načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Myšlenkový graf - Tony Buzan; Jorge G. Castaneda; Jennifer Goddard

Myšlenkový graf

Elektronická kniha: Myšlenkový graf
Autor: ; ;

Myšlenkový graf vychází z veleúspěšných myšlenkových map, které ideálně doplňuje a navazuje na ně. Myšlenkové mapy pomáhají dnes už milionům lidí na celém světě a myšlenkový ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6%hodnoceni - 44.6% 40%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 195
Rozměr: 23 cm
Úprava: tran : ilustrace (převážně barevné)
Vydání: V nakladatelství BizBooks vydání 1.
Spolupracovali: Jorge Castaneda
překlad: Johana Eliášová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-265-0620-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

První část přibližuje základní prvky myšlenkového grafu, který vychází z myšlenkových map. V následující části najdeme rady, jak myšlenkový graf můžeme využít v různých oblastech (např. učení, komunikace s naším okolím, organizace času nebo nalezení smysluplného života). Rady, jak zlepšit činnost mozku pomocí tzv. myšlenkového grafu.

Popis nakladatele

Myšlenkový graf vychází z veleúspěšných myšlenkových map, které ideálně doplňuje a navazuje na ně. Myšlenkové mapy pomáhají dnes už milionům lidí na celém světě a myšlenkový graf dovádí potenciál tohoto konceptu k dokonalosti.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tony Buzan; Jorge G. Castaneda; Jennifer Goddard - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Myšlenkový graf

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.bizbooks.cz

www.albatrosmedia.cz

Tony Buzan a Jennifer Goddard & Jorge Castañeda

Myšlenkový graf – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Myšlenkový

graf



Obsah

Shrnutí 7

Poděkování 11

Předmluva 15

Vznik knihy 19

ČÁST PRVNÍ: POCHOPENÍ GRAFU

1. Úvod: Počátek dobrodružství, které vám změní život 25

2. Na prvním dojmu záleží: Primárnost primárnosti 41

3. Pravidlo konce 51

4. Bum! Efekt Von Restorffové 59

5. Lidský jazyk: Představivost a asociace 73

6. Pochopení porozumění a nedorozumění 81

7. Láska k Mnémosyné 87

8. Leonardo měl pravdu: Nekonečné sítě 99

9. Heuréka! Vše do sebe zapadá 105

10. Velký třesk v mozku: Zrození vesmíru myšlenkových map 111

11. Fascinující výzkum potvrzuje vaše mentální křivky 121

12. Zpětné vybavování informací 127


ČÁST DRUHÁ: UPLATNĚNÍ, UPLATNĚNÍ, UPLATNĚNÍ

13. Vytvořte si vlastní graf úspěchu – recept 7,5 nových pohledů 133

14. Naučit se učit 143

15. Okamžiky pravdy 149

16. Budování smysluplného, pestrého a zapamatovatelného života 153

17. Recept na úspěšnou a přesvědčivou komunikaci 159

18. Katastrofálně nepovedené závěry

(ve sportu a dalších oblastech života) 171 19. Zrna a plevy v Sargasovém moři: Marketing, PR

a obchodní oddělení v 21. století 177 20. Organizace času: Plánování činností a přestávek 185 21. Závěr: První závěr 193

Použitá literatura 197


Myšlenkový graf je kniha, která otevře oči a dodá energii každému, kdo se zajímá

o mimořádně důležité a univerzální téma – mysl a jak co nejlépe využít jejíschopnost učit se. Přetváří tradičně suchý a nezáživný výklad díla HermannaEbbinghause

1

o paměti a vyvolávání informací z paměti během učení do živého a svěžího„receptu pro život“, který se dá různými způsoby uplatnit na všechny aspekty osobního,

rodinného, profesního, společenského a globálního života.

Myšlenkový graf – ten „Nejdůležitější graf na světě“ – představuje sedm a půl

nových „Zákonů paměti a chování“:

1. Efekt primárnosti – za normálních okolností si lépe pamatujeme informace,

které získáme na začátku procesu učení. 2. Efekt konce – za normálních okolností si lépe pamatujeme informace, které

získáme na konci procesu učení. 3. Efekt Von Restorffové – za normálních okolností si lépe pamatujeme něco, co

se liší, vyčnívá, je jedinečné. (Tento zákon má hodnotu jednoho a půl.) 4. Asociační efekt – za normálních okolností si lépe pamatujeme něco, co je

nějak propojené, a to zejména je-li to propojené s námi a naším světem. 5. Efekt porozumění a nedorozumění – je možné si přesně zapamatovat něco,

co se nikdy nestalo. Tento efekt se týká pozoruhodné schopnosti mozku

vytvářet si představy, sny a asociace. Jsme-li si tohoto efektu vědomi, můžeme

hlouběji pochopit povahu porozumění a nedorozumění. 6. Efekt zájmu – zájem je jako spící obr. Když ho vzbudíte, je to jako by se vám

v mozku spustila obrovská turbína a schopnost se učit, myslet, pamatovat si

a tvořit se rázem obrovsky zlepší. 7. Efekt smyslu – smysl a pochopení se stávají součástí paměti a procesu

učení, protože mozek si z jednotlivých informací skládá dohromady ucelený,

holistický obrázek. Hlubší a podrobná analýza těchto zákonů potvrzuje tvrzení Leonarda da Vinciho, že „vše je propojeno se vším“. Následuje pochopení potenciálu lidské tvořivosti alidského mozku a pravděpodobnosti přežití lidstva.

1 Ebbinghaus Hermann (1913), Memory: A Contribution to Experimental Psychology, Teachers College,

Columbia University (původně vydáno v Německu, 1885).

Shrnutí


8 Myšlenkový graf

Myšlenkový graf je kniha, o které lze pravdivě říct, že:

• odkrývá tajemství všech skvělých systémů pamatování, které kdy lidé na

zemi používali, stejně jako tajemství Velmistrů paměti a vítězů národních

i světových šampionátů v pamatování si; • odhaluje tajné recepty, pomocí kterých lidé jako například Barack Obama

nebo Richard Branson dosáhli úspěchu; • vysvětluje tajemnou podstatu tvořivosti a jak tuto nekonečně mocnou sílu

využít; • nabízí pohled na nejvšestrannějšího génia Leonarda da Vinciho, jeho myšlení

a jak se naučit myslet jako on; • vysvětluje teoretické základy používání myšlenkových map, proč jsou tak

účinné a proč je lze použít pro jakýkoli úkol, který vyžaduje přemýšlení; • představuje nový, vzrušující a vysoce důležitý výzkum, který potvrzuje rytmus

paměti; • nabízí nové pohledy na učení se učit a vysvětluje, jak tyto pohledy aplikovat na

všechny výukové systémy; • provede vás cestou k vytvoření smysluplného, barevného, nezapomenutelného

a zdravého života; • poskytne vám kompletní recept na úspěšnou a přesvědčivou komunikaci, ať už

ústní či písemnou, a to dokonce i při práci se zvířaty; • naučí vás, kdy přesně věci ukončit; • nabízí nové pohledy na PR a marketing; • pomáhá zvýšit sociální a emoční IQ; • postaví organizaci času na hlavu; • vybaví vás obecnými dovednostmi do života, včetně organizačních

a rodičovských schopností. A to ani zdaleka není vše, co tato kniha nabízí. Myšlenkový graf – Nejdůležitější graf na světě – změní jak váš pohled na život, tak i váš život samotný.

Obsah 9

PRIMÁRNOST

Efekt

Sny

Jedinečnost

Nedorozumění

První

Závěr

Heuréka!

Celistvost

Propojení

Spojitost

Začátek

Nejdůležitější

graf

na světě

Primární

Zvýšení

Z

Á

J

E

M

S

M

Y

S

L

A

S

O

C

I

A

C

E

J

i

n

a

k

o

s

t

T

v

o

ř

i

v

o

s

t

P

O

R

O

Z

U

M

Ě

N

Í

P

Ř

E

D

S

T

A

V

I

V

O

S

T

K

O

N

E

C

V

ý

j

i

m

e

č

n

o

s

t

E

f

e

k

t

V

o

n

R

e

s

t

o

r

f

f

o

v

é

P

o

r

o

z

u

m

ě

n

í

Poděkování

Zvláštní poděkování patří milým lidem, kteří mi s touto knihou pomohli a kteří se

zásadami popisovanými v Myšlenkovém grafu účinně řídí:

Mé spoluautorce a dobré přítelkyni Jennifer Goddardové, ředitelce australské ano

vozélandské pobočky Buzan Centre – která žije podle zásad Myšlenkového grafu

a učí je a jejíž velkorysá pomoc a znalosti byly při psaní knihy o Nejdůležitějším

grafu na světě nedocenitelné. Můj vděk za její neutuchající oddanost a podporubě

hem let nelze vyjádřit slovy;

Jorgemu Castañedovi, řediteli pobočky Buzan Latin America a dalšímuspoluauto

rovi této knihy – který mi pomohl s rozvržením kapitol a doplnil jejich obsah o svou

výjimečnou moudrost a náhled. Také vedl významnou studii, která potvrdilavšech

ny jednotlivé prvky Nejdůležitějšího grafu na světě a která byla základem pro tuto

knihu a je její klíčovou částí;

Profesoru Barrymu Buzanovi, mému bratrovi – za jeho obhajobu tvořivosti a četné

využívání myšlenkových map;

Šejku Hamadu Bin Abrahimu Al Aleefovi, který mě podporoval a velmi úspěšně

graf využívá;

Joshuovi Foerovi – za jeho absolutní podporu světového šampionátu v pamatování

a za objasnění tématu paměti a jejích pravidel ve své knize Šetři se, Einsteine (Jota,

2012);

Michaelu J. Gelbovi – který byl jedním z prvních, kdo mi pomohl mou myšlenkuvyjá

dřit, a stal se jedním z nejlepších řečníků na světě právě díky zásadám z této knihy;

Umělkyni Lorraine Gillové – která mě sama osobně naučila poznat sílu obrazu

a představivosti a tím ovlivnila vizuální a grafický vývoj myšlenkových map jakožto

nástroje k přemýšlení. Díky, Lorraine, že jsi mé vizi dodala vizuální stránku;

Chrisu Griffithsovi, výkonnému řediteli společnosti ThinkBuzan – který přišel sno

vým a vonrestorffským přístupem k vydání této knihy a aplikoval tak na něj její

12 Myšlenkový graf

vlastní pravidla. Jeho neúnavné a naprosté oddání se věci mentální gramotnosti je

vskutku inspirativní. Díky jeho působivému konceptu „Uchopit řešení“ se nyní

všichni můžeme naučit, jak upustit od neužitečných myšlenkových návyků a převzít

nad svými životy kreativní kontrolu;

Miku Hallovi – za novou interpretaci grafu a za jeho osobní kouzlo;

Billu Jarrardovi – za jeho výstižné komentáře, originální uplatnění zásad, „opatrné“

kreativní přispění k této knize, a samozřejmě i za jeho bystrou předmluvu;

Velmistru Raymondu Keeneovi, nositeli Řádu britského impéria, který mi během

těch let, kdy jsem své nápady formuloval, neustále poskytoval informace apovzbu

zení;

Brianu Leemu, předsedovi a příteli – za jeho naprosto oddanou a kreativní podporu

mě, mé práce a tohoto projektu;

Princi Phillippovi a princezně Isobel Liechtensteinům – za Akademii, pro kterou je

graf pilířem;

Stovkám milionů lidí z celého světa, kteří myšlenkové mapy využívají – a tím ve

svých životech i v aplikaci na životy ostatních uplatňují zásady grafu;

Dilipu Mukerjeaovi – za to, že je tak originálním nadšencem a ambasadoremNej

důležitějšího grafu na světě a jeho zásad;

Dominicu O’Brienovi, osminásobnému světovému šampionovi v pamatování, který

zjistil, že Von Restorff, osoba, kterou mnozí univerzitní profesoři měli za muže, byla

ve skutečnosti žena, a který se díky zásadám Nejdůležitějšího grafu na světě stal

nejlepším světovým šampionem v pamatování v historii;

Nickimu a Strilli Oppenheimerovým, kteří mi nabídli tolik příležitostí a prostředí,

kde graf prezentovat;

Svým asistentkám Rhian Connellové a Jenny Redmanové, které tento projektnej

různějšími způsoby podpořily už u jeho zrodu a bez jejichž létajících prstů by tato

kniha nevznikla;

Poděkování 13

Celému týmu společnosti ThinkBuzan – jejich působivá tvořivost a úspěch jeprv

ním obchodním uplatněním principů grafu. Zejména bych rád poděkovalkreativní

mu mediálnímu týmu – Owenu Hardymu, Gwenno Williamsové, KrystianMorga

nové a Rhodrimu Harriesovi – kteří vzali všechny ingredience pro tuto knihu

a „uvařili“ z nich dílo, které máte před sebou;

Všem instruktorům ThinkBuzan, kteří i teď, když čtete tyto řádky, po celém světě

vyučují a rozšiřují informace, o nichž se již brzy také dozvíte;

Henrymu Toiovi, školiteli myšlenkových map, který v roce 2007 pomohl vytvořit

největší myšlenkovou mapu na světě a který mi za ta léta poskytl mnoho cenných

náhledů a pomoci při práci na Nejdůležitějším grafu i této knize;

Leonardu da Vincimu, který mi otevřel oči, abych mohl spatřit nekonečnou sílu

představivosti a asociací;

A nakonec týmu světového šampionátu v pamatování, včetně Phila Chamberse

a Chrise Daye, a všem šampionům, velmistrům, účastníkům a rozhodčím, kteří

principy nejdůležitějšího grafu úžasně uplatňují každý rok na školních, oblastích,

národních a světových šampionátech.

Předmluva

Bill Jarrard, Mindwerx International

Když jsem byl v pubertě, otec mi často citoval moudra jako „Máš jenom jednupří

ležitost udělat první dojem, tak ji nepromarni,“ nebo – to když jsem během školních

prázdnin chodil na brigády – „Zjisti, co funguje, a vytrvej,“ a „Neboj se vyčnívat“.

Poprvé jsem řečnickou soutěž vyhrál v Klubu optimistů, když mi bylo čtrnáct, a už

tehdy mě silně oslovila stará rada „řekni jim, co se jim chystáš říct, pak jim to řekni

a pak jim řekni, cos jim řekl“, kterou mi moji učitelé dali.

Pracovní zkušenosti, které mi nakonec umožnily stát se výkonným ředitelem, jsem

získával v mnoha zemích a oborech a měl jsem příležitost učit se od řady mentorů,

kteří se se mnou podělili o své strategie, jak dosáhnout úspěchu. Byly to například

rady „snaž se vidět věci jako celek, ale nezapomínej, že na drobnostech záleží“,

„poskytni jim skvělou službu a skonči tak, aby chtěli slyšet víc“ a „zaměř se na ně

a oni si tě budou zvát stále znovu“.

Všechny tyto rady mi posledních pětačtyřicet let sloužily výborně, ale teprve před

několika lety jsem si uvědomil, že se každá z nich týká jedné nebo více zásad, ze

kterých vychází Myšlenkový graf – ten Nejdůležitější graf na světě.

Na den, kdy se tak stalo, si pamatuju přesně. S Jennifer jsme pořádali přednášku

Tonyho Buzana pro skupinu asi 120 profesionálních řečníků na setkání Národní

asociace australských řečníků. Bylo to teprve podruhé, co jsme Tonyho pozvali na

australské turné, proto jsme se ještě navzájem neznali tak jako teď.

Tonyho přednáška začala dobře, ale asi po pěti minutách bylo jasné, že publikum

čeká na něco extra speciálního a Tony, který si toho všiml, se ke mně otočil a tiše

řekl: „Udělám Nejdůležitější graf na světě.“ Začal slovním paměťovým testem

a poté jej pomocí Nejdůležitějšího grafu rozebral a vysvětlil efekt primárnosti,

konce, Von Restorffové a všechny další paměťové principy, které graf zahrnuje.

Brzy bylo zřejmé, že publikum složené z profesionálních řečníků si užívá to „něco

extra“, po čem toužilo. Hltali každé slovo, moc dobře si uvědomovali, že principy

16 Myšlenkový graf

paměti a pamatování, o kterých Tony mluví, z nich mohou udělat ještě úspěšnější

řečníky. S radostí jsem sledoval, jak Tony potvrzoval, že opravdu je jedním znejlep

ších řečníků na světě, ale ještě větší radost jsem měl z toho, že jsem sám konečně

plně pochopil sílu Nejdůležitějšího grafu a mohl se o ni podělit s ostatními.

O deset let později a jen pár hodin poté, co jsem si prohlédl první pracovní verzi této

knihy, mě Tony požádal, abych mu řekl, co si o ní myslím. Seděli jsme v hale jeho

hotelu s výhledem na přístav v Sydney, kde celý den se svou kolegyní JenniferGod

dardovou pracovali, a já odpověděl okamžitě – řekl jsem mu, že mi jeho knihapři

padá velmi důležitá.

Už z pouhého obsahu a prvních asi šedesáti stránek, které tehdy měl, bylo zjevné, že

Tony zaznamenal něco zásadního, a teď, když už je kniha hotová, musím říct, že

předčila má očekávání. Jsem si jist, že výrazně ovlivní každého, kdo si ji přečte.

Grafy byly vždy důležitým nástrojem vytváření hodnoty. Každá firma monitoruje

svůj úspěch pomocí celé řady grafů a diagramů, lékaři grafy pečlivě studují před

pacientovou operací i po ní a kdokoli, kdo se v něčem chce zlepšit, si nakonecsesta

ví diagram zobrazující pokrok. Pro úspěch jsou grafy a diagramy nezbytné aNejdů

ležitější graf na světě je, co se týče úspěchu, tím hlavním grafem.

Z Nejdůležitějšího grafu vychází tolik důležitého – opravdu se dá říci, žepředstavu

je tajemství úspěchu. Představuje nám paměť a to, jak funguje, a jakmile jej plně

pochopíte, umožní vám dosáhnout úspěchu v mnoha ohledech. V tomto jednodu

chém grafu je shrnuta Tonyho raná práce v oblasti pamatování a jeho chápání

paměťových principů včetně primárnosti, konce, efektu Von Restorffové, opakování

a celistvosti – a to vše pod vlivem asociací a představivosti.

A je to právě jednoduchost, co mu dodává největší sílu – sílu pomáhat ostatnímdo

sáhnout úspěchu.

Nejdůležitější graf vám nabízí vše, co potřebujete pro úžasnou prezentaci, působivámar

ketingová poselství, získávání klientů, podpory a finančních darů pro svůj projekt,kari

érní postup, vše pro to, abyste získali práci svých snů, stali se nejlepším prodejcem,re

spektovaným vůdcem, lepším učitelem, instruktorem nebo trenérem, a mnohé další.

Nejdůležitější graf vám také ukáže, jak se učíte a proč vám to někdy nejde tak rychle nebo

tak dobře, jak byste chtěli, a také vám řekne, co dělat, aby vám učení šlo lépe.UplatňováPředmluva 17

ním paměťových principů, které jsou v Nejdůležitějším grafu na světě tak elegantnědemonstrovány, se naučíte se učit: budete umět pojmout více informací, lépe jim rozumět

a vybavovat si je, ale hlavně je lépe využívat pro vlastní jedinečné nápady. Graf vámdokonce ukáže, jak svou rozvíjející se genialitu lépe a přesvědčivěji prokázat.

Nejdůležitější graf také propojuje paměť a tvořivost, která je dnes důležitá prokaždého. Já sám se zaměřuji na to, abych druhým pomáhal myslet kreativněji, řešit

problémy, zlepšovat procesy, vyvíjet nové postupy, produkty a služby a zkrátka být

úspěšnější. Kreativita znamená dívat se na svět jinak, z nových a měnících sepohledů, a když pochopíme, jak funguje paměť, uvidíme spojitosti lépe, rychleji adynamičtěji – a to je známka tvořivosti.

Nejdůležitější graf vysvětluje, jak ti nejúspěšnější lidé dosáhli toho, čeho dosáhli.

Vezměte si například efekt primárnosti – lidé si lépe pamatují to, co slyší nebo vidí

jako první. Malcolm Gladwell se tomuto principu věnuje ve své knize Mžik(BizBooks, 2015) a můj otec to podobně jako mnoho lidí před ním i po něm vystihl

jednoduchou větou o významu prvního dojmu.

Nebo efekt konce týkající se informací, které slyšíme nebo vidíme naposled.Všichni si pamatujeme poslední schůzku, na které jsme byli, poslední večírek, kterého

jsme se zúčastnili, posledního člověka, se kterým jsme se setkali, takže rada

„skončete tak, aby chtěli slyšet víc“ dokonale dává smysl. Jaká je vzpomínka, kterou

ve druhých zanecháváte?

Hedwig Von Restorffová

2

při výzkumu paměti objevila efekt týkající se lepšího

zapamatování věcí, které se něčím liší, které vyčnívají nebo jsou nějak zvýrazněny.

Takže i otcova rada „Neboj se vyčnívat“ vlastně vychází z receptu na úspěch podle

Nejdůležitějšího grafu. Nejlépe to asi vystihl Salvador Dalí: „Život je příliš krátký

na to, aby si vás nikdo nevšiml.“

Opakovat v přednášce, eseji, článku nebo knize klíčové motivy nebo fakta je dobře

známým a základním způsobem, jak je publiku vrýt do paměti. Chcete-li něcozměnit, opakování je nutnost. Jak mi před mnoha lety řekl jeden můj mentor: „Aby tě

slyšeli, musíš jim to říct jednadvacetkrát, a aby si z toho udělali návyk, musí to

jednadvacetkrát zopakovat.“ Z tohoto principu vychází krédo řečníků „řekněte jim,

co jim chcete říct, pak jim to řekněte a pak jim řekněte, co jste jim řekli“. 2 Von Restorff, Hedwig (1933), „Über die Wirkung von Bereichsbildungen im Spurenfeld“, Psychologie

Forschung, 18, str. 299–342.


18 Myšlenkový graf

Celistvost částečně spočívá v pochopení celku s využitím schopnosti mozku vyplnit

„mezery“ v přednesených informacích. To nám v oblasti teorie paměti umožňuje

vidět a propojit si „kousky“ informací a vyvodit z nich celkový obrázek. Jak ale

Nejdůležitější graf vysvětluje, může to také vést k vytváření nepravých vzpomínek.

Celé Tonyho dílo, takže i kniha Myšlenkový graf věnovaná Nejdůležitějšímu grafu

na světě, ukazuje, že asociace a představivost jsou klíčovými paměťovými principy,

které téměř přebíjejí ostatní zásady. Jsou založeny na výzkumu mozku a Tonyho

studiích fungování mysli. V této knize jsou všechny principy, o kterých se již tolik

let mluví, předkládány v jediném a snadno pochopitelném diagramu.

Myšlenkový graf také vysvětluje a dále rozvíjí mnohá Tonyho dříve vydaná díla.

Ukáže vám, že z něj vychází i jeho nejznámější výtvor, myšlenkové mapy, který

dnes využívá odhadem 250 milionů lidí po celém světě.

Myšlenkové mapy Tony vyvinul právě díky studiu paměti. Primárnost myšlenkové

mapy spočívá v jejím centrálním obrázku, který vidíte jako první. Díky závěru se

vám vryjí do paměti a jejich větve ukazují všechny podrobnosti, které si potřebujete

zapamatovat.

Myšlenkové mapy pěkně plynou, v jejich struktuře jsou integrovány asociace ipřed

stavivost, opakují důležité body pomocí například pomocí obrázků, barev nebozna

ků. A propojení klíčových slov a obrázků pomáhá tvůrci i tomu, kdo se na mapu

dívá, vyplnit mezery a uvědomit si celek.

Kniha Myšlenkový graf nádherně vysvětluje, proč jsou myšlenkové mapynejúčinněj

ším dostupným nástrojem pro uspořádání myšlenek a zlepšení paměti, a ukáže vám,

jak dosáhnout většího úspěchu ve všech oblastech života. Tony tak udělal lidstvu další

velkou službu – dal nám nejen myšlenkovou mapu, ale také Nejdůležitější graf.

Myšlenkový graf je kniha, kterou si musíte přečíst – pokud tedy chcete být úspěšnější.

Bill Jarrard

ředitel společnosti Mindwerx International

Queensland, Austrálie

leden 2012


Vznik knihy

Během svých univerzitních studií na začátku 60. let jsem se začal zajímat

o psychologii a zejména o psychologii paměti. Tehdy se od studentů očekávalo, že

se studijní látku naučíme nazpaměť a poté ji ze sebe během zkoušek vychrlíme.

Praktické uplatnění se vůbec nebralo v potaz.

Obzvlášť mě zaujala práce Hermanna Ebbinghause a Hedwigy Von Restorffové,

takže jsem o ní začal přednášet studentům prvního ročníku v Úvodu do psychologie.

Jednoho dne jsem přišel do hodiny, kde jsem měl přednášet na téma „Vybavování si

informací během učení“. Měl jsem připravené klasické poznámky, lineární,mluve

né a monotónní. Spustil jsem:

„Dobré ráno. Dnes si povíme něco o zajímavém tématu vybavování si informací

během učení a budeme se věnovat šesti hlavním faktorům v rámci této oblastipsy

chologie paměti. Prvním je tak zvaný efekt primárnosti, který spočívá v tom, že za

normálních okolností si lidský mozek během učení nejlépe pamatuje informace,kte

ré se dozví jako první. Rozumíme? Pro jistotu to zopakuju...“

A tak jsem drmolil a hustil informace do chudáků studentů, kteří si poslušně arobo

ticky zapisovali slovo od slova, svým vlastním monotónním způsobem, a všechny

nás to dost nudilo.

Najednou jsem si zničehonic uvědomil něco, co mi změnilo život. Došlo mi, že

učím své studenty o paměti a vybavování si informací způsobem, který je jakoděla

ný pro to, aby vše, co jim o paměti řeknu, zapomněli.

Po přednášce jsem významně přehodnotil své myšlení. Uvědomil jsem si, že moje

vlastní výuka je diametrálně odlišná od toho, jak by to podle principů paměti, které

jsem učil, mělo vypadat.

„Prostředek“, který jsem používal, byl naprostým protikladem mého „sdělení“. Můj

prostředek dokonale pomáhal zapomenout.


20 Myšlenkový graf

Co jsem tedy udělal? Začal jsem v přednáškách uplatňovat principy grafuvybavo

vání si informací během učení. K mé radosti to studenty začalo mnohem více bavit,

a co víc, začalo to mnohem víc bavit i mě.

Dalším krokem na téhle vzrušující cestě bylo vzít graf v potaz při analýze mých

vlastních poznámek.

Zjistil jsem, že stejně jako u přednášek, i moje metoda psaní poznámek naprosto

odporovala principům paměti, učení a vybavování si informací. V důsledku tohoto

uvědomění se graf pro vybavování si informací při učení časem stal oporou prový

voj myšlenkových map.

Na svých cestách po světě jsem se posluchačů ptal, s čím má jejich mozek největší

problém. Bez ohledu na stáří zpovídaných osob nebo zemi se jako dva hlavnípro

blémy ukázala paměť a soustředění – ale hlavně ta paměť.

Bylo jedno, zda jsem se zeptal deseti nebo deseti tisíců lidí. Na otázku „Kdo má

problém s pamětí?“ zvedli ruku téměř všichni.

Souběžně s tím, o čem teď píšu, jsem se také věnoval šachům a jiným duševním

sportům. Jednoho dne jsem došel prozření.

Došlo mi, že po celém světě existují soutěže téměř v jakékoli disciplíně – ve fotbalu,

badmintonu, dámě, šachách, jízdě, běhu, skoku, vzpírání, přetahování, blechách, jezení

hamburgerů, růstu nehtů. Cokoli vás napadne, má své vlastní mistrovství světa.

Kromě té nejdůležitější kognitivní funkce na světě – paměti!

Jak absurdní! Nejdůležitější funkce mozku – paměť – byla takhle opomenuta.Roz

hodl jsem se, že z ní udělám světový duševní sport.

Nakonec jsem v roce 1991 v Londýně spolu s šachovým velmistrem a nositelem

Řádu britského impéria Raymondem Keenem založil světový šampionát vpamato

vání, který je od základu inspirován Nejdůležitějším grafem na světě.

Za ta léta jsem pracoval se Světovou radou paměťového sportu, kterou jsme založili,

na tom, abychom pamatování zařadili mezi duševní sporty, jak si zaslouží, a uvedli

jsme celou řadu mezinárodních, národních a oblastních soutěží.


Vznik knihy 21

Po přečtení této knihy porozumíte velkoleposti a významu paměti. A srdečně vás

zveme, abyste se zapojili do národních a oblastních soutěží, jakož i do světového

šampionátu v pamatování.

Jak se z myšlenkových map stával globální fenomén, graf vybavování si informací

během učení a jeho uplatnění nabývaly na významu. Došlo mi, že co se týčelidské

ho mozku, rozvoje jeho potenciálu a péče o něj, opravdu se jedná o „Nejdůležitější

graf na světě“.

Kniha, kterou teď máte v rukou, je výsledkem padesáti let výzkumu, vývoje, mých

přednášek a korespondence se stovkami tisíc lidí z celého světa.

Věřím, že bude mít na váš život stejně pozitivní dopad, jako měla na můj.

Tony Buzan

leden 2012



ČÁST PRVNÍ

POCHOPENÍ

GRAFU



1

Úvod:

Počátek dobrodružství,

které vám změní život Doba, ve které žijeme V jaké době si myslíte, že se právě nacházíme? Na tuto otázku vám možná pomůže odpovědět skutečnost, že podle tradičního mínění po domorodé, původní a lokální kultuře je jako první „revoluce mysli“ chápána zemědělská revoluce,která začala před pěti až deseti tisíci lety.

V té době lidé přemýšleli primárně zemědělsky.

Děti se učily, jak být manuálními pracovníky v zemědělství.

Před pár stoletími byla zemědělská revoluce nahrazenaprůmyslovou revolucí.

V tomto období lidé přemýšleli zejména průmyslově.

Děti se opět učily, jak být manuálními pracovníky, tentokrát

v průmyslově-armádním komplexu.

Vezmete-li v potaz výše zmíněné, v jaké době si myslíte, že žijeme teď?

Svou odpověď napište sem:


26 Myšlenkový graf

Lidé obvykle odpovídají takto:

• Informační

• Technologická

• Počítačová

• Digitální

• Poslední

Pokud se nacházíme v informační, technologické nebo počítačové době,pravděpodobně přemýšlíme informačně a technologicky a děti se učí, jak být informačními

techniky. Je-li taková naše doba, tento způsob myšlení a vzdělávání se pro ni hodí.

Pokud si ale pouze myslíme, že žijeme v takové době, ale ona je ve skutečnosti jiná,

takovéto myšlení a vzdělávání je nevhodné.

Celých 90 % lidí je přesvědčeno, že v takové době žijeme, a proto je způsob myšlení

po celém světě zejména informační/technologický.

My ale nežijeme v informační době.

Informační doba nám dala mnoho skvělých darů, včetně televize, počítačů, nových

lékařských nástrojů a internetu. Také nám však poskytla největší příčinu globálního

stresu, jakou jsme kdy zažili: přehlcení informacemi.

Aby se lidský mozek s přehlcením informacemi vyrovnal, vymyslel si další revoluci

mysli: dobu znalostí. V době znalostí byly informace seřazovány do smysluplných

celků, aby bylo možné jejich stále rostoucí záplavu nějak uchopit a zpracovat.Vznikly nové koncepty, jako například „řízení znalostí“, a v národních i mezinárodních

firmách byly vytvořeny pozice „manažerů znalostí“ či dokonce „ředitelů řízeníznalost í“.

Povšimněme si, že každá doba, která je nahrazena nějakou další, s námi zůstává.

Zemědělská, průmyslová a informační doba jsou – a vždy budou – součástí naší

společnosti.

V době znalostí jsme přemýšleli znalostně.

Děti se učily, jak se stát pracovníky se znalostmi.

Úvod: Počátek dobrodružství, které vám změní život 27

V Singapuru se nedávno sešlo několik ředitelů řízení znalostí, kteří se shodli, žeří

zení znalostí nefunguje tak, jak se očekávalo a doufalo. Proč?

Protože existuje něco mnohem důležitějšího, o co je třeba se starat, než znalosti.

Napište, co si myslíte, že je mnohem důležitější:

Mezi nejčastější odpovědi patří:

• Čas

• Ostatní lidé

• Peníze

• Prostředí

• Děti

Já říkám, že mnohem důležitější než řídit znalosti samotné je řídit to, co řídí je.

A co že to řídí znalosti?

Přece mozek!

Mozek spravuje znalosti pomocí rozumu. Vstupujeme tedy nyní do rozumové doby.

Tuto skutečnost jsme potvrdili v roce 2009 na 14. mezinárodní konferenci omyšle

ní, které se účastnil malajský ministr školství, profesoři Edward de Bono a Howard

Gardner a další dva tisíce delegátů z celého světa.

V rozumové době (konečně) přemýšlíme rozumově. Myšlenkový graf V této nové nastávající době se děti všech věkových kategorií budou učit (a již s tím začínají), jak se stát rozumovými pracovníky, a to tak, že budou rozvíjet svoumentální gramotnost – zaměří se na kreativitu a inovaci, komunikaci, služby, výuku učení, paměť, etiku, osobní rozvoj, soustředění na přítomnost, využití kognitivních schopností a všechny formy přemýšlení, včetně analytického, strategického,laterálního, kreativního, radiálního a meta-myšlení. Mentální gramotnost se podobá klasické slovní a početní gramotnosti. • Slovní gramotnost znamená pochopení písmenné abecedy, slov a jazyka

a schopnost je náležitě používat. • Početní gramotnost znamená pochopení číselné abecedy a schopnost používat

její nekonečné kombinace. • Mentální gramotnost znamená pochopení abecedy fyzické struktury mozku

a jeho kognitivních a učících se funkcí. Nejdůležitější graf na světě (v této knize i zkráceně jen „Nejdůležitější graf“)obsahuje obrovské množství významných informací, které vám objasní abecedukognitivních, behaviorálních a učících funkcí vašeho mozku. V současné době budeme tedy rozumově přemýšlet o podstatě předchozích změn: • rozumově o znalostech; • rozumově o komunikaci a technologii; • rozumově o zemědělství a prostředí.

Domorodá

1750

1950

1990

2007

Zemědělská

Průmyslová

Informační

Znalostní

Rozumová

Č

A

SO

VÁ OSA


Úvod: Počátek dobrodružství, které vám změní život 29

Je to doba, o které vizionářští utopisté snili od počátku lidské existence.

V této knize naleznete vědecká vysvětlení, která vám objasní důležité prvky aslož

ky toho, co obecně nazýváme pamětí.

Díky tomu budete moci svou paměť chápat, používat a řídit rozumově a tak, aby vám

to přinášelo prospěch.

Nenechte svou (špatnou) paměť, aby vás ovládala – ovládejte vy ji.

Tato kniha, věnovaná Nejdůležitějšímu grafu na světě, je určená k tomu, aby vám

pomohla rozumově přemýšlet o vašem myšlení a aby vám otevřela nové možnosti,

jak řídit vlastní život tak, abyste uskutečnili své sny.

Nově nabyté poznatky můžete uplatnit v nejrůznějších situacích – jako vedoucí

týmu, obchodník, profesionál, člen společnosti nebo rodič.

Vydejte se na cestu!

Na obrázku je graf vybavování si informací během učení, který považuji za„Nejdů

ležitější graf na světě“, protože vás od teď až do konce vašeho života budepodněco

vat k přemýšlení o sobě, o vašem myšlení, chování a osobním rozvoji.

Nejdůležitější graf na světě


30 Myšlenkový graf

Slibuji vám, že se díky němu začnete chovat jinak.

Proč?

• Nabídne vám nový pohled na organizaci času a na ještě důležitější téma –

organizaci sebe sama. Budete moci rozumově ovládat svůj rozum v rozumové

době. • Je základem kreativního myšlení, jednotlivých složek kreativity a kreativních

procesů. Jakmile se s ním důvěrně obeznámíte, získáte vlastní maják pro

rozvoj svého kreativního ducha. • Vychází z něj všechny globální paměťové systémy a známý mnemotechnický

systém pocházející ze starověkého Řecka. Na základě tohoto grafu dosáhli

velmistři paměti svého mistrovství. • Poskytne vám průvodce pro zkoumání a rozvoj vaší sociální inteligence. • Pomůže vám vytvořit si a žít smysluplný, úspěšný a bohatý život. • Pomůže vám být dobrým rodičem. • Je to ten správný recept na jakoukoli komunikaci, včetně prezentací,

komunikace v písemné formě, vyjednávání, koučování a výuky. • Pomůže vám pochopit proces chápání stejně jako proces nepochopení i to, jak

jej přeměnit na pochopení. • Snižuje stres. • Odráží se v něm rytmus vašeho myšlení. • Je to hlavní teoretický základ, na kterém jsem postavil myšlenkové mapy. Když

pochopíte tento graf, budete chápat také to, proč myšlenkové mapy fungují,

a tím pádem uvidíte rozmanitost situací, při kterých je můžete uplatnit. Test: Dokažte to sami sobě Kromě výše uvedeného je tento graf také výsledkem testu paměti, který si za chvíli můžete udělat. Přesně předpovídá, co bude váš mozek během testu dělat. A když dokáže předpovědět tohle, zvládne předpovědět také vaše rozumové chování a umožní vám jej ovládat k vlastnímu užitku. V následujícím paměťovém testu dostanete seznam slov. Každé slovo si budete moci přečíst jen jednou a vaším úkolem je zapamatovat si, co zvládnete. Test je navržen tak, aby byl seznam příliš dlouhý pro zapamatování všech slov (pokud tedy nejste velmistrem paměti). Takže si nemusíte dělat starosti, když nedosáhnete maximálního Toto je pouze náhled elektronické knihy.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist