
sleva
Kniha:
Obchodní podmínky ve vztazích B2C
Autor:
Markéta Selucká; Svatava Veverková
doručujeme do Vánoc

Nakladatelství: | » Leges |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2018 |
Počet stran: | 184 |
Rozměr: | 205,0x146,0x10,0 mm |
Vydání: | Vydání první |
Skupina třídění: | Soukromé právo |
Hmotnost: | 0,238kg |
Jazyk: | česky |
Vazba: | Brožovaná bez přebalu lesklá |
Datum vydání: | 201810 |
ISBN: | 978-80-7502-293-6 |
EAN: | 9788075022936 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Zpravidla každý e-shop, každá pojistná smlouva nebo smlouva o poskytování telekomunikačních služeb a řada dalších smluv, které jako spotřebitelé uzavíráme, obsahuje obchodní podmínky, které vymezují práva a povinnosti smluvních stran. Nemůžeme s nimi nesouhlasit, jestliže chceme určitou službu využívat nebo určité zboží nakoupit. Ale protože jsou obsáhlé a nesrozumitelné, nečteme je a jen zaškrtneme na příslušném místě, že s nimi souhlasíme.
Tato publikace se zabývá specifickými obchodními podmínkami ve vztazích B2C, kde jedna ze smluvních stran – spotřebitel – je ze zákona slabší stranou vyžadující zvláštní ochranu. Současně se však kniha zabývá právním postavením podnikatele, který obvykle smluvní podmínky definuje, má zájem na řádném smluvním plnění ze strany spotřebitele, a proto se snaží navrhnout vyvážené a férové obchodní podmínky, které nebudou moci být soudem posléze prohlášeny za nicotné, resp. že se k nim nebude přihlížet (srov. § 1815 OZ).
Publikace je tedy určena jak spotřebitelům, tak podnikatelům, a jejich právním zástupcům.
Katalog předmětový > O > Obchodní podmínky
Katalog předmětový > O > Ochrana spotřebitele > Česko
Naučná literatura > Třídění dle formy > Monografie > Kolektivní monografie
Katalog vybraných autorů > S > Selucká - Markéta Selucká
Katalog nakladatelství > L > Leges
7
OBSAH
O autorech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Obsah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. OCHRANA SPOTŘEBITELE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1 Ochrana spotřebitele po rekodifikaci soukromého práva;
spotřebitelský kodex . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.2 Ochrana spotřebitele v kontextu práva EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.3 Soukromoprávní a veřejnoprávní ochrana spotřebitele . . . . . . . . . . . 18 1.4 Pojem „spotřebitel“ a „podnikatel“; „spotřebitelská smlouva“ . . . . . 18
2. TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRÁVNÍ ÚPRAVY OBCHODNÍCH
PODMÍNEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.1 Vymezení pojmu obchodní podmínky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.1.1 Formální a materiální pojetí obchodních podmínek . . . . . . . 28 2.1.2 Druhy obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2.1.3 Vztah obchodních podmínek k jiným formám ujednání . . . 34 2.2 Obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.2.1 Obecná východiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.2.2 Doporučený obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . 41 2.2.3 Nedoporučený obsah obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . 47
2.3 Význam obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.3.1 Obecná východiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.3.2 Výhody a nevýhody obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . 51
2.4 Forma obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2.5 Inkorporace obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.5.1 Zvláštnosti inkorporace obchodních podmínek u smluv
uzavíraných adhezním způsobem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.5.2 Inkorporace obchodních podmínek při uzavírání
smlouvy za současné fyzické přítomnosti obou
smluvních stran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
2.5.3 Inkorporace obchodních podmínek při uzavírání
smlouvy za použití elektronických prostředků . . . . . . . . . . . . 63
2.6 Výklad obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.7 Časová působnost obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.8 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
8
OBSAH
3. PŘÍPUSTNÁ UJEDNÁNÍ V OBCHODNÍCH PODMÍNKÁCH . . . . . . 72
3.1 Automatická prolongace smluv . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
3.1.1 Obecně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
3.1.2 Povaha ustanovení o automatické prolongaci smlouvy . . . . . 73
3.1.3 (Ne)přiměřenost ujednání o automatické prolongaci
smlouvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
3.1.4 Vzorová znění ujednání o automatické prolongaci smlouvy . 76
3.1.5 Sektorová regulace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.2 Jednostranná změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.2.1 Obecně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
3.2.2 Jednostranná změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . 80
3.2.3 Ultimativní změna obchodních podmínek . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.3 Obvyklá smluvní ujednání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.3.1 Kupní smlouva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
3.3.2 Smlouva o poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
3.3.3 Smlouva o poskytování spotřebitelského úvěru . . . . . . . . . . . 103
4. PŘEKVAPIVÁ UJEDNÁNÍ V OBCHODNÍCH PODMÍNKÁCH . . . . 106
4.1 Smysl a účel právní úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
4.2 Povaha neúčinnosti podle § 1753 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4.2.1 Neúčinné ustanovení jako právní jednání . . . . . . . . . . . . . . . . 110
4.2.2 Kontrola inkorporace anebo odnětí účinků? . . . . . . . . . . . . . 111
4.2.3 Účinky inter partes a ex tunc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
4.3 Aplikace ust. § 1753 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
4.3.1 Předpoklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
4.3.2 K námitce nebo ex offo?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
4.3.3 Komu svědčí ochrana před překvapivým ustanovením? . . . 120
4.3.4 Vztah neúčinnosti, neplatnosti a nepřihlížení
ze zákona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
4.4 Objektivizovaná překvapivost a její posuzování . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.4.1 Kritéria překvapivosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.4.2 Rozhodný okamžik k posouzení překvapivosti . . . . . . . . . . . 132
4.5 Předcházení neúčinnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.5.1 Výslovné přijetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.5.2 Jiná opatření proti neúčinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
4.6 Odstraňování neúčinnosti ustanovení obchodních podmínek . . . . 140
4.7 Příklady potenciálně překvapivých ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
4.8 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Obsah
5. PROCESNÍ PROSTŘEDKY OCHRANY SPOTŘEBITELE . . . . . . . . . . 144
5.1 Soudní řešení sporů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
5.1.1 Zásada procesní autonomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
5.1.2 Vývoj doktríny přezkumu ex offo zneužívajících
klauzulí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
5.1.3 Dílčí závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
5.2 Mimosoudní řešení sporů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
5.2.1 Finanční arbitr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
5.2.2. Český telekomunikační úřad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
5.2.3. Energetický regulační úřad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
5.2.4 Česká obchodní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
5.3 Závěr kapitoly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182