načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Narození Sisyfovo – Miroslav Holub

Narození Sisyfovo

Elektronická kniha: Narození Sisyfovo
Autor: Miroslav Holub

– Narození Sisyfovo (1998) přináší – kromě jiného – básně Zmrtvýchvstání a Cokoli o Bohu , v nichž je připuštěna existence Boha. Poezie osciluje mezi člověkem s vědomím historické tradice a kontinuity a bytostí ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » CARPE DIEM
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 100
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-748-7084-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Narození Sisyfovo (1998) přináší – kromě jiného – básně Zmrtvýchvstání a Cokoli o Bohu , v nichž je připuštěna existence Boha. Poezie osciluje mezi člověkem s vědomím historické tradice a kontinuity a bytostí fascinovanou přítomným časem, „moderní“ racionalitou.

Zařazeno v kategoriích
Miroslav Holub - další tituly autora:
 (e-book)
Žít v New Yorku Žít v New Yorku
 (e-book)
Ačkoli Ačkoli
 (e-book)
Jdi a otevři dveře Jdi a otevři dveře
 (e-book)
Achilles a želva Achilles a želva
 (e-book)
Zcela nesoustavná zoologie Zcela nesoustavná zoologie
 (e-book)
Syndrom mizející plíce Syndrom mizející plíce
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

O knize

Narození Sisyfovo (1998), čteme zde verše Zmrtvýchvstání

a Cokoli o Bohu, v nichž je připuštěna existence Boha. Po

ezie oscilující mezi člověkem s vědomím historické tradice

a kontinuity a bytostí fascinovanou přítomným časem, „mo

derní“ racionalitou

O autorovi

MIROSLAV HOLUB

(13. září 1923, Plzeň–14. července 1998, Praha)

byl český básník, prozaik, esejista, překladatel.

Narodil se v rodině právníka, dlouholetého zaměstnance pl

zeňského ředitelství státních drah; rozhodující intelektuální

vliv na Holuba měla ovšem matka, středoškolská učitelka ja

zyků. Jeho první manželkou byla herečka Věra Koktová. Syn

Radovan Holub (* 1949) je filmový žurnalista. – Obecnou

školu a klasické gymnázium Holub vychodil v rodišti. Ma

turoval v roce 1942 a do konce války pracoval jako pomoc


ný dělník ve skladu řeziva a na překladovém nádraží. (Od

roku 1944 se datují jeho první pokusy o básnickou tvorbu,

inspirované francouzskou poezií v překladech Karla Čapka

a surrealismem Vítězslava Nezvala.) Roku 1945 se v Praze

zapsal na Přírodovědeckou fakultu, 1946 však přestoupil na

Lékařskou fakultu UK (MUDr. 1953). Při studiích byl zá

roveň (1945–1952) pomocnou vědeckou silou v Ústavu pro

filozofii a historii přírodních věd řízeného prof. Otakarem

Matouškem, jehož semináře také navštěvoval. Docházel i na

přednášky z logiky, filozofie a literární historie. Působil ve

vysokoškolské organizaci Mladá generace československých

přírodovědců. V letech 1953–1954 pracoval jako patolog

v pražské nemocnici na Bulovce, odtud přešel do Biologic

kého (později Mikrobiologického) ústavu ČSAV, kde se vě

noval především imunologii. V roce 1970 byl z politických

důvodů propuštěn, po krátké době však přijat do nově zalo

ženého Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM)

v Praze-Krči. Výsledky svých výzkumů z oblasti imunologie

publikoval od roku 1958 doma i v zahraničí v řadě vědec

kých studií i rozsáhlejších knižních publikací. Dosáhl hod

nosti CSc. (1958), DrSc. (1991) a doktorátu honoris causa na

univerzitě v Oberlinu (USA, 1985). V 60. letech a znovu od

konce 70. let hojně cestoval či hostoval v zahraničí, povětši

ně s cíli vědeckými, též však literárními (mj. navštívil Ang

lii, SRN, Francii, Irsko, Řecko, Čínu, Indii, Izrael, Austrálii,

Mexiko). Jako vědec i literát často a dlouhodoběji pobýval

v USA (1962, 1963, 1965–1967, od konce 70. let pravidelně

každý třetí rok).

Bibliografie:

Beletrie: Denní služba (BB 1958); Achilles a želva (BB

1960); Slabikář (BB 1961); Jdi a otevři dveře (BB 1961);

Studie k problémům poezie (B 1962, tisk k 10. výročí Li

terárních novin); Kam teče krev (BB 1963, s fotografiemi

J. Paříka); Zcela nesoustavná zoologie (BB 1963, k foto

grafiím K. Přibyla); Tak zvané srdce (BB 1963); Anděl na

kolečkách (básnický cestopis, 1963; rozšíř. 1964); Tři kroky

po zemi (sloupky, EE 1965); Ačkoli (BB 1969); Žít v New


Yorku (E cestopis., 1969); Beton (BB 1970); Události (BB

1971); Stručné úvahy (BB 1971, sazba rozmetána); Naopak

(BB 1982); Interferon čili O divadle (BB 1986); K principu

rolničky (sloupky, 1987); Maxwellův démon čili O tvořivosti

(EE 1988); NE patrně NE: Zcela malá knížka nadávek, zá

konů, odkazů apod. (BB, aforismy, 1989); Skrytá zášť věku

(sloupky, 1990); Syndrom mizející plíce (BB 1990); O pří

činách porušení a zkázy těl lidských (EE, sloupky, 1992);

Ono se letělo (vzpomínkové EE, BB 1994); Aladinova lampa

(cestopisné PP, 1996); Narození Sisyfovo (1998).

Souborné výdání: Spisy (vychází od roku 2003 v naklada

telství Carpe diem, z plánovaných čtyřech svazků vyšly do

sud tři: Básně, 2003; Cestopisné prózy, 2003; Eseje a sloup

ky, 2005; ed. M. Huvar).

Výbory: Anamnéza (1964); Sagitální řez (1988); Model člo

veka (slovensky, Bratislava 1990, ed. J. Kolenič); Lepší role

už nedostaneme (2000, ed. M. Huvar, obsahuje CD se zá

znamem recitátorských, hudebních a divadelních interpretací

Holubovy poezie, k omezenému počtu výtisků přiloženo též

DVD se záznamem inscenace Holubových básní v divadle

poezie Regina Břeclav); Časoprostor (2002, ed. V. Justl).

Ostatní: New York (1966, text ve fotografické publikaci E.

Fukové, M. Novotného a M. Šechtové).

(Zdroj: Slovník české literatury po roce 1945)


Miroslav Holub

Narození Sisyfovo

2014


Knihu nabízíme rovněž v aplikaci CARPE DIEM ONLINE.

Používání elektronické verze knihy je umožněno jen osobě, která ji legálně

nabyla a jen pro její osobní a vnitřní potřeby v rozsahu stanoveném

autorským zákonem. Elektronická kniha je datový soubor, který lze

užívat pouze v takové formě, v jaké jej lze stáhnout z portálu. Jakékoliv

neoprávněné užití elektronické knihy nebo její části, spočívající např.

v kopírování, úpravách, prodeji, pronajímání, půjčování, sdělování

veřejnosti nebo jakémkoliv druhu obchodování nebo neobchodního šíření

je zakázáno! Zejména je zakázána jakákoliv konverze datového souboru

nebo extrakce části nebo celého textu, umisťování textu na servery, ze

kterých je možno tento soubor dále stahovat, přitom není rozhodující, kdo

takovéto sdílení umožnil. Je zakázáno sdělování údajů o uživatelském

účtu jiným osobám, zasahování do technických prostředků, které chrání

elektronickou knihu, případně omezují rozsah jejího užití. Uživatel také

není oprávněn jakkoliv testovat, zkoušet či obcházet technické zabezpečení

elektronické knihy.

Všechna práva vyhrazena.

Tato publikace ani její část nesmí být publikována, uchovávána v rešeršním

systému nebo přenášena jakýmkoli způsobem (včetně mechanického,

elektronického, fotografického či jiného záznamu) bez předchozího

souhlasu nakladatelství.

No part of this may be reproduced in any form or by any elektronic or

mechanical means including information storage and retrieval systems,

without permission in writing from the author. The only exception is by

a reviewer, who may quote short excerpts in a review.

© Miroslav Holub – dědicové c/o DILIA, 2014

Foto © Michal Huvar, 2014

© Carpe diem, 2014

www.carpe.cz

Made in Moravia, Czech Republic, EU

978-80-7487-083-5 (ePub)

978-80-7487-084-2 (pdf)


Básně 1989–1997


Stěna


9

Stěna v rohu u schodů

Stěna

potažená štukem

zapomenutí,

trochu šikmá

poněkud neviditelná

ve skelném oku

každodennosti.

Hrubá omítka,

svislé pohřebiště

vápenných kořenonožců,

pískových zrnek

Matyáše Brauna a

slupek keltských bacilů.

Latex nic moc a pavučinka,

vavřínový věnec

na krku loňského komára

chvějícího se v průvanu

jako mumie naší

navždy vzdálené

lásky k Heleně Trojské.

Prasklina jako

vyschlá řeka burlaků,

dírka po hřebíku,

jícen sopky, v níž

skončil Empedokles

velikosti vzdechu,

dutý mozek roztoče,

ústka knížete

otevřená v údivu

nad suchorukostí

paměti naší.

Na stěně obrazy.

Saroyan v rámu. Skácel v rámu.


10

Bruegel v rámu.

Maminka, když jí bylo dvacet, v rámu,

já, když mi bylo šest, v rámu,

všichni

dávno

mrtvi.

Všichni stěna.


11 Domov Na špičce jehly. V oku virtuálního tornáda. V Plzni. V San Franciscu. V hynoucím hnízdě, v básni,

v zážehu neuronů. V pavučině. V zorném poli. V ohlušující polární provincii,

zvané Ty. Na okraji disku,

pod nímž už je jen

křečovitá obloha

a němý nesmysl,

zvaný Věčnost.

12

Láska, jak se říká

Dny a noci se střídají po minutách.

Central Park se otáčí,

na plošinu kolotoče naskakuje

výběrčí a vybírá od rusalek a koňů.

Což se nás netýká.

V akváriu se páří kudlanky

a ona přitom užírá jeho hlavu,

stejně ji na to nepotřebuje.

Klíč zapadá do zámku,

molekula zapadá do molekuly,

Jan Křtitel křtí jako vždy

poslepu.

Pro nás začíná opět útěk

z Egypta. Pro nás je to

začátek neviditelnosti,

noc svítících jahod,

podmořská sépiová čerň

s jediným teplým chapadlem.

Pro nás je to

vazba knihy bez písmen

a bez obrázků, obsah až jindy,

je to – jako vždy – poprvé v dějinách,

naposled v dějinách kůže,

naposled v dějinách pergamenu,

jako příběh nenarozených pasáčků vepřů,

dosud neznámá svátost podoltářní,

s věčným světlem v poloze maximum.

Je to jediné ještě mimozemské v nás.

Jako vítězný tlukot hedvábných křídel

na dočasných hrobech motýlů.

A kudlanek s chitinovými vaginami.

13

Povinnosti toho, kdo opustil

Jakkoliv

hnízdo bylo návětrné a

řeka Temže nebo řeka Selda

své vlny valila pod ním,

jakkoliv

našim hlasům trvalo

pět či padesát minut, než zoranžověly

a interferovaly podle

principu Dopplerova,

jakkoliv tvé tělo

vyvěralo z jakési podivuhodné fantazie

Bruegelovy, Tizianovy a Miróovy,

opustil jsem tě,

abych poznal, co jest neopouštět

a chybět,

abych poznal,

že na zeleném podvečerním hřišti

opuštěné dítě jezdí na opuštěném kole

a na západním nebi běží nápis Mimo hru

a že každý anděl

sám o sobě

je strašný.

14

Zpěv velryb

O druhé hodině ranní

slyším svou mitrální chlopeň

z tlumeného tunelu plného krve,

což jsem já. Receptory buněk

s kovovým klapnutím zapadají do zámků

a buňky jsem já a zámky jsem já.

Z jakési symfonické dálky

zaznívá zpěv velryb a obsahuje mne.

V našem černém zámku

se Šípková Růženka píchla o trn,

což jsem třeba já. Hodiny se zastavily,

u nás doma se hodiny co chvíli zastaví,

neboť ona se bodne co chvíli

o střípek,

o slovo,

o mléčný zub,

o hračku spadlou do kanálu,

a je to zátiší, nature morte,

se mnou v genetickém pozadí.

Ve vzduchu strne papírový drak;

čas pořád běží a nikdy neuběhne, řekne však

pan Einstein,

jo, jo, řekne však maminka, deset let po smrti,

a hodiny se zase spustí, pokojem projde

Neviditelný jako kulový blesk,

Růženka naklade vajíčka plná pavoučků,

velryby veplují do tunelu

a já zase začnu

být přístrojem

na výrobu

sama sebe.

15

Maminka se učí španělsky

Začala, když jí bylo

dvaaosmdesát. Na stránce 26

pokaždé zadřímla.

Algo se trama.

Tužka na podtrhování sloves

vydala se rozpačitě přes stránku,

kreslíc vlasové obrysy smrti.

No hay necesidad de respuestas.

Kreslila trasu potulek

Hernána Cortése.

Kreslila El Grecovo oko.

Kreslila Picassovu rybu

větší než akvárium.

Tužka umíněná

jako Fuente Ovejuna.

Jako býk v aréně Plaza de Toros Monumental,

když už klečí

a vyjíždí koňský potah.

No hay necesidad de respuestas.

Není potřebí odpovědi.

Už zas.

Spí. Teď už.

Zatímco Gaudí

jí na počest

nedostavěl chrám

Sagrada Familia.



Miroslav Holub

MIROSLAV HOLUB


13. 9. 1923 - 14. 7. 1998

MUDr. Miroslav Holub, DrSc. byl ve světě jeden z nejznámějších českých básníků, povoláním lékař-imunolog.

Holub – Miroslav Holub – více informací





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.