům.

klient – konzument – pacient

Jsou to jednotlivci či skupiny využívající zdravotnických služeb nebo produktů zdravotnické péče.

Je to osoba, která očekává nebo využívá medicínskou léčbu nebo péči. Slovo je latinského původu a znamená

utišení, zklidnění, snášení, jedná se o tradiční označení osoby přijímající zdravotnickou péči.

Je to osoba přijímající radu nebo služby jiných, kteří jsou kvalifi kováni a tyto služby poskytovat.

Úkol – Čím se podle Tebe liší jednotlivá označení?

Základní principy ošetřovatelství

Úkol – Ke každému cíli ošetřovatelství napiš svůj komentář, jak tomu rozumíš.

Pomáhat jednotlivci, rodině a skupině dosáhnou zdraví a pohodu v souladu s jejich prostředím.

Poskytovat odbornou péči.

Vytvořit z člověka aktivního účastníka v péči o své zdraví.

Podporovat soběstačnost člověka v péči o sebe sama.

Provádět prevenci nemocí.

Snižovat negativní vliv onemocnění na celkový stav člověka.

Uspokojovat potřeby u osob tělesně a duševně nemocných, lidí nevyléčitelně nemocných.

První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

9

Podstatné znaky ošetřovatelského povolání

Úkol – Ke každému znaku napiš svůj komentář, jak tomu rozumíš.

Práce s lidmi. Práce zdravotníka má sociální charakter, je zde velký tlak na psychiku a na osobní vlastnosti

člověka.

Psychická a fyzická náročnost práce. Náročnost na pohybový aparát, psychiku, zátěž zraku, sluchu, pozor

nosti, paměť, myšlení. Náročnost se může zvyšovat podle typu a charakteru jednotlivých oddělení, např. jed

notky intenzivní péče, oddělení šestinedělí, oddělení dlouhodobé péče o chronicky nemocné apod.

Potřeba spolupráce s ostatními zdravotnickými pracovníky. Ošetřování nemocného má vždy týmový cha

rakter. Je nutná spolupráce s dalšími zdravotnickými profesemi. Každý člen týmu je zodpovědný za svou práci

podle kompetencí. Nedbalost naruší celý systém práce v týmu a může znamenat a vyvolat závažné následky.

Práce ve směnném provozu. Ranní, odpolední a noční služby, práce o víkendech a svátcích...

Potřeba vědomostí, dovedností a dalšího vzdělávání. Důkladná příprava na povolání (vzdělání, sebevzdě

lání, praktické a odborné vědomosti). Odborné vědomosti, dovednosti si musí zdravotník neustále doplňovat.

K jeho důležitým vlastnostem patří schopnost jednat s lidmi, odhadnout situaci, převzít odpovědnost za roz

hodnutí v péči.

Dodržování mlčenlivosti. Všichni zdravotníci včetně zdravotnického asistenta jsou povinni ze zákona dodržo

vat mlčenlivost.

Úkol – Jaké výhody a nevýhody má práce ve směnném provozu. Pracujte ve dvojicích.

Výhody Nevýhody Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství 1. Individualizovaná péče a komplexní přístup k nemocnému – individualizovaná péče je založena na komplex

ním (holistickém) přístupu k nemocnému. Na základě této péče sestra uspokojuje potřeby zdravého i nemocného

jedince metodou ošetřovatelského procesu.

2. Preventivní charakter ošetřovatelské péče – důležité pravidlo zní, že prevence je vždy levnější než léčba!

Ošetř

ovat

elství I/1

10

Primární prevence Sekundární prevence Terciální prevence

Zabývá se předcházením vzniku nemoci

nebo jiného zdravotního problému. Slouží

k tomu zdravotní výchova, očkování,

zlepšení výživy, zlepšení zdravotního pro

středí...

Zabývá se prevencí zhoršování stavu.

Jedná se o to, aby jedinec byl co nejvíce

soběstačný a co nejméně závislý na okolí.

Jejím úkolem je zabránit vzniku nebo snížit

rizika komplikací u daného onemocnění.

K terciální prevenci přispívá správná

a včasná ošetřovatelská péče.

Úkol – Vzpomeneš si na nějaký zlozvyk, který může vést k nemoci? Máš i Ty nějaký?

První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

11

2 Historie ošetřovateství Obecné cíle pro žáky Žák:

Charakterizuje počátky a vývoj ošetřovatelství. X

Vyjmenuje hlavní osobnosti historického vývoje ke vztahu k ošetřovatelství. X

Odvozuje jednotlivá významná data 20. století k vývoji českého ošetřovatelství. X Počátky ošetřovatelství Již v dávných dobách se objevují zmínky o nemocech a také o lidech, kteří se snažili tyto nemoci vyléčit, popřípadě alespoň zmírnit utrpení. Byli to například šamani nebo kněží-lékaři. Ti léčili tím, že se modlili za uzdravení a napomáhali usmiřovat rozhněvané bohy, kteří byli považování za příčinu nemocí.

Úkol – Jistě jste již o šamanech slyšeli. Jakým způsobem léčili? Můžeme se s nimi setkat i dnes?

Hippokrates Lékař antického Řecka a fi lozof lékařské školy, autor prvního uceleného etického kodexu v lékařství (Hippokratova přísaha): „Jediným velkým lékařským uměním je vyléčit pacienta a je lhostejno, jakým způsobem se to podaří. Snaha udržet si zdraví: nejíst do sytosti, nebát se námahy. “ Podle Hippokrata je nemoc přirozený stav a proces. Autor prvního uceleného etického kodexu. Hippokrates se narodil na řeckém ostrově Kos a je považován za „otce medicíny“. Přispěl k rozvoji medicíny, vyučoval pozdější lékaře, je autorem typologie člověka a velkou část pozornosti věnuje pozorování příznaků u pacienta. Na jeho počest byl založen Asklepion, chrám, kde se lékařství vyučovalo i praktikovalo.

Úkol – Z dostupných zdrojů (literatura, internet) zjisti, od čeho je odvozen název Asklepion.


Ošetř

ovat

elství I/1

12

Faktory ovlivňující vývoj ošetřovatelství

Ošetřovatelství bylo a je ovlivňováno náboženskými, kulturními, sociálními, ekonomickými a politickými faktory.

Náboženství

Příklad:

Křesťanské náboženství Židovské náboženství Protestanská církev

Založeno na službě bližnímu.

Dobročinné osoby, které ošetřovaly

nemocné.

Založení prvních klášterů pro tyto účely,

nejznámější osobou je Fabiola, založila

první špitál v Římě.

Pečovali o tělesně a duševně nemocné

(první pokus o bio-psycho-sociální uspo

kojování potřeb).

I dnes jsou křesťanské církve těsně spojeny

s poskytováním zdravotně-sociální péče

(hospice).

Dbalo se na aspekty osobní hygieny

v kalendářním období a zvláště

men struace.

Hygienické ukládání odpadků.

Izolace.

Dezinfekce.

Kontrola přenosných chorob.

Zaměřovala se na pomoc jedinci v rodině

a komunitě.

O nemocné pečovaly diakonky, které

prošly teoretickou i praktickou průpravou

vedenou lékařem.

Úkol – Víš, jak se v židovském náboženství nazývá lázeň, která sloužila pro duchovní očistu ženy po menstruaci, porodu nebo jiném krvavém

výtoku?

Válečné konfl ikty

Války měly velký vliv na rozvoj laického i profesionálního ošetřovatelství (velké množství poraněných, epidemie...).

Mnoho ošetřovatelských tradic se traduje právě do období svatých válek – například přísná morálka, vizita s lékaři,

oddělené boxy pro umírající nemocné apod.

Příklady válečných konfl iktů

Ve starověku se o poraněné starali otroci ve vystavěném lazaretu. Často se zde objevovaly hromadné infekce v dů

sledku špatné hygieny. V době křížových výprav vznikly dobře organizované vojenské ošetřovatelské řády, které

o křižáky pečovaly.

Krymská válka

Na obou stranách války se vyskytly dvě významné osobnosti, které změnily ošetřovatelství.

Nikolaj I. Pirogov

Nikolaj I. Pirogov byl ruský chirurg, který vyškolil třicet ruských dobrovolných ošetřovatelek pro ruskou frontu X

na Krymu.

Důraz při školení kladl především na dodržování hygienických zásad, čímž se snažil předcházet epidemiím in- X

fekčních chorob, které způsobovaly větší ztráty na životech než válečná zranění.

Florence Nightingale

Její X práce se považuje za období reformace ošetřovatelství.

Pracovala s řeholními sestrami i laickými ošetřovatelkami. X

Podařilo se jí snížit počet mrtvých vojáků, kteří umírali hlavně na následky poranění a infekci. X

Dosáhla toho kvalitní stravou, hygienickými reformami, výcvikem zřízenců a patřičnou individuální péčí. X

Po X návratu z Krymu založila v Londýně školu, která se stala vzorem pro zakládání podobných škol v jiných

zemích.

Její publikace X Kniha o ošetřování nemocných se stala základním pilířem pro vzdělávání dalších sester.


První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

13

Úkol – Florence Nightingale žila v letech... Doplň. Její jméno je spojeno s výrazem Dáma s lampou. Proč? Doplň. Henri Dunnat

Švýcarský kupec, který se náhodou ocitl na bojišti u Solferina po bitvě mezi francouzskou a rakouskou armádou X

a sám se rozhodl pomoci zraněným vojákům.

Navrhl plán, jak postupovat při podobných událostech, který zahrnoval mezinárodní spolupráci. X

Jeho úsilí vedlo k založení mezinárodní organizace X Červeného kříže v Ženevě roku 1864.

Dnes se organizace Červeného kříže starají nejen o lidi postižené válkou, ale i o oběti záplav, hladomorů, země- X

třesení a jiných podobných událostí.

Úkol – Z informačních zdrojů zjisti, jaký je znak Červeného kříže, a nakresli si jej. České ošetřovatelské školy První ošetřovatelské škola vznikla na území Rakouska-Uherska v roce 1874, a to v Praze. Byla to česká škola a její vznik výrazně ovlivnila česká spisovatelka Karolína Světlá, která stála v čele ženského hnutí a byla významnou vlastenkou a zastánkyní ženských práv. Ošetřovatelky se zde odborně vzdělávaly v teorii a praxi pod vedením lékařů, zpravidla učitelů na Karlově univerzitě. Po sedmi letech působení česká ošetřovatelská škola zřejmě z národnostních důvodů zanikla. Moderní ošetřovatelství je kromě dalších jmen neodmyslitelně spjato se jménem Marty Staňkové, která celoživotně prosazovala vzdělávání sester, byla iniciátorkou a realizátorkou dobrovolné registrace sester a podílela se na zavedení ošetřovatelského procesu do českého ošetřovatelství po roce 1989.

Úkol – Níže uvedené roky jsou významné pro historii českého ošetřovatelství. Spolupracuj s vyučujícím a doplňujte jednotlivé významné

události v těchto letopočtech.

1916

1921

1937

1946

1948

1960

1992

2004

Florence Nightingale založila ošetřovatelskou školu v Londýně v roce:

Ošetř

ovat

elství I/1

14

3 Současné vzdělávání zdravotnických pracovníků Obecné cíle pro žáky Žák:

Analyzuje jednotlivé typy vzdělávání zdravotníků ve vztahu k odborným kompetencím podle aktuální legislativy. X

Ošetřovatelský tým tvoří řada profesí, které se podílí realizací svých kompetencí na ošetřování nemocného. Kompetence jednotlivých zdravotnických pracovníků vychází z platné legislativy, která určuje práci bez odborného dohledu a práci pod odborným dohledem. Úroveň kompetencí a odpovědnost za práci je dána stupněm dosaženého vzdělání, specializace a celoživotního vzdělávání zdravotnického pracovníka.

Úkol – Za pomoci vyučujícího doplň jednotlivé stupně vzdělání.

středoškolské vzdělání univerzitní vzdělání specializační studium

Úkol – Má zdravotník povinnost vzdělávat se i po ukončení studia? Z dostupných zdrojů zjisti o dané problematice co nejvíce informací. Bude

se to týkat i Tebe?

Úkol – Na trhu jsou dostupné různé časopisy se zdravotnickou tematikou. Zjisti jejich názvy a porovnej je. Zejména rozliš časopisy určené pro

zdravotníky a pro laickou veřejnost.

První pomoc

Ošetřovat

elství I/1

15

Vybrané kapitoly z etického kodexu sester Etický kodex používá název sestra. Jednotlivé citace jsou totožné i pro zdravotnického asistenta.

Úkol – Ke každému znaku napiš svůj komentář, jak tomu rozumíš (citován Etický kodex sester).

Potřeba zdravotní péče je všeobecná. Se zdravotní a ošetřovatelskou péčí jsou nerozlučně spjaty respekt k lid

skému životu, důstojnost a lidská práva. Zdravotní péči je třeba poskytovat bez ohledu na národnost, rasu, víru,

věk, pohlaví, politické přesvědčení a sociální postavení.

Sestra poskytuje péči jednotlivci, rodině a společnosti a spolupracuje v tom i s reprezentanty jiných oborů.

Sestra chrání informace o osobních poměrech pacienta, považuje je za důvěrné a svědomitě hodnotí, v jakém

rozsahu a komu může tyto důvěrné informace předat.

Sestra při poskytování péče respektuje životní hodnoty a obyčeje jednotlivce i jeho právo na sebeurčení.

Sestra usiluje o nejvyšší možný standard ošetřovatelské péče v mezích možností dané situace.

Sestra spolupracuje s jinými profesionály zdravotní péče, uznává a respektuje jejich přínos a vyvíjí úsilí o patřič

nou úroveň morálních vztahů zdravotnického týmu.

Sestra provádí zodpovědně indikovanou odbornou péči, ale odepře účast na jednání, které odporuje etice či

jejímu svědomí.

Sestra má pro výkon své profese morální předpoklady a příslušné odborné znalosti a využívá každé vhodné

příležitosti k udržení a ke zvýšení profesionálních znalostí a způsobilosti.

Sestra se svým příkladným chováním hraje velkou roli při zavádění žádoucích mravních zásad a kritérií do ošet

řovatelské praxe.

Sestra se se spoluobčany a ostatními zdravotníky zodpovědně podílí na iniciativním uspokojování bio-psycho

sociálně-ekologických potřeb veřejnosti.

Sestra se podílí na objektivní informovanosti veřejnosti v oblasti zdraví a všech aspektů, které mohou zdraví

ovlivnit.

+


Ošetř

ovat

elství I/1

16

Vlastní zápisy žáka k výkladu učitele


První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

17

4 Ošetřovací jednotka 4.1 Úvod do problematiky ošetřovací jednotky Obecné cíle pro žáky Žák:

Defi nuje pojem ošetřovací jednotka jako součást nemocnice. X

Určuje pozitiva a negativa stavebního uspořádání ošetřovací jednotky z pohledu poskytování základní ošetřo- X

vatelské péče.

Úkol – Metodou volného psaní napiš, co je to nemocnice? Porovnej svůj text s textem v ošetřovatelském slovníku. Zdravotnické zařízení nemocničního typu má různou velikost a poskytuje různý rozsah péče. Součástí nemocnice jsou odborné ambulance, ošetřovací jednotky jednotlivých oddělení, vyšetřovací a laboratorní komplementy, stravovací provoz, úsek pro hospodářsko-technické činnosti k zajištění chodu nemocnice aj.

Úkol – Kdo zřizuje nemocnici? Kdo se podílí na řízení nemocnice? Kdo řídí ošetřovatelskou péči v nemocnici? Ošetřovací jednotka je nedílnou komponentou jednotlivých nemocničních oddělení. Na ošetřovací jednotce je poskytována lékařská a ošetřovatelská péče. Na ošetřovací jednotce jsou také zabezpečeny základní, tzv. hotelové služby pro nemocné, stravování, hygiena, praní lůžkovin a osobního nemocničního prádla apod. Na ošetřovací jednotce je nutné dodržovat hygienická pravidla čistoty, úklidu a pořádku (probíhá pravidelná kontrola hygienikem). Ošetřovací jednotka se významným způsobem podílí na vytváření optimálního prostředí pro kvalitní léčebný a ošetřovatelský proces. Proto dbáme pečlivě na její stavební uspořádání, vybavení a estetičnost.

Léčba začíná nejen tělem, ale i uzdravováním duchem. Uzdravování má větší dosah než léčení. „

Úkol – Odpověz v souvislosti s předchozí větou na následující otázky.

Měla by být ošetřovací jednotka místo pro léčení? ANO NE

Měla by být ošetřovací jednotka místem pro uzdravování? ANO NE Ošetřovací jednotka se bude lišit ve svém stavebním uspořádání, vybavení a funkci podle oboru poskytované péče a jeho další specializace.

Ošetř

ovat

elství I/1

18

Příklad:

ošetřovací jednotka pro děti / ošetřovací jednotka pro dospělé X

ošetřovací jednotka chirurgická / ošetřovací jednotka interní X

ošetřovací jednotka standardní / ošetřovací jednotka intenzivní péče X

Úkol – Máš svůj osobní zážitek z návštěvy ošetřovací jednotky v nemocnici? Popiš ho.

Pozitivní zážitek:

Negativní zážitek:

4.2 Stavební uspořádání standardní ošetřovací jednotky Standardní ošetřovací jednotka má zpravidla 20–25 lůžek pro nemocné. Stavební uspořádání a interiér by měl navrhnout architekt, který zná provoz nemocničního prostředí. Zná potřeby a požadavky nemocného v nemoci a potřeby a požadavky ošetřujícího personálu. Platí to zejména pro otevírání nových a rekonstruovaných jednotek. Stavební uspořádání by mělo zajistit bezpečnost, komfort pro poskytování péče, zázemí pro nemocné a personál. Bezpečnost klientů a personálu Ošetřovací jednotka splňuje:

Komunikační chodby ošetřovací jednotky a navazující únikové východy a výtahy umožní rychlou evakuaci ne- X mocných a únik personálu před požárem, zatopením či jinou nehodou.

Podlahy zajistí prevenci pádu a zranění klienta i ošetřovatelského personálu. X

Jednotlivé součásti ošetřovací jednotky jsou větratelné, prostorné, dobře osvětlené, omyvatelné a dezinfi kova- X telné, případně i klimatizované. Je možné udržet pořádek a čistotu v mezích hygienické normy.

Hygienický vstup a výstup na jednotlivé součásti ošetřovací jednotky (tj. respektování přístupu veřejnosti, návš- X těv na jednotku, přístup pro zajištění výživy nemocných, přístup pro zdravotnický materiál a prádlo, přístup pro personál, výstup pro znečištěný a kontaminovaný odpad z ošetřovací jednotky apod.) umožní snížit rizika přenosu nemocničních nákaz.

Dostatek prostor pro skladování zdravotnického materiálu a techniky. X

Co je to nemocniční nákaza? „ Komfort pro poskytování lékařské a ošetřovatelské péče Ošetřovací jednotka umožňuje:

bezpečný přístup k nemocnému X Příklady:

O X šetřovací jednotka je bezbariérová.

P X rostory pokojů a lůžek nemocných jsou přístupné ze tří stran.

O X tevírání dveří z pokojů, koupelen a WC je směrem ven.

V X yšetřovny jsou upraveny a vybaveny k vyšetřování nemocného lékařem podle oboru a specializace.

N X avigace, označení součástí ošetřovací jednotky je jednoduché, účelné a slouží i handicapovaným klientům.


První pomoc

Ošetř

ovat

elství I/1

19

Úkol – Zdůvodni jednotlivé příklady bezpečného přístupu k nemocnému.

Ošetřovací jednotka je bezbariérová.

Prostory pokojů a lůžek nemocných jsou přístupné ze tří stran.

Otevírání dveří z pokojů, koupelen a WC je směrem ven.

Zázemí pro nemocné

Ošetřovací jednotka umožňuje:

uspořádání pokoje má důstojné prostředí – k odpočinku, přirozené aktivitě v nemoci a uspokojení hygienických X

potřeb

optimální „fyzično“ – tedy barva malby, navigace a potřebné informace, místo pro rodinu, osvětlení na pokoji, X

výhled z okna pokoje...

soukromí pro nemocné nebo jejich příbuzné při vyšetřování a rozhovorech X

adekvátní spojení s nemocným a personálem prostřednictvím signalizačního zařízení nebo centrálního moni- X

torování

Zázemí pro zdravotnický personál

Ošetřovací jednotka umožňuje:

vhodné situování denní místnosti, šaten, inspekčních pokojů a jejich dostupnost k ošetřovací jednotce X

Stavební uspořádání

Úkol – Vytipuj podle jednotlivých schémat výhody a nevýhody stavebního uspořádání (kruhové, křížové, jednostranné uspořádání).

Půdorys 1

Půdorys 2

pokoje nemocných

úniková

místnost pro

návštěvy

skladové

prostory

místnost pro

vstup

zázemí

pracovna

vyšetřovna

kuchyňka

skladovací

koupelna

vstup pro personál

úniková

komuni

kační

cesta

vstup pro veřejnost

koupelna

skladovací

jídelna

pokoj pokoj pokoj pokoj

místnost pro

pokoj

pokoj

pokoj

jídelna

pracovna

vyšetřovna

č

ist. místnost

kuchyňka




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.