načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Mzdové účetnictví 2018 -- praktický průvodce - Václav Vybíhal; kolektiv

Mzdové účetnictví 2018 -- praktický průvodce

Elektronická kniha: Mzdové účetnictví 2018 -- praktický průvodce
Autor: ;

Publikace je aktualizována k 1. 1. 2018 v souladu s novelami zákonů. Reaguje na široký vějíř odborných otázek z oblasti mzdové a navazující problematiky, které musí každodenně řešit ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  382
+
-
12,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 472
Rozměr: 24 cm
Úprava: svazků
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0871-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace je aktualizována k 1. 1. 2018 v souladu s novelami zákonů. Reaguje na široký vějíř odborných otázek z oblasti mzdové a navazující problematiky, které musí každodenně řešit mzdová účetní a ostatní odborná veřejnost. Do textu jsou promítnuty i právní instrumenty nového občanského zákoníku. (praktický průvodce)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mzdové účetnictví

2018

Václav Vybíhal a kolektiv

evidenční listy důchodového pojištění,

nové redukční hranice a důchody

nové dávky otcovská poporodní péče

a dlouhodobé ošetřovné, další podpora

rodin s dětmi

výpočty mezd, záloh na daň z příjmů, dávek

nemocenského pojištění, důchodů,cestovních náhrad a dávek státní sociální podpory

praktický

průvodce

zásadní změny v předpisech k 1. 1. 2018

pracovní právo, mzdy a cestovní náhrady

podle zákoníku práce

životní a existenční minimum, dávky pomoci

v hmotné nouzi, dávky státní sociální péče

aktuální přehledy a vzory písemností

dávky státní sociální podpory a podpory

v nezaměstnanosti

Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc., je ekonomem, daňovým poradcem a především odborníkem na

daňovou a mzdovou problematiku. Vystudoval vysokou školu ekonomického směru, dosáhl atestace

v oboru Finance a bankovnictví na ESC de Paris (Francie), kde zároveň působil jako hostující profesor.

Absolvoval řadu stáží a studijních pobytů v zahraničí, výsledky svého vědeckého bádání prezentoval

na mezinárodních konferencích ve Francii, v USA, v Číně, v Thajsku a na Slovensku. V roce 1998 byl

jmenován prezidentem ČR Václavem Havlem profesorem v oboru Finance. Téměř 11 let byl vedoucím

Ústavu účetnictví a daní na univerzitě v Brně a předsedou Oborové rady doktorského studia. Své

dlouholeté zkušenosti a pedagogicko-didaktické dovednosti uplatňoval nejen ve výuce na vysokých

školách, ale i v kurzech a přednáškách pro odbornou veřejnost. Publikoval řadu prací v ČR i v zahraničí.

Je autorem 38 monografi í. Řadu let pracoval v pracovní skupině Ekonomie Akreditační komise ČR.

Dlouhodobě se angažoval jako zkušební komisař v rámci Komory daňových poradců ČR a v rámci

mezinárodní certifi kace účetních organizované Institutem Svazu účetních Praha. V současné době

působí jako profesor na Fakultě sociálnych vied Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnavě, kde je garantem

a předsedou oborové rady doktorského studijního programu, členem Vědecké rady Fakulty sociálnych

vied a členem Vědecké rady Univerzity sv. Cyrila a Metoda. Je členem správní rady nadace Sophia

a členem redakčních rad vědeckých časopisů.

JUDr. Jan Přib, CSc., je odborníkem na důchodové a nemocenské pojištění a další otázky sociálního

zabezpečení. Od ukončení studia na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v roce 1973 pracuje v oblasti

legislativy sociálního zabezpečení na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Je spoluautorem platného

zákona o důchodovém pojištění, zákona o nemocenském pojištění i zákonů o sociálním zabezpečení

z let 1975 a 1988 a podílí se na tvorbě dalších sociálních předpisů. Působí rovněž v komisiLegisla

tivní rady vlády pro veřejné právo. Přednáší pro odbornou veřejnost a své dlouholeté zkušenosti ze

sociální oblasti využívá též při publikační činnosti. Publikuje v odborných časopisech, podílí se na

přípravě učebních textů pro Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a je autorem nebo spoluautorem

řady publikací z oblasti sociálního zabezpečení.

GRADA Publishing

Mzdové účetnictví Mzdové účetnictví

20182018

Václav Vybíhal a kolektiv

praktický praktický

průvodceprůvodce Edice Účetnictví a daně prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc., a kolektiv MZDOVÉ ÚČETNICTVÍ 2018 praktický průvodce Recenzenti: Prof. Ing. Květa Kubátová, CSc. Prof. JUDr. Karel Marek, CSc. Doc. Ing. Zdeněk Sadovský, CSc. Jednotlivé kapitoly: prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc. – kapitoly 1, 2, 3, 4, 6 (6.1 až 6.9), 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14,

15, 16

JUDr. Jan Přib – kapitoly 5, 6 (s výjimkou 6.1 až 6.9), 7

Vydala GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 6 811. publikaci

Realizace obálky Vojtěch Kočí

Sazba Jan Šístek

Odborná redaktorka: Ing. Michaela Průšová

Počet stran 472

Dvacáté první vydání, Praha 1998, 2000, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007,

2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018

Vytiskla tiskárna Tisk Centrum, s. r. o., Moravany

© GRADA Publishing, a.s., 2018

ISBN 978-80-271-0807-7 (ePub)

ISBN 978-80-271-0806-0 (pdf)

ISBN 978-80-271-0871-8 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

5

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Seznam použitých zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

1. Role mzdových účetních ve firmě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

2. Pracovní právo a zaměstnanost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.1 Právní předpisy 19

2.2 Pracovněprávní vztahy 20

2.3 Vznik pracovního poměru 24

2.4 Změny pracovního poměru 30

2.5 Skončení pracovního poměru 33

2.6 Práce konané mimo pracovní poměr 43

2.7 Pracovní doba 44

2.8 Povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance 58

2.9 Překážky v práci 64

2.10 Zaměstnanost 71

3. Mzdová problematika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

3.1 Právní předpisy 86

3.2 Základní zásady poskytování mezd, platů a odměn 88

3.3 Formy mzdových plnění při zaměstnávání pracovníků 90

3.4 Platební mechanismus mzdy, platu a ostatních plnění 107

3.5 Průměrný výdělek a další obsluha mzdy a platu 111

3.6 Složky mzdy a platu poskytované za delší než čtvrtletní období 118

3.7 Platy a odměny za pracovní pohotovost v organizačních složkách státu a některých

dalších organizacích a orgánech 119

3.8 Případová studie výpočtu měsíční mzdy zaměstnance za období let 2017 a 2018 123

4. Veřejné zdravotní pojištění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

4.1 Právní předpisy 138

4.2 Osobní rozsah zdravotního pojištění (kdo má účast na zdravotním pojištění),

volba zdravotní pojišťovny a průkazy pojištěnce 138

4.3 Vymezení okruhu plátců pojistného 141

4.4 Povinnosti pojištěnců 146

4.5 Povinnosti zaměstnavatelů a státu 150

4.6 Pojistné 152

5. Pojistné na sociální zabezpečení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

5.1 Právní předpisy a charakteristika 168

5.2 Sazby, odvod a splatnost pojistného a rozhodné období 168

5.3 Poplatníci pojistného 173

5.4 Vyměřovací základ 175

5.5 Způsob placení a povolení splátek pojistného 182

5.6 Sankční platby 183

6. Důchodové pojištění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

6.1 Právní předpisy 187

6.2 Charakteristika a základní povinnosti zaměstnavatelů v důchodovém pojištění 187

Mzdové účetnictví 2018

6

6.3 Vedení podkladové evidence u zaměstnavatelů (ELDP – evidenční listy

důchodového pojištění) 192

6.4 Obecné zásady a způsob vyplňování evidenčních listů 194

6.5 Praktické příklady na vyplňování ELDP 205

6.6 Informativní osobní list důchodového pojištění 209

6.7 Sepisování žádostí o dávky důchodového pojištění a kontrola 209

6.8 Dávky důchodového pojištění 213

6.9 Důchody po vstupu ČR do EU 245

7. Nemocenské pojištění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

7.1 Právní předpisy a charakteristika 247

7.2 Osobní rozsah, podmínky, vznik, přerušení a zánik pojištění u zaměstnanců 247

7.3 Osobní rozsah, podmínky, vznik a zánik pojištění OSVČ 256

7.4 Náhrada mzdy od zaměstnavatele při dočasné pracovní neschopnosti (karanténě) 257

7.5 Denní vyměřovací základ a rozhodné období 258

7.6 Vyloučené dny 261

7.7 Dávky nemocenského pojištění 261

7.8 Základní povinnosti a oprávnění zaměstnavatele v nemocenském pojištění 275

7.9 Orgány nemocenského pojištění a jejich příslušnost k provádění pojištění 276

7.10 Posuzování dočasné pracovní neschopnosti 277

7.11 Vyplácení dávek 278

8. Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků . . . . . . . . . . 281

8.1 Příjmy ze závislé činnosti 282

8.2 Funkční požitky 284

8.3 Vymezení příjmů ze závislé činnosti 284

8.4 Zaměstnavatel a zaměstnanec 285

8.5 Příjmy ze závislé činnosti, které nejsou předmětem daně 286

8.6 Příjmy od daně osvobozené 287

8.7 Dílčí základ daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků 293

8.8 Zdanění příjmů ze závislé činnosti 294

8.9 Nezdanitelná část základu daně 299

8.10 Slevy na dani 307

8.11 Ostatní slevy na dani 308

8.12 Daňové zvýhodnění na vyživované dítě v domácnosti, sleva na dani, daňový

bonus (§ 35c a 35d zákona) 310

8.13 Roční zúčtování záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti

a z funkčních požitků a daňového zvýhodnění 316

9. Náhrady cestovních výdajů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320

9.1 Právní předpisy 320

9.2 Personální a věcná působnost zákona o cestovních náhradách (komu cestovní

náhrady náležejí) 321

9.3 Pojmy frekventované při praktickém uplatňování cestovních náhrad 325

9.4 Poskytování cestovních náhrad v podnikatelské sféře 331

9.5 Výdaje na pracovní cesty podnikatelů 360

9.6 Poskytování cestovních náhrad ve veřejné sféře 363

9.7 Paušalizace náhrad 371

9.8 Lhůty pro vyúčtování náhrad cestovních výdajů 373

10. Zúčtovací vztahy k zaměstnancům a institucím . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375

10.1 Právní předpisy 375

10.2 Zúčtovací vztahy mezi organizací a zaměstnanci 376

10.3 Účtování společníků s. r. o. a členů družstev 378

Obsah

7

10.4 Zúčtování s orgány sociálního a zdravotního pojištění 378

10.5 Ostatní závazky vůči zaměstnancům 379

10.6 Pohledávky za zaměstnanci (účet 335) 379

10.7 Účtování dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti 380

11. Státní sociální podpora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383

11.1 Právní předpisy 383

11.2 Pojmový aparát státních sociálních dávek 385

11.3 Druhy dávek a podmínky jejich poskytování 403

12. Dávky státní pomoci v hmotné nouzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417

12.1 Právní předpisy 417

12.2 Pojmový aparát dávek 417

12.3 Druhy dávek pomoci v hmotné nouzi 422

13. Státní sociální péče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428

13.1 Právní předpisy 428

13.2 Dávky pěstounské péče 428

13.3 Dávky pro osoby se zdravotním postižením 432

13.4 Příspěvek na péči 435

14. Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 440

15. Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 469

Předmluva

9

Předmluva

Poptávka po knize Mzdové účetnictví – praktický průvodce na knižním trhu v České

republice je jedním z důvodů, proč pravidelně nabízíme odborné veřejnosti aktualizované

a doplněné vydání této publikace, která je určena především mzdovým účetním.Praktic

kým průvodcem se však zcela jistě stane širšímu okruhu čtenářů, zejména eko nomům,

podnikatelům, manažerům, advokátům, odborným pracovníkům státní správy a místních

samospráv a v neposlední řadě i posluchačům na fakultách ekonomického zaměření

a ostatním zájemcům o problematiku, se kterou se každodenně setkávají mzdové (mzdoví)

účetní a další pracovníci ekonomických úseků širokého spektra organizací.

Značný rozsah naznačené problematiky, stupeň náročnosti její sémantické aplikace v praxi,

hustota novel a rozmanité spektrum předpisů vedly autory k rozhodnu tí usnadnit širokému

okruhu potenciálních zájemců cestou knižního zpracování potřebnou orientaci ve složitě

konstruovaných předpisech. V neposlední řadě autoři uvítají, stane-li se knihanepostra

datelným pomocníkem pro účetní praktikanty, začínající účetní a ekonomy při zvládání

náročných situací při přechodu z prostředí teoretické a praktické přípravy na odborných

školách do prostředí, vyžadujícího samostatnou a odpovědnou práci na určitých pozicích

v podnikatelských subjektech a jiných organizacích.

Kniha obsahuje široký okruh informací, orientováných na otázky spojené s pracovním

právem a zaměstnaností, se mzdovou problematikou včetně zdravotního, důchodového

a nemocenského pojištění i zdanění příjmů ze závislé činnosti, s častými otázkami náhrad

cestovních výdajů, státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi i účtování o mzdách.

Všechny kapitoly byly aktualizovány k 1. 1. 2018, přičemž výrazněji byly přepracovány

kapitoly 3 (mzdové problematika – zejména příklady) a 6 (důchodové pojištění). Ze státní

sociální podpory byly již v předcházejícím vydání vyčleněny dávky pěstounské péče, které

jsou od 1. 1. 2013 součástí textu zákona č. 359/1999 Sb., osociálněrávní ochraně dětí. Dílčí

úpravy oproti dvacátému vydání byly provedeny v pasážích o pracovním právu azaměstna

nosti, o veřejném zdravotním pojištění, o nemocenském pojištění, o dani z příjmů ze závislé

činnosti a z funkčních požitků, o náhradách cestovních výdajů, o státní sociální podpoře,

o dávkách státní pomoci v hmotné nouzi a o dávkách poskytovaných v rámci státní sociální

péče. Do textu knihy bylo rovněž promítnuto výrazné zvýšení platů státních zaměstnanců,

nově zavedených dávek nemocenského pojištění (otcovského, dlouhodobého ošetřovného),

změny ve prospěch rodin s dětmi (zvýšení daňového zvýhodnění na děti, rozšíření okruhu

příjemců přídavků na děti, změny v rodičovském příspěvku) aj., dopady jednotlivýchusta

novení nového občanského zákoníku a jeho novelizací. Aktualizovány byly přílohy.

Autoři byli vedeni upřímnou snahou poradit čtenářům, jak se v praxi co nejlépevypo

řádat se širokým okruhem otázek, souvisejících přímo i zprostředkovaně se mzdovým

účetnictvím. Předkládají text, který pouze neparafrázuje jednotlivá ustanovení daných

předpisů, ale jsou zde zakotveny příklady z praxe a ztělesněny poznatky získané autory

při jejich několikaleté lektorské činnosti. Možná čtenáři najdou v textu i kvalifikované

odpovědi na otázky, které v těchto kursech byly nastoleny nebo které se teprve chystají

lektorům položit.

Přáli bychom si, aby publikace přispěla i k větší akceleraci zájmu o náročnou problematiku

mzdového účetnictví v řadách nastupující mladé generace účetních.

Brno, leden 2018 Za autory Václav Vybíhal Mzdové účetnictví 2018

10

Seznam použitých zkratek

ADZ antidiskriminační zákon

CHF švýcarský frank

ČNB Česká národní banka

ČNR Česká národní rada

ČR Česká republika

ČSSZ Česká správa sociálního zabezpečení

ČSÚ Český statistický úřad

DVZ denní vyměřovací základ

ELDP evidenční list důchodového pojištění

ES Evropské společenství

EU Evropská unie

EUR euro

GBP anglická libra

IČ identifikační číslo

IOLDP informativní osobní list důchodového pojištění

Kč česká koruna

MěSSZ Městská správa sociálního zabezpečení

MF Ministerstvo financí

MHD Městská hromadná doprava

MPSV Ministerstvo práce a sociálních věcí

NKÚ Nejvyšší kontrolní úřad

ObčZ občanský zákoník

ObchZ obchodní zákoník

OÚORP obecní úřad obce s rozšířenou působností

OBZP osoba bez zdanitelných příjmů

ODÚDP osoba dobrovolně účastná důchodového pojištění

OECD Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj

OSSZ Okresní správa sociálního zabezpečení

OSVČ osoba samostatně výdělečně činná

PPM peněžitá pomoc v mateřství

PSSZ Pražská správa sociálního zabezpečení

RDVZ redukovaný denní vyměřovací základ

SRN Spolková republika Německo

ÚP úřad práce

VPTM vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství

VZZ vyměřovací základ zaměstnance

ZCN zákon o cestovních náhradách

ZDP zákon o důchodovém pojištění

ZDPř zákon o daních z příjmů

ZoZam zákon o zaměstnanosti

ZNP zákon o nemocenském pojištění

ZP zákoník práce ZPSZ zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku

zaměstnanosti

ZSSP zákon o státní sociální podpoře

ŽivZ živnostenský zákon


Role mzdových účetních ve firmě

11

1. Role mzdových účetních ve firmě

S rozvojem podnikatelských aktivit v rámci širokého spektraorganizačněrávních forem

podnikání, s rozšiřováním výrobních kapacit a nabídky služeb vzniká v praktické činnosti

podnikatelských subjektů, ale i subjektů veřejného sektoru potřeba zaměstnávatpra

covníky a ze zcela pochopitelných důvodů jim za práci vykonanou pro zaměstnavatele

vyplácet mzdu.

Zpravidla teprve v okamžiku, kdy fyzická nebo právnická osoba začne někoho zaměstnávat,

dospěje k poznání, že před ní vyvstává nelehký úkol dostát široké bázi různýchpřed

pisů, které se váží k zaměstnanosti, k pracovnímu právu, k problematice zdanění příjmů

ze závislé činnosti (včetně otázek souvisejících se zdravotním a sociálním pojištěním),

k okruhu otázek orientovaných na zákonné nároky náhrad cestovních výdajů spojených

s pracovní cestou, k účtování o mzdách a k problematice vystavování různých potvrzení

pro nároky zaměstnance na státní sociální podporu.

Je zřejmé, že při vyšším nebo narůstajícím počtu zaměstnanců se vrcholové vedeníkaž

dého podnikatelského subjektu musí se vší vážností zabývat rolí, tj. úlohou mzdových

účetních ve firmě. Uvědomuje si totiž, že musí v této osobě nebo osobách najít spolehlivý

opěrný bod, schopný metodicky, věcně i prakticky zvládnout široký okruh předpisů,

souvisejících se zaměstnáváním pracovníků.

Podnikatelský subjekt se totiž v roli zaměstnavatele dostává do pozice plátce daně, od

něhož se vyžaduje perfektní znalost všech předpisů z již naznačeného okruhu předmětné

problematiky. Každý jednotlivý nedostatek se může podnikatelskému subjektu vrátit

v podobě sankce, která má mnohdy velmi nepříjemný dopad na celkové hospodaření

firmy a v neposlední řadě i na její „image“.

V obdobných intencích je třeba chápat tuto problematiku rovněž u organizačních složek

státu a příspěvkových organizací či subjektů, které nebyly založeny za účelem podnikání.

Naznačené důvody povedou zcela jistě management firmy či vedení organizace kpečli

vému výběru mzdové účetní, resp. mzdového účetního. Lze bezesporu tvrdit, že tato

funkce patří mezi takové, které kladou poměrně vysoké nároky nejen na pracovní vypětí,

ale i na úroveň samovzdělávání a přirozeného požadavku na sledování poměrně

častých změn v právních předpisech včetně detailního rozlišování účinnosti těchto

změn a jejich promítnutí do mzdové evidence a ji ných materiálů, s nimiž mzdové

(mzdoví) účetní, ale i management firmy pracují.

Mzdové (mzdoví) účetní zodpovídají často nejen za správné a včasné administrativní

zabezpečení vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, ale i vztahu meziza

městnavatelem a orgány a institucemi správy zdrojů veřejných rozpočtů a musejí

kvalitou a včasností své práce dobře vycházet se zaměstnanci podniku, kteří poměrně

často přicházejí ke mzdo vým účetním se svými požadavky.

Role mzdových účetních ve firmě by měla v podstatě korespondovat s jejich pracovní

náplní, i když se dá bez nadsázky uvést, že jejich úloha je z hlediskapersonálně-psy

chologického kdesi za hranicemi pouhé pracovní náplně, zejména pokud jde o rovinu

mezilidských vztahů. V této souvislosti bylo již užito přeneseného pojmu „opěrný bod“,

a snad i v této úrovni chápání lze vymezit úlohu mzdových účetních ve firmě.


Mzdové účetnictví 2018

12

Rozsah činnosti mzdových účetních lze charakterizovat takto:

1) Provádějí:

■ náročné práce v oblasti ucelené mzdové agendy;

■ srážku a odvod měsíční zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti místněpříslušnému správci daně a odvod vybíraný formou srážky daně (finančnímu úřadu);

■ srážky zdravotního a sociálního pojištění a jejich odvod příslušným zdravotním

pojišťovnám a okresní (městské, Pražské) správě sociálního zabezpečení; ■ zápis všech předepsaných údajů do mzdových listů; ■ zúčtování daňových záloh na podkladě žádosti ze strany zaměstnance; ■ výpočet odměn na základě dohod o provedení práce a o pracovní činnosti; ■ výpočty denních vyměřovacích základů pro dávky nemocenského pojištění a jejich

předání příslušné OSSZ.

2) Vyhotovují:

■ mzdové listy pracovníků;

■ evidenční listy důchodového zabezpečení zaměstnanců;

■ hlášení o pracovních a nepracovních úrazech bezpečnostnímu technikovi;

■ čtvrtletní a roční hlášení o pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, které zasílají

Českému statistickému úřadu; ■ potvrzení pro soudy, spořitelny a banky, pojišťovny, různé úřady, posudkovékomise a jiné subjekty; ■ potvrzení pro zaměstnance, obsahující roční a čtvrtletní příjmy a další údaje,potřebné k žádosti pro přiznání dávek státní sociální podpory; ■ potvrzení o zdanitelných příjmech; ■ záznam s výpočtem ušlého výdělku na příslušném tiskopisu pro pojišťovnu; ■ mzdové a evidenční listy za účelem záznamní povinnosti, vztahující se k dohodám

o pracovní činnosti, a to na základě předaných podkladů.

3) Zakládají:

■ výplatní lístky všech pracovníků do jejich mzdových listů;

■ prohlášení k dani zaměstnanců včetně všech potvrzení, která jsou stanovena pro

přiznání nezdanitelných částek, slev na dani a daňového zvýhodnění na dítě.

4) Sledují:

■ veškeré změny, vyplývající z úprav právních předpisů a dotýkající se zaměstnávání

pracovníků; ■ věcnou a formální správnost předložených dokladů.

5) Zúčastňují se:

■ kursů, školení, seminářů a konzultací zaměřených na oblast daní z příjmů fyzických

osob, sociálního a zdravotního pojištění, mzdové problematiky, zaměstnanosti aj.

6) Zpracovávají na počítači:

■ veškerou mzdovou agendu včetně podkladů pro dávky nemocenského pojištění;

■ měsíční změny ve srážkách;


Role mzdových účetních ve firmě

13

■ zadání odstupného, mezd a jejich složek, platů, dovolené, studijního volna,informací o mateřské dovolené a další mateřské dovolené, refundace mzdy, neplaceného

volna a překážek v práci placených ze zákona.

7) Odvádějí:

■ měsíčně na účet okresní (městské, Pražské) správy sociálního zabezpečení sociální

pojistné;

■ měsíčně zdravotní pojištění na účty jednotlivých zdravotních pojišťoven;

■ z příjmů, které jsou předmětem daně a nejsou od daně osvobozeny, měsíčnídaňovou zálohu nebo daň, vybíranou formou srážky na příslušný účet, vedený pro

finanční úřad.

8) Vyřizují:

■ korespondenci. 9) Zajišťují:

■ zpracování výplat mimořádných odměn, odměn při pracovním a životním vý ročí,

odměn za řešení výzkumných či jiných úkolů, další mzdy, autorských honorářů aj.

10) Předkládají:

■ každoročně zaměstnancům k podpisu nejpozději do 15. února prohlášení k dani

včetně požadavku na vyznačení a doplnění změn;

■ každoročně zaměstnancům k ověření, podpisu a předání evidenční listy dů chodového

pojištění, do kterých v termínu do 30. dubna zapisují předepsané údaje.

11) Odesílají:

■ evidenční listy zaměstnance na okresní (městskou, Pražskou) správu sociálního

zabezpečení a předávají ELDP rovněž zaměstnancům.

12) Kontrolují:

■ převodní příkazy odvodu zdravotního a sociálního pojištění, půjček, spoření,ostatních pojištění, srážek pro odborové organizace, penzijního připojištění, životního

pojištění, darů;

■ dobírky zasílané poštou. 13) Zodpovídají:

■ za přesné zavádění srážek z platů zaměstnanců do počítače;

■ za včasné provedení všech úkonů mzdové účetní (mzdového účetního);

■ za přípravu dokladů pro založení a archivaci. Uváděný výčet úkolů, které ve firmě běžně plní mzdové (mzdoví) účetní, nemusí býtstorocentně vyčerpávající a úplný. Měla by z něho však přirozeně vyplynout šíře odborného záběru a úloha mzdových účetních jak v podnikatelských subjektech, tak v organizacích, které mají jiné cíle a poslání, než je podnikání. Mzdové (mzdoví) účetní potřebují pro zabezpečení naznačeného širokého spektra úkolů a povinností mít k dispozici určitý rozsah informací o zaměstnancích, vhodněuspořádaných a strukturovaných tak, aby mohli přesně a včas zpracovat mzdy a provést celou


Mzdové účetnictví 2018

14

řadu dalších potřebných operací. Ve své evidenci musí zaměstnavatel povinně vést

následující okruh údajů:

■ příjmení (včetně všech příjmení dřívějších), jméno, datum a místo narození, místo

trvalého pobytu, rodinný stav; ■ rodné číslo; ■ den vzniku a skončení pracovního nebo členského či jiného pracovněprávního vztahu

k zaměstnavateli; ■ dobu pracovní neschopnosti pro nemoc nebo pro úraz; ■ dobu karantény; ■ dobu mateřské dovolené, dobu další mateřské dovolené a dobu pobírání PPM nebo

VPTM; ■ dobu pobírání ošetřovného; ■ dobu neplaceného pracovního volna, poskytnutého zaměstnavatelem pro účely studia

při zaměstnání nebo kombinované formy studia nebo pro účely odborného školení; ■ dobu pracovního volna bez náhrady mzdy, poskytnutého z jiných důvodů; ■ kalendářní dobu, po kterou občan pobíral dávky nemocenského pojištění nahrazující

příjem z výdělečné činnosti; ■ záznamy o pobírání starobního důchodu, invalidního důchodu 1., 2. nebo 3. stupně

s vyznačením, kdo jej vyplácí, číslo rozhodnutí o přiznání důchodu, jde-li o poživatele

důchodu vypláceného orgány ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti; ■ údaje o zálohách vyplacených za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti,

náležejících za pracovní úraz; ■ údaje o zvláštních příspěvcích vyplácených horníkům; ■ údaje o dětech zaměstnance, jimž je poskytováno daňové zvýhodnění na dítě formou

slevy na dani či daňového bonusu. Výše uvedenou rozsáhlou evidenci zaměstnavatele pochopitelně vedou mzdoví účetní, kteří z ní vycházejí nejen při zpracovávání mezd, ale i v případech, kdy zaměstnanci přicházejí se žádostí o vydání různých potvrzení. K významné roli účetních ve firmě patří také sledování a zabezpečování určitých úkonů při vzniku pracovního poměru (1), při nástupu každého nového zaměstnance (2), při výstupu zaměstnance (3), v závěru každého kalendářního měsíce (4) a v závěru každého roku (5). Jaké úkony a v jakých termínech jsou účetní povinni zabezpečit ve výše uvedených etapách, je uvedeno v následující tab. 1.1. Tab. 1.1 Přehled úkonů prováděných mzdovými účetními, s termíny a místem určení

(1) Povinnosti zaměstnavatele

Instituce Úkon Termín

Finanční úřad Registrační povinnost plátce daně Do 15 dnů od vzniku povinnosti

srážet daň nebo zálohy na daň

Správa sociálního zabezpečení Registrační povinnost Do 8 kalendářních dnů

Zdravotní pojišťovna Registrační povinnost Do 8 kalendářních dnů

Správa sociálního zabezpečení Registrace každé mzdové účtárny

nebo její zrušení

Do 8 kalendářních dnů

Správa sociálního zabezpečení Ohlášení, že firma přestala být

zaměstnavatelem

Do 8 kalendářních dnů


Role mzdových účetních ve firmě

15

(2) Nástup nového zaměstnance

Úkon Termín Místo určení

Shromáždit osobní údaje a uzavřít

pracovní smlouvu s platovým

výměrem

Nejpozději v den nástupu do práce Zůstává založeno u zaměstnavatele

Vyplnění evidenčního listu

důchodového pojištění

Před odesláním orgánům sociálního

zabezpečení

Předává se zaměstnanci a odesílá se

OSSZ

Přihláška k sociálnímu pojištění Do 8 dnů Místně příslušná správa sociálního

zabezpečení

Přihláška k platbě pojistného

na zdravotní pojištění

Do 8 dnů Příslušná zdravotní pojišťovna

zaměstnance

Předat zaměstnanci (poplatníkovi)

k podpisu prohlášení k dani

Do 30 dnů po vstupu do zaměstnání

a každoročně do 15. února na běžné

zdaňovací období

Zůstává založeno u zaměstnavatele

Shromáždit údaje, které má

obsahovat mzdový list

Při nástupu Zůstává založeno u zaměstnavatele

Zjistit, u které zdravotní pojišťovny

je zaměstnanec pojištěn

Při nástupu Zůstává založeno u zaměstnavatele

Oznamovat skutečnosti rozhodné

pro platbu zdravotního pojištění

státem

Do 8 dnů od vzniku této skutečnosti Příslušná zdravotní pojišťovna

Zaměstnanec se zaváže oznamovat

změnu zdravotní pojišťovny

Při nástupu V pracovní smlouvě

(3) V průběhu trvání pracovního poměru

Úkon Termín Místo určení

Přijímat žádosti zaměstnanců

o dávky nemocenského pojištění

a předávat je spolu s dalšími údaji

(denní vyměřovací základ,

vyloučené dny)

Průběžně Místně příslušná OSSZ

Poskytovat součinnost příslušné

OSSZ

Průběžně Pověření zaměstnanci OSSZ

Vést evidenci o zaměstnancích

účastných nemocenského pojištění

a uschovávat údaje po dobu

10 roků následujících po roce,

kterého se týkají

Průběžně Zaměstnavatel

Ve styku s OSSZ používat přidělený

variabilní symbol

Průběžně OSSZ

Ohlásit každou změnu Do 8 kalendářních dnů OSSZ

Dostavit se k provedení kontroly

(zaměstnavatel s méně než 26za

městnanci)

Na výzvu OSSZ OSSZ nebo jiné určené místo

Sdělit příslušné OSSZ aošetřující

mu lékaři informace o zařízení

závodní preventivní péče apracov

ním zařazení, náplni práce

a pracovních podmínkách dočasně

práce neschopného zaměstnance

(ve spolupráci s personálním

oddělením)

Průběžně OSSZ, ošetřující lékař

(4) Výstup zaměstnance

Úkon Termín Místo určení

Žádost o rozvázání pracovního

poměru

Dohodou podle zákoníku práce Zaměstnavatel, zaměstnanec

do vlastních rukou


Mzdové účetnictví 2018

16

Odhláška ze sociálního pojištění Do 8 dnů Příslušná správa sociálního

zabezpečení

Odhláška ze zdravotního pojištění Do 8 dnů Příslušná zdravotní pojišťovna

zaměstnance

Vyplněný evidenční list Do 8 dnů po vyúčtování výdělku Příslušná správa sociálního

zabezpečení, zaměstnanec

po skončení kalendářního roku

(nejpozději do 30. dubna)

Potvrzení o zdanitelných příjmech

ze závislé činnosti a z funkčních

požitků a o sražených zálohách

na daň

Do 10 dnů od podání žádosti

poplatníka

Zaměstnanec do vlastních rukou,

zaměstnavatel uschová kopii

dokladu

Potvrzený zápočtový list Při výstupu z pracovního poměru Zaměstnanec

Pracovní posudek na žádost

zaměstnance

Do 15 dnů ode dne předání žádosti Zaměstnanec

(5) Závěr měsíce

Úkon Termín Místo určení

Stanovit výplaty, připravit souhrnný

mzdový list, připravit výplatní

pásky pro zaměstnance a zpracovat

mzdovou uzávěrku pro účetnictví

a archivaci

Ve stanovený den výplaty nebo

do 8 dnů po skončení příslušného

měsíce, pokud není stanovenvýplat

ní termín

Zůstává založeno u zaměstnavatele

(v případě výplatní pásky je tato

předána s výplatou zaměstnanci)

Odvod sociálního pojištění

(6,5 % + 25 %)

Dtto Na účet příslušné správy sociálního

zabezpečení

Odvod zdravotního pojištění

(4,5 % + 9 %)

Dtto Na účet příslušné zdravotní

pojišťovny zaměstnance

Výkon rozhodnutí srážkou ze mzdy Ve stanovený den výplaty Oprávněná osoba

Srazit zálohu na daň z mezd

zaměstnanců

Při výplatě nebo připsání mzdy

poplatníkovi

Záznamy zůstávají uzaměstnavate

le, sraženou zálohu má zaměstnanec

vyznačenu na výplatní pásce

Srazit daň vybíranou zvláštní

sazbou

Při výplatě, poukázání nebo připsání

mzdy ve prospěch poplatníka

Záznamy u zaměstnavatele

Odvést měsíční zálohy na daň

z příjmů ze závislé činnosti

a z funkčních požitků

Do 20. dne kalendářního měsíce,

v němž povinnost srazit zálohy

vznikla. Z příjmů vyplácených

poplatníkovi prostřednictvím osoby

se sídlem nebo s bydlištěm

v zahraničí odvede plátce úhrn

částek, které měly být jako zálohy

na daň sraženy, nejpozději

do 20. dne po uplynutí kalendářního

měsíce, v němž o závazku účtuje

v souladu s platnými účetními

předpisy. Správce daně může

stanovit lhůtu pro odvod zálohy

jinak, lhůta však nesmí přesáhnout

poslední den kalendářního měsíce,

v němž povinnost srazit zálohy

vznikla.

Místně příslušný finanční úřad

Odvod daně vybírané srážkou Do konce měsíce následujícího

po dni, kdy plátce byl povinen

srážku provést

Místně příslušný finanční úřad

Provedení rekapitulace o sražených

zálohách a daní srážených podle

zvláštní sazby daně

Za každý kalendářní měsíc i za celé

zdaňovací období

Zůstává založeno u zaměstnavatele


Role mzdových účetních ve firmě

17

Vrátit poplatníkovi přeplatek

na dani nebo záloze na daň

Nejpozději při účtování mzdy

za březen, je-li částka vyšší než

50 Kč. O vrácený přeplatek sníží

plátce daně nejbližší odvody záloh

správci daně, nejdéle do konce

zdaňovacího období, pokud

nepožádá o vrácení přeplatku

místně příslušného správce daně.

Případný nedoplatek z ročního

zúčtování záloh se poplatníkovi

nesráží.

Místně příslušný finanční úřad

(snížení odvodu daňových záloh

v nejbližším termínu)

Vybrat u poplatníka nedoplatek

na dani nebo záloze na daň

– nebyla sražena záloha ve

stanovené výši, následující měsíc,

nejpozději do 31. 3. po uplynutí

roku

– daň nebyla sražena ve stanovené

výši z viny poplatníka dodatečně

spolu s příslušenstvím daně do 3 let

od konce zdaňovacího období,

v němž k nesprávné srážce došlo

V případech, kdy nebyla sražena:

– daň ve stanovené výši, pokud

neuplynulo od doby, kdy daň byla

nesprávně sražena, 12 měsíců

– záloha ve stanovené výši, pak je

to následující měsíc, nejpozději

do 31. 3. po uplynutí roku

– daň ve stanovené výši z viny

poplatníka dodatečně spolu

s příslušenstvím daně do 3 let

od konce zdaňovacího období,

v němž k nesprávné srážce došlo

Místně příslušný finanční úřad

(nedoplatek se odvede v nejbližším

termínu pro odvod záloh)

Odeslat doklady o výši nedoplatku

na dani, který nelze srazit, protože

plátce již nevyplácí mzdu

poplatníkovi, nebo podle obecně

závazných předpisů nelze srážku

provést, pokud výše nedoplatků

přesáhne 100 Kč

Do 30 dnů ode dne zjištění

skutečnosti

Finanční úřad příslušný podle místa

trvalého bydliště poplatníka

U daně vybírané srážkou z příjmů

ze závislé činnosti a z funkčních

požitků:

– vrátit poplatníkovi přeplatek

na dani

– vybrat nedoplatek na dani

Za podmínky, že:

– neuplynuly 3 roky od konce

zdaňovacího období, v němž

přeplatek vznikl

– neuplynulo od doby, kdy daň byla

nesprávně sražena, 12 měsíců

Místně příslušný finanční úřad,

kterému se:

– sníží odvod daně v nejbližším

termínu (v případě přeplatku) nebo

– odvede ve lhůtě splatnosti

(v případě nedoplatku)

Sdělit písemně poplatníkovi

požadované údaje o srážce daně

nebo záloh na daň a případnou

chybu opravit

Ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy

zaměstnavatel obdrží žádost

o vysvětlení

Zaměstnanec do vlastních rukou

Vést mzdový list pro každého

zaměstnance a uvést na něm

skutečnosti rozhodné pro uznání

daňových zvýhodnění, slev na dani

a daňových bonusů, které poplatník

prokázal

Pravidelně v průběhu zdaňovacího

období

Zůstává založeno u zaměstnavatele


Mzdové účetnictví 2018

18

Při změně skutečností pro uznání

daňových zvýhodnění, slev na dani

a daňových bonusů u zaměstnance

zaevidovat změnu na mzdovém listě

Pravidelně měsíčně Zůstává založeno u zaměstnavatele

Výčetka platidel pro banku Den před výběrem hotovosti Příslušná banka

Splátky státních a jiných půjček Den uvedený ve smlouvě o půjčce Příslušný peněžní ústav

Výkaz spoření Den uvedený ve smlouvě o spoření Příslušný peněžní ústav

Sledování čerpání dovolených Průběžně Zůstává založeno u zaměstnavatele

(6) Závěr roku

Úkon Termín

Provést rekapitulaci o sražených zálohách na daň

a srážkovém dni

Po skončení zdaňovacího období Shromáždit podklady pro provedení ročního zúčtování daňových záloh z příjmů ze závislé činnosti a zfunkčních požitků a daňového zvýhodnění

Do 15. února po uplynutí zdaňovacího období Vystavit doklad, resp. potvrzení, o údajích na mzdovém listě, které jsou rozhodné pro výpočet daně a záloh na daň

Na žádost poplatníka do 10 dnů od podání žádosti

(kopie dokladu se uschovává) Předložit vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků na tiskopise MF místně příslušnému finančnímu úřadu

Do 30 dnů ode dne splatnosti záloh na daň za poslední

měsíc zdaňovacího období, při ukončení činnosti

do 30 dnů ode dne, v němž byl plátce povinen odvést

za rozhodné období poslední daňovou povinnost Předložit vyúčtování daně vybírané srážkou natiskopise MF

Do 30 dnů od lhůty, v níž byl plátce povinen odvést

za rozhodné období poslední daňovou povinnost Provést roční zúčtování záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků a daňového zvýhodnění plátcem na žádost poplatníka

Do 31. 3. po uplynutí zdaňovacího období Vrátit přeplatek daně, který vyplyne z ročního zúčtování daňových záloh poplatníkům, je-li částka vyšší než 50 Kč

Nejpozději při vyúčtování mzdy za březen Vyplnit evidenční list důchodového pojištění za předchozí rok a nechat jej podepsat od zaměstnance

Do 30. dubna Vyhotovit 2 stejnopisy ELDP; jeden stejnopis s podpisem zaměstnance si ponechat ve své evidenci

Odeslat OSSZ do 8 dnů ode dne zápisu údajů

do evidenčního listu a ponechat v evidenci po dobu

3 kalendářních roků po roce, kterého se týkají Druhý stejnopis ELDP opatřený podpisem pověřeného zaměstnance nebo jiného oprávněného zástupce a svým razítkem vydat pojištěnci

Nejpozději v den, kdy předkládá ELDP orgánu

sociálního zabezpečení



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist