
sleva
Kniha:
Nádoba plná řeči
Autor:
Irena Vaňková
Podtitul: Člověk, řeč a přirozený svět

Nakladatelství: | » Karolinum |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2007 |
Počet stran: | 312 |
Rozměr: | 21 cm |
Vydání: | Vyd. 1. |
Skupina třídění: |
Lingvistika. Jazyky Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice |
Jazyk: | česky |
Datum vydání: | 02.10.2007 |
Nakladatelské údaje: | Praha, Karolinum, 2007 |
ISBN: | 9788024611228 |
EAN: | 9788024611228 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Studie na základě kognitivně orientované lingvistiky zkoumá význam řeči ve filozofických, jazykovědných a sémiotických souvislostech. Řeč má akcentovat lidský charakter - sepětí s tělesně-smyslovým ukotvením člověka, jeho prožíváním, kulturou, s jazykovým obrazem světa. Vaňková se opírá o fenomenologicko-hermeneutický pohled na roli řeči. Fenomenologie totiž zdůrazňuje tělo, společenství, jazyk, svět coby základní souřadnice přirozeného světa, a přirozený svět sám jakožto nejširší horizont, v němž je člověk svým tělesně, řečově a společensky zasazeným bytím ukotven. Důraz na "řečovost" klade rovněž hermeneutická filozofie, jež nachází primární ukotvení rozumění právě v řečovosti. Z tohoto ideového východiska přistupuje autorka k řeči nejenom z kontextu filozofie, lingvistiky, sémiotiky a českého jazykového obrazu světa.
V centru knihy stojí pojem řeč. Oproti pojmu jazyka - systému, o nějž se opírá strukturalismus, a text, spojeného s komunikačně a pragmaticky zaměřeným lingvistickým zkoumáním, má řeč (langage) akcentovat mnohoaspektovost a povýtce lidský charakter této skutečnosti: sepětí s tělesně-smyslovým ukotvením člověka a jeho prožíváním , s široce chápanou kognitivitou, a také s kulturou, s jazykovým obrazem světa. Kniha vychází z pohledu vlastního fenomenologicko - hermeneutické filosofii (Heidegger, Gadamer, Patočka). V propojení s teorií a metodami kognitivně orientované lingvistiky ukazuje, jak se řeč jeví nejen v kontextu filosofie, lingvistiky a sémiotiky, ale také v českém (naivním) jazykovém obrazu světa, např. ve svých metaforických konceptualizacích (řeč jako vodní tok, jako vlákno apod.), včetně těch přítomných ve folkloru a poezii. ((člověk, řeč a přirozený svět)) ((člověk, řeč a přirozený svět))