načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Od Ansonů až k Airbusům – Stanislav Vystavěl

Od Ansonů až k Airbusům
-16%
sleva

Kniha: Od Ansonů až k Airbusům
Autor: Stanislav Vystavěl

Kniha vychází téměř 12 let od vydání knihy autora Miroslava Moudrého “1. LETECKÝ DOPRAVNÍ PLUK“ ve vydavatelství Svět křídel (již několik let je vyprodaná) a nová kniha na ni v mnohém navazuje. Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  390 Kč 328
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Svět křídel
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 283
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), mapy, portréty, faksimile
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Vojenské letectvo. Dělostřelectvo. Ženijní jednotky. Technické služby armády. Chemické vojsko
Jazyk: česky
Vazba: vázaná
ISBN: 978-80-7573-019-0
EAN: 9788075730190
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha vychází téměř 12 let od vydání knihy autora Miroslava Moudrého “1. LETECKÝ DOPRAVNÍ PLUK“ ve vydavatelství Svět křídel (již několik let je vyprodaná) a nová kniha na ni v mnohém navazuje. Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a současnost našich vojenských “dopravek“. V r. 1945 byly ve Velké Británii zakoupené dva “ANSONY“ prvními vojenskými dopravními letouny s čs. kokardou na bocích trupů u Letecké dopravní skupiny Ruzyně. Od r. 2007 “nosí“ čs. kokardy na bocích motorových gondol dva Airbusy A 319CJ 24. základny dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely. Autor zpracoval více než sedmdesátileté období existence všech našich vojenských “dopravek“. Začíná stručným seznámením s etapou působení našich letců u Velitelství dopravního letectva (Transport Command RAF) v závěru II. světové války a poslední úkol 311. perutě při přepravě našich letců a repatriantů z Velké Británie do vlasti. Chronologicky pak může čtenář sledovat zřízení Letecké dopravní skupiny, Leteckého dopravního pluku Ruzyně/Kbely a následně všechny změny názvů pluku přejmenováním a reorganizacemi “1. dopravky“ až do přemístění 1. dopravního výsadkového leteckého pluku Kbely v r. 1959 na Moravu. Následuje “odbočka“ v chronologii, kdy v souvislosti s předpokládaným přemístěním 1. dvlp na Moravu je pro potřeby přepravy funkcionářů MNO a Velitelství letectva a PVOS již v červnu 1959 rozhodnuto “rozvinout“ Velitelskou letku VLaPVOS k 1. 10. 1959 na “Letecký oddíl VLaPVOS“ (ten byl několikrát přejmenován a přepodřízen), aby byl jako 7. letecký oddíl (tzv. “Vintrlíkův oddíl“) ve Kbelích k 1. 9. 1969 zrušen a jeho letecká technika spolu s částí personálu přemístěna k 50. spojovacímu leteckému pluku Kbely. Další etapa “1. dopravky“ pokračuje ročním působením v Prostějově a od r. 1960 přemístění do Mošnova. Tam v r. 1969, po zrušení 46. dopravní výsadkové letecké divize Olomouc a jejich vrtulníkových pluků “zažije“ reorganizaci a vytvoření Odloučené části 1. dvlp v Prostějově (s 3. a 4. vrtulníkovou letkou a 5. letkou An-2). To vše až do r. 1974, kdy “vrtulníkáři“ z Odloučené části 1. dvlp se stanou základem 51. vrtulníkového pluku Prostějov a v Mošnově pak až do r. 1986 působí jen “křídlatí“, přezbrojení na turbovrtulové An-12, An-26 a Turbolety L-410T. Od 1. 6. 1986 působí v Mošnově 1. smíšený letecký dopravní letecký pluk s 3. vrtulníkovou letkou s Mi-17. (Ta byla v říjnu 1992 zrušena). V r. 1993 byla “1. dopravka" v Mošnově zrušena a její “zbytky“ – přes Pardubice (u 36. smíšeného dopravního leteckého) nakonec skončily ve Kbelích… Zmíněné útvary mají přístupné archivní fondy ve VÚA/VHA Praha. Proto bylo možné v knize přiblížit vnitřní organizaci útvarů a zařadit řadu úplných jmenných a funkčních sestav útvarů v různých obdobích, také používanou a přidělenou leteckou techniku. **** Další větev útvarů lze nazvat „Od 50. kurýrního a spojovacího leteckého pluku z Klecan do Kbel, až k dnešní 24. základně dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely“. Tato část vznikla z veřejně přístupných informací a z pamětnických informací (Bez možnosti využití archivních fondů SpA zrušených útvarů z důvodu stanoviska příslušného velitele: “není žádoucí je zpřístupnit“. A to i přesto, že dokumenty, vzniklé do 31. 12. 1992 byly Zákonem č. 142/2005 § 157 odst. 3 “odtajněny“) Postupné jsou zmíněny všechny útvary, které byly vytvořeny ve Kbelích z 50. spojovacího leteckého pluku od r 1974 přejmenovávány a reorganizovány – 3. dopravní letecký pluk –, Dopravní pluk MNO/F MNO, opět 3. dopravní letecký pluk T. G. Masaryka, “půlroční“ 6. smíšený dopravní pluk, 6. základna dopravního letectva a od r. 2007 konečně dnešní 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely To vše doplňuje množství fotografií velitelů útvarů, velitelů letek a používané letecké techniky. Nechybí ani fotografie z několika leteckých nehod fondů VHA/VÚA Praha. Autor zpracoval více než se (chronologie organizační, personální a materiální výstavby československého a českého dopravního a spojovacího letectva v období od roku 1945 po současnost)

Předmětná hesla
Československo. Armáda. Letectvo
Česko. Armáda. Vzdušné síly
Česko. Armáda. Pozemní vojsko. Spojovací vojsko
Vojenské letectvoČeskoslovensko – 1945-1992
Vojenské letectvoČeskoOd 1993
Vojenská dopravní letadla
Vojenští letciČesko – 20.-21. století
spojovací vojsko – Česko – 20.-21. století
Kniha je zařazena v kategoriích
Stanislav Vystavěl - další tituly autora:
11. letecká základna a její předchůdci 11. letecká základna a její předchůdci
Bez nich by bloudili Bez nich by bloudili
Bez nich by nepřistáli Bez nich by nepřistáli
Letiště Letiště
Od 313. (čs.) perutě až k 4. stíhací letce Od 313. (čs.) perutě až k 4. stíhací letce
11. stíhací…“Invazní” (podruhé) 11. stíhací…“Invazní” (podruhé)
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.