načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Obchodní podmínky ve vztazích B2C - Markéta Selucká; Svatava Veverková

Obchodní podmínky ve vztazích B2C
-11%
sleva

Kniha: Obchodní podmínky ve vztazích B2C
Autor: Markéta Selucká; Svatava Veverková

Zpravidla každý e-shop, každá pojistná smlouva nebo smlouva o poskytování telekomunikačních služeb a řada dalších smluv, které jako spotřebitelé uzavíráme, obsahuje obchodní ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  350 Kč 312
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Leges
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 184
Rozměr: 205,0x146,0x10,0 mm
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Soukromé právo
Hmotnost: 0,238kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201810
ISBN: 978-80-7502-293-6
EAN: 9788075022936
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Zpravidla každý e-shop, každá pojistná smlouva nebo smlouva o poskytování telekomunikačních služeb a řada dalších smluv, které jako spotřebitelé uzavíráme, obsahuje obchodní podmínky, které vymezují práva a povinnosti smluvních stran. Nemůžeme s nimi nesouhlasit, jestliže chceme určitou službu využívat nebo určité zboží nakoupit. Ale protože jsou obsáhlé a nesrozumitelné, nečteme je a jen zaškrtneme na příslušném místě, že s nimi souhlasíme.

Tato publikace se zabývá specifickými obchodními podmínkami ve vztazích B2C, kde jedna ze smluvních stran – spotřebitel – je ze zákona slabší stranou vyžadující zvláštní ochranu. Současně se však kniha zabývá právním postavením podnikatele, který obvykle smluvní podmínky definuje, má zájem na řádném smluvním plnění ze strany spotřebitele, a proto se snaží navrhnout vyvážené a férové obchodní podmínky, které nebudou moci být soudem posléze prohlášeny za nicotné, resp. že se k nim nebude přihlížet (srov. § 1815 OZ).

Publikace je tedy určena jak spotřebitelům, tak podnikatelům, a jejich právním zástupcům.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Markéta Selucká; Svatava Veverková - další tituly autora:
 (Kniha + CD)
Nájem a podnájem bytu Nájem a podnájem bytu
Koupě a prodej Koupě a prodej
Vlastnictví bytu -- podle stavu k 4. 4. 2018 Vlastnictví bytu
 (e-book)
Vlastnictví bytu Vlastnictví bytu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

7

OBSAH

O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Obsah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1. OCHRANA SPOTŘEBITELE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1 Ochrana spotřebitele po rekodifikaci soukromého práva;

spotřebitelský kodex . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.2 Ochrana spotřebitele v kontextu práva EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.3 Soukromoprávní a veřejnoprávní ochrana spotřebitele . . . . . . . . . . . 18 1.4 Pojem „spotřebitel“ a „podnikatel“; „spotřebitelská smlouva“ . . . . . 18

2. TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRÁVNÍ ÚPRAVY OBCHODNÍCH

PODMÍNEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.1 Vymezení pojmu obchodní podmínky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.1.1 Formální a materiální pojetí obchodních podmínek . . . . . . . 28 2.1.2 Druhy obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2.1.3 Vztah obchodních podmínek k jiným formám ujednání . . . 34 2.2 Obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.2.1 Obecná východiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.2.2 Doporučený obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . 41 2.2.3 Nedoporučený obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . 47

2.3 Význam obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

2.3.1 Obecná východiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

2.3.2 Výhody a nevýhody obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . 51

2.4 Forma obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

2.5 Inkorporace obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

2.5.1 Zvláštnosti inkorporace obchodních podmínek u smluv

uzavíraných adhezním způsobem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

2.5.2 Inkorporace obchodních podmínek při uzavírání

smlouvy za současné fyzické přítomnosti obou

smluvních stran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

2.5.3 Inkorporace obchodních podmínek při uzavírání

smlouvy za použití elektronických prostředků . . . . . . . . . . . . 63

2.6 Výklad obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

2.7 Časová působnost obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

2.8 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

8

OBSAH

3. PŘÍPUSTNÁ UJEDNÁNÍ V OBCHODNÍCH PODMÍNKÁCH . . . . . . 72

3.1 Automatická prolongace smluv . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

3.1.1 Obecně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

3.1.2 Povaha ustanovení o automatické prolongaci smlouvy . . . . . 73

3.1.3 (Ne)přiměřenost ujednání o automatické prolongaci

smlouvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

3.1.4 Vzorová znění ujednání o automatické prolongaci smlouvy . 76

3.1.5 Sektorová regulace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

3.2 Jednostranná změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

3.2.1 Obecně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

3.2.2 Jednostranná změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . 80

3.2.3 Ultimativní změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . 82

3.3 Obvyklá smluvní ujednání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

3.3.1 Kupní smlouva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

3.3.2 Smlouva o poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

3.3.3 Smlouva o poskytování spotřebitelského úvěru . . . . . . . . . . . 103

4. PŘEKVAPIVÁ UJEDNÁNÍ V OBCHODNÍCH PODMÍNKÁCH . . . . 106

4.1 Smysl a účel právní úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

4.2 Povaha neúčinnosti podle § 1753 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

4.2.1 Neúčinné ustanovení jako právní jednání . . . . . . . . . . . . . . . . 110

4.2.2 Kontrola inkorporace anebo odnětí účinků? . . . . . . . . . . . . . 111

4.2.3 Účinky inter partes a ex tunc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

4.3 Aplikace ust. § 1753 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

4.3.1 Předpoklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

4.3.2 K námitce nebo ex offo?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

4.3.3 Komu svědčí ochrana před překvapivým ustanovením? . . . 120

4.3.4 Vztah neúčinnosti, neplatnosti a nepřihlížení

ze zákona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

4.4 Objektivizovaná překvapivost a její posuzování . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

4.4.1 Kritéria překvapivosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

4.4.2 Rozhodný okamžik k posouzení překvapivosti . . . . . . . . . . . 132

4.5 Předcházení neúčinnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

4.5.1 Výslovné přijetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

4.5.2 Jiná opatření proti neúčinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

4.6 Odstraňování neúčinnosti ustanovení obchodních podmínek . . . . 140

4.7 Příklady potenciálně překvapivých ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

4.8 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Obsah

5. PROCESNÍ PROSTŘEDKY OCHRANY SPOTŘEBITELE . . . . . . . . . . 144

5.1 Soudní řešení sporů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

5.1.1 Zásada procesní autonomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

5.1.2 Vývoj doktríny přezkumu ex offo zneužívajících

klauzulí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

5.1.3 Dílčí závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

5.2 Mimosoudní řešení sporů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

5.2.1 Finanční arbitr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

5.2.2. Český telekomunikační úřad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

5.2.3. Energetický regulační úřad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

5.2.4 Česká obchodní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169

5.3 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist