načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Origami 2 - Ondřej Cibulka

Elektronická kniha: Origami 2
Autor:

Úspěšný titul Origami, jehož autorem je jeden z nejlepších českých origamistů Ondřej Cibulka, se konečně dočkal pokračování. Druhý díl na první navazuje nejen ve srozumitelném ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  140
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  149 Kč
6%
naše sleva
4,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 144
Rozměr: 23 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-264-1205-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Úspěšný titul Origami, jehož autorem je jeden z nejlepších českých origamistů Ondřej Cibulka, se konečně dočkal pokračování. Druhý díl na první navazuje nejen ve srozumitelném grafickém ztvárnění jednotlivých postupů, ale také prezentací exkluzivních děl nejznámějších světových jmen origami. Zkuste vybrousit své origami dovednosti na vyšší úroveň! Tato kniha vás na ni zaručeně dostane…
* Skutečná učebnice origami
* Desítky modelů pro začátečníky i pokročilé
* Používané symboly a techniky skládání
* Přehledné nákresy a srozumitelný výklad krok za krokem

Ing. Ondřej Cibulka, Ph.D.
Ondřej Cibulka je prvním Čechem, který publikoval v prestižní japonské ročence Origami Tanteidan convention book. V Česku publikuje v různých časopisech, v časopise 100+1 vycházel seriál o origami, jeho původní modely vyšly v časopise pro děti Animalia, v časopise Floristika publikoval origami květiny a v časopise Poradce ředitelky mateřské školy seriál o didaktice origami. Pro časopis Royal Report nafotil módní editorial s prvky origami s Eliškou Bučkovou. Vytvořil origami prvek z pravé hadí kůže na výstavu Bienále ve Štrasburku, navrhl sadu masek pro divadelní hru Svět zvířat. Dále navrhl stěžejní figurální prvek pro performanci Simony Rybákové (Český lev 2014) na Pražském Quadriennale 2015. Je držitelem českého rekordu o největšího origami slona. Spravuje informační portál origami www.origamido.cz, kde je mj. internetový obchod s originálním japonským origami papírem. Zabývá se také designem origami pro reklamu, interiérovým designem nebo tvorbou origami pro film či TV seriály.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ondřej Cibulka - další tituly autora:
Origami Origami
Cibulka, Ondřej
Cena: 254 Kč
Origami 2 Origami 2
Cibulka, Ondřej
Cena: 254 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu



byl to rodinný mail Helena 2017-09-07
Pane Cibulko,
moje žena, Helena Poustková, zemřela.

Vaše adresy jsou neprůstřelné a já nevěděl, jak Vám to sdělit.
Origami a Japonsko milovala, ale málo si věřila.
S pozdravem manžel

Zbyla mi po ní sbírka krásných věcí
reagovat
 


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Origami 2
Vyšlo také v tištěné verzi
Objednat můžete na
www.cpress.cz
www.albatrosmedia.cz
Ondřej Cibulka
Origami 2 – e-kniha
Copyright © Albatros Media a. s., 2016
Všechna práva vyhrazena.
Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována
bez písemného souhlasu majitelů práv.





Origami
2
Ondřej Cibulka
CPress
Brno
2016





Obsah
O origami  5
O autorovi 5
O knize 6
Medailonky 7
Kapitola 1 13
Origami symboly 13
Údolní sklad (přeložit k sobě) 14
Hřbetní sklad, založit dozadu, 
zahrnout 14
Vytvořit hranu,  
přeložit a rozložit 14
Vytvořit značku 15
Symbol zvětšit/zmenšit 15
Symbol otočit/obrátit 15
Symbol nůžek (rozstřihnout, 
nastřihnout) 16
Významný bod 16
Harmonikový sklad, harmonika 16
Symbol opakuj na druhé straně 17
Srolování 17
Stejné vzdálenosti, stejné úhly 17
Technika rozmáčknutí 18
Králičí ucho 18
Neviditelná hrana/sklad,  
vytáhni zevnitř 18
Prolomení 19
Přehrnutí 19
Řasení 19
Překlopení 20
Předpokládaná poloha 20
Zanořit/vtlačit 20
Okvětí 21
Model: Nosorožec  22
Model: Páv  22
Kapitola 2 23
Cikáda 23
Model: Tradiční cikáda  24
Model: Tradiční letící cikáda 25
Model: Tradiční brouček 25
Model: Tradiční samurajská 
přilbice a její  
drobná variace 26
Model: Maska mývala 27
Model: Dvě kočičí masky 28
Model: Maska obličeje 30
Model: Maska antilopy 32
Model: Giganotosaurus 34
Kapitola 3 37
Zmrzlina 37
Model: Tradiční labuť 38
Model: Kohout 39
Model: Sova 40
Model: Duch 41
Model: Létající ploštice 42
Model: Tuleň 43
Model: Labuť 44
Model: Benátská maska 46
Model: Maska lva 48
Model: Klapací maska  
krokodýla 50
Model: Papoušek 54
Kapitola 4 55
Jednoduchý šáteček 55
Model: Tradiční větrník 56
Model: Tradiční ozdobná dóza 57
Model: Tradiční krabička 57
Model: Tradiční pajarita a její 
variace 58
Model: Běluha 60
Model: Stíhačka 62
Model: Panáčkující zajíc 66
Model: Tygr s pruhy 70
Model: Nosorožec  74
Model: Buvol 80
Model: Hroch 86
Model: Rybenka 90
Kapitola 5 103
Dvojitý šáteček 103
Model: Tradiční nebe-peklo-ráj 104
Model: Tradiční lotosový květ 105
Model: Tradiční  
španělská dóza 106
Model: Stegosaurus 108
Model: Netopýr 112
Kapitola 6 119
Trojitý šáteček 119
Model: Tradiční parník 120
Model: Tradiční lokaj Yakko 121
Model: Tradiční variace  
lokaje Yakko 122
Model: Tradiční variace  
lokaje Yakko 124
Model: Lokaj Yakko  
v ozdobném kimonu 126
Kapitola 7 127
Složený trojúhelník 127
Model: Složený trojúhelník 128
Model: Tradiční vodní bomba 129
Model: Balónek s křídly,  
vánoční ozdoba 130
Model: Tradiční  
nafukovací ryba 132
Model: Nafukovací ryba 
s ploutvemi 134
Model: Dva dvouplošníky 136
Model: Tradiční vlaštovka 140
Model: Motýl 142





V posledních několika desetiletích
se origami stalo novým fenomé -
nem. Umění založené na vztahu
mezi geometrií a čistým archem
papíru si našlo své místo v designu,
architektuře, typografii, sochařství,
módním návrhářství, scénografii,
konstruktérství, geometrii
i matematice. Origami má dnes také
významnou společenskou úlohu
při společném skládání
v zájmových komunitách všech věkových
kategorií a nachází své uplatnění
i v lékařství v rámci ergoterapie či
poúrazové rehabilitace. Přes všech -
ny uvedené moderní abstraktní
formy a polohy origami je
stále nejvýraznější zájem o klasické
skládání modelů zvířat,
předmětů a tvarů, navazující na tradiční
základy minulých století.
Ondřej Cibulka je prvním českým
profesionálním origamistou.
Pilně překládá zahraniční knihy
o origami, píše příspěvky
o aktuálním dění ve světě origami na
svůj internetový portál,
provozuje vlastní internetový obchod
s origami papírem, navrhuje,
kreslí návody a skládá vlastní
modely na zakázku.
Vystudovaný matematik a fyzik pohrdající
multimediálními výstřelky sou -
časného výtvarného umění
a naopak uchovávající si velkou
úctu k poctivému
řemeslnému zpracování umění secese či
renesance je tak právě i z tohoto
důvodu oním poctivým
řemeslníkem v přístupu k práci s papírem.
Svými modely dnes již
přesahuje i do dalších uměleckých
oborů, navrhuje origami masky pro
divadelní studia (oceňovaná
divadelní hra Svět zvířat pro
Studio hrdinů, či masky labutí pro
Simonu Rybákovou na Pražské
Quadrienale 2015), skládá
kompozice z hadí kůže. Stále si však
ve své tvorbě uchovává
vyzkoušené postupy tradičních modelů,
které pečlivě a svědomitě
zkoumá a přetváří svým originálním
způsobem.
O autorovi
O origami





Druhá autorská kniha Ondře -
je Cibulky, volně navazující na
svou předchůdkyni, je opět velice
pečlivě lektorsky strukturována.
Není divu, autor knihy je
zkušeným učitelem origami, na svých
kurzech a dílnách pečlivě
seznamuje své žáky s klasickými
postupy při skládání a tvorbě modelů
a poodkrývá tak roušku tajemství
abstraktních geometrických
skladů čtverce papíru, omezeného na
čtyři rohy, čtyři strany a dvě
barvy v porovnání s reálným živým
vzorem každého modelu.
Každá z kapitol je ukázkou modelů
z jednoho základu složení čtverce
papíru. Tyto základy vychází
z tradičních a klasických
modelů origami prověřených staletími,
ať už v Japonsku (vodní bomba),
nebo nám zeměpisně bližším
Španělsku (pajarita),
a pokračuje vlastními interpretacemi
a variacemi ze stejného
základu. Dnes již totiž origami
zdaleka není jen japonským uměním.
Origami se dnes skládá po celém
světě, a ačkoliv se počátky
tohoto umění v jednotlivých zemích
liší, dnes může být mistrem
origami kdokoliv, kdo takové umění
ovládá. Ondřej Cibulka je českým
mistrem umění skládání papíru,
reprezentujícím klasický směr
origami s modely zvířat,
objektů či masek z tradičních
základů a z tradičního čtvercového
dvoubarevného origami papíru.
Skutečnost, že v knize jsou vedle
autorských prací Ondřeje
Cibulky publikovány i návody na
složení modelů od významných
světových mistrů klasického umě -
ní origami Josepha Wu a Roberta
Langa, znamená pro nás, čtenáře
a milovníky origami, že se
s touto knihou ocitáme ve velmi dobré
(origami) společnosti.
Evžen Dub
Evžen Dub se s origami seznámil až v dospělosti, což mu dává výhodu nadhledu a nezávislosti. Povoláním je
architekt, zajímají ho tudíž geometrické objekty, celistvé plochy či minimalismus. Poprvé vystavoval své interpretace v rámci
výstavy Složit se dá cokoliv, která proběhla v roce 2010 v Plzni na oslavu 20 let partnerství měst Plzeň a Takasaki. Od té
doby se systematicky zabýval různými oblastmi origami od minimalismu, přes komplexní instalace, modulární objekty
figurálního charakteru, až k čistým celistvým plochám, kde nezapře povolání architekta. V rámci mezinárodní origami
konference v Praze například navrhl a realizoval origami model Karlštejna k 700. výročí narození Karla IV. Evžen Dub
také vytváří své vlastní původní práce, které mj. publikoval v časopise Creased v USA.
O knize





Joseph Fleming  
(Philadelphia, USA)
Joseph Fleming je mladý naděj -
ný origamista z USA. Je mu 24 let
a origami skládá od dětství. Jako
malý kluk dostal od rodičů svou
první knihu s jednoduchými
skládačkami a od té doby u papíru již
zůstal. Přednost dává modelům,
které nejsou ani příliš realistické,
ani příliš umělecké a tímto
stylem navrhuje i své vlastní. Jeho
modely jsou oblíbené a známé na
internetu, své práce však
publikoval také v několika Vánočních
origami knihách a sbornících v USA.
Mindaugas Cesnavicius  
(Kaunas, Litva)
Mindaugas Cesnavicius je třia -
dvacetiletý student inženýrství
obnovitelných zdrojů z Litvy.
S origami se poprvé setkal, když
ho bratranec naučil skládat
jeřába. Nyní již více než 10 let
navrhuje a skládá vlastní modely. Při
návrhu svých modelů se snaží
vystihnout typickou pózu
a efektně využít rubovou stranu papíru.
Zabývá se také kreslením návodů,
proto některé jeho modely vyšly
ve sbornících po celém světě a v r.
2016 také v knize Kreslené
origami (Drawing Origami).
Robert Lang  
(Alamo, USA)
Robert Lang je původním
povoláním teoretický fyzik, origami
ho nicméně zaujalo natolik, že se
mu začal věnovat profesionálně.
Zaujalo ho, kolik matematiky se
v origami skrývá, a začal skládání
popisovat pomocí diferenciálních
rovnic. Zabývá se teoretickou
podstatou origami a specializuje se na
navrhování modelů tzv. od moni -
toru. Je průkopníkem zavádění
origami do průmyslu, pomocí jeho
počítačového programu se skládají
např. automobilové airbagy.
Joseph Wu  
(Vancouver, Kanada)
Joseph Wu je věhlasný a po celém
světě uznávaný origamista, který
stále ohromuje svým neobvyklým
pojetím konstrukce modelů.
Především je ale známý jako
profesionál, který vytváří origami pro
reklamu, ať už tištěnou,
internetovou nebo televizní. Joseph Wu
je navíc jediný ze světové
špičky, který dosud nevydal
žádnou knihu svých prací a přesto,
nebo právě proto, je tak známý
a obdivovaný.
Petr Stuchlý  
(Lány, ČR)
Petr Stuchlý je světově proslulý
velmistr výčnělků. Jeho domé -
nou jsou především členovci, ať
už současní nebo prehistoričtí.
Své modely navrhuje
ekonomicky a po složení jsou jako živé, což
(obojí) není běžné. Ke
konstrukci modelů nepoužívá výhradně
metodu plizování, jak bývá ve
světě obvyklé, ale různé
zajímavé základy. Jeho modely jsou však
nesmírně obtížné a těžko
zopakovatelné, často ani Petr
nedokáže model znovu složit.
Hoang Tien Quyet  
(Vinh Phuc, Vietnam)
Mladý vietnamský origamista
skládá origami od dětství,
nicméně zásadní zvrat nastal po
setkání s Giang Dinhem. Ten ho
seznámil s metodou mokrého
skládání a Quyet začal tvořit své
vlastní, zcela ojedinělé kreace. Ve
svých modelech používá
minimum skladů a tvaruje především
ohýbáním. Ve velkém světě
origami se pohybuje poměrně krátce,
teprve od roku 2012, už se však
etabloval jako zkušený
a umělecky vyzrálý origamista.
Medailonky





Tradiční modely, cikáda (vpravo) a letící 
cikáda (str. 24 a 25). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Maska (str. 30).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Maska mývala (str. 27).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Drobná variace tradiční samurajské 
přilbice (str. 26).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej  Cibulka: Maska antilopy (str. 32).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Dvě kočičí masky, perská 
kočka, siamská kočka (str. 28). 
Interpretace Ondřej Cibulka.





Ondřej Cibulka: Labuť (str. 44). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Běluha (str. 60). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Gigantosaurus (str. 34).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Joseph Wu: Papoušek (str. 54). 
Interpretace Joseph Wu.
Petr Suchlý: Stíhačka (str. 62), Ondřej Cibulka: 
Dvojplošník (str. 136), Tradiční stíhačky (kovový 
papír, str. 122 a 124).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Matěj Cibulka, Ondřej Cibulka: Tuleň (str. 43).
Interpretace Ondřej Cibulka.





Ondřej Cibulka: Panáčkující zajíc (str. 66).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Hroch trojživelný 
(výchozí arch rozdělený na čtvrtiny 
místo na třetiny, str. 86). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Nosorožec (str. 74).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Tygr s pruhy (str. 70).
Interpretace Petr Stuchlý.
Robert Lang: Rybenka (str. 86).
Interpretace Robert Lang.
Hoang Tien Quyet: Buvol (str. 80).
Interpretace Hoang Tien Quyet.





Joseph Fleming: Netopýr (str. 112). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Tradiční nafukovací ryba (vpravo),  
Ondřej Cibulka: Variace ryby s ploutvemi 
(str. 134 a 134).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Tradiční španělská dóza (str. 106).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Vánoční ozdoba (str. 130).
Interpretace Ondřej Cibulka.
Ondřej Cibulka: Motýl (str. 142). 
Interpretace Ondřej Cibulka.
Mindaugas Cesnavicius: Stegosaurus 
(str. 108).
Interpretace Mindaugas Cesnavicius.





12 Origami 2
údolní sklad vytvořit hranu rozstřihnout
stejné díly, stejné úhlyobrátit, otočit harmonikový sklad
přiblíženívýznamný bod hřbetní sklad
opakujvytvoř značku srolovat
rozmáčknutíprolomení přehrnutí
řaseníkráličí ucho překlopení
okvětízanoření vtlačení





Složený trojúhelník Složený čtverec
Kapitola 1
Origami symboly
Symbolický jazyk origami vznikl v první polovině 20. století.
Základy tohoto jazyka položil japonský inženýr Akira Jošizawa, který
využil svého vzdělání v oblasti deskriptivní geometrie a vytvořil
soubor značek a symbolů vyjadřující jednotlivé operace s papírem.
Tento soubor používáme dodnes a tvoří základ i pro tuto knihu.
Na protější straně vidíte soubor symbolů a značek přehledně
v tabulce, zatímco na stránkách první kapitoly jsou jednotlivé
symboly detailně zobrazené a u každého z nich najdete stručný popis
jejich významu. Na závěr uvádíme dva cvičné modely, které jsou
zdánlivě jednoduché.
Vedle tabulky symbolů jsou zobrazené postupy ke složení dvou
základů – složeného trojúhelníku a složeného čtverce. Všechno
podstatné je tedy na jediné dvoustraně a není potřeba nic dlouho
hledat a listovat kvůli tomu. Tuto dvoustranu si založte, budete ji
často potřebovat.
Kapitola 1 13
1
1



4
5

4
5





14 Origami 2
Údolní sklad (přeložit k sobě)
Základním stavebním prvkem je údolní sklad
neboli „údolí“. Údolní sklad používáme denně,
například při skládání dokumentů. Znakem
vyjadřujícím údolní sklad je přerušovaná čára,
kterou doplňuje šipka. Šipka ukazuje
doporučený směr přeložení papíru. Šipky mohou mít
různé tvary, zde máme zobrazené tři možnosti.
Dodržuje se konvence, že šipka údolí je plná.
Hřbetní sklad, založit dozadu, zahrnout
Opakem údolního skladu je hřbetní sklad
neboli „hřbet“. Údolní a hřbetní sklad
bývají uváděny vedle sebe jako základní stavební
kameny origami. Hřbetní sklad se
zobrazuje čerchovanou čárou a šipkou, která míří za
model. Šipka je na jedné straně čáry a je prázd -
ná. Při vlastním skládání hřbetního skladu se
obvykle skládanka otočí tak, aby se skládalo
údolí, a model se pak obrátí zpět.
Vytvořit hranu, přeložit a rozložit
Často potřebujeme vytvořit tzv. pomocný
sklad, např. pro určení středu čtverce.
Mluvíme o vytvoření hrany, což znamená přeložení
a opětovné rozložení papíru. Takto vytvořený
překlad drží svou orientaci (údolí nebo hřbet),
a proto se vyjadřuje buď přerušovanou, nebo
čerchovanou čarou a šipka je dvojitá – vede tam
a zpět. Výsledný sklad se dále zobrazuje tenkou
plnou čarou.





Kapitola 1 15
Vytvořit značku
Origami je obvykle krásné, krásnější je, když se
dobře povede, a vůbec nejkrásnější, když model
nehyzdí žádné nepotřebné sklady. Velkou část
pomocných skladů je možné odstranit, když
se použije vytvoření značky místo zarýhnutí
skladu po celé jeho délce. V návodu se
obvykle vyznačí místo, kde se má značka zarýhnout
a zbytek virtuálního skladu se vytečkuje.
Symbol zvětšit/zmenšit
Postupným skládáním se velice rychle zmenší
celková plocha. Proto se obvykle začíná
s menším čtvercem, dokud jsou první sklady
přehledné a jakmile se skládanka příliš zmenší, přiblíží
se. K tomu se používá symbolu lupy nebo
zvětšující se šipky jako upozornění, že další
obrázky jsou blíž. Používá se to také pro zaostření na
detaily části skládanky ve výřezu.
Symbol otočit/obrátit
Symbolem „otočit“ se vyjadřuje otočení
modelu na stole do jiné pozice, buď tzv. postavení na
nohy, nebo otočení do vhodnější polohy pro
skládání. Symbol „obrátit“ znamená obrácení na
druhou stranu modelu, tj. ve vzduchu nad
rovinou stolu. Oba symboly se nacházejí v prostoru
mezi rozkresy a v našich diagramech je najdete
zvýrazněné barevným kroužkem.





16 Origami 2
Symbol nůžek (rozstřihnout, nastřihnout)
Obvykle jsou lidé přesvědčeni, že se origami
může skládat pouze ze čtverce a při jeho
výrobě nelze použít lepidlo či nůžky. V origami je ale
dovoleno vše, i stříhání nebo nastřihávání. Díky
nastřihávání jsou modely jednodušší
a přístupnější i menším dětem. Pro stříhání či
nastřihování se používá symbol nůžek a vedení střihu se
vyznačuje silnou nepřerušovanou čarou.
Významný bod
Pokud překládáme vrchol do určitého
místa, občas je užitečné zvýraznit přesné místo,
se kterým chceme překládaný vrchol slícovat.
Tento vrchol i dané místo se označuje černým
puntíkem. Jindy pro změnu musí sklad pro -
cházet přesným křížením skladů, křížení
skladu a okraje papíru nebo např. rohem. Pokud
má nový sklad protínat nějaká význačná místa,
označují se kroužkem.
Harmonikový sklad, harmonika
Běžně se při skládání modelů používají dva
údolní sklady vedle sebe, ať už rovnoběžně
nebo pod určitým úhlem. Pro zkrácení
návodu se používá symbol blesku představující
harmonikový sklad, kde se první překlad zobrazuje
jako údolí, druhý jako hřbet. Ve skutečnosti se
nejprve přeloží údolní sklad a následně znovu
údolní sklad v místě, kde je vyobrazen
hřbetní sklad.





Kapitola 1 17
Symbol opakuj na druhé straně
Rovná šipka s příčnou krátkou čarou směřující
na určité místo vyjadřuje opakování zakreslené
operace. Modely jsou obvykle symetrické a co se
skládá vepředu či vlevo, skládá se i vzadu nebo
vpravo. Často se opakování provádí na více
vrstvách, cípech či chlopních, v takových případech
je příčných čar přes šipku více. Jejich počet pak
vyjadřuje počet opakování.
Srolování
Srolování papíru opakováním skladů v jednom
směru není příliš běžné. Setkat se s tím
můžeme např. při formování čenichu, při zešikmení
okrajů apod. Symbol slouží k úspoře místa – jde
o několik skladů údolí (příp. hřbetů) za sebou.
Papír lze rolovat rovnoběžně nebo dělením úhlu,
podobně jako když rolujete kornout na šroubky.
Rolování papíru vyjadřuje násobná šipka.
Stejné vzdálenosti, stejné úhly
Často se celý model nebo jeho část překládá
v dobře definované části (v polovině, třetině
atd.), proto vznikl speciální znak, vyjadřující
stejně veliké části. Podobný symbol vyjadřuje
také stejně velké úhly. V drtivé většině případů
se ovšem úhel půlí, proto se symbol půlení úhlů
nekreslí a vyskytuje se pouze v místech, kde
není zřejmé, o který úhel se jedná.





18 Origami 2
Technika rozmáčknutí
Rozmáčknutí se vyjadřuje malou plnou šipkou
bez čáry, která je doplněna zobrazenými sklady:
údolním skladem u paty chlopně a hřbetním
skladem v místě, kde se papír rozevře a vytvoří
nový sklad. Tento nový sklad je obvykle možné
připravit v dřívějších krocích. Při zobrazování
rozmáčknutí se také často vyskytuje druhá
šipka, která ukazuje, kde se má kapsa rozevřít.
Králičí ucho
Králičí ucho je další důležitá technika pro tvor -
bu modelů. Trojúhelníková chlopeň se
stiskne mezi prsty (do špetky) a vytvaruje se ostrý
vrchol. Chlopeň může být dlouhá a úzká nebo
vypadat např. jako klasický pravoúhlý
trojúhelník. Obvykle se nejprve přeloží pomocné sklady
a poté se složí obě strany cípu najednou
a špička se stiskne mezi prsty. Vzniklý cíp se přeloží
na stranu.
Neviditelná hrana/sklad, vytáhni zevnitř
V některých případech může být užitečné vidět,
kudy vedou okraje vrstev či cípů uvnitř modelu,
kam není vidět. Tehdy se tyto okraje
znázorňují tečkovanou čárou. Tečkovaná čára se rovněž
používá, pokud je část skladu schovaná a není
zřejmé, kudy vede a kde končí. Naproti tomu
šipka, která vyjadřuje vytažení papíru zevnitř
modelu, se obvykle zakresluje široká a bílá.





Kapitola 1 19
Prolomení
Technika prolomení umožňuje tvorbu ptačích
hlav, zvířecích noh, pařátů atd. Stejně jako
v případě rozmáčknutí se pro popis prolomení
používá šipka bez čáry. Umisťuje se na vrchol cípu,
se kterým se pracuje. Většinou bývá doplněna
klasickou šipkou, která vyjadřuje směr
prolomení. V místě prolomení se zakresluje
hřbetní sklad, jehož polohu a sklon si lze připravit
pomocným skladem.
Přehrnutí
Přehrnutí je vlastně varianta prolomení. Cíp na
modelu má dvě hlavní křídla spojená hřbetem.
Prolomení vsunuje špičku cípu mezi obě
křídla, zatímco přehrnutí přehrnuje špičku cípu přes
hřbet spojených křídel. Vyznačuje se obvykle
dvěma šipkami, které velmi názorně
vyjadřují přehrnutí papíru podél vyznačeného
údolního skladu. Opět je možné si sklad připravit
dopředu.
Řasení
Řasa vzniká na přeloženém cípu
a v podstatě se jedná o dvě po sobě jdoucí prolomení.
Vzniknou tak dvě symetrické harmoniky,
každá na jednom křídle přeloženého cípu. Jedná se
o významný dokončovací prvek, který se
využívá např. při oddělování hlavy od zobáku.
Podobně jako harmonikový sklad se řasení zobrazuje
pomocí dvou lomených šipek umístěných
proti sobě.





20 Origami 2
Překlopení
Hlavním rysem překlopení je, že přeložením
papíru na jedné části skládanky se překlopí také
papír v jiné, související části. Zobrazování
překlopení v návodu je poměrně složité: vyznačí se
sklady v jednotlivých částech, neviditelné úse -
ky skladů se buď vytečkují, nebo schovají, šipky
pak ukazují směry, ve kterých se jednotlivé části
budou překládat.
Předpokládaná poloha
Při skládání složitějších kroků, rozmáčknutí
cípu, překlopení vrstev či při ne zcela zřejmém
vedení skladu nemusí být na první pohled
vidět, jak bude model po přeložení vypadat.
Často pomůže, když je pozice po provedení
dané operace zobrazená přímo ve stejném
rozkresu, a nikoliv až na dalším. K tomu se využívá
tečkovaná čára, která zobrazuje konturu cípu,
chlopně či vrstvy po přeložení.
Zanořit/vtlačit
Zanoření slouží k zúžení a oddělení cípů od
sebe. Při zanoření je nutné model zespodu
otevřít a horní část zanořit mezi jednotlivé
části. Vtlačení slouží k uzamykání vrstev k sobě.
Při vtlačení se vrstvy vespod modelu přidrží
u sebe a ze shora se vrchol vtlačí dovnitř. Tím
se vrstvy uzamknou. Zanoření i vtlačení se
zobrazují shodně, hřbetním skladem a šipkou pro
rozmáčknutí.





Kapitola 1 21
Okvětí
Okvětí se často používá při tvorbě okvětních
plátků. Slouží k zúžení existujících cípů
a vytvoření nového nezávislého cípu. Má několik
variant a každá z nich zahrnuje několik možností,
jak ji složit. Na zelené straně je okvětí složené
pomocí dvou prolomení, zatímco na modré
straně je znázorněn postup, při kterém nový cíp
vzniká naráz. Nový cíp může zůstat v původní
poloze, nebo se překlopit.
1
Začni složeným čtvercem 
s jednou rozmáčknutou 
chlopní.

Prolom jeden 
vrchol do špičky.

Prolom i druhý 
vrchol.
4
Nově vzniklý cíp 
může zůstat na 
místě nebo ho 
přelož dolů.
5
Okvětí 
s překlopeným 
cípem.

Přelož střed 
vodorovného okraje 
a současně rozmáčkni 
vrcholy po stranách ke 
středu.

4
Nově vzniklý cíp 
může zůstat na 
místě nebo ho 
přelož zpět nahoru.
5
Okvětí s cípem na 
původním místě.





22 Origami 2
Model:
Nosorožec
(podle Vojty Drnka  
upravil Ondřej Cibulka)
Kresba: Ondřej Cibulka
1
Nahoře: Přelož tak, 
aby sklad procházel 
středem archu a okraj 
lícoval s protilehlým 
středem. Dole: Cíp 
přelož ke středu.

Cíp vepředu založ, 
vrchní cíp přelož 
směrem ven.

Přelož v polovině.
4
5
Nosorožec se špičatým 
rohem.
Model: Páv
(podle Setsuko Fialové)
Kresba: Ondřej Cibulka
 1

Řasením vztyč oba 
cípy.
5
Páv.
4
Prolom a vznikne 
zobák.





Kapitola 2 23
Kapitola 2
Cikáda
Na celém světě žije přibližně 2 000 pravých cikád (čeleď
cikádovití – Cicadidae). Mají rozpětí křídel až 28 cm a bývají pestrobarevné,
především ve světlých, žlutých, ale i zelených odstínech. Jedná se
také o nejhlučnější zástupce z říše hmyzu – charakteristické
hlasité cvrkavé zvuky dosahují až 120 dB a cikády je vyluzují pomocí
membrány na zadečku.
Nepřetržité bzučení cikád neodmyslitelně patří k japonskému létu.
Bývá jich tam tolik, že je děti chytají a matky je vaří v sojové
omáčce a sladkém saké. Není proto divu, že jedním z nejoblíbenějších
origami v Japonsku je cikáda. Základ na cikádu je velice tvárný, což
dokládají modely v této kapitole.
Jedná se především o tradiční cikádu a její variace, tradiční
samurajskou přilbu a dále o několik různých masek. Maska mývala
původně vznikla pro časopis pro děti Animalia, maska antilopy
pro divadelní hru Říše zvířat. Na závěr si můžete z cikády složit
něco úplně jiného – dinosaura.
1
Dolní cíp přelož 
údolním skladem.

Oba cípy po stranách přelož 
údolními sklady k hornímu 
vrcholu. (Následující rozkresy 
jsou zvětšené.)

Oba vrchní cípy přelož údolními sklady 
mírně do stran od spodního vrcholu. Použij 
následující rozkres pro kontrolu.
4
Hotový otevřený 
základ na cikádu.

Oba vrchní cípy 
přelož údolními sklady 
ke spodnímu vrcholu.
4
Hotový uzavřený 
základ na cikádu.





24 Origami 2
Model: Tradiční cikáda
Kresba: Ondřej Cibulka
1
Začni otevřeným základem 
na cikádu (str. 23). Vrchní 
cíp přelož údolním skladem.

Cíp přelož údolním skladem, 
aby vznikl barevný pruh. 
Následující rozkres použij 
pro kontrolu.

Model obrať na 
druhou stranu.
4
Oba boční cípy přelož 
ke středu.
5
Zespodu vypadá cikáda, jako 
by měla nohy. Model obrať 
na druhou stranu.
6
Údolními sklady přelož oba 
malé cípy, vzniknou pro 
cikádu typické oči.
7
Hotová tradiční cikáda.





Kapitola 2 25
Model: Tradiční letící cikáda
Kresba: Ondřej Cibulka
1
Začni otevřeným základem na cikádu 
(str. 23). Oba cípy přelož údolními sklady 
k vrcholům na stranách. Pro letící cikádu 
můžeš použít i uzavřený základ na cikádu, 
bude pak mít mírně odlišný tvar.

Vrchní cíp přelož 
údolním skladem.

Cíp přelož údolním 
skladem, aby vznikl 
barevný pruh.
4
Obě strany přelož hřbetními 
sklady ke středu.
5
Údolními sklady přelož oba malé cípy, 
vzniknou oči.
6
Hotová tradiční letící 
cikáda.
Model: Tradiční
brouček
Kresba: Ondřej Cibulka
1
Začni otevřeným základem 
na cikádu (str. 23). Vrchní 
cíp přelož údolním skladem.

Cíp přelož údolním skladem, aby 
vznikl barevný pruh. Následující 
rozkres použij pro kontrolu.

Obě strany přelož 
hřbetními sklady 
ke středu.
4
Údolními sklady přelož oba malé cípy, vzniknou 
pro cikádu typické oči. Dolní cípy založ 
hřbetními sklady dozadu, aby vznikly krovky.
5
Hotový tradiční 
brouček s krovkami.





26 Origami 2
Model: Tradiční samurajská
přilbice a její drobná variace
Kresba: Ondřej Cibulka
1
Začni uzavřeným 
základem na cikádu 
(str. 23). Na obou 
cípech vytvoř 
pomocné hrany.

Nejprve přelož horní 
cípy údolními sklady 
ke hranám vytvořeným 
v předchozím kroku, 
poté přelož dolní cíp 
údolním skladem 
přibližně do středu 
horního trojúhelníku.

Přesahující část 
přelož údolním 
skladem podél 
základny horního 
trojúhelníku.
4
Dolní cíp přelož 
hřbetním skladem. 
Případně ho můžeš 
přeložit údolním 
skladem a zasunout 
dovnitř modelu.
5
Přilbu rozevři 
a nasaď na 
hlavu.
1
Začni otevřeným 
základem na cikádu 
(str. 23). Přelož horní 
cípy údolními sklady 
do stran.

Přelož dolní cíp 
údolním skladem 
přibližně do 
středu horního 
trojúhelníku.

Přesahující část přelož 
údolním skladem 
podél základny horního 
trojúhelníku.
4
Dolní cíp přelož 
hřbetním 
skladem. Případně 
ho můžeš přeložit 
údolním skladem 
a zasunout dovnitř 
modelu.
5
Přilbu rozevři 
a nasaď na hlavu.





Kapitola 2 27
Model: Maska mývala
Autor & kresba: Ondřej Cibulka
1
Začni uzavřeným základem na cikádu 
(str. 23). Oba horní cípy přelož údolními 
sklady k vrcholům na stranách.

Oba přeložené cípy 
rozmáčkni.

Vrchol prolom 
dovnitř v rovině 
s rozmáčknutými 
cípy.
4
Vrchní cíp přelož 
údolním skladem 
a jeho vrchol zasuň 
do horní kapsy.
5
Model obrať na 
druhou stranu.
6
Cíp přelož 
údolním skladem. 
(Následující rozkresy 
jsou zvětšené.)
7
Cíp přelož údolním skladem ve 
vyznačených bodech.
8
Přesahující trojúhelníky po 
stranách prolom dovnitř.
9
Harmonikovým skladem vytvoř 
čenich.
a
Hotovou masku mývala 
můžeš nasadit na hlavu.





28 Origami 2
Model: Dvě kočičí masky
Autor & kresba: Ondřej Cibulka
1
Údolním 
skladem 
vytvoř hranu 
po svislé 
úhlopříčce.

Údolním skladem 
vytvoř hranu 
po vodorovné 
úhlopříčce.

Údolním skladem 
vytvoř hranu 
přeložením cípu ke 
středu.
4
Údolním skladem vytvoř 
hranu přeložením cípu 
ke křížení z předchozího 
kroku.
5
Cíp přelož údolním skladem 
k poslednímu křížení.
6
Cíp přelož 
údolním 
skladem 
podél 
vodorovné 
úhlopříčky.
7
Následující rozkresy jsou 
zvětšené ve výřezu.
8
Cíp přelož údolním 
skladem.
9
Cíp přelož údolním 
skladem.
a
Cíp přelož údolním skladem 
napůl.
s
Cíp rozlož.
d
Oba vrcholy přelož 
údolními sklady.
f
Cíp opět přelož údolním 
skladem zpět.
g
Hotové oči. (Následující 
rozkresy jsou opět 
zmenšené.)





Kapitola 2 29
h
Model obrať na 
druhou stranu.
j
Oba postranní cípy 
přelož údolními 
sklady jako na 
cikádu. (Následující 
rozkresy jsou 
zvětšené.)
k
Oba cípy přelož údolními sklady 
k vrcholům na stranách.
l
Oba cípy přelož 
údolními sklady 
ke svislým 
hranám.

Model obrať 
na druhou 
stranu.

Cíp přelož 
údolním 
skladem na 
úroveň očí.

Cíp přelož 
údolním skladem.

Hotová perská kočka. 
Pro metamorfózu perské 
kočky na siamskou obrať 
model na druhou stranu.

Obě strany přelož 
údolními sklady ke 
křížení vnitřních hřbetů 
modelu.
 
Model 
obrať na 
druhou 
stranu.

Hotová siamská kočka.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je
možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.