načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Opel Astra -- Obsluha, údržba a opravy vozidla (Opel Astra F, G, H, J - r. v. 1991 až 2009) - Bořivoj Plšek

Opel Astra -- Obsluha, údržba a opravy vozidla (Opel Astra F, G, H, J - r. v. 1991 až 2009)
-15%
sleva

Kniha: Opel Astra -- Obsluha, údržba a opravy vozidla (Opel Astra F, G, H, J
Autor: Bořivoj Plšek
Podtitul: r. v. 1991 až 2009)

Publikace pro majitele vozů Opel Astra umožňuje podrobně se seznámit s jejich konstrukcí a uspořádáním a poskytuje informace o údržbě a opravách. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  99 Kč 84
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
2,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014
Počet stran: 240
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 1. 2. 2014
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025130148
EAN: 9788025130148
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace pro majitele vozů Opel Astra umožňuje podrobně se seznámit s jejich konstrukcí a uspořádáním a poskytuje informace o údržbě a opravách.

Popis nakladatele

Praktická příručka „Opel Astra – Obsluha, údržba a opravy vozidla“ je určena pro vozidla Opel Astra typ F, G, H a J, vyrobené od r. 1991 do r. 2009. Z obsahu knihy: - charakteristika vozidel Opel Astra typ F, G, H a J - technický popis jednotlivých modelů - kontrola a ovládání vozidla - ošetření a údržba automobilu - opravy vozidla svépomocí - závady a nouzové opravy na cestách - přehled výměnných a servisních intervalů - doporučení pro nákup náhradních dílů - tuningové úpravy vozidla - příprava vozidla na technickou prohlídku (STK) - zásady bezpečné jízdy - mnoho dalších užitečných informací (obsluha, údržba a opravy vozidla : Opel Astra F, G, H, J - r. v. 1991 až 2009)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Bořivoj Plšek - další tituly autora:
Opravujeme automobil -- poškozený vodou, deštěm, povodněmi Opravujeme automobil
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

11

1. kapitola

Popis vozidla Opel Astra

S automobilem je to v mnoha směrech podobné jako s lidmi. Abyste s ním mohli dobře vycházet a mohli využít jeho dobrých vlastností a špatné omezit na minimum, musíte ho nejprve dobře poznat. Dobré jízdní vlastnosti, výkon motoru a kvalitu brzd můžete poznat již při první delší zkušební jízdě. Tu doporučuji všem, kteří ještě v astře neseděli. Před jízdou si můžete osahat všechny ovládací prvky, vypínače, páčky a seznámit se s jejich funkcemi. Samozřejmé je i nastavení správné polohy sedadla, opěrky hlavy, zrcátek a bezpečnostních pásů.

Můžete před jízdou obejít vozidlo a postupně si vyzkoušet otevření všech dveří, otestovat, jak se otevírá zavazadlový prostor, kde najdete zvedák, rezervní kolo a nářadí, lékárničku nebo náhradní žárovky či pojistky. Prohlédněte si i odkládací prostory v interiéru, vyzkoušejte sluneční clony proti oslnění, zkuste si nanečisto sešlápnout pedály, uvolněte a znovu zajistěte ruční brzdu. Snadno tak zjistíte, jak velké jsou potřeba ovládací síly, jaké jsou na ovládacích prvcích provozní vůle nebo i to, „padne-li vám volant správně do ruky“.

Při vlastní jízdě začínejte volnějším tempem a později s nabytou jistotou můžete zrychlovat. Nikdy ne naopak. Teprve až poznáte, jak vůz brzdí, můžete více využít výkonu motoru a vlastností podvozku. V opačném případě vám hrozí, že na první křižovatce vůz neubrzdíte a zastavíte se až o před vámi jedoucí automobil. Seznamovací jízda vám umožní poznat, jak vůz zatáčí, jak si vede v zatáčkách nebo jaké má chování na nerovnostech. Stejná vozidla totiž nejsou identická a podle technického stavu (řídicích tyčí a čepů přední a zadní nápravy, pneumatik a tlumičů pérování) se mění i jízdní vlastnosti. Proto by vás mohla překvapit i zásadní změna v chování vozu po přesednutí do jiné astry, která sice zvenčí vypadá jako ta vaše, ale díky ojetým pneumatikám, případně opotřebovaným tlumičům má zásadně horší vlastnosti, což může vést někdy i k havárii nebo alespoň ke krizové situaci na silnici.

Přesedání do různých automobilů (s různými vlastnostmi) několikrát týdně nebo i denně zpravidla zvládají jen zkušení profesionálové nebo automobiloví jezdci. Proto se je nesnažte kopírovat a vůz, do kterého zrovna usedáte, si nejprve vyzkoušejte a „osahejte“. Technický popis

Vůz Opel Astra byl zkonstruován jako nástupce populárního a osvědčeného Opelu Kadett typového označení E. V mnoha směrech je následník kadetu podobný, pohonnou koncepcí s hnacím agregátem vpředu a pohonem předních kol dokonce shodný, mnoho komponentů z kadetu je na astře použito. To platí zejména u prvních modelů Opelu Astra typu F. Podobnost samozřejmě hledejte hlavně v mechanických dílech, ne na karoserii


nebo v interiéru. Skutečně záměnných montážních celků a dílů je však minimum, což sami poznáte při četbě této knihy.

Nástupce „efka“ Opel Astra s typovým označením G a potom i následující typy H a J

jsou jenom pokračovatelem úspěšného modelu, ovšem na zcela jiné podvozkové platformě. Kvůli popularitě ale využívají stejné, osvědčené označení Astra. Přívlastky populární nebo úspěšný jsou pro Opel Astra opravdu výstižné. Od začátku výroby do roku 2010 bylo totiž vyrobeno více než deset milionů kusů vozidel v různých modifikacích a variantách. Astry jsou velmi oblíbené hlavně ve Velké Británii a v Německu. I v České republice jsou samozřejmě prodejní čísla nových i ojetých aster velmi vysoká.

Výroba základního modelu Opel Astra (typ F) byla zahájena v roce 1991. Montáž vozů

probíhala v několika místech, nejprve v německém Rüsselsheimu a v pozdějších letech také v Bochumi, belgických Antverpách a v Polsku (Gliwice). Během sedmi let se vyrobilo a prodalo více než 1,4 milionu vozů různých verzí a akčních modelů. Nejprve se vyráběla Astra s karoserií hatchback, v roce 1992 přišla do výroby karoserie sedan a kombi označované přídomkem Caravan. V roce 1999 byla upravena vnější tvář vozu a současně s modelem Astra G, který byl uveden na trh v roce 1998, se prodávala i Astra F s přídomkem Classic. Výroba populárního „efka“ skončila v roce 2002.

12

OPEL ASTRA

Opel Astra F – modelový rok 1995. Třídveřový hatchback byl základem i pro sportovní verzi označe

nou přídomkem GSi.


13

Popis vozidla Opel Astra

Opel Astra G Caravan. Modelový rok 2000. Ve výbavě najdete mimo jiné ABS systém, čelní a boční

airbagy a praktické podélníky k převozu nákladu na střeše vozu.

Opel Astra H Caravan. Modelový rok 2005. Do standardní výbavy patří mimo jiné 15“ kola, palubní

počítač a centrální zamykání s dálkovým ovladačem.


Typ G se začal vyrábět nejprve s karoseriemi hatchback, caravan a sedan a v roce 1999 i jako čtyřmístné Cabrio a sportovní kupé OPC, nejprve s dvoulitrem o výkonu 118 kW a v roce 2002 s výkonnějším motorem 2,0 Turbo 147 kW, s nímž se vyrábí doposud. V roce 2006 „géčko“ dostalo nový motor 1,6 16V (66 kW). Má shodné výkonové parametry, ale je zrcadlově otočen (výfukové potrubí, jiná olejová vana), a tak se díly motoru nedají zaměňovat. Při nárazových testech v roce 1999 obdržela Astra G čtyři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky. V Británii se do výroby dostala i třídveřová dvoumístná dodávka Astra Van oceněná titulem Van of the year 1999.

Typ H začal sjíždět z výrobních pásů v roce 2004 jako třídveřový nebo pětidveřový hatchback, sedan, kombi (u Opelu vždy s označením Caravan) a sportovní Twinport a kupé OPC. Pod kapotou zůstaly osvědčené benzínové motory 1,4 16V a vynikající pružné 1,6 16V o výkonu 85 kW. Sportovně založení řidiči uvítají turbo motor 1,6 o výkonu 132 kW nebo dokonce 2,0 Turbo s výkonem 177 kW. Naftové motory zastupují malolitrážní 1,3 CDTI a ve středu je 1,7 CDTI. Nejvýkonnější diesely zastupují motory o objemu 1,9 CDTI o výkonu 110 kW. Bezpečnostní bariérové zkoušky Astra H absolvovala v roce 2004 s vynikajícím výsledkem pěti hvězdiček z pěti možných za ochranu posádky. Všechny vozy jsou vybaveny bezpečnostním systémem Safetec, do kterého patří mnoho prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, hlavně čelní, boční a hlavové airbagy. Samozřejmostí jsou kotevní úchyty systému ISOFIX pro upevnění dětských sedaček.

V průběhu výroby dostala astra (všechny její typy) do vínku mnoho technických a bezpečnostních prvků, které technickou úroveň neustále zvyšovaly. Například předpínače bezpečnostních pásů, boční airbagy atd. Pohodlí a komfort posádky může zlepšit výkonná klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek včetně vyhřívání. Výkonové parametry motorů zvyšuje jednobodové, později i vícebodové vstřikování paliva, které současně pomohlo snížit emisní limity. Jen jako příklad uvedu zasklení vozidla v pryžových těsnicích profilech u starších modelů a lepení skel přímo do rámů karoserie u současných modelů. Technologie lepení skel zapříčinila výrazné zvýšení tuhosti karoserie a tím větší bezpečnost pro posádku. Nebo další příklad. Používání vysokopevnostních ocelových profilů na skeletu karoserie v takzvané zóně pro přežití posádky (sloupky, prahy, části podlahové plošiny) výrazně zvyšuje šance pro posádku v případě nárazu nebo převrácení vozidla při havárii.

Ocelová samonosná karoserie, vyráběná buď jako dvouprostorový pětidveřový nebo třídveřový pětimístný hatchback s výklopnými pátými dveřmi, určenými pro přístup do zavazadlového prostoru nebo tříprostorový sedan anebo kombi (u Opelu zásadně označované jako Caravan), je dostatečně tuhá a bezpečná. Předností karoserie hatchback je snadná možnost změny uspořádání vzájemně neoddělených prostorů pro cestující a pro zavazadla. Po sklopení zadních sedadel dopředu tak může vzniknout velký ložný prostor, který má základní objem 272 litrů, u varianty kombi 447 litrů. Po sklopení zadních sedadel má krátký hatchback objem zavazadlového prostoru 967 litrů a u „kombíka“ je to 1 366 litrů. Součinitel odporu vzduchu karoserie je velmi solidní a bez přídavných nástaveb činí C

x

=0,32.

Do výroby se dostalo i Cabrio, kde byly přepracovány části podlahové plošiny, prahy, přední okenní rám a sloupky dveří, tak aby byl skelet dostatečně odolný proti kroucení a byla zachována bezpečnost posádky při převrácení vozidla.

14

OPEL ASTRA


V konstrukci přední nápravy je použito

nezávislé zavěšení kol typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, u některých typů s příčným zkrutným stabilizátorem. Pérování předních kol zabezpečují teleskopické tlumiče pérování se soustředně uloženými vinutými pružinami. Ramena svařená z plechových výlisků jsou stejně jako hřebenové řízení uchycena přes pružné členy do pomocné nápravnice, která je upevněna do karoserie. Kliková zadní náprava s vlečenými rameny a příčným nosníkem ve tvaru písmena „U“ je u některých typů vybavena příčným zkrutným stabilizátorem.

Moderní brzdový systém aster je kapali

nový, dvouokruhový, diagonálně propojený s podtlakovým posilovačem a statickým omezovačem brzdného tlaku zadních brzd. Přední kotoučové brzdy s jednopístovými plovoucími třmeny spolehlivě a s rezervou plní svoji funkci. Výkonnější modely mají přední brzdy s větranými kotouči a větší třecí plochou brzdových segmentů. Totéž platí vzadu pro brzdy bubnové čelisťové se samočinným vymezováním provozních vůlí, případně brzdy kotoučové. Ruční, parkovací brzda je ovládána mechanicky lanovody a působí na zadní kola. Některé modely astry typu F jsou vybaveny protiblokovacím systémem ABS. U modelů G a H je ABS systém téměř samozřejmostí.

Mechanická pětistupňová plně synchro

nizovaná převodovka s přímým řazením je připevněna na přírubě levé strany motoru. V obalu z hliníkových slitin je spolu s převodovkou umístěn i diferenciál a rozvodovka. Ozubená kola prvního až pátého převodového stupně mají šikmé zuby a pracují ve stálém záběru. Pro optimální zpřevodování byla u některých modelů použita i šestistupňová převodovka (napří

15

Popis vozidla Opel Astra

Schéma na řadicí páce šestistupňové převo

dovky – Astra H

Při modernizaci Opelu Astra F se do vozu

dostaly i moderní šestnáctiventilové motory.

Astra G může být vybavena multifunkčním volan

tem s ovládáním audiosoustavy na středu

volantu.


16

OPEL ASTRA

klad Astra H GTC 1,6 Turbo) nebo robotizovaná manuální (Easytronic) i plně automatická čtyřstupňová převodovka.

Třecí spojka je u všech modelů se zážehovým motorem suchá, ovládaná mechanicky

(Opel Astra F) nebo kapalinou (Astra G a H) přes pomocný vypínací válec. Je jednokotoučová, s talířovou pružinou a bezazbestovým obložením o průměrech 190, 200 a 215 mm. Vznětové motory o objemu 1,7 litru mají spojku koncepčně stejnou – a její průměr je 200 mm. Motor je spolu s pětistupňovou převodovkou uložen napříč před přední hnací nápravou. Rozměry vozidla

Znalosti o délce, výšce a hlavně šíři vozidla se vám budou hodit při parkování nebo prů

jezdu zúženými prostory. Rozměry vozidla vezměte v úvahu i při stavbě garáže nebo parkovací plochy u domu. Ačkoliv se Opel Astra řadí do kategorie vozů nižší střední třídy, vnitřní prostor je velmi dobře obestavěn, takže dělá dojem automobilu většího, než skutečně je. Základní rozměry Opel Astra F Základní rozměry Opel Astra G Základní rozměry Opel Astra H

vnější rozměry hatchback sedan caravan cabrio

celková délka 4051 mm 4239 mm 4278 mm 4239 mm

celková šířka 1795 mm 1795 mm 1795 mm 1795 mm

celková výška 1410 mm 1410 mm 1475 mm 1400 mm

zavazadlový prostor 370 litrů 500 litrů 500 litrů 390 litrů

vnější rozměry hatchback sedan caravan cabrio/coupé

celková délka 4110 mm 4252 mm 4288 mm 4267 mm

celková šířka 1709 mm 1709 mm 1709 mm 1709 mm

celková výška 1425 mm 1425 mm 1465 mm 1390 mm

zavazadlový prostor 370 litrů 460 litrů 480 litrů 330/460 litrů

vnější rozměry hatchback sedan caravan twin top/coupé

celková délka 4249 mm 4587 mm 4515 mm 4476 mm

celková šířka 1753 mm 1753 mm 1794 mm 1759 mm

celková výška 1460 mm 1458 mm 1500 mm 1411 mm

zavazadlový prostor 375 litrů 490 litrů 500 litrů 205/440


Hmotnostní a váhové parametry

Údaje o celkové hmotnosti vozidla, o užitečné hmotnosti a o celkovém zatížení střechy, případně hmotnostní limity, které vymezují technické limity vozidla – lidově řečeno, kolik automobil uveze a kolik bude vážit, naleznete v následujících tabulkách. Zatížení vozu výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti při jízdě, a proto je zcela zásadní například vhodné rozložení nákladu do zavazadlového prostoru. Těžké předměty uložené nevhodně úplně vzadu v kufru za zadní nápravou zhoršují jízdní projev hlavně v zatáčkách. Těžké předměty proto ukládejte co nejblíže středu vozidla a bezpečně je upevněte.

Při nárazu by se mohl neupevněný náklad stát nebezpečím pro posádku automobilu. Zásadně nepokládejte žádné předměty na zadní plato zavazadlového prostoru. Při čelním nárazu nebo při převrácení vozidla jsou předměty vymrštěny dopředu a mohou vás zranit. To stejné platí i pro převážená domácí zvířata. Je vhodné, aby pes byl umístěn za bezpečnostní přepážkou v kufru nebo byl dobře upoután speciálními popruhy, které lze zakoupit v potřebách pro zvířata. Nebo může být pes či kočka ve speciálním plastovém boxu, který je ve voze dobře upevněn popruhy ke kotevním místům karoserie.

Zatížení střechy nákladem umístěným na střešním nosiči je (jak je zřejmé z tabulky) 100 kg. A to včetně střešního nosiče. Přepravovaný náklad tedy musí být lehčí než 100 kg. Tento limit není stanoven jen kvůli nosnosti střešních sloupků, ale i kvůli výraznému zhoršení jízdních vlastností a naklánění vozu v zatáčkách. Samozřejmostí je i sečtení nákladu na střeše s nákladem v zavazadlovém prostoru tak, aby nepřesáhl limit pro užitečný náklad, což činí od 395 do 530 kg – podle typu karoserie. Při jízdě s nákladem umístěným na střešním nosiči dodržujte maximální doporučenou rychlost do 120 km/hod.

17

Popis vozidla Opel Astra

Rozměry vozu jsou mimo jiné důležité při parkování vozidla nebo při stavbě garáže. Opel Astra F, karo

serie sedan.


18

OPEL ASTRA

Na hmotnost vozu má zásadní vliv použitý hnací agregát, typ karoserie a výbava. Opel Astra G Cara

van se vznětovým motorem Y20DTH je výrazně těžší než benzínové motory, což ale nemá špatný vliv

na jízdní vlastnosti.

Opel Astra F se zážehovým motorem 1,6 litru (X16SZR) v základní výbavě bez ABS systému s airba

gem řidiče je lehčí než podobné vozy s naftovými motory 1,7D s karoserií Caravan a plnou výbavou.


Přesné váhové limity pro brzděný a nebrzděný nákladní nebo obytný přívěs najdete ve

velkém technickém průkazu v kolonce hmotnosti. Technický průkaz je z hlediska technických dat určující pro konkrétní vůz. Hmotnost nebrzděného a brzděného přívěsu je totiž přímo odvislá od použité motorizace, typu karoserie a z toho plynoucí celkové hmotnosti vozidla. Jiné údaje najdete u sedanu s „lehkým“ zážehovým motorem o objemu 1,4 litru (66 kW) a jiné u caravanu s „těžším“ vznětovým motorem 2,0 DTI /74 kW. Rozdíly najdete i mezi caravanem a sportovním coupé nebo dvoumístnou variantou Opel Astra Van. Nákladní pikap Astra Van u nás najdete jen ojediněle, nejvíce jich jezdí ve Velké Británii, kde v roce 1999 získal i titul dodávka roku (Van of the year 1999).

Rozdílné spodní a horní hranice pohotovostní a celkové hmotnosti jsou dány použitím

různých motorů a použitou bezpečnostní výbavou. Například zážehový motor o objemu 1,4 litru má nižší hmotnost než vznětový o objemu 1,9 litru. Rozdílné je i příslušenství

19

Popis vozidla Opel Astra

Opel Astra F 3-5dv. hatchback 4dv. sedan caravan cabrio

pohotovostní hmotnost (v kg) 975-1075 1005-1135 1040-1170 1120-1230

zatížení střechy (v kg) 100 100 100 0

užitečný náklad (v kg) 395-425 395-425 425-530 395-425

celková hmotnost (v kg) 1495-1615 1530-1615 1555-1660 1545-1650

nebrzděný přívěs (v kg) 550 625 650 550

brzděný přívěs (v kg) 1000 1000 1100 1000

Opel Astra G hatchback sedan caravan cabrio/coupé van

pohotovostní hmotnost 1125-1325 1225-1330 1265-1330 1260-1385 1125

zatížení střechy 100 100 100 0 0

užitečný náklad 445-545 445-545 432-512 345-367 535-630

celková hmotnost 1570-1870 1670-1875 1697-1842 1605-1752 1660-1755

nebrzděný přívěs (v kg) 550-675 550-675 550-750 550 570

brzděný přívěs (v kg) 900-1400 900-1350 1100-1400 1300-1400 1100

Opel Astra H

3dveřový

hatchback

5dv.

hatchback

4 dv.sedan caravan

twin top/

coupé

pohotovostní hmotnost (v kg) 1220-1538 1240-1585 1278-1520 1278-1653 1393-1417

zatížení střechy 100 100 100 100 -

užitečný náklad (v kg) 323-487 320-507 306-459 336-582 423-447

celková hmotnost (v kg) 1540-2025 1560-2092 1584-1979 1614-2235 1716-1864

nebrzděný přívěs (v kg) 690 690 690 690 690

brzděný přívěs (v kg) 1200 1200 1200 1400 1050-1200


motoru. Například použití turbodmychadla a souvisejícího výfukového potrubí zvýší pohotovostní a celkovou hmotnost vozidla asi o 15–20 kg. Podíl na vyšší hmotnosti má i výkonnější akumulátor, který je použit na vznětových motorech, a samozřejmě i výkonnější alternátor. Použitím prvků rozšířené bezpečnostní výbavy, například montáží až osmi airbagů, a samozřejmě i dalšími prvky výbavy pro komfort posádky se hmotnost také zvyšuje. Jedná se například o vyhřívaná sedadla, klimatizaci, navigaci, elektrické ovládání oken a podobně. Identifikace vozidla

Z evidenčních důvodů výrobce, prodejce a vlastně i majitele vozidla musí být jednotlivé

vozy označeny výrobními čísly. Identifikace vozidla pomocí čísel a znaků pomáhá také dopravním, celním a pojišťovacím úřadům. V rámci sjednocení značení vozidel v mezinárodním měřítku dnes musí mít automobily podle mezinárodní normy ISO 3779-1997 jednotné značení identifikačními čísly VIN. VIN kód je důležitý i pro určení správného náhradního dílu a skládá se ze 17 znaků, které vyjadřují: Příklad VIN kódu vozů Opel Astra: WOLOTGF3521000001 WOL – označení výrobce – OPEL O – identifikátor speciálních vozů – nejde o speciální model T – carline – Astra G – modelová řada – Astra G F35 – specifikace karoserie – Caravan 2 – modelový rok – v tomto případě 2002 1 – výrobní závod – Rüsselsheim 000001 – pořadové číslo

V praxi jsou nejdůležitější údaje o roku výroby a modelové řadě, případně přesná spe

cifikace karoserie. Modelový rok výroby jednoduše odpočítáte z VIN kódu. Osmý znak odzadu značí rok, kdy byl vůz vyroben. Podle následující tabulky přiřadíte znaku rok výroby. M-1991 N-1992 P-1993 R-1994 S-1995 T-1996 V-1997 W-1998 X-1999 Y-2000 1-2001 2-2002 3-2003 4-2004 5-2005 6-2006 7-2007 8-2008 9-2009

Sedmý, osmý a devátý znak vyjadřuje specifikaci karoserie. Například sedan, caravan,

coupé atd. F08 – Astra F, G – hatchback, troje dveře F19 – Astra F – sedan, čtvery dveře

20

OPEL ASTRA

WMI světový kód výrobce 3 znaky

VDS popisný kód vozidla 6 znaků

VIS rejstříkový kód vozidla 8 znaků


F35 – Astra F,G – kombi, Caravan F68 – Astra F – hatchback, patery dveře F48 – Astra G – hatchback, patery dveře F67 – Astra G – cabriolet F69 – Astra G –sedan, čtvery dveře Kde najdete VIN

Rozmístnění identifikačních údajů najdete

v přední části vozu nad chladičem (Astra Fprvní modely) a na pravém B sloupku (ve spodní části) karoserie (Astra G, H, Astra F Classic). Identifikační číslo je viditelné až po otevření kapoty motoru, respektive po otevření pravých předních dveří (u Astry J u levých). VIN kód se někdy chybně (postaru) označuje jako číslo karoserie.

Další údaje obsahuje homologační štítek.

Naleznete zde souhrn všech předpisů EHK, kterým vozidlo vyhovuje a splňuje tak všechny bezpečnostní a ekologické předpisy. Výrobní štítek vozidla

Výrobní štítek vozidla najdete po odklo

pení přední kapoty poblíž zajišťovacího mechanismu. Výrobní – tovární štítek obsahuje velmi důležité údaje, které se vám v průběhu provozování vozidla mohou hodit (například při lakování vozidla, při dodatečné montáži airbagu a podobně). Datový štítek

Datový štítek obsahuje všechny údaje

potřebné k identifikaci vozu. Kromě čísla VIN zde najdete identifikační a výrobní čísla motoru, kód motoru a převodovky, číslo barvy vozu a číslo k identifikaci mimořádných výbav společně s číslem vnitřního vybavení vozidla. Údaje na datovém štítku naleznete i v servisní knížce, ale ta často není ihned k dispozici. Pomocí dat na štítku můžete lehce získat velmi potřebné údaje, např. jaké náhradní díly budete potřebovat pro opravu vašeho vozu.

21

Popis vozidla Opel Astra

VIN kód Opelu Astra G je na štítku na B sloupku

na pravé straně vozidla.

Detail VIN kódu na výrobním štítku na horní

straně chladičové stěny. Štítek je připevněn nýto

váním. Jednotlivá písmena a číslice na štítku

musí být zřetelné, pravidelně umístěné, stejné

výšky a stylu.

Detail štítku, na kterém najdete VIN (na třetím

řádku shora).


Tip: Při nákupu vozidla si pečlivě prohlédněte všechny identifikační znaky vozidla. Zkontrolujte, zdali souhlasí všechna čísla na motoru, karoserii a datovém štítku s čísly v dokladech o vozidle. Dobře si prohlédněte styl značení. Čísla, která se vám budou zdát podezřelá, například různě vysoká, překlepávaná nebo nepravidelně umístěná, překontrolujte zvlášť pečlivě. Jestliže se vám bude zdát identifikační označení vozidla z jakýchkoliv důvodů podezřelé, raději od nákupu odstupte. Díky vlastní pečlivosti můžete předejít problémům, které mohou nastat při pozdějším provozování vozidla.

Motor a jeho parametry

Pro informaci uvádím podrobnější tech

nické parametry motorů, které se v minu

losti montovaly a v současnosti montují do

různých modelů Opel Astra F, G, H a J.

Základní technické údaje najdete i ve vel

kém technickém průkazu vozidla, návodu

k obsluze, dílenském katalogu nebo vám je

rádi sdělí pracovníci autorizovaných servisů

Opel. Další informace můžete získat na

internetové adrese www.opel.cz nebo

www.astra-g.cz, případně www.astra-h.cz

nebo prostřednictvím klubového časopisu

Opel Magazín.

Dekódování vozidla lze (jakmile znáte

VIN kód) provést u dealerů OPEL pomocí

servisního programu EPC.

22

OPEL ASTRA

Detail výrobního štítku. Pod nápisem OPEL je

číslo typového schválení. Další řádek obsahuje

VIN, pod ním je celková hmotnost vozidla a ještě

pod ním je celková hmotnost jízdní soupravy

(automobil s přívěsem). Řádek označený číslem

jedna značí maximální zatížení přední nápravy,

označení číslicí 2 značí maximální zatížení zadní

nápravy. Na spodním řádku pod čarou je pod

kódem (Y474) označena barva karoserie

(v tomto případě barva bílá).

Objem motoru můžete zjistit podle nápisu na

zádi vozu. Úplně spolehlivé to ale není, na zádi

může být jen nápis Astra, proto se vždy spolé

hejte na údaje z technického průkazu. Motory

DOHC se čtyřmi ventily na válec jsou vždy ozna

čeny dodatkem 16V.


23

Popis vozidla Opel Astra

Zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru (C14SE) se dvěma ventily na válec o výkonu 60 kW se monto

val do první řady Opelu Astra F. Vcelku jednoduchý motor není nijak náročný na údržbu.

Opel Astra H. Označení pro vznětový motor 1,7 CDTI je umístěno vpravo na zádi vozu. Výkon motoru

je 59 kW, kód motoru Z17DTL.


Technická data motorů Opel Astra F

Technická data motorů Opel Astra G

24

OPEL ASTRA

motor

typ/výkon

KW

počet

válců

kód

motoru

počet

ventilů na

válec

ventilový

rozvod

zdvihový

objem

cm

3

vrtání ×

zdvih mm

točivý

moment

Nm/ otáčky

1,4 / 44 4 C14NZ 2 OHC 1 388 77,6×73,4 103/2600

1,4 / 60 4 C14SE 2 OHC 1 388 77,6×73,4 113/3400

1,4 / 44 4 X14NZ 2 OHC 1 388 77,6×73,4 103/2800

1,4 16V / 66 4 X14XE 4 DOHC 1 388 77,6×73,4 125/4000

1,6 / 52 4 X16SZ 2 OHC 1 598 79,0×81,5 128/2800

1,6 / 55 4 X16SZR 2 OHC 1 598 79,0×81,5 128/2600

1,6 / 55 4 C16NZ 2 OHC 1 598 79,0×81,5 125/3200

1,6 / 74 4 C16SE 2 OHC 1 598 79,0×81,5 135/3400

1,6 16V / 74 4 X16XEL 4 DOHC 1 598 79,0×81,5 148/3500

1,8 / 66 4 C18NZ 2 OHC 1 796 84,8×79,5 145/3000

1,8 16V / 85 4 C18XEL 4 DOHC 1 799 81,6×86,0 168/4000

1,8 16V / 92 4 C18XE 4 DOHC 1 799 81,6×86,0 168/4800

1,8 16V / 85 4

X18XE

C18SEL

4 DOHC 1 799 81,6×86,0 170/3600

2,0 / 85 4 C20NE 2 OHC 1 998 86,0×86,0 170/2600

2,0 16V / 110 4 C20XE 4 DOHC 1 998 86,0×86,0 196/4800

2,0 16V / 100 4 X20XEV 4 DOHC 1 998 86,0×86,0 188/3200

1,7 D / 42 4 17YD 2 OHC 1 686 82,5×79,5 105/2400

1,7 D / 44 4 17DR 2 OHC 1 686 82,5×79,5 105/2400

1,7 D / 50 4 X17DTL 2 OHC 1 700 82,5×79,5 132/2400

1,7 DT / 60 4 TC4EE1 2 OHC 1 686 82,5×79,5 168/2400

motor

typ/výkon

KW

počet

válců

kód

motoru

počet

ventilů na

válec

ventilový

rozvod

zdvihový

objem

cm

3

vrtání ×

zdvih mm

točivý

moment

Nm/ otáčky

1,2 16V/48 4 X12XE 4 DOHC 1 199 72,5×72,6 110/4000

1,2 16V/55 4 Z12XE 4 DOHC 1 199 72,5×72,6 110/4000

1,4 16V/66 4 X14XE 4 DOHC 1 398 77,6×73,4 125/4000

1,4 16V/66 4 Z14XE 4 DOHC 1 364 73,4×80,6 125/4000

1,4 16V/66 4 Z14XEP 4 DOHC 1 364 73,4×80,6 125/4000

1,6/55 4 X16SZR 2 OHC 1 598 79,0×81,5 128/2800

1,6/62 4 Z16SE 2 OHC 1 598 79,0×81,5 138/2600


Technická data motorů Opel Astra H

25

Popis vozidla Opel Astra

motor

typ/výkon

KW

počet

válců

kód

motoru

počet

ventilů na

válec

ventilový

rozvod

zdvihový

objem

cm

3

vrtání ×

zdvih mm

točivý

moment

Nm/ otáčky

1,6 CNG/71 4 Z16YNG 4 DOHC 1 598 79,0×81,5 140/4200

1,6 16V/74 4 X16XEL 4 DOHC 1 598 79,0×81,5 148/3500

1,6 16V/74 4 Z16XE 4 DOHC 1 598 79,0×81,5 150/3600

1,6 16V/76 4 Z16XEP 4 DOHC 1 598 79,0×81,5 147/3600

1,8 16V/85 4 X18XE1 4 DOHC 1 796 80,5×88,2 170/3400

1,8 16V/92 4 Z18XE 4 DOHC 1 796 80,5×88,2 170/3800

2,0 16V/100 4 X20XEV 4 DOHC 1 998 86,0×86,0 188/3400

2,0 OPC/118 4 X20XER 4 DOHC 1 998 86,0×86,0 188/4300

2,0 Turbo/141 4 Z20LET 4 DOHC 1 998 86,0×86,0 250/1950

2,2 16V/108 4 Z22SE 4 DOHC 2 198 86,0×94,6 203/4000

1,7TD/50 4 X17DTL 2 OHC 1 700 82,5×79,5 132/1800

1,7DTI/55 4 Y17DT 2 OHC 1 686 79,0×86,0 165/1800

1,7CDTI/59 4 Z17DTL 4 DOHC 1 686 79,0×86,0 170/1800

2,0 DI/60 4 Y20DTL 4 DOHC 1 995 84,0×90,0 185/1800

2,0 DTI/74 4 Y20DTH 4 DOHC 1 995 84,0×90,0 230/1500

2,2 DTI/92 4 Y22DTR 4 DOHC 2 171 84,0×98,0 280/1500

motor

typ/výkon KW

počet

válců

kód

motoru

rozvod

zdvihový

objem cm

3

vrtání ×

zdvih mm

točivý moment

Nm/otáčky

1,4 / 66 4 Z14XEP DOHC 1 364 73,4×80,6 125/4000

1,6 / 77 4 Z16XEP DOHC 1 598 79,0×81,5 150/3900

1,6 / 85 4 Z16XER DOHC 1 598 79,0×81,5 155/4000

1,6 Turbo/132 4 Z16LET DOHC 1 598 79,0×81,5 230/1980–5500

1,8 / 92 4 Z18XE DOHC 1 598 79,0×81,5 170/3800

1,8 / 103 4 Z18XER DOHC 1 796 80,5×88,2 175/3800

2,0 Turbo/125 4 Z20LEL DOHC 1 998 86,0×86,0 250/1950

2,0 Turbo/147 4 Z20LER DOHC 1 998 86,0×86,0 262/4200

2,0 Turbo/177 4 Z20LEH DOHC 1 998 86,0×86,0 320/2400

1,3 CDTI/66 4 Z13DTH DOHC 1 248 69,6×82,0 200/1750–2500

1,7 CDTI/59 4 Z17DTL DOHC 1 686 79,0×86,0 170/1800

1,7 CDTI/74 4 Z17DTH DOHC 1 686 79,0×86,0 240/2300

1,7 CDTI/81 4 A17DTR DOHC 1 686 79,0×86,0 260/2300

1,7 CDTI/92 4 Z17DTR DOHC 1 686 79,0×86,0 280/2300


26

OPEL ASTRA

motor

typ/výkon KW

počet

válců

kód

motoru

rozvod

zdvihový

objem cm

3

vrtání ×

zdvih mm

točivý moment

Nm/otáčky

1,9 CDTI/74 4 Z19DT OHC 1 910 82,0×90,4 260/1700

1,9 CDTI/88 4 Z19DTJ DOHC 1 910 82,0×90,4 280/2000–2750

1,9 CDTI/110 4 Z19DTH DOHC 1 910 82,0×90,4 320/2000–2750

Spolehlivá a jednoduchá osmiventilová šestnáctistovka je nenáročná na údržbu. Zážehový motor

(C16NZ) montovaný do Astry F měl výkon 55 kW.

Zážehový motor o objemu 1,6 litru s výkonem 74 kW montovaný do Astry F (na obrázku) a později do

Astry G. Kód motoru X16XEL. Rozvodový mechanismus je poháněn řemenem.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist