načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Opravy traktorů Zetor -- Praktická příručka pro modely Z 2011 - Z 6945 - František Lupoměch

Opravy traktorů Zetor -- Praktická příručka pro modely  Z 2011 - Z 6945
-11%
sleva

Kniha: Opravy traktorů Zetor -- Praktická příručka pro modely Z 2011
Autor: František Lupoměch
Podtitul: Z 6945

4. doplněné vydání! Zobsahu knihy: - vývoj a modernizace traktorů Zetor - nástroje, pomůcky a přípravky na opravy - opravy motorů Z 2011 – Z 6945 - převodovka, rozvodovka a koncové ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  319 Kč 284
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
9,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 81.5%hodnoceni - 81.5%hodnoceni - 81.5%hodnoceni - 81.5%hodnoceni - 81.5% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009
Počet stran: 204
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 4
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Téma: technika, dopravní prostředky, traktory, Zetor, opravy, příručky
Datum vydání: 5. 1. 2009
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2007
ISBN: 9788025124222
EAN: 9788025124222
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

4. doplněné vydání! Zobsahu knihy: - vývoj a modernizace traktorů Zetor - nástroje, pomůcky a přípravky na opravy - opravy motorů Z 2011 – Z 6945 - převodovka, rozvodovka a koncové převody - schéma elektrické soustavy a zapojení jednotlivých spotřebičů - měření a kontrola nabíjecí soustavy - regulační hydraulika Zetormatic, její kontrola a seřízení - změna rozchodu a světlosti přední nápravy - posilovač řízení a seřízení servořízení - kontrola a opravy brzdové soustavy - fotografie, schémata a podrobné nákresy (praktická příručka pro modely traktorů Z 2011 - Z 6945)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
František Lupoměch - další tituly autora:
 (e-book)
Opravy traktorů Zetor Opravy traktorů Zetor
 
Ke knize "Opravy traktorů Zetor -- Praktická příručka pro modely Z 2011 - Z 6945" doporučujeme také:
Nakládání a uzení Nakládání a uzení
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Rozvodovka a koncové

převody

Skříň rozvodovky s pravým a levým portálem tvoří zadní nápravu traktorů Zetor. Kon

cepčně je provedení zadní nápravy u všech typů traktorů Z 2011 – Z 6945 stejné a liší se

od sebe pouze některými konstrukčními detaily. Celá řada zásadnějších změn zavedených

u Z 5511 byla realizována u dalších traktorů 1. modernizace, především pak u Z 4511

i u traktorů v následných modernizacích. Skříň hlavního převodu je ve své přední části

napojena na převodovku, horní část je uzavřena víkem hydrauliky a spodní část víkem

čerpadla hydrauliky. Na obě boční stěny skříně jsou napojena pouzdra nápravy s portály

a koly.

33.. KKAAPPIITTOOLLAA

74

Obr. 57 Umístění pružiny uzávěrky diferenciálu u traktorů Z 2011 – Z 3511: 1 – pružina uzá

věrky, 2 – objímka, 3 – víko uzávěrky, 4 – hřídel, 5 – diferenciál, 6 – seřizovací matice


Samotná skříň rozvodovky je rozdělena na tři části. Ve střední části je umístěn pastorek,

talířové kolo s diferenciálem a čerpadlo hydrauliky. V obou krajních částech jsou uloženy

čelisové kapalinové brzdy, pásové mechanické brzdy a na pravé straně uzávěrka dife

renciálu. Střední část skříně rozvodovky je asi do poloviny zaplněna olejem – náplň je

společná s převodovkou (skříně jsou propojeny) a slouží současně jako olejová nádrž pro

hydraulické zařízení. Diferenciál je klasického provedení se dvěma planetovými koly

a dvěma páry satelitů. Talířové kolo je ke kleci diferenciálu přinýtováno.

Kuželový převod diferenciálu u vybraných typů traktorů je následující:

Z 2511 – převod 3,615

Z 3511 – převod 3,538

Z 4511 – převod 4,077

Z 5511 – převod 4,077

Z 6911 – převod 4,077

U všech typů traktorů Zetor UŘ I je uzávěrka diferenciálu montována standardně. Je

mechanicky ovládaná pedálem umístěným na pravé straně traktoru. Prostřednictvím

zubové spojky spojí se obě hřídele diferenciálu a zadní kola traktoru se potom otáčejí stej

nými otáčkami. Uzávěrky diferenciálu se používá hlavně k vyproštění traktorů při protá

čení jednoho ze zadních kol. Při uvolnění pedálu pružina uzávěrky automaticky vysune

zubovou spojku ze záběru, čímž se opět obnoví normální funkce diferenciálu.

75

RROOZZVVOODDOOVVKKAA AA KKOONNCCOOVVÉÉ PPŘŘEEVVOODDYY

Obr. 58 Umístění pružiny uzávěrky diferenciálu u traktorů Z 4611 – Z 6945: 1 – pružina,

2 – vypínací páka uzávěrky, 3 – táhlo uzávěrky, 4 – přesouvací vidlice uzávěrky


Traktory Z 5511 mají od počátku výroby zubovou spojku uzávěrky diferenciálu s rovnými

zuby. Ostatní typy traktorů mají zubovou spojku se šikmými zuby. Traktory Z 4511 od

výrobního čísla 37 329 mají montovanou uzávěrku diferenciálu rovněž s rovnými zuby.

Součástky jsou shodné s traktorem Z 5511. U typů Z 2011 – Z 3511 je pružina uzávěrky

(obr. 57/1) montována na objímce (obr. 57/2). Od typu Z 4511 a Z 5511 se montuje místo

původní pružiny na objímce nová pružina (obr. 58/1) namontovaná přímo na vypínací

páce uzávěrky (obr. 58/2). Toto provedení je montováno i u všech dalších typů traktorů

Z 4712 – Z 6945. Dojde-li při provozu k vysunutí uzávěrky ze záběru nebo jde-li uzávěrka

těžko zasunout, jedná se bu o špatné seřízení uzávěrky (záběr na půl zubu), nebo

nastalo poškození záběrových zubů.

U samotného diferenciálu, pokud je správně seřízen, dostatečně mazán a ozubení nebylo

mechanicky poškozeno, nedochází téměř k žádným závadám. Při zjištění zvýšené hluč

nosti diferenciálu může být příčinou poškození zubů, vadná ložiska, velká vůle ložisek

nebo ozubení. Při výměně diferenciálu je třeba odmontovat blatníky, portály, brzdové

pásy, sejmout víko hydrauliky, demontovat víka diferenciálu, odpojit táhlo uzávěrky,

odjistit a vyšroubovat seřizovací matice (obr. 57/6). Pastorek a talířové kolo jsou spáro

vány a mají také elektrickou jehlou vyznačeno stejné pořadové číslo. Na talířovém kole

je rovněž vyznačena plusová nebo minusová úchylka (většinou bývá nulová). Tato

úchylka spolu s vyznačenou úchylkou na skříni hlavního převodu (na horní opracované

ploše skříně) a naměřenou úchylkou příruby pouzdra od čela pastorku dává konečnou

OOPPRRAAVVYY TTRRAAKKTTOORRŮŮ ZZEETTOORR

76

Obr. 59 Vymezení axiální vůle pastorku diferenciálu: 1 – pastorek, 2 – ložiska pastorku,

3 – distanční trubka, 4 – pouzdro pastorku


hodnotu distančních podložek vkládaných mezi čelo pouzdra a skříň hlavního převodu.

Pomocí těchto distančních podložek pastorku a dále pomocí seřizovacích matic diferen

ciálu se nastaví správný záběr zubů (má být v celé šíři ozubení).

Při výměně pastorku (obr. 59/1) nebo ložisek pastorku (obr. 59/2) je nutno vymezit sprá

vnou axiální vůli, která má být 0,02-0,05 mm. Vymezí se vkládáním distančních podložek

mezi ložisko a distanční trubku (obr. 59/3). Po seřízení se musí pastorek otáčet volně bez

patrné axiální vůle. Předepsaná vůle v ložiskách přírub diferenciálu je stanovena na 0,025

až 0,06 mm. Tato vůle se nastaví pomocí seřizovacích matic (obr. 57/6), kterými se též

vymezí předepsaná vůle v zubech pastorku a talířového kola. Tato vůle se nastavuje

v rozmezí 0,2 až 0,3 mm. Vůli měříme pomocí měkkého olověného plechu, který vložíme

do ozubení, pomocí barvy nebo pomocí indikátoru.

Téměř typickým průvodním znakem zadření diferenciálu je pištivý zvuk při zatáčení trak

toru. V tomto případě po vymontování diferenciálu provedeme vlastní demontáž tělesa

rozpojením obou jeho částí. Před vložením nových součástí do tělesa diferenciálu natřeme

tyto olejem a na čepy satelitů nasadíme opěrné kulové podložky. Jejich vnitřní průměr

a čepy satelitů jsou upraveny tak, aby nedošlo k protáčení podložek a tím k přidření sate

77

RROOZZVVOODDOOVVKKAA AA KKOONNCCOOVVÉÉ PPŘŘEEVVOODDYY

Obr. 60 Zadní poloosa s portálem: 1 – hřídel diferenciálu, 2 – hřídel kola, 3 – matice KM 11, 4

– ozubené kolo, 5 – pouzdro zadní nápravy, 6 – portál


litů. Z diferenciálu je krouticí moment přenášen ke každému kolu prostřednictvím hřídele

diferenciálu (obr. 60/1), jednoho páru ozubených kol (převod do pomala) a hřídele kola

(obr. 60/2), na kterou je napojen disk s ráfkem a pneumatikou.

Portál má svoji samostatnou olejovou náplň s nalévacím, vypouštěcím a kontrolním otvo

rem. Portál s koncovým převodem a pouzdrem zadní nápravy musíme sejmout vždy při

opravě diferenciálu nebo při opravě brzdového ústrojí. Vlastní portál demontujeme např.

při poškozeném ozubení koncového převodu, výměně ložisek a hřídelových těsnění. Při

zpětné montáži hřídele kola je nutno vymezit správnou vůli ložisek portálu (má být

0,05 mm) maticí KM 11 (obr. 60/3). Aby nedošlo k uvolnění matice a tím i hřídele kola,

montuje se na hřídel nejprve podložka s nosem o síle 6 mm, dále pak pojistná podložka,

kterou se pojistí matice KM 11 po seřízení předepsané vůle ložisek. Matice se zajistí

nejméně třemi ozubci na pojistné podložce.

Nejčastějším důvodem pro nutnost demontovat pouzdro zadní nápravy je závada na brz

dovém ústrojí. Jednou z příčin může být vniknutí oleje do brzd. Ze strany diferenciálu je

prostor čelisových brzd chráněn jednak guferem a dále profilovým gumovým těsněním,

které spolu s profilovou podložkou je nasunuto na drážky hřídele diferenciálu. Z druhé

strany od portálu je brzdový buben chráněn bu guferem (u traktorů Z 2011 – Z 4611 do

poloviny roku 1968) anebo pomocí těsnicího „O“ kroužku (zavedeno u traktorů Z 5511

od počátku výroby a u traktorů 2511 – Z 4611 od poloviny 1968). V případě poškození

uvedených součástí je nutno tyto vyměnit.

Při vsunování smontovaného portálu do skříně hlavního převodu prochází drážkový

konec hřídele diferenciálu guferem, a je proto nutno postupovat opatrně, aby nedošlo

k poškození břitu těsnění. Při nasazování pravého portálu je nutno vystředit uzávěrku

diferenciálu. Pouzdro zadní nápravy je s portálem sešroubováno šrouby M 12 – M 16

(podle typu traktoru) s pevností minimálně 8 G. Tyto šrouby nesmějí být zaměněny za

šrouby obyčejné. Před sešroubováním pouzdra s portálem vkládají se mezi obě příruby

pojistné vložky (vlásenky), které po dotažení šroubů se zamáčknou do litiny a zamezují

tak vzájemnému pohybu sešroubovaných součástí. Šrouby je nutno dotáhnout předepsa

ným momentem.

OOPPRRAAVVYY TTRRAAKKTTOORRŮŮ ZZEETTOORR

78




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist