načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Obchodní podnikání ve 21. století - Věra Mulačová; Petr Mulač; kolektiv

Obchodní podnikání ve 21. století

Elektronická kniha: Obchodní podnikání ve 21. století
Autor: Věra Mulačová; Petr Mulač; kolektiv

Ucelený výklad problematiky obchodního podnikání Ucelený výklad problematiky obchodního podnikání. Výklad základních pojmů a souvislostí z oblasti obchodu. Vysvětlení ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  526
+
-
17,5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 520
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Obchod
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4780-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Ucelený výklad problematiky obchodního podnikání Ucelený výklad problematiky obchodního podnikání. Výklad základních pojmů a souvislostí z oblasti obchodu. Vysvětlení nejdůležitějších oblastí řízení jednotlivých činností obchodní firmy. Chování spotřebitelů a marketingové vlivy, které na něj působí. Specifické oblasti řízení obchodu. Mezinárodní obchod a jeho role v současné tržní ekonomice Výklad základních pojmů a souvislostí z oblasti obchodu. Vysvětlení nejdůležitějších oblastí řízení jednotlivých činností obchodní firmy. Chování spotřebitelů a marketingové vlivy, které na něj působí. Specifické oblasti řízení obchodu. Mezinárodní obchod a jeho role v současné tržní ekonomice.

Popis nakladatele

Publikace seznamuje se základními pojmy a souvislostmi z oblasti obchodu, vymezuje postavení obchodních firem na trhu a nastiňuje aktuální trendy předpokládaného vývoje. Zaměřuje se na klíčové oblasti managementu obchodních firem, tj. územní strategii, ekonomické i technické aspekty výstavby obchodních jednotek, marketing, finanční řízení, obchodní logistiku specifické manažerské funkce v obchodě a řízení provozu obchodních firem. Velký důraz je kladen na pochopení role spotřebitele. Závěrečnou část tvoří problematika obchodování na zahraničních trzích. Kromě teoretického výkladu obsahuje informace z praxe. Text je prokládán tabulkami a grafy, každá kapitola je zakončena případovou studií nebo příkladem z praxe. Otázky a úkoly na konci kapitol prověří, zda čtenář správně pochopil výklad a přimějí ho přemýšlet o problematice komplexně a v souvislostech. Publikace zaplňuje mezeru na trhu a je jedinečná z hlediska aktuálnosti a ucelenosti zpracovávané problematiky.

Předmětná hesla
Obchod -- 21. stol.
vnitřní obchod -- 21. stol.
Zahraniční obchod -- 21. stol.
Obchodní podniky -- 21. stol.
Podnikový management -- 21. stol.
Zařazeno v kategoriích
Věra Mulačová; Petr Mulač; kolektiv - další tituly autora:
Podniková ekonomika Podniková ekonomika
 (e-book)
Podniková ekonomika Podniková ekonomika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obchodní podnikání

ve 21. století

Věra Mulačová, Petr Mulač a kolektiv

• obchod v tržní ekonomice • maloobchod a velkoobchod

• mezinárodní obchod a vnější ekonomické vztahy

• spotřebitel a obchod • výstavba obchodních jednotek

• řízení obchodních firem

Publikace z nakladatelství Grada Publishing si můžete zakoupit u svého knihkupce nebo objednat v Zákaznickém servisu nakladatelství:

www.grada.cz

GRADA Publishing, a.s.,

U Průhonu 22, 17O OO Praha 7

tel. +42O 234 264 511,

fax +42O 234 264 4OO

e-mail: obchod@grada.cz Ing. Věra Mulačová, Ph.D. V roce 2006 se podílela na založení Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Vykonávala funkci prorektorky pro zahraniční vztahy a vedla katedru ekonomiky. V současné době se specializuje na problematiku obchodního podnikání, marketingu a projektové výuky, garantuje a vyučuje v češtině i angličtině předměty tohoto zaměření. Úzce spolupracuje se zahraničními profesně orientovanými školami a praxí, je zapojena v řešení národních i mezinárodních projektů. Doktorské studium v programu Ekonomika a management ukončila na VŠE v Praze. Je autorkou nebo spoluautorkou několika studijních materiálů, podílela se na části kapitol publikace Podniková ekonomika. Ing. Petr Mulač, Ph.D. Je absolventem programu Ekonomika a management na VŠE v Praze, kde také ukončil v roce 2013 doktorské studium na Fakultě fi nancí a účetnictví. Na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích působí od jejího založení, vykonával funkci kvestora a v současné době je odborným asistentem na katedře ekonomiky a managementu. Zabývá se výukou předmětů z oblasti podnikové ekonomiky, obchodního podnikání a fi nančního řízení podniku. Je autorem a spoluautorem několika studijních materiálů, posledním z nich je publikace Podniková ekonomika vydaná v nakladatelství Grada. Spolupracuje s odbornou praxí a působí jako soudní znalec. EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D. Je absolventkou stavební fakulty ČVUT v Praze, kde vystudovala také doktorský studijní program a působila jako odborná asistentka. Od roku 2007 působí na VŠTE v Českých Budějovicích jako vedoucí katedry stavebnictví. Přednáší stěžejní odborné předměty na oboru Stavebnictví a Stavební management. Aktivně se zapojuje do činnosti Českého svazu stavebních inženýrů a zaměřuje se zejména na problematiku vad bytových domů klasických technologií a bytových domů panelových a průzkumu jejich příčin. Je zapojena v projektech uživatelské sféry a působí jako soudní znalec. Ing. Lukáš Kučera Vystudoval obor Obchodní podnikání, specializace Marketing a management na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Již při studiu působil tři roky jako Sales & Marketing Executive v oblasti služeb. Po ukončení vysokoškolského studia vyučoval ekonomické předměty na střední škole. Od roku 2011 působí na VŠTE v Českých Budějovicích, kde vyučuje předměty z oblasti obchodu a ekonomie. Těmito tématy se zabývá i v rámci své publikační a výzkumné činnosti. Ing. Vendula Simotová Vystudovala magisterský studijní program ve studijním oboru Management na Fakultě managementu Vysoké školy ekonomické v Praze. V současné době pokračuje ve studiu v doktorském studijním programu na Fakultě managementu VŠE v Jindřichově Hradci. Na VŠTE vyučuje Mikroekonomii a Makroekonomii. V rámci své publikační a vědeckovýzkumné činnosti se zaměřuje na problematiku infl ace, zejména v souvislosti se zaváděním eura. Ing. Marie Slabá, Ph.D. Doktorské studium dokončila v roce 2012 v oboru Management, specializace Marketing a marketingová komunikace na VŠE v Praze, Fakultě managementu v Jindřichově Hradci. V současné době pracuje jako odborný asistent Katedry ekonomiky a managementu VŠTE, kde garantuje a zároveň vyučuje předměty své specializace, zejména Marketing a Marketing Management. Ve své výzkumné a publikační činnosti se zaměřuje zejména na marketing a marketingovou komunikaci a jejich propojení s oblastí stakeholder managementu.

OBCHODNÍ PODNIKÁNÍVE 21. STOLETÍ

Věra Mulačová

Petr Mulač

a kolektiv



Grada Publishing

Obchodní podnikání

ve 21. století

Věra Mulačová, Petr Mulač a kolektiv

• obchod v tržní ekonomice • maloobchod a velkoobchod

• mezinárodní obchod a vnější ekonomické vztahy

• spotřebitel a obchod • výstavba obchodních jednotek

• řízení obchodních firem


Edice Finanční řízení

Ing. Věra Mulačová, Ph.D., Ing. Petr Mulač, Ph.D. a kolektiv

Obchodní podnikání ve 21. století

Kolektiv autorů:

Ing. Věra Mulačová, Ph.D. – vedoucí autorského kolektivu – kap. 2, 4.4, 4.5, 5, 8, 10.1, 10.3,

18.4, 18.5, 19, 20

Ing. Petr Mulač, Ph.D. – kap. 1, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 6, 7, 13, 16, 17

EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D. – kap. 14

Ing. Lukáš Kučera – kap. 12, 15

Ing. Vendula Simotová – kap. 18.1, 18.2, 18.3

Ing. Marie Slabá, Ph.D. – kap. 10.2, 11

Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing.

Kniha je monografií.

Recenze: doc. Ing. Věra Seifertová, CSc., VŠO Praha

PhDr. Ludvík Vomáčka, CSc. – Manažerský institut COOP, Praha

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:

Vydala GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5239. publikaci

Realizace obálky Jan Dvořák

Sazba Jan Šístek

Redakční úprava: Martin Samek

Počet stran 520

První vydání, Praha 2013

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© GRADA Publishing, a.s., 2013

ISBN 978-80-247-4780-4

GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax 234 264 400, www.grada.cz

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-8638-4 (ve formátu PDF)


Obsah

Předmluva 11

ČÁST I.

OBCHOD A JEHO ČINNOSTI 13

1. Obchod a obchodní činnosti 15

1 1 Obchodní podnikání 15

1 1 1 Základní pojmy z obchodního podnikání 15

1.1.2 Typologie podniků 16

1 1 3 Cíle podniku 16

1 1 4 Okolí podniku 18 1.2 Role obchodu v tržní ekonomice 19

1 2 1 Vznik a význam obchodu 19

1 2 2 Funkce obchodu 20 1 3 Pojetí obchodu 20 1 4 Obchodní kategorie 22

1.4.1 Prostředníci obchodní činnosti 23

1.4.2 Zprostředkovatelé obchodních činností 24 1 5 Právní formy obchodního podnikání 28

1 5 1 Podniky jednotlivce 29

1.5.2 Obchodní společnosti 30

1.5.3 Družstva, státní podniky, neziskové organizace 37

2. Podnikatelské prostředí a obchod 43

2.1 Podnikatelské prostředí Evropské unie 44 2.2 Podnikatelské prostředí a podmínky pro podnikání v ČR 45 2.3 Malé a střední podnikání a jeho role v obchodě 47

2 3 1 Pojem a význam MSP 47

2.3.2 Malé a střední podnikání v obchodě 49

2.3.3 Koncepce rozvoje malého a středního podnikání 50

2 3 4 Podpora MSP 52 2.4 Družstevní podnikání a obchod 54

2.4.1 Historie spotřebního družstevnictví 55

2.4.2 Kooperace a současná strategie spotřebních družstev 56 2.5 Trvale udržitelný rozvoj v obchodě 59

2.5.1 Koncepce udržitelného rozvoje 59

2.5.2 Koncepce společensky odpovědného podnikání v obchodě 61

3. Maloobchod a velkoobchod 67

3 1 Obchodní sortiment 67

3.1.1 Klasifikace spotřebního zboží 67

3 1 2 Specializace sortimentu 67

3 1 3 Sortiment a formy prodeje 68 3.2 Maloobchodní síť a její členění 69 3.3 Druhy maloobchodních činností 70

3 3 1 Maloobchod realizovaný v síti prodejen 70

3.3.2 Maloobchod realizovaný mimo síť prodejen 72 3 4 Typologie maloobchodních jednotek 76

3.4.1 Znaky a členění maloobchodní stacionární sítě 76 3 5 Hlavní typy stacionárních obchodních jednotek 78 3.6 Druhy velkoobchodních činností 84

4. Vývojové tendence soudobého obchodu 93

4 1 Obchod a globalizace 93 4 2 Od maloobchodu k retailingu 96 4.3 Integrace a kooperace v maloobchodě 99

4.3.1 Vysoce integrované obchodní firmy (obchodní řetězce) 99

4 3 2 Vertikální kooperace 101

4 3 3 Horizontální kooperace 104 4.4 Privátní značky 107

4.4.1 Význam privátních značek 107

4.4.2 Klasifikace privátních značek 108

4.4.3 Hodnotový tržní podíl privátních značek 110 4.5 E-commerce 112

4 5 1 Základní pojmy 112

4.5.2 Využití e-commerce 112

ČÁST II.

ŘÍZENÍ OBCHODNÍCH FIREM 121

5. Organizace obchodních firem 123

5.1 Podstata organizování v obchodních firmách 123 5.2 Základní organizační struktury 124

5.2.1 Organizační struktury založené na liniových vazbách 125

5.2.2 Organizační struktury založené na funkcionálních vazbách 127 5.3 Specifika organizace obchodní firmy 129

6. Finanční řízení obchodních firem 135

6 1 Financování podniku 136

6.1.1 Druhy a způsoby financování 136

6.1.2 Zdroje financování 136

6.1.3 Financování oběžného majetku 137

6.1.4 Financování dlouhodobého majetku 140 6.2 Finanční analýza 147

6.2.1 Uživatelé finanční analýzy 147

6.2.2 Zdroje finanční analýzy 150

6.2.3 Postup finanční analýzy 151

6.2.4 Analýza absolutních ukazatelů 152

6.2.5 Analýza poměrových ukazatelů 154

6.2.6 Syntéza výsledků, formulace závěrů 162

6.2.7 Moderní trendy ve finanční analýze 169 6.3 Finanční plánování 172

6.3.1 Proces finančního plánování 173

6.3.2 Postup tvorby finančního plánu 174

7. Řízení projektů v obchodním podnikání 183

7.1 Projektové řízení 183

7 1 1 Vymezení a posouzení projektu 184

7 1 2 Plánování projektu 185

7 1 3 Realizace projektu 186 7.2 Hodnocení ekonomické efektivnosti projektů 187

7.2.1 Podstata investičního rozhodování 187

7 2 2 Postup hodnocení efektivnosti investic 188

7 2 3 Metody hodnocení investic 189 7.3 Síťová analýza 198

7.3.1 Vymezení činností a jejich parametrů 198

7.3.2 Konstrukce síťového grafu 200

7 3 3 Optimalizace projektu 201

8. Řízení rizik v obchodních firmách 209

8.1 Riziko a jeho identifikace 209

8.1.1 Členění rizik 209

8.1.2 Rozměry rizika 211 8.2 Řízení rizika (risk management) 212

8.2.1 Etapy řízení rizika 212

8 2 2 Financování rizik 214 8.3 Proces řízení rizik 215

8.3.1 Standardy pro řízení rizik podle ČSN ISO 31000:2009 215

8 3 2 Matice rizik 215

8 3 3 Vybraná obchodní rizika 218

ČÁST III.

SPOTŘEBITEL A OBCHOD 223

9. Nákupní chování spotřebitele 225

9.1 Pojem a podstata nákupního chování spotřebitele 225 9.2 Modely spotřebního chování 225 9.3 Podstata modelu Podnět – Černá skříňka – Odezva 227

9 3 1 Kulturní faktory 228

9.3.2 Společenské faktory 229

9 3 3 Osobní faktory 232

9.3.4 Psychologické faktory 233 9.4 Kupní rozhodovací proces spotřebitele 236 9.5 Segmentace a segmentační kritéria spotřebních trhů 239

9 5 1 Segmentace 239

9.5.2 Segmentační kritéria spotřebních trhů 240

10. Marketingové vlivy působící na spotřebitele 245

10 1 Marketing a marketingový mix obchodu 245

10.1.1 Podstata marketingu a marketingového mixu 245

10 1 2 Marketingový mix 246

10 1 3 Marketingový mix obchodu 248

10.1.4 Marketing v mezinárodním obchodě 250 10.2 Značka a její význam pro obchod 251

10.2.1 Pojem a význam značky 251

10.2.2 Typy značek 254 10 3 Budování loajality zákazníka 256

10.3.1 Spokojenost a věrnost zákazníka 256

10.3.2 Vytváření loajality zákazníka 258

10.3.3 Věrnostní systémy 258

11. Marketingový výzkum 265

11 1 Marketingový výzkum a jeho typy 265

11.1.1 Podstata marketingového výzkumu 265

11.1.2 Typy marketingového výzkumu 266 11.2 Prameny získávání informací a metody sběru dat 270

11 2 1 Prameny získávání informací a typy dat 270

11.2.2 Metody sběru dat 272 11.3 Proces marketingového výzkumu 279

11 3 1 Mystery shopping 283

12. Ochrana spotřebitele 289

12.1 Význam a nástroje ochrany spotřebitele 289

12.1.1 Informování spotřebitele 290

12.1.2 Systémy rychlé výměny informací 291

12.1.3 Legislativa v oblasti ochrany spotřebitele 292

12.1.4 Jakost, certifikace a další normy v oblasti ochrany

spotřebitele 293

12.2 Instituce ochrany spotřebitele 299

12.2.1 Státní instituce v oblasti ochrany spotřebitele 299

12.2.2 Nestátní instituce v oblasti ochrany spotřebitele 301

12.2.3 Evropské instituce ochrany spotřebitele 301 12.3 Zákon na ochranu spotřebitele 302

12.3.1 Povinnosti prodávajícího při prodeji výrobků a při poskytování služeb

302

12.3.2 Nekalé, klamavé a agresivní obchodní praktiky 303

12.3.3 Reklamace dle zákona na ochranu spotřebitele 303 12.4 Kupní smlouva dle občanského zákoníku 303 12.5 Specifika nakupování na internetu 304 12.6 Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů 305

ČÁST IV.

SPECIFICKÉ OBLASTI ŘÍZENÍ OBCHODU 311

13. Územní strategie obchodních firem 313

13.1 Vytipování vhodné lokality 313

13 1 1 Obchodní vybavenost sídel 313

13 1 2 Faktory lokalizace maloobchodní jednotky 318 13 2 Územní analýza 319

13.2.1 Vymezení zájmové oblasti 319

13.2.2 Definování spádových poměrů a specifických faktorů

poptávky 322

13 2 3 Stanovení kupního potenciálu lokality 323

13 2 4 Analýza konkurence 325

13.2.5 Předběžné vyhodnocení záměru výstavby jednotky 325 13.3 Zhodnocení ekonomické efektivnosti výstavby jednotky 326

14. Stavebně-technické řešení obchodních jednotek 333

14.1 Vývoj přístupů k stavebně-technickému řešení obchodních jednotek 333 14.2 Současné trendy ve výstavbě obchodních jednotek 336

14.2.1 Umístění 339

14.2.2 Odstavné a parkovací plochy 340

14.2.3 Technické požadavky 340

14.2.4 Hygienické požadavky na vybavení potravinářské prodejny 342 14.3 Proces zajištění povolení k výstavbě obchodní jednotky 345 14.4 Rozdíly v řešení nákupních středisek v centru a mimo město 346

14.4.1 Příklad typového řešení městského obchodního centra 346

14.4.2 Příklad typového řešení hypermarketu v obchodní zóně 348

14.4.3 Klíčové rozdíly mezi objekty v centru a mimo město 349

15. Informatika v řízení obchodní firmy 355

15.1 Podnikové informační systémy 355 15.2 Manažerský systém informací 357 15.3 Modifikace MIS v retailových firmách 360 15.4 Využití kódu EAN a pokladních systémů (POS) v obchodě 362 15.5 Moderní technologie v obchodě 365

15.5.1 Radiofrekvenční identifikace dat (RFID) 365

15.5.2 Technologie Quick Response (QR) 368

15.5.3 Samoobslužné pokladny 369

16. Řízení zásob v obchodě 377

16 1 Obchodní logistika 377

16.1.1 Progresivní systémy obchodní logistiky 377

16.1.2 Manipulační (přepravní) jednotky v obchodní logistice 378

16.1.3 Obaly zboží 380

16.1.4 Informační systémy v obchodní logistice 381 16.2 Podstata a cíle řízení zásob v maloobchodě 383

16 2 1 Hladiny zásob 383

16 2 2 Zásobování a náklady 383 16.3 Tradiční modely řízení zásob 384

16.3.1 Řízení zásob v prostředí jistoty 384

16.3.2 Řízení zásob v prostředí nejistoty 389 16.4 Progresivní přístupy k řízení zásob 390

16 4 1 Metoda ABC 390

16.4.2 Metoda JIT (Just in Time) 395

17. Řízení obchodního provozu 399

17.1 Dispoziční řešení obchodní jednotky 400

17.1.1 Dispoziční řešení areálu 401

17.1.2 Dispoziční řešení pomocných ploch 402

17.1.3 Dispoziční řešení prodejny 402

17 1 4 Rozhodnutí o dispozici prodejny 405 17.2 Řízení obchodního sortimentu 408

17 2 1 Volba sortimentu obchodní jednotky 409

17 2 2 Volba formy prodeje 410

17.2.3 Třídění sortimentu 411

17.2.4 Změny sortimentu 412

17 2 5 Optimalizace sortimentu 413 17.3 Řízení pohybu zboží v maloobchodní jednotce 414

17.3.1 Příjem zboží 415

17.3.2 Manipulace zbožím v maloobchodní jednotce 415

17.3.3 Optimalizace řízení pohybu zboží v maloobchodě 418 17 4 Merchandising 419 17.5 Nákupní atmosféra 422

17.5.1 Vnější prvky nákupní atmosféry 423

17.5.2 Vnitřní prvky nákupní atmosféry (Interior design) 425 17.6 Operativní řízení obchodní jednotky 427

17.6.1 Frekvence zákazníků 428

17.6.2 Řízení obsluhy 429

ČÁST V.

MEZINÁRODNÍ OBCHOD 437

18. Mezinárodní obchod 439

18.1 Teoretická východiska zahraničního obchodu 439

18.1.1 Merkantilisté 439

18 1 2 Klasická politická ekonomie 439 18.2 Význam a vývoj vnějších ekonomických vztahů 443

18 2 1 Vývoj mezinárodního obchodu 443

18 2 2 Význam mezinárodního obchodu 444 18.3 Měnový kurs a zahraniční obchod 449 18.4 Mezinárodní měnový systém 458 18.5 Mezinárodní organizace v obchodě 462 18.6 Ekonomická integrace a obchod 464

18.6.1 Ekonomická integrace a její základní stupně 464

19. Zahraničně-obchodní politika 471

19.1 Pojem a pojetí vnějších obchodních vztahů 471 19 2 Obchodní politika a její nástroje 472 19.3 Světový obchod a jeho struktura 473

19.3.1 Teritoriálního struktura světového obchodu 475

19.3.2 Komoditní struktura světového obchodu 476 19.4 Evropská unie 478

19.4.1 Vnitřní trhy EU 479

19.4.2 Vnější ekonomické vztahy EU 480 19.5 Vnější obchodní vztahy ČR 481

19.5.1 Vývoj vnějších obchodních vztahů ČR 481

19.5.2 Teritoriální struktura zahraničního obchodu ČR 482

19.5.3 Komoditní struktura zahraničního obchodu ČR 484 19.6 Obchodní politika ČR v oblasti vnějších vztahů 485

19.6.1 Strategický rámec vnějších vztahů 485

19.6.2 Nástroje obchodní politiky ČR 487

20. Mezinárodní obchodní operace 493

20.1 Formy vstupu na zahraniční trhy 493

20 1 1 Vývozní a dovozní metody 493

20.1.2 Formy nenáročné na kapitálové investice 494

20.1.3 Kapitálové vstupy na zahraniční trhy 496 20 2 Obchodní operace 497

20.2.1 Příprava obchodní operace 497

20 2 2 Plány vstupu na zvolený trh 499 20.3 Kupní smlouvy v mezinárodním obchodě 500

20 3 1 Kupní smlouvy 500

20 3 2 Dodací parita 501 20.4 Specifika cenové politiky a cenová kalkulace 504

20.4.1 Kalkulace v zahraničním obchodě 504

20 4 2 Druhy kalkulací v ZO 507 20.5 Logistika v zahraničním obchodě 509

20 5 1 Pojem logistika 509

20.5.2 Zajištění přepravních operací 510

20.5.3 Druhy přepravy 511

20.5.4 Využití moderních technologií v logistice 514

Abstract . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519


Předmluva

11

Předmluva Obchodní podnikání doznalo za posledních několik desetiletí význačného rozvoje a ve 21. století představuje jednu z klíčových oblastí fungování globálně propojené ekonomiky. S tím logicky souvisí i potřeba náležitého vzdělávání lidí v dané disciplíně, k čemuž se autorský kolektiv rozhodl přispět vytvořením této publikace. Tato kniha je určena studentům ekonomických oborů vysokých škol, odborné veřejnosti i dalším zájemcům o obchodní tématiku. Nabízí ucelený výklad z problematiky obchodního podnikání, syntetizuje stěžejní poznatky z řady oborů, především ekonomiky, práva, managementu, marketingu a logistiky. Primárně je dílo koncipováno jako studijní pomůcka pro odborné předměty bakalářského stupně studia příslušné specializace, vzhledem ke své orientaci může kniha taktéž posloužit jako zdroj nejnovějších poznatků a přístupů pro podnikovou praxi. Z toho důvodu věříme, že si dílo najde široký okruh zájemců. Text je pro větší názornost rozdělen do pěti tématických oddílů. Část I. seznamuje čtenáře se základními pojmy a souvislostmi z oblasti obchodu, vymezuje postavení obchodních firem na trhu a nastiňuje tendence předpokládaného budoucího vývoje této oblasti. Část II. již nahlíží na problematiku optikou vlastníků a managementu, jsou zde vysvětleny nejdůležitější oblasti řízení jednotlivých činností obchodní firmy. Část III. se podrobně zabývat chováním spotřebitele a marketingovými vlivy, jimiž na něj obchodník působí. Část IV. pojednává o činnostech specifických pro obchodní firmy a o přístupech k jejich řízení a realizaci. Část V. je pak věnována mezinárodnímu obchodu a jeho klíčové roli v soudobé tržní ekonomice. Kniha je koncipována v duchu moderních vzdělávacích přístupů. Akcent je zde tudíž kladen především na názornost, věcnost a srozumitelnost. Kromě teoretického pojednání publikace zahrnuje také celou řadu informací a údajů z praxe, text je prokládán zajímavými tabulkami a grafy, za každou kapitolou je umístěna případová studie. Výklad je dále doplněn množstvím řešených praktických příkladů, které sice představují určité zjednodušení oproti realitě, velmi názorně však demonstrují principy, vazby a souvislosti popsané v teoretických statích. Otázky a úkoly na konci kapitol nejen prověří, zda čtenář správně pochopil výklad, ale především se ho pokusí přimět přemýšlet o dané problematice do hloubky a patřičně komplexně. Klíčovou snahou autorů bylo zasadit problematiku obchodního podnikání do širšího kontextu souvislostí, diskutovat praktické dopady a nastínit moderní trendy a tendence vývoje jednotlivých oblastí. Naopak do pozadí ustupují různé mechanické výčty pojmů a samoúčelné klasifikace, jejichž praktický přínos je dle názoru autorů omezený. Stěžejním cílem materiálu je tedy poskytnout pokud možno maximálně efektivní a účelné studium problematiky obchodního podnikání. Věříme, že se tento neskromný cíl podařilo alespoň částečně splnit. Všem čtenářům přejeme, aby studium této publikace splnilo jejich očekávání. Věříme, že jim kniha poskytne řadu přínosných informací a třeba i prohloubí jejich zájem o další publikace s obchodním zaměřením. V neposlední řadě doufáme, že studium této publikace bude pro čtenáře představovat příjemně strávený čas. Za autorský kolektiv

Věra Mulačová a Petr Mulač

České Budějovice, duben 2013

ČÁST I.

OBCHOD A JEHO ČINNOSTI

Obchod a obchodní činnosti

15

1. Obchod a obchodní činnosti 1.1 Obchodní podnikání 1.1.1 Základní pojmy z obchodního podnikání Obchodní zákoník definuje podnikání jako „soustavnou činnost prováděnou samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku.“ Z této definice vyplývají některé klíčové závěry: • předpoklad trvalého provozu (tzv. going concern princip) – za podnikání se nepovažují

jednorázové projekty, • osobní účast podnikatele, • zisková orientace – za podnikání se nepovažuje činnost neziskových organizací (ob

čanských sdružení, nadací apod.). Podnikatelem je osoba provozující podnikání, může jím být fyzická nebo právnická osoba. Podnik můžeme charakterizovat jako instituci, sloužící k realizaci podnikatelské činnosti, je tedy institucionalizovanou podobou podnikání. Obchodní zákoník definuje podnik jako „soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání“. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty sloužící k provozu podniku. Soubor všech majetkových hodnot sloužících k podnikání je obchodní majetek. Principem podnikatelské činnosti je přeměna vstupů (výrobních či provozních faktorů – řídící práce, výkonná práce, dlouhodobý majetek, materiál) na výstupy (výrobky nebo služby), které vedou k uspokojování potřeb zákazníků. Z této činnosti plyne podnikateli zisk, jako rozdíl hodnoty prodaných výstupů a spotřebovaných vstupů. Smyslem podnikání je zhodnocení vloženého kapitálu. Tato skutečnost platí pro všechny podniky bez ohledu na jejich velikost, typologii či příslušnost k určitému odvětví. Dalo by se říci, že podnik je stroj na „výrobu“ finančních prostředků pro vlastníky. Snahou každého podnikatele je tedy navyšování hodnoty jeho podniku, vlastní podnikatelská činnost je z pohledu vlastníka „jen“ nástrojem tohoto růstu. Zní to krásně, kdo by nechtěl navyšovat své jmění, stačí pouze najít ten správný předmět podnikání. A to je právě klíčovým prvkem každého podnikatelského záměru. Obecně lze konstatovat, že dlouhodobě úspěšné podnikání musí být založeno na uspokojování skutečně existujících potřeb zákazníků, tedy nalezením určitého společenského přínosu realizované činnosti. Jedině výstupy (výrobky, služby) respektující požadavky a přání klientů jsou předpokladem trvalé prosperity. Naopak uspokojování potřeb virtuálních, podnikatelem spotřebiteli vsugerovaných, funguje ve vyspělých společnostech jen dočasně. Uspokojování potřeb je však pouze předpokladem úspěchu, nikoliv jeho zárukou. Neméně důležitá je totiž ekonomická rovina, žádné podnikání nemá smysl, pokud nepřináší vlastníkovi požadované finanční benefity.

+




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist