načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Od patchworku po artquilt - Jana Harmachová

  > > > > Od patchworku po artquilt  

Elektronická kniha: Od patchworku po artquilt
Autor:

Záměrem této knihy je představit patchwork jako textilní techniku, jejímž smyslem může být zpracování textilního odpadu v dílně nebo domácnosti. Čtenář najde vše o pomůckách, ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  215
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  254 Kč
15%
naše sleva
7,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 119
Rozměr: 22 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5765-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Záměrem této knihy je představit patchwork jako textilní techniku, jejímž smyslem může být zpracování textilního odpadu v dílně nebo domácnosti. Čtenář najde vše o pomůckách, vhodném materiálu i různých technikách šití.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jana Harmachová - další tituly autora:
Druhá šance pro džínsy Druhá šance pro džínsy
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
Druhá šance pro džínsy Druhá šance pro džínsy
Harmachová, Jana
Cena: 215 Kč
Veselé modrotiskání Veselé modrotiskání
Harmachová, Jana
Cena: 75 Kč
Od patchworku po artquilt Od patchworku po artquilt
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
Veselé modrotiskání Veselé modrotiskání
Harmachová, Jana
Cena: 143 Kč
Druhá šance pro košile Druhá šance pro košile
Harmachová, Jana
Cena: 254 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Grada Publishing





3
OD PATCHWORKU PO ARTQUILT
Jana Harmachová, Jana Lálová
Monika Kolejová, Jana Haklová





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována
a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu
nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
Od patchworku po artquilt
Jana Harmachová, Jana Lálová,
Jana Haklová a Monika Kolejová
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, Praha 7
info@grada.cz, www.grada.cz
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
jako svou 6167. publikaci
Texty Jana Harmachová, Jana Lálová, Jana Haklová a Monika Kolejová
Fotografie na obálce Jana Harmachová
Fotografie v knize Jana Harmachová, Jana Lálová, Jana Haklová a Monika Kolejová
Kresby Lenka Sutrová
Sazba a grafická úprava Jana Harmachová
Návrh obálky Jana Harmachová
Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová
Počet stran 120
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny FINIDR, Český Těšín
© Grada Publishing, a.s., 2016
Cover Design © Jana Harmachová
Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Doporučení
a pracovní postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto nelze za ně převzít
odpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové
škody.
978-80-271-9117-8 (pdf)
978-80-247-5765-0 (print)





Obsah
úvod 6
materiál 7
barvy a vzory 9
základní pomůcky pro strojový patchwork 12
šicí stroj 16
další pomůcky 17
tvoříme pastelkami nebo u pc 19
počítač je také pomůcka 28
šijeme z jednotlivých tvarů 31
šijeme rychle 44
použití speciálních pravítek 52
využití látky s bordurou 55
přípravné práce 56
šijeme s jehlou a nití 57
ruční šití 58
strojové šití 60
bordura 64
sendvič 66
quiltování s monikou 71
dokončovací práce 79
od návrhu k realizaci 80
bouře na moři 81
taška plná překvapení 83
prostřeno aneb sovy v aténách 87
tmavá deka od lakotné tchýně 88
seminole s hankou 90
nejvzácnější quilt v rodině 92
v jednoduchosti je krása 93
klasika s vendou kamennou 95
pohlazení od babičky 97
a zase ta batika 99
mnoho barev s monikou 101
aplikace a sashiko s janou lálovou 105
kroužení ve vlně 110
český artquilt ve francii 112
závěrem 118
slovníček 119





6
Tato knížka vznikla po dlouhém váhání jako rozšířená a přepracovaná verze publi -
kace Patchwork Léto u tety Jany, kterou jsem vydala vlastním nákladem před více
než deseti lety. Shrnula jsem v ní ty nejdůležitější informace o patchworku pro
všechny, kdo se s touto technikou chystají začít. Nejspíš se mi tento záměr docela
podařil, protože knížka už je několik let vyprodána.
Mezitím se komunita tvůrců patchworku nejen značně rozrostla, ale hlavně jsme
se naučili spoustu nových věcí a technik, které v původní knížce chyběly. Rozhodla
jsem se tedy nechat v novém vydání ty nejzákladnější informace o materiálu,
pomůckách a skládání vzorů, aby po knížce opět sáhli všichni začátečníci. Doplnila
jsem ji o několik velmi důležitých kapitol, které souzní se současnými možnostmi
technickými i výtvarnými, a hlavně jsem požádala svou přítelkyni Janu Haklovou,
aby pro vás přidala drobný výlet do oblasti, kam jsem ještě nepronikla. Zjistila jsem
při té příležitosti, že text a fotografie od autorky, která umí něco mnohem lépe než
já, knížku zkvalitní neuvěřitelným způsobem. Poprosila jsem tedy ještě Janu Lálovou
a Moniku Kolejovou, které přidaly kapitoly o quiltování a ručním šití. Dámy se svého
úkolu zhostily opravdu důstojně. Máte před sebou text, za kterým je spousta let
experimentování a zdokonalování v různých technikách, studium i pilné trénování.
Všem jim tímto i za vás čtenáře velmi děkuji a moc si vážím toho, že se uvolily své
zkušenosti předat prostřednictvím této knížky.
Základní princip patchworku spočívá v sešívání menších či větších kousků látek
předem nastříhaných na pravidelné geometrické tvary, a poté sešitých tak, že vytváří
různé, většinou mozaikové vzory výsledného dílka. Patchwork jako technika je stará
mnoho století a vznikla nejspíš z potřeby zužitkovat každý sebemenší kousek klůcku.
Pokud byste se chtěli dozvědět, odkud tato technika pochází, nejspíš zjistíte, že
byla po stovky let používána v Severní Americe, Persii, Indii, Číně. Pravděpodobně
ji nikdo od nikoho nepřevzal, ale vznikla naprosto logicky z vyplývající potřeby
zužitkovat každý kousek tehdy vzácné tkaniny. Do Evropy byla tato technika údajně
přivezena z Palestiny v 11. století. Začalo se jí používat ke zdobení praporů, koberců,
ubrusů, a v neposlední řadě i chrámových předmětů. Postupem času získával
patchwork spolu s ozdobným prošíváním daleko širší užití, technika se nejen zdokonalila,
ale v mnohých koutech světa zlidověla natolik, že představuje nedílnou součást
kulturních tradic.
Je nás tady v České kotlině pomálu, a přece máme potřebu se stále rozdělovat
a navzájem vymezovat například na ty, co tvoří klasicky a moderně. Mám zcela
opačnou potřebu. Chci lidi sdružovat a hledat společnou řeč, takže toto dělení budu
naprosto ignorovat. Nebudu se snažit hájit jednu ani druhou skupinu, nikoho
zařazovat ani hodnotit. Myslím, že patchwork je prostě buď hodně povedený, nebo trochu
méně, a nejdůležitější na tomto koníčku je nádherná možnost vytvořit něco
originálního a potkat se s lidmi, které to baví stejně jako mě.
Přeji vám tímto spoustu zábavy s jehlou nebo šicím strojem a hodně dobrých
přátel, se kterými tento koníček budete sdílet.
Jana Harmachová
úvod





7
materiál
Setkala jsem se s názory, že správný patch -
work vznikne sešitím kousků starých košil, zástěr
či ložního prádla, použití látek nových je popře -
ním původního účelu této techniky. Považuji tyto
názory za nesmyslné, protože v historii patchworku
jistě byla období, kdy se použilo cokoliv, co bylo
dostupné, aby vznikla naprosto účelná a potřebná
věc, stejně jako období, kdy se šily překrásné
hedvábné přehozy z velmi drahých materiálů urče -
ných pouze k tomuto účelu.
Nemám naprosto nic proti použití starší pánské
košile, jen musím z vlastní zkušenosti varovat před
možností rozsypání takto získaného materiálu.
Košile se totiž zpravidla vyřazuje, když se prodře
límeček nebo manžety, zbytek látky se zdá jako
nový, ale věřte, že většinou i on je už používáním
značně unaven. Může se vám tedy snadno stát, že
se vytřepí po druhém vyprání dílka, do kterého jste
kromě materiálu vložili mnoho hodin své práce.
Od jisté doby tedy šiju z látek nových, nebo
alespoň zánovních, i když občas se slzou v oku oželím
překrásný vzor na babiččině staré zástěře.
Co se týče druhu materiálu dávám, stejně jako
většina mých kolegyň, přednost 100% bavlně,
přičemž až čas a zkušenosti mne naučily rozeznat
její kvalitu a možnosti použití. Za nejvhodnější
považují pevné tenké látky. Jejich předností je
hustá vazba, která dílky udrží v potřebném tvaru,
a protože jsou tenké, lze je použít i u vzorů, kde se
sejde velmi mnoho látek v jednom bodě.
Krásný a velmi kvalitní je tzv. bavlněný satén, ze
kterého se šije moderní ložní prádlo. Je tenoučký,
nesmírně příjemný na dotek a vyrábí se v překrás -
ných vzorech. Jeho nevýhodou při použití na
patchwork je jeho nežehlivá úprava. To, co u povlečení
zajisté oceníte, se při této technice stane vaší noční
můrou, neboť vámi sežehlené švy se otevírají, jsou
jako živé a mohly by se stát zkouškou vaší
trpělivosti. Pokud se chcete vyhnout těmto problémům,
nepoužívejte tyto látky na příliš komplikované vzory,
případně použijte techniku našívání na papír, která
bude popsána v následujících kapitolách.
Dalším běžným materiálem ke zhotovení
patchworku je flanel nebo barchet. Specifikou těchto
materiálů je jejich hřejivost, což je u deky
samozřejmě velice přejemné, ale vzhledem k větší
tloušťce je třeba dát pozor při výběru vzoru.





8
Pokud se sejde v bodě víc než osm látek, vytvoří se
zhruba centimetr vysoký šev. Velice rozdílná může
být u flanelů kvalita. Ty kvalitnější jsou, dle mých
zkušeností, s vytkávaným vzorem, na levnějších
tištěných flanelech se časem a používáním tvoří
žmolky a deka pak vypadá jako ušmudlaná.
Velice krásné vzory pravděpodobně naleznete
v obchodech na materiálech označených jako
viskóza. Jedná se o velmi blízkou příbuznou bavlny.
Používá se na halenky, sukně a šaty, výhodou je
větší splývavost a jemnost. Pokud vám některý
vzor učaruje natolik, že ho prostě budete muset na
patchwork použít, vyhněte se raději velmi malým
trojúhelníkovým a kosočtvercovým vzorům. Dílky
z tohoto materiálu jsou totiž velmi živé a na zpraco -
vání opravdu náročné.
Dalším přírodním materiálem je len, ze kterého
lze vytvořit velice krásné věci. Specifikou tohoto
materiálu je poněkud silnější vlákno, zpravidla ne
zcela stejnoměrné, a poměrně řídká vazba, což
zkušenějším napoví, v čem bude problém. Pokud
budete pracovat s pravoúhlými tvary nařezanými
po niti, nebudete mít nejspíš kromě náročnějšího
vyžehlení žádný problém. Ten nastane ve chvíli, kdy
budete chtít sesadit dílky tvořené přeponou
trojúhelníka. Jde to opravdu velmi špatně, a když jsem
jednou šila diagonálně poskládaný vzor na velkou
deku z krásného a velmi kvalitního lnu, dopadlo
to nad očekávání zle. Prostě to opravdu nešlo dát
dohromady.
V několika knihách o patchworku jsem našla deky
hedvábné. Tento materiál se zdá být vhodný, neboť
je nesmírně pevný a tenký. Šije se z něj velmi
obtížně, protože klouže, dva dílky k sešití skoro
neucítíte v rukou, jak jsou tenké. Pokud přesto
neodoláte, zkuste pracovat se silnějším hedvábím
a vyberte takovou techniku, která není založená na
sešívání malých dílků.
Na závěr kapitoly se ještě zmíním o materiálech
směsových a umělých. Nejsem žádný staromilec, ale
nenašla jsem ještě žádný z těchto moderních mate -
riálů, který by byl na šití patchworku vhodný, takže
je prostě a jednoduše používám na oblečení a deky
šiji z bavlny.
Výše napsané platilo o horní vrstvě quiltu, tedy
patchworkovém topu. Materiálem pro výplňovou
vrstvu se věnuje kapitola o quiltování. K artquiltu se
používá cokoliv, co lze přilepit či přišít.





9
barvy a vzory
Tato kapitola by se dala shrnout poře -
kadlem : „Co hrdlo ráčí.” nebo „Někdo rád
holky a někdo zas vdolky.” Různé možnosti
kombinování barev a vzorů najdete
u jednotlivých projektů. Současně si
uvědomíte, že touto základní volbou určíte
jednoznačně charakter výsledného díla.
V prvním vydání knížky jsem pro méně
odvážné doporučovala kombinaci
drobných vzorů s jednobarevnými látkami ve
stejném tónu. Barevné i desénové trendy
za těch pár let postoupily o hodný kus
dál, takže na tuto radu raději zapomeňte,
tedy pokud nebudete šít vysloveně v retro
stylu. Rozhlédněte se po pěkných
interiérech, nechte na sebe působit katalogy
se současnou módou a hlavně vnímejte
barevné kombinace, ve kterých se budete
dobře cítit vy, nebo ten, komu budete šít.
Zkuste si vybrané kombinace pokládat
na místa, kde kolem nich budete chodit,
a vnímejte je v různém světle nebo
v různé náladě.
Nákup materiálu už je dneska i u nás
velmi snadný, a kromě několika velmi
dobře zásobených e-shopů, najdete určitě
i ve vašem okolí prodejnu s nabídkou
vhodné metráže.
Vzhledem k tomu, že za hlavní účel této knihy považuji inspiraci k výtvarné seberealizaci každé čtenářky,
velmi nerada bych popisovala svá konkrétní dílka a předkládala návody ve stylu: „ Budete potřebovat 1,2 m
světle zelené se vzorem, 0,6 m bílé ....”. Pokud budou v následujících kapitolách ukázky jednotlivých
technik, zkuste je brát skutečně jen jako inspiraci a nebojte se zvolit úplně jinou barevnost, velikost bloků, nebo
jejich uspořádání. Prostě věřte, že největší radost budete mít z věcí, které budou skutečně vaše, nezaměni -
telné a originální. Na obrázku je panel s ukázkou všech barev z jedné kolekce renomovaného výrobce. Moc
ráda pracuji s jemnými odstíny a jejich přechody k jiným barvám. Mít k dispozici podobnou paletu barev je
snem každé patchworkářky, koupila jsem si alespoň panel, v případě potřeby je pod každým kouskem název
konkrétní látky i číslo, podle kterého se dá objednat.





10
Studené tóny Teplé tóny
Klasika, se kterou
se bude krásně
tvořit quilt ve Vik -
toriánském stylu.
Bordura s velkou
růží půjde využít
i na kaleidoskop.
Drobné kytičky
a tisky tón v tónu
jsou na patchwork
prostě skvělé.
Jemné pastelové
tóny jsou tak
trochu miminkovské,
ale uděláte s nimi
radost i
romantické duši dospělé
kamarádky. Kdy -
byste je
zkombinovali s černou,
dostanete něco
docela jiného,
tak se nebojte
experimentovat.





11
Látek s obrázky na -
jdete samozřejmě
spoustu.
Zacházejte s nimi opatrně,
abyste nevytvořili
nesmyslně
rozsekané obrázky, na
kterých není vidět nic.
Vhodné je zvolit
jednu látku s obrázky
a doplnit ji
abstraktním vzorem a
jemným tiskem v tónu.
Velké květy a šátko -
vé vzory jsou
vhodné na kaleidoskopy.
Opět je třeba doplnit
tyto výrazné tisky
jemnějšími ze stejné
řady, nebo najít
podobné barvy u jiného
výrobce. Drobné
květinové tisky s
výhodou využijete i na
Watercolor.
S velkými výraznými tisky pracujte s rozvahou. Jsou většinou krásné tak, jak jsou natištěné, a pokud je
necháte ve větších jednoduchých plochách na jednobarevném podkladě, vyniknou nejlépe.





12
Upřímně řečeno, považuji vysokou cenu pomůcek nezbytných k patchworku za základní překážku ve větším
rozšíření této techniky. Znám spoustu šikovných švadlenek, které si nad obrázkem pěkného přehozu řekly,
že by něco takového mohly zkusit. Když si ale spočítaly finanční nároky na předem nejisté dílko, většina od
nápadu rychle upustila. Pokud budete chtít šít patchworkovou technikou na šicím stroji, skutečně se neobe -
jdete bez třech základních pomůcek, které slouží k přesnému nařezání požadovaných dílků.
První pomůckou je rotační nůž, který lze koupit v některých galanteriích, v různých prodejnách pro kutily,
nebo např. v prodejnách s potřebami pro výtvarníky. Prodává se ve třech velikostech, přičemž mně se osvěd -
čila prostřední o průměru 5 cm a rozdílná může být i rukojeť. Samotné řezací kolečko je výměnné a čas od
času ho opravdu budete muset vyměnit za nové, ty lze koupit ve stejných prodejnách jako celé nože, a cenově
nejvýhodnější je sada pěti náhradních koleček. Na fotografii je ještě zvlněné kolečko, kterým lze řezat okraje
do jemné vlnovky a kyvný řezák na obloučky malého průměru. Zařízení úplně vpravo je brousek. Koupila
jsem si ho letos na výletě za velkou louží. Má po celé délce brusný kámen a tím, že jezdíte v drážce, brousí se
kolečko rovnoměrně po celém obvodu. Přibrousí běžnou prací otupené kolečko, vykousnutý zoubek od
zapomenutého špendlíku ale rozhodně nespraví.
základní pomůcky pro strojový patchwork





13
K tomu, aby vám kolečko v noži slou -
žilo opravdu co nejdéle, slouží speciální
podložka v různých velikostech. Tato
podložka je z měkkého, ale velmi odolného
materiálu, takže se při řezání netupí nůž.
Řez, který se na desce vytvoří, se v zápětí
zatáhne, deska zůstane stále hladká
a neporušená. Podložky se dají většinou
objednat ve stejných prodejnách jako
řezací kolečka a mají potisk rastru z jedné
strany v centimetrech a z druhé v palcích,
což by mělo sloužit jako pomůcka při
řezání. Nevím, jak mé kolegyně, ale já
linky na desce používám nanejvýš na
srovnání pravého úhlu, protože čáry jsou
poměrně tlusté a řezat podle nich přesné
rozměry bych si rozhodně netroufla.
Při rozhodování o velikosti pořizované podložky budete muset zhodnotit vaše finanční možnosti a velikost
pracovního stolu. Pro samotnou práci je ideální jedna velká podložka na řezání pruhů (90×60, 60×45) a jedna
malá, se kterou můžete při řezání drobných dílků bez problémů otáčet (30×20). In vestovala jsem kdysi do
podložky, která je ze dvou vrstev a jde otáčet jen s horní vrstvou. Byla dost drahá a obyčejná malá podložka,
kterou prostě otočíte na desce stolu nebo na velké podložce, poslouží úplně stejně.
Poslední nezbytnou pomůckou je pravítko, podle
kterého povedete řez rotačním nožem. V případě,
že budete pracovat s přesnými šablonami dílků, ať
už z časopisu nebo z počítače, bude vám k řezání
stačit pravoúhlý kousek nejméně 2,5 mm silného
plexiskla, který musí mít rovnou a čistou hranu,
aby podle ní bylo možno pohodlně vést rotační nůž.
Pravítka určená přímo pro techniku patchworku
vyrábí několik firem a prodávají se na celém světě,
protože jsou prostě nejlepší a vymyšlená tak, aby
vám co nejvíc zpříjemnila práci. Rozdíl je v barvách
natištěného rastru. Dávám přednost žlutočernému
rastrování, které je vidět velmi zřetelně. Na většině
látek se podle něj krásně řeže i v případě, že už
nevidíte jako ostříž. Rastrování pouze v jedné barvě
je trochu méně zřetelné a problém je vždy u
některých barev látky. Není asi nijak překvapivé, že ta
nejlepší pravítka jsou současně i nejdražší.
Šikovný stojánek je kutilská výroba, dostala jsem ho
od kamarádky.





14
Pravítka se dají koupit opět v různých velikos -
tech, a je třeba se před jejich koupí rozhodnout,
zda budete pracovat v centimetrech nebo palcích,
a podle toho zvolit rastrování. Co se týče tohoto
rozhodování, záleží pouze na vás a na vašich
možnostech. Rozhodnete-li se návody a inspirace
čerpat z knih nebo internetu, dáte patrně přednost
práci v palcích. Mně osobně se ještě nikdy vzor
nehodil tak, abych jeho rozměry nemusela
upravovat, takže raději pracuji s centimetry, ve kterých
umím tu Pythagorovu větu přece jen trochu lépe.
Nutno ovšem přiznat, že ty palce asi mají něco do
sebe, protože odvozené délky při používání běžných
úhlů vychází na zlomky palců lépe než desetiny
centimetrů. Mám nakonec v dílně několik centime -
trových a několik palcových pravítek a nezbytnou
pomůckou je svinovací metr, který má z jedné strany
centimetry a z druhé palce. Velmi snadno s ním
převedete jakýkoliv rozměr na zvolené jednotky.
Pokud budete chtít přepočítávat z hlavy nebo
s pomocí kalkulačky, tak vězte. Palec je jednotkou
délky anglosaského původu. Palec neboli inch je
definován jako jedna dvanáctina stopy a jeden palec
rovná se 2,54 cm. Pokud byste potřebovali opačný
převod, jeden centimetr je 0,394 palce.
V hodně staré literatuře můžete najít rozdíl mezi
americkým a anglickým palcem. Ve skutečnosti šlo
o rozdíl mezi palcem imperiálním a kontinentálním,
ten byl o něco větší a vycházel z původně francouz -
ského palce. Už ve třicátých letech minulého století
se Spojené státy americké a Britské království
sjednotily na palci velikosti 2,54 cm. Neměli byste tedy
mít problém s převedením čehokoliv od amerických
nebo evropských patchworkářek.





15
Pokud Vás tato kapitola naprosto odradila, zkuste
začít s technikou ručního sešívání dílků za pomoci
šablon. Při této technice se používají přesné šablony
připravené předem z kartonu, čtvrtky, případně
jiného vhodného materiálu, na které si látkové dílky
přišpendlíte, zažehlíte je přes okraje šablon a poté
sešíváte k sobě.
Nevýhodou této techniky je poměrně velká nároč -
nost na přípravu, protože šablon musíte mít velké
množství, nechávají se totiž v práci většinou až do
konečného vyžehlení hotového bloku.
Výhodou ovšem na druhé straně je možnost
stříhání látkových dílků nůžkami, protože o dodržení
naprosto přesných rozměrů se postarají šablony.
Nečekaně velkou výhodou této techniky je zároveň
možnost její realizace v podstatě kdekoliv.
Na zahradě nebo ve vlaku snadno vezmete do ruky
jehlu a drobné kousky přišpendlené na šablonce
a využijete tak čas, kdy nemáte stroj k dispozici.
Při výběru velikosti pravítka musíte samozřejmě
přihlížet k velikosti podložky, mně se zdá
nejvhodnější pravítko 15×60 cm, protože s tímto pravítkem
pohodlně uříznete i látky širší než 110 cm, tedy
běžně prodávané bavlněné tisky. Po dvojím přeložení
(na čtvrtiny), dostanete šířku asi 35 cm, a
potřebujete tedy k přesnému uříznutí pruhu z celé šířky
pravítko delší než 35 cm. K základnímu pravítku si
časem jistě dokoupíte několik dalších, tím prvním
byste ale měli být schopní uříznout všechno. S těmi
dalšími se budou řezat některé věci pohodlněji či
snáz. Délka pravítka by měla korespondovat s délou
řezací podložky.
Pravítka s centimetrovým rastrováním jsou nalin -
kována po 0,25 cm, u palcových pravítek je
nejmenším dílkem osmina palce. Jde o dostatečně husté
rastrování, se kterým vystačíte pro většinu práce
a v případě potřeby se dá i ta polovina nejmenší
vzdálenosti, tedy osmina centimetru, velmi slušně
odhadnout.
Základní obdélníková a čtvercová pravítka mají
navíc i několik linek, podle kterých lze velmi snadno
krájet všechny běžně používané úhly. Snadno tedy
uříznete 450 pro lemování do diagonály, 600 pro
rovnostranný trojúhelník i různé kosočtverce.





16
šicí stroj
Na značce použitého šicího stroje samozřejmě
vůbec nezáleží a nehodlám v této kapitolce rozhodně
nikoho přesvědčovat, že je ten či onen lepší. Spíš se
pokusím podělit o zkušenosti, které z technických
parametrů jsou při šití patchworku velmi příjemné
a užitečné, což bude zajímat nejspíš jen ty z vás,
kdo se rozhodují pořídit si stroj nový.
Za nejdůležitější parametr považuji přítlak na
patku, což je dáno konstrukcí stroje. Dobrý přítlak
zajistí, že se vám nebudou navzájem posouvat
jednotlivé vrstvy quiltu. Pro naprosto dokonalé
vyřešení tohoto problému některé firmy vyvinuly
takzvané horní podávání, které při šití přitlačí látku
shora a vrstvy se opravdu nemají šanci nikam
uhnout. Někteří výrobci toto šikovné zařízení dodá -
vají jako samostatný kus, který se připevní na vodící
tyč, u jiných je to součást stroje. Jedná se o
jednoduché, subtilní, a jak z vlastní zkušenosti mohu
potvrdit, i velmi účinné zařízení.
Velkou výhodou, kterou oceníte při sešívání
jednotlivých dílků, je možnost změny polohy jehly.
Pokud sešívám přesně nařezané dílky, šířku švu si
hlídám tak, že kraj švu udržuji s krajem patky šicího
stroje. Když si mohu zároveň nastavit polohu jehly,
je mi už vcelku jedno, jak velký mám švový
přídavek, srovnám si dílek s krajem patky a polohu jehly
nastavím v místě potřebného šití. Tento problém je
možno na šicím stroji bez možnosti polohování jehly
řešit nákupem speciální patky, jejíž šířka odpovídá
běžně používané šířce švu v palcích. Při navrhování
pomocí softwaru vás tento problém též nebude zají -
mat, neboť si zadáte přídavek podle šířky patky,
kterou běžně používáte.
Někteří výrobci dodávají šicí stroje se speciálním
quiltovacím stehem, který podle reklamních
fotografií vypadá jako klasické ruční prošívání. Přiznám
se, že jsem tomuto reklamnímu triku též podlehla.
Prošívání tímto způsobem je ovšem tak náročné na
spotřební materiál (speciální nitě) a přesné seřízení
stroje, že ho vůbec nepoužívám a neznám nikoho,
kdo by s ním uměl opravdu pracovat. Dle mého
názoru je rozdíl mezi ručním a strojovým prošívá -
ním vždy tak markantní, že jakákoliv snaha o „jako
ruční” quiltování je zbytečná, a pokud jsem
prošívala na stroji, nemám problém s tím, že je to na
práci vidět.
Co se týče prošívání, je u stroje velkou výhodou
funkce „zapošívání na místě”. Tuto funkci mají stroje
z vyšší cenové kategorie a mně se zdá úplně skvělá,
protože není při prošívání vidět začátek a konec
prošití každého tvaru. Na starším stroji jsem to
řešila tak, že jsem qulit při prošívání pod jehlou
trochu přidržela, aby stroj udělal několik stehů na
místě. Chce to trochu zkušeností a musíte počítat
s tím, že čas od času zlomíte jehlu, ale jenom kvůli
zapošívání na místě si rozhodně nový stroj kupovat
nemusíte. Když už ale budete po nějakém lepším
pokukovat, v souvislosti s prošíváním je velmi
šikovný i automatický odstřih nitě. Zrychlí to práci
a odpadne to protivné zastřihávání nitek, které se
schovají ve chvíli, kdy máte v ruce nůžky a vykouk -
nou pokaždé, když je nemáte.
To podstatné při prošívání větších kusů je velikost
plochy pod šicím ramenem. Na svém novém stroji
jsem nehledala žádné desítky knoflíkových dírek,
vyšívacích stehů ani programování. Moc dobře jsem
věděla, že do prostoru pod ramenem potřebuji složit
velkou deku a při prošívání s ní co nejpohodlněji
pohybovat. Čím delší má vybraný stroj rameno, tím
méně se nadřete při prošívání. Kromě průmyslových
retro kousků se vám nejspíš nepodaří najít stroj,
který by měl velkou plochu a nepatřil k těm
nejdražším modelům od toho či onoho výrobce. Dobře tedy
rozmyslete, kolik velkých věcí budete šít a kolik
peněz do svého koníčku můžete investovat.





17
další pomůcky
Žehlička
Žehlení je u strojového patchworku velmi důležité,
a ve většině případů bude čas strávený s žehlič -
kou stejně dlouhý jako s řezákem a šicím strojem.
Pro žehlení v průběhu práce je nejlepší obyčejná
žehlička bez napařování, nebo do té napařovací
nedávejte vodu.
Snažte se rozžehlované švy spíš jenom bodově
přitlačovat, abyste je zbytečně nevytahovali, a dílky
se žehlením nedeformovaly. Někdy budete
potřebovat srovnat nějaké zvlnění nebo stažený šev,
pak použijte napařování, ale zkontrolujte výsledek
s ostatními dílky, jestli jste tomu opravdu jen trochu
pomohli, nebo dílek zdeformovali. V tom případě je
lepší ušít ho znovu.
Po sešití celého topu už žehlím s napařováním
a snažím se pomocí žehličky srovnat případné malé
nepřesnosti sešívání. Neměli byste ani v tuto chvíli
žehličkou příliš natahovat nebo deformovat ušité
švy, srovnat můžete jen opravdu nepatrné nepřes -
nosti. Napařovací žehličku lze zároveň dobře využít
při přípravě látek k jejich vysrážení, ale o tom bude
zmínka v kapitole Přípravné práce.
Při šití na papír oceníte mini žehličku, se kterou
můžete pracovat na menší ploše položené vedle
šicího stroje a přežehlovat si její pomocí každý šev.
Je to velmi šikovné, ale trochu nebezpečné zařízení,
protože tyčka, na které je ploška žehličky, je stejně
teplá, a podobně jako s kulmou na vlasy se s ní
snadno spálíte.
U novějších modelů už tuto nepříjemnost výrobce
částečně eliminoval, ale dávat při šití pozor, kam
strčíte loket, budete muset i tak. Podobně můžete
využít i jednoduché zařízení z plastu, kterým švy
přitlačíte. Má ekologicky smýšlející dcera považuje
žehličku za naprosto zbytečný elektrospotřebič
a tohle zařízení by vám jistě vřele doporučila.
Pravdou je, že při šití na papír se s touhle mechanic -
kou žehličkou pracuje báječně.
Běžné šicí potřeby
Při šití patchworku jsou potřeba velmi dobré
nůžky, ostré špendlíky, nitě a ostatní běžné šicí
potřeby. Pořiďte si rozhodně jedny nůžky na papír
a jiné na látky, protože papír nůžky tupí. Myslím,
že si mé děti dodnes pamatují výkřik: „Tyhle mi
neber!”, kdykoliv sáhly po krejčovských nůžkách.
K těm se vám bude hodit i jednoduchý brousek,
který se dodává k některým modelům. Nenabrousíte
s ním úplně tupé nůžky, ale čas od času si
přibrousíte ty, které používáte jen na látky a budete s nimi
pak stříhat jedna radost.
Jehly do šicího stroje kupujte podle toho, co
budete šít, a pro volné quiltování si nakupte úplně
speciální, ušetříte si spoustu trápení. Pro ruční šití
doporučuji co nejtenčí jehly, je s nimi menší práce
při protahování šitou vrstvou. Na quiltování si kupte
opět jehly speciálně k tomu určené, mají zakulacené
ouško a nerozpíchají vám prstíky. Nejnovějším hitem
mezi námi obrýlenými jsou samonavlékací jehly,
které mají v oušku mezírku a nemusíte se tedy
strefovat. Hodí se hlavně pro zatahování zbytků nitě na
zadní straně. Jehla se při téhle činnosti víc navléká,
než se s ní šije, tak to samonavlečení opravdu
pomůže hodně.





18
Při jednotlivých fázích budete potřebovat na látku
napsat nebo nakreslit něco, co tam budete potře -
bovat různě dlouhou dobu. K tomu využijete různé
tužky, křídy, fixy a značkovače.
Zleva je na fotografii fix, který zmizí po vyžeh -
lení. Můžete ho koupit v několika barvách. Modrý fix
zmizí sám po několika hodinách nebo po navlhčení.
Fialový fix je podobný, ale vydrží na látce nejméně
den. Bílý fix je určen na kreslení na tmavých
látkách. Zmizí za několik dnů, nebo po navlhčení.
Pro případ, že budete chtít vymazat jen část toho,
co jste nakreslili, použijete zmizíkovací fix zcela
vpravo.
Pokud dáte přednost suchým značkovačům, máte
k dispozici textilní tužky v nejrůznějších barvách
a měkkosti, nebo výměnné tuhy do silnějších
krajonů. Ten na obrázku je od českého výrobce
a i se sadou tuh stojí do stokoruny. Růžovo-modrá
mikrotužka má tři náplně, mezi kterými volíte
otáčením. Podobně za mého dětství fungovaly
vícebarevné propisovačky. Dvě pozice jsou pro dvě
barvy tuhy 0,5 mm, na třetím místě je kovový hrot
s malou kuličkou pro protlačování nebo kopírování.
U suchých tužek pro mazání použijete štěteček
s pevnými silonovými vlákny.
Můžete se vybavit i velkou spoustou krásných
udělátek a vymyšleností, bez kterých samozřejmě
lze vcelku v pohodě žít, ale s nimi je práce mnohem
snadnější a zábavnější. Napadl mě už jen
přípravek na výrobu šikmého proužku pro lemování nebo
různé aplikace. Vyrábí se v několika šířkách a
vyrobíte si s ním začištěný proužek, může být i rovný,
z látky, se kterou právě pracujete.
Opatrně vsunete proužek do přípravku a složený
ho fixujete na druhé straně žehličkou. Pro některé
techniky budete potřebovat metry proužku.
Kdybyste ho kupovali hotový v obchodě, stálo by
vás to nejen hodně peněz, ale určitě byste
nekoupili takovou barevnou škálu ani materiál potřebné
kvality. U aplikací nebo vitráže považuji za vrchol
pohodlí vsunout do přípravku i papírový proužek
s vrstvou lepidla. Papírovou část později odstraníte
a díky lepidlu celý proužek krásně nalepíte na místo.
*





19
tvoříme pastelkami nebo u pc
Patchworkový blok
V ustálené terminologii se blokem rozumí základní část vzoru, která se na celém projektu opakuje v jedné
nebo několika variantách. Bloky jsou zpravidla složeny z několika geometrických tvarů, jež tvoří vzor. Mají
svá jména a lze koupit knihy, kde je jich vyobrazeno několik tisíc i s tradičními názvy. Některé jsou velmi
staré a názvy dostaly na různých místech vzniku, takže stejný vzor má tři až čtyři varianty pojmenování.
Kromě toho některá anglická slova mají tolik významů, že i správný český překlad je možný jen se znalostí
kontextu. Nezdá se mi pojmenování bloku tím nejdůležitějším, pokud budete znát jiný název pro stejný blok,
věřte prostě, že nakonec se vždycky domluvíme. Pokud se vám některý název bude zdát prapodivný, bude se
nejspíš jednat o blok, který jsem poskládala sama. To samozřejmě neznamená, že jsem ho objevila, jenom
zkrátka opravdu netuším, jak se správně jmenuje.
Bloky mohou mít různou velikost i uspořádání a rozdělují se například podle geometrických tvarů, počtu
dílků (Four Patch, Nine Patch), tématu vzoru (stromy, domky), způsobu šití a mnoha dalších kritérií. Vybrala
jsem úplně malou ukázku bloků. Na internetu nebo v literatuře jich najdete tisíce. V knihách s touto technikou
jsou bloky uspořádány podle počtu dílků, techniky šití i tematicky. Pro mě možná nejzajímavější je přehled
různých názvů i historie používání toho kterého. Velikost bloku může být různá, ty tradiční měly velmi často
velikost kolem třiceti centimetrů. Zleva je: Double Nine Patch, Four by Two, LeMoyne Star, Drunkard ́s Patch;
dole zleva: Half Maltese Cross, Whirpool, Four X Star a Ornate Star.





20
Příkladem může být tento
blok s diagonálně umístě -
nými čtverečky. Poskládáním
těchto bloků dostaneme Irské
řetízky. To je velmi starý
a běžně používaný vzor quiltu,
kde světlé plochy tvoří jakési
plátno orámované řetízkem
barevných čtverečků.
Práce s bloky
Sešitím bloků dostaneme základ pro vrchní vrstvu quiltu, říkáme mu zpr avidla top, a k dokončení už zbyde
jen našití jednoho nebo několika lemů. Blok může být na dece jeden nebo se jich střídá několik. Topu, na
kterém je každý blok jednou, říkáme Sampler, což je v překladu vzorník.
Základní poskládání bloků do quiltu dostaneme jednoduchým sešitím stejných bloků do řad, a poté sešitím
těchto řad k sobě. Je to asi nejběžnější technika, která zdánlivě neposkytuje příliš mnoho možností pro vlastní
kreativitu, ale ve skutečnosti tomu tak není. Je třeba si uvědomit, že některé vzory vyniknou právě jen při
tomto uspořádání, neboť spojením několika bloků vzniknou další tvary a obrazce, které by u bloků různých či
oddělených proužkem nevznikly.
Tato plocha bývá pojednána velmi různě. Najdeme na ní
krásné quiltování, trapunto, aplikaci nebo velký, pečlivě
vybraný tištěný motiv. Různě lze ušít i řetízky. Můžou být
všechny z jedné látky, ze dvou, nebo v jednom tónu od
světlé do tmavé.
Pokud orámování tvoří více řad čtverečků, mluvíme
o dvojitém či trojitém řetízku.





21
Mnohem víc možností pro vaši fantazii nabízí bloky, které nejsou symetrické. Jejich otáčením dosta -
nete naprosto jiný vzor. Pro ilustraci jsem použila ten z původní knížky. Ušila jsem podle něj několik quiltů
a všechny byly moc pěkné.
Další varianty dostaneme v případě, že sice ušijeme potřebný počet
stejných bloků, ale s různými obměnami barevnosti. Vzniknou samo -
zřejmě docela jiná dílka, protože při úplně stejných blocích má deka
charakter jako natištěného, tedy zcela pravidelného vzoru. Pokud použi -
jeme v jednotlivých blocích různé látky, bude celkový dojem docela jiný.
Rozhodnete-li pro tuto možnost, doporučuji použití látek z jedné kolekce.
Případně si celý quilt zkuste předem pečlivě navrhnout na čtverečkovaný
papír nebo na PC, abyste na konci práce nebyli zklamaní, že se základní
vzor v záplavě barev a nepravidelností úplně ztratil.





22
Pokud chcete v quiltu zdůraznit vzor
jednotlivých bloků, můžete k tomu
použít různě široký proužek, který mezi
bloky vytvoří mřížku a vytvoří rámečky.
Velmi často se meziproužky používají
u Sampler quiltů, protože mřížka sjed -
notí různé bloky. Výsledek je při dobře
zvolené kompozici pěkný, i když jednot -
livé bloky vypadají, že k sobě vůbec
neladí. Nemůžu na tomto místě
nepřipomenout film s Winonou Ryder Co si
ušít do výbavy. Kdo neviděl, zkoukněte
ho, a jistě mi dáte za pravdu. Celý
film tam několik přítelkyň šije svatební
quilt. Hodinu a půl jsem se děsila, co
to vznikne za slátaninu a na konci mi
spadla brada, protože správné
zarámování bloku spojilo zdánlivě neslučitelné
a vznikla krása nesmírná.
V některých případech může být mřížka nejen rámečkem, ale i součástí vzoru. Takovým případem je např.
klasický vzor „bouře na moři”, kde jsou bloky proloženy pruhem, který s nimi vytváří konečný vzor. Tyto pruhy
nejsou už z jedné látky, ale jsou stejně jako bloky sešity z jednotlivých dílků.
Schéma vzoru ukazuje práci s bloky
a meziproužky. Při samotném šití
vás potrápí místa, kde se potkají
velmi ostré nebo naopak velmi tupé
úhly.





23
Do pravoúhlé sítě můžete pravidelně střídat dva
nebo tři bloky. Na tomto quiltu je každý blok řešen
s malou barevnou úpravou, takže vyniknou tvary
vzniklé až po složení dvou různých bloků. Všimněte
si, jak jdou složit z různě velkých trojúhelníků tvary,
které působí opticky jako oblouk. Příprava tohoto
projektu je složitější právě kvůli barevnému řešení.
Na modrou deku si můžete našít od každého ze tří
různých bloků potřebný počet, protože jsou všechny
stejné. Kompozice vznikla jen pootočením bloků při
sešívání do řad. Kdybyste si chtěli pohrát s barvami
stejně jako u hnědého quiltu, nabízí se varianta
tmavých tónů ve středu a jejich zesvětlování
směrem ke krajům. Vznikla by mořská hlubina.





24
Mění se jen velikost bloku
Máte jeden oblíbený blok, nebo vás prostě nebaví klasické patchworkové kombinace několika bloků? Můžete
vyzkoušet kompozici, ve které se jeden blok směrem od středu zmenšuje, či zvětšuje. Výsledkem bude prosto -
rově působící dílko, které se tradičnímu patchworku bude podobat jen trochu. Blok můžete zvolit jakýkoliv,
limitující bude možnost deformovat čtvercový blok podle zadaných parametrů. Na počítači to zvládnete hravě
za pomoci grafického editoru, kterých je k dispozici mnoho. Pokud budete pracovat s tužkou a milimetrovým
papírem, zvolte blok, který dokážete zkonstruovat jednoduchým dělením úseček.
Schéma
kompozice
je stejné pro
obě varianty.
Velikost bloků
v další řadě
je o polovinu
menší. Pokud
zvolíte jiný
systém, bude
jiný i optický
efekt.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém
obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.