načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Nikon D40/D40x -- Tipy, návody a inspirace pro digitální zrcadlovku - David D. Busch

Nikon D40/D40x -- Tipy, návody a inspirace pro digitální zrcadlovku
-15%
sleva

Kniha: Nikon D40/D40x -- Tipy, návody a inspirace pro digitální zrcadlovku
Autor:

Dobrá fotografie nepočká. Pokud zmeškáte tu pravou chvíli, kdy zmáčknout spoušť, už se nevrátí. To je důvod, proč jste si koupili svou digitální zrcadlovku – a důvod, proč k ní ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013-09-01
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 252 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Nikon D40/D40x Digital field guide
Spolupracovali: překlad Lenka Košařová
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025120248
EAN: 9788025120248
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Dobrá fotografie nepočká. Pokud zmeškáte tu pravou chvíli, kdy zmáčknout spoušť, už se nevrátí. To je důvod, proč jste si koupili svou digitální zrcadlovku – a důvod, proč k ní potřebujete tuto knihu. S koupí digitální zrcadlovky Nikon D40 nebo Nikon D40x se vám dostal do rukou jedinečný a spolehlivý nástroj pro vyjádření svých fotografických vizí. Tato kniha vás naučí využívat všech jejích schopností a možností tak, aby výsledné fotografie odpovídaly vždy vašim očekáváním. Není tak v žádném případě pouhým manuálem, ale spíše podrobným průvodcem, který vás upozorní na specifika fotografování s digitální zrcadlovkou Nikon, připraví vás na reálné fotografické situace a podrobně s vámi probere to nejlepší nastavení fotoaparátu v každé z nich. Autor vás seznámí s ovládáním fotoaparátu, pomůže vám zvolit ten nejlepší objektiv, poskytne řešení pro nejčastější fotografické problémy a nabídne praktické rady i inspiraci. V knize najdete tipy pro fotografování: - Lidí, krajiny a architektury - S bleskem i bez blesku - Západu či východu slunce - Ohňostrojů, infračervených i černobílých snímků - Zvířat, vodní hladiny či makrofotografií - Dokonalých fotografií za každého světla, počasí i v noci „Každému z vás, kdo byl po přečtení manuálu spíš zmatený, doporučuji vzít do ruky tuto knihu. Teprve po jejím přečtení se z vaší zmatenosti stane porozumění.“ – S. Saunders o knize na Amazon.com O autorovi: David D. Busch je profesionálním fotografem a fotožurnalistou. Fotil vše od sportovních akcí až po svatby, píše články do fotografických magazínů a časopisů. V zahraničí je dobře znám jako oblíbený autor více než 90 knih o digitální fotografii, v poslední době se zaměřuje hlavně na téma fotografování s digitálními zrcadlovkami. Toto je první jeho kniha vycházející v českém překladu.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Nikon DSLR: Fotografujte architekturu dokonale Nikon DSLR: Fotografujte architekturu dokonale
Novosad B. Bono
Cena: 329 Kč
Nikon DSLR: Fotografujte slunce dokonale Nikon DSLR: Fotografujte slunce dokonale
Novosad B. Bono
Cena: 329 Kč
Nikon DSLR: Fotografujte vodu dokonale Nikon DSLR: Fotografujte vodu dokonale
Novosad B. Bono
Cena: 329 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KAPITOLA

Základy expozice

Jako noví majitelé Nikonu D40/D40x jste se možná nikdy

dříve nemuseli tolik zamýšlet nad správnou expozicí. To

platí zejména tehdy, pokud jste dosud používali jen plně

automatický fotoaparát, který fotí metodou „zaměř astiskni“. Běžné kompakty mají na rozdíl od digitálních jednookých zrcadlovek firmy Nikon jen omezené možnostinastavení a provádí často všechna expoziční rozhodnutí za vás. Ve

většině případů budou vaše snímky rozumně exponované,

ale pravděpodobně vyfotíte i mnoho snímků, které budou

příliš tmavé nebo světlé. Ovšem díky Nikonu D40/D40x se

už nemusíte déle spokojit jen s „přijatelnými“ expozicemi.

Ve skutečnosti můžete expozici během fotografování vylepšit. Vlastně váš fotoaparát vylepší nastaveníautomaticky. Snadno lze docílit toho, aby byly vaše fotky trochu jasnější kvůli dosažení high-key efektu, nebo poněkud tmavší, pokud chcete docílit ponurého vzhledu. Přestože vášfotoaarát odvádí skvělou práci při určování optimální expozice, můžete i vy sami upravit nastavení pomocí různých funkcí, abyste dosáhli dokonce ještě lepších výsledků.

V této kapitole se budeme zabývat základy expozice. V kapitole 5 vás seznámím s rozličnými objektivy a jejich použitím a také vás naučím pracovat s rozsahem ostrosti neboli s tzv. hloubkou ostrosti. Později v kapitole 6 vám vysvětlím, jakým způsobem používat různé typy osvětlení (včetně elektronického blesku). Principy správné expozice S fotoaparátem Nikon D40/D40x máte vždy po ruce spolehlivou sadu zabudovaných expozičních funkcí. V režimu Auto můžete ponechat nastavení expozice na fotoaparátu. Nebo mu můžete malinko pomoci a zvolením některého z předem naprogramovaných motivových programů mu naznačit, jaký druh snímku právě fotíte. Zda se jedná oportrét, fotografii přírody nebo sportu.

Možná dáváte přednost inteligentnímu autopilotumodelu D40/D40x. Mám na mysli režim Programová automatika.

4

Tato kapitola obsahuje:

Principy správné expozice

Dosažení správné expozice

„

„

K1595.indb 87K1595.indb 87 19.8.2008 14:18:1919.8.2008 14:18:19


Základy expozice

88 Nikon D40/D40x

V tomto režimu si můžete pomocí manuálních

korekčních funkcí vylepšit snímky okamžitě. V režimu P nastavuje fotoaparát základní

expozici. Stále vám však umožňuje přičítat

nebo odečítat od hodnoty expozice, či vybírat

odlišnou kombinaci času závěrky a zaclonění

objektivu při zachování stejné expozice. To se

vám hodí v případě, kdy chcete použít delší

čas závěrky k vytvoření uměleckého rozmazání

nebo kratší ke zmrazení akce. Také vámumožňuje použít určité clonové číslo, abyste mohli

kreativními způsoby ovlivnit hloubku ostrosti.

Jestliže víte, že chcete použít určitý čas závěrky

nebo clonu objektivu, můžete hodnotu stanovit buď pomocí režimu Clonová automatika,

nebo Časová automatika. Sami si vyberete čas

závěrky nebo clonové číslo, které chcete použít,

a fotoaparát zvolí ostatní parametry tak, aby

bylo dosaženo správné expozice. I když užbudete mít určité zkušenosti, stále můžete používat

svůj odhad a upravovat si expoziční parametry,

pokud chcete dosáhnout určitého speciálního

efektu a mít fotky malinko tmavší nebo světlejší.

Model D40/D40x je dokonce natolik flexibilní, že se můžete přepínat do Manuálního expozičního režimu, abyste si nastavili expozici zcela

sami. Ani v tomto režimu ovšem nepracujete bez

podpory. Pomocná stupnice v hledáčku zobrazuje optimální expozici, kterou by zvolil fotoaarát, kdybyste použili některý z automatických

nebo poloautomatických režimů. Tuto stupnici

můžete použít při manuálních úpraváchexpozice. Popřípadě ji můžete zcela ignorovat.

Základem pro všechny režimy je (kromě

plně automatických motivových programů

a režimu Auto), abyste znali a porozuměli

základním principům správné expozice. Díky

tomu můžete akceptovat doporučení fotoaparátu, nebo upravit nastavení tak, aby odpovídaly potřebám určitého snímku. Za chvilku

vás seznámím se základy správné expozice, což

nebude pro fotografické veterány nic nového

a nováčci se mají na co těšit.

Termín expozice může mít několik významů. Expozice může znamenat samotný snímek

(nebo více snímků v případě dvojité expozice),

jako ve větě: „Udělal jsem dvanáct snímků vřadě.“ Může znamenat způsob vytváření snímku,

například: „V noci někdy používám dlouhé

časy závěrky k vytvoření časových expozic.“

Expozice však většinou označuje množství

světla, které je třeba k vytvoření optimálního

viditelného snímku (jako ve spojení: správná

expozice).

Expozici ovlivňují čtyři faktory: množství

světla přítomného na scéně, úroveň světla,

které si proráží cestu přes objektiv do fotoaarátu, doba, po kterou světlo dopadá na snímač/film, a množství daného osvětlení, které

se skutečně zachytí. Fotograf má nad každým

z těchto faktorů alespoň částečnou kontrolu.

Zapamatujte si, že při digitálnímfotografování jsou prvky expozice reciproční(převrácené) a proporcionální. To znamená, že můžete

množství světla zdvojnásobit, pokud zkrátíte

na polovinu dobu, po kterou dopadá světlo

Exposure scale

Obrázek 4.1| Dokonce i když používáte

Manuální expoziční režim, ukazuje vám stupnice

expozice v hledáčku to, zda se vaše nastavení

blíží optimální expozici

Stupnice expozice

K1595.indb 88K1595.indb 88 19.8.2008 14:18:1919.8.2008 14:18:19


89

na snímač. Tento vztah je trochu jako ohřívání v mikrovlnné troubě: pečenou bramboru

můžete ohřívat při plném výkonu pět minut,

nebo ji můžete ohřívat při polovičním výkonu

deset minut a dosáhnout tak více či méněstejných výsledků.

Při fotografování jsou na sobě všechny čtyři

faktory ovlivňující správnou expozici vzájemně

závislé. Pokud chcete upravit expozici, můžete

zvýšit nebo snížit množství světla na scéně,

změnit světlo, které skutečně prochází objektivem, ovlivnit délku času, po kterou světlo

dopadá na snímač, a změnit citlivost snímače.

Zvyšte některý z těchto faktorů, zatímco druhý

snížíte o stejnou hodnotu, a expozice zůstane

zachována. Chcete-li vytvořit více či méně

exponované snímky, pak zvyšte nebo snižte

jakýkoliv z daných čtyř prvků o stejnou hodnotu a dosáhnete stejného výsledku.

Světlo na scéně

Základním faktorem ovlivňujícím expozici je

množství světla na scéně. Denní světlo pochází

ze slunce, ale dříve, než se dostane k objektivu

fotoaparátu, může být ovlivněno rozličnými

faktory. Denní světlo může být rozptýlené

a změkčené mraky, filtrované přes stromy

a jiné předměty. Také se může předtím, než

se odrazí od fotografovaných objektů směrem

do fotoaparátu, odrazit od bílých zdí (nebo

odrazných ploch, které použijete). V interiéru

může pocházet světlo od lampiček a ostatních uměleckých forem osvětlení, případně lze

použít sluneční světlo procházející skrz okno.

Odražené světlo může být na cestě k vašemu

subjektu pohlceno nebo zastaveno. Na obrázku

4.2 vidíte přímé světlo – jasně osvětlené pozadí

– a jemnější světlo, které osvětluje markýzu

nad mužovou hlavou.

Při fotografování lze kromě odraženého

světla použít i světlo procházející průhlednými nebo průsvitnými objekty. Takovým příkladem je třeba světlo pocházející ze stolní

lampy, které prochází průsvitným lampovým

stínidlem. Stejně dobře vám poslouží i světlo

z výloh obchodů nebo světlo z reklamních

tabulí.

Fotografie můžete pořídit i prostřednictvím světla, které vydávají samy fotografované

objekty. Zajímavým zdrojem světla je například táborový oheň. Některé objekty vydávají

dokonce několik typů osvětlení, jako například

budova vyfocená pozdě odpoledne, v jejíchž

kancelářích svítí světlo. Pro zachování správné expozice můžete ovlivnit množství světla

vytvářeného scénou zvýšením nebo snížením

Obrázek 4.2 | Světlo na scéně může být přímé

a jasné, nebo měkké a rozptýlené, jako to vidíte

zde na tomto snímku

Principy správné expozice

K1595.indb 89K1595.indb 89 19.8.2008 14:18:2919.8.2008 14:18:29


Základy expozice

90 Nikon D40/D40x

množství dopadajícího světla. Toho můžete

docílit přidáním nebo odstraněním stávajících

světel, přidáním dalšího světla do scénypomocí elektronického blesku, nebo přesměrováním

světla, které je na scéně, pomocí odrazné plochy. Pokud pracujete s osobou nebo s jiným

pohybujícím se objektem, můžete se přemístit

na lépe osvětlené místo, nebo naopak do míst

s horšími světelnými podmínkami. Záleží na

tom, jaké nálady se snažíte docílit nebo kjakému účelu budou snímky sloužit.

V praxi měníme povahu světla na scéně ze

tří důvodů: buď je na scéně příliš světla nebo

málo, nebo je vyvážení světla špatné – tzn.

některé oblasti jsou příliš jasné, zatímcoostatní příliš mdlé. Případně je kvalita světla špatná

– tzn. světlo může být příliš ostré, nebo naopak

příliš měkké. V tuto chvíli se zaměříme pouze

na kvalitu světla. Pro názornost si představte,

že se světlo, které putuje směrem od fotografovaného objektu ke snímači fotoaparátu,

pohybuje jakoby uvnitř zahradní hadice (je

to poněkud zvláštní představa, kterou lépe

pochopíte v průběhu této kapitoly) a skládá se

jakoby z tenkých praménků.

Odkaz: Více se o práci se světlem dozvíte

v Kapitole 6.

Světlo procházející

objektivem

Jakmile odražené, propuštěné nebo vysílané světlo dosáhne fotoaparátu, musí projít

přes objektiv, aby se dostalo až ke snímači.

Samozřejmě, že veškeré světlo se až tak daleko

nedostane. Některé složky světelného spektra

mohou být blokovány pomocí filtrů namontovaných na objektivu, zatímco zbytek světla

musí projít přes membránu, která mánastavitelnou velikost a nazývá se clona. Tato clona se

nachází uvnitř tubusu objektivu.

Clona se používá k úpravě množství světla

procházejícího přes objektiv. Celé si to můžete

představit jako zahradní hadici, jak jsem se

zmiňoval již dříve, s různými průměry. Hadicí

s velkým průřezem protéká velké množství

vody (v tomto případě světla), zatímco hadicí

s malým průřezem protéká jen malý proud

vody. Prostřednictvím clony tedy můžete sami,

nebo pomocí expozičního systému vašehofotoaparátu měnit velikost clony a regulovat tak

množství světla, které se dostane ke snímači.

Filtry se nejčastěji připevňují na přední

stranu objektivu, ale mohou být umístěné

i kdekoliv jinde na optické dráze. Ve všech

případech slouží fotografické filtry k eliminaci

určitých složek světelného spektra, aby se přes

tělo objektivu nedostaly ke snímači ty složky

světla, které nechceme. Pomocí určitých filtrů, jež odstraňují konkrétní barvy, docílíte

namodralého, oranžového nebo jiného odstínu

snímku. Jiné typy filtrů (zvané neutrální šedé

filtry) odstraňují všechny barvy rovnoměrně,

aby se snížilo celkové množství dopadajícího

světla. Tímto způsobem lze prodloužit dobu

expozice. Existují dokonce i tzv. split filtry

(půlené filtry – pozn. překladatele) s odlišnými

typy filtrujícího materiálu v horní a spodní

polovině. Tento typ filtru se používá například

k vyvážení příliš zářivé oblohy s popředím,

které je méně osvětlené.

Polarizační filtry odstraňují světloodrážející se v rozličných úhlech. Tyto filtry slouží ke

snížení množství odraženého bílého záření od

nekovových povrchů nebo ke ztmavení oblohy.

Kdykoliv tedy použijete jakýkoliv druh filtru,

omezujete množství světla, které se dostane

ke snímači.

Možná, že jste filtr nikdy nepoužívali, nebo

ho používáte jen zřídka. Na druhou stranu

máte vlastně k dispozici clonu, kterou používáte pokaždé, když fotíte. Clona je ve své

podstatě membrána skládající se ze soustavy

(obvykle) pěti až devíti lamel, které vytváří tzv.

K1595.indb 90K1595.indb 90 19.8.2008 14:18:3219.8.2008 14:18:32


91

irisovou clonu (říkáme jen clonu), jež se rozšiřuje a stahuje, aby vpustila více nebo méně

světla do objektivu. Relativní velikost této

clony se nazývá clonovým číslem.

Tato clonová čísla jsou číslovaná poněkud

matoucím způsobem: čím je clonové číslo

větší, tím méně světla je vpuštěno doobjektivu. Takže při použití clony f/11 projdeobjektivem dvakrát méně světla než při cloně f/8,

ale dvakrát více než u f/16. Možná bude lepší,

když si clonová čísla představíte jako zlomkové jmenovatele: 1/8 je větší než 1/11, která

je větší než 1/16 atd. Zde ovšem problémy

nekončí. Čísla samotná jsou totiž vypočítána

z druhé odmocniny čísla 2 (1,414), takže f/8

není dvakrát tak velké jako f/16 – je čtyřikrát

tak velké. Chcete-li expozici zdvojit (nebo

rozpůlit), musíte použít clonové číslo, které

je „mezi“, v tomto případě f/11. Skutečná

posloupnost clonových čísel, řazená směrem

od největšího rozevření clony po nejmenší, v přírůstcích o velikosti jednoho kroku

(s každým krokem prochází objektivem dvaObrázek 4.3 | Clona se otevírá a zavírá, čímž

reguluje množství světla procházejícíhoobjektivem fotoaparátu

f/8

f/11

f/16

f/22

f/32

Poznámka: Čím větší je clonové číslo, tímvětší je zaclonění objektivu. Takže maximální clona

určitého objektivu je velké číslo, například f/22.

Naopak jeho minimální clona je menší číslo,

například f/2.8. Z toho tedy plyne, že kdyžchcete zavřít objektiv, měníte na větší clonové číslo

s větší číslicí. Když chcete otevřít objektiv, pak

přepínáte na menší clonové číslo s menší číslicí.

Používají se i „zlomkové“ hodnoty clonových

čísel s přírůstky o velikosti 1/3 nebo 1/2 clonového

čísla. Na LCD monitoru vašeho D40/D40x se

budou objevovat jako čísla typu f/4.2 atd., během

úprav clony. Při práci s objektivy a clonovými čísly

sami přijdete na to (nebo využijete-li expoziční

systém fotoaparátu), že množství světla procházejícího přes objektiv zvýšíte změnou na menší

clonové číslo (menší číslici) nebo ho zmenšíte

změnou na větší clonové číslo (větší číslici).

Tip: Objektivy jsou obecně označenémaximální světelností, kterou nabízí při určité ohniskové

vzdálenosti – například pokud je na objektivu

napsáno 18-55 mm f/3.5-5.6, znamená to, že

dosahuje při ohniskové vzdálenosti 18 mm

maximální světelnosti f/3.5 a při ohniskovévzdálenosti 55 mm má maximální světelnost f/5.6.

Změna velikosti otevření objektivu ovlivňuje nejen samotnou expozici vašeho snímku, ale

i další parametry. Pomocí většího nebo menšího

clonového čísla můžete ovlivnit ostrost snímku

(mnoho objektivů vytváří lepší snímky při středním clonovém čísle než při velkém či malémrozevření clony) a rozsah ostrosti (hloubku ostrosti).

krát méně světla, než u předchozí hodnoty)

vypadá takto:

f/1.4

f/2.0

f/2.8

f/4

f/5.6

Diaphragm

Principy správné expozice

Clona

K1595.indb 91K1595.indb 91 19.8.2008 14:18:3219.8.2008 14:18:32


Základy expozice

92 Nikon D40/D40x

vzdálenost a s tím související třes fotoaparátu.

Krátký čas závěrky je vhodné použít při fotografování rychle se pohybujících objektů nebo

značně přiblížených objektů pomocíteleobjektivu. No a málem bych zapomněl na roztřesené

fotografy, kteří též volí krátký čas závěrky.

Odkaz: Jaký čas zvolit pro zastavení akce se

dozvíte v Kapitole 6.

Chcete-li si při focení s Nikonem D40/D40x

upravit čas závěrky přímo, musíte pracovat buď

v režimu M, nebo v režimu S (Clonováautomatika). Pokud se v některém z těchto dvou režimů

nacházíte, pak stačí otočit příkazovým voličem

na zadní straně fotoaparátu a nastavitpožadovaný čas závěrky. Pokud je aktivní měření, zobrazí

se čas závěrky na LCD monitoru a v hledáčku.

Světlo zachycené snímačem

Čtvrtým parametrem, který ovlivňuje expozici, je citlivost snímače. Nikon D40x má

základní nastavení citlivosti ISO 100 a D40

zase citlivost ISO 200, které jsou digitálním

ekvivalentem citlivosti ISO 100 a ISO 200

klasického fotografického filmu. To zaručuje mezinárodní norma vydaná společností –

International Organization for Standardization

(Mezinárodní organizace pro normalizaci).

Citlivost svého fotoaparátu můžete libovolně

měnit z jeho výchozí hodnoty ISO 100/200 až na

ISO 1600 v přírůstcích o velikosti jednoho kroku

(tj. ISO 100, 200, 400, 800 a 1600) a pak až na

ekvivalent ISO 3200 pomocí nastavení HI 1.

Takže pokud chcete hodnotu expozice

u určitého snímku zdvojnásobit, dosáhnete

požadovaného efektu zdvojnásobením citlivosti

ISO. Nezapomeňte zároveň nastavit poloviční

čas závěrky nebo vyberte dvakrát větší clonové číslo. Samozřejmě je tu zádrhel: zrovna tak

jako změna času závěrky ovlivňuje rozmazání

Chcete-li u svého Nikonu D 40/D40x během

fotografování upravit clonové číslo, musítepracovat buď v režimu M (Manuálním), nebo

v režimu A (Časová automatika). V režimu

Časová automatika stačí otočit příkazovýmvoličem na zadní straně fotoaparátu a zvolitpožadovanou clonu. Pokud je aktivní měření, zobrazí

se aktuální clonové číslo na LCD monitoru

a v hledáčku. Jestliže používáte Manuální režim,

stiskněte a podržte tlačítko Korekce expozice/nastavení clony (umístěné jihovýchodně od

tlačítka spouště na vrchní straně fotoaparátu)

a zároveň otáčejte příkazovým voličem, dokud

nenastavíte požadovanou hodnotu clony.

Odkaz: V kapitole 5 naleznete další informace

o vlivu světelnosti objektivů na fotografování.

Světlo a závěrka

Závěrka je v podstatě klapka, která se otevírá

a zavírá a pouští po určitou dobu světlo ke

snímači vašeho fotoaparátu. Když upravujete

čas závěrky, měníte expozici tak, že zkracujete

nebo prodlužujete dobu, po kterou bude světlo

dopadat na snímač. U Nikonu D40/D40x se

může čas závěrky automaticky měnit vrozmezí od 30 sekund (v Manuálním režimu můžete

nastavit dokonce ještě delší čas díkyexpozičnímu nastavení bulb) do 1/4000 sekundy.

Čas závěrky má vliv nejen na expozici, ale

i na míru rozmazání snímku. Pomocí delšího

času závěrky spolu s pohybem fotoaparátu

ve směru pohybujícího se objektu dosáhnete

efektivního pohybového rozostření snímku.

Naopak použitím krátkého času závěrkyzmrazíte jakoukoli akci a eliminujete roztřesení

fotoaparátu. Z toho plyne, že je důležité, abyste

se nejprve rozhodli, zda chcete snímek rozostřit či ne, a pak podle toho zvolili přesný čas

závěrky. V úvahu je třeba brát rychlost pohybu

fotografovaného objektu, použitou ohniskovou

K1595.indb 92K1595.indb 92 19.8.2008 14:18:4419.8.2008 14:18:44


93

snímku a úprava clonového čísla rozsahostrosti, zvýšení nastavení ISO s sebou přináší také

určitý efekt. Se vzrůstající hodnotou citlivosti

ISO narůstá i tzv. náhodná zrnitost neboli šum

na vašich fotografiích. Šumové artefakty jsou

v podstatě vícebarevné skvrny, které lze nejsnáze

rozeznat na snímcích v oblastech stínů. Mohou

však být na obtíž i ve světlejších oblastech.

S rostoucí citlivostí se zvyšuje i množství

šumu, protože snímače fotoaparátů D40 a D40x

při zvýšení citlivosti zachytí větší množstvísvětla. Zvýšení hodnoty ISO ovšem způsobí zvýšení počtu náhodných pixelů, které se netýkají

snímku. Naštěstí modely Nikon D40 a D40x

mají zabudovanou funkci pro redukci šumu. Při

nastavení citlivosti v rozmezí hodnot ISO 100 až

ISO 400 si ho pravděpodobně ani nevšimnete.

Šum začíná být nepříjemný až při hodnotě

ISO 800 a směrem výš k hodnotě ISO 1600.

Nejmarkantnější bude při fotografování snímků

pořízených s nastavením citlivosti HI 1.

Nastavení ISO můžete změnit kdykoliv, když

používáte jakýkoliv z režimů D40/D40x,počínaje motivovými programy a konče režimy Auto,

M, A, S nebo P. Citlivost můžete změnit dvěma

způsoby. Můžete stisknout tlačítko Menu apřejít do menu snímacího režimu. Pak už jen stačí

zvolit nastavení citlivosti ISO. Můžete si vybrat

hodnotu počínaje ISO 100/200 a konče ISO 1600

plus HI 1. Pokud používáte režim automatické

expozice nebo některý z motivových programů,

můžete použít funkci Auto ISO, která ponechá

nastavení citlivosti na fotoaparátu. Popřípadě

stiskněte tlačítko Aktivace nastavení (spodní

tlačítko na levé straně LCD monitoru), použijte

směrové klávesy multifunkčního voliče, abyste

se dostali k nastavení ISO, a pak stisknětetlačítko OK. Nakonec si zvolte citlivost ISO, kterou

chcete použít.

Odkaz: Více se o nastavení citlivosti ISOdozvíte v Kapitole 2.

Obrázek 4.4 | Při ISO 400 (levý obrázek) není šum nijak výrazný. Ovšem při nastavení HI 1

(ekvivalent k ISO 3200, pravý obrázek) je šum na fotografi i značný.

Principy správné expozice

K1595.indb 93K1595.indb 93 19.8.2008 14:18:4419.8.2008 14:18:44


Základy expozice

94 Nikon D40/D40x

se slije dohromady a bude vypadat jako tmavá

inkoustová kapka. Expozice na černou kočku

způsobí, že bílá kočka bude vybledlá a šedá

bude tmavší než obvykle. Pokud by seexponovalo na šedou kočku, která by odrazila přibližně

18 procent světla, je pravděpodobné, že by byly

všechny tři kočky zachyceny realisticky. Ovšem

za předpokladu, že bílá kočka není příliš bílá

a černá zase příliš černá. V takovém případě by

byl dynamický rozsah dané scény příliš široký

pro zachycení snímačem. Díky těmto bílým

a černým kočkám, které situaci komplikují, jsou

fotografové nuceni provádět úpravy expozice.

Na obrázku 4.5 vidíte černou kočku s expozicí (levý obrázek) optimalizovanou na okolí

kočky, díky tomu se její barva téměř slila do

černé. Na obrázku vpravo byl snímekexponován na kočku, čímž se na její kožešině zachovalo velkého množství detailů, ale okolí je na

druhou stranu přeexponované.

Použijte histogram

Rozdíl mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími místy

na vašem snímku se nazývá dynamický rozsah.

Můžete si ho prohlédnout pomocí tzv. histogramu, což je v podstatě graf, který zobrazuje

rozložení jasů a stínů na vašem snímku. Pokud

si chcete prohlédnout histogram jakéhokoliv

snímku, stiskněte nejprve tlačítko Přehrávání

umístěné na levé straně LCD monitoru. Potom

rolujte stisknutím multifunkčního voličesměrem doprava nebo doleva, až se dostanete ke

snímku, jehož histogram si chcete prohlédnout. Nakonec stiskněte multifunkční volič

směrem nahoru nebo dolů, dokud se neobjeví

obrazovka s histogramem (viz obrázek 4.6).

Graf jasů zde překrývá spodní část snímku.

Jasový histogram je v podstatě zjednodušený

sloupcový graf, který zobrazuje určitý počet

pixelů pro každý z 256 odstínů jasu. Každá

vertikální čára na grafu představuje počet Dosažení správné expozice Proč neumí ani tak důmyslný přístroj, jako je Nikon D40/d40x, určit vždy za všech okolností správnou expozici? Proč někdy vyfotografujete snímky, které jsou příliš světlé, příliš tmavé nebo mají oblasti světel či stínů bez detailů?

Bohužel žádný snímač nedokáže zachytit

všechny možné detaily fotografované scény při

všech možných úrovních světla. Některé detaily

jsou příliš neurčité, takže je nelze zachytit. Jiné

zase přetěžují fotocitlivé buňky ve snímači,

takže se nakonec na snímku objeví příliš tmavé

nebo příliš světlé oblasti, bez kresby. Jelikož si

digitální snímač neumí poradit se scénou svelmi světlými a velmi tmavými oblastmi (velkým

dynamickým rozsahem scény – pozn.překladatele), je v těchto situacích nejlepší takováexpozice, která zachová detaily na jedné straněsnímku, zatímco na druhé některé detaily obětuje.

Automatika fotoaparátu neví, na rozdíl od

vás, jaký je poměr světel na scéně. Jelikož jen vy

vidíte kompletní fotografovanou oblast a víte,

jaké na ní panují světelné podmínky, jste v nejlepší pozici, abyste stanovili, jaké detaily by se

měly na snímku zachovat. V tomto okamžiku

jste tím pádem chytřejší než expozimetr vašeho

fotoaparátu D40/D40x. Záleží jen na vás, jakým

způsobem upravíte expozici, abyste docílilisnímku s požadovaným rozsahem stínů a světel.

Pamatujte si, že fotoaparát provádí základní

nastavení expozice s předpokladem, žefotografovaný předmět odráží téměř stejné množství

světla jako neutrální šedá tabulka, která odráží

18 procent dopadajícího světla. Protože různé

předměty na scéně odráží odlišná množství

světla, využívá fotoaparát při měření výšezmíněného předpokladu. Na fotce, kde bude bílá,

tmavě šedá a černá kočka, bude bílá kočka

odrážet pětkrát více světla než šedá kočka

a desetkrát více světla než černá.

Expozice na bílou kočku způsobí, že šedá

kočka bude vypadat černě a barva černé kočka

K1595.indb 94K1595.indb 94 19.8.2008 14:18:5719.8.2008 14:18:57


95

pixelů na snímku pro každou hodnotu jasu od

0 (černá) na levé straně až k 255 (bílá) na pravé

straně. Vertikální osa měří počet pixelů na

každé jednotlivé úrovni. Čím je sloupec delší,

tím má snímek více pixelů jasu.

Typický histogram na obrázku 4.6 má

většinu pixelů soustředěných téměř v centru grafu, přičemž se několik málo pixelů

postupně ztrácí směrem k oblasti stínů (levá

strana histogramu) a k oblasti světel (pravá

strana). V ideálním případě by měly být pixely

rozprostřeny přes celou stupnici. Je nežádoucí,

aby byly pixely soustředěny pouze na jedné či

druhé straně (pokud by tomu tak bylo, nebyl

by snímek správně exponovaný ve světlech

nebo ve stínech). Zároveň by na histogramu

nemělo být ani několik velmi tmavých pixelů

(nalevo) či velmi světlých pixelů (napravo).

Správný histogram je takový, u něhož pixely od

středu směrem ke stranám postupně ubývají.

Pokud není expozice správná, histogram

to zobrazí. U podexponovaného snímku

jsou stíny natěsnané na levém konci stupnice

a světla se nacházejí místo na vzdáleném pravém konci spíše u centra grafu. V mezeře je

zanecháno prázdné místo, oblast nepoužitých

jasů (viz obrázek 4.7). Zvýšením expozice

posuneme všechny stíny směrem doprava,

takže již nebudou odříznuté a světla se objeví

na pravé straně histogramu.

U přeexponovaného snímku jsou některá

světla posunuta na pravou stranu stupnice (viz

Obrázek 4.5 | Snímek byl exponován na pozadí (levý obrázek), což způsobilo, že je kočka téměř

černá. Druhý snímek byl naopak exponován pouze na kočku (pravý obrázek) a pozadí je tím pádem

příliš světlé.

Obrázek 4.6 | Správně exponovaný snímek

má většinu jasů uprostřed, tmavé a světlé jasy

by se měly postupně ztrácet směrem k levému

a pravému konci grafu

Dosažení správné expozice

K1595.indb 95K1595.indb 95 19.8.2008 14:18:5719.8.2008 14:18:57


Základy expozice

96 Nikon D40/D40x

noduše ke změně času závěrky použít příkazový

volič. Nejprve stiskněte tlačítko Korekce expozice/nastavení clony a pak použijte příkazový

volič k úpravě clony a nastavení citlivosti.

V režimech Programová automatika,

Clonová nebo Časová automatika máte k disozici trochu více flexibility ohledně nastavení

expozice.

Hodnota korekce expozice

Pomocí EV (Exposure Value) neboli korekce

expozice můžete fotoaparát D40/D40x nastavit

tak, aby automaticky přičítal nebo odečítalurčité množství expozice od hodnoty, kterouvypočítá. Korekci expozice můžete nastavit vrozmezí ±5 EV, v krocích po 1/3EV. Jakmile aktivujete

korekci expozice, fotoaparát přičte nebo odečte

příslušnou nastavenou hodnotu expozice od

snímku, který vyfotíte. Takto bude pokračovat

u všech snímků, dokud nepoužijete jiné nastavení korekce expozice nebo pokud tuto funkci

nevypnete nastavením korekce zpět na nulu.

To je důležité mít na paměti, protože snadno

můžete provést změny korekce expozice, které

se hodí pro focení v určitém prostředí, a pak

zapomenout při fotografování odlišné scény,

že jste takové nastavení provedli. Fotoaparát je

však dostatečně charakterní a zobrazí vhledáčku a na barevném informačním LCDmonitoru indikaci, která signalizuje, že jste seodchýlili od doporučené expozice pomocí změn EV.

Může se ovšem stát, zvláště když jste zabraní

do focení, že je obě přehlédnete.

Upozornění: Čas od času si nezapomeňte

zkontrolovat nastavení korekce expozice!

Chcete-li nastavit korekci expozice, podržte tlačítko Korekce expozice/nastavení clony

(umístěné jihovýchodně od tlačítka spouště na

vrchní straně fotoaparátu) a otočte příkazovým obrázek 4.8), a stíny naopak směrem doprostřed. V tomto případě docílíte lepšího snímku snížením expozice. Úprava expozice Pokud používáte režimy M, A, S nebo P, můžete expozici upravit několika odlišnými způsoby, a to podle toho, jaký z těchto režimů používáte. V Manuálním expozičním režimu můžete jedObrázek 4.7 | Na podexponovaném snímku

jsou tmavé jasy soustředěny na levé straně

histogramu

Obrázek 4.8 | Na přeexponovaném snímku

jsou světlé jasy soustředěny na pravé straně

histogramu

K1595.indb 96K1595.indb 96 19.8.2008 14:19:1319.8.2008 14:19:13


97

voličem doprava, abyste expozici přičetli, nebo

doleva, abyste expozici od výchozího měření

modelu D40/D40x odečetli. V režimu S používá

fotoaparát k provedení úprav clonu, v režimu

A čas závěrky. A pokud pracujete v režimu P,

použije D40/D40x flexibilní program, aby určil,

kterou hodnotu má změnit. V hledáčku a na

LCD monitoru se objeví nový čas závěrky nebo

clonové číslo spolu s hodnotou korekce, kterou

jste vybrali (viz obrázek 4.9).

Tip: Pokud chcete v režimu Programová

automatika použít změřenou expozici, ale

upřednostnili byste u této expozice odlišný

čas závěrky nebo clonové číslo, stačí otočit příkazovým voličem bez stisku tlačítka

korekce expozice. Expozice zůstane stejná,

ale fotoaparát D40/D40x se přepne na jiné

clonové číslo/jiný čas závěrky. Toho můžete

využít například v situaci, kdy chcete změnit

expoziční parametry, abyste pomocí krátkého

času závěrky zastavili akci. Například změníte

čas závěrky 1/125 při cloně f/16 na 1/500 s při

cloně f/8. Obě dvě nastavení jsou z hlediska

expozice naprosto stejná.

Nastavení kontrastu

Tone compensation (Nastavení kontrastu)

je poslední expoziční úprava, kterou můžete

provést. Jedná se o metodu kontrolující to,

jak D40/D40x zachází s expozicí nejtmavších a nejsvětlejších oblastí vašeho snímku.

Nastavení kontrastu můžete použít k upravení

kontrastu snímku již při jeho pořizování. To je

obvykle lepší řešení, než se pokoušet později

opravit špatný kontrast v editoru pro úpravu

obrázků. Nevýhodou použití nastaveníkontrastu ve fotoaparátu je to, že uživatelské změny,

které provedete, se budou aplikovat na všechny

snímky, jež pořídíte, dokud se nepřepnete zpět

do některého z neuživatelských režimů.

Přesně tak, někteří zkušenější uživateléfotoaparátu D40/D40x dávají přednost odlišnému

výchozímu rozsahu kontrastu u všech snímků,

které vyfotili, a zvolí uživatelské nastaveníkontrastu (viz Kapitola 3).

K nastavení kontrastu se dostanete pomocí

menu snímacího režimu. Vyberte Optimize

Image → Custom → Tone Compensation. Pak

si můžete vybrat z následujících voleb: Normal

(normální), Less Contrast (méně kontrastu),

Medium Low (středně nízký), More Contrast

(více kontrastu) nebo Custom (uživatelský).

Volba Custom používá tónovou křivku, kterou jste si nahráli pomocí programu zvaného

Nikon Camera Control Pro.

Pokročilejší fotografové si mohou do fotoaparátu nahrát křivku vytvořenou programem

Nikon Camera Control Pro (viz obrázek 4.10).

Pokud se na Internetu podíváte na diskuse

věnující se Nikonu, najdete nastavení křivky

s odlišnými vlastnostmi, například vylepšený

detail stínu, lepší zachování jasů ve světlech, či

kousavější, kontrastnější vzhled.

Většina fotografů používajících fotoaparát

D40/D40x však pravděpodobně uživatelské

křivky nebude muset používat. Tato funkce

totiž vyžaduje spoustu zkušeností s důmyAmount of exposure compensation

Obrázek 4.9 | Hodnota přičtené neboodečtené expozice se objeví na LCD monitoru.

Hodnota korekce expozice

Dosažení správné expozice

K1595.indb 97K1595.indb 97 19.8.2008 14:19:2519.8.2008 14:19:25




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist