

sleva
Kniha:
Nebeští cyklisté
Autor:
Ivo Hrubíšek
Podtitul: aeroplány poháněné šlapáním

Nakladatelství: | » Cykloknihy |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2010 |
Počet stran: | 160 |
Rozměr: | 247 x 173 x 15 mm |
Úprava: | ilustrace (některé barevné), mapy, portréty, faksim. |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Dopravní prostředky |
Vazba: | Knihy - vázané |
Datum vydání: | 1. 12. 2010 |
Nakladatelské údaje: | Plzeň, Cykloknihy, 2010 |
ISBN: | 978-80-87193-11-2 |
EAN: | 9788087193112 |
Více informací o prestižních literárních oceněních lze nalézt na stránce » literární ceny.
Hlavní pozornost autor věnuje v této knize 60. až 80. letům 20. století. Text je doplněn rovněž fotografiemi. Práce mapuje historický vývoj letadel poháněných lidskou silou.
Ojedinělý námět, u nás dosud nikým nezpracovaný.
Příběh nebeských cyklistů nás bude provázet historií lidské touhy vznést se vlastní silou a létat jako ptáci, což bylo snem lidí odedávna. Svědčí o tom kresebné a písemné nálezy objevené v kulturním dědictví starých národů. Odráží se to také v mnoha bájích, mýtech a legendách.
Po stručném nahlédnutí do nejdávnější minulosti se autor zaměřil především na šedesátá až osmdesátá léta 20. století, kdy docházelo k naplnění těchto odvěkých tužeb, kdy snahy o létání silou lidských svalů kulminovaly.
Byla to především Velká Británie, v níž se v těchto šedesátých letech zabývalo několik skupin nadšenců stavbou letadel poháněných lidskou silou – HPA (Human Powered Aircraft). Pak se jejich vývoj přenesl do USA, kde měli konstruktéři k dispozici moderní materiály „kosmické éry“, a tak nastal posun jejich stavby a létání s nimi od nadšeného amatérismu k solidnímu vědeckému přístupu. Vznikající šlapací letadla byla schopná ve své době těch nejlepších výkonů, aniž by nacházela v ostatních zemích konkurenci.
Den, který se zapsal do historie létání byl 12. červen 1979. Tehdy pilot-cyklista Bryan Allen překonal vlastní silou na stroji Gossamer Albatross kanál La Manche od britských břehů k francouzským za 2 hodiny a 29 minut. Získal tak Kremerovu cenu spojenou s vysokou peněžitou prémií 100 000 liber.
Brzy po něm následoval skvělý triumf letadla MIT Daedalus při památném letu z Kréty směrem k řecké pevnině. Tyto a další úspěchy vyvolávaly až přehnaně optimistické vize o budoucnosti šlapacích letadel. Úvahy na toto téma téměř vždy končívaly otázkou: „Čeho se dočkáme příště?“ Toť otázka, na niž není jednoduché odpovědět. (aeroplány poháněné šlapáním)