načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství – Juraj Franek

Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství

Elektronická kniha: Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství
Autor: Juraj Franek

– Předkládaná publikace nastiňuje dějinný vývoj dvou základních teoreticko-metodologických přístupů v oblasti studia náboženství. První, historická část práce popisuje ustavení naturalistického a protekcionistického paradigmatu u ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  306
+
-
10,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Masarykova univerzita
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 318
Úprava: 1 online zdroj (317 pages): illustrations
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-210-8798-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Předkládaná publikace nastiňuje dějinný vývoj dvou základních teoreticko-metodologických přístupů v oblasti studia náboženství. První, historická část práce popisuje ustavení naturalistického a protekcionistického paradigmatu u předsókratovských filozofů a v raně křesťanském myšlení a jejich další rozvinutí v dílech předních postav religionistiky 19. a 20. století. Druhá, systematická část práce se blíže věnuje vybraným aspektům kognitivní vědy o náboženství na pozadí metodologického konfliktu mezi naturalismem a protekcionismem.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Juraj Franek - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

FILOZOFICKÁ FAKULTA

MASARYKOVA UNIVERZITA

#472

Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství Juraj Franek

OPERA FACULTATIS PHILOSOPHICAE

UNIVERSITATIS MASARYKIANAE

SPISY FILOZOFICKÉ FAKULTY

MASARYKOVY UNIVERZITY

#472

FILOZOFICKÁ FAKULTA

MASARYKOVA UNIVERZITA

BRNO 2017

#472

Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství Juraj Franek KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR Franek, Juraj Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství / Juraj Franek. -- Vydání první. -- Brno : Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2017. -- 316 stran. -- (Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae = Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, ISSN 1211-3034 ; 472) Anglické resumé ISBN 978-80-210-8798-9 2-6(091) * 001.8 * 001.1:165 * 141:502.2 * 339.5.012.435 * 2-1 * 001.83 * 165.194 * (048.8) - dějiny religionistiky - vědecká metodologie -- dějiny - paradigma vědy -- dějiny - naturalismus (filozofie) - protekcionismus - teorie náboženství -- interdisciplinární aspekty - kognitivní věda - monografie 2 - Náboženství [5] Recenzovali: Mgr. Vladimír Bahna, Ph.D. (Slovenská Akadémia vied)

Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. (Masarykova univerzita)

prof. PhDr. Břetislav Horyna, Ph.D. (Brno) © 2017 Juraj Franek © 2017 Masarykova univerzita © 2017 Photo Vatican Museums ISBN 978-80-210-8798-9 ISBN 978-80-210-8801-6 (online : pdf) ISSN 1211–3034 https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8801-2017

Obsah

1 ÚVOD: METODOLOGICKÉ SCHIZMA VE STUDIU NÁBOŽENSTVÍ ....9

2 NATURALISTICKÉ PARADIGMA: KRITICKÁ REFLEXE NÁBOŽENSTVÍ

U PŘEDSOKRATIKŮ ..............................................18

2.1 Xenofanés .....................................................20

2.1.1 Zlomky ...................................................21

2.1.2 Komentář .................................................23

2.2 Démokritos ....................................................27

2.2.1 Zlomky ...................................................28

2.2.2 Komentář .................................................30

2.3 Sisyfovský fragment .............................................33

2.3.1 Zlomky ...................................................34

2.3.2 Komentář .................................................35

2.4 Prodikos ......................................................38

2.4.1 Zlomky ...................................................39

2.4.2 Komentář .................................................40

2.5 Závěr: Základní charakteristiky naturalistického paradigmatu .........43

3 PROTEKCIONISTICKÉ PARADIGMA: RANĚ KŘESŤANSKÁ

LITERATURA MEZI VÍROU A VĚDĚNÍM ............................46

3.1 Víra a vědění ...................................................47

3.2 Ospravedlnění víry (1): Zázraky ...................................50

3.3 Ospravedlnění víry (2): Morální dokonalost ........................59

3.4 Ospravedlnění víry (3): Duchovní inspirace .........................64

3.5 Ospravedlnění víry (4): Proroctví .................................67

3.6 Ospravedlnění víry (5): Tradice ...................................69

3.7 Athény a Jeruzalém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 3.8 Závěr: Základní charakteristiky protekcionistického paradigmatu ......80

4 NATURALISMUS A PROTEKCIONISMUS V RELIGIONISTICE (1):

POČÁTKY ........................................................83

4.1 Naturalistické paradigma v religionistice do roku 1945 ...............85

4.1.1 Psychologické teorie (1): Comte, Tylor, Frazer ..................85

4.1.2 Psychologické teorie (2): Freud, Malinowski, Radin ..............92

4.1.3 Sociologické teorie: Marx, Simmel, Durkheim ................. 101

4.2 Protekcionistické paradigma v religionistice do roku 1945 ...........106

4.2.1 Komparativní přístup: Müller, Chantepie de la Saussaye, Tiele ..106

4.2.2 Biblistika: Strauss, Renan, Robertson Smith, Delitzsch ..........112

4.2.3 První kritici evolucionismu: Lang, Marett, Schmidt ............. 116

5 NATURALISMUS A PROTEKCIONISMUS V RELIGIONISTICE (2):

VZESTUP A PÁD FENOMENOLOGIE ..............................120

5.1 Ustavení klasické fenomenologie .................................121

5.1.1 Objev posvátna: Söderblom, Otto ............................121

5.1.2 Zakladatelé klasické fenomenologie: Kristensen,

Van der Leeuw ............................................128

5.1.3 Fenomenologie v Německu: Scheler, Frick, Heiler .............133

5.1.4 Atlantická spojka: Wach, Eliade ..............................136

5.2 Fenomenologie a její kritici po roce 1945 ......................... 141

5.2.1 Historický přístup: Pettazzoni, Bianchi .......................143

5.2.2 Britská škola sociální antropologie: Radcliffe-Brown,

Evans-Pritchard ...........................................144

5.2.3 Proměny poklasické fenomenologie: Bleeker, Widengren, Smart ..146

5.2.4 Religionistika jako ekumenická teologie: Frick, Benz, Heiler,

Cantwell Smith ...........................................150

5.2.5 Groningenská skupina: Van Baaren, Drijvers, Waardenburg .....152 5.3 Závěr: Eliminace naturalistického paradigmatu v religionistice .......155

6 KOGNITIVNÍ RELIGIONISTIKA (1): METODOLOGIE ...............157

6.1 Metodologický izolacionismus ...................................158

6.2 Náboženství, morálka, evoluce ...................................167

6.3 Sobecké geny .................................................175

6.4 Znovuobjevení lidské přirozenosti ................................ 176

6.5 Metodologická konsilience ...................................... 181

6.6 Závěr: Návrat explanace ........................................186

7 KOGNITIVNÍ RELIGIONISTIKA (2): TERMINOLOGIE .............. 191

7.1 O užitku a škodlivosti definice pro život ........................... 191

7.2 Rekonstrukce kognitivní definice náboženství ......................193

7.3 Esencialismus: Tylor-Durkheimova dichotomie .....................197

7.4 Naivní sociální konstruktivismus .................................200

7.5 Mocenský sociální konstruktivismus ..............................202

7.6 Kognitivní definice náboženství ..................................206

7.6.1 Filosofické a teoretické zázemí ..............................206

7.6.2 Kognitivní definice náboženství a Tylor-Durkheimova dichotomie 210

7.6.3 Kognitivní definice náboženství a sociální konstruktivismus .......211

7.7 Závěr: Definovala kognitivní religionistika náboženství? .............213


7

8 KOGNITIVNÍ RELIGIONISTIKA (3): PRAXE .........................214

8.1 Múza u Homéra a Hésioda: Primární data ........................ 216

8.1.1 Invokace sensu stricto ....................................... 216

8.1.2 Ostatní zmínky ............................................221

8.2 Interpretace invokací: Stav problematiky ..........................229

8.2.1 Knižní interpretace ........................................229

8.2.2 Topická interpretace .......................................230

8.2.3 Etymologická interpretace ..................................231

8.2.4 Sociální interpretace .......................................232

8.2.5 Rétorická interpretace .....................................234

8.2.6 Náboženská interpretace ...................................236

8.3 Kognitivní perspektiva .........................................239

8.4 Závěr: Praxe kognitivního přístupu ...............................244

9 ZÁVĚR: NÁVRAT ZTRACENÉHO SYNA? ...........................245

10 SUMMARY ......................................................256

11 BIBLIOGRAFIE A PŘÍLOHY .....................................265

11.1 Zkratky ......................................................266

11.2 Edice a překlady ..............................................269

11.3 Sekundární literatura ..........................................279

11.4 Obrazová příloha ........................................ 317


Vladimír Bahna, Radim Brázda, Aleš Chalupa, Radek Chlup, Břetislav Horyna

a Matúš Porubjak přispěli v různých fázích přípravy zde předkládané monografie

slovy povzbuzení, četnými radami a konstruktivní kritikou. Patří jim za to můj sr

dečný dík. Za nepřesnosti a chyby, které zbývají, nenesou žádnou odpovědnost a je

nutno připsat je pouze a výlučně autorovi. Děkuji kolegyním a kolegům na Ústa

vu klasických studií Filozofické fakulty Masarykovy univerzity za přátelství a skvě

lé tvůrčí prostředí. V neposlední řadě děkuji své nejbližší rodině za všestrannou

podporu. Reprodukci Raffaelovy Transfigurace přetiskujeme s laskavým svolením

Vatikánských muzeí.


9

1 ÚVOD: METODOLOGICKÉ SCHIZMA

VE STUDIU NÁBOŽENSTVÍ

Pictura namque plus videtur movere animum quam scriptura. Per picturam quidem

res gesta ante oculos ponitur quasi in presenti generi videatur, sed per scripturam

res gesta quasi per auditum, qui minus animum movet, ad memoriam revocatur.

(Guillelmus Duranti senior, dictus Speculator)

1

Ich bin durchaus kein Freund von Bildern; die neuere Literatur hat sie mir in hohem

Maße verleidet; denn es ist bald dahin gekommen, daß mich, sooft ich auf ein Bild stoße,

unwillkürlich eine Furcht befällt, der wahre Zweck desselben möchte sein, eine Dun

kelheit des Gedankens zu verbergen.

(Sören Kierkegaard)

2

V předmluvě k prvnímu vydání svého opus magnum Svět jako vůle a představa (Die Welt als Wille und Vorstellung) uvádí Arthur Schopenhauer, že ačkoliv měl v úmyslu sdělit pouze jednu jedinou myšlenku, nenašel kratší cestu, než napsat knihu, kterou čtenář drží v rukou, z čehož mimo jiné vyplývá nutnost číst ji dvakrát, protože dokonalé pochopení dřívějších kapitol předpokládá znalost těch pozdějších.

3

Ve třetí knize téhož spisu se pak pokouší prokázat,

4

že umělecké dílo umožňuje

zobrazit představu nezávislou na větě o důvodu, tedy adekvátní objektivaci věci o sobě (vůle) na určitém stupni. V první tezi lze spatřovat spíše objektivaci Schopenhauerovy arogance, jejíž míra byla nepřímo úměrná zájmu učené i neučené veřejnosti o jeho dílo a myšlení – tedy vždy vysoká –, ve druhé pak intelektuální znásilnění Kanta ve snaze představit čtenáři sebe sama nejenom jako hlubokomyslného filosofa, ale též jako znalce umění. Protože je však záměrem předkládané práce sdělení a obhájení jediné základní teze – totiž že studium náboženství bylo, je a v budoucnu nejspíše také zůstane rozpolceno na dva konkurenční a vzájemně pouze stěží souměřitelné metodické přístupy – a vzhledem k tomu, že její autor v žádném případě nehodlá po čtenáři požadovat opakované čtení, Schopenhauerovy úvahy o funkci umění zakládají možnost ve zkratce vyjádřit centrální myšlenku předkládané studie za pomoci konkrétního uměleckého díla, a to jak s nadějí, že názornost přispěje k přehlednosti, tak s vědomím, že k této možnosti se uchýlili také autoři nesrovnatelně zdatnější a výřečnější.

5

1 Guillaume DuranD, Rationale divinorum officiorum 1.3.4. 2 KierKeGaarD, Entweder – Oder, p. 155. 3 Schopenhauer, Die Welt als Wille und Vorstellung (ZA I, p. 7). 4 Schopenhauer, Die Welt als Wille und Vorstellung (ZA I, pp. 221–335). 5 Foucault (1966: 19–31). 1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství

Raffaelovo poslední dílo, Proměnění Páně,

6

si objednal koncem roku 1516 kar

dinál Giulio de’ Medici (budoucí papež Klement VII.) jako oltářní obraz pro svou biskupskou katedrálu v Narbonne.

7

Práce započaly v roce 1518 a autority se shodují

na tom, že dílo není zcela dokončeno.

8

Dříve se soudilo, že Proměnění snad dokončil

některý z Raffaelových žáků (nejčastěji se uvádí Giulio Romano),

9

avšak výsledky

rozsáhlé restaurace z let 1972–76 naznačují, že se jedná o mistrův autograf.

10

Giorgio

Vasari uvádí, že „podle obecného soudu umělců je tento obraz ze všech Raffaelových děl nejzdařilejší, nejkrásnější a nejbožštější“,

11

ovšem pro pozdější interprety se stal

hádankou po formální i ikonografické stránce. Olej na dřevě úctyhodných rozměrů (405 × 278 cm), který dnes uchovává obrazárna Vatikánských muzeí, zobrazuje dvě zdánlivě nespojité scény vylíčené ve všech synoptických evangeliích.

12

Horní polovina obrazu zpodobňuje proměnění Krista na hoře Tábor, na kterou vystoupil společně s apoštoly Petrem, Jakubem a Janem. Centrem kruhové kompozice je Kristus vznášející se nad zemí oděn v bílé roucho, se zrakem upřeným vzhůru a rukama rozpaženýma na znamení své spasitelské moci. Po stranách se ve vzduchu vznášejí Mojžíš a Eliáš, se kterými Kristus rozmlouvá; apoštolové se choulí na zemi u Ježíšových nohou, zastírajíce si rukama zrak před nadpřirozeným jasem a září, jimiž jejich učitel zalévá celou vrchní část obrazu. Po levé straně jsou zobrazeny dvě další postavy, jejichž přítomnost nemá oporu v textu evangelií, a které odborná literatura interpretovala porůznu jako mučedníky a světce Felicissima a Agapita,

13

anebo Štěpána a Vavřince.

14

V současnosti převažuje názor,

že se jedná o svatého Justa a Pastora, a to ze dvou důvodů. Jejich církevní svátek je slaven šestého srpna, což je od roku 1457 také svátek Proměnění Páně, a navíc jsou oba patrony katedrály v Narbonne, pro jejíž oltář byl obraz původně určen.

15

6 Viz Obrazová příloha 11.4. 7 Tuto okolnost později zdatně využívala napoleonská propaganda za účelem ospravedlnění své imperiální kulturní politiky. Transfigurace byla začátkem 19. století společně s nesčetnými uměleckými díly přenesena do nově vzniklého pařížského Musée Napoleon, viz roSenberG (1985/86: 191). 8 Gombrich (1986: 143); De Vecchi (2002: 336). 9 Pro přehled starších interpretací Raffaelova Proměnění Páně viz lütGenS (1929). Ještě WölFFlin (1983: 161–162) identifikoval v dolní polovině obrazu, která zachycuje neúspěšný pokus o uzdravení chlapce posedlého démonem, ruku některého z Raffaelových žáků. 10 GoulD (1982: 479) podává na podporu Raffaelova autorství následující argument: Vyjdeme-li z předpokladu, že obraz není dokončen (což potvrdila restaurace), pak se lze oprávněně domnívat, že pokud by se jej rozhodli někteří z Raffaelových žáků domalovat, neobjevovala by se na něm žádná nedokončená místa. 11 VaSari, Vite (vol. II, p. 116): „si fa giudizio commune de gli artefici che questa opera, fra tante quante egli ne fece, sia la più celebrata, la più bella e la più divina“. Přel. P. Preiss. 12 Mt 17:1–20; Mk 9:1–28; L 9:28–43. Proměnění Páně popisují také apokryfní Acta Joannis 90.1–91.1. 13 SchneiDer (1896: 16). 14 KinG (1982: 156). 15 preimeSberGer (1987: 90); JunGić (1988: 81); Kleinbub (2008: 371).

1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství

Spodní polovina obrazu přenáší diváka pod horu Tábor, kde se v Kristově nepřítomnosti zbylí apoštolové neúspěšně pokoušejí uzdravit chlapce posedlého zlým duchem. Kompozičně tuto scénu horizontálně půlí figura serpentinata nádherné mladé ženy a badatelé v ní spatřují porůznu Marii Magdalenu,

16

Sibylu Erit

rejskou,

17

nebo dokonce „božskou manifestaci zářícího Krista“.

18

Devíti apoštolům

po levé straně odpovídá devět členů příbuzenstva včetně posedlého chlapce, jehož vratký postoj, nepřítomný pohled a pnutí každého svalu a šlachy uvádí do fyzického i emočního pohybu všechny zúčastněné postavy.

Jak bylo mnohokrát zdůrazněno,

19

obraz jako celek je vystavěn na sérii antitezí:

horní polovinu zalévá nadpřirozený jas, dolní se noří do téměř barokního šerosvitu; majestátní a pokojný Ježíš s Mojžíšem a Eliášem kontrastují s pozemským chaosem vzrušených gest na úpatí hory; triumfální proměnění Krista jako potvrzení víry stojí v kontrapunktu se selháním jeho žáků, jejichž víra nebyla dostatečně silná. Zobrazení dvou vzájemně nezávislých epizod navíc odporuje klasickému požadavku jednoty děje, který formuloval pro řecké drama Aristotelés.

20

Ten byl v re

nesanci na základě analogie mezi divadlem a malířstvím obecně uplatňován,

21

což

navzdory Vasariho chvále obrazu vedlo v pozdějších obdobích k mnoha kritickým soudům. Jonathan Richardson ve druhé polovině 18. století Raffaelovi zmíněnou nejednotnost zobrazovaného děje vyčítá ještě v groteskně uctivé podobě;

22

Goethe

o několik let později z Říma zpravuje o tom, že Transfigurace není u zdejších právě v oblibě,

23

přičemž tyto výtky konvenovaly také v jiných ohledech velice vstříc

né francouzské umělecké kritice počátku 19. století, kdy byl obraz „osvobozen“ z Říma a převezen do Paříže.

24

Ještě nestor moderního studia renesance, Jakob

Burckhardt, označil Raffaelovo Proměnění Páně za „smělost, kterou by skutečně jen tak někomu nedoporučil“

25

a jeho přítel Friedrich Nietzsche se neostýchal použít

16 preimeSberGer (1987: 107). 17 JunGić (1988: 81). 18 cranSton (2003: 18): „her beauty and white-shining skin clearly suggest that she figures on earth the divine manifestation of the radiant Christ“. 19 Viz např. campbell – cole (2010: 388). 20 ariStoteleS, Poetica 1451a30–35. 21 braDner (1956: 8) mluví o „unities of time, place, and action, beloved of Renaissance critics“. 22 richarDSon, An Essay on the Theory of Painting, p. 31: „O divine Raphael! Forgive me if I take the liberty to say I cannot approve in this particular of that amazing picture of the transfiguration [...]“. 23 Goethe, Italienische Reise (HA XI, p. 389): „Die Transfiguration des letzteren wurde mitunter sehr strenge getadelt und die Disputa das Beste seiner Werke genannt [...]“. Německý literát se v pozdějším záznamu téhož literárního cestopisu (HA XI, pp. 453–454) k Raffaelově Transfiguraci vrací a vyslovuje se pro jednotu obou částí: „Wie will man nun das Obere und Untere trennen? Beides ist eins: unten das Leidende, Bedürftige, oben das Wirksame, Hülfreiche, beides aufeinander sich beziehend, ineinander einwirkend.“ 24 roSenberG (1985/86: 199). 25 burcKharDt (1855: 905): „ein Wagestück, das wahrlich nicht Jedem zu rathen wäre“. 1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství jej jako názornou ilustraci základních rozdílů mezi apollinským a dionýským principem ve své literární prvotině Zrození tragédie (Die Geburt der Tragödie).

26

Není divu, že propastná dichotomie půlící obraz do dvou zdánlivě nesouvisejících celků vyústila v řadu více či méně bizarních interpretací. S ohledem na některé průpravné skici a modello některého z Raffaelových žáků

27

se zdá, že

renesanční mistr zamýšlel zobrazit pouze samotnou epizodu proměnění Páně, a to plně v souladu s tradičními ikonografickými konvencemi, jak je lze doložit zpracováním téhož námětu u Botticelliho nebo Belliniho, které neúspěšný pokus apoštolů o uzdravení posedlého chlapce vůbec neobsahují. Je možné, že důvodem k inkluzi této scény byla rivalita mezi Raffaelem a Michelangelovým chráněncem Sebastianem del Piombo, který ve stejném čase obdržel zakázku od téhož Giulia de’ Medici na vytvoření oltářního obrazu pro tutéž katedrálu v Narbonne. Sebastiano namaloval dramatické Zmrtvýchvstání Lazara, což prý mělo pohnout Raffaela k přepracování a doplnění jeho původního návrhu ex post neméně dramatickým motivem vyhánění zlého ducha.

28

Další interpretace spatřují v obrazu symbolický

odkaz k vítězství nad Turky u Bělehradu v roce 1456 a k trvající muslimské hrozbě v kontextu křižáckého úsilí, které vyvíjeli papežové Kalixt III. a Leo X.,

29

nebo také

symbolické vyjádření exkluzivního postavení apoštola Petra („ty jsi Petr; a na této skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou“).

30

Petr je jedním z apošto

lů, kteří doprovázejí Ježíše na horu Tábor, a právě v důsledku jeho nepřítomnosti nejsou zbylí apoštolové schopni konat zázraky – vizuálně akcentovaný primatus Petri je tedy vnímán jako reakce na rodící se protestantské hnutí.

31

Jiné interpretace kladou dílo do souvislosti s liturgií kvatembrových postních dnů, a to jak na základě Ježíšovy odpovědi učedníkům („Tento duch nevyjde než modlitbou [a postem]“),

32

tak s ohledem na profesní kurikulum zadavatele – Giu

lio de’ Medici byl dle tradice jmenován kardinálem v postní středu a jeho titulární římský kostel Santa Maria in Domnica měl statio druhou neděli Velkého půstu.

33

Raffaelova Transfigurace byla nakonec také spojována (z mého pohledu anachro- 26 nietzSche, Geburt der Tragödie (KSA I, pp. 39–40). 27 Autorem je pravděpodobně Giulio Romano, grafika je dnes uložená ve vídeňské Albertině. 28 oberhuber (1962). 29 SchneiDer (1896: 11–12); preimeSberGer (1987: 98) doplňuje tuto interpretaci odkazem na měsíc zrcadlící se v louži u nohou apoštola s rozevřenou knihou sedícího na kusu dřeva v levé dolní části obrazu, který má být odkazem na muslimský půlměsíc. 30 Mt 16:18: σὺ εἶ Πέτρος, καὶ ἐπὶ ταύτῃ τῇ πέτρᾳ οἰκοδομήσω μου τὴν ἐκκλησίαν καὶ πύλαι ᾅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς. 31 Gombrich (1986: 145–146). 32 Mk 9:29: τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ. Dodatek καὶ νηστείᾳ („a postem“) je pravděpodobně pozdější interpolací, kterou editoři novozákonního textu (Nestle – Aland) nepřejímají. 33 KinG (1982: 152–154).

1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství

nicky a neoprávněně) s freskami Sebastiana del Piombo v kapli Borgherini kostela San Pietro in Montorio, kde našel Raffaelův poslední obraz svůj první domov, než jej Giulio o pár let později věnoval Vatikánu.

34

Fresky zobrazující proměnění

Páně v horní lunetě nad scénou bičování Krista v centrálním prostoru lze číst spíše v kontextu apokalyptických vizí Joachima de Fiore, na které navázal Amadeus Menez de Silva svou Apocalypsis nova (jejíž opis byl nalezen právě v tomto kostele), tedy jako volání po renovatio Ecclesiae a očekávání brzké parusie Krista ustanovujícího Církvi andělského papeže, který ji očistí od hříchů zkaženosti a korupce. Kardinál Bernardino Lopéz de Carvajal, který tyto názory zastával na koncilu v Pise v roce 1511, byl společně s dalšími odpadlíky promptně exkomunikován.

Navzdory velkému počtu duchaplných a učených interpretací lze Raffaelovo Proměnění Páně číst ještě jinak, zvláště pokud se položí důraz na textovou předlohu synoptických evangelií. Předně nutno říci, že text evangelií výslovně popírá možnost vzájemné interakce vrchní a spodní poloviny obrazu, protože Ježíš zakazuje třem apoštolům, kteří jej doprovázeli, aby mluvili o tom, co se na hoře odehrálo, a to alespoň do doby, než bude sám vzkříšen.

35

Ještě důležitější pro celkovou inter

pretaci obrazu je Kristovo pobouření nad neschopností zbylých apoštolů vyhnat zlého ducha a uzdravit chlapce: „Pokolení nevěřící a zvrácené, jak dlouho ještě budu s vámi? Jak dlouho vás mám ještě snášet?“

36

Když pak (ve znění Evangelia po

dle Matouše) Ježíš zlého ducha vyžene a apoštolové se ho ptají, proč chlapce nebyli schopni uzdravit sami, jejich mistr důvod tohoto selhání identifikuje zcela jasně. Příčinou byla jejich malověrnost (διὰ τὴν ὀλιγοπιστίαν ὑμῶν), ovšem „budete-li mít víru jako zrnko hořčice, řeknete této hoře: ‚Přejdi odtud tam‘, a přejde; a nic vám nebude nemožné“.

37

V Evangeliu podle Marka pak Ježíš říká otci posedlého

chlapce, že věřícímu je všechno možné (πάντα δυνατὰ τῷ πιστεύοντι); otec pouze vyzná svou víru (πιστεύω· βοήθει μου τῇ ἀπιστίᾳ) a chlapec je zázračně uzdraven.

38

Sémantické pole textů evangelií líčících Ježíšovo proměnění a selhání apoštolů při pokusu o vymýcení zlého ducha (ἄπιστος, ὀλιγοπιστία, πιστεύω, ἀπιστία) umožňuje číst Raffaelovu Transfiguraci jako symbolické epitomé křesťanské víry.

39

34 JunGić (1988: 81). 35 Mt 17:9; Mk 9:9; L 9:36. 36 Mt 17:17: ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη, ἕως πότε μεθ ̓ ὑμῶν ἔσομαι; ἕως πότε ἀνέξομαι ὑμῶν; pouze marginálně odlišné znění má také L 9:41; kratší verze Mk 9:19. 37 Mt 17:20: ἐὰν ἔχητε πίστιν ὡς κόκκον σινάπεως, ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ Μετάβα ἔνθεν ἐκεῖ, καὶ μεταβήσεται, καὶ οὐδὲν ἀδυνατήσει ὑμῖν. 38 Mk 9:23–24. 39 Velice blízko předkládané interpretaci je čtení obrazu, které navrhl v nedávné době Kleinbub (2008). Kleinbub ovšem spatřuje kontrast víry a pozemské moudrostí spíše v dolní polovině obrazu. Apoštol v červeném rouchu se zavřenýma očima tiskne jednu ruku k srdci a druhou pak ukazuje směrem ke Kristovi, čímž zosobňuje niternou vizi, jež jako jediná může ve své víře chlapce vyléčit. Vertikálně rozčleněná dolní polovina pak reprezentuje „confrontation between the empirically minded, who 1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství Víra jako kardinální ctnost této náboženské tradice, rozlévající se v horní polovině obrazu ze svého středu, jímž je Ježíš, ostře kontrastuje s (příliš) lidskou moudrostí a jejím selháním v dolní polovině, kterou může názorně reprezentovat apoštol s knihou v dolní levé části obrazu, někdy identifikován také jako evangelista Matouš.

40

Apoštol dle jedné z interpretací „konzultoval texty, ale nenašel v nich nic,

co by pomohlo vyřešit současnou situaci. Chyba tohoto apoštola spočívala v hledání odpovědi na větší duchovní problém v díle pouhé lidské moudrosti“;

41

kniha

samotná pak symbolizuje „podvodné triky logiky a rozumu [...] a jejich bezvýznamnost pro záležitosti týkající se víry“.

42

Raffaelův génius je snad dalek toho, aby se omezoval na liturgické marginálie nebo symbolické připomenutí historických událostí; spíše bezprecedentním způsobem zobrazuje jedno z centrálních dogmat křesťanství – víru jako ctnost, kterou předkřesťanský antický svět v této podobě nikdy nepoznal. Je zcela příznačné, že když Xenofón ve Vzpomínkách na Sókrata brání svého filosofického hrdinu proti obvinění z bezbožnosti, na prvním místě (πρῶτον μὲν οὖν) uvádí, že Sókratés vykonával všechny náležitosti spojené s veřejným kultem;

43

také ono νομίζειν Só

kratovy žaloby, jakkoliv se tradičně překládá českým „věřit“, nemá s křesťanským pojetím víry mnoho společného.

44

Antická zbožnost je primárně vnější a křesťan

ští mučedníci prvních staletí také nebyli odsuzováni na smrt proto, že postrádali niternou víru v Jupitera a další Olympany, nýbrž proto, že odmítali účast na veřejném náboženském kultu, a to zejména přísahu a prosebnou oběť za génia císaře.

45

S rozšířením křesťanství se víra stává nejenom ústředním sótérologickým konceptem, nýbrž také základem těch teorií poznání a vědění, jimiž křesťanství celá staletí ovlivňovalo sebeporozumění latinského Západu a na kterých stály rovněž první koncepce moderního studia náboženství v 19. a 20. století. Ve své nejryzejší podobě pak důsledně rozlišuje, stejně jako Raffaelovo Proměnění Páně, náboženskou are bent on external explanations, and those of higher spiritual wisdom, who reject the material world of the senses“, srov. Kleinbub (2008: 376). 40 preimeSberGer (1987: 99). 41 Kleinbub (2008: 375): „He has consulted texts but has found nothing there to address the current situation. This apostle’s error has been to seek in a work of merely human wisdom the answer to a larger, spiritual problem.“ 42 cranSton (2003: 20): „the foreshortened books suggest the deceptions of logic and reason found in books and in the foundations and practice of perspective, and their irrelevance to matters of faith“. 43 Xenophon, Memorabilia 1.1.2: θύων τε γὰρ φανερὸς ἦν πολλάκις μὲν οἴκοι, πολλάκις δὲ ἐπὶ τῶν κοινῶν τῆς πόλεως βωμῶν, καὶ μαντικῇ χρώμενος οὐκ ἀφανὴς ἦν. 44 latte (1958: 172): „Θεοὺς νομίζειν ist viel eher, was etwa pratiquer für einen Katholiken ist.“ Viz také babut (1974c: 11): „L’expression grecque qui traduit la croyance en l’existence des dieux (θεοὺς νομίζειν) a d’abord signifié exclusivement «honorer les dieux comme le veut la coutume» (νόμος) – seule exigence des dieux de la Grèce à l’égard de leurs fidèles.“ 45 Drobner (2011: 126). Srov. také FrenD (2008: 106): „Roman religion was therefore less a matter of personal devotion than of national cult.“

1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství

zkušenost a ostatní způsoby lidského poznávání a prožívání. Dokud se za předmět religionistiky považoval Bůh, víra, náboženský prožitek nebo posvátno, přisuzovala se mu existence sui generis a byl konstruován jako autonomní, ahistorická, neredukovatelná a standardními vědeckými metodami nevysvětlitelná zkušenost, kterou lze nanejvýš hermeneuticky odhalovat, nikoliv vysvětlit. Výsledkem každého pokusu o vysvětlení by bylo fatální selhání ne nepodobné selhání apoštolů ve snaze o vyhnání zlého ducha a uzdravení posedlého chlapce. V opozici k protekcionistické metodologické pozici pak stojí přístupy, které považují toto uchopení náboženské zkušenosti za samozřejmé a platné v individuálním přístupu věřících, v teologii a konfesijní apologetice nebo obecně v umění, avšak odmítají jej jako nedostatečné v akademickém studiu náboženství, které si nárokuje vědeckost. Metodologický naturalismus se drží Terentiova immo aliis si licet, tibi non licet („i když je to dovoleno jiným, tobě to dovoleno není“),

46

– pokud chce být religionistika vnímána jako

seriózní vědecká disciplína, musí hrát podle pravidel, na kterých stojí koncepce vědy, a ta zapovídají jakýkoliv apriorní metodologický protekcionismus.

V první části předkládané práce bude identifikován dějinný původ dvou hlavních metodických přístupů ve studiu náboženství a jejich následná konkretizace v moderní religionistice 19. a 20. století. Druhá kapitola popisuje proto-naturalistické pojetí náboženství tak, jak se ustavilo již v předsokratovské filosofii. Předsokratiky se zaobírám mimo jiné také proto, že v kontextu teorií o vzniku náboženství jim současná religionistika nevěnuje dostatečnou pozornost

47

a tematizace předso

kratovských interpretací náboženství ve výkladech klasicko-filologické provenience naopak většinou postrádá vazbu na vývoj moderní religionistiky.

48

V závěru této

kapitoly zavádím poněkud zjednodušený koncept „epistémického odůvodnění“, který následně aplikuji na předsokratovský diskurs o náboženství.

Třetí kapitola práce se zabývá hlavní alternativou vůči naturalismu, tedy protekcionismem, který považuje náboženství (v tomto případě konkrétně křesťanství) za svébytnou doménu nepřístupnou naturalistickému vysvětlení. S ohledem na rozsah a základní cíle práce záměrně pomíjím některé zajímavé moderní teologicko-filosofické interpretace sledující spíše apologetické a konfesijní cíle.

49

Zamě

46 terentiuS, Heauton timorumenos, v. 797. 47 Guthrie (1993) v podtitulu své práce Tváře v oblacích (Faces in the Clouds) hrdě ohlašuje „novou teorii náboženství“ (A New Theory of Religion), ovšem jeho základní teze, totiž že „náboženství je antropomorfismus“ (op. cit., p. 178), se objevuje již u Xenofana v 6. století př. n. l., jakkoliv Xenofanés samozřejmě tuto tezi nedokládá obrovským množstvím dat, jak to činí Guthrie. Když pyySiäinen (2003a: 55) tvrdí, že Durkheimův důraz na sociální rozměr náboženství byl radikální inovací, lze připomenout, že tzv. Sisyfovský fragment interpretuje vznik náboženství sociálně-funkcionalistickým způsobem již v 5. století př. n. l. 48 DaVieS (1989: 31–32) kupříkladu spojuje Sisyfovský fragment s názory Jamese Frazera, přičemž tato analogie není zcela přesvědčivá, jelikož zmíněný zlomek zakládá spíše sociálně-funkcionalistickou interpretaci náboženství. 49 Srov. plantiGa (2000); SWinburne (2005); moSer (2008); moSer – mcFall (2012). 1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství řuji se zejména na tu podobu protekcionismu, jakou lze doložit v raně křesťanské literatuře, protože právě tato forma i v důsledku dalšího vývoje (zejména skrze Lutherovy principy ad fontes a sola scriptura) ovlivnila moderní religionistiku nejhlouběji, jelikož její zakladatelé byli v převážné většině liberální protestanté. Tradiční diskurs vztahu „víry“ a „vědění“ nahrazuji konceptem epistémického odůvodnění.

Čtvrtá a pátá kapitola práce popisují přesah obou těchto metodologických přístupů do moderního studia náboženství 19. a 20. století. Zatímco se první čtyři kapitoly zaměřují na historický vývoj vzájemně si konkurujících tendencí ve studiu dějin náboženství, druhá polovina práce rozvíjí spíše systematickou perspektivu. Popisuje detailněji kognitivní přístup k náboženství a jeho aplikaci na vybrané problémy religionistiky, protože s jejím ustavením v 90. letech 20. století lze v jistém smyslu mluvit o návratu naturalistických hledisek do studia náboženství, který přichází po téměř stoleté dominanci nejrůznějších fenomenologických přístupů. Pro tento účel volím tři témata, která volně propojuje právě kognitivní perspektiva, přičemž první téma se pohybuje na interdisciplinární úrovni, druhé na teoretické úrovni, třetí na úrovni praktické aplikace teoretických konceptů.

Šestá kapitola práce dokládá, že na interdisciplinární úrovni je možné založit metodologickou konsilienci mezi dvěma zdánlivě nespojitými oblastmi vědeckého zkoumání, totiž kognitivní teorií náboženství a evoluční etikou. Mimo představení vlastní ideje konsilience tato kapitola také dokládá, že metodologické změny ve studiu náboženství nejsou izolovaným fenoménem, nýbrž v posledních třech desetiletích probíhají analogicky také v jiných vědeckých disciplínách. Sedmá kapitola se zaměřuje na problematiku definice náboženství. Jejím hlavním cílem je ukázat, jakým způsobem může kognitivní přístup projasnit některé teoretické koncepty religionistické provenience. Osmá kapitola práce se zaměřuje na oblast praktické aplikace a předkládá kognitivní interpretaci intenzivně diskutovaného problému klasicko-filologického bádání, jímž je invokace Múzy v Íliadě, Odysseji a v Hésiodově Theogonii. Vzhledem k obecnější povaze předcházejících dvou kapitol jsem pokládal za vhodné doložit možnosti aplikace kognitivního přístupu na zcela konkrétní jev, kterému byla navíc věnována mimořádná badatelská pozornost, ačkoliv nové teoreticko-metodologické přístupy si v klasické filologii razí cestu pouze pozvolným tempem a za doprovodu zamítavých hlasů.

50

Závěrečná devátá kapitola

pak shrnuje dosažené výsledky a kriticky zhodnocuje kognitivní přístup v kontextu naturalistického paradigmatu. 50 Když se burKert (1996) pokusil aplikovat některé sociobiologické koncepty v oblasti studia antických náboženství, reakce na toto dílo – viz přehled recenzí in Saler (1999: 388–389) – přiměla Daniela Dennetta k následující poznámce: „One of the causes for dismay is seeing how gingerly he [scil. Burkert] thinks he must tiptoe around the hair-trigger sensitivities of his fellow humanists when he introduces these dreaded biological notions into their world“, viz Dennett (2006: 264). Některé nedávno publikované práce, jako například minchin (2001) a zejména larSon (2016), ovšem dávají důvod k naději, že klasická filologie není tak zkostnatělým oborem, jak by se na první pohled snad mohlo zdát.

1 Úvod: Metodologické schizma veflstudiu náboženství

Zběžná charakteristika jednotlivých kapitol naznačuje, že práce je koncipována

ve větší šíři, než je snad obvyklé, a to jak z hlediska diachronního, tak z hlediska systematiky vědních oborů, protože se pokouší syntetizovat poznatky z oblastí klasické filologie, filosofie, religionistiky a kognitivních věd. Jsem si vědom rizik, jež se s tímto přístupem pojí. Vzdor všem snahám práce zajisté nebude prosta nejrůznějších zjednodušení a nezbývá mi než doufat, že tato budou vyvážena poněkud širším pohledem na zkoumanou problematiku. Při psaní jsem měl neustále na mysli Hérakleitovo πολυμαθίη νόον ἔχειν οὐ διδάσκει („mnohoučenost neučí mít rozum“),

51

ale zcela záměrně jsem usiloval o to, abych se vyhnul dnes typické

úzké specializaci, abych se snad nestal obdobou svědomitého experta přes mozky pijavic, kterého jednou v močálu ušlápl Nietzscheho Zarathustra: Lieber Nichts wissen, als Vieles halb wissen! Lieber ein Narr sein auf eigne Faust, als ein Weiser nach fremdem Gutdünken! Ich – gehe auf den Grund: – was liegt daran, ob er gross oder klein ist? Ob er Sumpf oder Himmel heisst? Eine Hand breit Grund ist mir genug: wenn er nur wirklich Grund und Boden ist! – eine Hand breit Grund: darauf kann man stehn. In der rechten WissenGewissenschaft giebt es nichts Grosses und nichts Kleines.“ – „So bist du vielleicht der Erkenner des Blutegels? fragte Zarathustra; und du gehst dem Blutegel nach bis auf die letzten Gründe, du Gewissenhafter?“ – „Oh Zarathustra, antwortete der Getretene, das wäre ein Ungeheures, wie dürfte ich mich dessen unterfangen! Wess ich aber Meister und Kenner bin, das ist des Blutegels Hirn: – das ist meine Welt! Und es ist auch eine Welt! Vergieb aber, dass hier mein Stolz zu Worte kommt, denn ich habe hier nicht meines Gleichen. Darum sprach ich „hier bin ich heim“. Wie lange gehe ich schon diesem Einen nach, dem Hirn des Blutegels, dass die schlüpfrige Wahrheit mir hier nicht mehr entschlüpfe! Hier ist mein Reich! – darob warf ich alles Andere fort, darob wurde mir alles Andre gleich; und dicht neben meinem Wissen lagert mein schwarzes Unwissen. Mein Gewissen des Geistes will es so von mir, dass ich Eins weiss und sonst Alles nicht weiss: es ekelt mich aller Halben des Geistes, aller Dunstigen, Schwebenden, Schwärmerischen.

52

Raději ničeho nevědět, nežli mnohé vědět zpo

la! Raději být bláznem na vlastní vrub než mu

drcem podle cizího dobrozdání! Já – jdu věcem

na kloub a až na dno: – co na tom, je-li dno vel

ké či malé? Bažinou-li zve se či nebem? Na dlaň

dna a základu mi postačí: je-li to jen vskutku

pevná půda! – na dlaň dna a základu: na tom

lze již státi. Pravé svědomité vědomosti nic

není velké a nic není malé!“ – „Jsi tedy snad vý

zkumcem pijavky?“ tázal se Zarathustra; „a jdeš

za pijavkou až na její poslední dno, ty svědo

mitý?“ – „Ó Zarathustro,“ odpověděl ušlápnutý

člověk, „to by bylo cos ohromného, jak bych

se toho směl odvážit!“ V čem však jsem mistr

a znalec, to jest mozek pijavky: – to je můj svět!

A je to také svět! Promiň však, že zde se k slo

vu dostává má hrdost, neboť zde nemám sobě

rovna. Proto jsem pravil: ‚Zde jsem doma.‘ Jak

dávno již kráčím, abych vypátral toto jediné,

totiž mozek pijavky, aby kluzká pravda mi zde

již neuklouzla! Zde je moje říše! – proto jsem

vše ostatní odvrhl, proto vše ostatní se mi stalo

lhostejným; a těsně vedle mého vědění hnízdí

mé černé nevědění. Mé svědomí ducha chce

tomu tak na mně, abych jedinou věc věděl a ji

nak o všem ostatním byl nevědomý: hnusí se

mi všichni polovičatí duchové, všichni zamlže

ní, kolísající, blouznící. (přel. O. Fischer)

52

51 DioGeneS laertiuS, Vitae philosophorum 9.1 = DK 22 B 40. 52 nietzSche, Also sprach Zarathustra (KSA IV, pp. 311–312). 2 NATURALISTICKÉ PARADIGMA:

KRITICKÁ REFLEXE NÁBOŽENSTVÍ

U PŘEDSOKRATIKŮ

primum Graius homo mortalis tollere contra

est oculos ausus primusque obsistere contra,

quem neque fama deum nec fulmina nec minitanti

murmure compressit caelum, sed eo magis acrem

irritat animi virtutem, effringere ut arta

naturae primus portarum claustra cupiret.

(Lucretius)

53

Of all that was done in the past, you eat the fruit, either rotten or ripe.

(T. S. Eliot)

54

V následujících dvou kapitolách se pokusím o náčrt historických kořenů dvou základních paradigmat moderního studia náboženství, které lze pracovně označit jako naturalismus a protekcionismus. Na tomto místě předesílám, že naturalistický přístup předpokládá, že náboženské fenomény je možné vysvětlit poukazem na nějakou fundamentálnější nenáboženskou skutečnost, je tedy v principu redukcionistický. Protekcionistický přístup k náboženství naopak předpokládá, že náboženské fenomény jsou původní a v principu neredukovatelné na jakoukoliv jinou úroveň vysvětlení, je tudíž možné je pouze lépe nebo hůře pochopit. Zmíněné přístupy k náboženské zkušenosti se konstituovaly již v antickém světě a jejich vliv v kontextu „dějin mentalit“

55

západní kultury určuje základní diskursivní pole studia náboženství

do dnešních dnů. Další důvod inkluze předsokratovských názorů na původ náboženství spočívá v tom, že moderní přehledové religionistické práce většinou zcela opomíjejí nejenom předsokratiky, nýbrž téměř celou antickou tradici.

56

Preusova

monografie Vysvětlit náboženství (Explaining Religion) začíná výklad u Jeana Bodi- 53 lucretiuS, De rerum natura 1.66–71. 54 eliot (1952: 101). 55 Přímý vliv antických autorů na religionistický diskurs 19. a 20. století je omezený, i když ne neexistující, viz kupříkladu návaznost Feuerbacha na Xenofanovo myšlení, jak jej dokládají DrechSler – Kattel (2004: 117–118). Přehledovou studii ke konceptu „dějin mentalit“ podává hutton (1981). Dějiny mentalit, stejně jako Foucaultova epistémé, se nutně nezabývají kauzálním působením idejí mezi konkrétními autory a dějinnými epochami, ale zajímají se spíše o implicitně sdílená myšlenková pole, která významným způsobem určují možnosti dobového myšlení. Bylo by sice faktuálně nepravdivé tvrdit, že předsokratovští filosofové měli přímý vliv na konstituci religionistiky 19. a 20. století, nelze ale popřít, že jejich teze uvedly do západní kultury naturalistický přístup k vysvětlení náboženství, který byl nepřímo přenesen do soudobého diskursu v religionistice. 56 Ojedinělou výjimku v zahraniční literatuře představuje meSlin (1973: 19–25), v českém jazykovém prostředí se předsokratikům detailněji věnoval zejména heJna (2010: 61–81).

2 Naturalistické paradigma: Kritická reflexe náboženství u předsokratiků

na (nar. 1530);

57

Waardenburgovo dnes již klasické kompendium Klasické přístupy

ke studiu náboženství (Classical Approaches to the Study of Religion) u Johana Bachhofena (nar. 1815)

58

a nedávno vydaná Strenskiho práce Promýšlet náboženství (Thin

king about Religion), která dokonce obsahuje úvodní kapitolu s názvem Prehistorie studia náboženství (The Prehistory of the Study of Religion),

59

začíná výklad v období

renesance – přičemž předsokratovští filosofové bezpochyby činí pokus náboženství vysvětlit, jejich interpretace lze označit za klasické již z toho důvodu, že jsou historicky prvními v evropském myšlení, a tudíž považuji za oprávněné jejich zařazení pod hlavičku „prehistorie“ religionistiky.

Naturalistický přístup k náboženství není v řecké kultuře archaického a raně klasického období samozřejmostí, jedná se spíše o deviaci několika zvídavých hlav. Příslušnost k náboženské tradici ještě nebyla dílem svobodné volby, jak je tomu namnoze dnes, nýbrž faktickou sociokulturní situací, o které lidé většinou nepřemítají, nýbrž se do ní rodí a většinou ji přejímají, protože dosud nedisponují kritickými formami vědění, které by problematizovali jak světonázorové, tak náboženské postoje.

60

Příslovečný řecký přechod „od mýtu k logu“

61

byl dynamickým

procesem trvajícím několik staletí a epická poezie, jejíž význam pro formování řecké kultury a jejího vzdělávacího systému lze stěží přecenit,

62

stojí alespoň de

klarativně na receptivním stanovisku; báseň se posluchači nepředkládá jako individuální sdělení rhapsóda, který se naopak sám pozitivně vymezuje jako pouhý zástupný mluvčí božské bytosti, jejíž slova v přednesu předává dál.

Homéros v úvodu Íliady vyzývá bohyni, aby zpívala o Achilleově hněvu;

63

v úvo

du Odysseje pak vybízí Múzu k oslavě stejnojmenného hrdiny;

64

ve druhé knize

Íliady při výčtu loďstva připluvšího do Tróje opět oslovuje Múzy, protože pouze 57 preuS (1987: 3). 58 WaarDenburG (1999: 117). 59 StrenSKi (2006: 9–60). 60 Na fakt, že aktivní možnost výběru náboženské tradice je idiosynkrazií vyspělé západní kultury, upozorňuje boyer (2001: 9). 61 Podrobná tematizace tohoto fenoménu bohužel spadá mimo záběr práce, pro základní studie viz Vernant (1957), přetištěno také in Vernant (1996: 373–402), a zejména neS tle (1966); v českém jazykovém prostředí také KratochVíl – bouzeK (1994). Sumarizující přehled podává v nedávno vydané studii FoWler (2011). 62 Hérodotos uvádí, že Homéros a Hésiodos pro Řeky kanonizovali zrození bohů, jejich jména, čestné úřady, schopnosti i podobu (οὗτοι δέ εἰσι οἱ ποιήσαντες θεογονίην Ἕλλησι καὶ τοῖσι θεοῖσι τὰς ἐπωνυμίας δόντες καὶ τιμάς τε καὶ τέχνας διελόντες καὶ εἴδεα αὐτῶν σημήναντες, Historiae 2.53). Význam řecké epické poezie pro formování řecké kultury jí pak přiznávají i její největší kritikové. Dle Xenofana „se zpočátku všichni učili podle Homéra“ (ἐξ ἀρχῆς καθ’ Ὅμηρον ἐπεὶ μεμαθήκασι πάντες, DK 21 B 10) a Platón nepřehání, když říká, že Homéros „vychoval Řecko“ (τὴν Ἑλλάδα πεπαίδευκεν οὗτος ὁ ποιητὴς, Respublica 606e2-3). 63 homeruS, Ilias 1.1: Μῆνιν ἄειδε θεὰ Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος. 64 homeruS, Odyssea 1.1: Ἄνδρα μοι ἔννεπε, Μοῦσα, πολύτροπον.

2 Naturalistické paradigma: Kritická reflexe náboženství u předsokratiků

ony jsou všemu přítomny a všechno také vědí (θεαί ἐστε πάρεστέ τε ἴστέ τε πάντα); my jakožto smrtelníci pouze nasloucháme slavným příběhům a zvěstem, sami nevíme nic (κλέος οἶον ἀκούομεν οὐδέ τι ἴδμεν).

65

Podobně se vyjadřuje

také Hésiodos v úvodu své Theogonie,

66

když říká, že ho Múzy naučily zpívat krás

nou píseň, když pásl beránky na Helikónu. Transformace vědění od absolutního

k subjektivnímu, od protikladu paměti a zapomnění k protikladu pravdy a lži

67

nebo od „polosnu mysli“ k bdění,

68

které naturalistický přístup k náboženství

předpokládá, nepředstavují v řecké ani v jakékoliv jiné kultuře výchozí status quo,

nýbrž postupný a dynamický proces. Zeus si stěžuje již v homérských eposech,

že lidé neprávem obviňují bohy za zla, která si způsobují sami,

69

z čehož vyplývá,

že lidé mohou mít o bozích nepravdivé představy. Hésiodovy Múzy pak dokážou

zdánlivě lhát a říkat klamné věci zahalené v hávu pravdy (ἴδμεν ψεύδεα πολλὰ

λέγειν ἐτύμοισιν ὁμοῖα),

70

Ferekýdés ze Sýru se pravděpodobně v přímé reakci

na Hésiodovu Theogonii snaží ukázat, že bohové se nerodí, ale existují věčně (Ζὰς

μὲν καὶ Χρόνος ἦσ<αν> ἀεὶ καὶ Χθονίη),

71

Pindaros nakonec používá metonymie

Μοῖσα φιλοκερδής („ziskuchtivá Múza“) v zástupném významu za básníky a jejich

díla.

72

Naturalismus v reflexi tradičních náboženských představ a idejí ovšem na

cházíme plně rozvinutý až v předsokratovské filosofii.

73

2.1 Xenofanés

Počátky naturalistického přístupu k náboženství v řecké filosofii lze doložit něko

lika krátkými zlomky z díla Xenofana z Kolofónu, které uchovávají téměř výlučně

Sextos Empeirikos a Klement Alexandrijský. Xenofanés je snad prvním západním

myslitelem, který náboženství nejenom kriticky reflektuje, nýbrž také činí pokus

o vysvětlení původu náboženských představ a idejí, jakkoliv nelze vyloučit, že tato

65 homeruS, Ilias 2.484–486.

66 heSioDuS, Theogonia 22–23.

67 Detienne (2000).

68 patočKa (1996: 27).

69 homeruS, Odyssea 1.32–34: οἷον δή νυ θεοὺς βροτοὶ αἰτιόωνται. | ἐξ ἡμέων γάρ φασι κάκ’

ἔμμεναι· οἱ δὲ καὶ αὐτοὶ | σφῇσιν ἀτασθαλίῃσιν ὑπὲρ μόρον ἄλγε’ ἔχουσιν.

70 heSioDuS, Theogonia 27.

71 DioGeneS laertiuS, Vitae 1.119.

72 pinDaruS, Isthmia 2.6.

73 Tato selekce záměrně pomíjí některé významné předsokratovské filosofy, kteří se k homérskému

řeckému náboženství sice vyjadřovali kriticky – jako např. Hérakleitos, jehož reflexi řeckého homérské

ho náboženství byly v poslední době věnovány hned dvě studie (viz aDomenaS 1999, moSt 2013) –, ale

nepokusili se podat žádnou vysvětlující teorii této náboženské zkušenosti. S ohledem na záměry práce

recipuji zejména ty autory, kteří homérské náboženství nejenom kritizují (jak to činí třeba již zmíněný

Hérakleitos), nýbrž také vysvětlují jeho původ.

2.1 Xenofanés

teze je pravdivá pouze v důsledku fragmentárního dochování větší části předsokratovské filosofie.

74

Své názory formuluje v explicitní konfrontaci s tradiční řeckou

religiozitou a jeho nekompromisní kritika olympského pantheonu nachází těžiště zejména v identifikaci vnitřních inkonzistencí morální povahy u řeckých božstev, na jejichž analýzu navazuje pokus o vysvětlení původu náboženství ve striktně naturalistické rovině. Dle některých badatelů Xenofanova interpretace postrádá povahu seriózní kritiky,

75

tyto názory je ovšem nutné odmítnout jako nepodložené.

76

Představy Řeků o jejich bozích chápe Xenofanés jako důsledek antropomorfismu, který lze vymezit jako (snad nevědomou) psychologickou tendenci připisovat božstvům fyzické a mentální danosti lidí. Na kritické zhodnocení forem tradičního řeckého náboženství Xenofanés navazuje silně reformovanou teologií, která je již konformní s některými požadavky rodícího se racionalistického přístupu. 2.1.1 Zlomky SeXtuS empiricuS, Adversus mathematicos 9.193 = DK 21 B 11 πάντα θεοῖσ’ ἀνέθηκαν Ὅμηρός θ’ Ἡσίοδός τε, ὅσσα παρ’ ἀνθρώποισιν ὀνείδεα καὶ ψόγος

[ἐστίν,

κλέπτειν μοιχεύειν τε καὶ ἀλλήλους ἀπατεύειν.

Všechno to bohům v básních svých Homér

[a Hesiod přiřkli,

všechno to, cokoli zdá se být u lidí hříchem

[a hanbou,

krást i cizoložit a navzájem podvádět sebe.

(přel. K. Svoboda) 74 Platón kupříkladu uvádí, že „elejská škola“ začíná s Xenofanem a „ještě dříve“ (ἀπὸ Ξενοφάνους τε καὶ ἔτι πρόσθεν ἀρξάμενον, Sophistes 242d4–5); palmer (1998: 27) spatřuje v této zmínce odkaz k orfické teologii. Nelze také vyloučit, že Xenofanova reflexe náboženství byla ovlivněna perským náboženstvím. Pokud totiž můžeme věřit Hérodotovi, Peršané, na rozdíl od Řeků, neuctívali antropomorfní božstva (οὐκ ἀνθρωποφυέας ἐνόμισαν τοὺς θεοὺς κατά περ οἱ Ἕλληνες εἶναι, Historiae 1.131). Tento názor zastává zejména Gemelli marciano (2005: 133); halFWaSSen (2008: 293) v Xenofanových zlomcích spatřuje spíše vliv Anaximandrovy filosofie. 75 eiSenStaDt (1974: 143) tvrdí, že Xenofanova kritika řeckých náboženských představ je pouze „amused detachment“ a filosof z Kolofónu prý „warmly approved of the forms and practice of traditional Greek religion“ (op. cit., p. 147). Gemelli marciano (2005: 125) klade Xenofanovu kritiku Homéra a Hésioda do souvislosti s jeho povoláním potulného rhapsóda, který spíše útočí na své profesní konkurenty, než aby podával vážně míněnou intelektuální a filosofickou kritiku náboženství. FeyerabenD (1986b: 214) odmítá Xenofanovu kritickou interpretaci homérských božstev jako neoprávněnou, protože Homéros prý nevystupoval s nárokem na absolutní pravdivost svých tvrzení, ovšem s touto tezí lze souhlasit pouze stěží. 76 García lópez (1986: 49), halFWaSSen (2008: 49) a carraSco meza (2010: 56) shodně považují Xenofanovu kritickou interpretaci řeckých božstev za jednu z nejostřejších v celé antické tradici. 2 Naturalistické paradigma: Kritická reflexe náboženství u předsokratiků SeXtuS empiricuS, Adversus mathematicos 1.289 = DK 21 B 12 Ὅμηρος δὲ καὶ Ἡσίοδος κατὰ τὸν Κολοφώνιον Ξενοφάνη ὡς πλεῖστ(α) ἐφθέγξαντο θεῶν ἀθεμίστια ἔργα, κλέπτειν μοιχεύειν τε καὶ ἀλλήλους ἀπατεύειν.

Dle Xenofana z Kolofónu Homér a také Hé

siodos opěvovali mnohé bezbožné činy bohů,

krádež, smilstvo a vzájemné podvádění.

(přel. K. Svoboda) clemenS aleXanDrinuS, Stromata 5.109 = DK 21 B 14 ἀλλ’ οἱ βροτοὶ δοκέουσι γεννᾶσθαι θεούς, τὴν σφετέρην δ’ ἐσθῆτα ἔχειν φωνήν τε δέμας

[τε.

Než lidé myslí o bozích, že rodí se,

lidské že mají šaty a hlas i postavu lidskou.

(přel. K. Svoboda) clemenS aleXanDrinuS, Stromata 5.110 = DK 21 B 15 ἀλλ’ εἰ χεῖρας ἔχον βόες <ἵπποι τ’> ἠὲ λέοντες ἢ γράψαι χείρεσσι καὶ ἔργα τελεῖν ἅπερ ἄνδρες, ἵπποι μέν θ’ ἵπποισι βόες δέ τε βουσὶν ὁμοίας καί <κε> θεῶν ἰδέας ἔγραφον καὶ σώματ’

[ἐποίουν

τοιαῦθ’ οἷόν περ καὐτοὶ δέμας εἶχον <ἕκαστοι>.

Kdyby však voli a lvi a koně též dostali ruce

anebo uměli kreslit i vyrábět tak jako lidé,

koně by podobné koňům a voly podobné

[volům

kreslili podoby bohů a právě taková těla

jejich by robili, jakou i sami postavu mají.

(přel. K. Svoboda) clemenS aleXanDrinuS, Stromata 8.22 = DK 21 B 16 Αἰθίοπές τε <θεοὺς σφετέρους> σιμοὺς

[μέλανάς τε

Θρῆικές τε γλαυκοὺς καὶ πυρρούς <φασι

[πέλεσθαι>.

Aithiopové svým bohům nos tupý a černou

[pleť přiřkli,

Thrákové svým oči modré a vlasy dávají rusé.

(přel. K. Svoboda) clemenS aleXanDrinuS, Stromata 5.109 = DK 21 B 23 εἷς θεός, ἔν τε θεοῖσι καὶ ἀνθρώποισι μέγιστος, οὔτι δέμας θνητοῖσιν ὁμοίιος οὐδὲ νόημα.

Jeden jest bůh mezi bohy a lidmi největší, který

smrtelníkům ni tělem ni myslí podobný není.

(přel. K. Svoboda) SeXtuS empiricuS, Adversus Mathematicos 9.144 = DK 21 B 24 οὖλος ὁρᾶι, οὖλος δὲ νοεῖ, οὖλος δέ τ’ ἀκούει. Celý on vidí, celý též myslí, celý též slyší.

(přel. K. Svoboda) SimpliciuS, Physica 23.19 = DK 21 B 25 ἀλλ’ ἀπάνευθε πόνοιο νόου φρενὶ πάντα

[κραδαίνει.

Beze vší námahy všechno on koná myšlenkou

[ducha.

(přel. K. Svoboda) SimpliciuS, Physica 23.10 = DK 21 B 26 αἰεὶ δ’ ἐν ταὐτῶι μίμνει κινούμενος οὐδέν οὐδὲ μετέρχεσθαί μιν ἐπιπρέπει ἄλλοτε ἄλληι.

Na témže místě stále on zůstává, aniž se pohne;

nijak mu nesluší, aby snad přecházel tam nebo

[onam.

(přel. K. Svoboda)


23

2.1 Xenofanés

philo aleXanDrinuS, De aeternitate mundi 39 (tzv. „Lebeděvův fragment“) οὐδὲ γυνὴ τοσσόνδε νόου ἐπιδεύεται ἐσθλοῦ, ὥστε χερείον’ ἑλέσθαι ἀμεινοτέρων

[<παρεόντων>.

Ani ženě neschází tolik zdravého rozumu,

aby si vybrala to horší, když je k dispozici

[ [něco] lepší.

(přel. J. Franek) 2.1.2 Komentář Pokud pomineme ojedinělé snahy o zpochybnění autenticity fragmentů uchovávaných Klementem Alexandrijským,

77

Xenofanovy dochované zlomky lze pracovně

rozdělit do tří kategorií. P



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.