načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Origami 2 - Ondřej Cibulka

Origami 2

Elektronická kniha: Origami 2
Autor: Ondřej Cibulka

Druhý díl úspěšné publikace o skládání origami, tentokrát nejen na základní, ale i na vyšší úrovni. Matematik a fyzik Ondřej Cibulka je prvním českým profesionálním origamistou. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: CPress
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 144
Rozměr: 23 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-264-1205-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Druhý díl úspěšné publikace o skládání origami, tentokrát nejen na základní, ale i na vyšší úrovni. Matematik a fyzik Ondřej Cibulka je prvním českým profesionálním origamistou. Zabývá se vytvářením nových modelů origami, překladem zahraničních knih o origami a také různými způsoby šíří slávu tohoto nového fenoménu nejen na běžné uživatelské úrovni, ale i v uměleckých oborech. V této nové knize vychází především ze základních klasických modelů prověřených staletími, ať už se jedná o zvířata, objekty či masky. K výrobě používá tradiční čtvercový dvoubarevný papír. Publikace obsahuje též návody od významných světových mistrů klasického umění origami Josepha Wu a Roberta Langa.

Popis nakladatele

Úspěšný titul Origami, jehož autorem je jeden z nejlepších českých origamistů Ondřej Cibulka, se konečně dočkal pokračování. Druhý díl na první navazuje nejen ve srozumitelném grafickém ztvárnění jednotlivých postupů, ale také prezentací exkluzivních děl nejznámějších světových jmen origami. Zkuste vybrousit své origami dovednosti na vyšší úroveň! Tato kniha vás na ni zaručeně dostane…
* Skutečná učebnice origami
* Desítky modelů pro začátečníky i pokročilé
* Používané symboly a techniky skládání
* Přehledné nákresy a srozumitelný výklad krok za krokem

Ing. Ondřej Cibulka, Ph.D.
Ondřej Cibulka je prvním Čechem, který publikoval v prestižní japonské ročence Origami Tanteidan convention book. V Česku publikuje v různých časopisech, v časopise 100+1 vycházel seriál o origami, jeho původní modely vyšly v časopise pro děti Animalia, v časopise Floristika publikoval origami květiny a v časopise Poradce ředitelky mateřské školy seriál o didaktice origami. Pro časopis Royal Report nafotil módní editorial s prvky origami s Eliškou Bučkovou. Vytvořil origami prvek z pravé hadí kůže na výstavu Bienále ve Štrasburku, navrhl sadu masek pro divadelní hru Svět zvířat. Dále navrhl stěžejní figurální prvek pro performanci Simony Rybákové (Český lev 2014) na Pražském Quadriennale 2015. Je držitelem českého rekordu o největšího origami slona. Spravuje informační portál origami www.origamido.cz, kde je mj. internetový obchod s originálním japonským origami papírem. Zabývá se také designem origami pro reklamu, interiérovým designem nebo tvorbou origami pro film či TV seriály.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ondřej Cibulka - další tituly autora:
Origami 2 Origami 2
 (e-book)
Origami Origami
 
Recenze a komentáře k titulu



byl to rodinný mail Helena 2017-09-07
Pane Cibulko,
moje žena, Helena Poustková, zemřela.

Vaše adresy jsou neprůstřelné a já nevěděl, jak Vám to sdělit.
Origami a Japonsko milovala, ale málo si věřila.
S pozdravem manžel

Zbyla mi po ní sbírka krásných věcí
 


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Origami 2

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

Ondřej Cibulka

Origami 2 – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2016

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Origami

2

Ondřej Cibulka

CPress

Brno

2016


Obsah

O origami  5

O autorovi  5

O knize  6

Medailonky  7

Kapitola 1 13

Origami symboly  13

Údolní sklad (přeložit k sobě)  14

Hřbetní sklad, založit dozadu, 

zahrnout  14

Vytvořit hranu,  

přeložit a rozložit  14

Vytvořit značku  15

Symbol zvětšit/zmenšit  15

Symbol otočit/obrátit  15

Symbol nůžek (rozstřihnout, 

nastřihnout)  16

Významný bod  16

Harmonikový sklad, harmonika  16

Symbol opakuj na druhé straně 17

Srolování  17

Stejné vzdálenosti, stejné úhly  17

Technika rozmáčknutí  18

Králičí ucho  18

Neviditelná hrana/sklad,  

vytáhni zevnitř  18

Prolomení  19

Přehrnutí  19

Řasení  19

Překlopení  20

Předpokládaná poloha  20

Zanořit/vtlačit  20

Okvětí  21

Model: Nosorožec   22

Model: Páv   22

Kapitola 2 23

Cikáda  23

Model: Tradiční cikáda  24 Model: Tradiční letící cikáda  25 Model: Tradiční brouček  25 Model: Tradiční samurajská 

přilbice a její  

drobná variace  26

Model: Maska mývala  27 Model: Dvě kočičí masky  28 Model: Maska obličeje  30 Model: Maska antilopy  32 Model: Giganotosaurus  34 Kapitola 3 37 Zmrzlina  37 Model: Tradiční labuť  38 Model: Kohout  39 Model: Sova  40 Model: Duch  41 Model: Létající ploštice  42 Model: Tuleň  43 Model: Labuť  44 Model: Benátská maska  46 Model: Maska lva  48 Model: Klapací maska  

krokodýla  50

Model: Papoušek  54 Kapitola 4 55 Jednoduchý šáteček  55 Model: Tradiční větrník  56 Model: Tradiční ozdobná dóza  57 Model: Tradiční krabička  57 Model: Tradiční pajarita a její 

variace  58

Model: Běluha  60 Model: Stíhačka  62 Model: Panáčkující zajíc  66 Model: Tygr s pruhy  70

Model: Nosorožec  74

Model: Buvol  80

Model: Hroch  86

Model: Rybenka  90

Kapitola 5 103

Dvojitý šáteček  103

Model: Tradiční nebe-peklo-ráj 104

Model: Tradiční lotosový květ  105

Model: Tradiční  

španělská dóza  106

Model: Stegosaurus  108

Model: Netopýr  112

Kapitola 6 119

Trojitý šáteček  119

Model: Tradiční parník  120

Model: Tradiční lokaj Yakko  121

Model: Tradiční variace  

lokaje Yakko  122

Model: Tradiční variace  

lokaje Yakko  124

Model: Lokaj Yakko  

v ozdobném kimonu  126

Kapitola 7 127

Složený trojúhelník  127

Model: Složený trojúhelník  128

Model: Tradiční vodní bomba  129

Model: Balónek s křídly,  

vánoční ozdoba  130

Model: Tradiční  

nafukovací ryba  132

Model: Nafukovací ryba 

s ploutvemi  134

Model: Dva dvouplošníky  136

Model: Tradiční vlaštovka  140

Model: Motýl  142 V posledních několika desetiletích se origami stalo novým fenoménem. Umění založené na vztahu mezi geometrií a čistým archem papíru si našlo své místo v designu, architektuře, typografii, sochařství, módním návrhářství, scénografii,

konstruktérství, geometrii i mate

matice. Origami má dnes také

významnou společenskou úlohu

při společném skládání v zájmo

vých komunitách všech věkových

kategorií a nachází své uplatnění

i v lékařství v rámci ergoterapie či

poúrazové rehabilitace. Přes všech

ny uvedené moderní abstraktní

formy a polohy origami je stá

le nejvýraznější zájem o klasické

skládání modelů zvířat, předmě

tů a tvarů, navazující na tradiční

základy minulých století.

Ondřej Cibulka je prvním českým profesionálním origamistou. Pilně překládá zahraniční knihy o origami, píše příspěvky o aktuálním dění ve světě origami na svůj internetový portál, provozuje vlastní internetový obchod s origami papírem, navrhuje, kreslí návody a skládá vlastní modely na zakázku. Vystudovaný matematik a fyzik pohrdající

multimediálními výstřelky sou

časného výtvarného umění

a naopak uchovávající si velkou

úctu k poctivému řemeslné

mu zpracování umění secese či

renesance je tak právě i z tohoto

důvodu oním poctivým řemeslní

kem v přístupu k práci s papírem.

Svými modely dnes již přesahu

je i do dalších uměleckých obo

rů, navrhuje origami masky pro

divadelní studia (oceňovaná

divadelní hra Svět zvířat pro Stu

dio hrdinů, či masky labutí pro

Simonu Rybákovou na Pražské

Quadrienale 2015), skládá kom

pozice z hadí kůže. Stále si však

ve své tvorbě uchovává vyzkou

šené postupy tradičních modelů,

které pečlivě a svědomitě zkou

má a přetváří svým originálním

způsobem.

O autorovi O origami Druhá autorská kniha Ondřeje Cibulky, volně navazující na svou předchůdkyni, je opět velice pečlivě lektorsky strukturována. Není divu, autor knihy je zkušeným učitelem origami, na svých kurzech a dílnách pečlivě seznamuje své žáky s klasickými postupy při skládání a tvorbě modelů a poodkrývá tak roušku tajemství abstraktních geometrických skladů čtverce papíru, omezeného na čtyři rohy, čtyři strany a dvě barvy v porovnání s reálným živým vzorem každého modelu. Každá z kapitol je ukázkou modelů z jednoho základu složení čtverce

papíru. Tyto základy vychází

z tradičních a klasických mode

lů origami prověřených staletími,

ať už v Japonsku (vodní bomba),

nebo nám zeměpisně bližším

Španělsku (pajarita), a pokra

čuje vlastními interpretacemi

a variacemi ze stejného zákla

du. Dnes již totiž origami zdale

ka není jen japonským uměním.

Origami se dnes skládá po celém

světě, a ačkoliv se počátky toho

to umění v jednotlivých zemích

liší, dnes může být mistrem ori

gami kdokoliv, kdo takové umění

ovládá. Ondřej Cibulka je českým

mistrem umění skládání papíru,

reprezentujícím klasický směr

origami s modely zvířat, objek

tů či masek z tradičních zákla

dů a z tradičního čtvercového

dvoubarevného origami papíru.

Skutečnost, že v knize jsou vedle

autorských prací Ondřeje Cibul

ky publikovány i návody na slo

žení modelů od významných

světových mistrů klasického umě

ní origami Josepha Wu a Roberta

Langa, znamená pro nás, čtenáře

a milovníky origami, že se s tou

to knihou ocitáme ve velmi dobré

(origami) společnosti.

Evžen Dub

Evžen Dub se s origami seznámil až v dospělosti, což mu dává výhodu nadhledu a nezávislosti. Povoláním je archi

tekt, zajímají ho tudíž geometrické objekty, celistvé plochy či minimalismus. Poprvé vystavoval své interpretace v rámci

výstavy Složit se dá cokoliv, která proběhla v roce 2010 v Plzni na oslavu 20 let partnerství měst Plzeň a Takasaki. Od té

doby se systematicky zabýval různými oblastmi origami od minimalismu, přes komplexní instalace, modulární objekty

figurálního charakteru, až k čistým celistvým plochám, kde nezapře povolání architekta. V rámci mezinárodní origami

konference v Praze například navrhl a realizoval origami model Karlštejna k 700. výročí narození Karla IV. Evžen Dub

také vytváří své vlastní původní práce, které mj. publikoval v časopise Creased v USA.

O knize Joseph Fleming   (Philadelphia, USA) Joseph Fleming je mladý nadějný origamista z USA. Je mu 24 let a origami skládá od dětství. Jako malý kluk dostal od rodičů svou první knihu s jednoduchými skládačkami a od té doby u papíru již zůstal. Přednost dává modelům, které nejsou ani příliš realistické, ani příliš umělecké a tímto stylem navrhuje i své vlastní. Jeho modely jsou oblíbené a známé na internetu, své práce však publikoval také v několika Vánočních origami knihách a sbornících v USA.

Mindaugas Cesnavicius  

(Kaunas, Litva)

Mindaugas Cesnavicius je třia

dvacetiletý student inženýrství

obnovitelných zdrojů z Litvy.

S origami se poprvé setkal, když

ho bratranec naučil skládat jeřá

ba. Nyní již více než 10 let navr

huje a skládá vlastní modely. Při

návrhu svých modelů se snaží

vystihnout typickou pózu a efekt

ně využít rubovou stranu papíru.

Zabývá se také kreslením návodů,

proto některé jeho modely vyšly

ve sbornících po celém světě a v r.

2016 také v knize Kreslené origa

mi (Drawing Origami).

Robert Lang  

(Alamo, USA)

Robert Lang je původním povo

láním teoretický fyzik, origami

ho nicméně zaujalo natolik, že se

mu začal věnovat profesionálně.

Zaujalo ho, kolik matematiky se

v origami skrývá, a začal skládání

popisovat pomocí diferenciálních

rovnic. Zabývá se teoretickou pod

statou origami a specializuje se na

navrhování modelů tzv. od moni

toru. Je průkopníkem zavádění

origami do průmyslu, pomocí jeho

počítačového programu se skládají

např. automobilové airbagy.

Joseph Wu   (Vancouver, Kanada) Joseph Wu je věhlasný a po celém světě uznávaný origamista, který stále ohromuje svým neobvyklým pojetím konstrukce modelů. Především je ale známý jako profesionál, který vytváří origami pro reklamu, ať už tištěnou, internetovou nebo televizní. Joseph Wu je navíc jediný ze světové špičky, který dosud nevydal žádnou knihu svých prací a přesto, nebo právě proto, je tak známý a obdivovaný.

Petr Stuchlý  

(Lány, ČR)

Petr Stuchlý je světově proslulý

velmistr výčnělků. Jeho domé

nou jsou především členovci, ať

už současní nebo prehistoričtí.

Své modely navrhuje ekonomic

ky a po složení jsou jako živé, což

(obojí) není běžné. Ke konstruk

ci modelů nepoužívá výhradně

metodu plizování, jak bývá ve

světě obvyklé, ale různé zajíma

vé základy. Jeho modely jsou však

nesmírně obtížné a těžko zopa

kovatelné, často ani Petr nedoká

že model znovu složit.

Hoang Tien Quyet  

(Vinh Phuc, Vietnam)

Mladý vietnamský origamista

skládá origami od dětství, nic

méně zásadní zvrat nastal po

setkání s Giang Dinhem. Ten ho

seznámil s metodou mokrého

skládání a Quyet začal tvořit své

vlastní, zcela ojedinělé kreace. Ve

svých modelech používá mini

mum skladů a tvaruje především

ohýbáním. Ve velkém světě origa

mi se pohybuje poměrně krátce,

teprve od roku 2012, už se však

etabloval jako zkušený a umělec

ky vyzrálý origamista.

Medailonky Tradiční modely, cikáda (vpravo) a letící  cikáda (str. 24 a 25).  Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Maska (str. 30). Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Maska mývala (str. 27). Interpretace Ondřej Cibulka.

Drobná variace tradiční samurajské 

přilbice (str. 26).

Interpretace Ondřej Cibulka.

Ondřej Cibulka: Maska antilopy (str. 32).

Interpretace Ondřej Cibulka.

Ondřej Cibulka: Dvě kočičí masky, perská 

kočka, siamská kočka (str. 28). 

Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Labuť (str. 44).  Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Běluha (str. 60).  Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Gigantosaurus (str. 34). Interpretace Ondřej Cibulka.

Joseph Wu: Papoušek (str. 54). 

Interpretace Joseph Wu.

Petr Suchlý: Stíhačka (str. 62), Ondřej Cibulka: 

Dvojplošník (str. 136), Tradiční stíhačky (kovový 

papír, str. 122 a 124).

Interpretace Ondřej Cibulka.

Matěj Cibulka, Ondřej Cibulka: Tuleň (str. 43).

Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Panáčkující zajíc (str. 66). Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Hroch trojživelný  (výchozí arch rozdělený na čtvrtiny  místo na třetiny, str. 86).  Interpretace Ondřej Cibulka. Ondřej Cibulka: Nosorožec (str. 74). Interpretace Ondřej Cibulka.

Ondřej Cibulka: Tygr s pruhy (str. 70).

Interpretace Petr Stuchlý.

Robert Lang: Rybenka (str. 86).

Interpretace Robert Lang.

Hoang Tien Quyet: Buvol (str. 80).

Interpretace Hoang Tien Quyet. Joseph Fleming: Netopýr (str. 112).  Interpretace Ondřej Cibulka. Tradiční nafukovací ryba (vpravo),   Ondřej Cibulka: Variace ryby s ploutvemi  (str. 134 a 134). Interpretace Ondřej Cibulka. Tradiční španělská dóza (str. 106). Interpretace Ondřej Cibulka.

Ondřej Cibulka: Vánoční ozdoba (str. 130).

Interpretace Ondřej Cibulka.

Ondřej Cibulka: Motýl (str. 142). 

Interpretace Ondřej Cibulka.

Mindaugas Cesnavicius: Stegosaurus 

(str. 108).

Interpretace Mindaugas Cesnavicius.

12 Origami 2

údolní sklad vytvořit hranu rozstřihnout

stejné díly, stejné úhly obrátit, otočit harmonikový sklad

přiblížení významný bod hřbetní sklad

opakuj vytvoř značku srolovat

rozmáčknutí prolomení přehrnutí

řasení králičí ucho překlopení

okvětí zanoření vtlačení

Složený trojúhelník Složený čtverec

Kapitola 1

Origami symboly

Symbolický jazyk origami vznikl v první polovině 20. století. Zákla

dy tohoto jazyka položil japonský inženýr Akira Jošizawa, který

využil svého vzdělání v oblasti deskriptivní geometrie a vytvořil

soubor značek a symbolů vyjadřující jednotlivé operace s papírem.

Tento soubor používáme dodnes a tvoří základ i pro tuto knihu.

Na protější straně vidíte soubor symbolů a značek přehledně

v tabulce, zatímco na stránkách první kapitoly jsou jednotlivé sym

boly detailně zobrazené a u každého z nich najdete stručný popis

jejich významu. Na závěr uvádíme dva cvičné modely, které jsou

zdánlivě jednoduché.

Vedle tabulky symbolů jsou zobrazené postupy ke složení dvou

základů – složeného trojúhelníku a složeného čtverce. Všechno

podstatné je tedy na jediné dvoustraně a není potřeba nic dlouho

hledat a listovat kvůli tomu. Tuto dvoustranu si založte, budete ji

často potřebovat.

Kapitola 1 13

1

1

4

5

4

5

14 Origami 2

Údolní sklad (přeložit k sobě)

Základním stavebním prvkem je údolní sklad

neboli „údolí“. Údolní sklad používáme denně,

například při skládání dokumentů. Znakem

vyjadřujícím údolní sklad je přerušovaná čára,

kterou doplňuje šipka. Šipka ukazuje doporu

čený směr přeložení papíru. Šipky mohou mít

různé tvary, zde máme zobrazené tři možnosti.

Dodržuje se konvence, že šipka údolí je plná.

Hřbetní sklad, založit dozadu, zahrnout

Opakem údolního skladu je hřbetní sklad

neboli „hřbet“. Údolní a hřbetní sklad býva

jí uváděny vedle sebe jako základní stavební

kameny origami. Hřbetní sklad se zobrazu

je čerchovanou čárou a šipkou, která míří za

model. Šipka je na jedné straně čáry a je prázd

ná. Při vlastním skládání hřbetního skladu se

obvykle skládanka otočí tak, aby se skládalo

údolí, a model se pak obrátí zpět.

Vytvořit hranu, přeložit a rozložit

Často potřebujeme vytvořit tzv. pomocný

sklad, např. pro určení středu čtverce. Mluví

me o vytvoření hrany, což znamená přeložení

a opětovné rozložení papíru. Takto vytvořený

překlad drží svou orientaci (údolí nebo hřbet),

a proto se vyjadřuje buď přerušovanou, nebo

čerchovanou čarou a šipka je dvojitá – vede tam

a zpět. Výsledný sklad se dále zobrazuje tenkou

plnou čarou.

Kapitola 1 15

Vytvořit značku

Origami je obvykle krásné, krásnější je, když se

dobře povede, a vůbec nejkrásnější, když model

nehyzdí žádné nepotřebné sklady. Velkou část

pomocných skladů je možné odstranit, když

se použije vytvoření značky místo zarýhnutí

skladu po celé jeho délce. V návodu se obvyk

le vyznačí místo, kde se má značka zarýhnout

a zbytek virtuálního skladu se vytečkuje.

Symbol zvětšit/zmenšit

Postupným skládáním se velice rychle zmenší

celková plocha. Proto se obvykle začíná s men

ším čtvercem, dokud jsou první sklady přehled

né a jakmile se skládanka příliš zmenší, přiblíží

se. K tomu se používá symbolu lupy nebo zvět

šující se šipky jako upozornění, že další obráz

ky jsou blíž. Používá se to také pro zaostření na

detaily části skládanky ve výřezu.

Symbol otočit/obrátit

Symbolem „otočit“ se vyjadřuje otočení mode

lu na stole do jiné pozice, buď tzv. postavení na

nohy, nebo otočení do vhodnější polohy pro

skládání. Symbol „obrátit“ znamená obrácení na

druhou stranu modelu, tj. ve vzduchu nad rovi

nou stolu. Oba symboly se nacházejí v prostoru

mezi rozkresy a v našich diagramech je najdete

zvýrazněné barevným kroužkem.

16 Origami 2

Symbol nůžek (rozstřihnout, nastřihnout)

Obvykle jsou lidé přesvědčeni, že se origami

může skládat pouze ze čtverce a při jeho výro

bě nelze použít lepidlo či nůžky. V origami je ale

dovoleno vše, i stříhání nebo nastřihávání. Díky

nastřihávání jsou modely jednodušší a přístup

nější i menším dětem. Pro stříhání či nastřiho

vání se používá symbol nůžek a vedení střihu se

vyznačuje silnou nepřerušovanou čarou.

Významný bod

Pokud překládáme vrchol do určitého mís

ta, občas je užitečné zvýraznit přesné místo,

se kterým chceme překládaný vrchol slícovat.

Tento vrchol i dané místo se označuje černým

puntíkem. Jindy pro změnu musí sklad pro

cházet přesným křížením skladů, křížení skla

du a okraje papíru nebo např. rohem. Pokud

má nový sklad protínat nějaká význačná místa,

označují se kroužkem.

Harmonikový sklad, harmonika

Běžně se při skládání modelů používají dva

údolní sklady vedle sebe, ať už rovnoběžně

nebo pod určitým úhlem. Pro zkrácení návo

du se používá symbol blesku představující har

monikový sklad, kde se první překlad zobrazuje

jako údolí, druhý jako hřbet. Ve skutečnosti se

nejprve přeloží údolní sklad a následně znovu

údolní sklad v místě, kde je vyobrazen hřbet

ní sklad.

Kapitola 1 17

Symbol opakuj na druhé straně

Rovná šipka s příčnou krátkou čarou směřující

na určité místo vyjadřuje opakování zakreslené

operace. Modely jsou obvykle symetrické a co se

skládá vepředu či vlevo, skládá se i vzadu nebo

vpravo. Často se opakování provádí na více vrst

vách, cípech či chlopních, v takových případech

je příčných čar přes šipku více. Jejich počet pak

vyjadřuje počet opakování.

Srolování

Srolování papíru opakováním skladů v jednom

směru není příliš běžné. Setkat se s tím může

me např. při formování čenichu, při zešikmení

okrajů apod. Symbol slouží k úspoře místa – jde

o několik skladů údolí (příp. hřbetů) za sebou.

Papír lze rolovat rovnoběžně nebo dělením úhlu,

podobně jako když rolujete kornout na šroubky.

Rolování papíru vyjadřuje násobná šipka.

Stejné vzdálenosti, stejné úhly

Často se celý model nebo jeho část překládá

v dobře definované části (v polovině, třetině

atd.), proto vznikl speciální znak, vyjadřující

stejně veliké části. Podobný symbol vyjadřuje

také stejně velké úhly. V drtivé většině případů

se ovšem úhel půlí, proto se symbol půlení úhlů

nekreslí a vyskytuje se pouze v místech, kde

není zřejmé, o který úhel se jedná.

18 Origami 2

Technika rozmáčknutí

Rozmáčknutí se vyjadřuje malou plnou šipkou

bez čáry, která je doplněna zobrazenými sklady:

údolním skladem u paty chlopně a hřbetním

skladem v místě, kde se papír rozevře a vytvoří

nový sklad. Tento nový sklad je obvykle možné

připravit v dřívějších krocích. Při zobrazování

rozmáčknutí se také často vyskytuje druhá šip

ka, která ukazuje, kde se má kapsa rozevřít.

Králičí ucho

Králičí ucho je další důležitá technika pro tvor

bu modelů. Trojúhelníková chlopeň se stisk

ne mezi prsty (do špetky) a vytvaruje se ostrý

vrchol. Chlopeň může být dlouhá a úzká nebo

vypadat např. jako klasický pravoúhlý trojúhel

ník. Obvykle se nejprve přeloží pomocné sklady

a poté se složí obě strany cípu najednou a špič

ka se stiskne mezi prsty. Vzniklý cíp se přeloží

na stranu.

Neviditelná hrana/sklad, vytáhni zevnitř

V některých případech může být užitečné vidět,

kudy vedou okraje vrstev či cípů uvnitř modelu,

kam není vidět. Tehdy se tyto okraje znázorňu

jí tečkovanou čárou. Tečkovaná čára se rovněž

používá, pokud je část skladu schovaná a není

zřejmé, kudy vede a kde končí. Naproti tomu

šipka, která vyjadřuje vytažení papíru zevnitř

modelu, se obvykle zakresluje široká a bílá.

Kapitola 1 19

Prolomení

Technika prolomení umožňuje tvorbu ptačích

hlav, zvířecích noh, pařátů atd. Stejně jako v pří

padě rozmáčknutí se pro popis prolomení pou

žívá šipka bez čáry. Umisťuje se na vrchol cípu,

se kterým se pracuje. Většinou bývá doplněna

klasickou šipkou, která vyjadřuje směr prolo

mení. V místě prolomení se zakresluje hřbet

ní sklad, jehož polohu a sklon si lze připravit

pomocným skladem.

Přehrnutí

Přehrnutí je vlastně varianta prolomení. Cíp na

modelu má dvě hlavní křídla spojená hřbetem.

Prolomení vsunuje špičku cípu mezi obě kříd

la, zatímco přehrnutí přehrnuje špičku cípu přes

hřbet spojených křídel. Vyznačuje se obvykle

dvěma šipkami, které velmi názorně vyjadřu

jí přehrnutí papíru podél vyznačeného údol

ního skladu. Opět je možné si sklad připravit

dopředu.

Řasení

Řasa vzniká na přeloženém cípu a v podsta

tě se jedná o dvě po sobě jdoucí prolomení.

Vzniknou tak dvě symetrické harmoniky, kaž

dá na jednom křídle přeloženého cípu. Jedná se

o významný dokončovací prvek, který se využí

vá např. při oddělování hlavy od zobáku. Podob

ně jako harmonikový sklad se řasení zobrazuje

pomocí dvou lomených šipek umístěných pro

ti sobě.

20 Origami 2

Překlopení

Hlavním rysem překlopení je, že přeložením

papíru na jedné části skládanky se překlopí také

papír v jiné, související části. Zobrazování pře

klopení v návodu je poměrně složité: vyznačí se

sklady v jednotlivých částech, neviditelné úse

ky skladů se buď vytečkují, nebo schovají, šipky

pak ukazují směry, ve kterých se jednotlivé části

budou překládat.

Předpokládaná poloha

Při skládání složitějších kroků, rozmáčknutí

cípu, překlopení vrstev či při ne zcela zřejmém

vedení skladu nemusí být na první pohled

vidět, jak bude model po přeložení vypadat.

Často pomůže, když je pozice po provedení

dané operace zobrazená přímo ve stejném roz

kresu, a nikoliv až na dalším. K tomu se využívá

tečkovaná čára, která zobrazuje konturu cípu,

chlopně či vrstvy po přeložení.

Zanořit/vtlačit

Zanoření slouží k zúžení a oddělení cípů od

sebe. Při zanoření je nutné model zespodu ote

vřít a horní část zanořit mezi jednotlivé čás

ti. Vtlačení slouží k uzamykání vrstev k sobě.

Při vtlačení se vrstvy vespod modelu přidrží

u sebe a ze shora se vrchol vtlačí dovnitř. Tím

se vrstvy uzamknou. Zanoření i vtlačení se zob

razují shodně, hřbetním skladem a šipkou pro

rozmáčknutí.

Kapitola 1 21

Okvětí

Okvětí se často používá při tvorbě okvětních

plátků. Slouží k zúžení existujících cípů a vytvo

ření nového nezávislého cípu. Má několik vari

ant a každá z nich zahrnuje několik možností,

jak ji složit. Na zelené straně je okvětí složené

pomocí dvou prolomení, zatímco na modré

straně je znázorněn postup, při kterém nový cíp

vzniká naráz. Nový cíp může zůstat v původní

poloze, nebo se překlopit.

1

Začni složeným čtvercem 

s jednou rozmáčknutou 

chlopní.

Prolom jeden 

vrchol do špičky.

Prolom i druhý 

vrchol.

4

Nově vzniklý cíp 

může zůstat na 

místě nebo ho 

přelož dolů.

5

Okvětí 

s překlopeným 

cípem.

Přelož střed 

vodorovného okraje 

a současně rozmáčkni 

vrcholy po stranách ke 

středu.

4

Nově vzniklý cíp 

může zůstat na 

místě nebo ho 

přelož zpět nahoru.

5

Okvětí s cípem na 

původním místě.

22 Origami 2

Model:

Nosorožec

(podle Vojty Drnka  

upravil Ondřej Cibulka)

Kresba: Ondřej Cibulka

1

Nahoře: Přelož tak, 

aby sklad procházel 

středem archu a okraj 

lícoval s protilehlým 

středem. Dole: Cíp 

přelož ke středu.

Cíp vepředu založ, 

vrchní cíp přelož 

směrem ven.

Přelož v polovině.

4

5

Nosorožec se špičatým 

rohem.

Model: Páv

(podle Setsuko Fialové)

Kresba: Ondřej Cibulka

 1

Řasením vztyč oba 

cípy.

5

Páv.

4

Prolom a vznikne 

zobák.

Kapitola 2 23

Kapitola 2

Cikáda

Na celém světě žije přibližně 2 000 pravých cikád (čeleď cikádovi

tí – Cicadidae). Mají rozpětí křídel až 28 cm a bývají pestrobarevné,

především ve světlých, žlutých, ale i zelených odstínech. Jedná se

také o nejhlučnější zástupce z říše hmyzu – charakteristické hla

sité cvrkavé zvuky dosahují až 120 dB a cikády je vyluzují pomocí

membrány na zadečku.

Nepřetržité bzučení cikád neodmyslitelně patří k japonskému létu.

Bývá jich tam tolik, že je děti chytají a matky je vaří v sojové omáč

ce a sladkém saké. Není proto divu, že jedním z nejoblíbenějších

origami v Japonsku je cikáda. Základ na cikádu je velice tvárný, což

dokládají modely v této kapitole.

Jedná se především o tradiční cikádu a její variace, tradiční samu

rajskou přilbu a dále o několik různých masek. Maska mývala

původně vznikla pro časopis pro děti Animalia, maska antilopy

pro divadelní hru Říše zvířat. Na závěr si můžete z cikády složit

něco úplně jiného – dinosaura.

1

Dolní cíp přelož 

údolním skladem.

Oba cípy po stranách přelož 

údolními sklady k hornímu 

vrcholu. (Následující rozkresy 

jsou zvětšené.)

Oba vrchní cípy přelož údolními sklady 

mírně do stran od spodního vrcholu. Použij 

následující rozkres pro kontrolu.

4

Hotový otevřený 

základ na cikádu.

Oba vrchní cípy 

přelož údolními sklady 

ke spodnímu vrcholu.

4

Hotový uzavřený 

základ na cikádu.

24 Origami 2

Model: Tradiční cikáda

Kresba: Ondřej Cibulka

1

Začni otevřeným základem 

na cikádu (str. 23). Vrchní 

cíp přelož údolním skladem.

Cíp přelož údolním skladem, 

aby vznikl barevný pruh. 

Následující rozkres použij 

pro kontrolu.

Model obrať na 

druhou stranu.

4

Oba boční cípy přelož 

ke středu.

5

Zespodu vypadá cikáda, jako 

by měla nohy. Model obrať 

na druhou stranu.

6

Údolními sklady přelož oba 

malé cípy, vzniknou pro 

cikádu typické oči.

7

Hotová tradiční cikáda.

Kapitola 2 25

Model: Tradiční letící cikáda

Kresba: Ondřej Cibulka

1

Začni otevřeným základem na cikádu 

(str. 23). Oba cípy přelož údolními sklady 

k vrcholům na stranách. Pro letící cikádu 

můžeš použít i uzavřený základ na cikádu, 

bude pak mít mírně odlišný tvar.

Vrchní cíp přelož 

údolním skladem.

Cíp přelož údolním 

skladem, aby vznikl 

barevný pruh.

4

Obě strany přelož hřbetními 

sklady ke středu.

5

Údolními sklady přelož oba malé cípy, 

vzniknou oči.

6

Hotová tradiční letící 

cikáda.

Model: Tradiční

brouček

Kresba: Ondřej Cibulka

1

Začni otevřeným základem 

na cikádu (str. 23). Vrchní 

cíp přelož údolním skladem.

Cíp přelož údolním skladem, aby 

vznikl barevný pruh. Následující 

rozkres použij pro kontrolu.

Obě strany přelož 

hřbetními sklady 

ke středu.

4

Údolními sklady přelož oba malé cípy, vzniknou 

pro cikádu typické oči. Dolní cípy založ 

hřbetními sklady dozadu, aby vznikly krovky.

5

Hotový tradiční 

brouček s krovkami.

26 Origami 2

Model: Tradiční samurajská

přilbice a její drobná variace

Kresba: Ondřej Cibulka

1

Začni uzavřeným 

základem na cikádu 

(str. 23). Na obou 

cípech vytvoř 

pomocné hrany.

Nejprve přelož horní 

cípy údolními sklady 

ke hranám vytvořeným 

v předchozím kroku, 

poté přelož dolní cíp 

údolním skladem 

přibližně do středu 

horního trojúhelníku.

Přesahující část 

přelož údolním 

skladem podél 

základny horního 

trojúhelníku.

4

Dolní cíp přelož 

hřbetním skladem. 

Případně ho můžeš 

přeložit údolním 

skladem a zasunout 

dovnitř modelu.

5

Přilbu rozevři 

a nasaď na 

hlavu.

1

Začni otevřeným 

základem na cikádu 

(str. 23). Přelož horní 

cípy údolními sklady 

do stran.

Přelož dolní cíp 

údolním skladem 

přibližně do 

středu horního 

trojúhelníku.

Přesahující část přelož 

údolním skladem 

podél základny horního 

trojúhelníku.

4

Dolní cíp přelož 

hřbetním 

skladem. Případně 

ho můžeš přeložit 

údolním skladem 

a zasunout dovnitř 

modelu.

5

Přilbu rozevři 

a nasaď na hlavu.

Kapitola 2 27

Model: Maska mývala

Autor & kresba: Ondřej Cibulka

1

Začni uzavřeným základem na cikádu 

(str. 23). Oba horní cípy přelož údolními 

sklady k vrcholům na stranách.

Oba přeložené cípy 

rozmáčkni.

Vrchol prolom 

dovnitř v rovině 

s rozmáčknutými 

cípy.

4

Vrchní cíp přelož 

údolním skladem 

a jeho vrchol zasuň 

do horní kapsy.

5

Model obrať na 

druhou stranu.

6

Cíp přelož 

údolním skladem. 

(Následující rozkresy 

jsou zvětšené.)

7

Cíp přelož údolním skladem ve 

vyznačených bodech.

8

Přesahující trojúhelníky po 

stranách prolom dovnitř.

9

Harmonikovým skladem vytvoř 

čenich.

a

Hotovou masku mývala 

můžeš nasadit na hlavu.

28 Origami 2

Model: Dvě kočičí masky

Autor & kresba: Ondřej Cibulka

1

Údolním 

skladem 

vytvoř hranu 

po svislé 

úhlopříčce.

Údolním skladem 

vytvoř hranu 

po vodorovné 

úhlopříčce.

Údolním skladem 

vytvoř hranu 

přeložením cípu ke 

středu.

4

Údolním skladem vytvoř 

hranu přeložením cípu 

ke křížení z předchozího 

kroku.

5

Cíp přelož údolním skladem 

k poslednímu křížení.

6

Cíp přelož 

údolním 

skladem 

podél 

vodorovné 

úhlopříčky.

7

Následující rozkresy jsou 

zvětšené ve výřezu.

8

Cíp přelož údolním 

skladem.

9

Cíp přelož údolním 

skladem.

a

Cíp přelož údolním skladem 

napůl.

s

Cíp rozlož.

d

Oba vrcholy přelož 

údolními sklady.

f

Cíp opět přelož údolním 

skladem zpět.

g

Hotové oči. (Následující 

rozkresy jsou opět 

zmenšené.)

Kapitola 2 29

h

Model obrať na 

druhou stranu.

j

Oba postranní cípy 

přelož údolními 

sklady jako na 

cikádu. (Následující 

rozkresy jsou 

zvětšené.)

k

Oba cípy přelož údolními sklady 

k vrcholům na stranách.

l

Oba cípy přelož 

údolními sklady 

ke svislým 

hranám.

Model obrať 

na druhou 

stranu.



Cíp přelož 

údolním 

skladem na 

úroveň očí.



Cíp přelož 

údolním skladem.



Hotová perská kočka. 

Pro metamorfózu perské 

kočky na siamskou obrať 

model na druhou stranu.



Obě strany přelož 

údolními sklady ke 

křížení vnitřních hřbetů 

modelu.



Model 

obrať na 

druhou 

stranu.



Hotová siamská kočka.

Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je

možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist