načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Naučme se hospodařit -- Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ s doložkou MŠMT – ing. Petr Šulc Ph. D.

Naučme se hospodařit -- Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ s doložkou MŠMT

Elektronická kniha: Naučme se hospodařit
Autor: ing. Petr Šulc Ph. D.
Podnázev: Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ s doložkou MŠMT

Příručka finanční gramotnosti pro děti z 1. stupně ZŠ, kterou využijí zejména učitelé matematiky nebo na hodiny vzdělávacího programu Člověk a jeho svět (oblast financí). Úvod knihy nabízí pohled do historie peněz a jejich ochrany. V ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7%hodnoceni - 43.7% 40%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Pierot
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 69
Rozměr: 25 cm
Úprava: barevné ilustrace
Spolupracovali: ilustrace Roman Kýbus
Skupina třídění: Finance
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Pierot, [2014]
ISBN: 978-80-735-3338-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka finanční gramotnosti pro děti z 1. stupně ZŠ, kterou využijí zejména učitelé matematiky nebo na hodiny vzdělávacího programu Člověk a jeho svět (oblast financí). Úvod knihy nabízí pohled do historie peněz a jejich ochrany. V dalších kapitolách se děti seznámí s tokem peněz, základními bankovními termíny a tiskopisy. S pomocí modelových příkladů se mohou učit odpovědnosti při sestavování a spravování osobního rozpočtu a opatrnosti při sledování reklam a při nakupování. V závěru knihy je k dispozici seznam správných nebo možných řešení k jednotlivým příkladům.

Popis nakladatele

Kniha Naučme se hospodařit- nově s doložkou MŠMT, seznamuje malé školáky ve věku od 10 let se světem financí. Charakterizuje základní pojmy, popisuje způsoby, jak peníze použít, vysvětluje základní principy hospodaření. Publikace je zaměřena především na praktické procvičení nových informací ze světa financí v podobě matematických úloh, které jsou nedílnou součástí každé kapitoly. Publikace je vhodná pro děti od 9 let.

(finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
ing. Petr Šulc Ph. D. - další tituly autora:
 (e-book)
Vánoční dobroty Vánoční dobroty
 (e-book)
Současná česká ilustrace Současná česká ilustrace
 (e-book)
Autorské právo v otázkách a odpovědích Autorské právo v otázkách a odpovědích
 (e-book)
Cirkus je tu! Obrázkové čítanie Cirkus je tu! Obrázkové čítanie
 (e-book)
Pejsek Tom -- A jeho trampoty Pejsek Tom
 (e-book)
Pejsek Tom -- A jak to začalo Pejsek Tom
 
K elektronické knize "Naučme se hospodařit -- Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ s doložkou MŠMT" doporučujeme také:
 (e-book)
Finanční gramotnost -- Výpočty v Excelu Finanční gramotnost
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

NAUČME SE

NAUČME SE

HOSPODARIT

FINANČNÍ GRAMOTNOST

pro

1. stupen ZŠ

FINANČNÍ GRAMOTNOST

pro

1. stupen ZŠ

ˇ

• počítání

reálných příkladů

• rodinný rozpočet

• jak se nenechat

napálit

HOSPODAŘIT

Peníze jsou pojem, se kterým se všichni denně setkáváme po celý život.

Ne každý však může říci, že s nimi umí odpovědně nakládat.

Pomoci vám může tato publikace, která provede čtenáře světem rodinných

financí a vysvětlí výrazy, jako jsou např. náklad, výdaj, úvěr, půjčka či splátka.

Na konkrétních zjednodušených příkladech ze života pochopíte

a vyzkoušíte si, jak sestavovat odpovědný osobní rozpočet, zjistíte,

proč spořit, kdy si půjčovat a jak se vypořádat s dluhy.

Závěrečná část knihy vám poradí, čeho si všímat při nákupu zboží

a jak rozumět reklamě.

Komu je publikace určená

a v čem muže pomoci?

Učitelé dostávají do rukou skvělého pomocníka k vyučování matematiky

a na hodiny vzdělávacího programu Člověk a jeho svět (oblast financí).

Jistě ocení publikaci, která žákům pomůže přijmout matematiku jako praktický

obor, se kterým se člověk celý život potkává. Praktická cvičení napomohou

dětem aplikovat své znalosti z hodin na názorných příkladech z běžného

života.

Část knihy věnovaná financím nabízí pohled do historie peněz i na současné

trendy ve vývoji směny. Dítě tak získává základní orientaci v problematice peněz

a naučí se odpovědnosti při sestavování a spravování osobního rozpočtu.

Publikace vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak se vypořádat s dluhy.

Součástí knihy je i seznámení se základními tiskopisy, se kterými se člověk

v běžném životě potká a získá přehled o běžně používaném finančním

slovníku, který dnes činí problémy i mnohým dospělým.

Co se naučím?

• Zjistím, jak vznikly peníze.

• Seznámím se s charakteristikou bankovek.

• Pochopím tok peněz.

• Zjistím, jak s penězi odpovědně zacházet.

• Naučím se pracovat s tiskopisy

a pochopím jejich údaje.

• Dozvím se, na co si dávat pozor při nakupování.

• Seznámím se s nástrahami reklamy.

K zodpovědnému a uváženému zacházení

s financemi nabádá i kapitola týkající

se nakupování a reklamy. Žák se naučí

rozumět informacím pod čarou, které jsou

v těchto oblastech záměrně potlačovány.

Na příkladech pochopí poměr cena : výkon

i to, že je třeba informace, které člověku

předkládá všudypřítomná reklama, třídit

a ověřovat.

ISBN: 978-80-7353-338-0

S DOLOŽKOU MŠMT


NAUČME SE HOSPODAŘIT

Obsah

NAUČME SE HOSPODAŘIT

1

KDE SE VZALY PENÍZE? 4

ČESKÉ MINCE A BANKOVKY 7

OCHRANA PENĚZ 8

KDO JE CHUDÝ A KDO BOHATÝ? 10

KOLIK SI VYDĚLÁ PRŮMĚRNÝ ČECH? 12

TEN DĚLÁ TO, TEN ZAS ONO, VŠICHNI DOHROMADY UDĚLAJÍ MOC. 15

ČAS JSOU PENÍZE 20

NAŠE POTŘEBY 23

PENÍZE NA STROMĚ NEROSTOU PŘÍJMY A VÝDAJE RODINY 24

MZDA 25

JAK SE TVOŘÍ RODINNÝ ROZPOČET? 26

NÁKLADY = VÝDAJE 30

NÁKLADY ZBYTNÉ BEZ PENĚZ ANI DO CUKRÁRNY NELEZ. 36

PLATBA SLOŽENKOU NEBO BANKOVNÍM PŘEVODEM 42

PLATEBNÍ KARTA 49

VLASTNICTVÍ MŮJ DŮM, MŮJ HRAD, MÁ PRAVIDLA 50

CO KDYŽ PENÍZE CHYBĚJÍ? 54

CO KDYŽ SVÉ DLUHY NESPLÁCÍŠ VČAS? 56

AŽ SE JEDNOU STRÝČEK PŘÍHODA ZEPTÁ - ÚSPORY 58

JAK SPRÁVNĚ NAKUPOVAT - OZNAČENÍ VÝROBKŮ 60

JAK ROZUMĚT REKLAMĚ 64

OBSAH 75

NAUČME SE

HOSPODAŘIT

FINANČNÍ GRAMOTNOST PRO 1. STUPEŇ ZŠ


Co nás vedlo k vydání?

Stav finanční negramotnosti, neschopnost vyjít s penězi a přeceňování finančních

možností, jsou naprosto alarmující realitou. Doufáme, že právě touto publikací napomůžeme ke zlepšení situace. Zaměřujeme se na žáky prvního stupně ZŠ. Nezabýváme se „velkými financemi“. Mnohem důležitější pro děti - budoucí dospělé - je naučit se vycházet s penězi v rámci svého rodinného rozpočtu. Učíme je vnímat rodinný rozpočet jako limitní rámec, ve kterém se musí pohybovat, aby se vyhnuly dluhovým pastím a nástrahám, které by pro ně mohly mít fatální důsledky.

Učíme je odlišovat náklady zbytné od nezbytných, vytvářet vlastní priority pro

hospodaření s rodinnými financemi i sestavovat vyrovnaný rodinný rozpočet na základě příjmů i výdajů.

Názorně prezentujeme, jak příjmy rodiny (ve většině případů) přímo ovlivňují

kvalifikace rodičů, jejich časové i pracovní nasazení. Přejeme hodně úspěchů! ing. Petr Šulc, Ph.D.

Komu je KNIHA určena

a jak s ní pracovat?

Učitelům:

Publikace poslouží učiteli při hodinách v rámci programu Člověk

a jeho svět. Provede žáka problematikou financí a nastíní modely nakládání

s penězi, se kterými se dítě během života bude setkávat.

Při hodinách matematiky učitel se žáky modeluje rodinné rozpočty vzorových

rodin. Žáci si procvičí nejen matematické dovednosti, ale zároveň jim příklady

z reálného života osvětlí ekonomickou realitu rodiny.

Ekonomie je oborem možných řešení. V tomto duchu se žáci budou zamýšlet

nad podstatou výdajů rodiny s ohledem na její příjmy. Naučí se chápat, že možných

dobrých řešení je více, na druhé straně jsou i ta špatná. Vždy však záleží na nastavení

priorit každé rodiny. Následně si nanečisto vyzkoušejí, jak by jejich rozhodnutí

ovlivnila život rodiny.

Rodičům:

S dětmi si nejen procvičí matematiku na příkladech z reálného života, ale na

základě konkrétních, praktických situací jim mohou i předat svou osobní zkušenost.

Příklady jsou sestaveny tak, že při jejich řešení nejsou třeba žádné speciální znalosti.

Ty potřebné má většina rodičů, protože je každodenně řeší. Pravda, někdo lépe,

někdo hůře.

Žákům:

Počítání rutinních příkladů v matematice může být nuda. Pokud naopak mají

vazbu na reálný život, mohou jim pomoci procvičit matematiku zábavnější formou.

Získají však i orientaci v pojmech, jako jsou příjmy a výdaje, se kterými budou

přicházet denně do styku. Na příkladu různých rodin a jejich rozpočtů si tak lépe

uvědomí zbytnost a nezbytnost nákladů i každodenní finanční realitu jejich vlastní

rodiny.

Chtěli bychom jen upozornit, že údaje o příjmech a nákladech, se kterými budeme

pracovat, jsou pouhým rámcovým vodítkem.

Odchylky v příjmech jednotlivých profesí se mohou lišit od reality stejně, jako

úroveň cen výrobků. To pro samotnou podstatu výpočtů není až tak důležité.

Příklady lze alternativně obměňovat podle situace konkrétní rodiny.

„Schválilo MŠMT čj. MSMT-11733/2014 dne 3. října 2014 k zařazení do

seznamu učebnic pro základní vzdělávání pro vzdělávací obory Matematika

a její aplikace, 1. – 5. ročník a Člověk a jeho svět s dobou platnosti šest let.“


Co nás vedlo k vydání?

Stav finanční negramotnosti, neschopnost vyjít s penězi a přeceňování finančních

možností, jsou naprosto alarmující realitou. Doufáme, že právě touto publikací napomůžeme ke zlepšení situace. Zaměřujeme se na žáky prvního stupně ZŠ. Nezabýváme se „velkými financemi“. Mnohem důležitější pro děti - budoucí dospělé - je naučit se vycházet s penězi v rámci svého rodinného rozpočtu. Učíme je vnímat rodinný rozpočet jako limitní rámec, ve kterém se musí pohybovat, aby se vyhnuly dluhovým pastím a nástrahám, které by pro ně mohly mít fatální důsledky.

Učíme je odlišovat náklady zbytné od nezbytných, vytvářet vlastní priority pro

hospodaření s rodinnými financemi i sestavovat vyrovnaný rodinný rozpočet na základě příjmů i výdajů.

Názorně prezentujeme, jak příjmy rodiny (ve většině případů) přímo ovlivňují

kvalifikace rodičů, jejich časové i pracovní nasazení. Přejeme hodně úspěchů! ing. Petr Šulc, Ph.D.

Komu je KNIHA určena

a jak s ní pracovat?

Učitelům:

Publikace poslouží učiteli při hodinách v rámci programu Člověk

a jeho svět. Provede žáka problematikou financí a nastíní modely nakládání

s penězi, se kterými se dítě během života bude setkávat.

Při hodinách matematiky učitel se žáky modeluje rodinné rozpočty vzorových

rodin. Žáci si procvičí nejen matematické dovednosti, ale zároveň jim příklady

z reálného života osvětlí ekonomickou realitu rodiny.

Ekonomie je oborem možných řešení. V tomto duchu se žáci budou zamýšlet

nad podstatou výdajů rodiny s ohledem na její příjmy. Naučí se chápat, že možných

dobrých řešení je více, na druhé straně jsou i ta špatná. Vždy však záleží na nastavení

priorit každé rodiny. Následně si nanečisto vyzkoušejí, jak by jejich rozhodnutí

ovlivnila život rodiny.

Rodičům:

S dětmi si nejen procvičí matematiku na příkladech z reálného života, ale na

základě konkrétních, praktických situací jim mohou i předat svou osobní zkušenost.

Příklady jsou sestaveny tak, že při jejich řešení nejsou třeba žádné speciální znalosti.

Ty potřebné má většina rodičů, protože je každodenně řeší. Pravda, někdo lépe,

někdo hůře.

Žákům:

Počítání rutinních příkladů v matematice může být nuda. Pokud naopak mají

vazbu na reálný život, mohou jim pomoci procvičit matematiku zábavnější formou.

Získají však i orientaci v pojmech, jako jsou příjmy a výdaje, se kterými budou

přicházet denně do styku. Na příkladu různých rodin a jejich rozpočtů si tak lépe

uvědomí zbytnost a nezbytnost nákladů i každodenní finanční realitu jejich vlastní

rodiny.

Chtěli bychom jen upozornit, že údaje o příjmech a nákladech, se kterými budeme

pracovat, jsou pouhým rámcovým vodítkem.

Odchylky v příjmech jednotlivých profesí se mohou lišit od reality stejně, jako

úroveň cen výrobků. To pro samotnou podstatu výpočtů není až tak důležité.

Příklady lze alternativně obměňovat podle situace konkrétní rodiny.

„Schválilo MŠMT čj. MSMT-11733/2014 dne 3. října 2014 k zařazení do

seznamu učebnic pro základní vzdělávání pro vzdělávací obory Matematika

a její aplikace, 1. – 5. ročník a Člověk a jeho svět s dobou platnosti šest let.“


KDE SE VZALY PENÍZE?

Kde se vzaly peníze?

Jiní sbírali v lese různé plo

dy, bobule a kořínky a už jim

nezbyl čas na lovení mamu

tů. I oni však měli chuť na

maso opečené na ohni...

Své přebytky

mohli za maso vyměnit.

Řemeslníci vyráběli skvělé kamenné

nožíky i oštěpy. Ženy hbitě vydělávaly

kůže a dokázaly z nich také leccos ušít.

Co dělat, když dostaly chuť na mamutí

šunku i oni?

Mohli své výrobky na trhu směnit.

Třeba za maso nebo za nástroje.

Tak vznikal první výměnný obchod.

Pro některé lovce mamutů

bylo ulovit mamuta hrač

kou. Ale co s masem,

když ledničky ještě nebyly

a bylo ho tolik, že by ho

tlupa jedla ještě dnes?

Maso však mohli

za něco vyměnit.

výměnný obchod mohl vypadat i takto:

Lovec mamutů chtěl vyměnit jeden mamutí kel za kůže z medvěda.

za 1 mamutí kel = 2 kůže z medvěda

Tedy jen za předpokladu, že se domluvili.

Zemědělec vyprodukoval obilné zrní, ale potřeboval kůži. Nabídl proto lovci za kůži

obilí. Když se dohodli, došlo ke směně, ale museli se lovec i zemědělec dohodnout.

1 mamutí kel = 10 pytlíků zrní

Za kůži z medvěda byla obvyklá

cena 5 pytlíků zrní.

Co ale dělat, když se nedohodli?

Bylo nutné vymyslet prostředek směny.

Zemědělec mohl vyměnit svou produkci za univerzální platidlo, o které měl

každý zájem. Například za plátno (z něj vzniklo slovo platit), valounky zlata, stříbro,

mušle, dobytek atd. Za něj si pak koupil cokoliv, maso i kůže.

Obchodníci s oblibou používali

ke směně kovy. Nedaly se zničit, všichni

znali jejich cenu, mohly se dělit na

menší části.

Z kovů se začaly vyrábět různé

tvary o stejné hmotnosti. Pruty,

hřivny, plíšky a konečně mince.

Tak vznikly první peníze.

Výměnný obchod:

Lidé jej znali už od pravěku, kdy vyměňo

vali oheň za zbraně, kůži, jídlo apod.

Měnili zboží za zboží.

*Další doplňkové informace viz. str. 70

4 5


KDE SE VZALY PENÍZE?

Kde se vzaly peníze?

Jiní sbírali v lese různé plo

dy, bobule a kořínky a už jim

nezbyl čas na lovení mamu

tů. I oni však měli chuť na

maso opečené na ohni...

Své přebytky

mohli za maso vyměnit.

Řemeslníci vyráběli skvělé kamenné

nožíky i oštěpy. Ženy hbitě vydělávaly

kůže a dokázaly z nich také leccos ušít.

Co dělat, když dostaly chuť na mamutí

šunku i oni?

Mohli své výrobky na trhu směnit.

Třeba za maso nebo za nástroje.

Tak vznikal první výměnný obchod.

Pro některé lovce mamutů

bylo ulovit mamuta hrač

kou. Ale co s masem,

když ledničky ještě nebyly

a bylo ho tolik, že by ho

tlupa jedla ještě dnes?

Maso však mohli

za něco vyměnit.

výměnný obchod mohl vypadat i takto:

Lovec mamutů chtěl vyměnit jeden mamutí kel za kůže z medvěda.

za 1 mamutí kel = 2 kůže z medvěda

Tedy jen za předpokladu, že se domluvili.

Zemědělec vyprodukoval obilné zrní, ale potřeboval kůži. Nabídl proto lovci za kůži

obilí. Když se dohodli, došlo ke směně, ale museli se lovec i zemědělec dohodnout.

1 mamutí kel = 10 pytlíků zrní

Za kůži z medvěda byla obvyklá

cena 5 pytlíků zrní.

Co ale dělat, když se nedohodli?

Bylo nutné vymyslet prostředek směny.

Zemědělec mohl vyměnit svou produkci za univerzální platidlo, o které měl

každý zájem. Například za plátno (z něj vzniklo slovo platit), valounky zlata, stříbro,

mušle, dobytek atd. Za něj si pak koupil cokoliv, maso i kůže.

Obchodníci s oblibou používali

ke směně kovy. Nedaly se zničit, všichni

znali jejich cenu, mohly se dělit na

menší části.

Z kovů se začaly vyrábět různé

tvary o stejné hmotnosti. Pruty,

hřivny, plíšky a konečně mince.

Tak vznikly první peníze.

Výměnný obchod:

Lidé jej znali už od pravěku, kdy vyměňo

vali oheň za zbraně, kůži, jídlo apod.

Měnili zboží za zboží.

*Další doplňkové informace viz. str. 70

4 5


ČESKÉ MINCE A BANKOVKY

Na trhu se ustálily ceny třeba v těchto poměrech:

První mince

Vznikly před 2 600 lety v Malé Asii. Tuto novinku

rychle přijaly i jiné rozvinuté národy - např. Řekové,

kteří začali vyrábět stříbrné a bronzové mince

- stříbrnou drachmu.

Dnes už zlaté mince nepoužíváme, nahradily je kovové

z různých slitin a papírové bankovky.

České mince

a bankovky

Mince jsou kovové peníze s určitou hodnotou.

Na českých mincích je na jedné straně náš státní

znak, na druhé je vyražena jejich hodnota a plas

tika z českých dějin.

Poznáš osobnosti na našich bankovkách?

2 medvědí kůže100 kg masa

50 kg masa 200 placek

200 kg obilí

100 kg obilí

1 meč1 luk a 20 šípů s kovovým hrotem

1 kalhoty z lněné látky

60 šípů s kovovým hrotem

1. Na trh přišel lovec. Měl dvě kůže z medvěda, ale maso dávno snědl a tak mu

kručelo v břiše. Chtěl by je vyměnit za maso, obilí a nějaké šípy.

a) Vytvoř modely možných řešení. Nezapomeň, že na trhu se může smlouvat.

b) Kdyby se rozhodl kůži vyměnit za kalhoty a obilí, jak by obchod mohl vypadat?

2. Zemědělec měl 200 kg obilí, ale žádné maso, jeho žena zase ušila kalhoty a líbil

by se jí kožich do stanu, navíc uměla dobře vydělávat kůže a péct placky

(přinesla jich s sebou 100).

Řemeslník zase měl 30 šípů s kovovým hrotem, ale neměl luk, zato 1 meč.

Jemu by se hodila kůže také, ale měl také hlad. Dal by si určitě i placky.

Jak by se mohla uskutečnit směna na trhu?

a) Jaké možnosti má zemědělec, kdyby si chtěl opatřit maso?

b) Jaké možnosti má jeho žena, kdyby si chtěla opatřit kůži?

c) Jaké možnosti na trhu má řemeslník?

V České republice platíme

ČESKOU KORUNOU.

Každá koruna

má 100 haléřů.

Bankovky - na jejich tvorbě se podíleli nejvý

znamnější umělci, a jsou tak opravdu uměleckými díly

zachycujícími nejvýznamnější osobnosti našich dějin.

6 7




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.