

Elektronická kniha:
Nábytek
Autor:
Zdeněk Holouš; Ludvika Kanická
Podnázev: typologie, základy tvorby
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2011 |
Počet stran: | 159 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | ilustrace (převážně barevné) |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Nábytek |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2011 |
ISBN: | 978-80-247-3746-1 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Bohatě ilustrovaná publikace přináší základní informace o vlastnostech a používání nábytku v procesu zařizování bytového interiéru. Výklad zohledňuje poznatky z oblasti antropometrie a ergonomie. Vedle designu zdůrazňuje především funkčnost a bezpečnost nábytku, velký důraz klade na vlastnosti, které musí kvalitní nábytek v současné době splňovat z hlediska lidského zdraví a zdravého životního stylu. Z tohoto pohledu se zabývá nábytkem a vybavením určeným k odpočinku, přípravě pokrmů, stolování, práci, studiu, zábavě, hygieně (postele, úložný nábytek, jídelní a jiné stoly, židle, čalouněný nábytek, pracovní nábytek, vybavení kuchyní či koupelen). Samostatná kapitola je věnována současnému nábytku pro děti a jeho využití v interiéru.
Publikace seznamuje čtenáře se základními konstrukčními požadavky na nábytek a zároveň odpovídá na otázky: jak vybrat správný nábytek, na které jeho parametry dát při výběru pozor, jaké matrace jsou optimální pro zdravý spánek, jak zajistit bezpečnost v bytě na základě výběru nábytku a další praktické rady. Nábytková typologie je prezentována na základě činností vykonávaných v bytovém interiéru. Renomovaní autoři doplnili čtivý a přehledný text mnoha názornými kresbami a fotografiemi. Publikace je vhodným zdrojem informací pro studenty architektury a tvorby interiérů i poučným vodítkem pro zájemce o bytovou kulturu. (typologie, základy tvorby)
Katalog předmětový > N > Nábytek
Katalog předmětový > H > Hygiena bydlení
Katalog předmětový > E > Ergonomie
Katalog předmětový > N > Nábytkový design
Elektronické knihy
Katalog vybraných autorů > H > Holouš - Zdeněk Holouš
Katalog vybraných autorů > K > Kanická - Ludvika Kanická
Katalog nakladatelství > G > Grada
Ludvika Kanická, Zdeněk Holouš
NÁBYTEK
typologie, základy tvorby
Grada Publishing 2011
Doc. Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc.
Ing. Zdeněk Holouš
typologie, základy tvorby
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, Praha 7
obchod@grada.cz, www.grada.cz
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
jako svou 4364. publikaci
Odpovědná redaktorka Věra Slavíková
Grafi cká úprava a sazba Eva Hradiláková
Text Ludvika Kanická
Citace norem, technické parametry Zdeněk Holouš
Foto na obálce Ludvika Kanická
Fotografi e v knize Ludvika Kanická a výše uvedené fi rmy
Kresby Zdeněk Holouš
Odborná recenze:
Doc. akad. arch. Ivana Čapková, CSc.
Prof. Ing. arch. akad. arch. Ivan Petelen, PhD.
Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s.
Počet stran 160
První vydání, Praha 2011
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.
© Grada Publishing, a.s., 2011
Cover Design © Eva Hradiláková, 2011
Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.
ISBN 978-80-247-3746-1
Autoři děkují fi rmám Vitra, Napshell, Campeggi, Ciacci, Hästens,
Domeau et Pérez, Behr International, Spojené UP závody, George,
Musée des arts décoratifs, Paris, Ernestomeda a Team 7
za poskytnutí fotografi í do publikace.
Obsah
Úvod ....................................................................................................................................... 9
1 V centru dění je člověk ................................................................................................ 11
1.1 Antropometrie .............................................................................................................. 11
1.2 Normy .......................................................................................................................... 16
1.3 Ergonomie .................................................................................................................... 17
1.4 Ergonomie v domácnosti a pasivní bezpečnost .............................................................. 19
1.5 Stavba lidského těla, páteř ............................................................................................. 20
1.6 Poruchy páteře vlivem nevhodného nábytku .................................................................. 22
1.7 Člověk a jeho činnosti v bytě .......................................................................................... 23
2 Odpočinek ................................................................................................................... 24
2.1 Pasivní odpočinek .......................................................................................................... 24
2.1.1 Postel – fragment historie .............................................................................................. 24
2.1.2 Spánek .......................................................................................................................... 26
2.1.3 Význam lůžka pro regeneraci organizmu ....................................................................... 28
2.1.4 Tepelný komfort a hygienické požadavky lůžka ................................................................ 29
2.1.5 Prostorový a psychický komfort lůžka a jeho umístění v interiéru .................................... 29
2.1.6 Skladba lůžka ................................................................................................................ 30
2.1.7 Lůžkoviny, ložní prádlo, jejich údržba a celková hygiena lůžka ........................................ 37
2.1.8 Konstrukční a bezpečnostní požadavky .......................................................................... 38
2.1.9 Design ........................................................................................................................... 39
2.1.10 Typologie lůžek .............................................................................................................. 40
2.1.11 Parametry lůžek ............................................................................................................. 42
2.2 Aktivní odpočinek na lůžku ............................................................................................ 44
2.3 Sexuální život ................................................................................................................ 45
3 Ukládání předmětů .................................................................................................... 46
3.1 Skladba ukládaných předmětů ....................................................................................... 46
3.2 Ergonomie úložného nábytku ........................................................................................ 47
3.3 Skladebnost úložného nábytku ...................................................................................... 48
3.3.1 Velký úložný prostor (skříně) – fragment historie ............................................................ 49
3.3.2 Malý úložný prostor – fragment historie ......................................................................... 52
3.4 Parametry úložného prostoru ........................................................................................ 59
4 Stolování ..................................................................................................................... 61
4.1 Fragment historie .......................................................................................................... 61
4.2 Ergonomie .................................................................................................................... 62
4.3 Jídelní stůl ..................................................................................................................... 62
4.3.1 Konstrukční a bezpečnostní požadavky .......................................................................... 64
4.4 Konferenční stolek ........................................................................................................ 65
4.5 Design ........................................................................................................................... 65
4.6 Typologie stolů .............................................................................................................. 65
4.7 Parametry stolů ............................................................................................................ 67
5 Sezení .......................................................................................................................... 69
5.1 Židle – fragment historie ................................................................................................ 69
5.2 Ergonomie .................................................................................................................... 70
5.3 Skladba židle ................................................................................................................. 71
5.4 Konstrukční a bezpečnostní požadavky .......................................................................... 72
5.5 Design ........................................................................................................................... 72
5.6 Typologie židlí ................................................................................................................ 73
5.6.1 Jídelní židle bytová a restaurační .................................................................................... 74
5.7 Alternativní sedací nábytek ............................................................................................ 75
5.8 Parametry židlí ............................................................................................................... 75
6 Zájmové aktivity ......................................................................................................... 77
6.1 Shromažďování rodiny – návštěvy .................................................................................. 77
6.1.1 Čalouněný odpočivný nábytek – fragment historie ......................................................... 77
6.1.2 Současná podoba čalouněného nábytku ....................................................................... 80
6.1.3 Ergonomie .................................................................................................................... 83
6.1.4 Technologie výroby čalouněného nábytku ...................................................................... 84
6.1.5 Skladba moderního čalouněného nábytku ..................................................................... 85
6.1.6 Čalounické materiály, kování a další součásti čalouněného nábytku ............................... 85
6.1.7 Potahové materiály ........................................................................................................ 86
6.1.8 Konstrukční a bezpečnostní požadavky .......................................................................... 90
6.1.9 Design ........................................................................................................................... 91
6.1.10 Typologie čalouněného odpočivného nábytku ............................................................... 93
6.1.11 Parametry odpočivného nábytku ................................................................................... 96
6.2 Sledování audiovizuální techniky .................................................................................... 98
6.2.1 Konstrukční a bezpečnostní požadavky ........................................................................ 100
6.2.2 Design ......................................................................................................................... 100
6.2.3 Parametry zvukových medií ......................................................................................... 101
7 Domácí pracovní aktivita ......................................................................................... 102
7.1 Pracovní stoly – fragment historie ................................................................................ 102
7.1.1 Pracovní stůl – ergonomie, konstrukční a bezpečnostní požadavky ............................... 102
7.1.2 Stůl pro počítač ........................................................................................................... 102
7.1.3 Home offi ce ................................................................................................................ 105
7.1.4 Design ......................................................................................................................... 106
7.1.5 Parametry pracovního stolu ......................................................................................... 107
7.2 Sezení u pracovního stolu ............................................................................................ 107
7.2.1 Ergonomie .................................................................................................................. 107
7.2.2 Židle k pracovnímu stolu .............................................................................................. 108
7.2.3 Skladba kancelářské židle ............................................................................................ 108
7.2.4 Konstrukční a bezpečnostní požadavky ........................................................................ 110
7.2.5 Design ......................................................................................................................... 110
7.2.6 Parametry kancelářských židlí ...................................................................................... 110
7.3 Alternativní sezení – fragment historie ......................................................................... 111
7.3.1 Klekačka ..................................................................................................................... 111
7.3.2 Balanční míč ................................................................................................................ 112
7.3.3 Sedačka s míčem ......................................................................................................... 113
7.3.4 Podpora pro práci vstoje .............................................................................................. 113
7.3.5 Lehadlo ....................................................................................................................... 114
8 Výchova dětí ............................................................................................................. 115
8.1 Fragment historie ........................................................................................................ 115
8.2 Současný nábytek pro děti a jeho užití v interiéru ......................................................... 116
8.3 Vývojová stádia dítěte .................................................................................................. 117
8.4 Zdravotní rizika spojena s bydlením .............................................................................. 118
8.5 Bezpečnostní požadavky na nábytek ............................................................................ 118
8.6 Činnosti provozované v dětském pokoji ....................................................................... 119
8.7 Ergonomie .................................................................................................................. 121
8.8 Typy a druhy dětského nábytku .................................................................................... 121
8.8.1 Nábytek na spaní ......................................................................................................... 121
8.8.2 Sedací dětský nábytek ................................................................................................. 126
8.8.3 Stolový nábytek ........................................................................................................... 127
8.8.4 Úložný nábytek do dětských pokojů ............................................................................. 130
8.8.5 Drobný a doplňující nábytek ........................................................................................ 131
8.8.6 Design ......................................................................................................................... 131
9 Příprava pokrmů – vaření ........................................................................................ 133
9.1 Fragment historie ........................................................................................................ 133
9.2 Aktuální trendy v procesu přípravy stravy ..................................................................... 135
9.3 Ergonomie .................................................................................................................. 135 Kuchyňský nábytek jako skladebný systém ................................................................... 139
9.5 Kuchyňské přístroje ..................................................................................................... 139
9.6 Konstrukční a bezpečnostní požadavky ........................................................................ 140
9.7 Hygienické požadavky ................................................................................................. 141
9.8 Design .......................................................................................................................... 141
9.9 Typologie kuchyňských skříněk .................................................................................... 143
9.10 Požadavky na kuchyňský nábytek ................................................................................ 144
10 Hygiena ..................................................................................................................... 147
10.1 Hygiena domácnosti .................................................................................................... 147
10.1.1 Konstrukční a bezpečnostní požadavky na nábytek pro hygienu domácnosti ............... 148
10.2 Osobní hygiena ........................................................................................................... 148
10.2.1 Fragment historie ........................................................................................................ 148
10.2.2 Vybavenost koupelny – koupelnový nábytek ................................................................ 149
10.2.3 Ergonomické, konstrukční a bezpečnostní a hygienické požadavky
na vybavenost koupelny .............................................................................................. 150
10.2.4 Design ......................................................................................................................... 151
10.3 Hygiena dětí ................................................................................................................ 153
10.4 Vyměšování ................................................................................................................. 154
10.4.1 Fragment historie ........................................................................................................ 154
10.4.2 Současný stav .............................................................................................................. 154
10.5 Typologie nábytku, sanitárních předmětů a doplňků pro osobní hygienu dospělých,
dětí a hygienu domácnosti ........................................................................................... 155
10.6 Požadavky na nábytek a prostor pro osobní hygienu .................................................... 156
Závěr ....................................................................................................................................... 157
Literatura ................................................................................................................................... 158
Úvod Jednou ze základních potřeb člověka je bydlení. Na rozdíl od hluboké minulosti, kdy bylo bydlení primárně vnímáno jako úkryt před nepohodou, dnes pocit domova dotváří také řada emocionálních prožitků.
V pojmu bydlení je obsažen vztah k širšímu
hmotnému prostředí, ke společnosti, k rodině a k věcem, kterými se obklopujeme. Vědomí vlastního domova znamená, že jsme si někde vytvořili místo bezpečí, pohody a především místo regenerace. Proto jeho důležitost vzrůstá s pracovním vytížením a každodenním stresem. Kromě příjemného odpočinku nám musí poskytnout kvalitní prostředí pro naši práci, studium, zábavu, intimní život, hygienu, stravování, přijímání návštěv a řadu dalších činností.
K jejich vykonávání potřebujeme celou řadu
nejrůznějších předmětů, od kterých vyžaduje
me příjemný vzhled a především dobrou funkci.
Nejvýznamnější hmotnou složkou bytového pro
středí je nábytek, který mezi ostatními nezbytný
mi zařizovacími předměty zaujímá zvláštní místo.
Všechny nábytkové předměty se totiž více nebo
méně často dostávají do přímého kontaktu s lid
ským tělem. Vnímáme strukturu a teplotu jejich
povrchu i vůni, evokují v nás vzpomínky na dět
ství, nesou v sobě i náboj tradice a vžitých rituá
lů. Vztah člověka k nábytku zahrnuje tedy i prvek
emocionální.
Otázka přívětivého a fungujícího domova se
v poslední době stává samozřejmostí a jistým
měřítkem osobního úspěchu. Podporuje to i vývoj Emocionální prožitek domova: vnímáme strukturu a teplotu povrchu nábytku
Úvod / 9
10 / Nábytek – typologie, základy tvorby společnosti. Uvolnil se trh s byty, developerské společnosti se předhánějí v nabídce atraktivního bydlení, průnik obchodních řetězců s nábytkem přináší nepřebernou nabídku nábytku a dalších zařizovacích prvků, problematice bytové kultury se věnuje řada časopisů a odborných publikací, návody zařízení bytů přináší i televize. Na cestě za kvalitním bydlením stačí mít jen adekvátní fi nanční prostředky a odvahu často i výrazně změnit stávající stav.
Počátky profesionálního přístupu k otáz
ce bytové kultury „pro nejširší vrstvy obyvatelstva“ sahají až do dvacátých let minulého století a souvisejí s obdobím progresivní funkcionalistické architektury. Bydlení se tehdy začalo zkoumat jako soubor činností (funkcí) s cílem zajistit kvalitní standard i méně movitým vrstvám. Vytvořit bydlení tak, aby fungovalo v dnešní Nábytek do jídelny vyrobila v roce 1929 fi rma SBS dle návrhu Jana Vaňka, foto z výstavy „Jan Vaněk, civilizované bydlení pro každého“
době konzumní společnosti oplývající nabíd
kou nábytku a bytových doplňků všeho druhu,
je průběžný a náročný proces vyžadující nemalé
teoretické znalosti. Bylo by chybou tuto otázku
podceňovat.
Ne vždy si uvědomujeme, že přejímání nabí
zených vzorů bydlení bez pochopení vlastních
potřeb může svým uživatelům způsobit i nemalé
újmy na zdraví. Na druhé straně někdy ani to nej
dražší bytové zařízení nemusí být z hlediska lid
ského zdraví nejvhodnější.
Tato publikace by měla přinést základní infor
mace o vlastnostech a používání nábytku v pro
cesu zařizování bytového interiéru s ohledem na
tělesné proporce uživatele, jeho zdravotní a psy
chický stav a dostupný prostor. Pomyslný trojúhel
ník NÁBYTEK – ČLOVĚK – PROSTOR je v procesu
bydlení všudypřítomný.
V centru dění je člověk / 11
1.1 Antropometrie Jelikož nábytek slouží člověku, musí vycházet z rozměrů lidského těla. Pravidly tělesné konstrukce člověka se zabývali fi lozofové a vědci již ve starověku. Římský architekt Vitruvius píše před začátkem našeho letopočtu ve svém díle Deset knih o architektuře: „Příroda vytvořila lidské tělo tak, že obličej od brady k hornímu konci čela k začátku vlasových kořínků měří 1/10 těla a stejně tolik i natažená dlaň od kloubu v zápěstí ke konečku prostředního prstu. Z výšky obličeje samého připadá 1/3 od špičky brady ke spodku nozder, totéž měří nos od spodku nozder až po svůj kořen uprostřed obočí a od tohoto konečného bodu k začátku kořínku vlasů je utvářeno čelo rovněž o rozměru 1/3 této výšky. Chodidlo má 1/6 výšky těla, ruka až po loket 1/4, stejně má 1/4 i hruď.“ Římská židle klismos, refl ektující rozměry člověka, je svými elegantními prohnutými nohami dodnes vzorem pro současné designéry.
Zákonitostem stavby lidského těla se věnoval
kromě jiných vědců také Leonardo da Vinci. Podle jeho teorie je zase přirozeným centrem lidského těla pupek. Kružnice kolem roztažených nohou a rukou člověka ležícího na zádech má střed v pupku stejně jako čtverec opsaný kolem postavy s rozpaženýma rukama.
Rozměry lidského těla se však liší v souvislosti
s věkem, rasou, pohlavím, proporčností a někdy dokonce i zaměstnáním. Rozdíl mezi ženou a mužem vycházející z odlišného habitu obojího pohlaví je evidentní. Výškové rozdíly jsou zřejmě ovlivněny stravou a klimatickými podmínkami během dlouholetého vývoje. Obecně lze říct, že jižané v Evropě jsou menšího vzrůstu než seveřané. V dnešní době globalizace však tento rozdíl oslabuje. Snad nejmarkantnějším faktorem 1 V centru dění je člověk
ovlivňujícím tělesnou výšku je věk. Snižování výšky
seniorů je důsledek opotřebování meziobratlo
vých plotének.
Poměřováním člověka a zjišťováním odlišností
se zabývá věda zvaná antropometrie.
Její původní využití však s nábytkem nemělo
nic společného. Je spojeno s dějinami kriminalis
tiky konce 19. století. Louis Alphonse Bertillon,
pomocný policejní písař, vypracoval a jako první
Římskou židlí klismos se inspiroval
i Thibault Desombre Le Corbusierův Modulor na fasádě Unité d ́habitation ve Firminy
V centru dění je člověk / 13
použil vědecky podloženou metodu zjišťování totožnosti zločinců postavenou na měření částí lidského těla. Vycházel totiž z hypotézy, že se většina kostí a obvod lebky v dospělosti příliš nemění.
Zatčení recidivisté mařili vyšetřování uvádě
ním falešných jmen. Když byl zadržen a přeměřen jistý Dupont, shodovaly se jeho tělesné parametry s údaji již dříve změřeného jistého Martina. Dupont se tak stal prvním recidivistou usvědčeným pomocí antropometrie. Louis Alphonse Bertillon tím vstoupil do historie kriminalistiky a jeho metoda přispěla již v roce 1884 k usvědčení tří set osob.
V souvislosti s problematikou nábytku se antro
pometrie začala využívat ve 20. letech minulého století. Jedním z prvních, kdo začal přizpůsobovat rozměry předmětů každodenního použití rozměrům člověka, byl skandinávský designér Kaare Klint. Podklady pro své návrhy získával pomocí antropometrických měření, která prováděl se svými studenty.
Svoji kapitolu v dějinách antropometrie má
i známý francouzský architekt Le Corbusier. Všiml si, že historické obytné interiéry mají příznivou, nepříliš velkou výšku místnosti. V roce 1942 se dal do pečlivého studia obecné měrné soustavy ve snaze sladit konvenční měřítko s měřítkem lidským, to znamená propojit přírodu a řád. Pro své úvahy použil člověka výšky 175 cm, kterou posléze vyměnil za 183 cm, aby byla soustava platná jak pro systém metrický, tak pro anglosaský systém stop.
Převzal starou hypotézu, že se proporce lidské
postavy řídí zlatým řezem. To je proporční vztah založený na poměru dvou jakýchkoliv částí celku, matematicky daný vztahem A:B=B:A+B (tzv. Fibonacciho řada – dané číslo se rovná součtu dvou čísel předchozích a poměr jednoho čísla k následujícímu se rovná poměru tohoto k součtu obou). Všeobecně se považuje za harmonický zákon s působností v oblasti umění, architektury, ale např. i biologie.
Le Corbusier sestrojil tzv. Modulor – stylizova
nou mužskou postavu se zvednutou rukou udávající výšku místnosti (226 cm). Tu vydělil dvěma
a dospěl k výšce pupku. Zápěstí připažené ruky je
pak podle principu zlatého řezu ve výšce 86 cm,
výška hlavy odpovídá výše uvedeným 183 cm.
Proporce těla naznačují 2 barevné vertikální spi
rály. Červená se odvíjí od pupku (113 cm), modrá
spirála bere v úvahu celkovou výšku včetně zved
nuté ruky. Pupek leží v polovině celkové výšky
(226/2).
Modulor má být syntézou konvenční míry, veli
kosti člověka a harmonického vztahu tzv. zlatého
řezu, tedy měrnou soustavou, spojující zákonitost
modulu s krásou vyvážené proporce. Název je
složen ze slov „module“ a „section d ́or“ (zlatý řez).
Touto metodou by se podle Corbusiera měly
odvozovat proporce a velikost interiéru, ale i něk
terých používaných předmětů. Le Corbusier s ní
pracoval ve svých architektonických návrzích
(např. Unité d ́habitation ve Firminy). Modulor
však vychází z mužského těla a nebere v úvahu
antropometrické odlišnosti populace.
Poznatky antropometrie jsou bohatě využívány
i v jiných oborech. Americký průmyslový designér
Henry Dreyfuss měl také svůj „Modulor“. K defi -
nici ideální konfi gurace předmětů, které navrho
val, použil kresbu muže a ženy „Joe a Josephine“.
Na nich předvedl nejvýznamnější rozměry lidské
ho těla důležité pro průmyslový design, ať už to
byla telefonní budka nebo sedadlo traktoristy.
Jeho činnost byla inspirací např. pro skandináv
skou skupinu Ergonomi Design Gruppen, která se
soustředila na design výrobků pro handicapované
osoby.
Antropometrické údaje lze shromáždit poměr
ně jednoduše, stačí mít příslušné měřicí přístro
je a dostatečně velký vzorek populace. V našich
zemích poskytl cenné východisko pro další srov
návání první velký antropologický průzkum
v roce 1895. Československé celostátní antro
pologické výzkumy mládeže proběhly v letech
1951, 1961, 1971 a 1981. Poskytly informace
o vývojovém trendu základních tělesných para
metrů. Příležitostí k jednoduchému proměření
velkého vzorku populace ČSSR byly celostátní
spartakiády konané v letech 1955, 1960, 1965,
1975, 1980 a 1985. V roce 1985 bylo proměřeno 14 / Nábytek – typologie, základy tvorby 10 450 cvičenců ve věku 6–55 let. V nových ekonomických podmínkách již k podobné koncentraci populace nedošlo. V letech 1995 a 1996 proběhl výzkum pro ověření změn tělesné výšky, hmotnosti a proporcí hlavy, v roce 1991 a 2001 se uskutečnil 5. a 6. celostátní antropologický výzkum mládeže, který sledoval zejména dětskou obézní populaci. Dílčí výzkumy si provádějí firmy, které se věnují šití konfekce (např. pro vojáky).
Přesné naměření tělesných proporcí na hlavě,
trupu a končetinách včetně kožních řas zajišťují speciální měřicí přístroje: antropometr (rovná tyč s milimetrovou škálou a jezdcem se zasunovacími pohyblivými jehlami), kefalometr (dotykové měřidlo s rozvíracími rameny k měření lebky a menších rozměrů těla), pelvimetr (dotykové měřidlo s rozvíracími rameny k měření rozměrů pánve), caliper (přístroj na měření podkožního tuku) atd. Komplexní velmi přesné výsledky lze získat použitím třídimenzionálního laseru, který naměřená data ihned vyhodnotí.
Z pohledu antropologa se člověk mění. Usku
tečněné výzkumy prokázaly výrazné změny tělesných výšek mužů i žen a v souvislosti s tím se
urychluje i duševní a pohlavní vývoj mladé gene
race. Dívky dosahují maximální výšky už kolem
16. roku, menstruace nastává kolem 13. roku
a někdy už v 9 letech.
Změny růstu populace jsou údajně spojovány
s míšením venkovského a městského obyvatelstva,
s jinými stravovacími zvyky. Větší výšky dosahují
obecně děti ze vzdělaných rodin a vysokoškolá
ci. Nejvyšší populace je v současnosti v Němec
ku, Švédsku, Holandsku a USA, nejmenší ve Špa
nělsku, Itálii a jižní Francii. Severské země jsou
robustnější, mají vyšší životní úroveň. Velcí Černo
horci a Albánci jsou výjimkou potvrzující pravidlo.
Vzrůstat začínají i asijské země, i v Japonsku lze
najít muže výšky 180 cm. V USA a Kanadě se zase
tělesná výška zmenšuje, údajně s příchodem při
stěhovalců z Asie a Afriky. I když v současné době
nejsou růstové změny příliš patrné, mohla by sta
bilitu růstu ohrozit nečekaná katastrofa. Tou může
být hladomor, epidemie nebo válka. Jakkoli se to
zdá být absurdní, toto riziko existuje. Je doloženo,
že v Polsku došlo za 2. světové války a v době eko
nomické krize 80. let 20. století k poklesu výšky
populace. Zvyšování tělesných rozměrů má svoje
zdravotní důsledky. Vysocí lidé trpí bolestí v kříži
a mají podvědomý strach ze zavadění o zárubeň
dveří. Předcházejí tomu nahrbeným držením těla,
což vyvolává deformace páteře.
Změna výšky přináší rovněž změnu tělesné
hmotnosti, především u mužů. V USA je dnes až
24 % obyvatel otylých, u nás dokonce 1/3 obyva
tel. Obezita jako fenomén doby je často způso
bena nadměrným sezením, které není kompen
zováno pohybem. Energetický příjem je pak vyšší
než výdej a v důsledku toho dochází k hromadění
tuku v tukových tkáních. Svoji roli zde hraje způ
sob výživy v dětství. Obezitou trpí převážně děti
sociálně slabších rodin, bohatší vrstvy poskytují
dětem zdravější životní styl. V Americe je dokonce
zaznamenán výskyt obezity ve vazbě na auta – tzv.
car culture. Méně obézní jsou obyvatelé v kom
paktnějších městech vhodnějších pro pěší chůzi
(např. New York).
Obezita se může podílet i na vzniku či zhoršení
řady chorob. Měření antropometrem
V centru dění je člověk / 15
Růstové a hmotnostní změny populace půso
bí na dimenzování nejrůznějších předmětů denní potřeby (oděvy, obuv, ale i nábytek). Ty jsou v hromadné výrobě navrhovány pro anonymního uživatele, který patří do určité podskupiny jedinců. Snaha výrobce optimalizovat a racionálně standardizovat výrobky musí proto vycházet ze znalosti statistických vlastností tělesných rozměrů předpokládaných uživatelů.
Předmět vyrobený na zakázku pro konkrétní
ho uživatele musí odpovídat všem jeho požadavkům – na rozdíl od velkosériové (hromadné) výroby rozměrově, materiálově a vzhledově stejných předmětů. Čím rozsáhlejší je série, tím ekonomičtější je výroba. Z toho vyplývá nutnost omezit se při výrobě na určitou množinu typů postav. Pokud se plánují předměty, které budou vyrobeny až za několik let a které mají další léta sloužit, je nutno vzít v úvahu prognózu vývoje.
V současné době v ČR neexistuje zpracova
ný jednotný podklad pro aplikaci údajů v navrhování předmětů denní potřeby. Pomůckou ve
výrobě může být např. norma ČSN EN ISO 7250
obsahující antropometrické údaje důležité pro
navrhování v různých průmyslových odvětvích.
Obsahuje základní rozměry měřené vstoje a vse
dě, rozměry jednotlivých částí těla a rozměry
funkční.
Pro navrhování nábytku jsou důležité tyto roz
měry: výška těla, výška očí při stoji, výška ramen,
výška lokte, šířka ramen, šířka boků, výška těla
nad sedadlem, výška ramen nad sedadlem, výška
lokte nad sedadlem, vzdálenost hýždě – kolena,
délka dolní části stehna, výška podkolenní jam
ky, dále pak některé rozměry dosahů jako dosah
vzhůru vestoje jednoruč a obouruč.
1.2 Normy
V předchozím textu se poprvé vyskytl pojem
„norma“. Norma popisuje pravidlo nebo souhrn
pravidel stanovujících požadavky na vlastnosti,
věci nebo chování člověka, které lze označit jako Individuální výrobu je možné provádět pro neomezené množství typů
+
16 / Nábytek – typologie, základy tvorby „normální“, „obvyklé“ nebo „přijatelné“. V technické praxi stanovují technické normy požadované vlastnosti a provedení produktů, vymezují technické pojmy a stanovují pracovní postupy nebo uspořádání. Smyslem norem je dorozumění mezi výrobcem a odběratelem, zjednodušení činností a produktů, zavádění symbolů zjednodušujících překonání jazykových bariér a také ochrana spotřebitele. V současnosti jsou technické normy kvalifi kovaná doporučení, nemají formu příkazů a jejich používání je dobrovolné, avšak všestranně výhodné. S růstem právního vědomí ve spotřebitelském chování lze očekávat růst požadavků na kvalitní a certifi kované produkty, které jsou s normami v souladu.
I když zákon č. 22/1997 Sb. o technických
požadavcích na výrobky a novela č. 71/2000 Sb. stanoví, že české národní normy (ČSN) nejsou obecně závazné, může v praxi vzniknout povinnost posouzení souladu s ČSN v těchto případech: • V pracovněprávních vztazích se jejich
dodržení může stát povinností, pokud s nimi
zaměstnavatel zaměstnance řádně sezná
mí (ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci).
• Pokud mezi účastníky obchodního vztahu
založeného smlouvou podle platných předpi
sů (občanského nebo obchodního zákoníku)
dojde k ujednání, že některé předměty dané
touto smlouvou musí splňovat ustanovení kon
krétních ČSN, stává se jejich plnění povinností.
• Některé právní předpisy (publikované ve
sbírce zákonů) odkazují na ČSN a tím stanovují
povinnost tyto technické normy dodržovat.
• Povinnost dodržet určenou ČSN může být
stanovena v rozhodnutí správního orgánu
(např. stavební rozhodnutí).
Normy jsou ale nezbytné a slouží především v těchto případech: • Jsou nezbytnou podmínkou pro volný oběh
zboží a služeb zejména v EU.
• Slouží jako referenční úroveň, k níž se poměřu
je úroveň výrobku nebo služby.
• Stanovují kritéria bezpečnosti.
• Podporují vyrovnaný vztah mezi jakostí a ná
klady.
• V obchodních smlouvách mezi dodavatelem
a odběratelem se obvykle stávají závaznými.
• Jsou povinně vyžadovány u veřejných zakázek.
• Jsou efektivním nástrojem konkurenčního
boje.
České technické normy lze rozdělit na původní
ČSN a mezinárodní a evropské normy převzaté do
soustavy českých národních norem.
• Původní česká technická norma se může
vytvářet pouze v oblastech, ve kterých neexis
tují normy evropské nebo mezinárodní (ozna
čení ČSN, např. ČSN 91 0410).
• Evropská nebo mezinárodní norma pře
jatá do soustavy českých norem se stává ČSN
(označení ČSN EN, ČSN ISO, ČSN EN ISO, ČSN
ETS, ČSN IEC, např. ČSN EN 1116, ČSN ISO
7220, ČSN EN ISO 16000-9, ČSN ETS 300 406,
ČSN IEC 60300-3-10).
Platnost normy je vyhlášena ve Věstníku Úřadu
pro technickou normalizaci, metrologii a státní
zkušebnictví, změna nebo zrušení normy je prová
děno zveřejněním v tomto Věstníku. Tímto platí,
že všechny vyhlášené ČSN jsou platné.
Protože norma stanovuje stav věcí obvyklých,
je zvyklostí se v případných sporech při posuzo
vání produktu k ustanovením příslušné ČSN při
klonit. Dodržování normy je tedy nejjednodušším
a nejméně nákladným způsobem, jak prokázat,
že činnost nebo produkt je bezpečný a neo
hrožuje zdraví uživatele. V této souvislosti je také
srozumitelný závěr právní expertizy Právnické
fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (v sou
vislosti s kauzou škodné události): „Ten, kdo trpí
stav, který je v rozporu s ustanoveními českých
technických norem, si nepočíná tak, aby předchá
zel škodám“.
Neohrožení zdraví uživatele užíváním ná
bytku lze také rozumět stanovení jeho správ
ných ergonomických parametrů. Tyto vycházejí
ze stanovení správných funkčních rozměrů již
ve stadiu návrhu. Stanovením těchto rozměrů 18 / Nábytek – typologie, základy tvorby intenzita hluku je jeho charakter. Typickým případem je nepříjemné prostředí „coal center“. Ergonomii lze prosadit pomocí norem. V naší zemi se této problematice věnuje Výzkumný ústav bezpečnosti práce.
Ergonomie se používá při navrhování stro
jů, dopravních prostředků, spotřebních výrobků, pracovního prostředí i nábytku. Umožňuje vytvářet účinnější, bezpečnější a přátelštější výrobky, ale také výrobky lépe vnímatelné a provozně jednodušší. Ergonomický produkt je vytvořen tak, aby byl v harmonii s lidským tělem a poskytoval maximální komfort, ať už jde o nůžky na plech nebo židli.
Ergonomické řešení optimalizuje komfort
a užitkovost a minimalizuje riziko úrazu, ať už je to v zaměstnání, za volantem či doma. Použití počítačů při projektování umožňuje simulovat procesy, které nastávají v průběhu užívání výrobku tak, aby jeho použití bylo co nejúčinnější. Na svém zdravém vývoji se ale musí podílet i každý jedinec aktivním přístupem. Každý je manažerem vlastního zdraví.
Různé nábytkářské firmy z marketingových
důvodů s oblibou používají k označení svých výrobků termín „ergonomický“. Pokud tato vlastnost není doložena atestem, jde o neoprávněné jednání. Stejným způsobem se zneužívá označování výrobků jako ortopedické či zdravotní.
Mezioborová spolupráce designérů, nábyt
kářů, čalouníků, dekoratérů, ergonomů a zdravotníků může přinést výsledky v produkci zdravého nábytku, který nebude ohrožovat vývoj populace.
Ergonomické prostředí bytu je určováno
zejména nábytkovými předměty a jejich relaxačními schopnostmi. Nábytek výrazně ovlivňuje nejen provoz bydlení, pohodlí, vztahy mezi lidmi a míru toxicity prostředí, ale zejména fyziologickou pohodu a relaxaci člověka.
Při navrhování nábytku je třeba zohledňovat
člověka v jeho různorodostech, jako je tělesná výška, hmotnost, věk, pohlaví, rasa, povolání. I přes uvedené rozdíly musí vzájemný vztah mezi uživatelem a navrženým zařízením zajišťovat pohodlný a bezpečný požitek z tohoto prostředí. Někdy
je třeba vytvořit návrh pro velmi širokou a velmi
smíšenou skupinu uživatelů, jindy zase navrhnout
výrobek pro přesně specifi kovanou skupinu uživa
telů (děti, postižené osoby, senioři atd.).
Přemíra ergonomie však dle názorů některých
odborníků může škodit. Je-li židle příliš pohodlná,
manažer se z ní nehne. Z nepohodlné židle vsta
ne, protože ho bolí záda. Dobrá židle tedy para
doxně omezuje pohybovou aktivitu. Manažer ale
nebude pracovat dobře jen kvůli židli. Důležité je
jeho ergonomické povědomí. Jenom dobrý ná
bytek a bezprostřední chvíle jeho použití proto
nestačí.
Designér a výrobce nábytku musí dokona
le znát stavbu lidského těla, pohybového systé
mu a veškerá rizika vzniku bolesti, stejně jako
antropometrii a ergonomii ve vztahu k nábytku.
S tím souvisejí i zásady správného sezení, ležení
Dobrá židle paradoxně omezuje pohybovou
aktivitu, manažer necítí potřebu ji opustit
V centru dění je člověk / 19
a odpočinku s ohledem na vhodný nábytek. Měli by být informováni o zdravotních důsledcích použití nebezpečných materiálů a nevhodného nábytku. 1.4 Ergonomie
v domácnosti
a pasivní bezpečnost
Výzkum amerického zemědělského ministerstva prokázal už v roce 1850 velký význam ergonomického prostředí na příkladu správné pracovní výšky pro různě vysoké osoby. Ohlas uživatelů na tuto problematiku byl vysoký, znamenala totiž zamezení dlouhodobému bolestivému držení těla v předklonu či sehnutí během různých činností, v procesu vaření, například při krájení cibule.
Také následující ergonomický počin pochá
zí z USA. V roce 1922 zde paní Christine Fredericks pomocí nití zkoumala křivky nachozených úseků při nesprávném a při správném uspořádání kuchyňského nábytku. Dospěla k názoru, že uspořádání zařízení kuchyně má velký vliv na absolvované cesty napříč kuchyní, a tudíž i na potřebný čas pro práci.
Mimo akutní případy, kdy v domácnosti do
jde k úrazu, bývá však důležitost ergonomického prostředí a pasivní bezpečnosti interiéru a nábytku často podceňována. Záludné uklouznutí ve vaně však může mít nečekané důsledky a jsou známy dramatické situace, kdy došlo k vypadnutí batolete z okna nebo pádu nejištěné skleněné vitríny na dítě, jehož matka ve vedlejší místnosti telefonovala.
Nebezpečí domácnosti spočívá zejména v rizi
ku vzniku požáru, plynového výbuchu, vytopení vodou a v celé řadě úrazů, které mohou končit i smrtí. Může to být uklouznutí, pád ze schodů, případně naražení části těla na roh či hranu nábytku. K dlouhodobému poškozování zdraví může dojít používáním nevhodného lůžka, židle či svítidla, špatným umístěním televizního nebo počítačového monitoru, ale také užíváním nábytku
obsahujícího nebezpečné těkavé látky, případně
špatným odvětráním lůžkovin a lůžka podporují
cím rozvoj mikroorganismů vzbuzujících nejrůz
nější alergie.
Prostředí interiéru by nemělo obsahovat ani
negativní elektromagnetické a iontové mikrokli
ma – to znamená redukování elektrospotřebičů
a zdrojů elektromagnetického pole v bezprostřed
ní blízkosti postelí a nábytku určenému k rela
xaci. Ke zlepšení mikroklima interiéru přispívají
i květiny.
K základním předpokladům pasivní bez
pečnosti interiérů patří: přehledný půdorys
bytu, nekluzké podlahy, okenní a dveřní dět
ské bezpečnostní pojistky, schodišťové zábrany,
absence volných podlahových koberečků, bez
bariérové průchody, správná výška umístění vypí
načů, správné osvětlení, vhodná intenzita svítidel
bez oslňování, samozhášivé materiály kober
ců a záclon, správné umístění televizních moni
torů, schválené a správně zapojené plynové
a elektrické spotřebiče a jejich pravidelná údrž
ba a kontrola, bezpečnostní opatření proti cizím
osobám, ale i čistota a údržba bez zbytečných
chemických materiálů.
Z hlediska nábytku pak představují zdravotní
riziko ostré rohy, výčnělky konstrukce přes půdo
rys lůžka či křesla, umístění předmětů v nevhodné
výšce z hlediska průchodů, nábytek nezajištěný
proti pádu či zhroucení, nebezpečný či nestabil
ní tvar stolků a barových židlí, hořlavé materiály
čalounění, nábytek s obsahem nebezpečných
těkavých látek (formaldehyd) nebo výpary vznika
jící rozkladem starých materiálů.
Speciální pozornost je třeba věnovat navrho
vání nábytku pro děti. Nedodržení normativních
požadavků na rozestupy latěk dětských postýlek
může vést až k úmrtí dítěte a postihu výrobce
i prodejce.
Zákeřné riziko úrazu v důsledku narušené psy
chiky představuje i nábytek, jehož užívání způso
buje hluk. Vyvážené akustické prostředí zajišťuje
vedle intimity i akustickou pohodu. Může být nar
ušováno brzděním při dojezdu zásuvek a nábyt
kových dvířek nebo vrzající postelí. Přes den hluk