načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Neuropsychologie v psychiatrii - Marek Preiss; Hana Kučerová; kolektiv

Neuropsychologie v psychiatrii

Elektronická kniha: Neuropsychologie v psychiatrii
Autor: Marek Preiss; Hana Kučerová; kolektiv

Monografie pojednává o základech praktické, klinicky orientované neuropsychologie a vybraných psychiatrických poruch ve vztahu ke kognitivním potížím. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  390
+
-
13
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2006
Počet stran: 411
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Psychiatrie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2006
ISBN: 80-247-1460-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Monografie pojednává o základech praktické, klinicky orientované neuropsychologie a vybraných psychiatrických poruch ve vztahu ke kognitivním potížím.

Popis nakladatele

Ojedinělá souhrnná publikace klinické neuropsychologie předkládá psychiatrům, psychologům, studentům medicíny a psychologie nejnovější poznatky oboru. Objasňuje základní terminologii, vazby mezi chováním a činnostmi mozku z pohledu psychiatrie, ukazuje možnosti a cesty, jak se mohou závěry rozvíjet v klinické praxi i výzkumu. V praktické části se zabývá kognitivním deficitem u vybraných duševních poruch (adiktologie, schizofrenie, deprese, afektivní chování, poruchy příjmu potravy apod.). Knihu sestavili vynikající čeští odborníci především z Psychiatrického centra Praha.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marek Preiss; Hana Kučerová; kolektiv - další tituly autora:
Trénování paměti a poznávacích schopností Trénování paměti a poznávacích schopností
Deprese a výkon Deprese a výkon
 (e-book)
Trénování paměti a poznávacích schopností Trénování paměti a poznávacích schopností
 (e-book)
Neuropsychologie v neurologii Neuropsychologie v neurologii
 
K elektronické knize "Neuropsychologie v psychiatrii" doporučujeme také:
 (e-book)
Vývojová psychologie -- 2., aktualizované vydání Vývojová psychologie
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Marek Preiss, Mgr. Hana Kuèerová a kolektiv

NEUROPSYCHOLOGIE V PSYCHIATRII

Autorský kolektiv:

Mgr. Michal Èerník

Mgr. Danica Klempová

MUDr. Miloslav Kopeèek

Mária Krivošíková, M.Sc.

MUDr. Pavel Kubù

PhDr. Hana Kuèerová, Ph.D.

PhDr. Petr Kulišák

MUDr. Vladimír Línek

Mgr. Lenka Miovská

doc. PhDr. Michal Miovský, Ph.D.

doc. PhDr. Pavel Mohr, Ph.D.

Mgr. Petra Navrátilová

MUDr. Karel Nešpor, CSc.

MUDr. TomᚠPáleníèek

Mgr. Pavla Perglová

PhDr. Marek Preiss

PhDr. Mabel Rodriguez

PhDr. Zuzana Øíhová

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Prùhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 2680. publikaci

Odpovìdná redaktorka Jana Jandovská Kubínová

Sazba a zlom Milan Vokál

Poèet stran 416

Vydání 1., 2006

Vytiskly Tiskárny Havlíèkùv Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíèkùv Brod

© Grada Publishing, a.s., 2006

Cover Photo © Allphoto Images

ISBN 80-247-1460-4


OBSAH HLAVNÍ AUTOØI KAPITOL. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 ÚVOD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1. ZÁKLADY KLINICKÉ NEUROPSYCHOLOGIE . . . . . . . . . . . . . . . . 21

(Marek Preiss) 1.1 Z historie neuropsychologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 1.2 Základní neuropsychologická terminologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 1.3 Chování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 1.4 Pozornost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 1.5 Mìøení kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

1.5.1 Mìøení deficitu porovnáním s výkonem zdravých osob . . . . . . . . 39

1.5.2 Kvalitativní urèování kognitivních deficit ù. . . . . . . . . . . . . . . 41 1.6 Mìøení klinicky signifikantní zmìny (od souborù k jednotlivcùm) . . . . . . . 43

1.6.1 Klinicky významná zmìna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

1.6.2 Kritika, námitky, alternativy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

1.6.3 Diskuze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

1.6.4 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 1.7 Cíle neuropsychologického vyšetøení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 1.8 Neuropsychologický nález . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 1.9 Ekologická validita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

1.9.1 Definice ekologické validity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

1.9.2 Problém multifunkènosti psychologických test ù. . . . . . . . . . . . 61

1.9.3 Kvalita vyšetøení jako nespecifický zpùsob zlepšení ekologické

validity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

1.9.4 Pøíklady zkoumání ekologické validity . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

1.9.5 Ergoterapie – prostøedník mezi bìžným životem a testem . . . . . . . 64

1.9.6 Pyramida zkoumání ekologické validity . . . . . . . . . . . . . . . . 64

1.9.7 K diskuzi o významu ekologické validity . . . . . . . . . . . . . . . . 66

1.9.8 Vydavatelé test ù. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

1.9.9 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 1.10 Odhad premorbidního stavu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 1.11 Neuropsychologické testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

1.11.1 Screeningové a podrobné vyšetøení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 1.12 Vliv nácviku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 1.13 Simulace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 1.14 Stárnutí norem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 1.15 Stárnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 1.16 Neuropsychologické testy v ÈR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 1.17 Osobnost a psychosociální následky poškození mozku . . . . . . . . . . . . 102 1.18 Neuropsychologická rehabilitace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 1.19 Modely fungování mozku a kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . . 110 1.20 Zaèínáme s neuropsychologií v klinické psychologii . . . . . . . . . . . . . 116 1.21 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

2. VYBRANÉ KAPITOLY Z HISTORIE VÝZKUMU PAMÌTI

A AMNESTICKÉ SYNDROMY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 (Vladimír Línek) 2.1 Krátkodobá pamì versus dlouhodobá pamì . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 2.2 Hipokampální krajina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 2.3 Sedmdesátá léta – nové koncepce pamìti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 2.4 Klinické studie osmdesátých let . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 2.5 Výzkum konsolidace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 2.6 Frontální oblasti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

2.6.1 Definice nìkterých pojm ù. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

2.6.2 Klinická èást . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 2.7 Základní principy kognitivní terapie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 2.8 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

3. KOGNITIVNÍ DEFICITY ZPÙSOBENÉ UŽÍVÁNÍM NÁVYKOVÝCH

LÁTEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 (Michal Miovský) 3.1 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním alkoholu . . . . . . . . . . . . . . . 147

(Karel Nešpor)

3.1.1 Krátkodobé poruchy kognitivních funkcí vyvolané alkoholem . . . . 147

3.1.2 Dlouhodobìjší poruchy kognitivních funkcí vyvolané alkoholem . . 149

3.1.3 Kombinace alkoholového poškození kognitivních funkcí a poškození

kognitivních funkcí jiné etiologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

3.1.4 Fetální alkoholový syndrom a ARND . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 3.2 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním nikotinu . . . . . . . . . . . . . . . 151

(Pavel Kubù)

3.2.1 Nikotin pøi kompenzaci kognitivních deficitù rùzné etiologie . . . . 152

3.2.2 Vliv prenatální expozice kouøení cigaret na kognitivní funkce dítìte . 153 3.3 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním stimulancií . . . . . . . . . . . . . 153

(Danica Klempová)

3.3.1 Akutní intoxikace, dlohodobé užívání stimulaèních látek a jejich

souvislost s kognitivními funkcemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

3.3.2 Úèinky stimulancií na mozek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154

3.3.3 Kognitivní deficity u uživatelù stimulancií . . . . . . . . . . . . . . 156 3.4 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním MDMA . . . . . . . . . . . . . . . 157

(TomᚠPáleníèek) 3.5 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním konopných drog . . . . . . . . . . . 160

(Lenka Miovská, Michal Miovský)

3.5.1 Úèinky na mozek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

3.5.2 Dùsledky akutní intoxikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

3.5.3 Dùsledky krátkodobého a dlouhodobého užívání marihuany . . . . . 162

3.5.4 Metodologická omezení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 3.6 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním opioidù . . . . . . . . . . . . . . . 165

(Lenka Miovská, Michal Miovský)

3.6.1 Úèinky na centrální nervový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

3.6.2 Opioidy užívané pro zvládání bolesti . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

3.6.3 Kognitivní dysfunkce u uživatelù heroinu . . . . . . . . . . . . . . . 168 3.7 Kognitivní deficity zpùsobené užíváním tìkavých látek . . . . . . . . . . . 168

(Lenka Miovská, Michal Miovský)

3.7.1 Úèinky na centrální nervový systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169

3.7.2 Akutní intoxikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

3.7.3 Úèinky krátkodobého a dlouhodobého užívání . . . . . . . . . . . . 170 3.8 Diagnostika kognitivních deficitù u uživatelù návykových látek . . . . . . . 171 3.9 Možnosti prevence a léèby kognitivních deficitù zpùsobených návykovými

látkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 3.10 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 3.11 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 3.12 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

4. KOGNITIVNÍ DEFICIT U SCHIZOFRENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

(Hana Kuèerová, Zuzana Øíhová) 4.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

4.1.1 Vymezení pojmu schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

4.1.2 Kognitivní funkce u schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 4.2 Zahranièní a èeské neuropsychologické studie . . . . . . . . . . . . . . . . 191 4.3 Prevalence i incidence schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 4.4 Hlavní domény mìøených kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . . . 197

4.4.1 Historická perspektiva pojmu kognitivní funkce u schizofrenie . . . 198

4.4.2 Oblasti kognitivní dysfunkce u schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . 199

4.4.3 Koreláty kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 4.5 Kognitivní deficit a subtypy schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 4.6 Psychosociální dùsledky kognitivního poškození . . . . . . . . . . . . . . . 208 4.7 Mìøení kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

4.7.1 Testové metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 4.8 Prùbìh kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 4.9 Zobrazovací metody u schizofrenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 4.10 Návrh vyšetøení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 4.11 Rehabilitace a psychoterapie kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . 220 4.12 Invalidita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 4.13 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 4.14 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 4.15 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 4.16 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226

5. KOGNITIVNÍ DEFICIT U DEPRESIVNÍ PORUCHY . . . . . . . . . . . . . 235

(Marek Preiss, Hana Kuèerová, Petra Navrátilová, Michal Èerník) 5.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

5.1.1 Unipolární depresivní porucha a kognitivní deficit: naznaèené

souvislosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235

5.1.2 Historie zkoumání kognitivního výkonu u unipolární depresivní

poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

5.2 Pøehled výsledkù zahranièních a èeských neuropsychologických studií . . . 238

5.2.1 Výskyt kognitivního deficitu u unipolární deprese . . . . . . . . . . 238

5.2.2 Specifické versus globálnì-difuzní poškození . . . . . . . . . . . . . 240

5.2.3 Pøíèiny kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 5.3 Prevalence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 5.4 Hlavní domény mìøených funkcí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 5.5 Prùbìh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

5.5.1 Pøedchází deprese kognitivnímu deficitu? . . . . . . . . . . . . . . . 246

5.5.2 Klinické faktory ovlivòující kognitivní výkonnost depresivních

pacient ù. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

5.5.3 Kognitivní deficit v remisi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 5.6 Výsledky zobrazovacích metod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 5.7 Mìøení kognitivního deficitu u deprese . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 5.8 Návrh typizovaného vyšetøení kognitivních funkcí u depresivní poruchy . . 258 5.9 Rehabilitace a psychoterapie pacientù s kognitivním deficitem . . . . . . . . 260 5.10 Invalidita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 5.11 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 5.12 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5.13 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 5.14 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

6. KOGNITIVNÍ FUNKCE U PORUCH PØÍJMU POTRAVY . . . . . . . . . . 269

(Hana Papežová) 6.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 6.2 Epidemiologie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 6.3 Èeské a zahranièní studie neuropsychologie PPP . . . . . . . . . . . . . . . 270 6.4 Hlavní domény mìøených kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . . . 272

6.4.1 Kognitivní flexibilita u AN – set-shifting . . . . . . . . . . . . . . . 272

6.4.2 Specifické kognitivní poškození a hladiny estrogen ù. . . . . . . . . 273

6.4.3 Kognitivní dysfunkce, vnímání vlastního tìla a disociace . . . . . . . 273

6.4.4 Kognitivní dysfunkce a percepce bolesti . . . . . . . . . . . . . . . 274 6.5 Neuropsychologické testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 6.6 Prùbìh kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 6.7 Øízení pøíjmu potravy a výsledky zobrazovacích metod . . . . . . . . . . . 277 6.8 Návrh typizovaného vyšetøení kognitivních funkcí . . . . . . . . . . . . . . 279 6.9 Rehabilitace a psychoterapie kognitivního deficitu . . . . . . . . . . . . . . 280 6.10 Invalidita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 6.11 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 6.12 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 6.13 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 6.14 Pøílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 6.15 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286

7. MOŽNOSTI FARMAKOLOGICKÉHO OVLIVNÌNÍ KOGNITIVNÍHO

DEFICITU U SCHIZOFRENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 (Pavel Mohr) 7.1 Schizofrenie a kognice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 7.2 Antipsychotika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294

7.2.1 Klasická (typická) antipsychotika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294

7.2.2 Antipsychotika druhé generace (atypická) . . . . . . . . . . . . . . . 295 7.3 Farmakologické ovlivnìní jednotlivých neurotransmiterových systém ù. . . 296

7.3.1 Dopamin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

7.3.2 Serotonin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

7.3.3 Noradrenalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

7.3.4 Acetylcholin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296

7.3.5 Glutamát . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297

7.3.6 Ostatní farmakologické intervence . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 7.4 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 7.5 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 7.6 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 7.7 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301

8. KOGNITIVNÍ EFEKT ANTIDEPRESIV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305

(Miloslav Kopeèek) 8.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 8.2 Antidepresiva ovlivòující monoaminergní neurotransmitery . . . . . . . . . 305 8.3 Antidepresiva ovlivòují postsynaptické receptory . . . . . . . . . . . . . . . 306 8.4 Antidepresiva ovlivòují bunìènou expresi a neuromodulaci . . . . . . . . . 307 8.5 Zobrazovací metody u depresivní poruchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 8.6 Dìlení antidepresiv . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 8.7 Metodická úskalí hodnocení vlivu antidepresiv na kognitivní funkce . . . . . 312

8.7.1 Používané testy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 8.8 Antidepresiva a kognitivní funkce zdravých dobrovolník ù. . . . . . . . . . 315 8.9 Souhrnný efekt antidepresiv na bdìlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 8.10 Antidepresiva a kognitivní funkce depresivních pacient ù. . . . . . . . . . . 322 8.11 Vliv elektrokonvulzivní terapie na kognici . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 8.12 Vliv repetitivní transkraniální magnetické stimulace na kognici . . . . . . . 325 8.13 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 8.14 Souhrn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 8.15 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 8.16 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328

9. ÚVOD DO PROBLEMATIKY NEUROPSYCHOLOGICKÉ

REHABILITACE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 (Mabel Rodriguez) 9.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 9.2 Vymezení pojmù v neuropsychologické rehabilitaci . . . . . . . . . . . . . 335 9.3 Praktická doporuèení pro provádìní neuropsychologické rehabilitace . . . . 336 9.4 Pøístupy, strategie, modely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338

9.4.1 Základní teoretické a praktické pøístupy . . . . . . . . . . . . . . . . 338

9.4.2 Kombinovaný model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338

9.4.3 Holistický model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340

9.4.4 Strategie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 9.5 Efektivita kognitivní rehabilitace: meta-analýzy studií a doporuèení

pro klinickou praxi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 9.6 Závìr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 9.7 Klíèová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 9.8 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346

10. KOGNITIVNÍ REHABILITACE U PACIENTÙ SE SCHIZOFRENIÍ . . . . 349

(Pavla Perglová) 10.1 Je kognitivní rehabilitace efektivní metodou u pacientù se schizofrenií? . . . 349

10.1.1 Pochybnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349

10.1.2 Nìkteré studie sledující efekty kognitivní rehabilitace . . . . . . . . 351 10.2 Specifika kognitivní rehabilitace u pacientù se schizofrenií . . . . . . . . . . 353 10.3 Aktuální trendy v kognitivní rehabilitaci u schizofrenie ve svìtì . . . . . . . 356

10.3.1 Nìkteré zahranièní programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 10.4 Nìkteré zkušenosti s kognitivní rehabilitací u pacientù se schizofrenií

v Èeské republice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358

10.4.1 Kognitivní rehabilitace v programu Student (obèanské sdružení

Baobab) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358

10.4.2 Kognitivní rehabilitace v denním psychoterapeutickém sanatoriu

Ondøejov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360

10.5 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360

11. BUDOUCNOST NEUROPSYCHOLOGIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363

(Petr Kulišák) 11.1 Souèasný stav a výhledy do budoucna v naší neuropsychologii . . . . . . . 366 11.2 Neuropsychologie v psychiatrii a neurologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367

11.2.1 Metody (neuropsychologické techniky, testy apod.) . . . . . . . . . 367 11.3 Vzdìlávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 11.4 Význam zobrazovacích technik mozku pro neuropsychologii . . . . . . . . 370 11.5 Futurologický výhled . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 11.6 Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371

PØÍLOHY

PAM̍OVÝ TEST UÈENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Historie testu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Hodnocení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

Alternativní verze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376

Podnìtová slova pro pamìový test uèení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 LOGICKÁ PAM̍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

Logická pamì I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

Logická pamì II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

Záznamový arch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

Alternativní verze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382

Povídka C – alternativní verze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382

Povídka D – alternativní verze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 VERBÁLNÍ FLUENCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389

Historie testu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389

Skórování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389

Záznamový arch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 KOGNITIVNÍ ODHAD JAKO EXEKUTIVNÍ FUNKCE . . . . . . . . . . . 393

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396 TRAIL MAKING TEST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397

Historie testu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397

Skórování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398

Záznamový arch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402 ÈÍSELNÝ ÈTVEREC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403

Historie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 TEST TVORBY RODOKMENU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407

Historie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407

Administrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407

Normy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408

Doporuèená a použitá literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408 REJSTØÍK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409

HLAVNÍ AUTOØI KAPITOL

PhDr. Marek Preiss (1967)

Pracuje od roku 2000 v Psychiatrickém centru Praha (PCP). Vystudoval jednooboro

vou psychologii na FF UK v Praze, má psychoterapeutický výcvik. Zamìøuje se na

klinickou neuropsychologii a poruchy osobnosti. Publikuje na téma aplikace neuro

psychologických metod (napø. monografie Klinick áneuropsychologie), diagnostiky

poruch osobnosti a posttraumatických stresových poruch. Pøednáší napøíklad úvod

do neuropsychologie v rámci specializaèních zkoušek v IPVZ, diagnostiku poruch

osobnosti pomocí strukturovaného rozhovoru aj. Angažuje se ve tvorbì nových dia

gnostických metod kognitivních funkcí.

MUDr. Miloslav Kopeèek (1972)

Vystudoval lékaøství na 3. LF UK a od roku 1998 je postgraduálním studentem oboru

Neurovìd na 3. LF UK, Praha. Od téhož roku pracuje v Psychiatrickém centru Praha

jako sekundární lékaø. Od roku 2003 pøednáší pro Academica Medica Pragensis, od

následujícího roku pracuje jako odborný asistent psychiatrie na 3. LF UK Praha

a roku 2005 zaèíná pøednášet pro IPVZ. Zabývá se pøedevším využitím funkèních

zobrazovacích metod v psychiatrii, využitím rTMS, psychofarmakologií a studiem

kognitivních funkcí. Doposud se podílel na tvorbì více jak 100 odborných pøíspìvkù

v èeštinì a více než desítce pøíspìvk ùv impaktovaných èasopisech (vèetnì The Bri

tish Journal of Psychiatry, The Journal of Clinical Psychiatry, CNS drugs).

Mária Krivošíková, M.Sc (1975)

Od roku 1998 pracuje na Klinice rehabilitaèního lékaøství 1. LF UK a VFN v Praze

jako odborný asistent a vedoucí ergoterapeut. Vystudovala bakaláøské studium ergo

terapie na 1. LF UK a magisterské studium ergoterapie na Karolinska Institute v Stock

holmu. Zabývá se rehabilitací pacient ùs poškozením mozku, zejména vyšetøením

a terapií kognitivních funkcí. Pøednáší ergoterapeutická témata v rámci postgraduál

ního vzdìlávání lékaø ùa psycholog ù. Je èlenem výkonného výboru Èeské asociace

ergoterapeutù (ÈAE) a Evropské sítì ergoterapeutických škol (ENOTHE).

PhDr. Hana Kuèerová, Ph.D. (1977)

Pracuje jako klinická psycholožka na Psychiatrické klinice Lékaøské fakulty Masa

rykovy Univerzity v Brnì a souèasnì zde vyuèuje v rámci pøedmìtu Psychiatrie na

pre- i postgraduální úrovni. Zajímá se zejména o výzkum kognitivních funkcí

v neuropsychiatrii a o neuropsychologii obecnì. Na toto téma již publikovala nìkteré

výzkumné studie.

Hlavní autoøi kapitol / 13

PhDr. Petr Kulišák (1949)

Je odborným asistentem Katedry neurologie Institutu pro další vzdìlávání ve zdra

votnictví v Praze. Jeho specializací je neuropsychologie a v tomto oboru se zabývá

výzkumem, klinickou i pedagogickou èinností. Neuropsychologickou diagnostiku

a rehabilitaci provádí též ve Vojenském rehabilitaèním ústavu ve Slapech nad Vlta

vou. Participuje na výzkumných úkolech Institutu klinické a experimentální medicíny

v Praze. Pedagogicky pùsobí v postgraduálním vzdìlávání lékaøù a klinických psy

cholog ù(IPVZ) a pregraduální výuce student ùna Katedøe psychologie FF UK v Praze.

Rediguje webový portál www.neuropsychologie.cz.

MUDr. Vladimír Línek (1961)

Pracuje od roku 1991 na Neurologické klinice 1. LF UK, jako odborný asistent. Roku

1993 složil druhou specializaèní atestaci a v roce 2001 obhájil disertaèní práci na téma

Poruchy pamìti u neurologických onemocnìní. Je zakládajícím èlenem a místopøedse

dou Sekce pro kognitivní neurologii ÈS Neurologické spoleènosti JEP, držitelem Hen

nerovy ceny za originální práci v roce 1998 a ceny prof. Vondráèka za publikaci v roce

2004.

doc. PhDr. Michal Miovský, Ph.D. (1975)

Psycholog a psychoterapeut. Absolvent oboru psychologie na FF MU v Brnì a post

graduálního studia na FF UP v Olomouci. V roce 2005 byl na Palackého Univerzitì

v Olomouci habilitován v oboru klinická psychologie. Profesní dráhu zaèínal jako

preventivní a poradenský pracovník ve Sdružení Podané ruce (NGO), kde pozdìji

pracoval jako vedoucí Denního psychoterapeutického stacionáøe Elysium. Od roku

2001 do roku 2005 pracoval jako vìdecký pracovník Psychologického ústavu Akade

mie vìd ÈR. V roce 2005 byl jmenován vedoucím novì vzniklého Centra adiktologie

Psychiatrické kliniky 1. LF UK v Praze. Je pøedsedou obèanského sdružení SCAN

vydávajícího odborný èasopis Adiktologie.

PhDr. Mabel Rodriguez (1967)

Vystudovala psychologii na FF UK a od roku 1996 pracuje v Psychiatrickém centru

Praha na uzavøeném oddìlení psychóz, vìnuje se psychodiagnostice a psychoterapii.

Pøednáší o problematice Rorschachova testu, specializuje se na využití neuropsycho

logie u schizofrenních pacientù.

Mgr. Pavla Perglová (1971)

Vystudovala jednooborovou psychologii na FF UK a speciální pedagogiku na PedF

UK. Pracuje jako klinická psycholožka v Denním psychoterapeutickém sanatoriu

Ondøejov a jako lektorka programu Student v obèanském sdružení Baobab. Klienty

obou zaøízení jsou pøevážnì mladí lidé s onemocnìním schizofrenního okruhu. Kro

mì psychoterapie se vìnuje diagnostice a rehabilitaci kognitivních funkcí a studijní

mu poradenství pro studenty po probìhlém psychotickém onemocnìní.

14 / Neuropsychologie v psychiatrii

doc. PhDr. Pavel Mohr, Ph.D. (1965)

Absolvoval 3. LF UK v Praze, v roce 2001 získal titul Ph.D. v oboru Neurovìd, habi

litoval v roce 2004. Od roku 1991 pracuje v Psychiatrickém centru Praha, v souèasné

dobì jako vedoucí lékaø. V letech 1995–1998 pracoval jako vìdecký pracovník v Na

than Kline Institute for Psychiatric Research, Orangeburg, New York. Souèasnì pù

sobí jako docent psychiatrie na 3. LF UK v Praze. Je èlenem redakèní rady èasopisu

European Psychiatry, Fellow Asociace evropských psychiatr ùa èlenem výboru Èeské

neuropsychofarmakologické spoleènosti. Je øešitelem nìkolika výzkumných grantù

z oblasti biologické psychiatrie a celé øady psychofarmakologických studií. Publikuje

v zahranièních a èeských odborných èasopisech, je autorem kapitol v uèebnicích

a monografiích.

Hlavní autoøi kapitol / 15

+



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist