načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Nerovnosti ve vzdělávání -- Od měření k řešení

Nerovnosti ve vzdělávání -- Od měření k řešení
-14%
sleva

Kniha: Nerovnosti ve vzdělávání -- Od měření k řešení

Tato kniha aktualizuje empirické poznatky z předchozí publikace autorského týmu - (Ne)rovné šance na vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice (Academia, 2006) a doplňuje ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  370 Kč 318
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Slon
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201012
Počet stran: 495
Rozměr: 240,0x162,0x26,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: spoluautoři Josef Basl ... et al.
Hmotnost: 0,703kg
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-7419-032-2
EAN: 9788074190322
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace reflektuje současnou situaci v České republice z pohledu vzdělávací politiky a předkládá analyticky zakotvená doporučení, jak na popsanou situaci reagovat.

Popis nakladatele

Tato kniha aktualizuje empirické poznatky z předchozí publikace autorského týmu - (Ne)rovné šance na vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice (Academia, 2006) a doplňuje důležitá témata, která v této knize chyběla. Současná publikace přináší další statě zaměřené na témata, jako je vývoj nerovností v povinném vzdělávání, problematika víceletých gymnázií, nerovnosti při vstupu do terciárního vzdělávání, dopad struktury systému středního školství na formování vzdělanostních aspirací žáků. Nově se zde objevují analýzy zaměřené na nerovnosti v dalším vzdělávání, vzdělávání romských žáků a předčasné odchody ze vzdělávání.
Hlavním cílem publikace je však reflektovat současnou situaci v České republice z pohledu vzdělávací politiky a předložit alternativy řešení identifikovaných problémů.
Co jsou vzdělanostní nerovnosti a jak je lze empiricky zjišťovat?Slouží český vzdělávací systém stejně všem dětem?Je pravda, že víceletá gymnázia efektivně identifikují a rozvíjejí talenty?Kdo je v českém vzdělávacím systému ohrožen předčasnými odchody ze vzdělávání?Je další vzdělávání schopno kompenzovat nerovnosti vznikající v počátečním vzdělávání?Umožnilo by ověřování studijních předpokladů spravedlivější výběr mezi uchazeči o studium na vysoké škole?Je bezplatné vysoké školství otevřenější než vysoké školství se školným a efektivním systémem finanční pomoci studentům?Jak se snižují nerovnosti v přístupu ke vzdělávání v zahraničí?
(od měření k řešení)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Část první

Koncepty, teorie a měření vzdělanostních nerovností

Kapitola 1. / David Greger

Nerovnosti ve vzdělávání - od konceptů k měření

1.1. Úvod

1.2. Koncept rovnosti příležitostí ve vzdělávání

1.3. Možnosti měření spravedlivosti vzdělávacích systémů pomocí

systému indikátorů

1.4. Závěr

Kapitola 2. / Arnošt Veselý a Petr Matějů

Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělanostních nerovností

2.1. Úvod aneb co vlastně chceme vysvětlit?

2.2. Teorie reprodukce vzdělanostních nerovností

2.3. Vnější a vnitřní diferenciace - terminologické ujasnění

2.4. Reprodukce nerovností na úrovni vzdělávacího systému

2.5. Reprodukce nerovností na úrovni školy a třídy

2.6. Nerovnosti v přístupu k vysokoškolskému vzdělání

2.7. Závěry a implikace pro vzdělávací politiku


Část druhá

Nerovnosti ve vzdělávání v České republice -

doplnění empirické evidence

Kapitola 3. /Jana Straková

Vývoj diferenciace vzdělávacích výsledků na úrovni povinného vzdělávání

3.1. Dopad diferenciace vzdělávacích drah na vzdělanostní nerovnosti

3.2. Výzkumné otázky

3.3. Diferenciace systému základního a středního školství v ČR - vývoj

3.4. Data, metody

3.5. Výsledky

3.6. Závěry

Kapitola 4. / Ivan Gabal a Karel Čada

Romské děti v českém vzdělávacím systému

4.1. Analytická a výzkumná východiska

4.2. Popis zdrojů dat a metodologií jednotlivých studií

4.3. Porovnání vzdělávacích šancí romských dětí a jejich vrstevníků

4.4. Faktory ovlivňující vzdělávací dráhy romských dětí

4.5. Efektivita vybraných integračních nástrojů

4.6. Diskuse

4.7. Možné kroky integračních politik

Kapitola 5. /Jana Straková

Přidaná hodnota víceletých gymnázií ve světle dostupných datových

zdrojů

5.1. Zahraniční poznatky o dopadu diferenciace vzdělávacích drah na

žáky v různých vzdělávacích větvích

5.2. Otázky a hypotézy

5.3. Data, metody

5.4. Empirická zjištění

5.5. Závěry a doporučení pro vzdělávací politiku

Kapitola 6. /Jana Trhlíková a Helena Úlovcová

Vliv rodinného zázemí na předčasné odchody ze vzdělávání

a na dlouhodobou nezaměstnanost mladých lidí

6.1. Úvod

6.2. Otázky a hypotézy

6.3. Metodologie a zdroje dat


6.4. Specifika sociálního a rodinného zázemí nezaměstnaných

mladistvých

6.5. Důvody předčasných odchodů ze vzdělávání

6.6. Zájem nezaměstnaných mladistvých vrátit se do vzdělávacího

procesu a faktory které jejich další vzdělanostní aspirace ovlivňují

6.7. Závěry a doporučení pro vzdělávací politiku

Kapitola 7. /Jana Trhlíková a Helena Úlovcová

Učební obory - specifika vzdělávací cesty a uplatnění na trhu práce

7.1. Úvod

7.2. Střední odborné vzdělávání v ČR a EU

7.3. Teoretická východiska, základní okruhy otázek a zdroje dat

7.4. Sociální souvislosti volby učebního oboru

7.5. Efekty volby učebního oboru - spokojenost se zvolenou

vzdělávací cestou

7.6. Úspěšnost vstupu vyučených na trh práce

7.7. Možnosti a úspěšnost vyučených při pokračování ve vzdělávání

7.8. Závěry a doporučení

Kapitola 8. /Josef Basi

Diferenciace v počítačové gramotnosti a nerovnosti v přístupu

k informačním technologiím

8.1. Úvod

8.2. Cíle a zaměření kapitoly

8.3. Nerovnosti v oblasti vybavení informačními technologiemi

8.4. Co chápeme počítačovou gramotností

8.5. Empirické údaje o dostupnosti počítačového vybavení a úrovni

počítačové gramotnosti

8.6. Analýza vlivu rodinného zázemí na počítačovou gramotnost

8.7. Závěr

Kapitola 9. / Petr Matějů, Michael L. Smith a Josef Basi

Rozdílné mechanismy - stejné nerovnosti. Změny v determinaci

vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003

9.1. Úvod

9.2. Vzdělávací systém před rokem 1989 a po něm

9.3. Hlavní poznatky z předchozího výzkumu formování a role aspirací

9.4. Hlavní hypotézy data a metody analýzy

9.5. Význam vzdělání v kontextu životního úspěchu

a vysokoškolských aspirací: 1989-2003


9.6. Kauzální model determinace vzdělanostních aspirací

9.7. Závěry

Kapitola 10. / Petr Matějů, Michael L. Smith, Petr Soukup a Josef Basi

Šance na dosažení vyskokoškolského vzdělání očima patnáctiletých žáků

Česká republika v mezinárodním srovnání

10.1. Úvod

10.2. Jakým směrem se ubíral náš výzkum

10.3. Jaká data a metody jsme použili

10.4. Jaké metody jsme použili

10.5. K jakým výsledkům jsme dospěli

10.6. Jaké charakteristiky vzdělávacích systémů ovlivňují roli

sociálního původu a schopností ve formování očekávání

spojených s vysokoškolským vzděláním?

10.7. Závěry

Kapitola 11. /Tomáš Konečný, Josef Basi a Jan Mysliveček

Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů

přijímacího řízení

11.1. Úvod

11.2. Přijímací zkoušky a OSP

11.3. Data

11.4. Model přijímacího řízení a rozhodnutí o podání přihlášky na VS

11.5. Model přijímacího řízení a rozhodnutí o přijetí na VŠ

11.6. Závěr

Kapitola 12. / Natálie Simonová a Petr Soukup

Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při

přechodu a vysokou školu v ČR: výsledky výzkumu PISA-L

12.1. Úvod

12.2. Nejasné působení sociálního původu ve vzdělanostní trajektorii

12.3. Zátěž sociálním původem při průchodu českým vzdělávacím

systémem

12.4. Cíl analýzy

12.5. Data a metodologie

12.6. Výsledky analýzy

12.7. Závěr

12.8. Na konec pár podnětů k diskusi


Kdpitold 13./ Petr Matějů, Tomáš Konečný, Simona Weidnerová a Hans Vossensteyn

Financování studia a vývoj nerovností v přístupu k vysokoškolskému

vzdělávání v České republice a Nizozemsku

13.1. Systémy financování studia a vzdělanostní nerovnosti

13.2. Česká republika a Nizozemsko: dlouhodobě sledované příklady

odlišných systémů

13.3. Financování studia v České republice a Nizozemsku

13.4. Srovnání českého a nizozemského systému financování studentů

13.5. Sociálně-ekonomický původ a šance na získání vysokoškolského

vzdělání

13.6. Závěry

Kapitola 14. /VěraCzesaná

Nerovnosti v účasti v dalším vzdělávání

14.1. Úvod

14.2. Zdroje dat a metodické přístupy

14.3. Vliv počátečního vzdělání na nerovnosti v účasti

v dalším vzdělávání

14.4. Vliv systémového prostředí na rozdíly v účasti na vzdělávání

14.5. Vliv věku a postavení na trhu práce na rozdíly v účasti

ve vzdělávání

14.6. Vliv charakteru a obsahu práce na účast v dalším vzdělávání

14.7. Závěry a doporučení

Kapitola 15. / Hana Žáčkova

Bariéry v účasti na dalším vzdělávání

15.1. Bariéry v účasti na dalším vzdělávání v kontextu vzdělanostních

nerovností

15.2. Teoretické přístupy ke zkoumání bariér v dalším vzdělávání

a dosavadní výzkumy v této oblasti

15.3. Základní výzkumné otázky

15.4. Použitá data a metodika

15.5. Bariéry pociťované skupinami s nízkou účastí na dalším

vzdělávání

15.6. Mohou opatření vzdělávací a sociální politiky odstranit rozdíly

v účasti na dalším vzdělávání?

15.7. Vhodná opatření pro skupiny s malou účastí na vzdělávání

4c Q 7ctTe*v


Část třetí

Implikace pro vzdělávací politiku

Kapitola 16. /Jana Straková a Arnošt Veselý

Vzdělanostní nerovnosti a jejich řešení z pohledu aktérů

16.1. Místo úvodu - proč je třeba znát názory aktérů?

16.2. Okruhy otázek, metodologie a zdroje dat

16.3. Předběžná zjištění

16.4. Závěry a shrnutí

Kapitola 17. /Jana Straková, Arnošt Veselý a Petr Matějů

Doporučení pro vzdělávací politiku

17.1. Vzdělávací politika a vzdělanostní nerovnosti: vymezení typů

problémů

17.2. Nastavení klíčových nástrojů vzdělávací politiky

17.3. Struktura vzdělávacího systému (stratifikace a diferenciace)

17.4. Oborová specifičnost středního školství

17.5. Nedostatečná kompenzace znevýhodnění žáků na úrovni

regionálního školství

17.6. Přístup k terciárnímu vzdělávání




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist