načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Němčina za 24 dnů – Jana Navrátilová

Fungujeme! Vážení zákazníci, e-shop je plně v provozu. Od 18. 5. 2020 jsou navíc všechny naše prodejny a výdejny otevřeny. Bližší informace naleznete zde
Němčina za 24 dnů

Elektronická kniha: Němčina za 24 dnů
Autor: Jana Navrátilová

- Němčina za 24 dnů je intenzivní kurz pro samouky, pomocí kterého budete rychle a jednoduše zasvěceni do tajů tohoto cizího jazyka. Díky svému zpracování je kniha vhodná jak pro ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Jazyk: německy
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Jazyk: německy
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-266-0984-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Němčina za 24 dnů je intenzivní kurz pro samouky, pomocí kterého budete rychle a jednoduše zasvěceni do tajů tohoto cizího jazyka. Díky svému zpracování je kniha vhodná jak pro začátečníky, tak pro mírně pokročilé.

Ve 24 lekcích se seznámíte se základní německou mluvnicí i s náročnějšími tvary tak, abyste byli připraveni se německy nejen domluvit, ale také porozumět mluvenému a psanému textu. V rozhovorech vás ústřední dvojice Karin a Markus, jejich rodiny i přátelé zavedou do různých prostředí. Budete s nimi prožívat jejich radosti a starosti v rozmanitých situacích denního života, při rodinných oslavách, na cestách, na dovolené, při nakupování nebo v zaměstnání, při vyřizování různých úředních i osobních záležitostí. Zároveň budete mít možnost získané vědomosti procvičit prostřednictvím různých cvičení, překladů, otázek a hádanek. Řešení můžete zapisovat přímo do knihy, která je uspořádána zčásti jako pracovní sešit. Správné odpovědi a také překlad rozhovorů najdete v závěru publikace.

Součástí knihy jsou nahrávky nejdůležitějších dialogů ke stažení. Dialogy jsou namluveny rodilými mluvčími a přispějí k osvojení správné německé výslovnosti.

Zvládněte základy němčiny za 24 dnů!

Zařazeno v kategoriích
Jana Navrátilová - další tituly autora:
Španělština Konverzace a slovník -- checo-espaňol conversación & diccionario Španělština Konverzace a slovník
Tschechisch  Německo - česká konverzace Tschechisch Německo
Němčina Jazykový průvodce -- Konverzace Gramatika Slovník Němčina Jazykový průvodce
Německý slovník na cesty Německý slovník na cesty
 (e-book)
Einfach Deutsch Einfach Deutsch
 (e-book)
Andersenovy pohádky A1/A2 Andersenovy pohádky A1/A2
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jana Navrátilová

Němčina za 24 dnů

intenzivní kurz pro samouky + audio CD

Edika

Brno

2012


Němčina za 24 dnů

intenzivní kurz pro samouky + audio CD

Jana Navrátilová

Odborná korektura: Helmut Wanka

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědná redaktorka: Julia Mamonova

Odpovědná redaktorka druhého vydání: Kateřina Hošková

Technický redaktor: Jiří Matoušek

CD nahráno: 2000 Forza

Režie a editace nahrávky: Slavomír Paravičiny

Německý mužský hlas 1: Helmut Wanka

Německý mužský hlas 2: Thomas Elsässer

Německý mužský hlas 3: Georgios Kouris

Německý ženský hlas 1: Marion Kögler

Německý ženský hlas 2: Hana Kraftová

Německý ženský hlas 3: Anja Schmitz

Německý dětský hlas: Tomáš Stříteský

Objednávky knih:

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-266-0155-5

Vydalo nakladatelství Edika v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30,

Praha 4. Číslo publikace 16 619.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez  písemného souhlasu

vydavatele.

Druhý dotisk prvního vydání.


Obsah Slovo úvodem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1. První rozhovory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

A) Setkání /výslovnost; osobní zájmena; sloveso sein/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

B) Představení v práci /pořádek slov v hlavní větě; otázka/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

C) Telefonický rozhovor /časování sloves; zápor/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 2. Poznáváme se. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

A) Před schůzkou /člen určitý a neurčitý; zájmena; sloveso haben;

4. pád podstatných jmen a zájmen/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

B) Rozhovor s kamarádkou /zápor; základní číslovky/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

C) Abiturientský večírek /sloveso werden; způsobová slovesa müssen, können;

pořádek slov v hlavní větě – pokračování/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

3. Rodina a přátelé. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

A) Rodinná oslava /3. pád podstatných jmen a zájmen; způsobové sloveso dürfen;

rozkazovací způsob sloves/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

B) Markusova rodina /předložky se 3. pádem/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

C) Seznámení na inzerát? /zvratná slovesa/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 4. Potraviny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

A) Na trhu /způsobové sloveso mögen; předpony přízvučné a nepřízvučné;

silná slovesa v přítomném čase/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

B) V supermarketu /látková jména; způsobová slovesa sollen, wollen; předložky se 4. pádem;

náhrada za zájmeno svůj/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

C) Co uvaříme? /skloňování tázacího zájmena wer; skloňování podstatných jmen v jednotném

a množném čísle; přídavná jména v přívlastku bez členu/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

5. Oblečení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

A) V butiku /sloveso wissen; přídavná jména v přívlastku po členu určitém; řadové číslovky/ . . . . . . . . . . . 44

B) V obchodě s obuví /přídavná jména v přívlastku po členu neurčitém/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

C) Co si mám vzít s sebou? /pořádek slov ve vedlejší větě; budoucí čas/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 6. Doma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52

A) Kde budeme bydlet? /stupňování přídavných jmen a příslovcí/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

B) Ideální byt /préteritum a konjunktiv préterita sloves sein a haben; předložky se 3. a 4. pádem/ . . . . . . 54

C) Dům na venkově /préteritum a konjunktiv préterita způsobových sloves/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Obsah


7. Sjednání schůzky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

A) Kam na víkend? /préteritum a konjunktiv préterita slovesa werden/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

B) Obchodní schůzka /předložkové a bezpředložkové vazby sloves; zájmenná příslovce/. . . . . . . . . . 63

C) Je čas se objednat na preventivní prohlídku /souvětí podřadné a souřadné – shrnutí/ . . . . . . 66 8. Vycházka, posezení v restauraci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

A) Srdečně vítáme u nás doma! /minulé časy – pokračování; perfektum slabých sloves/. . . . . . . . . 70

B) Příjemné zakončení dne /zpodstatnělá přídavná jména; další druhy číslovek/ . . . . . . . . . . . . . . . 73

C) Všude dobře, doma nejlépe /préteritum slabých sloves/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 9. Na cestách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

A) Tramvají nebo metrem? /silná slovesa – préteritum a perfektum/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

B) Na nádraží /další silná slovesa; určování času – shrnutí/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

C) Cesta autem do hor /směrová příslovce/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 10. Dovolená . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

A) Cestujeme letadlem /závislý infinitiv/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

B) Ubytování v hotelu /infinitiv s zu po slovesech sein a haben/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

C) Odpoledne na pláži /perfektum způsobových sloves; vztažné věty/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 11. Země a národnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

A) Pestré dojmy z dovolené /skloňování přídavných jmen v přívlastku – opakování;

příčestí přítomné; smíšená slovesa/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

B) Cestování přináší radost i poučení /zeměpisné názvy/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

C) Návštěva z České republiky /skloňování vlastních jmen; sloveso tun/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 12. Procházka městem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

A) Návštěva stověžaté Prahy /funkce slovesa werden – opakování; trpný rod/. . . . . . . . . . . . . . . . . 106

B) Město „na krásném modrém Dunaji“ /trpný rod – pokračování/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

C) Kudy k nádraží? /trpný infinitiv/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 13. Životní prostředí a příroda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

A) Na zahradě u babičky /vedlejší věty se spojkou dass, damit/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

B) Pojďme do přírody! /krácení vedlejších vět se spojkou dass/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

C) V zoologické zahradě /krácení vedlejších vět se spojkou damit/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 14. Koníčky a volný čas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

A) Sportu zdar! /vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bis; zájmena – shrnutí/. . . . . . . . . . . . . . . 123

B) Vzhůru za kulturou! /věty časové – shrnutí/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

C) Co s volným časem? /skládání slov; odvozování slov/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

Obsah


15. Slavnosti a oslavy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

A) Předvánoční přípravy /infinitivní vazby se statt zu/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

B) Co všechno slavíme? /stupňování přídavných jmen a příslovcí – opakování/. . . . . . . . . . . . . . . . 135

C) Svátky jara /zvláštní stupňované tvary na -stens/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 16. U lékaře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142

A) Na všechno je lék /infinitivní věty s ohne zu/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

B) U praktického lékaře /předpony u sloves – opakování/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144

C) Odborné vyšetření /předpony někdy odlučitelné/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 17. Pošta a banka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

A) Na poště /souvětí souřadné – shrnutí (1. část)/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

B) V bance /souvětí souřadné – shrnutí (2. část)/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

C) U bankomatu /dvojice spojek v souřadném souvětí/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 18. Komunikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

A) Moje budoucí práce /předložky se 3. a 4. pádem – shrnutí/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

B) V jakém světě budou žít naše děti? /předložky s 2. pádem/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161

C) Problémy a zase jen problémy! /předložkové vazby a zájmenná příslovce – opakování/ . . . . . 164 19. V zaměstnání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

A) Škola, základ života /zájmeno einander; vynechávání členu u podstatných jmen/. . . . . . . . . . . . . 168

B) Zdravotnictví potřebuje kvalitní síly /používání členu určitého a neurčitého – shrnutí/ . . . . . 171

C) Problémy s podnikáním /silné, slabé, smíšené skloňování – přehled/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 20. Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

A) Co mě čeká? /přítomný podmiňovací způsob/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

B) Ach, ty děti! /minulý podmiňovací způsob – konjunktiv plusquamperfekta/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181

C) Učíme se celý život /užití konjunktivu plusquamperfekta/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 21. Telefon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

A) Dříve bylo všechno složitější /předpona durch-/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

B) S mobilem nebo bez něj? /další předložkové vazby; vazba dvou infinitivů/ . . . . . . . . . . . . . . . . 190

C) Dnešní doba vyžaduje stručnost a přesnost /rozvinutý přívlastek;

význam a funkce příčestí/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

22. Korespondence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

A) Neočekávaný dopis /vedlejší věty se spojkami als dass, als ob/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196

B) Blahopřání /nepřímá otázka; vztažné věty; časové věty – opakování/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198

C) Obchodní spojení /předmětné a účelové věty; podmínkové věty – opakování/. . . . . . . . . . . . . . . 202

Obsah


23. Média . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

A) Tisk – čtvrtá velmoc /minulý infinitiv/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

B) Je dnes něco zajímavého v televizi? /vazby se slovesem scheinen/ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

C) Informace, informace... /opakování často používaných silných sloves/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 24. Technika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

A) Návod s obsluze /konjunktivy – opakování; konjunktiv přítomného času/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214

B) Internet /konjunktiv perfekta a budoucího času/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217

C) Čím je pro nás technický pokrok? /opakování/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Německo-český slovník . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Klíč ke cvičením a překlad rozhovorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244

Obsah


7

Vážení přátelé,

nabízíme vám učebnici, která je určena jak pro začátečníky-samouky, tak pro mírně pokročilé, tzv.

věčné začátečníky.

Ve 24 lekcích se seznámíte se základní  německou mluvnicí i  s  náročnějšími tvary tak, abyste byli

připraveni se německy nejen domluvit, ale také porozumět mluvenému i psanému textu.

V  rozhovorech vás ústřední dvojice postav Karin s  Markusem, jejich rodiny a  přátelé zavedou do

různých prostředí, budete s nimi prožívat jejich radosti a starosti v rozmanitých situacích denního

života, při rodinných oslavách, na cestách, na dovolené, při nakupování nebo v  zaměstnání, při

vyřizování různých úředních i osobních záležitostí.

První polovina lekcí obsahuje základní gramatiku, bez které by se neobešla jednoduchá řeč. Zhruba

od poloviny, všude kde složitější mluvnice navazuje na základní znalosti, je zařazeno opakování

i s odkazy na předešlé kapitoly. Zároveň budete mít možnost získané vědomosti procvičit na zákla

dě různých cvičení, překladů, otázek a hádanek. Řešení můžete zapisovat přímo do knihy, která je

uspořádána zčásti jako pracovní sešit. Správné odpovědi a také překlad rozhovorů najdete v klíči ke

cvičením. Slouží k tomu, abyste si zkontrolovali, zda jste postupovali správně. Infoboxy poskytnou

jednak rozšířenou slovní zásobu k tématům, jednak informují o jazykových zvláštnostech a dalších

zajímavostech.

Na CD najdete nahrávky nejdůležitějších dialogů, namluvené rodilými mluvčími, abyste si mohli na

základě poslechu osvojit správnou německou výslovnost.

Postupujte systematicky, nesnažte se zvládnout velké množství látky najednou.

Důležité je pracovat pravidelně a hlavně vytrvat!

Přejeme mnoho úspěchů!

Slovo úvodem


8

1

První rozhovory

Setkání

Na ulici se potkávají bývalí spolužáci Markus

Schmidt a  Kurt Lange. Po chvíli se k  nim přidá

Markusova přítelkyně Karin.

Markus: Hallo, Kurt! Wie geht’s?

Kurt: Hallo, Markus! Na gut, es geht. Und wie

geht es dir?

Markus: Danke, gut.

Kurt: Du studierst noch, nicht wahr?

Markus: Nein, ich bin schon fertig. Ich arbeite. Und du?

Kurt: Ich studiere noch. (přichází Karin) Oh, wer

ist das?

Markus: Das ist meine Freundin. Karin, das ist Kurt

Lange, mein Freund. Wir sind seit langem befreundet.

Kurt: Guten Tag. Ich bin Kurt. Es freut mich sehr.

Karin: Guten Tag. Karin Dorn. Sehr angenehm.

Slovíčka

arbeiten, ich arbeite pracovat, pracuji

der, die, das ten, ta, to

dir tobě, ti

du ty

fertig hotový

Freund (der) přítel

Freundin (die) přítelkyně

gut dobrý, dobře

ich já

ich bin jsem

mein, meine můj, moje

mir mně

noch ještě

schon už, již

studieren studovat

ich studiere studuji

du studierst studuješ

und a

wer kdo

wir my

wir sind jsme

Hallo! Ahoj! (pozdrav při setkání)

Wie geht’s? Jak se daří? Jak se máš?

Es geht. Ujde to.

seit langem odedávna

wir sind befreundet přátelíme se, jsme přátelé

nicht wahr že ano

Wer ist das? Kdo je to?

Guten Tag. Dobrý den.

Es freut mich. Těší mě.

Sehr angenehm. – „ –

Danke. Děkuji.

Infobox

Podstatná jména se píší v němčině s velkým začáteč

ním písmenem, u každého podstatného jména je člen

– člen určitý, který jednak označuje rod:

mužský – der,

ženský – die,

střední – das,

jednak se pomocí členu jména skloňují.

Dále budeme ve slovníku označovat člen pouze zkrat

kami: r – der, e – die, s – das.

Pozor! Rod podstatných jmen nemusí být vždy shod

ný s češtinou!

A

1


9

1

Gramatika Výslovnost Německá výslovnost nám většinou nedělá potíže, vždyť v  našem jazykovém prostředí se vyskytuje množství německých jmen, která bez problémů vyslovujeme. Zde je několik základních pravidel výslovnosti: Samohlásky vyslovujeme dlouze, jsou-li na konci slova, nebo je za nimi jen jedna souhláska (např.: du, dir, gut), nebo jsou psány spřežkou (např.: sehr, hier). Dvojhlásky: eu čteme oj (Freund, freuen) ei čteme aj (mein, arbeiten) Nejvýrazněji se liší výslovnost tzv. „přehlásek“ – zaokrouhlených samohlásek: ö – zaokrouhlíme rty jako při vyslovení hlásky o, ale vyslovíme e ü – zaokrouhlíme rty jako při vyslovení hlásky u, ale vyslovíme y Souhlásky: jednoduché s čteme jako z (seit) jednoduché v čteme jako f (von) sch čteme jako š (schon) st-, sp- na začát ku slova jako št-, šp- (studieren) z, tz čteme jako c (Zitrone, Platz)

Infobox

Na rozdíl od češtiny musí být v  každém určitém

slovesném tvaru osobní zájmeno:

ich bin (já) jsem

du studierst (ty) studuješ

wir sind (my) jsme

Která osobní zájmena ještě neznáme?

3. os. jedn. č.

er on Er ist mein Freund. On je můj přítel.

sie ona Sie ist meine Freundin. Ona je moje přítelkyně.

es ono Es freut mich. Těší mě (ono).

2. os. množ. č.

ihr vy – tykáme v množném čísle (v jedn. č. du – ty):

Ihr seid befreundet. Jste přátelé.

(například Chrisi a Markusi)

3. os. množ. č.

sie oni Sie sind zufrieden. Jsou spokojeni.

3. os. množ. č.

Sie vy – používáme pro zdvořilé oslovení, tzv. vykání:

Kommen Sie mit, Herr Schmidt.

Pojďte se mnou, pane Schmidte.

Sloveso sein

Pomocné sloveso sein – být se časuje nepravidelně. Jeho

tvary je třeba si zapamatovat:

ich bin jsem wir sind jsme

du bist jsi ihr seid jste

er ist (on) je sie sind jsou

sie ist (ona) je

es ist (ono) je Sie sind jste (zdvořilé oslovení)

Cvičení 1.

Doplňte tvary slovesa sein:

1. Ich _ _ _ _ _ _ schon fertig.

2. Das _ _ _ _ _ _ meine Freundin.

3. Du _ _ _ _ _ _ auch fertig.

4. Wer _ _ _ _ _ _ das?

5. Wir _ _ _ _ _ _ befreundet.

První rozhovory


10

1

B

Cvičení 2. Doplňte do vět chybějící slova (sehr, Tag, geht, freut, studierst, sind): 1. Guten _ _ _ _ _ _ _ ! 2. Es _ _ _ _ _ _ _ mich. 3. _ _ _ _ _ _ _ angenehm. 4. Wie _ _ _ _ _ _ _ ’s? 5. Wir _ _ _ _ _ _ _ befreundet. 6. Du _ _ _ _ _ _ _ noch, nicht wahr? Cvičení 3. Přeložte: 1. Těší mě. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. Jsem už hotov. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3. Ještě studuješ, že ano? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 4. Jak se máš? Ujde to. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 5. Kdo to je? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 6. To je můj přítel. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 7. Jsme už dlouho přátelé. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Představení v práci

Markus Schmidt přichází první den do práce, před

stavuje se vedoucímu a  seznamuje se s  novými

kolegy.

Markus: Guten Tag. Mein Name ist Markus Schmidt.

Ich bin hier neu.

Chef: Sehr angenehm, Herr Schmidt. Kommen

Sie mit, bitte, hier ist Ihr Arbeitsplatz. Das ist Frau

Kunze, Ihre Kollegin. Und das ist Ihr Kollege. Also

viel Erfolg!

Chris: Guten Tag. Es freut mich. Ich bin Christian

Schwarz, dein Kollege. Für dich nur Chris. Hier ist

dein Tisch. Möchtest du Kaffee? Mit Zucker und

Milch?

Markus: Danke, gern. Ohne Zucker bitte.

Chris: Die Arbeit hier ist auch interessant. Wir

sind alle zufrieden.

Markus: Auch ich bin schon jetzt zufrieden!

Slovíčka

alle všichni

e Arbeit práce

r Arbeitsplatz pracovní místo, pracoviště

auch také

r Chef šéf

dein tvůj

e Frau žena, paní

für dich pro tebe

gern rád

r Herr pán

hier tady

Ihnen vám (zdvořilé oslovení)

Ihr (Ihre) váš (vaše)

interessant zajímavý

První rozhovory

2


11

1

jetzt teď, nyní r Kollege kolega e Kollegin kolegyně mich mě, mne mit s r Name jméno e Milch mléko neu nový nur jen ohne bez sehr velmi r Tisch stůl viel mnoho, hodně r Zucker cukr zufrieden spokojený, spokojeně

Kommen Sie mit. Pojďte se mnou.

danke děkuji bitte prosím

Also viel Erfolg! Tak hodně úspěchů!

Möchtest du...? Chtěl bys...?

Infobox

Pokud se podstatná jména der Herr – pán a die Frau – paní vyskytují spolu s příjmením, jsou chápány jako titul a nemají člen: např.:

Das ist Herr Schwarz. To je pan Schwarz.

Frau Kunze kommt. Paní Kunzeová přijde.

Gramatika

Pořádek slov v hlavní větě

V  německé větě má sloveso pevné postavení. Je třeba si

zapamatovat několik zásad. Zde jsou první dvě.

1. V německé větě je vždy vyjádřený podmět:

Ich bin hier neu. Jsem tu nový.

Sie arbeiten hier. Pracují zde.

Es freut mich. Těší mě.

2. Určitý (časovaný) slovesný tvar je v hlavní oznamovací větě

vždy na druhém místě (jako druhý větný člen):

1. 2. ...

Die Arbeit ist hier interessant. Práce je tady zajímavá.

Hier ist die Arbeit interessant. Tady je práce zajímavá.

Interessant ist die Arbeit auch hier. Zajímavá je práce také tady.

Otázka

Rozlišujeme dva typy tázacích vět:

– zjišťovací (očekáváme odpověď ano nebo ne)

např.:

Bist du zufrieden? Ja. Jsi spokojený? Ano.

Studiert er noch? Nein. Studuje ještě? Ne.

– doplňovací (začíná tázacím zájmenem)

např.:

Wo sind sie? Kde jsou?

Wer ist das? Kdo to je?

Wie geht es? Jak se daří?

Cvičení 4.

Utvořte otázky k uvedeným větám:

1. Ja, ich studiere.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ?

2. Markus ist hier.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ?

3. Nein, Chris arbeitet.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ?

První rozhovory


12

1

První rozhovory

C

4. Das ist meine Freundin. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ? 5. Dein Tisch ist hier. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ? 6. Danke, es geht. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ? Cvičení 5. Zformulujte věty tak, aby zdůrazněná slova byla na prvním místě: Vzor: Die Arbeit ist hier interessant.

Hier ist die Arbeit interessant.

1. Dein Tisch ist hier. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. Ich bin für dich Chris. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3. Sie sind alle zufrieden. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 4. Markus ist dein Kollege. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 5. Frau Kunze arbeitet hier. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cvičení 6. Přeložte: 1. Těší mě. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. Chtěl bys kávu? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3. Bez cukru, prosím.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Hodně úspěchů!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5. Teď už jsem spokojený.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Telefonický rozhovor

Chris se chce telefonicky domluvit s  Markusem na

fotbal. Telefon zvedne Markusova sestra Sandra.

Chris: Hallo, hier Chris, bist du es, Markus?

Sandra: Nein, hier ist nicht Markus. Ich bin Sandra,

seine Schwester.

Chris: Ach, verzeihen Sie! Ich möchte mit Markus

sprechen.

Sandra: Natürlich, ich rufe ihn gleich. Warten Sie

einen Moment?

Markus: Hallo, Chris, was ist Neues? Brauchst du

etwas von mir?

Chris: Ich brauche nichts. Ich gehe zum Fußball

und heute spielt unsere Mannschaft. Gehst du mit?

Markus: Ja, ich gehe sehr gern. Wann und wo?

Chris: Um vier Uhr vor dem Stadion. Komm recht

zeitig!

Markus: Na, das ist doch klar! Ich freue mich schon.

Also bis dann!

Chris: Tschüs!

Slovíčka

brauchen potřebovat

etwas něco

r Fußball fotbal

3


13

1

gehen jít gleich hned heute dnes klar jasný, jasně kommen přijít e Mannschaft mužstvo mit s natürlich přirozeně, samozřejmě nichts nic rechtzeitig včas rufen volat sein, seine jeho spielen hrát (si) sprechen mluvit s Stadion stadion

unser, unsere náš, naše

verzeihen prominout von od, o vor před wann kdy warten čekat wo kde

Hallo! haló; ahoj, čau!

Einen Moment, Okamžik, prosím!

bitte!

Was brauchst du Co ode mne potřebuješ?

von mir?

Was ist Neues? Co je nového?

zum Fußball na fotbal

Gehst du mit? Půjdeš se mnou?

um vier Uhr ve čtyři hodiny

Komm rechtzeitig! Přijď včas!

Ich freue mich. Těším se.

Also bis dann! Tak ahoj!

Tschüs! Ahoj! (při loučení)

Infobox

Pozdravy:

Guten Tag! Dobrý den!

Guten Abend! Dobrý večer!

Gute Nacht! Dobrou noc!

Hallo! Ahoj! Nazdar! (při setkání)

Grüß dich! Ahoj! Nazdar!

Auf Wiedersehen! Na shledanou!

Tschüs! Ahoj! (při loučení)

Bis morgen! Na shledanou zítra!

Bis dann! Tak příště!

Mach’s gut! Měj se dobře! Ahoj!

Gramatika

Slovesa

najdeme ve slovníku v základním tvaru – infinitivu,

např.: spielen – hrát, rufen – volat.

Odtrhneme koncovku -en a získáme kmen, ke kterému přidá

váme koncovky osob:

-e, -st, -t

-en, -t, -en

Příklady:

spiel-en

ich spiel-e wir spiel-en

du spiel-st ihr spiel-t

er(sie, es) spiel-t sie spiel-en

U sloves typu arbeiten, warten, baden apod. (kmen končí na

-t nebo -d) se před koncovku -st, -t vkládá -e-,

časují se:

ich arbeite, du arbeitest, er arbeitet

wir arbeiten, ihr arbeitet, sie arbeiten

První rozhovory


14

1

Zápor Slovesný zápor (v češtině ne-) se v němčině vyjadřuje záporkou nicht, která stojí volně za slovesem. Např.: Wir gehen nicht zum Fußball.

Nepůjdeme na fotbal.

Jetzt kann ich es nicht machen.

Teď to nemohu udělat.

Infobox

V německé větě může být pouze jediný zápor. Ten

je vyjádřen záporkou nicht nebo jakýmkoliv zápor

ným slovem, např.:

nichts – nic, niemand – nikdo, kein – žádný apod.

Nein. – Ne. – je samostatný zápor a stojí vždy mimo

větu, např.: Nein, er ist nicht hier. Ne, není tady.

Cvičení 7. Časujte ve všech osobách jednotného i  množného čísla slovesa: brauchen, spielen, warten, verzeihen, arbeiten, sein Cvičení 8. Doplňte chybějící osobní zájmeno: 1. _ _ _ _ spiele Fußball. 2. Brauchst _ _ _ _ etwas? 3. Geht _ _ _ ( _ _ _ ) ( _ _ _ ) mit? 4. _ _ _ ( _ _ _ ) sind zufrieden. 5. Bist _ _ _ _ auch zufrieden? 6. Arbeiten _ _ _ _ ( _ _ _ ) hier? Cvičení 9. Odpovězte záporně: 1. Arbeitest du hier? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Kommt er rechtzeitig?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3. Wartet Chris?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Was braucht Markus?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5. Spielt heute unsere Mannschaft?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Cvičení 10.

Doplňte správné koncovky sloves:

1. Was brauch_ _ _ du?

2. Ich ruf_ _ _ ihn gleich.

3. Heute geh_ _ _ wir zum Fußball.

4. Markus komm_ _ _ rechtzeitig.

5. Chris wart_ _ _ schon.

6. Ihr arbeit_ _ _ hier.

7. Es freu_ _ _ mich.

Cvičení 11.

Co prozradí tajenka? (ch = jedno písmeno)

1. prominout  _ _ _ _ _ _ _ _

2. mnoho _  _ _

3. kdo _  _

4. přirozeně _ _ _ _ _  _ _

5. hotový _  _ _ _ _

6. jasný _ _ _ 

7. volat _ _  _ _

8. ještě _  _

9. hrát _ _ _ _  _ _

10. hned  _ _ _ _

Tajenka zní: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

První rozhovory


15

Poznáváme se

2

A Před schůzkou

Markus se chystá na schůzku s Karin a radí se s matkou,

co si má obléci.

Markus: Mutti, bitte! Ich bin heute abend mit Karin verabredet. Ich suche ein Hemd. Ist das Hemd gut? Oder dieses? Mutter: Diese Farbe ist nichts für dich. Rot passt dir nicht. Aber wie ist deine Karin? Ich kenne sie noch nicht. Markus: O ja, Karin ist schön! Sie ist schlank, nicht zu groß, sie hat lange, braune Haare und ihre Augen sind groß und ganz schwarz. Dazu ist sie sehr freundlich und nett. Mutter: Ich möchte sie kennen lernen. Wohin geht ihr heute abend? Markus: Zuerst machen wir einen Spaziergang und dann gehen wir ins Kino. Mutter: Hier hast du dein Sakko. Es passt dir gut und ist elegant. Markus: Aber Mutti, wo denkst du hin! Ich habe doch lieber meinen Pulli!

Slovíčka

abend večer

aber ale

e Augen oči

braun hnědý

dann potom

dazu k tomu

dieser, diese, dieses tento, tato, toto

doch přece

elegant elegantní

e Farbe barva

freundlich přátelský, vlídný

ganz zcela, docela

groß velký

e Haare vlasy

haben mít

s Hemd košile

kennen znát

kennen lernen poznat, seznámit se

s Kino kino

ins Kino do kina

lang dlouhý

lieber raději

machen dělat

e Mutter, e Mutti matka, maminka

nett milý

oder nebo

passen padnout, slušet

r Pulli svetr, pulovr

rot červený

s Sakko sako

schlank štíhlý

schön krásný, krásně

schwarz černý

r Spaziergang procházka

suchen hledat

wie jaký, jak

wohin kam

zuerst nejprve

ich bin verabredet mám schůzku

nicht zu groß nepříliš velký (vysoký)

ich möchte chtěl(a) bych

einen Spaziergang jít na procházku

machen

das passt dir to ti sluší

Wo denkst du hin! Co tě napadá!

4


16

Infobox

Farben Barvy

blau modrá

braun hnědá

gelb žlutá

grau šedá

grün zelená

rot červená

schwarz černá

weiß bílá

hell světlý, světle

dunkel tmavý, tmavě

Gramatika Člen u podstaných jmen Určitý člen – der, die, das – označuje osoby nebo věci známé, blíže určené. V  praxi to znamená, že si jej můžeme přeložit ten, ta, to. Osoby a věci blíže neurčené, neznámé označuje člen neurčitý – ein, eine, ein. Většinou ho můžeme přeložit nějaký, nějaká, nějaké nebo jeden, jedna, jedno. Např.: Ich suche ein Hemd. Hledám (nějakou) košili.

Wie ist das Hemd? Jaká je ta košile?

Zájmena Místo členu může být u  podstatného jména jakékoliv zájmeno, např: dieser, diese, dieses – tento, tato, toto (skloňujeme jako po členu určitém) mein, meine, mein – můj, ... (skloňujeme jako po členu neurčitém) dein, deine, dein – tvůj, ... – „ – sein, seine sein – jeho, ... – „ – ihr, ihre, ih – její, ... – „ – unser, unsere, unser – náš, ... – „ –

euer, euere, euer – váš, ... – „ –

ihr, ihre, ihr – jejich, ... – „ –

Příklady:

Das ist meine Freundin. To je moje přítelkyně.

Kennst du meine Freundin? Znáš mou přítelkyni?

Ich bin dein Kollege. Jsem tvůj kolega.

Ich kenne deinen Kollegen nicht. Neznám tvého kolegu.

Ihre Augen sind schwarz. Její oči jsou černé.

Heute spielt unsere Mannschaft. Dnes hraje naše

mužstvo.

Infobox

Pokud stojí přídavná jména samostatně (v přísudku),

mají pro všechny rody stejný tvar,

např.: gut – dobrý, dobrá, dobré

Der Pulli ist gut. – Ten svetr je dobrý.

Die Farbe ist gut. – Barva je dobrá.

Das Sakko ist gut. – Sako je dobré.

Také příslovce má stejný tvar,

např.: gut – dobře

Es ist gut. – To je dobře.

Sloveso haben

Druhé pomocné sloveso je haben – mít.

ich habe mám wir haben máme

du hast máš ihr habt máte

er (sie, se) hat má sie haben mají

4. pád podstatných jmen

se členem určitým

1. pád der Pulli die Farbe das Sakko

4. pád den Pulli die Farbe das Sakko

2

Poznáváme se


17

se členem neurčitým 1. pád ein Pulli eine Farbe ein Sakko 4. pád einen Pulli eine Farbe ein Sakko 4. pád je odlišný od 1. pádu pouze u mužského rodu. V ženském a středním rodě je 1. a 4. pád vždy a do všech důsledků shodný. Příklady: Wo habe ich einen Pulli? Kde mám nějaký svetr? Ich suche das Sakko. Hledám (to) sako. Die Farbe habe ich nicht gern. Tu barvu nemám rád.

Infobox

Také tázací zájmeno wer? – kdo? má ve 4. pádě

odpovídající tvar:

wen? – koho?

4. pád osobních zájmen 1. pád ich du wir ihr já ty my vy 4. pád mich dich uns euch

mě, mne, tě, tebe nás vás

1. pád er sie es sie Sie

on ona ono oni vy

4. pád ihn sie es sie Sie

ho, jeho ji ho, jeho je, jich vás

Příklady: Kennst du ihn? Znáš ho? Er kennt sie nicht. On ji nezná. Wir grüßen euch. Zdravíme vás. Ich grüße Sie, Herr Schmidt. Zdravím vás, pane Schmidte. ! Všimněme si 1. pád členu určitého der die das 1. pád osobních zájmen er sie es

4. pád členu určitého den die das

4. pád osobních zájmen ihn sie es

Cvičení 1.

Doplňte tvary slovesa haben:

1. Er _ _ _ _ _ _ eine Freundin.

2. Ich _ _ _ _ _ _ auch eine Freundin.

3. _ _ _ _ _ _ du einen Freund?

4. Wir _ _ _ _ _ _ hier Freunde.

5. Mein Freund _ _ _ _ _ _ eine neue Arbeit.

6. Chris und Markus _ _ _ _ _ _ hier Freunde.

Cvičení 2.

Doplňte přivlastňovací zájmena uvedená v závorce:

1. Das ist _ _ _ _ _ _ _ _Freund.

(mein, sein, ihr, unser)

2. _ _ _ _ _ _ _ _ Freund ist nett und

freundlich. (sein, dein, ihr)

3. Kennst du _ _ _ _ _ _ _ _ Freund?

(mein, sein, unser, euer)

4. Ich kenne _ _ _ _ _ _ _ _ Freundin.

(dein, ihr, euer)

5. Hier hast du _ _ _ _ _ _ _ _ _ Pulli.

(dein, sein, mein, ihr)

6. _ _ _ _ _ _ _ _ _ Pulli passt dir.

(mein, ihr, sein)

Cvičení 3.

Doplňte člen určitý nebo neurčitý ve správném pádě:

1. Dort ist _ _ _ _ Herr.

2. Kennst du _ _ _ _ Herrn?

3. Hier ist _ _ _ _ Frau.

4. Ich kenne _ _ _ _ Frau nicht.

5. Ich suche _ _ _ _ Chef.

Poznáváme se

2


18

Poznáváme se

2

B

6. Er sucht _ _ _ _ Kollegin.

7. _ _ _ Kollegin sucht _ _ _ Arbeit.

Cvičení 4.

Přeložte:

1. Znáš ho?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Neznám ji.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

3. Zdravím tě.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Volá nás.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5. Nemohu vás poznat.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Rozhovor s kamarádkou

Karin se připravuje na schůzku s  Markusem, baví

se o  něm s  kamarádkou Antje a  společně trochu

pomlouvají své známé.

Antje: Karin, heißt dein Freund nicht Markus?

Wie ist er?

Karin: Doch, er heißt Markus Schmidt. Er ist

ganz nett und sieht auch nicht schlecht aus. Er ist

groß, sportlich und seine Augen sind unglaublich

hellblau. Antje, wie spät ist es?

Antje: Es ist schon fünf Uhr. Warum?

Karin: Oh, es ist schon spät! Wir sind heute ver

abredet, was soll ich nur anziehen?

Antje: Dieses Kleid steht dir doch gut. Auch die

Farbe ist passend. Das Kleid ist zwar eng, aber bei

deiner Figur?

Karin: Meinst du? Unsere Mutti sagt es auch.

Aber ich habe lieber eine Hose und einen Pulli oder

eine Bluse. Diese Bluse ist schön, nicht wahr?

Antje: Na, meinetwegen. Du hast wieder recht.

Karin: Antje, was sagst du zu Bärbel? Hat sie noch

immer keinen Freund?

Antje: Doch, sie hat jetzt einen Freund, er ist

wirklich schon alt, er hat schon sogar eine Glatze.

Auch Bärbel ist jetzt ganz schön dick. Bei ihrer Größe

hat sie Pech.

Karin: Ja, ab und zu sollte man Diät halten.

Slovíčka

alt starý

blau modrý

blond plavý, blond

e Bluse halenka

dick tlustý

doch přece; ale ano (přitakání na

zápornou otázku)

eng úzký, těsný

e Figur postava, figura

ganz zcela, docela

e Glatze pleš

e Größe velikost, výška

heißen jmenovat se

e Hose kalhoty

immer stále

jetzt nyní, teď

kein, keine, kein žádný, žádná, žádné

s Kleid šaty

5


19

2

Poznáváme se

meinen domnívat se, myslet

passend vhodný s Pech smůla sagen říkat, říci schlecht špatný, špatně so tak sogar dokonce spät pozdě sportlich sportovní unglaublich neuvěřitelný, neuvěřitelně warum proč wieder zase, opět wirklich skutečně zwar sice

er sieht gut aus vypadá dobře

Wie spät ist es? Kolik je hodin?

es ist ... Uhr je ... hodin

Was soll ich Co si mám obléknout?

anziehen?

bei deiner Figur při tvé postavě

(ihrer Größe) (její výšce)

meinetwegen pro mě za mě

du hast recht máš pravdu

das steht dir gut to ti sluší

was sagst du zu ... co říkáš na ...

ab und zu tu a tam, občas

man sollte Diät člověk by měl držet dietu

halten

Infobox

Slovo doch – přece používáme také jako přitakání na zápornou otázku, např.:

Heißt er nicht Markus? Nejmenuje se Markus?

Doch, er heißt Markus Ano (Jistě), jmenuje se

Schmidt. Markus Schmidt.

Infobox

V  německé abecedě existuje staré písmeno ß

(tzv. ostré s), označuje dvojité ss, píšeme ho jen po

dlouhých samohláskách (příp. dvojhláskách) např.:

groß, heißen ...

Gramatika

Zápor

u podstatného jména vyjadřujeme záporným zájmenem

kein, keine, kein – žádný, žádná, žádné.

Např.:

Hat sie einen Freund? Má (nějakého) přítele?

Sie hat keinen Freund. Nemá (žádného) přítele.

Ale:

Kennst du den Freund? Znáš toho přítele?

Ich kenne den Freund nicht. Neznám toho přítele.

Základní číslovky

Naučme se 15 původním výrazům, ostatní číslovky se z  nich tvoří

skládáním:

1 eins 7 sieben 20 zwanzig

2 zwei 8 acht 100 hundert

3 drei 9 neun 1000 tausend

4 vier 10 zehn

5 fünf 11 elf

6 sechs 12 zwölf

Číslovky 13–19 se tvoří skládáním drei + zehn – neun + zehn

Číslovky 21–99 skládáním např.: 21 ein + und + zwanzig...

34 vierunddreißig

87 siebenundachtzig

99 neunundneunzig


20

dále pak např.: 101 hunderteins 210 zweihundertzehn 999 neunhundertneunundneunzig 1989 eintausendneunhundertneunundachtzig nebo

neunzehnhundertneunundachtzig

50000 fünfzigtausend 100000 hunderttausend 500000 fünfhunderttausend 1 000000 eine Million Drobné výjimky: 30 dreißig (všechny ostatní desítky mají koncovku -zig) 16, 17 sechzehn, siebzehn 60, 70 sechzig, siebzig (krátí se první část číslovky)

Infobox

Početní úkony

2 + 2 = 4 zwei plus (und) zwei ist vier

4 – 2 = 2 vier minus (weniger) zwei ist zwei

2 × 2 = 4 zwei mal zwei ist vier

4 : 2 = 2 vier durch zwei ist zwei

Poznámka: Znaménko = (rovná se) se v  němčině vyjadřuje vždy

v jednotném čísle: ist.

Cvičení 5. Odpovězte záporně: 1. Hat sie einen Freund? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. Kennst du den Freund? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3. Ist ihr Freund schlank? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Hast du ein Kleid?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5. Ist das Kleid schön?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

6. Hat sie lieber eine Bluse?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Cvičení 6.

Odpovězte, kolik je hodin:

– Wie spät ist es?

1. Es ist 6 Uhr.

2. Es ist 10 Uhr.

3. Es ist 11.20 Uhr. (čteme ... Uhr...)

4. Es ist 0.30 Uhr.

5. Es ist 7 Uhr.

6. Es ist 12. 45 Uhr.

Cvičení 7.

Pokuste se zpaměti odříkávat násobilku dvou, tří,

čtyř atd.

Tempo zrychlujte, až nebudete v  duchu počítat

česky.

Cvičení 8.

Počítejte rychle:

1. 7 + 21 = ...

2. 3 x 33 = ...

3. 5 ... 60 = 300

4. 178 – ... = 160

5. 56 : ... = 7

6. ... : 9 = 9

7. 99 x ... = 990

Poznáváme se

2


21

C Abiturientský večírek

Markus je na abiturientském večírku po deseti

letech. Zdraví se s  dávným kamarádem Dietrem

a s dalšími bývalými spolužáky.

Markus: Hallo, Dieter, wie geht’s? Dieter: Grüß dich, Mensch! Ich bin überrascht, du siehst so jung und munter aus! Markus: Ich muss sagen, du wirst auch nicht alt. Was machst du? Dieter: Ich bin Steuerberater. Die Arbeit ist interessant. Und du? Arbeitest du auch schon? Bist du verheiratet? Markus: Ich arbeite als Programierer. Arbeit mit Computern macht mir Spaß. Ich bin noch ledig, aber ich habe eine Freundin. Und du? Dieter: Ich bin seit vier Jahren glücklich verheiratet. Wir haben sogar ein Kind. Markus: Da hast du Sorgen. Wie heißt deine Frau? Kenne ich sie? Dieter: Du kennst sie bestimmt nicht. Sie kommt aus Hamburg. Sie heißt Steffi und arbeitet als Krankenschwester. Markus: Guck mal, das ist wohl Udo? Ich kann ihn fast nicht erkennen. Wie elegant er ist! Hallo, Udo, was machst du? Kennst du mich noch? Udo: Hallo, Jungs, ich grüße euch. Was macht ihr? Dieter: Es geht uns gut, aber du siehst wie ein Minister aus. Udo: Na ja, ich bin doch Direktor. Unsere Firma ist ganz erfolgreich. Markus: Dort kommt eine Frau. Wer ist denn das? Dieter: Das ist doch Ulrike Schneider. Erkennst du sie nicht? Sie ist noch immer so schön wie früher. Sie arbeitet wohl als Model.

Markus: Wie kann ich sie erkennen? Sie ist unglau

blich schlank und jetzt ist sie sogar eine Blondine.

Slovíčka

als jako, než

alt werden stárnout

bestimmt určitě, jistě

e Blondine blondýnka

r Computer počítač

r Direktor ředitel

erfolgreich úspěšný

erkennen poznat

fast skoro

e Firma firma

früher dříve

glücklich šťastný, šťastně

grüßen zdravit

jung mladý, mladě

s Kind dítě

können moci, umět

e Krankenschwester ošetřovatelka, sestra

ledig svobodný

r Mensch člověk

r Minister ministr

s Model manekýnka, manekýn

munter čilý, svěží

müssen muset

r Programmierer programátor

e Sorge, e Sorgen starost, starosti

r Steuerberater daňový poradce

überrascht překvapený

verheiratet ženatý, vdaná

werden stát se

wohl nejspíš, asi

Poznáváme se

2

6


22

,

Grüß dich! Nazdar! Ahoj!

das macht mir Spaß baví mě to

seit zwei Jahren už dva roky

sie kommt aus ... pochází z ...

Guck mal! Podívej! Koukni se!

Hallo Jungs! Ahoj, kluci (kamarádi)!

Wer ist denn das? Kdopak je to?

Infobox

Berufe Povolání r Anwalt, e Anwältin advokát, -ka r Architekt architekt r Arzt, e Ärztin lékař, -ka r Bäcker, e Bäckerin pekař, -ka r Bauarbeiter stavební dělník r Dichter, e Dichterin básník, básniřka r Elektroinstallateur elektrikář r Fotograf fotograf r Installateur instalatér r Journalist, e Journalistin novinář, -ka e Kassiererin pokladní r Kellner, e Kellnerin číšník, servírka r Koch, e Köchin kuchař, -ka r Lehrer, e Lehrerin učitel, -ka r Maler, e Malerin malíř, -ka r Manager manažer r Maurer zedník r Redakteur redaktor r Sänger, e Sängerin zpěvák, zpěvačka r Schauspieler, herec, e Schauspielerin herečka

,

r Schriftsteller, spisovatel, -ka

e Schriftstellerin

r Tischler stolař

r Unternehmer, e Unternehmerin podnikatel, -ka

r Verkäufer, e Verkäuferin prodavač, -ka

r Zahnarzt zubní lékař

Poznámka: Od podstatných jmen mužského rodu se tvoří podstatná jména

rodu ženského převážně koncovkou -in.

Gramatika

Sloveso werden

Pomocné sloveso werden – stát se má velmi široké vyu

žití. Vedle svého základního významu a  mnoha funkcí jako

pomocného slovesa vyjadřuje ve spojení s  přídavným jmé

nem změnu stavu (v češtině mu odpovídá zvláštní sloveso):

Např.:

alt werden – stárnout (stávat se starým)

groß werden – růst (stávat se velkým) apod.

ich werde stanu se wir werden staneme se

du wirst staneš se ihr werdet stanete se

er wird stane se sie werden stanou se

Příklady:

Er wird Lehrer. Stane se učitelem.

Sie wird Sängerin. Stane se zpěvačkou.

Du wirst nicht alt. Ty nestárneš.

Er wird schnell alt. Rychle stárne.

Die Kinder werden groß. Děti rostou.

Poznáváme se

2


23

Způsobová slovesa se vyskytují ve větě většinou spolu s  infinitivem dalšího významového slovesa a  vyjadřují různý postoj k  ději, k  činnosti. Jejich časování je nepravidelné: müssen – muset ich muss musím wir müssen musíme du musst musíš ihr müsst musíte er muss musí sie müssen musí können – moci, umět ich kann mohu wir können můžeme du kannst můžeš ihr könnt můžete er kann může sie können mohou Pořádek slov v hlavní větě – pokračování

Opakování

Zopakujme si první dvě zásady, týkající se postavení slovesa v německé větě: 1. V německé větě je vždy vyjádřený podmět. 2. Určitý (časovaný) slovesný tvar je v  hlavní oznamovací větě vždy na druhém místě. Třetí zásada se týká neurčitých slovesných tvarů, tzn. infinitivu, příčestí apod.: 3. Neurčitý slovesný tvar je v hlavní větě vždy na konci. Příklady: Ich muss schon gehen. Musím už jít. Ich kann schon gehen. Mohu už jít. Wir müssen hier arbeiten. Musíme tady pracovat. Wie kann ich sie erkennen? Jak ji mohu poznat?

Infobox

Názvy povolání ve spojení se slovesem sein, werden

nebo po als jsou bez členu.

Např.:

Er wird Arzt. Stane se lékařem.

Sie ist Verkäuferin. Je prodavačkou.

Er arbeitet als Techniker. Pracuje jako technik.

Ale:

Ich kenne einen Arzt. Znám jednoho lékaře.

Der Arzt ist gut. Ten lékař je dobrý.

Cvičení 9.

Doplňte tvary slovesa werden:

1. Sie _ _ _ _ _ _ alt.

2. Die Kinder _ _ _ _ _ _ groß und

wir _ _ _ _ _ _ alt.

3. Was _ _ _ _ _ _ du?

4. Mein Freund _ _ _ _ _ _ Journalist.

5. Was _ _ _ _ _ _ ihr, Jungs?

6. Ich _ _ _ _ _ _ Schauspielerin.

Poznáváme se

2


24

Cvičení 10. Doplňte tvary slovesa müssen a  změňte smysl vět záměnou za sloveso können (obě věty přeložte): 1. Ich _ _ _ _ _ _ heute arbeiten. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. Wir _ _ _ _ _ _ einen Spaziergang machen. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3. Was _ _ _ _ _ _ du heute machen? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 4. Ihr _ _ _ _ _ _ den Kollegen grüßen. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 5. Mein Freund _ _ _ _ _ _ es sagen. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Cvičení 11.

Doplňte do vět slovesa sein, werden, haben,

machen, zeigen, rufen:

1. Sie _ _ _ _ _ _ zufrieden.

2. Was _ _ _ _ _ _ du hier?

3. Er _ _ _ _ _ _ eine Freundin.

4. Wer _ _ _ _ _ _ mich?

5. Der Chef _ _ _ _ _ _ mir meinen

Arbeitsplatz.

6. Die Kinder _ _ _ _ _ _ schnell groß.

Poznáváme se

2


25

Rodina a přátelé

3

A Rodinná oslava

Karinina sestra Sabine má narozeniny. Pozvaný je

také Markus. Na oslavě se seznamuje s  Karininou

rodinou.

Karin: Mutti, Vati, kommt her, ich möchte euch meinen Freund vorstellen. Das ist Markus Schmidt. Markus, das sind meine Mutter und mein Vater. Mutter: Herzlich willkommen, Herr Schmidt. Markus: Es freut mich sehr, Frau Dorn. Vater: Sie sind bei uns willkommen, aber kommen Sie herein, Sie müssen unsere Familie kennen lernen. Markus: Hier sind aber viele Leute, eure Familie ist so groß? Karin: Komm, Markus, ich zeige dir alle.

-------

Guck mal, dort sind meine Kusine Ute und mein

Cousin Dirk. Mit ihnen sind dort ihre Eltern, mein Onkel Gerd und meine Tante Irmgard. Mein Bruder Peter und seine Frau, meine Schwägerin, sind hier. Ihr Kind, mein Neffe Simon, ist ein Familienliebling. Markus: Wer sitzt denn dort hinten? Die Frau ist wohl schon älter, aber sie sieht sehr schön und elegant aus. Karin: Das ist unsere Großmutter. Sie ist zweiundsiebzig Jahre alt, aber sie



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist