načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Ochrana spotřebitele v EU při obchodování po internetu - Richard Havlík

Ochrana spotřebitele v EU při obchodování po internetu
-7%
sleva

Kniha: Ochrana spotřebitele v EU při obchodování po internetu
Autor: Richard Havlík

Ochrana spotřebitele je jednou z priorit unijního práva, která nabývá stále větší důležitosti. Z širokého pojmu ochrany spotřebitele jsem vybral dvě oblasti, které ovlivňují a ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  249 Kč 232
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Key publishing
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012
Počet stran: 157
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Datum vydání: 15.10.2012
Nakladatelské údaje: Ostrava, Key Publishing, 2012
ISBN: 978-80-7418-095-8
EAN: 9788074180958
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ochrana spotřebitele je jednou z priorit unijního práva, která nabývá stále větší důležitosti. Z širokého pojmu ochrany spotřebitele jsem vybral dvě oblasti, které ovlivňují a hlavně budou ovlivňovat každodenní život desítek milionů Evropanů.

Prodej zboží a služeb spotřebitelům po internetu je bezkonkurenčně nejrychleji se rozvíjející obchod celosvětově v rozsahu stovek miliard EUR.

Další oblastí, která je předmětem zájmu Evropské Komise, jsou prodeje uskutečňované mimo obchodní prostory.

Uvedené oblasti jsou upraveny Směrnicí 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku a Směrnicí 85/577/EHS o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory.

Na základě mohutného růstu objemu obchodů v těchto oblastech a také bezprecedentního technologického vývoje v oblasti obchodování po internetu vznikla potřeba nové právní úpravy, která byla přijata koncem roku 2011 ve formě Směrnice 2011/83/EU. Je povinností členských států Evropské unie tuto směrnici implementovat v národních legislativách do roku 2014. (implementace směrnic o ochraně spotřebitele 85)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1

OCHRANA SPOTŘEBITELE V EU

PŘI OBCHODOVÁNÍ PO INTERNETU

Implementace směrnic o ochraně spotřebitele

85/577/EHS (smlouvy uzavřené mimo obchodní

prostory) a 97/7/ES (smlouvy uzavřené na dálku)

v zemích EU a změny v nové harmonizační směrnici

o ochraně spotřebitele 2011/83/EU

KEY Publishing s.r.o.

Ostrava

2012

Richard Havlík


© Richard Havlík 2012

Foto na obálce © Luminis/Fotky&Foto

ISBN 978-80-7418-095-8 (KEY Publishing s.r.o.)

ISBN 978-80-87255-50-6 (B.I.B.S., a.s.)

Publikace byla vydána ve spolupráci s vysokou školou B.I.B.S., a.s.


Abstrakt

Ochrana spotřebitele je jednou z priorit unijního práva, která nabývá stá

le větší důležitosti. Z širokého pojmu ochrany spotřebitele jsem si vybral 2 oblasti, které ovlivňují a hlavně budou ovlivňovat každodenní život desítek milionů Evropanů.

Prodej zboží a služeb spotřebitelům po internetu je bezkonkurenčně nej

rychleji se rozvíjející obchod celosvětově v rozsahu stovek miliard EUR. Proto i Evropská Komise věnuje tomuto fenoménu značnou pozornost. Další oblastí, která je předmětem zájmu Evropské Komise, jsou prodeje uskutečňované mimo obchodní prostory. Stává se, že se nepoctiví podnikatelé občas sníží k jednání nejen na hraně zákona, ale bohužel často i za hranou zákona, přičemž se tyto osoby zaměřovaly na ty skupiny občanů, u kterých předpokládaly, že jejich problematické obchodní praktiky neprohlédnou či se budou jen obtížně bránit – specificky mám na mysli reklamní zájezdy pro seniory.

Výše uvedené oblasti jsou upraveny Směrnicí 97/7/ES o ochraně spotřebi

tele v případě smluv uzavřených na dálku a Směrnicí 85/577/EHS o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory.

Na základě mohutného růstu objemu obchodů v uvedených oblastech

a také bezprecedentního technologického vývoje v oblasti obchodování po

internetu vznikla potřeba nové právní úpravy, která byla přijata koncem

roku 2011 ve formě Směrnice 2011/83/EU. Je povinností členských států

Evropské unie tuto směrnici implementovat v národních legislativách do

roku 2014.

Nabízí se tedy jako velmi zajímavé a aktuální připravit publikaci jako

právní komparaci na téma:

Implementace směrnic 85/577/EHS a 97/7/ES o ochraně spotřebitele

v zemích EU a změny v nové harmonizační směrnici o ochraně spotřebite

le 2011/83/EU – Příručka pro provozovatele internetových obchodů. Abstract

Consumer protection is one of the priorities of European Community law which is ever increasing in importance. I chose two areas from the broad topic of consumer protection which affect and shall have an impact on the daily lives of millions of Europeans.

Sale of goods and services to consumers through the Internet is undoubtedly the fastest growing business worldwide totalling hundreds of billions of Euro. Therefore, even the European Commission pays special attention to this phenomenon. Another area closely watched by the European Commission are contracts negotiated away from business premises. Unfortunately it often happens that dishonest businessmen operate on the legal borderline, and often even beyond it, while they focus on those consumer groups which they presume will not uncover their dubious business practices or will find it difficult to defend themselves against – I particularly mean promotional campaigns aimed at senior citizens.

The above areas are regulated for by the Directive 97/7/EC on consumer protection in respect of distance contracts and Directive 85/577/EEC on consumer protection for contracts negotiated away from business premises.

The enormous increase in sales in the said areas and the unprecedented technological development in e-commerce has given the need for new legislation which was passed at the end of 2011 in the form of Directive 2011/83/ EU. EU member states are bound to implement this Directive into national legislations by 2014.

Consequently, it seems very interesting and contemporary to prepare a publication as a legal comparison on the topic:

Implementation of Directives 85/577/EEC and 97/7/EC on consumer protection in EU member states and changes in the new harmonization Directive on consumer protection 2011/83/EU – Handbook for e-shop operators.

5

Obsah

Abstrakt ..........................................................................................................................................3

Abstract ..........................................................................................................................................4

Seznam obrázků ........................................................................................................................... 10

Předmluva ..................................................................................................................................... 11

1. Úvod ........................................................................................................................................12

1.1 Vymezení řešeného problému ............................................................................................12

1.2 Smysl a cíle publikace ........................................................................................................13

1.2.1 Obecně.....................................................................................................................13

1.2.2 Dílčí cíle publikace .................................................................................................14

1.3 Teoretická východiska ........................................................................................................15

1.3.1 Srovnávání, srovnávací věda ..................................................................................15

1.3.2 Základní prvky komparace .....................................................................................16

1.3.3 Podobnost, různost, srovnatelnost .........................................................................17

1.3.4 Srovnávání práva ....................................................................................................17

1.3.5 Druhy právní komparace ........................................................................................18

1.3.5.1 Makrokomparatistika a mikrokomparatistika ..................................................18

1.3.5.2 Regionální komparatistika ................................................................................18

1.3.5.3 Komparatistika s cizím prvkem a komparatistika vlastní ...............................19

1.3.5.4 Historická komparatistika ................................................................................19

1.3.5.5 Srovnávání etnografické ...................................................................................19

1.3.5.6 Komparatistika bilaterální a multilaterální......................................................19

1.3.5.7 Srovnávání dle systematiky právního řádu .....................................................19

1.3.6 Srovnávací právní věda a výzkum cizího práva ....................................................19

1.3.7 Srovnávací metodika ..............................................................................................20

1.3.7.1 Metoda poznání ................................................................................................20

1.3.7.2 Pomocné komparatistické metody ...................................................................20

1.3.7.2.1 Analýza a syntéza ...................................................................................20

1.3.7.2.2 Indukce a dedukce .................................................................................21

1.3.7.2.3 Abstrakce ................................................................................................21

1.3.7.2.4 Exaktní metody.......................................................................................21

1.3.8 Metodologické přístupy ke komparaci ..................................................................21

1.3.9 Jevová stránka a podstata předmětů komparace ....................................................22

1.3.10 Úkoly a cíle srovnávací právní vědy ......................................................................23

1.4 Metody výzkumu ................................................................................................................23

1.4.1 Výzkumná oblast, Výzkumné téma a Výzkumná otázka .......................................24

1.4.2 Dílčí výzkumné otázky ...........................................................................................25

1.4.3 Výzkumná situace ...................................................................................................26

1.4.4 Dílčí výzkumná otázka 1.........................................................................................30

1.4.5 Dílčí výzkumná otázka 2 ...................................................................................31

1.4.6 Dílčí výzkumná otázka 3.........................................................................................32

1.4.7 Plán výzkumů .........................................................................................................32

1.4.7.1 Metodologie výzkumů ......................................................................................33

1.4.7.2 Plán výzkumu 1 ................................................................................................33

1.4.7.3 Plán výzkumu 2 ................................................................................................34

1.4.7.4 Plán výzkumu 3 ................................................................................................34

1.4.8 Etické aspekty výzkumu .........................................................................................35

2. Komparace implementace právní ochrany spotřebitele v případě smluv

uzavřených na dálku dle Směrnice 97/7/ES v zemích Evropské Unie – výzkum .....................36

2.1 Zařazení předmětné problematiky do europeizace práva .................................................36

2.2 Právní úprava ochrany spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku

ve Směrnici 97/7/ES ...........................................................................................................39

2.3 Implementace směrnice 97/7/ES v Občanském zákoníku, z. 40/1964 Sb.........................40

2.4 Porovnání některých klíčových znaků implementací Směrnice 97/7/ES

v jednotlivých zemích EU ....................................................................................................43

2.4.1 Definice ...................................................................................................................43

2.4.1.1 Definice Spotřebitele ........................................................................................43

2.4.1.2 Definice Dodavatele ..........................................................................................44

2.4.1.3 Smlouvy spadající pod rozsah Směrnice .........................................................44

2.4.1.3.1 Definice pojmu „smlouvy uzavřené na dálku“ ......................................44

2.4.1.3.2 Definice „prostředků komunikace na dálku“ ........................................45

2.4.2 Výjimky ...................................................................................................................45

2.4.2.1 Smlouvy uzavřené prostřednictvím prodejních automatů

či automatizovaných prodejních prostor .........................................................45

2.4.2.2 Smlouvy uzavřené s telekomunikačními operátory

prostřednictvím veřejných placených telefonů. ..............................................45

2.4.2.3 Smlouvy na výstavbu či prodej nemovitostí ...................................................46

2.4.2.4 Smlouvy uzavřené na veřejné dražbě ..............................................................46

2.4.2.5 Smlouvy o dodávce potravin apod. pravidelnou donáškovou službou ..........46

2.4.2.6 Smlouvy o poskytování ubytovacích, přepravních, stravovacích

nebo zábavních služeb .....................................................................................47

2.4.3 Nástroje ochrany Spotřebitele ................................................................................47

2.4.3.1 Informační povinnost .......................................................................................47

2.4.3.1.1 Předběžné informace (článek 4 Směrnice) ...........................................47

2.4.3.1.2 Písemné potvrzení ..................................................................................48

2.4.3.1.2.1 Formální požadavky ......................................................................49

2.4.3.1.2.2 Čas potvrzení .................................................................................49

2.4.3.1.2.3 Minimální rozsah informace, která musí být poskytnuta

v každém případě při uzavření smluv na dálku. ..........................50

2.4.3.1.3 Sankce za porušení informační povinnosti ...........................................50

2.4.3.1.3.1 Prodloužení lhůty pro odstoupení ................................................50

2.4.3.1.3.2 Právo konkurentů žalovat náhradu škody ....................................51

2.4.3.1.3.3 Pokuty, administrativní sankce .....................................................51

2.4.3.2 Právo odstoupit od smlouvy.............................................................................51

2.4.3.2.1 Výjimky z práva odstoupit .....................................................................51

2.4.3.2.1.1 Výjimka z práva odstoupit, pokud dodávka služeb začala se

souhlasem Spotřebitele před koncem lhůty 7 pracovních dní ....51

2.4.3.2.1.2 Výjimka z práva odstoupit v případě zboží nebo služeb, jejich

cena je závislá na výkyvech finančního trhu ...............................51

2.4.3.2.1.3 Výjimka z práva odstoupit v případě, že zboží je

vyrobeno / upraveno na základě požadavků Spotřebitele. ..........52

2.4.3.2.1.4 Výjimka z práva odstoupit u audio či video nahrávek

či počítačového software. ..............................................................52

2.4.3.2.1.5 Výjimka z práva odstoupit u novin, periodik a časopisů .............53

2.4.3.2.1.6 Výjimka z práva odstoupit v případě her a loterií........................53

2.4.3.2.2 Formální požadavky pro výkon práva odstoupit ..........................54

2.4.3.2.3 Lhůta pro odstoupení .............................................................................54

2.4.3.2.3.1 Délka lhůty ....................................................................................54

2.4.3.2.3.2 Počátek lhůty .................................................................................55

2.4.3.2.3.3 Poštovní pravidlo ...........................................................................55

2.4.3.2.4 Účinek odstoupení .................................................................................55

2.4.3.2.5 Zrušení smlouvy o úvěru .......................................................................56

2.4.3.3 Plnění ................................................................................................................56

2.4.3.3.1 Povinnost plnit objednávku do 30 dní ...................................................56

2.4.3.3.2 Povinnost Dodavatele informovat a vrátit plnění v případě

nedostupnosti zboží nebo objednané služby ........................................57

2.4.3.4 Platba platební kartou – zneužití karty ............................................................57

2.4.3.5 Prodej bez objednávky (Setrvačný prodej) ......................................................58

2.4.3.5.1 Zákaz dodávek zboží či služeb bez toho aby byly objednány ..............58

2.4.3.5.2 Zproštění spotřebitele povinnosti zaplatit cenu v případech

nevyžádané dodávky, přičemž neexistence

akceptace neznamená souhlas ...............................................................58

2.4.4 Použití opcí – národních možností úpravy dle Směrnice .....................................59

2.4.4.1 Možnost pro členské státy umožnit Dodavateli dodat

Spotřebiteli zboží nebo služby stejné kvality a ceny ......................................59

2.4.4.2 Možnost členských států přenést důkazní břemeno na Dodavatele. ..............60

2.4.4.3 Možnost členských států zakázat uvádění na trh některých výrobků

a služeb jako jsou např. léčiva. ........................................................................60

2.5 Objektivizace expertem ......................................................................................................60

3. Komparace implementace právní úpravy ochrany spotřebitele v případě smluv

uzavřených mimo obchodní prostory dle Směrnice 85/577/EHS v zemích Evropské Unie .....62

3.1 Zařazení předmětné problematiky do europeizace práva .................................................62

3.2 Právní úprava ochrany spotřebitele v případě smluv uzavřených

mimo obchodní prostory ve Směrnici 85/577/EHS ...........................................................62

3.3 Implementace směrnice 85/577/EHS v Občanském zákoníku, z. 40/1964 Sb. .................63

3.4 Porovnání některých klíčových znaků implementací

Směrnice 85/577/EHS v jednotlivých zemích EU ............................................................64 3.4.1 Obecná aplikace směrnice ......................................................................................65

3.4.2 Zboží a služby .........................................................................................................65

3.4.3 Otázka charitativních organizací ...........................................................................65

3.4.4 Smlouvy vyjednávané jako doorselling, ale uzavřené později ..............................66

3.4.5 Návštěvy požadované spotřebitelem ......................................................................66

3.4.6 Výjimky z doorsellingové regulace: ........................................................................66

3.4.7 Důkazní břemeno ....................................................................................................68

3.4.8 Nástroje ochrany spotřebitele .................................................................................69

3.4.8.1 Informační povinnost .......................................................................................69

3.4.8.2 Právo na odstoupení .........................................................................................69

3.4.8.3 Počátek lhůty pro odstoupení od smlouvy ......................................................70

3.4.8.4 Poštovní pravidlo / pravidlo o zaslání oznámení odstoupení od smlouvy .....71

3.4.8.5 Formální požadavky na oznámení o odstoupení od smlouvy .........................71

3.4.8.6 Efekt odstoupení ...............................................................................................71

4. Komparace směrnic na ochranu spotřebitele 85/577/EHS a 97/7/ES s novou

směrnicí na ochranu spotřebitele2011/83/EU, která je nahrazuje ..........................................73

4.1 Komparace směrnice 97/7/ES a relevantní části směrnice 2011/83/EU ............................75

4.1.1 Článek 1 směrnice 97/7/ES .....................................................................................75

4.1.2 Článek 2 směrnice 97/7/ES – Definice ....................................................................75

4.1.3 Článek 3 směrnice 97/7/ES – výjimky z působnosti směrnice ..............................76

4.1.4 Článek 4 směrnice 97/7/ES – Předběžné informace ...............................................76

4.1.5 Článek 5 směrnice 97/7/ES – Písemné potvrzení informací ..................................82

4.1.6 Článek 6 směrnice 97/7/ES – Právo odstoupit od smlouvy ...................................82

4.1.7 Článek 7 směrnice 97/7/ES – Plnění .......................................................................87

4.1.8 Článek 8 směrnice 97/7/ES – Placení kartou ..........................................................87

4.1.9 Článek 9 směrnice 97/7/ES – Setrvačný prodej .....................................................87

4.1.10 Článek 10 směrnice 97/7/ES ..................................................................................87

4.1.11 Článek 11 směrnice 97/7/ES – Právní ochrana. .....................................................87

4.1.12 Článek 12 směrnice 97/7/ES – Nepromlčitelnost – Kogentní povaha směrnice ...88

4.1.13 Článek 13 směrnice 97/7/ES ...................................................................................88

4.1.14 Článek 14 směrnice 97/7/ES – Minimální doložka – úroveň harmonizace ...........88

4.1.15 Článek 15 směrnice 97/7/ES – Provádění ...............................................................88

4.1.16 Článek 16. směrnice 97/7/ES – Informování spotřebitelů .....................................89

4.1.17 Článek 17 směrnice 97/7/ES – Systémy stížností...................................................89

4.1.18 Článek 18 směrnice 97/7/ES – Vstup v platnost ....................................................89

4.1.19 Článek 19 směrnice 97/7/ES – Určenost členským státům ....................................89

4.2 Komparace směrnice 85/577/EHS a relevantní části směrnice 2011/83/EU .....................89

4.2.1 Článek 1 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................89

4.2.2 Článek 2 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................90

4.2.3 Článek 3 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................90

4.2.4 Článek 4 směrnice 85/577/EHS – poučení spotřebitele

o právu odstoupit od smlouvy ................................................................................90


4.2.5 Článek 5 směrnice 85/577/EHS – odstoupení od smlouvy ....................................92

4.2.6 Článek 6 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................93

4.2.7 Článek 7 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................93

4.2.8 Článek 8 směrnice 85/577/EHS ..............................................................................93

4.3 Nová ustanovení směrnice 2011/83/EU, která nebyla v žádné podobě

obsažena v dosavadních směrnicích 85/577/EHS a 97/7/ES .............................................94

4.3.1 Kapitola II – Informace pro spotřebitele v případě smluv

jiných než smluv uzavřených na dálku či smluv uzavřených

mimo obchodní prostory – článek 5. ......................................................................94

4.3.2 Článek 19 směrnice 2011/83/EU – Poplatky za používání způsobu platby ..........95

4.3.3 Článek 20 směrnice 2011/83/EU – Přechod rizika .................................................95

4.3.4 Článek 21 směrnice 2011/83/EU – Komunikace po telefonu .................................95

4.3.5 Článek 22 směrnice 2011/83/EU – Dodatečné platby ............................................96

4.3.6 Kapitola VI směrnice 2011/83/EU – Závěrečná ustanovení ...................................96

4.3.7 Kapitola VI Směrnice 2011/83/EU – Článek 31 – Zrušení .....................................96

5. Diskuse ...................................................................................................................................97

6. Závěr ......................................................................................................................................101

7. Literatura ..............................................................................................................................103

Příloha 1 ..................................................................................................................................... 106

Příloha 2 ......................................................................................................................................117

Příloha 3 ......................................................................................................................................121 Předmluva

Se zájmem jsem důkladně prostudovala návrh výzkumu Komparace implementace právní ochrany spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku dle Směrnice 97/7/ES v zemích Evropské Unie i jeho následnou realizaci a musím konstatovat, že zjištěné skutečnosti a jejich interpretace odpovídají mým zkušenostem a praktickým poznatkům, které jsem nabyla v průběhu svého působení na Generálním ředitelství Vnitřní trh v Evropské Komisi v Bruselu. Oblast výzkumu Richarda Havlíka mi nebyla cizí, jelikož v rámci své praxe v Evropské komisi, jsem se zabývala především směrnicí o elektronickém obchodu, která má úzkou návaznost právě na směrnici 97/7/ES, jakož i na směrnice z oblasti autorského práva a nařízení upravující právo rozhodné pro smluvní a mimosmluvní závazkové vztahy. Otázka související s problematikou obchodování po internetu a jeho regulace na úrovni Evropské Unie tudíž velice souvisí s mou prací pro Komisi. Proto považuji uskutečněný výzkum z odborného hlediska unijního práva (komunitárního ve smyslu před platností Lisabonské smlouvy) za kvalitně provedený, obsáhlý a velice přínosný.

Tato oblast je skutečně velice komplikovaná, právě díky množství tzv. sekundárního unijního práva a tento výzkum velmi přehledně a systematicky tuto oblast analyzuje.

Eva Martinicová,

Policy Manager, Google

Eva má rozsáhlé zkušenosti z pozice národního experta při Evropské Komisi v Bruselu, kde působila v Generálním ředitelství Vnitřní trh jako právník (legal officer) a zabývala se především směrnicí o elektronickém obchodu v návaznosti na  související právo EU.  V rámci své  praxe se  taktéž zabývala  otázkami spojenými s předmětnou směrnicí 97/7/ES, jakož i se  směrnicemi  z oblasti autorského práva, audiovize, jakož i nařízeními z oblasti meziná- rodního práva soukromého – právo rozhodné pro smluvní a mimosmluvní závazkové vztahy, tzv. nařízení Řím I a Řím II.

KAPITOLA

Úvod

1

1.1 Vymezení řešeného problému

Ochrana spotřebitele je jednou z důležitých oblastí, která je harmonizo

vána unijním právem EU.

V této práci se budu věnovat dvěma konkrétním oblastem, a to imple

mentaci Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku implementaci Směrnice 85/577/EHS o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory.

Jedná se o problematiku, které je v EU věnována podstatná pozornost.

Proto na základě vývoje trhu předložila Evropská komise návrh zcela nové Směrnice na ochranu spotřebitele 2011/83/EU, která reflektuje jak vývoj trhu, tak i technologický vývoj, obzvláště mohutný vývoj v oblasti internetového obchodování, a nahrazuje výše uvedené směrnice.

Nová Směrnice 2011/83/EU byla předmětem dlouhých a mnohdy ostrých diskusí v Evropském Parlamentu i v Komisi a tato diskuse trvala 3 roky. V průběhu roku 2011 bylo dosaženo kompromisu zúčastněných stran a koncem roku 2011 tak mohla být tato Směrnice přijata.

Jednotlivé státy Evropské unie ji pak musí ve své legislativě implementovat do roku 2014. Proto je důležité se zamyslet, jaké hlavní rozdíly vzhledem k doposud platným směrnicím nová směrnice přináší.

Jistě se každý z nás setkal nebo setká v životě s nákupem po internetu. Je to fenomén, který roste v objemu pravidelně o 30-40% ročně a jen v roce 2010 přesáhl internetový prodej v ČR objem 30 miliard Kč.

Je sice příjemné objednávat zboží z pohodlí domova, zaplatit kupní cenu kreditní kartou či dobírkou při převzetí, ale co dělat když (v lepším případě) obdrží spotřebitel zboží špatné velikosti, jiného typu nebo (v horším případě) poškozené. Nebudeme se zde zabývat podvody typu, že místo notebooku přijde úhledně zabalená cihla – to se u slušných internetových obchodů dnes opravdu nestává a spotřebitelé se naučili objednávat u desítek těch spolehlivých internetových obchodů, o nichž lze poměrně jednoduše dnes i pro méně zdatné spotřebitele pomocí internetu ověřit jejich dobrou serióznost.

A právě Směrnice 97/7/ES vytváří rámec pro evropskou harmonizaci ochrany spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku.

Také se budu věnovat další oblasti, a to implementaci Směrnice 85/577/ EHS o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mino obchodní prostory, a to především proto, že nová Směrnice 2011/83/EU ji také nahrazuje.

Jistě se každý z nás setkal v životě s některým podomním obchodníkem, který mu nabízel více či méně výhodné zboží či služby. Stejně tak každý jistě dostal do poštovní schránky náborový leták na reklamní akci s obědem zdarma, kde bude „nezávazně“ předveden nějaký výrobek pro domácnost.

Problém spočívá v tom, že uvedené praktiky jsou velmi často na samé hraně zákona a nezřídka i za hranou zákona, přičemž oběťmi jsou často sociálně slabé skupiny, kde obchodníci předpokládají, že se budou jejich praktikám pouze obtížně bránit, např. senioři.

Proto Evropská Unie věnuje dané oblasti patřičnou pozornost a snaží se formou směrnice provést harmonizaci právní úpravy napříč státy EU.

I když Směrnice 85/577 není obsáhlá, přesto definuje poměrně jasný princip pro evropskou harmonizaci ochrany spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory.

Jak již bylo zmíněno, výše uvedené směrnice jsou nahrazeny novou směrnicí 2011/83/EU, a proto provedu komparaci za účelem analýzy změn nové směrnice vůči starým, které jsou nahrazovány. 1.2 Smysl a cíle publikace

Smysl a cíle této publikace jsou spojité nádoby, a proto je nebudu oddělovat. 1.2.1 Obecně

Cílem publikce je podrobně zmapovat aktuální implementaci Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku v jednotlivých zemích Evropské unie a porovnat současnou právní úpravu s požadavky právě přijaté nové komplexní Směrnice o ochraně spotřebitele 2011/83/EU, která původní Směrnici 97/7/ES zcela nahrazuje. Jelikož tato směrnice nahrazuje současně i Směrnici 87/577/EHS, budu se věnovat i jí.

Smyslem publikace je poskytnout čtenáři komplexní přehled o podstatných legislativních požadavcích na ochranu spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku a v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory v jednotlivých členských zemích Evropské unie. Současně se čtenář seznámí s novými požadavky, které v dané oblasti klade Směrnice 2011/83/EU.

Publikace je určena širokému okruhu čtenářů, kteří se zabývají nebo hodlají zabývat mimo jiné i obchodováním po internetu v zemích Evropské unie. Dnes již skoro každá společnost a i mnoho podnikatelů – fyzických osob nabízejí prodej svých výrobků a služeb po internetu, mnohdy i se záměrem prodávat nejen ve své vlasti, ale v celé Evropské unii.

A právě v tom okamžiku musí do svých obchodních podmínek platných v jednotlivých zemích Evropské unie zohlednit všechny různé legislativní požadavky na ochranu spotřebitele platné v právních řádech jednotlivých zemí Evropské unie v oblasti smluv uzavřených na dálku.

Proto přicházím s touto prací, abych základní požadavky v jednotlivých zemích porovnal a sumarizoval. To dá zájemci možnost kvalifikovaně posoudit, co podstatného musí v dané zemi v oblasti ochrany spotřebitele u internetových prodejů dodržet a může se tedy kvalifikovaněji rozhodnout, zda pro něj v tom případě má či nemá smysl své výrobky a služby prostřednictvím internetu v dané zemi nabízet a prodávat.

Obdobná je situace i u smluv uzavřených mimo obchodní prostory.

I tam je v případě prodeje v jiných zemích potřeba respektovat relevantní právní úpravy. Proto také tyto právní úpravy v zemích Evropské unie analyzuji a porovnám. 1.2.2 Dílčí cíle publikace

Dílčími cíli publikace jsou:

I. Identifikovat a popsat teoretická východiska, konkrétně pojednat

o porovnávací právní vědě

II. Popsat, naplánovat a provést potřebný výzkum

III. Analyzovat současnou implementaci Směrnice 97/7/ES o ochraně

spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku v jednotlivých ze

mích Evropské unie a provést vzájemnou komparaci

IV. Analyzovat současnou implementaci Směrnice 85/577/EHS o ochra

ně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory

v jednotlivých zemích Evropské unie a provést vzájemnou komparaci

V. Analyzovat a komparovat Směrnici 97/7/ES a Směrnici 85/577/EHS

v porovnání s novou Směrnicí 2011/83/EU, která je nahrazuje a do

roku 2014 musí být implementována do právních řádů členských

zemí Evropské unie

VI. Diskuze nad novou směrnicí 2011/83/EU ve srovnání se současným

stavem


15

Poznámka:

V této práci využívám v kapitolách 2 a 3 z podstatné části svých předchozích původních prací – assignmentů při studiu LLM na B.I.B.S. a.s., a to konkrétně z modulů Občanské právo v kontextu práva EU

1

a Obchodní prá

vo v kontextu práva EU

2

.

1.3 Teoretická východiska 1.3.1 Srovnávání, srovnávací věda

Základním teoretickým konceptem této publikace je srovnávání. Srovnávání je nám vrozené a uplatňujeme ho po celý život a většinou si to ani přesně neuvědomujeme. Dobře to vystihuje Graveson

3

: „Srovnávání je myšlenkový

proces, jemuž se člověk nemůže vyhnout“. Srovnávání uplatňujeme dnes a denně zcela automaticky v běžném životě – např. při výběru obleku do zaměstnání, při výběru večeře v restauraci, při výběru, kam půjdu o víken

du do kina apod.

Vědecký obor, který se zabývá srovnáváním, se nazývá srovnávací věda

nebo také komparatistika. Její stručnou, ale přesnou definici uvádí náš prav

děpodobně nejuznávanější představitel srovnávací právní vědy, Prof. V.

Knapp

4

: „Srovnávací právní věda, zvaná též komparatistika, je nejstručně

ji řečeno, věda, která vyvozuje vědecké poznání srovnáváním (komparací) svého předmětu.“

V současné době se pojem srovnávací vědy používá především v oblasti věd společenských a humanitních jako srovnávací literární věda, srovnávací jazykověda nebo právě srovnávací právní věda – právní komparatistika.

Existují samozřejmě i další definice, které tak dohromady poměrně komplexně charakterizují daný obor:

„ Právní komparatistika... je srovnávací právní věda. Předmětem je poznávání a rozlišování shodných, podobných či rozdílných prvků právních systémů“

5

1

Havlík, R.: Assignment Implementace směrnice 85/577/EHS O ochraně spotřebitele v pří

padě smluv uzavřených mimo obchodní prostory v jednotlivých zemích EU, B.I.B.S. a.s. Brno, 2010 2

Havlík, R.: Assignment Implementace směrnice 97/7/ES O ochraně spotřebitele v případě

smluv uzavřených na dálku v jednotlivých zemích EU, B.I.B.S. a.s., Brno, 2011 3

Graveson, R.: Philosophy and Function in Comparative law, The International and Compa

rative Law Quarterly, Vol 7, Part 4, 1958 4

Knapp, V.: Velké právní systémy (Úvod do srovnávací právní vědy). 1. vydání, Praha,

C.H. Beck, 1996 5

Hungr, P.: Srovnávací právo, právní kultury. Ostrava: KEY Publishing s.r.o., 2008


16

„...je seznamování se s cizími právními řády... srovnávací výzkum práva... věda střetů ... proces zkoumání právních řádů za účelem sbližování, diferencování a harmonizování“

6

„... je jednou z teoretických složek právní vědy“

7

Někdy se místo pojmu srovnávací právní věda používá pojem srovnávací právo, což má původ v překladu anglického pojmu Comparative Law, běžně používaného v anglické literatuře. V češtině se ale nejedná o přesné označení. Nyní je dobré posoudit francouzskou terminologii, která je výstižnější a označuje droit comparé, tedy právo srovnávané. V němčině se používá termín Rechtsvergleichung, tedy srovnávání práva nebo vergleichende Rechtslehre, což je srovnávací právní věda.

Srovnávací právo jako takové formálně právně neexistuje, existuje však srovnávací právní věda neboli právní komparatistika. Je však dlužno podotknout, že termín srovnávací právo je i přesto hojně používán i v odborné literatuře.

Nezbytným předpokladem srovnávací vědy je mít co srovnávat, tedy různost předmětu srovnání. Předměty srovnání musí být nejméně dva, může jich však být i více, nejvýše však teoreticky až nekonečně, nikoli nespočetně.

Jistě, v praxi musí být předmětů srovnávání nejvýše tolik, aby bylo v lidských silách výzkumníka nebo výzkumného týmu či v možnostech podpůrných technických zařízení (počítače) takové srovnávání v přiměřeném čase zvládnout. 1.3.2 Základní prvky komparace

Rozeznáváme dva prvky komparace, a to

•  Comparatum – to, co se srovnává,

•  Comparandum – to, co má být s prvním srovnáváno

Často jsou tyto pojmy vzájemně zaměnitelné a jejich určení je dáno tím, kdo srovnávání provádí. Samozřejmě, pokud je comparatum pevně dané (jakýsi etalon) a comparand více, nelze o zaměnitelnosti hovořit.

Dalším nezbytným prvkem komparace je tertium comparationis, tedy takzvaný porovnávací základ, neboli jistý znak, rys, vlastnost společná pro comparatum i comparandum.

Komparace tak předpokládá nejen různost srovnávaných předmětů, ale současně i jejich srovnatelnost, tedy existenci takových shodných znaků, které umožňují rozumné srovnání.

Z formálního logického hlediska je rozhodující složkou logického vztahu prvek, který takový vztah určuje – relátor. Tím je v případě právní komparace tertium comparationis. 6

Štefanovič, M. a kol.: Svetové právne systémy. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského

v Bratislave 7

Štefanovič, M.: Základy porovnávacej právovědy. Bratislava: Vydavatelské oddelenie Práv

nickej fakulty Univerzity Komenského, 1996



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist