načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Optimalizace daně z příjmů fyzických osob - Postupy, jak platit co nejnižší daň - Ivan Macháček

Optimalizace daně z příjmů fyzických osob - Postupy, jak platit co nejnižší daň
-7%
sleva

Kniha: Optimalizace daně z příjmů fyzických osob
Autor:
Podtitul: Postupy, jak platit co nejnižší daň

Tato zbrusu nová publikace z pera zkušeného lektora a autora Ing. Ivana Macháčka, specializujícího se na problematiku daně z příjmů, uvádí přehled zákonných postupů, při jejichž ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  350 Kč 326
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » ANAG
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 250
Rozměr: 148x210
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Veřejné finance
Jazyk: česky
Datum vydání: 06.02.2019
ISBN: 978-80-7554-195-6
EAN: 9788075541956
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato zbrusu nová publikace z pera zkušeného lektora a autora Ing. Ivana Macháčka, specializujícího se na problematiku daně z příjmů, uvádí přehled zákonných postupů, při jejichž využití poplatník daně z příjmů fyzických osob dosáhne nejnižší daňové povinnosti. Optimalizace daňové povinnosti. Nejlepším způsobem, jak dosáhnout nejnižší daňové povinnosti, je například optimální uplatnění daňových odpisů, daňové ztráty, spolupráce osob či vytvoření rodinného závodu. Důležitá je rovněž správná volba způsobu výdajů na jedné straně a využití všech v úvahu přicházejících odpočtů od základu daně a slev na dani u poplatníka na straně druhé.

Využijte veškerých zákonných postupů. Autor podrobně popíše všechny uvedené zákonné postupy, aby tak čtenářům pomohl co nejlépe optimalizovat jejich daňovou povinnost. (postupy, jak platit co nejnižší daň)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ivan Macháček - další tituly autora:
 (e-book)
Zaměstnanecké benefity a daně - 4. vydání Zaměstnanecké benefity a daně
Zaměstnanecké benefity a daně Zaměstnanecké benefity a daně
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

EDICE DANĚ

OPTIMALIZACE

DANĚ Z PŘÍJMŮ

FYZICKÝCH

OSOB Postupy, jak platit co nejnižší daň • možnosti optimalizace daně • výběr z daňového řádu • 172 praktických příkladů

1. vydání

Ing. Ivan Macháček

OPTIMALIZACE

&#0ö<2Ąª,/Č

(;<+%-º%*151$

Postupy, jak platit

EQPGLPKåwÊFCÿ

a mQåPQUVKQRVKOCNKCEGFCP÷

a XÚD÷TFCÿQXÆJQą¾FW

a RTCMVKEMÚEJRąÊMNCFč

X[F¾PÊ

+PI+XCP/CEJ¾éGM

0CMNCFCVGNUVXÊ#0#)

Případné zásadní legislativní změny, k nimž dojde v období mezi jednotlivými vydáními,

budou ošetřeny formou vkládané aktualizace, která bude po dobu prodejnosti publikace

volně ke stažení na www.anag.cz. Nutnost aktualizace posuzuje na základě legislativních

změn výhradně autor ve spolupráci s nakladatelstvím.

Aktualizace však v žádném případě nemohou nahradit nová vydání knihy.

Aktualizaci zašleme zdarma na vyžádání

anag@anag.cz, tel.: 585 757 411

© Ing. Ivan Macháček, 2019 © Nakladatelství ANAG, 2019 ISBN 978-80-7554-195-6

Obsah

OBSAH

Úvod ................................................................................................................ 10

I. ÚVODNÍ ČÁST

1. Přehled zdanění příjmů fyzické osoby ................................................. 14

1.1 Poplatník daně z příjmů fyzických osob .............................................. 14

1.2 Předmět daně z příjmů fyzických osob ................................................ 14

1.3 Vymezení podnikatele a podnikání v občanském zákoníku ................. 17

1.4 Zápis do obchodního rejstříku ............................................................. 19

1.5 Fyzická osoba – podnikatel a vedení účetnictví .................................... 20

1.6 Podnikatel a obchodní majetek ............................................................ 21

2. Nezdanitelné části základu daně ........................................................... 23

2.1 Odpočet bezúplatného plnění (daru) ................................................... 24

2.1.1 Podmínky pro odpočet daru u fyzické osoby ............................. 24

2.1.2 Postup uplatnění odpočtu .......................................................... 26

2.1.3 Uplatnění odpočtu daru v dodatečném

daňovém přiznání ..................................................................... 30

2.1.4 Dary poskytnuté na odstranění následků

živelní pohromy ........................................................................ 30

2.2 Odpočet úroků v souvislosti s financováním bytových potřeb .............. 32

2.2.1 Vymezení bytových potřeb pro účely

uplatnění odpočtu úroků ........................................................... 33

2.2.2 Podmínky vyplývající pro uplatnění

odpočtu z § 15 odst. 4 ZDP ........................................................ 35

2.2.3 Postup uplatnění odpočtu úroků a jejich prokazování ............... 36

2.3 Odpočet příspěvků na penzijní připojištění

a penzijní spoření ................................................................................ 40

2.3.1 Porušení podmínek pro uplatnění odpočtu

na penzijní pojištění .................................................................. 44

2.4 Odpočet pojistného na soukromé životní pojištění ............................... 45

2.4.1 Porušení podmínek pro uplatnění odpočtu

na soukromé životní pojištění .................................................... 48


4

Obsah

3. Odpočty od základu daně ....................................................................... 51

3.1 Odpočet výdajů na podporu výzkumu a vývoje ................................... 52

3.2 Odpočet na podporu odborného vzdělávání ........................................ 57

3.2.1 Odpočet na podporu pořízení majetku

na odborné vzdělávání .............................................................. 59

3.2.2 Odpočet na podporu výdajů vynaložených

na žáka nebo studenta ............................................................... 62

4. Slevy na dani z příjmů ............................................................................ 64

4.1 Základní sleva na dani na poplatníka ................................................... 66

4.2 Sleva na dani na manžela ..................................................................... 67

4.3 Sleva na dani na invaliditu ................................................................... 76

4.4 Sleva na dani na studenta .................................................................... 77

4.5 Sleva na dani za umístění dítěte v předškolním zařízení ...................... 78

4.5.1 Daňové řešení firemní mateřské školy a příspěvku

na umístění dítěte v mateřské škole

jiného provozovatele ................................................................. 85

4.6 Uplatnění slevy na dani u nerezidentů ................................................. 86

5. Daňové zvýhodnění na vyživované děti ............................................... 87

5.1 Základní podmínky uplatnění daňového

zvýhodnění na dítě .............................................................................. 89

5.2 Možnosti řešení daňového zvýhodnění na dítě .................................... 90

5.3 Daňové zvýhodnění u poplatníka s příjmy

ze závislé činnosti ............................................................................... 92

5.4 Postup při vyživování více dětí ve společně

hospodařící domácnosti ....................................................................... 94

5.5 Změna v počtu dětí v průběhu roku ..................................................... 95

5.6 Daňové zvýhodnění na dítě u manželů ................................................ 96

5.7 Daňové zvýhodnění u druha a družky ................................................. 97

5.8 Daňové zvýhodnění na dítě svěřené do střídavé péče rodičů ................ 98

5.9 Daňové zvýhodnění a paušální výdaje ............................................... 100

5.10 Daňové zvýhodnění na dítě u nerezidenta ......................................... 101

6. Solidární zvýšení daně .......................................................................... 101

6.1 Zásady pro uplatnění solidárního zvýšení daně ................................. 102

6.2 Postup u poplatníka pouze s příjmy podle § 7 ZDP ............................ 103


5

Obsah

6.3 Poplatník má kromě příjmů ze samostatné

činnosti příjmy podle § 8 až § 10 ZDP ................................................ 105

6.4 Uplatnění solidárního zvýšení daně u zaměstnance ........................... 106

6.4.1 Zaměstnanec je zaměstnán jen u jednoho zaměstnavatele ........109

6.4.2 Zaměstnanec je zaměstnán u více zaměstnavatelů ...................109

6.5 Postup u poplatníka se souběžnými příjmy podle § 6 a § 7 ZDP..........111

6.6 Případy neuplatnění solidárního zvýšení daně................................... 113

II. MOŽNOSTI OPTIMALIZACE DANĚ

1. Uplatnění odpisů hmotného majetku směřující k daňové

optimalizaci ............................................................................................ 118

1.1 Principy daňového odpisování hmotného majetku ............................. 118

1.2 Jak uplatnit daňové odpisy v případě, že poplatník

má vysoký základ daně z příjmů? ...................................................... 121

1.2.1 Zrychlené odpisování nově pořízeného

hmotného majetku .................................................................. 122

1.2.2 Zvýšení odpisů v prvním roce rovnoměrného

odpisování .................................................................................124

1.2.3 Zvýšení odpisů v prvním roce zrychleného

odpisování ............................................................................... 125

1.3 Jak uplatnit daňové odpisy v případě, že poplatník

má nízký základ daně z příjmů? ........................................................ 126

1.3.1 Nezahájení daňového odpisování u nově pořízeného

hmotného majetku ...................................................................127

1.3.2 Přerušení daňového odpisování ................................................127

1.3.3 Použití nižší odpisové sazby u rovnoměrného

odpisování ............................................................................... 129

1.4 Použití darovaného hmotného majetku k podnikání

a k nájmu .......................................................................................... 131

1.4.1 Vymezení darování v občanském zákoníku ..............................131

1.4.2 Jak řeší darování zákon o daních z příjmů? ............................. 132

1.4.3 (Ne)možnost uplatnění daňových odpisů darovaného

hmotného majetku použitého k podnikání nebo k nájmu ........ 134

1.5 Použití zděděného hmotného majetku k podnikání a k nájmu ........... 137

1.5.1 Dědické právo v občanském zákoníku ......................................137

1.5.2 Smrt fyzické osoby v daňovém řádu

a v zákonu o daních z příjmů ...................................................137


6

Obsah

1.5.3 Jak je tomu s bezúplatným příjmem nabytým

na základě dědictví podle zákona o daních z příjmů? .............. 139

1.5.4 Uplatnění daňových odpisů u zůstavitele................................. 139

1.5.5 Odpisy zděděného hmotného majetku zahrnutého

v obchodním majetku zůstavitele .............................................140

1.5.6 Odpisy zděděného hmotného majetku nezahrnutého

v obchodním majetku zůstavitele .............................................142

1.6 Daňové odpisy hmotného majetku při ukončení

nebo přerušení podnikání a nájmu .................................................... 143

2. Jak lze uplatnit daňovou optimalizaci u odpisů

nehmotného majetku? .......................................................................... 146

2.1 Nehmotný majetek a jeho daňové odpisování

u poplatníka, který vede účetnictví .................................................... 147

2.2 Jak je tomu s daňovým odpisováním technického zhodnocení

nehmotného majetku? ....................................................................... 151

3. Daňová ztráta v daňovém přiznání fyzických osob .......................... 153

3.1 Vznik daňové ztráty u poplatníka daně z příjmů

fyzických osob................................................................................... 153

3.2 Uplatnění daňové ztráty v běžném zdaňovacím období ..................... 155

3.3 Uplatnění daňové ztráty v následujících

zdaňovacích obdobích ....................................................................... 157

3.4 Vyměření daňové ztráty ..................................................................... 158

3.5 Daňová ztráta zůstavitele ................................................................... 158

3.6 Lhůta pro stanovení daňové ztráty ..................................................... 160

3.7 Využití odpočtu daňové ztráty vedoucí k optimalizaci

daňové povinnosti ............................................................................. 161

3.7.1 Využití institutu spolupracujících osob podle § 13 ZDP ............161

3.7.2 Daňová ztráta a solidární zvýšení daně

v daňovém přiznání ..................................................................162

3.7.3 Daňová ztráta a využití všech odpočtů od základu daně

a slev na dani ...........................................................................164

4. Tvorba rezervy na opravy hmotného majetku využitá

k daňové optimalizaci ........................................................................... 166

4.1 Nejdůležitější zásady pro uplatnění rezervy

podle zákona o rezervách .................................................................. 166

Obsah

4.2 Hlavní zásady pro uplatnění rezervy na opravy

hmotného majetku ............................................................................ 167

4.3 Využití tvorby rezervy na opravu hmotného majetku

k optimalizaci daňové povinnosti ....................................................... 172

5. Kdy uplatnit paušální výdaje a kdy přejít z paušálních výdajů

na skutečné výdaje? ................................................................................174

5.1 Možnosti uplatnění paušálních výdajů................................................174

5.2 Výhody a nevýhody uplatnění paušálních výdajů .............................. 177

5.3 Vývoj omezování limitní výše paušálních výdajů ............................... 184

5.4 Přechod ze skutečných výdajů na paušální výdaje ............................. 189

5.5 Přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje ............................... 195

5.6 Vliv úpravy základu daně z příjmů při změně

ve způsobu uplatnění výdajů na vyměřovací základ OSVČ ................. 199

6. Uplatnění paušálních výdajů na dopravu ........................................... 200

6.1 Uplatnění výdajů na provoz vozidla

podle § 24 odst. 2 písm. k) ZDP ......................................................... 201

6.1.1 Použití silničního motorového vozidla zahrnutého

v obchodním majetku, pořízeného na finanční leasing

a vozidla v nájmu .....................................................................201

6.1.2 Použití vlastního silničního motorového vozidla

nezahrnutého do obchodního majetku .................................... 203

6.1.3 Použití vlastního silničního motorového vozidla,

které bylo v minulosti zahrnuto do obchodního majetku ......... 205

6.1.4 Použití vlastního silničního motorového vozidla,

které bylo v minu losti předmětem finančního leasingu............ 206

6.1.5 Použití silničního motorového vozidla

vypůjčeného nebo vyprošeného .............................................. 206

6.2 Uplatnění paušálních výdajů na dopravu ........................................... 207

6.2.1 Výše paušálních výdajů na dopravu ......................................... 209

6.2.2 Omezující podmínky pro uplatnění paušálního

výdaje na dopravu ....................................................................210

6.2.3 Daňové neuznatelné výdaje při použití paušálních výdajů

na dopravu ...............................................................................212

6.2.4 Daňové výdaje, které je možné uplatnit (kromě

paušálních výdajů na dopravu).................................................213

6.2.5 Paušální výdaje na dopravu v případě finančního

leasingu vozidla ........................................................................217


8

Obsah

6.2.6 Paušální výdaje na dopravu v případě smlouvy

o výpůjčce (výprose) vozidla ....................................................219

6.2.7 Uplatnění paušálních výdajů na dopravu v daňovém přiznání ..219

7. Využití daně stanovené paušální částkou k optimalizaci ............... 222

7.1 Kdo může uplatnit paušální daň? ....................................................... 222

7.2 Jaké jsou výhody uplatnění daně stanovené paušální částkou? .......... 223

7.3 Postup poplatníka, který hodlá využít stanovení daně

paušální částkou ................................................................................ 224

7.4 Postup správce daně při stanovení daně paušální částkou .................. 225

7.5 Pokyn č. GFŘ-D-33 ke stanovení daně paušální částkou ..................... 228

7.6 Jak postupuje poplatník po skončení zdaňovacího období? ............... 229

7.7 Příklady řešení v daňovém přiznání

za zdaňovací období roku 2018 .......................................................... 230

8. Využití spolupráce osob k daňové optimalizaci ................................ 234

8.1 Principy spolupráce osob ................................................................... 234

8.2 Kdy je z hlediska optimalizace vhodné využít spolupráce osob? ........ 236

8.3 Co je rodinný závod? ......................................................................... 242

III. VÝBĚR Z DAŇOVÉHO ŘÁDU

1. Základní zásady správy daní ................................................................ 250

1.1 Zásada zákonnosti daňového řízení ................................................... 250

1.2 Zásada přiměřenosti při výkonu správy daní ..................................... 250

1.3 Zásada rovnosti procesních práv ........................................................ 251

1.4 Zásada vzájemné spolupráce (součinnosti) ........................................ 251

1.5 Zásada nároku na přiměřené poučení ................................................ 251

1.6 Zásada vstřícnosti a slušnosti............................................................. 252

1.7 Zásada rychlosti postupu správce daně .............................................. 252

1.8 Zásada hospodárnosti ........................................................................ 253

1.9 Zásada volného hodnocení důkazů správcem daně ............................ 253

1.10 Zásada legitimního očekávání ............................................................ 254

1.11 Zásada vycházení ze skutečného obsahu právního úkonu ................. 254

1.12 Zásada neveřejnosti a mlčenlivosti ..................................................... 254

Obsah

2. Stanovení daně a lhůta pro stanovení daně........................................ 254

3. Dokazování v daňovém řízení ............................................................. 257

3.1 Stanovení daně podle pomůcek ......................................................... 258

3.2 Sjednání daně .................................................................................... 259

4. Druhy daňových přiznání a jejich podání .......................................... 259

4.1 Řádné daňové tvrzení ........................................................................ 260

4.2 Opravné daňové tvrzení ..................................................................... 263

4.3 Dodatečné daňové tvrzení.................................................................. 263

5. Sankce v daňovém řízení ...................................................................... 265

5.1 Pokuta za opožděné tvrzení daně ...................................................... 265

5.2 Úrok z prodlení za včas neuhrazenou daň ......................................... 268

5.3 Penále za doměření daně správcem daně ........................................... 269

5.4 Sankce vyplývající z dodatečného daňového přiznání ........................ 271

5.5 Sankce při posečkání daně ................................................................. 272

5.6 Další sankce podle daňového řádu ..................................................... 272

5.6.1 Pokuta za porušení povinnosti mlčenlivosti .............................272

5.6.2 Pořádková pokuta a pokuta za nesplnění povinností

nepeněžité povahy ...................................................................273

5.6.3 Úrok z neoprávněného jednání správce daně ............................274

5.6.4 Úrok z daňového odpočtu .........................................................274

5.7 Prominutí daně nebo příslušenství daně ............................................ 274

5.7.1 Prominutí penále podle § 259a DŘ............................................274

5.7.2 Prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkané částky

podle § 259b DŘ .......................................................................275

5.7.3 Hromadné prominutí daně nebo příslušenství daně

podle § 260 DŘ .........................................................................276

5.8 Pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu .................................... 277

·XQF

ÚVOD

Vážení čtenáři, dostáváte do rukou publikaci, která si klade za cíl seznámit vás s možnostmi daňové optimalizace u daně z příjmů fyzických osob. Chce-li podnikatel, pronajímatel, zaměstnanec a další občané se zdanitelnými příjmy platit minimální daň z příjmů, nestačí jen využít vlastního rozumu, ale je vhodné se seznámit se zákonnými možnostmi pro toto řešení. Prostřednictvím využití těch ustanovení zákona o daních z příjmů, která jsou příznivě nakloněna poplatníkovi, můžeme dosáhnout toho, že zaplatíme co nejnižší daň. Jde o to správně využít všech zákonných možností, jako je například uplatnění všech nezdanitelných částí základu daně, všech odpočtů od základu daně, všech slev na dani a dalších zákonných instrumentů, a k tomu je nutno využít vhodných postupů, které umožňuje zákon. Jen tímto způsobem může poplatník daně z příjmů postupovat, aniž by se dopustil daňových úniků při zvolení nesprávného postupu s cílem dosáhnout snížení své daňové povinnosti. Nesprávný postup vedoucí k daňovým únikům je sankcionován nejen správcem daně, ale je chápán i jako daňový trestný čin podle trestního zákoníku.

Publikace je rozdělena do tří částí. V první úvodní části si uvedeme základní principy související se zdaněním fyzických osob daní z příjmů. Půjde o uplatnění nezdanitelných částí základu daně, odpočtů od základů daně, uplatnění slev na dani, daňového zvýhodnění na dítě a nezbytného uplatnění solidárního zvýšení daně u vyšších příjmů.

Druhá část je těžištěm publikace, v níž se zaměříme na zákonné mož

nosti optimalizace daně z příjmů prostřednictvím vhodného zvolení daňových odpisů, uplatnění daňové ztráty z předcházejících zdaňovacích období, možnosti využití spolupráce osob, resp. založení rodinného závodu. Ukážeme si zde, kdy je výhodné využít daně stanovené paušální částkou, paušálních výdajů na dopravu a tvorbu rezerv na opravy hmotného majetku. Zaměříme se na situace související se správnou volbou způsobu uplatnění výdajů, zejména na otázku, kdy je výhodné a kdy je naopak nevýhodné uplatnění paušálních výdajů u podnikatele nebo pronajímatele.

V závěrečné části si uvedeme stěžejní oblasti daňového řádu, které se dotýkají každého poplatníka daně z příjmů. Jde jednak o princip správy daní, dokazování v daňovém řízení, stanovení daně, druhy daňových přiznání

11

a současně si uvedeme sankce v daňovém řízení související s pozdním

podáním daňového přiznání a pozdní úhradou daně, resp. v souvislosti

se zjištěním správce daně o vyšší daňové povinnosti poplatníka na základě

daňové kontroly.

Text vychází ze znění zákona o daních z příjmů a dalších zákonných

předpisů ke dni zpracování publikace, tj. ke dni 20. 1. 2019. Zahrnuje

i změny podle novely zákona o daních z příjmů (Sněmovní tisk č. 206).

·XQF + ·81&0ªèž56  2GSRþHWEH]~SODWQpKRSOQČQt GDUX Darováním se zabývají § 2055 až § 2078 OZ. Darovací smlouvou dárce bezplatně převádí vlastnické právo k věci nebo se zavazuje obdarovanému věc bezplatně převést do vlastnictví a obdarovaný dar nebo nabídku přijímá.

Pro poplatníky daně z příjmů fyzických i právnických osob umožňuje zákon o daních z příjmů odpočet hodnoty bezúplatných plnění (darů) od základu daně z příjmů při splnění určitých zákonem stanovených podmínek – poplatníci daně z příjmů fyzických osob postupují podle § 15 odst. 1 a 2 ZDP, poplatníci daně z příjmů právnických osob podle § 20 odst. 8 ZDP.

Za bezúplatná plnění, jejichž hodnotu lze odečíst od základu daně, se považují jak peněžní, tak nepeněžní bezúplatná plnění včetně bezúplatně poskytnutých služeb. Nepeněžní bezúplatná plnění se ocení, pokud není známa jejich cena, podle zákona o oceňování majetku.  3RGPtQNSURRGSRþHWGDUXXI]LFNpRVRE Od základu daně z příjmů fyzických osob lze podle § 15 odst. 1 ZDP odečíst: • hodnotu bezúplatného plnění poskytnutého ob cím, krajům, orga

nizačním složkám státu, právnickým osobám se sídlem na území

ČR, jakož i právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek

podle zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně někte

rých zákonů (zákon o veřejných sbírkách), ve znění pozdějších před

pisů, a to na:

– vědu a vzdělání, výz kumné a vývojové účely, kulturu, školství,

– policii (jak Policie ČR, tak i obecní, resp. městská policie),

– požární ochranu,

– podporu a ochranu mládeže,

– ochranu zvířat a jejich zdraví,

– účely sociální, zdravotnické, ekologické, huma nitární, charitativní,

náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělo

výchovné a sportovní, a

– politickým stranám a politickým hnutím na jejich činnost;

45

 0GFCPKVGNPÆé¾UVK¾MNCFWFCP÷

Toto sankční opatření bylo do § 15 odst. 5 ZDP zakotveno zákonem

č. 545/2005 Sb. s tím, že podle přechodného ustanovení k tomuto zákonu

se poprvé toto sankční opatření použilo pro zdaňovací období, které za

počalo v roce 2006, přičemž příspěvky na penzijní připojištění se státním

příspěvkem uplatněné před 1. 1. 2006 dodanění nepodléhaly.

Omezující lhůta „uplynulých 10 let“ pro zdanění uplatněného od

počtu od základu daně v souvislosti s příspěvky poplatníka na jeho pen

zijní připojištění se státním příspěvkem, na penzijní pojištění nebo do

plňkové penzijní spoření byla do § 15 odst. 5 ZDP začleněna zákonem

č. 267/2014 Sb. s účinností od 1. 1. 2015. Do 31. 12. 2014 nebyla v zákonu

o daních z příjmů tato lhůta dodanění uplatněného odpočtu od roku 2006

časově omezena.

PŘÍKLAD 23

Poplatník má od roku 2005 uzavřenu smlouvu na penzijní připojištění se státním pří

spěvkem a v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob uplatňoval vždy příslušný

odpočet od základu daně z příjmů ve smyslu § 15 odst. 5 ZDP. V průběhu roku 2018

předčasně ukončí z finančních důvodů penzijní připojištění před vznikem práva na penzi

a obdrží příslušné odbytné.

Vzhledem k tomu, že dojde v roce 2018 k porušení podmínek pro uplatnění odpočtu

od základu daně podle § 15 odst. 5 ZDP, poplatník musí jako příjem podle § 10 ZDP

za rok 2018 uvést v daňovém přiznání výši uplatněných odpočtů od základu daně z titulu

příspěvků na penzijní připojištění za období uplynulých 10 let, tj. za roky 2008 až 2017.

 2GSRþHWSRMLVWQpKRQDVRXNURPpåLYRWQt

SRMLãWČQt

Podle § 15 odst. 6 ZDP si může poplatník daně z příjmů fyzických osob

odečíst od základu daně za zdaňovací období poplatníkem zaplacené po

jistné ve zdaňovacím období na jeho soukromé životní pojištění podle

pojistné smlouvy uzavřené mezi poplatníkem jako pojistníkem a pojiště

ným v jedné osobě a pojišťovnou, která je oprávněna k provozování pojiš

ťovací činnosti na území ČR, nebo jinou pojišťovnou usazenou na území

členského státu Evropské unie nebo státu tvořícího Evropský hospodářský

prostor. + ·81&0ªèž56 4. 6OHYQDGDQL]SĜtMPĤ Zákon o daních z příjmů umožňuje poplatníkovi daně z příjmů fyzických i právnických osob uplatnit řadu slev na dani z příjmů. Zejména u poplatníka daně z příjmů přichází do úvahy více slev na dani specifikovaných v § 35ba ZDP, přičemž tou nejhlavnější je základní sleva na dani na poplatníka.

Všechny tyto slevy na dani může poplatník daně z příjmů fyzických

osob i právnických osob uplatnit pouze tehdy, pokud výše jeho daně umožňuje uplatnění příslušných slev na dani. Slevy na dani je totiž možné uplatnit pouze v příslušném zdaňovacím období a nelze je převést do dalšího zdaňovacího období. Proto je důležitý optimalizační postup poplatníka při stanovení základu daně, na základě něhož vypočtená daň umožní tyto slevy na dani uplatnit. Z vypočtené daně z příjmů fyzických a právnických osob lze uplatnit následující slevy na dani:

'UXKVOHY

8VWDQRYHQt

ZDP

8SODWQčQt

XI]LFNp

RVRE

8SODWQčQt

XSUiYQLFNp

RVRE

6OHYD]GĤYRGX]DPČVWQiQt]DPČVWQDQFĤ

VH]GUDYRWQtPSRVWLåHQtPDVWČåãtP

]GUDYRWQtPSRVWLåHQtP

§ 35 ANO ANO

6OHYD SRVNWQXWi Y UiPFL LQYHVWLþQtFK

SREtGHN

§ 35D § 35E ANO ANO

6OHY X SRSODWQtND GDQČ ] SĜtMPĤ I]LFNêFK

RVRE

§ 35ED ANO NE

6OHYD Y VRXYLVORVWL V GDĖRYêP

]YêKRGQČQtP QD YåLYRYDQp GtWČ

§ 35c, § 35d ANO NE

Každý poplatník daně z příjmů fyzických osob může uplatnit za zdaňovací období roku 2018 slevy na dani, specifikované v § 35ba odst. 1 ZDP, v následující výši:

6OHYQDGDQLSRGOH†EDRGVWZDP 6OHYDQDGDQLY.ÿYURFH

=iNODdQt VOHYD QD SRSODWQtND ± StVP D 24 840

6OHYD QD PDQåHOD PDQåHONX ± StVP E 24 840


78 + ·81&0ªèž56  6OHYDQDGDQL]DXPtVWČQtGtWČWHYSĜHGãNROQtP

]DĜt]HQt

Výše slevy za umístění dítěte se stanoví podle § 35bb odst. 1 ZDP a odpovídá výši výdajů prokazatelně poplatníkem vynaložených za umístění vyživovaného dítěte v předškolním zařízení na dané zdaňovací období, pokud jím nebyly uplatněny jako výdaj podle § 24 ZDP. Těmito výdaji je v mateřské škole tzv. školkovné, nikoliv však výdaje na dopravu dítěte či výdaje vynaložené rodičem na stravování dítěte v tomto zařízení, resp. výdaje za úhradu zájmových aktivit dítěte.

Pro uplatnění slevy za umístění dítěte v předškolním zařízení je tedy rozhodující vynaložení výdajů (školkovné), které se vztahují k faktickému umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku v daném zdaňovacím období (v kalendářním roce), a nikoliv okamžik jejich samotné úhrady. Poplatník tedy může uplatnit výdaje, které byly skutečně během daného zdaňovacího období vynaloženy za umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku.

Slevu na dani za umístění dítěte může uplatnit i poplatník, který ke svým příjmům ze samostatné činnosti nebo k příjmům z nájmu uplatňuje paušální výdaje.

Slevu na dani za umístění dítěte lze uplatnit pouze v případě, žije-li vyživované dítě s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti. Slevu lze uplatnit za vyživované dítě poplatníka, pokud se nejedná o vlastního vnuka nebo vnuka druhého z manželů. Za vlastního vnuka nebo vnuka druhého z manželů lze slevu uplatnit pouze tehdy, pokud jsou v péči, která nahrazuje péči rodičů. Předškolním zařízením se pro účely uplatnění slevy na dani podle § 35bb odst. 6 ZDP rozumí: a) mateřská škola podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základ

ním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),

ve znění pozdějších předpisů, nebo obdobné zařízení v zahraničí, b) zařízení služby péče o dítě v dětské skupině a c) zařízení péče o dítě předškolního věku provozovaná na základě živ

nostenského oprávnění, pokud charakter takto poskytované péče je

srovnatelný s péčí poskytovanou zařízením služby péče o dítě v dětské

skupině nebo mateřskou školou podle školského zákona.

5QNKF¾TPÊXÚwGPÊFCP÷

 3ĜtSDGQHXSODWQČQtVROLGiUQtKR]YêãHQtGDQČ Ukážeme si dva případy, kdy se podnikatel s příjmy podle § 7 ZDP může ubránit uplatnění solidárního zvýšení daně: a) Využití institutu spolupráce osob, resp. rodinného závodu podle

§ 13 ZDP. Výpočet solidárního zvýšení daně podle § 16a ZDP se to

tiž provádí až po rozdělení příjmů a výdajů na tyto spolupracující

osoby. U spolupracující osoby se solidární zvýšení daně vypočítá podle

§ 16a ZDP včetně příjmů a výdajů, které na ni byly převedeny od OSVČ. PŘÍKLAD 71 Podnikatel s příjmy ze živností dosáhne za rok 2018 základu daně podle § 7 ZDP ve výši 1 900 000 Kč. Varianta A – Podnikatel realizuje podnikání sám bez spolupracující osoby Poplatník musí v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob za rok 2018 zvýšit vypočtenou daň o solidární zvýšení daně v částce (1 900 000 Kč – 1 438 992 Kč) × × 0,07 = 32 270,56 Kč. Varianta B – Podnikatel realizuje podnikání s využitím reálné spolupráce manželky

po celý rok

Na manželku převádí podnikatel ve smyslu § 13 ZDP limitní výši rozdílu příjmů a vý- dajů ve výši 540 000 Kč za zdaňovací období. Předpokládejme, že manželka má příjmy ze zaměstnání ve výši průměrné mzdy. U podnikatele se sníží základ daně na částku 1 900 000 Kč – 540 000 Kč = 1 360 000 Kč, a podnikatel nemusí v daňovém přiznání uplatnit solidární zvýšení daně. U manželky součet příjmů ze zaměstnání a převedený podíl základu daně z podnikání man- žela (540 000 Kč) nedosáhne limitní částky pro uplatnění solidárního zvýšení daně. V daném případě manželé ušetří souhrnně na dani částku 32 271 Kč, kterou by musel podnikatel zaplatit navíc formou solidárního zvýšení daně, pokud by se nerealizovala spolupráce manželky. b) Převedení nájmu, který je zdaňovaný podle § 7 ZDP na nájem zda

ňovaný podle § 9 ZDP, což souvisí s vyřazením najímané movité nebo

nemovité věci z obchodního majetku poplatníka. Dílčí základ daně

z nájmu podle § 9 ZDP se nepřipočítává k dílčímu základu daně ze sa

mostatné činnosti při posuzování limitní výše pro uplatnění solidárního

zvýšení daně.

7RNCVP÷PÊQFRKUčJOQVPÆJQOCLGVMWUO÷ąWLÊEÊMFCÿQXÆQRVKOCNKCEK

PŘÍKLAD 83 Občan, provozující útulek pro opuštěná zvířata, obdržel od fyzické osoby na základě darovací smlouvy v roce 2018 finanční částku 42 000 Kč za účelem nákupu počítače pro potřeby útulku. Podle § 4a bod i) ZDP je bezúplatný příjem poplatníka provozujícího zařízení pro péči o toulavá nebo opuštěná zvířata osvobozen od daně z příjmů, pokud je bezúplatný příjem použit k provozu tohoto zařízení. Po zakoupení počítače z darované peněžní částky je počítač vyloučen z daňového odpisování ve smyslu § 27 písm. j) ZDP.  3RXåLWt]GČGČQpKRKPRWQpKRPDMHWNX

NSRGQLNiQtDNQiMPX  'ČGLFNpSUiYRYREþDQVNpP]iNRQtNX Dědickým právem se zabývá § 1475 až § 1720 OZ. Dědické právo je právo na pozůstalost nebo na poměrný podíl z ní. Komu náleží dědické právo, je dědic, a pozůstalost ve vztahu k dědici je dědictvím. Dědí se na základě dědické smlouvy, ze závěti nebo ze zákona, přičemž tyto důvody mohou působit i vedle sebe. Dědické právo vzniká smrtí zůstavitele, přičemž podle § 1670 OZ nabytí dědictví potvrzuje soud. Soud potvrdí nabytí dědictví osobě, jejíž dědické právo bylo prokázáno.  6PUWI]LFNpRVREYGDĖRYpPĜiGX

DY]iNRQXRGDQtFK]SĜtMPĤ V ustanovení § 239a odst. 1 DŘ se uvádí, že pro účely správy daní se na právní skutečnosti hledí tak, jako by zůstavitel (zaměstnanec, podnikatel, pronajímatel) žil do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti. Okamžik přechodu daňové povinnosti zůstavitele na dědice se posouvá až do doby, kdy je znám oprávněný dědic na základě soudního rozhodnutí; tímto rozhodnutím dědic získává postavení daňového subjektu namísto zůstavitele. V případě, že je dědiců více, stanoví § 239a odst. 4 DŘ, že na tyto dědice přechází společná daňová povinnost. Daňové dluhy z ní vzešlé hradí dědicové společně a nerozdílně v rozsahu podle občanského zákoníku.

Podle § 239b DŘ osoba spravující pozůstalost plní daňovou povinnost

zůstavitele, a to vlastním jménem na účet pozůstalosti. ++/1ä0156+126+/#.+<#%'&#0ö  /KĤWDSURVWDQRYHQtGDĖRYp]WUiW Daňový řád v § 148 odst. 1 DŘ stanoví, že daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet: • dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení,

nebo

• dnem, v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povin

nost podat řádné daňové tvrzení.

Toto obecné znění o lhůtách pro stanovení daně je upraveno pro daň

z příjmů v § 38r ZDP. Z ustanovení § 38r odst. 2 ZDP plyne, že: „Bylo-li možné uplatnit daňovou ztrátu nebo její část ve zdaňovacích obdobích následujících po zdaňovacím období, v němž daňová ztráta vznikla, jako položku odčitatelnou od základu daně, lhůta pro stanovení daně za zdaňovací období, v němž daňová ztráta vznikla, tak i pro všechna zdaňovací období, za která bylo možné tuto daňovou ztrátu nebo její část uplatnit, končí současně se lhůtou pro stanovení daně za poslední zdaňovací období, za které lze daňovou ztrátu nebo její část uplatnit.“

PŘÍKLAD 99

Podnikatel vykázal za zdaňovací období roku 2016 v daňovém přiznání k dani z příjmů

fyzických osob daňovou ztrátu ve výši 65 000 Kč. Podle § 34 odst. 1 ZDP může tuto

ztrátu uplatnit jako odčitatelnou položku od základu daně v pěti zdaňovacích ob

dobích následujících bezprostředně po období, za které se daňová ztráta vyměřuje,

tj. za zdaňovací období 2017 až 2021. Podnikatel však daňovou ztrátu uplatní v plné

výši jako odpočet od základu daně z příjmů již za zdaňovací období roku 2018.

Přestože je daňová ztráta z roku 2016 uplatněna již v daňovém přiznání za rok 2018,

vztahuje se na podnikatele § 38r odst. 2 ZDP. Od posledního zdaňovacího období,

kdy lze ze zákona daňovou ztrátu z roku 2016 uplatnit (rok 2021), běží tříletá lhůta

pro stanovení daně. Tato lhůta tedy skončí ve smyslu § 148 odst. 1 DŘ v dubnu 2025.

-F[WRNCVPKVRCWw¾NPÊXÚFCLGCMF[RąGLÊVRCWw¾NPÊEJXÚFCLčPCUMWVGéPÆXÚFCLG"

 9êKRGDQHYêKRGXSODWQČQtSDXãiOQtFKYêGDMĤ 9êKRGXSODWQČQtSDXãiOQtFKYêGDMĤ K výhodám uplatnění paušálních výdajů zejména patří: • Na rozdíl od vedení daňové evidence ve smyslu podmínek uvedených

v § 7b ZDP existuje při uplatnění paušálních výdajů jednoduchost evi

dence. Uplatní-li poplatník daně z příjmů fyzických osob k příjmům

podle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a k příjmům podle § 7 odst. 2 písm. a)

až c) ZDP paušální výdaje, pak podle § 7 odst. 8 ZDP je poplatník povi

nen vést pouze záznamy o příjmech podle § 7 odst. 7 ZDP a evidenci

pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem

ze samostatné činnosti. Obdobně uplatní-li poplatník s příjmy podle

§ 9 ZDP (příjmy z nájmu) paušální výdaje, pak podle § 9 odst. 5 ZDP je

poplatník povinen vést vždy jen záznamy o příjmech a evidenci pohle

dávek vzniklých v souvislosti s nájmem. • Poplatník daně z příjmů fyzických osob se může jak na počátku zda

ňovacího období, tak v jeho průběhu anebo až v závěru zdaňovacího

období rozhodnout podle výše očekávaných nebo dosažených zda

nitelných příjmů a výdajů, zda uplatní výdaje prokazatelným způso

bem anebo uplatní paušální výdaje procentem z příjmů. Záleží vždy

na rozhodnutí poplatníka a paušální výdaje uplatní v případě, že to

je pro něho výhodnější. Poplatník tak může snížit základ daně ve vyšší

výši, než když uplatňuje výdaje prokazatelným způsobem, a tím u něho

dojde ke snížení vypočtené daně z příjmů a rovněž ke snížení vy

měřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní

pojištění. 1HYêKRGXSODWQČQtSDXãiOQtFKYêGDMĤ K nevýhodám uplatnění paušálních výdajů zejména patří: • Nemožnost uplatnění daňových odpisů hmotného a nehmotného ma

jetku při uplatnění paušálních výdajů a současně nemožnost přerušení

daňových odpisů hmotného majetku. Z ustanovení § 26 odst. 8 ZDP

vyplývá, že pokud poplatník (vlastník nebo nájemce) uplatní výdaje

paušální částkou, nelze za toto zdaňovací období uplatnit odpisy v pro

kázané výši ani o tuto dobu prodloužit odpisování pro daňové účely.

Po dobu uplatňování výdajů paušální částkou vede poplatník (vlast

ník nebo nájemce) odpisy pouze evidenčně. Při ukončení uplatnění ++/1ä0156+126+/#.+<#%'&#0ö PŘÍKLAD 127

Podnikatel uplatňuje v rámci svého živnostenského podnikání paušální výdaje

ve výši 60 % z příjmů. Za rok 2018 dosáhne zdanitelných příjmů ve výši 1 350 000 Kč.

V tomto zdaňovacím období zahájil tvorbu rezervy na opravu své provozovny, takže

jeho celkové daňově uznatelné výdaje ve skutečné výši přesáhnou limitní výši mož

ných paušálních výdajů (600 000 Kč). Je pro něho tudíž výhodnější přejít v roce 2018

z paušál ních výdajů na vedení daňové evidence. Ke dni 31. 12. 2017 evidoval neuhra

zenou pohledávku za provedené služby ve výši 39 000 Kč.

Podnikatel musí základ daně za zdaňovací období 2017 odvoze ný z uplatněných pau

šálních výdajů ve výši 60 % z příjmů upravit formou dodatečného daňového přiznání

o částku neuhrazené pohledávky ve výši 39 000 Kč a k datu podání dodatečného da

ňového přiznání odvést rozdíl mezi nově vypočtenou daní z příjmu a poslední známou

daňovou povinností.

Pokud došlo k úhradě pohledávek z roku 2017 ve zdaňovacím období roku 2018, kdy

poplatník uplatňuje skutečné výdaje, bude příjem z těchto uhrazených pohledávek

s odvoláním na § 23 odst. 4 písm. d) ZDP vyloučen ze zdanitelných příjmů tohoto

zdaňovacího období. V tomto případě budou za rok 2018 činit zdanitelné příjmy

celkem 1 311 000 Kč. PŘÍKLAD 128

OSVČ podnikající ve stavební výrobě má za rok 2018 příjmy podle § 7 odst. 1

písm. b) ZDP ve výši 1 500 000 Kč. Podnikatel dosud uplatňoval paušální výdaje 60 %

z dosažených příjmů. Ke konci roku 2018 podnikatel zjistí, že jeho skutečné výdaje

dosáhnou 950 000 Kč. Ke dni 31. 12. 2017 neevidoval žádné pohledávky.

S ohledem na limit pro uplatnění paušálních výdajů u příjmů z neřemeslných živ

ností za rok 2018 ve výši 600 000 Kč je pro poplatníka jednoznačně výhodnější přejít

v roce 2018 na skutečné výdaje a vést daňovou evidenci. Jeho základ daně tak bude

činit 550 000 Kč, zatímco při pokračování v uplatnění paušálních výdajů i v roce 2018

by činil základ daně 900 000 Kč, tedy o 350 000 Kč více, a jeho daň by byla vyšší

o 52 500 Kč.

V případě, že by poplatník i nadále uplatňoval paušální výdaje za rok 2018, zaplatil by

nejen vyšší daň z příjmů ze zvýšeného základu daně 900 000 Kč, ale zaplatil by rovněž

vyšší pojistné na sociální a zdravotní pojištění o částku 0,5 × (900 000 Kč – 550 000 Kč) ×

× 0,427 = 74 725 Kč.

7RNCVP÷PÊRCWw¾NPÊEJXÚFCLčPCFQRTCXW

 'DĖRYpYêGDMHNWHUpMHPRåQpXSODWQLW

NURPČSDXãiOQtFKYêGDMĤQDGRSUDYX

Při uplatnění paušálních výdajů na dopravu jsou u vozidel zahrnutých do obchodního majetku nebo u vozidel v nájmu daňově uznatelnými, kromě paušálních výdajů na dopravu, rovněž výdaje (náklady) na opravy a údržbu vozidla, daňové odpisy, nájemné, pojistné, silniční daň, dálniční poplatky atd. Tyto výdaje může poplatník uplatnit souběžně s uplatněným paušálním výdajem na dopravu.

Pokud bude vozidlo zahrnuté v obchodním majetku použito i k soukromým účelům a z toho důvodu bude použit krácený paušální výdaj na dopravu ve výši 4 000 Kč za měsíc, pak je daňově uznatelným výdajem i 80 % ostatních výdajů (výdaje na opravy a údržbu vozidla, nájemné, pojistné atd.).

Při odpisování silničního motorového vozidla, u kterého je poplatník povinen uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu, se podle § 28 odst. 6 ZDP poměrnou částí odpisů rozumí 80 % od pisů. Z toho vyplývá, že se při uplatnění kráceného paušálního výdaje na dopravu z titulu používání automobilu i pro soukromé účely nekrátí odpisy v poměru využívání silničního motorového vozidla k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů a k soukromým účelům podle Pokynu GFŘ D-22, bodu 2 k § 28 ZDP (poměrnou část odpisů podle § 28 odst. 6 ZDP si stanoví poplatník podle vhodně zvoleného kritéria – například počet ujetých km), ale odpisy se krátí v jednotném poměru 80 %. PŘÍKLAD 131 Podnikatel používá k pracovním cestám svůj soukromý automobil nezahrnutý v obchodním majetku. Pro podnikatelské účely najede za rok 2018 celkem 6 500 km z celkového počtu najetých 15 800 km. V technickém průkazu vozidla je uvedena spotřeba paliva pro kombinovaný provoz 5,6 l na 100 km (BA 95). Pracovní cesty uskutečnil ve všech měsících roku 2018. Pokud bude podnikatel postupovat podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 3 ZDP, může si v roce 2018 uplatnit za kilometr najetý k podnikatelským účelům soukromým vozidlem sazbu základní náhrady ve výši 4,00 Kč/km a náhradu za spotřebované PHM podle vyhlášky č. 463/2017 Sb. Při ujetí 6 500 km za rok pro podnikatelské účely si může podnikatel uplatnit do daňových výdajů součet sazby základní náhrady a náhradu výdajů za spotřebované pohonné hmoty, tj. 6 500 km × 4,00 Kč/km + 5,6 : 100 × 6 500 km × × 30,50 Kč/l = 37 102 Kč. +++8º$ö4<&#þ18¦*1Ąž&7  ÒURN]SURGOHQt]DYþDVQHXKUD]HQRXGDĖ Podle § 252 DŘ je daňový subjekt v prodlení, neuhradí-li splatnou daň nejpozději v den její splatnosti. Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení, počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni splatnosti daně až do dne platby včetně. Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené ČNB zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí. Úrok z prodlení u záloh na daň se uplatní do dne splatnosti zálohované daně.

Úrok z prodlení se nepředepíše, nepřesáhne-li v úhrnu u jednoho druhu

daně u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní rok u jednorázových daní částku 200 Kč. Úrok z prodlení rovněž nevzniká u nedoplatku vzniklého v důsledku porušení daňové povinnosti zůstavitele ode dne smrti zůstavitele do dne skončení řízení o pozůstalosti. V souladu s § 166 DŘ se za den platby považuje: • u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo

provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla platba připsána

na účet správce daně, • u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba

platbu převzala, • u platby prováděné bezhotovostním převodem, k němuž je dán pla

tební příkaz prostřednictvím platební karty nebo obdobného platebního

prostředku, den, kdy ten, kdo daň platí, předal platební příkaz správci

daně.

Pokud daňový subjekt podá v opožděném termínu daňové při

znání a současně uhradí i daň v opožděném termínu, musí zaplatit nejen pokutu za opožděné podání daňového přiznání, ale i úrok z prodlení za pozdní uhrazení své daňové povinnosti. PŘÍKLAD 169

Poplatník s příjmy ze závislé činnosti a z podnikání opomene za rok 2018 podat

v zákonném termínu do 1. 4. 2019 řádné daňové přiznání k dani z příjmů fyzických

osob a toto podá až dne 17. 5. 2019. V daňovém přiznání uvede dílčí základ daně

ze závislé činnosti podle potvrzení zaměstnavatele ve výši 515 000 Kč a dílčí základ

z podnikání ve výši 505 000 Kč. V daňovém přiznání uplatňuje odpočet od základu

daně ve výši 24 000 Kč z titulu úhrady pojistného na jeho soukromé životní pojištění


MĚSÍČNÍK MZDOVÁ ÚČETNÍ EDICE DANĚ

EDICE DANĚ

EDICE DANĚ

DVOUMĚSÍČNÍK PRAKTICKÁ PERSONALISTIKA

MĚSÍČNÍK ÚČETNÍ A DANĚ ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz | www.anag.cz

ŽƉŽƌƵēĞŶĄĐĞŶĂϯκε<ē




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist