načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Numerati -- O touze porozumět a předpovědět lidské chování v digitálním věku - Stephen Baker

Numerati -- O touze porozumět a předpovědět lidské chování v digitálním věku
-15%
sleva

Kniha: Numerati -- O touze porozumět a předpovědět lidské chování v digitálním věku
Autor:

Pracujete na počítači, klikáte na webové stránky, nakupujete kreditními a platebními kartami, voláte z mobilního telefonu… A přesto si stále myslíte, že vaše soukromí je dokonale ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  249 Kč 212
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009-08-31
Počet stran: 224
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: vi, 216 stran
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Daniel Orgoník
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025124444
EAN: 9788025124444
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Pracujete na počítači, klikáte na webové stránky, nakupujete kreditními a platebními kartami, voláte z mobilního telefonu A přesto si stále myslíte, že vaše soukromí je dokonale chráněno? Tato kniha vás vyvede z omylu. Společnosti jako Yahoo! a Google nasbírají každý měsíc v průměru 2500 podrobností o každém z nás. Nová matematická inteligence, tzv. Numerati, pak tato data pitvá. A proč? Snaží se zmanipulovat naše chování - co kupujeme, jak volíme, koho milujeme - aniž bychom si to uvědomili. Máme se bát ztráty soukromí nebo se těšit na to, že nám Numerati zjednodušší život? Záleží na každém z nás, na kterou stranu se přikloní. Nakladatelská anoce. Vliv moderních informačních technologií na chování lidí.

Popis nakladatele

Pracujete na počítači, klikáte na webové stránky, nakupujete kreditními a platebními kartami, voláte z mobilního telefonu… A přesto si stále myslíte, že vaše soukromí je dokonale chráněno? Tato kniha vás vyvede z omylu. Společnosti jako Yahoo! a Google nasbírají každý měsíc v průměru 2500 podrobností o každém z nás. Nová matematická inteligence, tzv. Numerati, pak tato data „pitvá“. A proč? Snaží se zmanipulovat naše chování – co kupujeme, jak volíme, koho milujeme – aniž bychom si to uvědomili. (co všechno o nás prozradí jeden klik myší, platba kartou, telefonní hovor--)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Stephen Baker - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

 89

KAPITOLA 4

Blogger

„TEĎ MI DOVOLTE povědět vám jeden příběh, který nám zabere trochu

času.“ Tato slova vzbudí mou pozornost. Usrkávám svou kávu a roluji myší

dolů po stránce.

Je do dlouhý blog napsaný ženou, která sama sebe označuje jako „Slzy touhy.“ Píše o celonoční jízdě do Columbusu v Ohiu se svým přítelemKennym a asistentkou Lizzy. Tito tři mají namířeno na setkání fanouškůjaponských animovaných fi lmů. Během jízdy se Kennymu udělá nevolno. Když dojedou do hotelu, omdlí na (hotelové) posteli.

Kenny skončí v Columbusu ve zdravotnickém centru s akutnímzánětem slepého střeva. „Předtím než Kennyho odvezli, obvolal své příbuzné,“ píše Slzy touhy. „A já jsem šla spolu s Lizzy do čekárny. Sledovaly jsme Kill Billa a vzájemně si předčítaly časopis. Potom jsme šly do kavárny, která byla zavřená. Měli tam ty nejlepší automaty, které točily nebo servírovaly chlazené nápoje. Bylo to úžasné.“


 90

Numerati

Příběh pokračuje. Je to zdravotnická sága propletená putováním atouhami spotřebitele. „V jednu chvíli,“ píše, „si (Kenny) myslel, že slyší svou mrtvou tetu, jak k němu promlouvá. Domníval se tedy, že během operace zemře.“ Kenny ale přežije a zotavuje se, zatímco pisatelka a Lizzy spokojeně sledují na DVD Paměti gejši a Da Vinciho kód. Později se dozvídáme nějaké detaily o jeho žaludečních problémech, jeho téměř rozpadlých plicích a zhnisané ráně. Je tak přecitlivělý, že když se o pár dní později miluje se svou přítelkyní, Slzy touhy musí opatrně vylézt za ním na postel „jako nemravná zdravotní sestra.“

To byla jen rychlá exkurze do blogosféry, ohromného a rozrůstajícího se bazénu přetékajícího našimi nejosobnějšími informacemi. Doposud jsme mluvili o tom, jak zaměstnavatelé mohou sledovat naše otálení a emaily a jak budou postupně schopni optimalizovat nás jako pracovníky. Viděli jsme, jak se inzerenti snaží přeměnit naše kliknutí myší a pohyby v matematickémodely, které by předvídaly každou naši potřebu. Podle toho, co jsme dosud zjistili, jsou to ostatní, kdo si dělají, co chtějí s rostoucími horami našich dat. Popadnou data, analyzují je a použijí. Ať už nakupujeme nebo si vybíráme peníze, pracujeme pro Numerati, velmi podobně jako octomilka pracuje pro laboratorního technika v bílém plášti. Občas dostaneme slevu nebo něco vyhrajeme. Občas můžeme říct ne. Ale jakmile přijmeme nějakou nabídku, stáváme se vzorkem. Nicméně miliony lidí v dnešním světě blogů, YouTube a sociálních sítí jako MySpace, zveřejňují své životy dobrovolně. Kupí detaily po hromadách. Soukromí často vypadá jako něco navíc, pokud se vůbec bere v úvahu. Lidé jako Slzy touhy nejsou pěšáci. Díky nim blogosféra funguje. To ale neznamená, že nemohou být využiti.

Jednoho mrazivého zimního rána v New Jersey beru laptop do kavárny a najedu na stránky Technorati, vyhledavače blogů. Tam hledám sloupky přetékající detaily ze soukromí, které by si většina mých přátel a známých radši nechala pro sebe. Abych omezil pole neofi ciálních pisatelů, kteří nic


 91

nezatajují, naťukám do vyhledávacího okénka špatně vyhláskované slovo

„deník“. První sloupek, který se vynoří, je od Slzy touhy.

Pro průzkumy trhu otevírají blogy, jako je tento, okno do spotřebitelova života. Blogy a sociální sítě nabízejí nejnovější inteligenci – něco, o čemobchodníci dlouho snili. Celá desetiletí se výrobci mýdel, sládci a fi lmová studia pokoušejí s velkými náklady simulovat trh spojováním vyhlídnutých skupin. Tyto malé skupiny lidí o obvyklé velikosti osm až dvanáct souhlasí s tím, že vyzkoušejí nejnovější želé nebo zubní pastu, sledují soupeřící reklamy nebo hollywoodské trháky. Obchodníci sledují, jestli se členové skupiny vrtí nebo zívají během hororu, jestli přikyvují nebo jsou vyděšeni při sledování šotu o politickém výpadu. Musejí z každého sběru dat získat maximum, protože shromáždění takto vybraných skupin lidí je drahé a rozpočty nízké.

Když teď lidé jako Slzy touhy publikují své pocity týkající se produktů, je to, jako by se vesmír vybraných skupin lidí formoval online. Účastní se toho desítky milionů lidí. Mnozí z nich přispívají hojně. A z pohledu obchodníka jsou mnozí z nich prakticky o všem úžasně indiskrétní. Je pravda, že někteří z nich jako Slzy touhy skrývají svou identitu nebo si alespoň změní jméno. To obchodníkům nevadí. Těší se na nezkreslený náhled na pohybující se soukolí tlaku okolí, tendence a touhy.

Bloggeři jsou obvykle mladší, než je průměrný spotřebitel a také jsou trochu technicky důvtipnější. Statisticky neodrážejí společnost dokonale. Přesto je to velký a překvapivě různorodý bazén čítající víc jak 20 milionů lidí. Babičkovský blog. CEOs blog. Obchodníci se mohou do těchto online deníků potopit, aby zjistili názory téměř o všem a sledovali trendy. Jediný problém je, že nikdo nezaměstná dostatečně velké týmy čtenářů, kteří by měli o těchto denících dokonalý přehled. To by nikdo nezvládl. Je to pro lidské oči příliš mnoho textu. A témata blogů jsou neuvěřitelně rozmanitá stejně jako naše životy. Kdyby je měl někdo zorganizovat, bylo by to peklo. JedinýzpůKapitola 4 – Blogger


 92

Numerati

sob, jak můžeme sklidit a uspořádat postřehy spotřebitelů z blogů, je předat

práci počítačům.

V COLORADU je bílá zima. Každý víkend se zdá, že přijde další sněhová

bouře. Je tedy malým překvapením, že dostanu neuvěřitelně výhodně půjčit

kombi. Vítr šlehá do plátěného svršku auta, když jedu na západ přes Denver

a pak vzhůru do zasněžených hor, k univerzitnímu městu Boulder a sídlu

Umbria Communications. Jedná se o společnost, která těží miliony slovvtékajících do blogů každou hodinu. Jejím cílem je zjistit, co si vy, já a kdokoli

jiný ve světě spotřebitelů myslíme, a především po čem toužíme.

Prezident a zakladatel společnosti Umbria Communications, Howard Kaushansky, upoutal mou pozornost, už když popisoval činnost společnosti. „Převádíme svět blogů do matematické podoby,“ říká jednou běhemnávštěvy New Yorku. „A pak převedeme do matematiky vás.“ Já a jeden můj kolega jsme právě rozjeli svůj vlastní blog. Myšlenka převedení blogu do čísel zněla jakou spousta práce. A změnit mě do číselné podoby? Domníval jsem se, že je taková věc možná, ale měl jsem jen neurčitou představu o tom, proč by se tým z Umbria namáhal, a ani ponětí, jaký typ rovnice by se stal ze mě. Abych řekl pravdu, při vjíždění do Boulder s touto myšlenkou ještě pořád bojuji. Prošel jsem si spoustu kapitol o skrytých Markových modelech a Bayesiánské analýze. Krátce jsem také zápasil s takzvanými stroji podpůrných vektorů. Stále si ale nejsem jistý, jak vy nebo já vypadáme v číselné podobě. Je to jedna z věcí, kterou jsem přijel do Boulder zjistit.

Kaushansky má jemně zakulacené rysy, štíhlou kostru, úhledněupravené šedivějící vlasy a neklidný postoj obchodníka. Ve skutečnosti jevystudovaný právník, ale posledních 15 let podniká v analytice a získávání dat.Sestavuje je a prodává. Poslední byla Athene Soft ware, předvídající analytická


 93

fi rma, kterou prodal v roce 2001. Spolu s Umbria zaměřuje svou analytiku

na blogy.

V Kaushanského kanceláři je o stěnu opřené jízdní kolo. Zeptám se ho, jestli na něm jezdí. Odpoví, že ano a oživne. Značně. „Já taky jezdím,“řeknu. „Oblast okolo Boulder je cyklistickým rájem,“ zareaguje. (Zabrzdím svůj obvyklý proslov o nepředstavitelných cyklistických klenotech v New Jersey. Lidi to nezajímá.) Zeptám se ho, kde žije. Ukáže ven z okna směrem k hoře ve tvaru kovadliny nazvané Flariton. Žije na druhé straně té hory. Vídá tam medvědy, některá rána stáda losů a kojoty. „Nechte své domácí mazlíčkyvenku po setmění,“ říká, „a sežerou je.“ Kaushansky tráví celé týdny daleko od této hory a oblétává zem. Pokouší se přesvědčit skoro každý typ společnosti, aby se vyladila – s pomocí Umbria – do takové podoby, jakou si přejí její spotřebitelé na blogu.

Kaushansky založil fi rmu Umbria v roce 2004. Od té doby společnost vytvořila systém, který denně automaticky čte miliony příspěvků na blozích. Zmiňuje, že první krok je zjistit něco o autorovi každého blogu. Je to muž nebo žena? Teenager? Dvacátník? Středního věku? Počítač hledá takovávodítka jako větná stavba, volba slov, vtípky v interpunkci. Kolik napříkladznáte žen ve středním věku, které končí větu takto: !!!!!!!!!!!!!!!? Občas počítač projde příspěvky, pokrčí digitálními rameny a vzdá to. Nevidí žádnéprozrazující signály. Takové sloupky zůstanou neklasifi kované. Přes takovépřekážky, jak upozorňuje Kaushansky, jsou počítače z Umbria schopny nahromadit velké množství článků pro obě pohlaví a každou generaci. Roztřídí autory do těchto kategorií.

Dalším krokem je zjistit, o čem ta která skupina autorů píše. Za deset nebo dvacet let budou automatičtí čtenáři, jako je Umbria, pravděpodobně hluboce pohrouženi do obsahu psaných dokumentů. Možná budouanalyzovat autorovu náladu, příjem a dosažený stupeň vzdělání. Je taky možné, že počítač dojde k závěrům o jednotlivcově okruhu přátel nebo bude schopen

Kapitola 4 – Blogger


 94

Numerati

předpovědět jeho nebo její chování. Prozatím ale Umbria věnuje každému

blogu pouze zlomek vteřiny a získává mnohem prostší informace. Zjišťuje,

jestli mají pisatelé nějaké názory o službách nebo produktech – například

o novém mobilním telefonu nebo call centru nějaké velké banky. Jedinýzávěr je, jestli má pisatel příznivý nebo nepříznivý názor. Palec nahoru, palec

dolů.

Zní to primitivně. Ale co dělá svět blogů pro obchodníky obzvláště hodnotný, není přesnost, ale jejich nefi ltrovaná bezprostřednost. Názory se mění den ze dne a někdy hodinu od hodiny. Řekněme, že jeden zezákazníků společnosti Umbria na trh uvede nový deodorant v úterý a propaguje jej příští týden v televizní reklamě za 4 miliony dolarů. Jak mohou obchodníci zjistit, zda reklama dosáhla na cílovou populaci? Většina z nás se nepožene do obchodu, aby si koupila nový deodorant, ať už je reklama jakákoli. Možná máme v toaletní skříňce nějaký, který nám vydrží na další dva nebo třiměsíce. Prodejnost tedy neposkytne rychlou zpětnou vazbu. Tradiční webové stránky, které vyhledávače jako Google pročesávají, jsou statické a trochu jako knihovna. Jsou setříděny podle důležitosti a ne podle časové aktuálnosti. Je naděje, že „nejdůležitější“ webová stránka je vlastní vydání dané společnosti. V takovém případě to obchodníkům vůbec nepomůže. Aby zjistili, co simyslíme, musí společnost vyrábějící deodorant sáhnout místo formální webové stránky po blogu a sociálních sítích, na kterých se o produktu mluví.

Tohle může znít jako exotický příklad. Lidé blogující o deodorantu? Teď se každý, kdo je online, může během pěti minut, které zabere zřízení nového blogu, stát celosvětovým publikovatelem. Podrobnosti, které lidé uvádějí, by vás mohly překvapit. Na Technorati hledám „deodorant“ a během několika málo minut najdu sloupek od 46letého Jeff a, „dříve hudebníka na cestách,současného manžela/otce,“ který žije v St. Cloud v Minnesotě. Vezme nás naprohlídku své koupelnové skříňky a ukazuje všechno od dentální nitě („Musí to být opravdu tenounká nit, protože moje zadní zuby jsou velmi blízko u sebe.“)


 95

po ústní vodu („Nikdy jsem nebyl chlap, který používá ústní vodu. A ta nechutná reklama, ve které chlapík prská štiplavou, pálivou ústní vodu...po deseti

minutách už to stejně moc nepomáhá.“). Informuje nás, že po svatbě přestal

kupovat kolínskou vodu, protože už nepotřeboval „žádné vábidlo.“ A ano,přispívá o deodorantu: „Pokud má někdo z vás syny v pubertě, kvůli vám doufám,

že nenaletí na Axe nebo nějaký jiný populární tělový sprej. Já a moje manželka

jsme museli zasáhnout a vysvětlit synům, že na sebe nemusejí vystříkat celý

sprej najednou, když půlka balení bude fungovat stejně dobře. Uf.“

Pochytáním takových druhů spotřebitelských postřehů může Umbria inzerentům poskytnout zprávu, která bude ukazovat, jak velký ohlaszpůsobily jejich reklamy během prvního dne nebo prvního týdne kampaně. Může se tak zjistit, jestli byla odezva pozitivní a jak se reklama vyrovnala skonkurencí. V tomto případě jsou klíčové demografi cké detaily. Pokud sespolečnost vyrábějící deodoranty se svou reklamou zaměřuje na Jeff ovy teenagery, pak ani nemusí být „uf “ jejich otce negativní známkou. Jeff počítačůmspolečnosti Umbria ulehčuje práci tím, že na blogu uvádí svůj věk a pohlaví. (Dokonce víme, že je lev.) Tento druh výzkumu obrací tradiční zkoumání vzhůru nohama. Bez dovolení trhu nabízejí bloggeři, jako je Jeff , odpovědi na miliony potenciálních otázek. „V jistém smyslu se velice podobáme hře Jeopardy!“ řekne Kaushansky. „Lidé už řekli, že mají rádi určitý typ aut nebo se jim nelíbí nějaký fi lm. Naše práce je formulování otázek.“

Kaushanského tým už také začal dělit bloggery do různých skupin nebo kmenů. Kaushansky si představuje téměř nekonečné kmenové přičleňování. Doritos munchers, cyklisti podporující Obamu, milovníci MINI cooperů. Jakmile má společnost bloggery rozčleněné do kmenů, může začít slídit po korelacích mezi kmeny a produkty. Například díky analýze blogů Kaushansky zjistil, že společenství Gatorade zahrnuje nejen atlety a sportovní šílence, ale také těžké alkoholiky z univerzitních kampusů. Mnozí to používají v naději, že elektrolyty v nápoji zmírní jejich kocovinu. Kdyby se tato zpráva předala

Kapitola 4 – Blogger


 96

Numerati

vedení Gatorade (ale k jejich smůle se tak nestalo), mohla by fi rma uvažovat

o rozšíření jejich stávajících propagačních partnerů Nike a Cannodale třeba

o Bacardi nebo Absolut vodku.

Občas tato znalost kmenů pomáhá obchodníkům narýsovat rozdíly mezi spotřebiteli. Jak mi pověděl Kaushansky, jedna společnost obchodující s mobilními telefony si začala navíc účtovat bluetooth datová spojení – radiové signály, které nahrazují drátové připojení. Lidé nosící na uchu blikající sluchátko používají bluetooth, přičemž přenášejí svou konverzaci dohandsetu. Zpráva o extra poplatku na účtu za mobil bloggery neuvěřitelně rozčílila. Jenže Umbria podle Kaushanského studovala blogy a zjistila, že téměřvšichni zuřivci pocházeli z jednoho kmene: „uživatele moci“. To jsou lidéutrácející spoustu času a peněz, zatímco jsou shrbení nad svými handsety, posílají hromady emailů a fotek a hrají si s tabulkovými procesory. Ostatní kmeny – módní nadšenci, milovníci hudby a lakomci – nad poplatky za bluetooth maximálně pokrčili rameny. Mnozí z nich pravděpodobně ani nevěděli, co to je. S tímto druhem inteligence by mobilní společnost mohla zvýšit cenu o pár dolarů za handsety oblíbené uživateli moci a pak jim „zdarma“ nabídnout bluetooth. A zatím by mohli pokračovat v účtování kohokoli jiného.

Tohle je nová éra v obchodní vzdělanosti. Ačkoli je pořád primitivní, je jednoduché ukázat, kde má hlavu a patu. Numerati trénují počítače, aby mohly automaticky strávit naše slova. Docházejí ke zjištění, kdo jsme a co si myslíme. A jakmile počítače získají rychlost a potřebné schopnosti, budou hodovat na ještě větším množství našich sdělení sahajících daleko za sféru blogů. Automatičtí čtenáři podobní těm z Umbria se mohou roztáhnout po sociálních sítích jako je MySpace a FaceBook, místech setkávání všechgenerací. Mohou surfovat po komentářích k interaktivním videohrám a prokopat se hlouběji do našich emailů, vytáhnout si naše koníčky a vášně a tytoinformace poslat inzerentům. Dané technologie podobné těm z Umbria aspolečnosti s přístupem k našim datům budou rozmístěny, aby minutu po minutě


 97

sledovaly měnící se lidské myšlenky. Umbria a jejich konkurenti od Nielsen

BuzzMetrics po Google se vsázejí, že obchodníci, vládní úředníci a politici

budou bohatě platit za postřehy, se kterými tyto společnosti přijdou. A tato analýza našich slov možná bude běžet ještě rychleji v detektivní sféře. Po

teroristických útocích v roce 2001 získaly tajné služby ve Spojených státech

přístup k enormním tokům internetových a telefonních přenosů. Národní

bezpečnostní agentura, která zaměstnává nejvíce matematiků v zemi, prozkoumává tyto přenosy každou hodinu.

Donedávna měla naše slova, ať už mluvená, psaná, zpívaná nebonačmáraná, své kouzlo, které nemohli matematici rozluštit. Nebyl to jenom jazyk s nespočtem odstínů tónu a měnícími se nuancemi, který odolával rigidním hierarchiím geometrů a počítačových expertů. (Je to stále potíž, jak uvidíme.) Ne, problém byl podstatnější. Naše slova se nepovalovala kolem anečekala na analýzu. Naše mluvené věty cestovaly vzduchem nebo po měděných drátech, každá tak stručná a snadno zapomenutelná. Uvadaly rychleji než uříznuté květiny. Naše psaná slova tlela na listech papíru, hrstka z nich byla napěchovaná do obálek a zápisníků. Většina z nich nebyla zveřejněna, velice malá část byla uložena na harddisku mocných počítačů.

To se ale změnilo. Naše dotazy na vyhledávače nejprve poskytujídetailní časovou osu toho, o co se online lidstvo zajímá – co hledáme, co bychom si chtěli koupit. Jenže tyto dotazy, které jsou většinou dlouhé pouze tři nebo čtyři slova, jsou jen základní fakta. Poukazují určitým směrem, ale prozrazují o lidech, kteří je píší, jen zvláštnosti a částečky. Vzpomeňte si, co jste hledali na internetu během posledního týdne. Tyto dotazy mohou prozradit vaše pronásledování televizorů s vysokým rozlišením obrazu nebo vaše bádání na geologickém projektu o éře pleistocénu. Mohly by ale snadno opomenout důležité události lidského života – třeba smrt rodiče nebo boj se závislostí. Zařízení jako Umbria pracují na sběru nových obchodních pohledů online vandrovníků. Představte si, že budou chtít vytvořit košík několika tisíců

Kapitola 4 – Blogger


 98

Numerati

bloggerek, které se pokoušejí přestat kouřit. To by nebylo obtížné. A teď,budou se víc než průměrný spotřebitel zajímat o čokoládu nebo o bílé víno?

V současnosti se zatím Umbria zaměřuje na jednodušší otázky. Na blozích

ale koluje vzorkovník širokého rozsahu, který je zralý ke sklizni. Je to, jako

by lidství samo bylo vměstnáno do kanceláří Umbria, chráněno před venkovním chladem a psalo své dotazy na příkaz. Jakmile se slova ukážou, jsou

všeobecně přístupná a mohou být přiřazována, srovnávána, rozchroupaná,

rozebraná a znovu složená jako marketingová inteligence.

Vy možná nepíšete svůj blog a zůstáváte mimo sociální sítě. Pokud je to tak, mohlo by vás uklidnit, že společnosti jako Umbria poznávají ostatní lidi a ne vás. Jenže přesně tak to není. Umbria a jiné analytické společnosti se na blozích učí. Jakmile tato nová generace automatických čtenářů a učících se strojů bude mít dokonale prozkoumaný svět blogů, budou moci rozšířit svou pozornost na všechno, co píšeme. Ve skutečnosti se to už děje. Boje proti spamům ze strany společností podobných Postini – oddělení Googlu od poloviny roku 2007 – prosívá miliony emailů šířících se z bohatství 500 společností. Kontrolují je kvůli signálům o tom, že zaměstnanci vynášejí fi - remní tajemství nebo vynášejí na veřejnost interní dohody. Jiné společnosti se prohánějí pevnými disky podnikových osobních počítačů. Skenují slova, aby se ujistily, že zaměstnanci zařízení nepoužívají pro jejich vlastní špinavé nebo sobecké cíle.

Firmy i vlády hloubají nad psanými slovy. Většina slídění je zaměřena na prevenci proti zločinu. S tím, jak se nástroje zlepšují, se však trh mění. Místo aby společnosti, vlády a tazatelé dělající výzkum sledovali, co děláme špatně, budou dychtivě zjišťovat, co kupujeme, kam chodíme a koho bychom mohli volit. Jsou zvědaví. Jak se Umbria a ostatní cpou našimi daty v blogosféře, zostřují vysvětlující nástroje.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist