načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Odprezentuj - Marek Hrkal

Odprezentuj

Elektronická kniha: Odprezentuj
Autor: Marek Hrkal

- Připravte se na cestu k poutavým prezentacím. - Okouzlete publikum neotřelými slajdy, přesvědčte obchodní partnery pomocí dat, přitáhněte pozornost posluchačů poutavým ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  219
+
-
7,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2018
Počet stran: 223
Rozměr: 20 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), grafy
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: ilustrace: Marek Anděl, Ema R. Pavlovská
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-265-0810-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Připravte se na cestu k poutavým prezentacím.

Okouzlete publikum neotřelými slajdy, přesvědčte obchodní partnery pomocí dat, přitáhněte pozornost posluchačů poutavým příběhem. Naučte se vytvářet prezentace, díky kterým vystoupíte z řady.

(průvodce přípravou prezentace)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marek Hrkal - další tituly autora:
Odprezentuj -- Průvodce přípravou prezentace Odprezentuj
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Odprezentuj

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.bizbooks.cz

www.albatrosmedia.cz

Marek Hrkal

Odprezentuj – e‑kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2018

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Tato kniha by nevznikla bez podpory mých spolupracovníků.

Lucie, díky za všechny zasvěcené připomínky a skvělé nápady k prvním

verzím mých textů. Marku, díky za propracované prezentační vizuály.

Děkuji za nadstandardní trpělivost oběma Martinám z vydavatelství Albatros

Media i všem přátelům a blízkým, kteří mi na cestě za skvělými prezentacemi

už osm let drží palce.

— Autor


4 Obsah

Obsah

9 Předmluva

12 Nejdůležitější kapitola této knihy

12 Kde se vzaly prezentace, jak je známe dnes

13 Proč máme prezentací občas plné zuby

14 Jaké limity mají prezentace

14 V čem naopak spočívají přednosti prezentací

15 zajímavost: Co způsobilo havárii raketoplánu?

17 Je načase prezentace rehabilitovat!

18 zajímavost: Pozornost k detailu

20 Cesta ke skvělé prezentaci

23 Plán

24 Jakou prezentaci vlastně chystáte

24 Prezentace na konferenci

25 Prezentace pro management a menší skupiny

25 Slajdumenty: prezentace, které nejsou prezentacemi

27 Předpřipravené prezentace

28 Komu se chystáte prezentovat

28 Primární zájem

29 případová studie: Prezentování dat představenstvu společnosti

29 Racionální a emocionální argumentace

30 Postoj

32 Ostatní faktory analýzy publika

35 Prezentační trojnožka: hlavní sdělení – call-to-action – titulek

39 Jak publikum přesvědčit

40 Centrální a periferní přesvědčování

41 tip: Cialdiniho Zbraně vlivu

42 Použití argumentů protistrany

43 Přesvědčování hrozbou negativních důsledků

43 Přesvědčování opakováním

1


5

43 Přesvědčování osobní zkušeností 45 případová studie: Detektivka skrytá za analýzou dat 46 případová studie: Prezentace digitální kanceláře 49 Obsah 50 Kde brát dobré nápady 53 Obohaťte svou prezentaci o příběhy 55 případová studie: Silný rodinný příběh majitele Kofoly 58 Vyprávějte příběhy správně 62 tip: Když příběh nestačí aneb jak prezentovat start-up investorovi 64 Kolik materiálu musíte shromáždit na jednu prezentaci 67 Dobře strukturovaná prezentace má jasnou linku 73 Zvolíte tradiční, nebo netradiční strukturu prezentace? 75 Jak prezentaci zahájit 77 Jak prezentaci zakončit 77 Jak začít tvořit obsah prezentace prakticky 78 tip: Inspirujte se Johnem Oliverem 80 Kolik času věnovat přípravě prezentace 83 Vizualizace 85 Jak se liší efektivita textů a vizuálů 88 Vizuálním doprovodem nemusejí být jen slajdy 89 S volbou formátu neotálejte 91 Mám použít šablonu, nebo ne? 92 Jak vypadá dobrá firemní šablona 92 Staňte se designérem a tvořte vlastní layouty 95 Základním přikázáním vizualizace je jednoduchost 96 případová studie: Pokud chcete jednoduchý vizuál, vyberte to podstatné 97 Odhalte tajemství zlatého řezu a pravidla třetin 99 Mřížka pomáhá uspořádat obsah 100 Barvy volte s ohledem na projekci

2

3

6 Obsah

103 Cvičení: Vyzkoušejte si vizualizovat myšlenky!

106 Základy typografie se hodí i pro tvorbu prezentací

106 Volba písma ovlivňuje prezentaci víc, než si myslíte

111 Správně velké písmo umožní publiku cítit se dobře

114 Jak korektně zvýrazňovat v textu

115 Typografické konvence nejsou přežitek knihtisku

115 Datum

116 Procenta

116 Čísla

117 Spojovník a pomlčka

119 Uvozovky

120 Fotografie a ilustrace oživí strnulé slajdy

123 případová studie: I technologické firmy potřebují kvalitní fotografie

126 tip: Jaké rozlišení obrázků je dostatečné

127 Schémata vizuálně zvýrazní souvislosti

129 Animace vede pozornost publika

131 Videa působí jako rozptýlení

131 Principy vizualizace v praxi

136 zajímavost: Na skok do historie prezentací

139 Data

140 Kdy prezentovat data

142 Jak prezentovat data

143 Čísla

147 Tabulky

152 Když je to zapotřebí, zaměňte řádky za sloupce

153 Obohaťte tabulku o vizuální element

153 Kde je to možné, nahraďte tabulku grafem

155 Grafy

156 Zkontrolujte vizuální vyznění výsledného grafu

157 Rozhodněte se, co chcete grafem ukázat

158 Zvýrazněte to důležité

159 Legendu využijte až jako poslední možnost

160 Buď použijte popisky dat, nebo hodnoty vyneste na svislé ose

161 Měřítko svislé osy nastavte svědomitě

162 Zbavte grafy nepotřebného vizuálního balastu

4

7

163 Na 3D efekty choďte do kina

164 Koláčové grafy využívejte střídmě

167 Trendy nejlépe zachytí spojnicové grafy

167 Složité grafy zpřehledněte postupnou animací

168 zajímavost: Animované grafy Hanse Roslinga

170 Jak proměnit graf ve čtyřech krocích

175 Infografiky

178 shrnutí: Sedm přikázání vizualizace dat

181 Prezentování

182 Bez zkoušky nanečisto to nepůjde

187 Zkroťte svou trému

189 Vytvořte si rituály pro přípravu před prezentací

190 Hlasová příprava

191 Prověření techniky

194 Zanechte dobrý první dojem

196 Jak zvládnout kritické situace

196 Výpadek paměti neboli okno

197 Unavené publikum

197 Nepozorné publikum

198 Vyrušující publikum

199 Nepřátelské publikum

199 Vedení diskuze

200 Selhání techniky

201 Co říkáte, když nic neříkáte

202 Při prezentaci se pohybujte

203 Preferujte otevřená gesta a sebevědomé postoje

203 Odhalte včas stereotypy a tiky

204 Oční kontakt navažte s dobře naladěnými diváky

204 Co necháte publiku, až skončíte

206 Buďte sami sebou

207 Tečka.

210 Slovníček

216 Literatura, zdroje

223 O autorovi

5 Zdroj: barry higgel’s Coffeehouse

9

Předmluva

Prezentace je jako cappuccino. Můžete ji připravit rychle, anebo správně.

Zajděte do prodejny elektrospotřebičů a najdete tam spoustu přístrojů, jejichž

výrobci vám slibují, že stačí zmáčknout jedno tlačítko a kávovar vmžiku vykouzlí

„lahodné cappuccino se sametovou pěnou“. Pořídíte si takový zázrak domů, plni

očekávání ochutnáte a po prvním doušku si uvědomíte, že jste naletěli. Nápoj vypadá

skoro jako pravý, ale ve skutečnosti je to jeden velký podfuk. Pěna víc než samet

připomíná polystyren, káva je podivně vodová nebo nahořklá a o latte artu z reklamy

s tím hollywoodským fešákem si můžete nechat jenom zdát. A taková je i většina

dnešních prezentací. Spousta slajdů naplněných pestrobarevnými grafy, hezkými

obrázky a líbivými slovíčky jako synergie, optimalizace a efektivita. To vše zasazeno

do úhledných firemních šablon. Po odprezentování z nich ovšem zbývá jen podivná

pachuť. Jakou myšlenku chtěl vlastně prezentující předat? Proč to říkal zrovna mně?

Dávalo to nějaký smysl? Marně přemýšlíte, z jakého důvodu jste jeho prezentaci

věnovali dvacet minut svého života.

Musí být prezentace nutně synonymem pro vyumělkované slajdy, nesrozumitelné

blábolení a mrhání časem?

Nemusí. A je to podobné jako s cappuccinem. Stačí se nespokojit s nápojem

z automatu hotovým vcukuletu, ale chtít něco pořádného. Tak jako poctivé cappuccino

dokáže potěšit oko, zalahodit na jazyku a povzbudit mysl, skvělá prezentace dokáže

vizuálně pohladit, zalahodit uším a nadchnout posluchače pro představovanou

myšlenku. Cesta k ní je ale zdlouhavější, inspirovat nás mohou prvotřídní baristé

chystající nefalšované cappuccino. Oblečte se a vyrazíme spolu do kavárny.

Pozorujte někdy dobrého baristu při přípravě šálku. Přestože se budete dívat pečlivě,

dost možná vám unikne, že příprava vašeho cappuccina začala dávno předtím, než

jste do kavárny vstoupili. Barista si ve volných chvílích lámal hlavu nad tím, jakou

kávu objedná. Zkusil zrnka z tuctu pražíren a pak se rozhodl pro tu nejlepší. Jestli jsou

dobře pražená kávová zrnka základní surovinou cappuccina, pak hlavní surovinou

Předmluva

10 Předmluva

vaší prezentace jsou myšlenky a příběhy. I vy jich při přípravě prezentace potřebujete

nejprve shromáždit spoustu, abyste měli z čeho vybírat.

Poté, co barista ráno dorazil do práce, seřídil mlýnek a dal nahřát přístroj i šálky. Než

začal připravovat váš nápoj, zkontroloval, že je vše dokonale čisté. A vy už teď můžete

sledovat jeho perfektně nacvičenou choreografii, která se zdá být tak přirozená

a prostá a končí vykouzlením rafinovaného latte artu. V rukou profesionála hračka.

Ve skutečnosti jsou za ní hodiny tréninku, porce znalostí, zkušeností a citu pro věc.

Také za profesionální prezentací stojí hodiny pečlivé přípravy a zkoušení,

nezanedbatelné množství znalostí a zkušeností. Prezentování se neobejde bez

špetky citu pro publikum a talentu pro veřejné vystupování. Příprava prezentací

(stejně jako příprava cappuccina) vyžaduje dodržování prověřených postupů. Pokud

některý z kroků vynecháte, na výsledku se to projeví. Třeba když si hned sednete

k PowerPointu a začnete tvořit slajdy, jste jako barista, který se snaží vytvořit latte art

litím napěněného mléka do prázdného šálku.

Hned na úvod mám pro vás dobrou zprávu: Příprava prezentace není raketovou

vědou a dá se naučit. Úspěšné zvládnutí této dovednosti jen vyžaduje trochu pokory,

pochopení zákonitostí lidského vnímání a respektování ověřených postupů. Tedy

alespoň v případě, že hodláte dosáhnout prvotřídního výsledku. Neuděláte chybu,

když se budete inspirovat nejlepšími prezentátory, část tajemství skvělých prezentací

však zůstává skryta v zákulisí.

Tato kniha vás nechá do zákulisí nahlédnout. V odprezentuj.cz se přípravou prezentací

zabýváme už od roku 2010. Rukama nám prošla víc než tisícovka prezentací s různým

obsahem, pro různé řečníky, odlišná publika i příležitosti. Sledujeme také špičkové

české a zahraniční spíkry, prezentacemi žijeme. Zkušenosti, které jsme nasbírali, vám

nyní nabízím v kondenzované podobě.

Proč jsem se rozhodl otevřít tuto knihu přirovnáním prezentací zrovna ke cappuccinu?

Zlé jazyky by mohly tvrdit, že je to důsledek nadměrné konzumace zmíněného nápoje

při psaní knihy, a nebyly by daleko od pravdy. Skutečný důvod spočívá v něčem jiném.

Chtěl jsem vám ukázat, že k výsledku v jakémkoli oboru můžete dospět různými

cestami. Buď vyžadujete věci snadno a rychle, anebo dáváte přednost poctivým

a vyzkoušeným postupům. Ke kýženému výsledku vede jen druhá z cest. Neslibuji

11

vám proto zázračnou zkratku, díky které docílíte prvotřídní prezentace lusknutím

prstu. Nabízím vám, že se po přečtení této knihy vyhnete slepým uličkám a zbytečným

odbočkám, které by vás při přípravě vaší příští prezentace zdržely.

Vítejte na cestě k poutavým prezentacím. Kdykoli budete mít nutkání něco uspěchat

nebo ošidit, vzpomeňte si na cappuccino. NeJd leffITřJŠÍ KaPITOla TÉTO KNIhY

Nejdůležitější kapitola této knihy

Kapitolu nazvanou Úvod v knize, kterou právě držíte v ruce, nenajdete. Její místo totiž

zaujala Nejdůležitější kapitola této knihy. Proč ji pokládám za nejdůležitější? Zasazuje

prezentace do kontextu současného světa, a díky tomu vám umožní lepší pochopení

praktických tipů a doporučení obsažených v dalších kapitolách.

Kde se vzaly prezentace,

jak je známe dnes

Budete asi překvapeni, ale jeden z důvodů, proč držíte v ruce právě tuto knihu, se datuje

až do léta roku 1984. Právě v srpnu 1984 se v hlavě viceprezidenta pro vývoj produktů

ve společnosti Forethought Roberta Gaskinse zrodila myšlenka na software pro tvorbu

prezentační grafiky. Trvalo ještě bezmála další tři roky, než v dubnu 1987 spatřil světlo

světa první PowerPoint. Základy prezentací, jak je známe dnes, tím byly položeny.

Tato kniha vám bude užitečná bez ohledu na software, který pro tvorbu slajdů

používáte. Byl to ale právě PowerPoint, který během tří dekád dramaticky změnil

způsob našeho uvažování o prezentacích.

Přestože první PowerPoint byl určen pro Macintosh, potenciál programu si

záhy uvědomili v Microsoftu a ještě v roce 1987 koupili společnost Forethought

i s PowerPointem za tehdy astronomických 14 milionů dolarů.

1

Někteří experti už

tenkrát předpovídali počítačově vytvářeným prezentacím zářnou budoucnost, což se

s tehdejším hardwarem zdálo jako dost troufalé tvrzení. Sázka na PowerPoint se však

Microsoftu vyplatila.

Úspěch se dostavil s PowerPointem 3.0, který přidal možnost prezentovat slajdy živě

přes monitor nebo projektor, což byla v té době revoluční funkce. Nabídla dosud

netušenou flexibilitu a volnost při přípravě prezentací. Nejenže se každý mohl stát

designérem svých vlastních slajdů, ale změny v prezentaci bylo možné provádět

doslova do posledního okamžiku. S rostoucí dostupností dataprojektorů a notebooků

se PowerPoint prosadil jako prezentační standard a brzy opanoval prezentace

v komerční i akademické sféře. Věděli jste, že... už deset let po svém uvedení na trh vydělal PowerPoint microsoftu první miliardu dolarů. Celosvětové prodeje překročily 20 milionů kopií.

2

Nejdůležitější kapitola této knihy

Kde se vzaly prezentace, jak je známe dnes


13

Největší přednosti PowerPointu se záhy staly jeho největší slabinou. Každý mohl vy - tvá řet slajdy a přípravu odložit až na poslední chvíli. A podle toho prezentace vypada ly. Okouzlení z nového nástroje brzy vystřídalo zděšení ze slajdů přeplněných tex ty – nejčastěji v podobě dlouhých seznamů s odrážkami. Nedostatek nápadů a nepro myšlenou strukturu prezentací nedokázaly zakrýt ani rozverné animace a kliparty. Brzy do běžné mluvy proniklo spojení zabito PowerPointem (v anglickém originále dead by PowerPoint). Viník byl nalezen a řešení se nabízelo: Vymyslíme jiný software, který nás zbaví problému bezobsažných prezentací. Apple představil Keynote a spousta nadějí byla spojována zejména s příchodem Prezi v roce 2009. Nebudu vás napínat a rovnou prozradím, že nové programy očekávaný výsledek nepřinesly. Záhy se totiž ukázalo, že problém nespočívá v softwaru, ale v uživatelích a jejich návycích. Proč máme prezentací občas plné zuby Prezentace jsou doslova všudypřítomné. Prezentujeme obchodní výsledky, strategie, semestrální práce, přednášky, obchodní nabídky. Ve školách, na konferencích, v zasedačkách, na jednáních s obchodními partnery. Problém spočívá v tom, že se prezentuje i to, co by se prezentovat nemělo. Lidé přestali rozlišovat mezi prezentacemi a dokumenty. Obojí dnes tvoří v prezentačním softwaru a bez rozmyslu své slajdy prezentují. Hranice mezi prezentacemi a dokumenty se rozostřila, přestože mezi nimi existuje podstatný rozdíl. Zatímco dokument – ať už ho vytvoříte ve Wordu, PowerPointu nebo jakémkoli jiném softwaru – má být srozumitelný a plně pochopitelný i bez řečníka, prezentace musí být bez řečníka neúplná. Prezentátor je tím, kdo slajdům dává smysl, kdo je propojuje do smysluplného celku. Prezentace, která říká všechno, odsuzuje řečníka do role komparzisty. A taková prezentace bývá nudná. Lidé si nepřicházejí prohlédnout vaše slajdy, přicházejí si poslechnout vás. Vy hrajete při prezentaci první housle. Denně se na světě odprezentují miliony prezentací. Jen zlomek z nich představují skutečné prezentace a ještě méně z nich je opravdu dobrých. Tato nelichotivá statistika dělá z PowerPointu přední příčinu neefektivní komunikace v celosvětovém měřítku. Narazil jsem dokonce na pokusy

4

tuto neefektivitu vyčíslit. I konzervativní odhady

přitom hovoří o promarněných stamilionech dolarů denně. Svět pravděpodobně

1

NYT, 1987

2

microsoft, 1997

3

bumiller, 2010

4

Paradi

Věděli jste, že...

americký generál h. R.

mcmaster zakázal používání

PowerPointu, když velel

operacím v Iráku. Některé

problémy světa podle něj

nejde vyjádřit pomocí

odrážek.

3

Prezentace musí být

bez řečníka neúplná.

Proč máme prezentací občas plné zuby


14 NeJd leffITřJŠÍ KaPITOla TÉTO KNIhY

promrhá každé dva týdny víc peněz za neefektivní prezentace, než kolik všechny státy

světa dají ročně na boj s malárií.

5

Se špetkou ironie by se chtělo dodat, že právě spavá

nemoc patří k nejhorším následkům fádních prezentací.

Špatné prezentace nejsou jen černou dírou na peníze. Nepromyšlené prezentace

současně vedou ve firmách k menší motivovanosti zaměstnanců, špatnému řízení,

podceňování rizik, a především k tomu, že i skvělé nebo důležité myšlenky mohou

zapadnout. Špatná prezentace dokáže pohřbít i tu nejnadějnější myšlenku. Můžete

přijít na převratný vynález, zlepšovák nebo jen prostě máte dobrý nápad – pokud

ho nedokážete odprezentovat ostatním, dost možná z něj nic nevzejde. Nekvalitně

zpracované prezentace mohou být dokonce životu nebezpečné, jak naznačuje příběh

na protější straně.

Jaké limity mají prezentace

Ani profesionálně koncipované prezentace neunesou detaily a komplexnost,

které bez potíží unese souvislý text dokumentu. Prezentace obvykle nepostihnou

každou eventualitu, možnost a výjimku – v prezentacích musíte složité problémy

zjednodušovat. Je to dáno jak časovým limitem prezentace, tak i způsobem fungování

lidského vnímání a zejména omezenou schopností posluchačů soustředit se.

Problém spousty špatných a matoucích prezentací spočívá v tom, že jejich autoři

uvedená omezení nerespektují. Snaží se příliš komplexní a košaté myšlenky protlačit

komunikačním kanálem, který k tomu není vhodný. Je to stejně pošetilé jako snažit

se napsat disertační práci formou SMS zpráv nebo vydat román formou kouřových

signálů. Pokud chcete své myšlenky úspěšně předat publiku, přizpůsobte obsah

a strukturu prezentace vlastnostem prezentačního formátu.

V čem naopak spočívají

přednosti prezentací

Množství nepodařených prezentací všude kolem nás je hrozbou i příležitostí zároveň.

V záplavě prezentační šedi můžete snadno vyniknout. Stačí si dát záležet a kvalitní Věděli jste, že... už v roce 2001 The New Yorker napsal, že podle odhadů microsoftu denně spatří světlo světa 30 milionů prezentací.

6

Jaké limity mají prezentace

V čem naopak spočívají přednosti prezentací


15

5

WhO, 2017

6

Parker, 2001

7

Tufte, 2006, s. 162

Raketoplán Columbia možná

havaroval i vinou nekvalitní

prezentace.

Zdroj: Nasa Co způsobilo havárii raketoplánu? 1. února 2003 havaroval při návratu do atmosféry raketoplán Columbia, všech sedm členů posádky zahynulo. Později se zjistilo, že příčinou havárie byl kousek hmoty, který se odtrhl od palivové nádrže a poškodil křídlo raketoplánu. To při návratu stroje do atmosféry nevydrželo žár a zpečetilo tragický konec letu. Pozoruhodné na tomto příběhu je, že inženýři NASA o utrženém kousku izolační pěny věděli. Nevěděli pouze, jestli by mohl křídlo raketoplánu poškodit. Pro posouzení tohoto rizika ovšem nevznikl sofistikovaný dokument plný tabulek, složitých textů a solidních důkazů, který byste asi očekávali, ale tři powerpointové prezentace o celkem 28 slajdech. Profesor Edward Tufte z Yaleovy univerzity tyto prezentace analyzoval

7

a došel k alarmujícímu závěru. Informace v těchto třech reportech

byly strukturovány do seznamů odrážek ve 4–6 úrovních hierarchie. Informace v jednotlivých úrovních si nezřídka vzájemně protiřečily. Titulky obsahovaly spíš uklidňující závěry, zatímco rizika byla pohřbena v odrážkách nižší úrovně. Nemůžeme s jistotou tvrdit, že by jiný způsob prezentace informací posádku Columbie v roce 2003 zachránil. Tufte nicméně svou analýzu uzavírá s tím, že závažné problémy vyžadují seriózní nástroje – psané reporty. Pro komunikaci složitých problémů v inženýrských a vědeckých oborech by se spíš než prezentace měly využívat dokumenty a místo útržků informací v odrážkách smysluplné souvislé texty.

zajímavost: Co způsobilo havárii raketoplánu?


16 NeJd leffITřJŠÍ KaPITOla TÉTO KNIhY

prezentace vám poslouží jako megafon. S její pomocí dokážete efektivně šířit své

myšlenky potenciálním klientům, kolegům z oboru nebo nadřízeným. Existují

pochopitelně i další způsoby, jak dát světu vědět o vašich geniálních nápadech. Můžete

napsat poutavý dokument či knihu, zaplatit si služby PR specialisty, který vás a vaše

myšlenky dostane do médií. Můžete psát blog nebo využít sociálních sítí.

To, co žádná z uvedených forem komunikace nenahradí, je osobní kontakt vznikající

při prezentaci. Během osobního setkání totiž vaše publikum neovlivňují pouze slova,

ale celá vaše osobnost. Způsob, jakým vystupujete, jak hovoříte a jak při tom vypadáte.

Do hry vstupují emoce. Toto specifikum prezentací je dvojsečné. Na jedné straně

dodává myšlenkám předávaným osobně na přesvědčivosti, na druhé straně s kvalitou

prezentace roste a padá i vaše osobní reputace.

Prezentování je s nadsázkou řečeno takovou osobní formou masové komunikace.

Poskytuje vzácnou příležitost, kdy vašim myšlenkám najednou a osobně naslouchají

desítky či stovky lidí. Tuto osobní sílu prezentací nenahradí sebelepší dokument, tweet

nebo článek v médiích. Politici objíždějí před volbami své voliče a dělají tzv. kontaktní

kampaň. Prezentování je kontaktní kampaní pro vaše myšlenky. Kvalitní prezentace jsou jako megafon pro vaše myšlenky. Zvažte, zda vašemu obsahu a komunikačnímu záměru lépe prospěje formát prezentace, či dokumentu.

Emoce

Osobní působení

Přesvědčování

Komplexní myšlenky

Neosobní předávání

Informování

DokumentPrezentace


17

Je načase prezentace rehabilitovat!

Cesta prezentací za posledních třicet let připomíná horskou dráhu. Počáteční nadšení

z PowerPointu vystřídalo zděšení ze slajdů zaplněných odshora dolů odrážkami

a kliparty. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že klasické slajdy budou nahrazeny něčím

lepším.

Ve skutečnosti se dnes slajdy používají častěji než kdykoli předtím. Prezentace se

staly synonymem komunikace v korporátním i akademickém světě. Patří k nejčastěji

užívaným nástrojům pro předávání a šíření informací. Svou uživatelskou přívětivostí

dokonce převzaly některé funkce dříve vyhrazené dokumentům.

Nadužívání a nesprávné používání prezentací bohužel vede k problémům, které jsem

se pokusil shrnout v předchozích odstavcích. Řešením není prezentace zavrhnout, ale

naučit se správně využívat jejich potenciálu.

Kvalitně zpracované slajdy poskytují řečníkovi vizuální doprovod, o němž si naši

předci s tabulí a křídou v ruce mohli nechat leda zdát. Profesionální prezentace

dokáže publikum přesvědčit, nadchnout, pobavit či motivovat. Vaše myšlenky

mohou díky slajdům doslova ožít před očima. Prezentace sice nejsou všelékem na

veškeré problémy světa kolem nás a od světového míru nás bohužel nedělí pár dobře

střižených powerpointových slajdů. Když se ale naučíte tvořit smysluplné prezentace,

zlepšíte tím život sobě i lidem ve svém okolí.

Je načase prezentace rehabilitovat!


18 NeJdŮleŽITĚJŠÍ KaPITOla TÉTO KNIhY

Pozornost k detailu

zajímavost: Pozornost k detailu


19

Méně je více. Tato slova pronesl pionýr moderní architektury Ludwig Mies van der Rohe. Když zmiňuji jeho jméno, možná si vybavíte brněnskou vilu Tugendhat. Na protější straně se ale můžete zadívat na německý pavilon z Expo 1929 v Barceloně. Jednoduchost, střídmost a krása. Těžko byste našli něco, co tam přebývá. A přesně takové by měly být i vaše prezentace. Jednoduchost, která je pro mnohé tvůrce prezentací sama o sobě obrovskou výzvou, s sebou přináší ještě jiné úskalí. Je zapotřebí věnovat mimořádnou pozornost detailům. Čím jednodušší slajd navrhnete, tím víc každá drobnost vynikne. Když postavíte tak minimalistickou stavbu, jakou je barcelonský pavilon, žádný detail nesmí být ponechán náhodě. Ludwig Mies van der Rohe si to dobře uvědomoval. Bůh podle něj spočívá v detailu. Tato okřídlená slova mohou sloužit jako maják pro všechny, kdo se snaží dosáhnout perfektního výsledku – tvůrce prezentací nevyjímaje. Některé detaily se vám mohou zdát podružné, přesto se nevyplácí je podcenit. Ve vašem publiku se téměř s jistotou najde někdo, kdo si jich všimne. Může to být typografické pochybení, nekontrastní kombinace barev, zdeformovaná fotografie nebo špatně naformátovaný graf. Ano, přiznávám se bez mučení, pokud se ocitnu ve vašem publiku, budu tím hnidopichem pravděpodobně já. Ale nenechte se ukolíbat mou nepřítomností. V publiku čítajícím desítky či stovky lidí se nepochybně najde pár podobných exotů. Někteří naši klienti se mi dokonce svěřili, že mě v publiku ani fyzicky nepotřebují, používají totiž už při přípravě prezentace jednoduchý test: „Prošel by tento slajd u Marka?“ A nejsou hotovi, dokud si položenou otázku nezodpoví kladně. Vím, co chcete namítnout: Z detailů se přece v normálním životě nestřílí, důležité je celkové vyznění. A já s vámi v podstatě souhlasím. Pro tvůrce prezentací je minimálně stejně důležitý pohled z ptačí perspektivy, angličtina používá trefný výraz big picture. Poodstoupit, podívat se na prezentaci z nadhledu, z větší perspektivy – i to je při vytváření prezentace nezastupitelné. Dobří tvůrci prezentací umějí oba aspekty skloubit. Nejsou vůči detailům ani přezíraví, ani se v nich neutápějí. Před očima mají totiž stále záměr své prezentace a ten cílevědomě naplňují. V průběhu tvorby prezentace proto budeme i my přepínat mezi detailním pohledem na různé aspekty vaší prezentace a pohledem z ptačí perspektivy.

Na protější straně:

Německý pavilon byl

rok po světové výstavě

zbořen. Na snímku je jeho

věrná kopie dokončená

v roce 1986.

1

s. 24 s. 28 s. 35 s. 39

2

s. 50

s. 53s. 58s. 64s. 67s. 75

s. 77

s. 77

s. 80

3

s. 84

s. 88 s. 89 s. 91 s. 92 s. 95 s. 97 s. 97

s. 99 s. 100 s. 103

s. 106

s. 106

s. 111s. 115s. 120

s. 127

s. 129

s. 131

4

s. 140 s. 143 s. 147

s. 155 s. 175 s. 178

5

s. 182

s. 187

s. 189

s. 194s. 196

s. 201

s. 204

s. 206 s. 207

Cíl

OBSAH

Z čeho prezentaci

poskládáte

PLÁN

Co byste měli vědět,

než začnete prezentaci tvořit

Analýza

publika

Přesvědčování

StorytellingStruktura

VIZUALIZACE

Jak vytvoříte

profesionální slajdy

DATA

Jak přehledně

znázorníte data

SKVĚLÁ

PREZENTACE

PREZENTOVÁNÍ

Jak přesvědčivě

odprezentujete

Účel

prezentace

Prezentační

trojnožka

Počet

slajdů

Šablony

prezentací

Jednoduchost

je klíč

Použití

mřížky Barvy

Generování

nápadů

Zkoušení

Práce s trémou

Rituály před prezentací

Pravidlo třetin

Výhody

vizualizace

Nástroje

pro vizualizaci

Druhy

příběhů

Zahájení

Zakončení

Příprava prakticky

Časová náročnost

Volba

formátu

Vlastní

layouty

Typografické

konvence

Čísla

Kdy a jak

prezentovat data

Zlatý řez

Fotografie

a ilustrace

Schémata

Animace

Videa

7 přikázání

vizualizace dat

Cvičení

vizualizace myšlenek

Typografie

Volba písma

Velikost písma

Kritické situace

Tabulky

Grafy

Infografiky

První dojem

Nonverbální komunikace

Materiály pro posluchače

Autenticita Tečka

Start

Cesta ke skvělé prezentaci

Následujících pět kapitol chronologicky popisuje postup

přípravy prezentace. Každé políčko vás posune o krok blíž

k prvotřídní prezentaci. Projdete všemi bez zaváhání?Cesta ke skvělé prezentaci

1

s. 24 s. 28 s. 35 s. 39

2

s. 50

s. 53s. 58s. 64s. 67s. 75

s. 77

s. 77

s. 80

3

s. 84

s. 88 s. 89 s. 91 s. 92 s. 95 s. 97 s. 97

s. 99 s. 100 s. 103

s. 106

s. 106

s. 111s. 115s. 120

s. 127

s. 129

s. 131

4

s. 140 s. 143 s. 147

s. 155 s. 175 s. 178

5

s. 182

s. 187

s. 189

s. 194s. 196

s. 201

s. 204

s. 206 s. 207

Cíl

OBSAH

Z čeho prezentaci

poskládáte

PLÁN

Co byste měli vědět,

než začnete prezentaci tvořit

Analýza

publika

Přesvědčování

StorytellingStruktura

VIZUALIZACE

Jak vytvoříte

profesionální slajdy

DATA

Jak přehledně

znázorníte data

SKVĚLÁ

PREZENTACE

PREZENTOVÁNÍ

Jak přesvědčivě

odprezentujete

Účel

prezentace

Prezentační

trojnožka

Počet

slajdů

Šablony

prezentací

Jednoduchost

je klíč

Použití

mřížky Barvy

Generování

nápadů

Zkoušení

Práce s trémou

Rituály před prezentací

Pravidlo třetin

Výhody

vizualizace

Nástroje

pro vizualizaci

Druhy

příběhů

Zahájení

Zakončení

Příprava prakticky

Časová náročnost

Volba

formátu

Vlastní

layouty

Typografické

konvence

Čísla

Kdy a jak

prezentovat data

Zlatý řez

Fotografie

a ilustrace

Schémata

Animace

Videa

7 přikázání

vizualizace dat

Cvičení

vizualizace myšlenek

Typografie

Volba písma

Velikost písma

Kritické situace

Tabulky

Grafy

Infografiky

První dojem

Nonverbální komunikace

Materiály pro posluchače

Autenticita Tečka

Start

Cesta ke skvělé prezentaci

Následujících pět kapitol chronologicky popisuje postup

přípravy prezentace. Každé políčko vás posune o krok blíž

k prvotřídní prezentaci. Projdete všemi bez zaváhání? 1

23

Plán

Co byste měli vědět,

než začnete prezentaci tvořit

Plán PlÁN

Dwighta D. Eisenhowera pravděpodobně znáte jako 34. prezidenta Spojených

států, byl však také zkušeným válečníkem. V posledních letech druhé světové války

vedl spojenecké operace v Evropě a významně přispěl k osvobození Evropy od

nacismu v roce 1945. Když o dvanáct let později vystupoval – již jako prezident –

na washingtonské bezpečnostní konferenci, vzpomněl si na následující armádní

moudro: „Plány se ukážou jako bezcenné, ale plánování je nenahraditelné.“

I do vaší naplánované prezentace mohou zasáhnout nečekané okolnosti: organizátoři

na poslední chvíli zkrátí čas, připravená prezentace se změní v živou diskuzi nebo na

prezentaci u významného klienta oproti plánu dorazí sám generální ředitel. Může se

dokonce stát, že budete požádáni, abyste ji místo češtiny odprezentovali v angličtině

či jiném jazyce. Na všechny zmíněné eventuality se nikdy nebudete schopni přichystat,

ale poctivá příprava vám dodá klid a jistotu, díky níž nečekanou situaci zvládnete.

Jakou prezentaci vlastně chystáte

Než se pustíte do přípravy, ujasněte si, co za prezentaci vás čeká. Není totiž prezentace

jako prezentace. Výrazně lišit by se měl příspěvek na konferenci od prezentace zasílané

e-mailem. A to nejsou ani zdaleka jediné dva žánry prezentací, se kterými se běžně

setkáte.

Prezentace na konferenci

Vystoupení před velkým auditoriem odráží typickou představu lidí o důležité

prezentaci. Obvykle se odehrává v konferenčním prostředí. Výhodou tohoto žánru

je možnost oslovit současně až stovky posluchačů. Jeho nevýhodou je jednosměrnost.

S rostoucí velikostí obecenstva totiž dramaticky klesá možnost interakce s posluchači.

Dnes už sice existují elektronické nástroje, jak interakci s velkým publikem navázat.

Prostřednictvím chytrých telefonů můžete nechat posluchače hlasovat či klást dotazy.

Většina komunikace přesto probíhá směrem od vás k publiku. Tím víc se snažte,

aby prezentace byla jasná, srozumitelná, dobře vypointovaná a nenechávala prostor

pro nejasnosti. „Selhání přípravy je přípravou na selhání.“ – anglické přísloví Rada k nezaplacení Kladení dotazů a hlasování pomocí chytrých telefonů můžete do prezentace elegantně zařadit pomocí aplikace sli.do.

Jakou prezentaci vlastně chystáte

Prezentace na konferenci


25

Prezentace pro management a menší skupiny Oproti tomu prezentace pro management nebo jinou menší skupinu může víc připomínat konverzaci. Zastánci konverzačního prezentování jdou ještě dál. Tvrdí, že prezentace pro menší skupinu by neměla konverzaci pouze připomínat, prezentace by měla probíhat jako konverzace. Vyznavači konverzačního přístupu navrhují připravit do prezentace podrobné podklady pro každý aspekt probíraného tématu, nastínit v úvodu publiku možné úhly pohledu na téma a prezentaci zahájit otázkou: „Na co bychom se měli společně zaměřit? O čem byste se chtěli dozvědět víc? Co z uvedeného vás nejvíc zajímá?“ Konverzační styl prezentace ocení zejména zaneprázdnění vrcholoví manažeři, mezi jejichž standardní přednosti pohříchu nepatří trpělivost. Když jim na úvod během několika minut předestřete hlavní body tématu a pak je necháte řídit tok konverzace, budou ve svém živlu. Nancy Duarte doporučuje připravit pro podobné příležitosti úvodní a záložní slajdy v poměru 1 : 10.

8

Na pět slajdů úvodu tak můžete mít padesát

slajdů s detaily, které využijete (či nevyužijete) při následné diskuzi. Konverzační rysy neuškodí ani obchodním prezentacím. Prezentace koncipovaná jako konverzace ovšem předpokládá, že vaše publikum téma zajímá (nebo ho dokážete nadchnout) a že posluchači jsou alespoň částečně zasvěcení. V opačném případě se diskuze nerozvine. Konverzační přístup může být osvěžující změnou oproti běžnému procházení prezentace od prvního do posledního slajdu. Ne každou prezentaci pro management či menší skupinu je však vhodné pojmout jako konverzaci – vždy uvažte okolnosti, zadání a obsah, který chcete předat. slajdumenty: prezentace, které nejsou prezentacemi Existují i prezentace, které ve skutečnosti nejsou prezentacemi v pravém slova smyslu. Firmami se dnes a denně šíří obrovské množství slajdů určených primárně ke čtení. Po krátkém zkoumání zjistíte, že jsou to ve skutečnosti dokumenty převlečené za prezentace. Místo aby jejich autor otevřel Word, spustil PowerPoint. A místo stránek A4 naskládal svůj obsah do slajdů. Pro tyto dokumenty ve slajdech se uchytilo pojmenování slajdumenty.

Věděli jste, že...

Konverzační prezentování

prosazují zastánci platformy

Prezi, která díky funkci

zoomování nabízí ideální

nástroj pro tento typ

prezentace.

8

duarte, 2012a, s. 12

Prezentace pro management a menší skupiny

Slajdumenty: prezentace, které nejsou prezentacemi


26 PlÁN

Na výraz slajdument jsem poprvé narazil v českém překladu knihy Prezentace a zen.

Garr Reynolds v ní slajdument (v originále slideument) popisuje jako nežádoucího

křížence, který vzniká, když se prezentátor snaží ušetřit čas. Ideálně by měl připravit

slajdy a vedle toho tištěné materiály pro posluchače. Spořivý prezentátor ale přichystá

pouze jediný výstup. Vzniklé slajdy nejsou dobré ani pro prezentování, ani pro čtení,

a určitě jste podobných už viděli spousty.

Teprve později přišla Nancy Duarte se smířlivějším pohledem na slajdumenty

(v anglickém originále nazývané slidedocs). Její slidedoc je prezentací určenou výhradně

ke čtení. Pokud je s tímto vědomím vytvářen, poslouží jako velmi efektivní nosič pro

šíření myšlenek na dálku. Autor slajdumentu jen musí chápat zásadní rozdíl mezi

klasickou prezentací a slajdumentem. Zatímco prezentace nemá říkat vše, a má naopak

nechávat prostor pro prezentujícího, slajdument musí být obsahově vyčerpávající.

Čtenáři slajdumentu nebudou mít příležitost doptat se prezentujícího na nejasnosti

nebo chybějící informace.

Dobře koncipovaný slajdument, určený výhradně ke čtení, má oproti klasickému

dokumentu řadu předností. Informace umožňuje členit na menší celky (slajdy),

které příjemci snadněji vnímají. Prezentační software dále nabízí komfortnější

práci s vizuály než textový editor. A v neposlední řadě se horizontální formát slajdů

na obrazovce čte lépe než formát A4 na výšku. Věděli jste, že... O slajdumentech vznikla celá publikace z pera Nancy duarte, která je dostupná online na adrese duarte.com/slidedocs a sama má podobu slajdumentu. správný vizuál pro prezentování se neobejde bez řečníka, který dodá obsahu smysl.

slajdument obsahuje kompletní informace a vypadá spíš jako webová

stránka. může mít i navigaci s hypertextovými odkazy.


27

Problém se slajdumentem nastane, pokud se ho pokusíte odprezentovat. Zatímco

málokoho napadne prezentovat dokument, slajdumenty se prezentují zcela běžně.

Až vám kolegové začnou při prezentaci zívat, zamyslete se, zda za vámi na projekci

právě nesvítí slajdument.

Předpřipravené prezentace

Velmi blízko ke slajdumentům mají předpřipravené šablonovité prezentace – tolik

oblíbené v korporátním světě. Že jste narazili na tento typ prezentace, poznáte jed

noduše: do rukou se vám dostala předloha nabitá tabulkami, grafy či zástupnými

texty a vaším úkolem je naplnit prefabrikované elementy obsahem. Tímto způsobem

se v korporacích zhotovují mimo jiné pravidelné zprávy a reporty.

Plnění předpřipravené prezentace obsahem pro vás nejspíš bude zdrojem nemalé

frustrace, protože nabízí jen minimum příležitostí pro tvůrčího ducha. Také většinu

poznatků obsažených v této knize necháte ležet ladem, neboť předloha striktně de

finuje jak obsah, tak i formu výsledné prezentace. Netřeba dodávat, že prezentování

výsledných děl bývá utrpením jak pro prezentujícího, tak pro publikum.

Budete své slajdy

prezentovat?

Můžete ovlivnit formu

a obsah prezentace?

Předpřipravená

prezentace

Klasická

prezentace

Konverzační

prezentace

Zapojí se publikum

do konverzace?

Slajdument

NE

ANO

NE

ANO

NE

ANO

ujasněte si na úvod, jakou prezentaci vlastně chystáte.

Předpřipravené prezentace


28 PlÁN

Komu se chystáte prezentovat

Publikum je vždy hlavním klientem vaší prezentace. Někteří prezentující si ke své

škodě myslí, že jejich jediným klientem je nadřízený, který jim přípravu prezentace

zadal. Váš šéf může pochopitelně v publiku sedět, ale spolu s ním tam bude i spousta

dalších lidí. Posluchači se nikdy nebudou ochotně přizpůsobovat vám. Zaprvé je

jich víc a zadruhé vám věnují svůj čas. Na oplátku za tuto laskavost očekávají, že jim

odprezentujete něco hodnotného. Obětujte chvíli svého času a zjistěte si, s kým budete

mít tu čest. Od čeho začít?

Primární zájem

Při analýze publika je klíčové zjistit, co jej zajímá. Slyším, jak si teď v duchu ironicky

říkáte: „To je mi teda novinka.“ Divili byste se, jak často se toto intuitivní a zcela banální

pravidlo porušuje. Jako exemplární příklad poslouží všemožní vynálezci, kteří se snaží

prodat své revoluční produkty investorům. Používají k tomu nezřídka prezentace

zahlcené technickými detaily a diví se, když odcházejí s nepořízenou. Navíc často

i s pocitem nepochopení ze strany investorů, kteří nedokázali docenit genialitu jejich

nápadů. Přitom těmi jedinými, kdo něco nepochopili, jsou oni sami. Úplně jim unikla

motivace investorů, které příliš nezajímá, jak daný produkt funguje. Prahnou ale po

informaci, jak se na něm dá vydělat. Chybí-li prezentaci pro investora část věnovaná

byznys modelu, nemá velkou šanci na úspěch. Prezentacemi start-upů se podrobněji

zabývám na straně 62.

Vynálezci a start-upisté nejsou v těchto problémech zdaleka sami. Prodejci IT řešení

své prodejní prezentace zahlcují ajťáckými podrobnostmi, kterým skoro nikdo ne

rozumí. Akademici a jiní experti se zase nedokážou oprostit od detailů. Žijí v před

stavě, že i tu nejnepravděpodobnější eventualitu musejí zmínit, jinak by utrpěla jejich

odborná reputace.

Přizpůsobit prezentaci zájmům publika se jednoznačně vyplácí. Když budete mluvit

o tom, co posluchače zajímá, budou vám nejen ochotněji naslouchat, ale také si z ní víc

zapamatují.

9

Komu se chystáte prezentovat Primární zájem Prezentování čtvrtletních dat představenstvu společnosti Na mnoha manažerských poradách se prezentují nekonečné tabulky s čísly, ve kterých se zanedlouho ztratí i ti nejotrlejší manažeři. Ve spolupráci s jedním naším klientem jsme před lety vyzkoušeli experiment nabourávající zavedenou praxi. Vycházeli jsme při tom z předpokladu, že primárním zájmem top manažerů není dozvědět se veškerá čísla. Top manažeři potřebují znát především čísla důležitá pro manažerská rozhodnutí. Jak tedy vypadaly upravené prezentace? Seniorní analytik z obrovského množství čísel vybral ta, která se vymykala předpokladům. Jednak čísla ukazující pozitivní odchylky od normy, ale především údaje, které ukazovaly na problém. Tyto údaje jsme srozumitelně graficky ztvárnili a doplnili je podrobnostmi o bližším kontextu a příčinách odchylky. Problematické údaje, které byly dříve ukryty mezi dalšími daty, najednou vystupovaly před očima. Manažerská porada se pak nenesla v duchu procházení rozsáhlých tabulek, ale v duchu řešení konkrétních problémů. Racionální a emocionální argumentace Druhý aspekt, který byste při zkoumání publika měli zvážit, je jeho náchylnost k racionální či emocionální argumentaci. Nechají se vaši posluchači přesvědčit spíš racionálně, nebo je zapotřebí zahrát na emocionální strunu? Když prezentujete nový energetický nápoj spotřebitelům, vsadíte dost možná na emoce. Jakmile ho ale budete představovat v nákupním oddělení velkého obchodního řetězce, emocionální argumenty vám k úspěchu nepomohou. Nákupčího budou zajímat čísla. Přesto není radno sílu emocí podceňovat, a to ani u cílových skupin a v situacích, které se jeví jako veskrze racionální. Rakouský prezentační konzultant Emil Hierhold svou dlouholetou zkušenost shrnuje slovy: „Asi 90 % všech rozhodnutí se ve skutečnosti přijímá emocionálně a jen se racionálně zdůvodňuje.“

10

Poskytněte svému publiku

obojí: emocionální argumenty, které posluchače pohnou k rozhodnutí, doplňte o logické argumenty, kterými svou volbu odůvodní.

90 % rozhodnutí se

přijímá emocionálně

a jen se racionálně

zdůvodňuje.

9

Nakonečný, 1997, s. 227

10

hierhold, 2008, s. 26

PŘÍPADOVÁ STUDIE

případová studie: Prezentování dat představenstvu

společnosti

Racionální a emocionální argumentace


30 PlÁN

Důležitost emocí už dávno pochopili marketéři. Značky jsou jejich trumfem pro práci

s emocemi zákazníků. Vzpomeňte si na svůj poslední významnější nákup zboží, kte

ré nekupujete každý den. Mohlo to být auto, luxusní kabelka nebo švýcarské hodin

ky. A teď si upřímně odpovězte, zda jste se rozhodli jen čistě na základě užitných

vlastností. Nebo i ve vašem rozhodování hrály roli emoce spojené se značkou, kterou

jste si nakonec vybrali? Emoce fungují znamenitě nejen na spotřebitelském trhu B2C,

ale i na firemním trhu B2B. Lidé nakupující za firmy jsou pořád jen lidé.

Emoce nepomáhají pouze prodávat zboží, ale také si věci lépe zapamatovat. Příroda

nevymyslela rafinovaný mechanismus, jehož se účastní část mozku zvaná amygdala

a hormony adrenalin a noradrenalin,

11

proto, aby vám vnutila předraženou značkovou

kabelku. Původním smyslem tohoto mechanismu bylo přežití našich pravěkých

předků. Jak to fungovalo? Setkání s šavlozubým tygrem se díky amygdale a působení

hor monů doslova vypálilo do paměti tehdejšího lovce. Ten již při příštím setkání

věděl, jak se zachovat, aby vyvázl se zdravou kůží. S tygrem se při prezentaci obvykle

nesetkáte, přesto můžete emoce dodnes využít k tomu, aby si posluchači prezentovaný

obsah lépe zapamatovali.

Postoj

Třetím klíčovým parametrem, jemuž byste se při analýze publika měli věnovat, je jeho

postoj k tématu, vaší osobě a ke společnosti, kterou zastupujete. Nepřekvapí vás,

že prezentovat pozitivně naladěnému publiku, které vám zobe z ruky, je nepoměrně

pohodlnější a příjemnější než opačný extrém.

Psychologové zjistili, že lidé si primárně vybírají takové informace, které odpovídají

jejich názorům a pohledu na svět. Informace konzistentní s vlastními postoji si

rovněž lépe pamatují.

12

Cítíme se dobře, když naše názory a činy jsou v souladu

s informacemi, které přijímáme. Možná jste o tomto fenoménu slyšeli v souvislosti

s názorovými bublinami na sociálních sítích.

Jak ale lidé reagují na přesvědčování o odlišném postoji, než je ten, který sami zastá

vají? Traduje se, že Winston Churchill kdysi prohlásil: „Dočetl jsem se v novinách,

že kouření škodí zdraví. Tak jsem se rozhodl, že je přestanu číst.“ Tato úsměvná his

torka ilustruje, jak se člověk může vyrovnat se stavem popisovaným jako kognitivní

disonance. Americký sociální psycholog Leon Festinger tímto termínem označil situaci, Rada k nezaplacení vaše prezentace by měla obsahovat tzv. s.T.a.R. moment – hvězdný moment, který si každý zapamatuje. akronym s.T.a.R. zkracuje první písmena anglických slov Something they’ll always remember.

Postoj


31

kdy je přesvědčení člověka v rozporu s realitou. Jednou z možných reakcí je odmítnutí zdroje informací v duchu anekdoty s Churchillem. Pro prezentujícího je z pochopitelných důvodů nežádoucí, když ho publikum odmítne poslouchat. Proto je potřeba přistupovat k negativně naladěnému obecenstvu zvlášť obezřetně. Bylo dokonce zjištěno, že posluchači očekávající prezentaci názorového oponenta se začnou ve svých vlastních postojích utvrzovat už v předstihu.

13

Zahrabávají se ještě hlouběji do svých zákopů tím, že vymýšlejí vlastní obranné protiargumenty. Vytvářejí tím víc protiargumentů, čím je pro ně jejich vlastní postoj důležitější.

14

Možnost přesvědčit je dramaticky klesá.

Představte si, že budete prezentovat odpůrcům marihuany návrh na její úplnou legalizaci. Dost možná vás šmahem označí za feťáka nebo dealera drog. Mozek jim poradil odsoudit zdroj a opevnit se ve vlastním názoru. Tato situace je samozřejmě mezní, ukazuje dva protipóly postojové škály zobrazené na ilustraci níže. Přesvědčování je tím složitější, čím větší vzdálenost dělí váš názor od názoru přesvědčovaných. Na této škále však existuje i tzv. neutrální pole – šedá zóna obsahující postoje, o kterých je možné publikum přesvědčit. Úspěšnou strategií je proto postupovat v krocích a systematicky přesvědčovat posluchače k liberálnějším postojům. Možná se vám podaří přesvědčit odpůrce k použití konopí pro léčebné účely. Pokud naopak budete příliš radikální a budete chtít plnou legalizaci zařídit jedinou prezentací, bude vaše snaha odsouzena k neúspěchu. Pomoc s přesvědčováním může přijít z nečekaného konce. Velmi účinně totiž funguje princip kontrastu. Když před vámi vystoupí člověk prosazující plnou legalizaci všech drog , vaše návrhy se najednou začnou zdát umírněné. Neutrální pole se rozšíří a prodej marihuany ve speciálních odchodech bude pro publikum zčistajasna

Marihuanu bych

zcela zakázal

Konopí bych povolil

pro léčebné účely

Umožnil bych regulovaný

prodej marihuany ve spe

cializovaných obchodech

Marihuanu bych

zcela legalizoval

NÁZOR PUBLIKA NEUTRÁLNÍ POLE ODMÍTANÉ NÁZORY

Postojová škála publika složeného z odpůrců marihuany.

11

atkinson, 2003

12

vysekalová, 2007, s. 31

13

Petty a Cacioppo, 1996

14

atkinson, 2003, s. 659


32 PlÁN

přijatelnější než předtím. I takový zdánlivý detail, jako je pořadí prezentujících, může

mít významný dopad na úspěšnost přesvědčování.

Prezentování auditoriu s radikálně odlišným postojem vyžaduje citlivý přístup

a našlapování po špičkách. Neuděláte chybu, když ukážete pochopení pro argumenty

protistrany, které můžete záhy relativizovat: „Shodneme se na tom, že konopí je droga,

že je návyková a zdraví škodlivá. Mladým lidem opravdu její užívání může škodit,

stejně jako jim škodí kouření cigaret či konzumace alkoholu. Lékařské studie však

ukazují, že konopí má i nezanedbatelné léčebné účinky v oblasti tišení bolesti.

Nežádáme úplnou legalizaci marihuany, ale připadá nám rozumné podpořit její

použití pro léčebné účely.“

Ostatní faktory analýzy publika

Publikum nedefinují jen tři hlavní aspekty zmíněné výše – tedy primární zájem,

náchylnost k racionální či emocionální argumentaci a postoj k řečníkovi a jeho tématu.

Z těchto tří proměnných dokážete získat solidní představu o svém auditoriu. Vedle

toho však existují ještě další úhly pohledu, které vám pomohou obrázek posluchačů

dokreslit.

Zajímat vás může osobní profil posluchačů – angličtina pro to používá trefný výraz

back ground. Nestudovali stejnou školu jako vy? Nevěnují se stejnému sportu jako

vy? Nemáte stejnou zálibu? Každý z těchto střípků můžete ve své prezentaci využít

a udělat ji osobnější i přesvědčivější zároveň. Když zjistíte, že důležitý člen publika

hraje tenis, nemusíte hned dorazit na prezentaci s raketou. Stačí když použijete

v průběhu prezentace nějaké tenisové přirovnání („To je stejně náročné jako vybírat

Federerův bekhend.“) či narážku na aktuální výsledky. Uvidíte, jak s publikem

zarezonuje.

Chystáte-li se na prodejní prezentaci, je dobré vědět, kdo z publika je ke schválení

nákupu kompetentní a zda tento decision maker v místnosti vůbec sedí. Sibylle Kurz je

profesionálkou v oblasti zvané anglicky pitching. Nepředstavujte si pod tímto výrazem

nic jiného než nabízení nápadů a námětů televizním dramaturgům a producentům.

Sibylle ve své knize popisuje úsměvnou příhodu mladé autorky z Los Angeles, která

dorazila na smluvenou schůzku s jedním televizním dramaturgem s námětem

na seriál v kabelce. Dramaturg nebyl zrovna v dobré náladě a už během úvodního Věděli jste, že... Princip kontrastu funguje i při obchodní prezentaci. většího zisku dosáhnete, když dražší položku předložíte jako první. Když naopak začnete tou levnější, nejenže ztratíte možnost využít principu kontrastu, tento princip začne aktivně působit proti vám.

15

Věděli jste, že... Podle sociálního psychologa Roberta Cialdiniho vyhoví lidé spíš tomu, kdo vychází z podobného prostředí jako oni a má i stejné zájmy.

16

Ostatní faktory analýzy publika


33

small-talku se ukázalo proč. Scenáristé vůbec nezaznamenali, že byl před několika týdny převeden na pozici dramaturga filmu týdne, a stále ho zásobovali náměty na seriály. Mladou autorku v tu chvíli střídavě polévalo horka a zima, ale nezpanikařila. Protože byla opravdu výřečná, stočila řeč k jinému nápadu, který rozpracovává, a zachránila se otázkou na typy námětů, které dramaturga zajímají. Sibylle historku uzavírá konstatováním: „Není nic trapnějšího a neprofesionálnějšího než předkládat svou látku člověku, který k tomu není kompetentní.“

17

To však není jediné poučení

z této veselé příhody: Nepodceňujte úvodní zdvořilostní konverzaci, může vám odhalit zásadní informaci, o které jste neměli tušení. A pokud jste v úzkých, zkuste přehodit míček (nebo příslovečnou horkou bramboru) do publika pomocí otázky. Představu byste si měli vytvořit také o odbornosti publika. Tato otázka se stává tím palčivější, čím větší vědomostní propast se mezi vámi a obecenstvem rozevírá. Před lety jsem uváděl společenskou akci, jejíž součástí byla třičtvrtěhodinová prezentace o architektuře a urbanismu ve Zlíně. Prezentující byla velmi sympatická dáma. Ke své škodě zřejmě jen oprášila prezentaci určenou pro architekty, přestože publikum tvořila laická veřejnost. Zažili jsme 45 minut plných suchých detailů a odborného žargonu. Ještě během následného rautu za mnou chodili lidé a říkali: „To byla moc pěkná akce, ale ta přednáška o architektuře...“ Ne každý odborník dokáže složité téma prezentovat způsobem srozumitelným běžnému smrtelníkovi. Když mluví příliš složitě, posluchače brzy ztratí, protože se v jeho výkladu utopí. Když naopak prezentuje příliš triviálně, začne publikum zanedlouho nudit a může ho i urazit. Vyvážení správné úrovně odbornosti není snadné. Podle teorií učení je dobré uvědomit si společný vědomostní základ a na ten nabalovat nové informace.

18

Situaci poněkud komplikuje reálný svět, protože

publikum bývá zpravidla různorodé a ne všichni posluchači jsou stejně odborně zdatní. Radu ve stylu chytré horákyně nabízí pro tyto případy harvardský psycholog Stephen Kosslyn: Cilte na střed, ale přidejte něco pro pokročilejší i pro laiky. Nesnažte se cílit na nejnižší společný jmenovatel.

19

S odborností úzce souvisejí tón a jazyk, které zvolíte. Můžete prezentovat formálně až upjatě, uvolněně či rozverně až žoviálně. V každém případě pozor na žargon! Některé obory – a dokonce i firmy – vyvinuly svébytný jazyk plný hatmatilky a zkratek, kterému nezasvěcení nemají šanci porozumět. Nadto korporátní svět rád používá

15

Cialdini, 2012, s. 29

16

Cialdini, 2012, s. 196

17

Kurz, 2013, s. 43

18

v ester, 1997, s. 76–77

19

Kosslyn, 2007, s. 21




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist