načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Myšlenkové mapy pro děti - Efektivní učení - Tony Buzan

Myšlenkové mapy pro děti - Efektivní učení

Elektronická kniha: Myšlenkové mapy pro děti
Autor: Tony Buzan
Podnázev: Efektivní učení

- Měli jste za to, že základy vzdělání tvoří jen čtení, psaní a počítání? Ve skutečnosti k nim patří i čtvrtá dovednost – opakování. Otravují vás rodiče s učením a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5%hodnoceni - 84.5% 100%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » BIZBOOKS
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 128
Rozměr: 23 cm
Úprava: vi, 121 stran: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Mind maps for kids
Spolupracovali: překlad Zdeněk Mužík
Skupina třídění: Vyšší duševní procesy
Literatura pro děti a mládež (naučná)
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, BizBooks, 2014
ISBN: 978-80-265-0263-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Další příručka pro děti od sedmi do čtrnácti let vysvětluje, jak tvořivě nakládat s informacemi a vytvářet přehledné myšlenkové mapy. Myšlenkové mapy jsou moderní a efektivní pomůckou pro zaznamenávání myšlenek, zapisování poznámek a organizaci informací všeho druhu. Usnadňují učení a zapamatování a mohou žákům i studentům výrazně pomoci při studiu. Příručka v úvodu představuje formu myšlenkových map, způsoby tvorby a seznamuje s možnostmi jejich využití. Hlavní část tvoří tipy k tvorbě myšlenkových map k jednotlivým školním předmětům, které žáci mohou využít při psaní domácích úkolů, esejí, tvorbě referátů, přípravě prezentací apod. Závěr příručky je věnován využití myšlenkových map pro zábavu (plánování večírku).

Popis nakladatele

Měli jste za to, že základy vzdělání tvoří jen čtení, psaní a počítání? Ve skutečnosti k nim patří i čtvrtá dovednost – opakování. Otravují vás rodiče s učením a zkouškami (a s účty za mobilní telefon a úklidem vašeho pokoje)? Učitelé to dělají také a dokážou vám opravdu zamotat hlavu. Naše mozky však milují barvy, vzrušení, různorodost, energii, pohyb – všechno, co černobílé řádky poznámek pro opakování nenabízejí. Zkuste tedy použít myšlenkové mapy, díky kterým bude učení tisíckrát zajímavější a nekonečně snazší.

Myšlenkové mapy může používat každý a vše, co potřebujete, je papír, fixy a vlastní MOZEK! Budete pracovat chytřeji, namísto usilovněji. Když pracujete chytřeji, můžete si dovolit více přestávek, zapomenout na stres, více se bavit se svými přáteli, a navíc dostávat mnohem lepší známky.

Zamyslete se nad tím, kolik hodin jste strávili studiem:
• matematiky,
• jazyků a literatury,
• přírodopisu, zeměpisu a dějepisu?

TISÍCE!
ALE...

Kolik hodin jste strávili nad těmito tématy:
• paměť,
• zapisování poznámek,
• tvůrčí schopnosti,
• schopnosti vašeho mozku,
• k čemu dochází v paměti poté, co se něco naučíte,
• techniky opakování,
• techniky pro zvládnutí zkoušek?

ŽÁDNÉ!

S myšlenkovými mapami procvičíte svůj mozek a učení budete zvládat efektivně a s radostí.

(efektivní učení)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tony Buzan - další tituly autora:
Myšlenkové mapy -- Probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život Myšlenkové mapy
Myšlenkové mapy pro děti -- Rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole Myšlenkové mapy pro děti
Mentální mapování Mentální mapování
 (e-book)
Myšlenkové mapy Myšlenkové mapy
 (e-book)
Myšlenkové mapy pro děti Myšlenkové mapy pro děti
Myšlenkové mapy pro děti - Využívej svou paměť a koncentraci na maximum Myšlenkové mapy pro děti
 
K elektronické knize "Myšlenkové mapy pro děti - Efektivní učení" doporučujeme také:
 (e-book)
Husitská epopej I -- Za časů krále Václava IV. Husitská epopej I
 (e-book)
Myšlenkové mapy v byznysu Myšlenkové mapy v byznysu
 (e-book)
Recyklované pohádky Recyklované pohádky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Tony Buzan

a Jo Godfrey Wood

BizBooks

Brno

2014

Efektivní

učení

Myšlenkové

mapy

®

pro děti


Myšlenkové mapy pro děti

Efektivní učení

Tony Buzan

Překlad: Zdeněk Mužík

Odpovědná redaktorka: Martina Skovajsová

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Originally published in the English language by HarperCollins Publishers Ltd. under the title Mind Maps

for Kids: Study Skills

© Tony Buzan, 2004

Translation © Zdeněk Mužík, 2014

Objednávky knih:

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-265-0263-0

Informace o knihách z nakladatelství BizBooks:

www.bizbooks.cz

www.facebook.com/NakladatelstviBizBooks

www.twitter.com/BizBooks_knihy

Vydalo nakladatelství BizBooks v Brně roku 2014 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem

Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 18 685.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu

vydavatele.

1. vydání


Věnování

Tato kniha je věnována všem dětem, které sní o tom, že budou mít samé jedničky, vědí,

že to dokážou, ale nemohou přijít na ten správný způsob, jak dopřát rozlet své úžasné

mysli a bezmezné kreativitě. V této knize naleznete ten správný návod, který vám pomůže

všechny ty sny uskutečnit.

Poděkování

Vřelé díky všem dětem z projektu „Master Mind Mapper“, které mi s touto knihou pomáhaly:

Edmundovi Trevelyanu-Johnsonovi a Alexanderu Keeneovi, kteří využili myšlenkové mapy

k tomu, aby se dostali na svou vysněnou školu; dětem z Beechwood School ve Slough, které

pomocí myšlenkových map prokázaly svůj talent; dětem z Berryhill School ve Skotsku za

jejich úžasné myšlenkové mapy; dětem z Willow Run School v Detroitu; dětem z Learning and

Thinking Schools v Singapuru; dětem ze Seabrook Primary School v Austrálii – a všem ostatním

dětem podílejícím se na projektu kdekoli na světě, se kterými jsem měl to štěstí se setkat.

Zvláštní poděkování patří mému týmu v nakladatelství Thorsons, který měl knihy z řady

Myšlenkové mapy pro děti na starosti: Carol Tonkinsonové, vedoucí redaktorce; Susanně

Abbottové, redaktorce; Natashe Taithové, grafičce; Sonie Dobiové, autorce obálky;

Nicole Linhardtové, která řídila výrobu; Liz Dawsonové, marketingové manažerce; Lauře

Scaramellaové, ředitelce odboru zahraničních autorských práv a ředitelce Belindě Budgeové.

Zvláštní díky patří také Jo Godfreymu Woodovi, spoluautorovi, a Stephanie Stricklandové,

ilustrátorce, kteří pomohli ke zrodu knihy svými vynikajícími texty a ilustracemi; Jenny

Avissové, ředitelce Wetherby Schools, za to, jak všechny povzbuzovala k tvorbě myšlenkových

map; Helen Evansové za její editorské rady a Caroline Shottové, manažerce mé literární kariéry,

jejíž energie a zápal pro věc mě neustále ohromují.

Nakonec bych velice rád poděkoval svému domácímu týmu, který měl knihu na starosti: Lesley

Biasové za její „létající prsty“; Vandě Northové za to, že seznámila děti po celém světě s

kouzelným světem myšlenkových map; svému bratrovi, profesoru Barrymu Buzanovi, za jeho

několik desetiletí trvající podporu mé osoby a mého konceptu myšlenkových map; a své matce

Jean Buzanové, která vždy povzbuzovala toto dospělé dítě hrající si s myšlenkovými mapami.


Obsah

Dopis od Tonyho vi

Kapitola první – Připravte se na opakování 2

Opakování? Co to je? 4 Vím, že to vím! 5 Zapojte svůj mozek pořádně do práce 6 Princip pětinásobného opakování 7 Spřátelte se s pravým mozkem 10 Správné opakování vyžaduje pravou polovinu mozku 11 Připraveni na opakování! 15 Žhavý námět na myšlenkovou mapu 19

Kapitola druhá – Naučte se dělat dokonalé

myšlenkové mapy 22 Sedm kroků k úspěchu u zkoušky 26 Vybaveni a připraveni 28 Používejte pomocnou mapku pro tvorbu myšlenkových map 29 Učte se kreslením 32 Vzhůru za úspěchy s myšlenkovými mapami 33

Kapitola třetí – Vypořádejte se s tím! 34

Plnou parou vpřed 37 Motivace k používání myšlenkových map 38 Studujte z různých zdrojů! 43 Odpočinek 44 Choďte ven a hýbejte se 45 Malá odměna za každý úspěch! 46 Jak dlouho pracovat? 46 Poznejte sami sebe! 46 Vybudujte si sebedůvěru 48

Kapitola čtvrtá – Myšlenkové mapy v akci 50

Jak myslíte, že budou myšlenkové mapy fungovat u vás? 52

Využijte myšlenkové mapy vlastním způsobem! 53

Myšlenkové mapy pro rodný jazyk 56

Prázdný dům 58

Myšlenkové mapy v matematice 62

Geometrická tělesa 63

Průzkum dopravní špičky 66

Myšlenkové mapy v přírodopise 68

Životní cykly 69

Vratné a nevratné změny 72

Myšlenkové mapy v dějepise 74

Alžběta I. a Armada 76

Egypťané a Tutanchamon 80

Myšlenkové mapy v zeměpise 82

Sopečná činnost 84

Myšlenkové mapy pro cizí jazyky 86

Scénka nakupování 88

Myšlenkové mapy v občanské nauce 90

Recyklace odpadu 92

Kapitola pátá – Nenechte se tím zdeptat! 96

Neduste to v sobě 99

Čas na čmárání 99

Uvolňovací techniky pro duševní sportovce 100

Kapitola šestá – Zkoušky: s chutí do boje! 106

Taktika pro zkoušky 109

Nejprve čtěte, potom pište 109

Vyzrajte na to s myšlenkovými mapami 111

Napište to správně 111

Zkontrolujte své odpovědi 112

Odpočívejte 113

Kapitola sedmá – Byla to hračka! 114

Večírek v tropickém stylu 116

Další zdroje 120


Obsah

Dopis od Tonyho vi

Kapitola první – Připravte se na opakování 2

Opakování? Co to je? 4 Vím, že to vím! 5 Zapojte svůj mozek pořádně do práce 6 Princip pětinásobného opakování 7 Spřátelte se s pravým mozkem 10 Správné opakování vyžaduje pravou polovinu mozku 11 Připraveni na opakování! 15 Žhavý námět na myšlenkovou mapu 19

Kapitola druhá – Naučte se dělat dokonalé

myšlenkové mapy 22 Sedm kroků k úspěchu u zkoušky 26 Vybaveni a připraveni 28 Používejte pomocnou mapku pro tvorbu myšlenkových map 29 Učte se kreslením 32 Vzhůru za úspěchy s myšlenkovými mapami 33

Kapitola třetí – Vypořádejte se s tím! 34

Plnou parou vpřed 37 Motivace k používání myšlenkových map 38 Studujte z různých zdrojů! 43 Odpočinek 44 Choďte ven a hýbejte se 45 Malá odměna za každý úspěch! 46 Jak dlouho pracovat? 46 Poznejte sami sebe! 46 Vybudujte si sebedůvěru 48

Kapitola čtvrtá – Myšlenkové mapy v akci 50

Jak myslíte, že budou myšlenkové mapy fungovat u vás? 52

Využijte myšlenkové mapy vlastním způsobem! 53

Myšlenkové mapy pro rodný jazyk 56

Prázdný dům 58

Myšlenkové mapy v matematice 62

Geometrická tělesa 63

Průzkum dopravní špičky 66

Myšlenkové mapy v přírodopise 68

Životní cykly 69

Vratné a nevratné změny 72

Myšlenkové mapy v dějepise 74

Alžběta I. a Armada 76

Egypťané a Tutanchamon 80

Myšlenkové mapy v zeměpise 82

Sopečná činnost 84

Myšlenkové mapy pro cizí jazyky 86

Scénka nakupování 88

Myšlenkové mapy v občanské nauce 90

Recyklace odpadu 92

Kapitola pátá – Nenechte se tím zdeptat! 96

Neduste to v sobě 99

Čas na čmárání 99

Uvolňovací techniky pro duševní sportovce 100

Kapitola šestá – Zkoušky: s chutí do boje! 106

Taktika pro zkoušky 109

Nejprve čtěte, potom pište 109

Vyzrajte na to s myšlenkovými mapami 111

Napište to správně 111

Zkontrolujte své odpovědi 112

Odpočívejte 113

Kapitola sedmá – Byla to hračka! 114

Večírek v tropickém stylu 116

Další zdroje 120


vi

Měli jste za to, že základy vzdělání tvoří jen čtení, psaní a počítání? Ve skutečnosti k nim patří i čtvrtá dovednost – opakování. Otravují vás rodiče s učením a zkouškami (a s účty za mobilní telefon a úklidem vašeho pokoje)? Učitelé to dělají také a dokážou vám opravdu zamotat hlavu – já o tom něco vím. Býval jsem ze zkoušek vždy nervózní. Věděl jsem, že je MUSÍM udělat, ale měl jsem strach, protože to vypadalo, že se má paměť vždy zasekne, když si má udržet spoustu znalostí. Nerad jsem si dělal poznámky, a co bylo ještě horší, nerad jsem je znovu četl, když už jsem si nějaké udělal (často jsem zapomněl, co vlastně znamenají!). K dovršení všeho jsem si říkal, že se snad utopím v množství nejrůznějších témat, která jsem si měl opakovat. Stručně řečeno, nenáviděl jsem opakování, zkoušky a pocit, že si lidé budou myslet, že jsem budižkničemu, když si nepovedu dobře. Pak jsem si položil několik otázek (zkuste si je položit i vy). Kolik hodin jsem strávil studiem: matematiky, jazyků a literatury, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu?

TISÍCE!

ALE...

Dopis od

y

y

y

vii

Kolik hodin jsem strávil nad těmito tématy:

paměť

zapisování poznámek

tvůrčí schopnosti,

schopnosti mého mozku,

k čemu dochází v paměti poté, co se něco naučím,

techniky opakování,

techniky pro zvládnutí zkoušek?

ŽÁDNÉ!

A tak jsem začal studovat naše báječné mozky a zjistil, že milují barvy, vzrušení,

různorodost, energii, pohyb – všechno, co černobílé řádky poznámek pro opakování

NENABÍZEJÍ. Čím více dokážeme vzbudit zájem svého mozku o nějaké téma, tím snáze

jej přimějeme, aby se jeho kolečka roztočila v nadějném očekávání a informace je

najednou uvnitř a zůstane tam. HOTOVO!

Jste-li stejní jako já a vymýšlíte si všechny možné výmluvy, abyste si NEMUSELI opa

kovat, zkuste využít můj vynález, myšlenkovou mapu, díky které bude učení tisíckrát

zajímavější a nekonečně snazší. Může ji používat každý a vše, co potřebujete, je papír,

fixy a vlastní MOZEK! Budete pracovat chytřeji namísto usilovněji. Když pracujete

chytřeji, můžete si dovolit více přestávek, zapomenout na stres, více se bavit se svými

přáteli, A NAVÍC dostávat mnohem lepší známky.

Tak na co čekáme? Do toho!

Tony Buzan

vii

Tonyho

y

y

y

y

y

y

y


vi

Měli jste za to, že základy vzdělání tvoří jen čtení, psaní a počítání? Ve skutečnosti k nim patří i čtvrtá dovednost – opakování. Otravují vás rodiče s učením a zkouškami (a s účty za mobilní telefon a úklidem vašeho pokoje)? Učitelé to dělají také a dokážou vám opravdu zamotat hlavu – já o tom něco vím. Býval jsem ze zkoušek vždy nervózní. Věděl jsem, že je MUSÍM udělat, ale měl jsem strach, protože to vypadalo, že se má paměť vždy zasekne, když si má udržet spoustu znalostí. Nerad jsem si dělal poznámky, a co bylo ještě horší, nerad jsem je znovu četl, když už jsem si nějaké udělal (často jsem zapomněl, co vlastně znamenají!). K dovršení všeho jsem si říkal, že se snad utopím v množství nejrůznějších témat, která jsem si měl opakovat. Stručně řečeno, nenáviděl jsem opakování, zkoušky a pocit, že si lidé budou myslet, že jsem budižkničemu, když si nepovedu dobře. Pak jsem si položil několik otázek (zkuste si je položit i vy). Kolik hodin jsem strávil studiem: matematiky, jazyků a literatury, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu?

TISÍCE!

ALE...

Dopis od

y

y

y

Kolik hodin jsem strávil nad těmito tématy:

paměť

zapisování poznámek

tvůrčí schopnosti,

schopnosti mého mozku,

k čemu dochází v paměti poté, co se něco naučím,

techniky opakování,

techniky pro zvládnutí zkoušek?

ŽÁDNÉ!

A tak jsem začal studovat naše báječné mozky a zjistil, že milují barvy, vzrušení,

různorodost, energii, pohyb – všechno, co černobílé řádky poznámek pro opakování

NENABÍZEJÍ. Čím více dokážeme vzbudit zájem svého mozku o nějaké téma, tím snáze

jej přimějeme, aby se jeho kolečka roztočila v nadějném očekávání a informace je

najednou uvnitř a zůstane tam. HOTOVO!

Jste-li stejní jako já a vymýšlíte si všechny možné výmluvy, abyste si NEMUSELI opa

kovat, zkuste využít můj vynález, myšlenkovou mapu, díky které bude učení tisíckrát

zajímavější a nekonečně snazší. Může ji používat každý a vše, co potřebujete, je papír,

fixy a vlastní MOZEK! Budete pracovat chytřeji namísto usilovněji. Když pracujete

chytřeji, můžete si dovolit více přestávek, zapomenout na stres, více se bavit se svými

přáteli, A NAVÍC dostávat mnohem lepší známky.

Tak na co čekáme? Do toho!

Tony Buzan

Tonyho

y

y

y

y

y

y

y

1


P ř ipravte

se na

opakování

Myšlenkové mapy pro děti

3

S myšlenkovými mapami zvládnete učení levou zadní –

pomohou vám utřídit a uspořádat vaši práci, lehce zvládnout

zkoušky a získat vynikající výsledky!


P ř ipravte

se na

opakování

Myšlenkové mapy pro děti

3

S myšlenkovými mapami zvládnete učení levou zadní –

pomohou vám utřídit a uspořádat vaši práci, lehce zvládnout

zkoušky a získat vynikající výsledky!


e

e

e

Ahoj! Nečekají na vás náhodou v nepříliš vzdálené budoucnosti nějaké zkoušky? Stalo se z vašeho domova bojiště? Připomínají vám rodiče neodbytně, abyste se učili? Už jste se k opakování dostali? Ano? Ne? Možná? Tak moment! Z koho si děláte legraci? Vzpamatujte se! A pořádně! Můžete namlouvat ostatním, že si látku opakujete, ale VY sami víte, že jste ještě nic neudělali. Začínáte už panikařit? Stala se z učení noční můra, která vám ničí život? Je načase vzpamatovat se a dát se do toho. Vzhůru na opakování! Ach jo! Opakování? Co to je? Nedá se tomu vyhnout. Co tedy vlastně to neblahé slovo ‚opakování‘ znamená? Mluvíme-li o učení se, znamená to ‚vidět znovu‘, podívat se znovu na něco, aby se to váš mozek mohl opakovaně naučit, znovu si to promyslet a zapamatovat. Přestaňte si myslet, že učení je dřina, nepříjemná námaha nad hromadou nudných knih. Nechte svůj mozek, ať si HRAJE! Nechte jej, ať se BAVÍ! Zapamatuje si tak věci snáze. Až pak konečně nastane čas zkoušky, dokážete bez problémů odpovědět na otázky a složíte zkoušky na výbornou !

Připomeňte si denní snění. Všichni to děláme. Možná jste mistr v denním

snění a čeká vás za něj jednička s hvězdičkou. V rozporu s tím, co vám možná

tvrdí učitelé, denní snění není jen zírání do prázdna a není to maření času.

Ve skutečnosti je to úžasná mozková činnost. Když si opakujete látku s pomocí myšlenkových map, váš mozek sní za plného vědomí o všem, čemu se naučil, a pohrává si s tím. To pomáhá zafixovat znalosti v paměti. Myšlenkové mapy nejenže pomáhají mozku při opakování učiva, ale pomohou vám bez problémů zvládnout i zkoušky. Nechce se vám tomu věřit? Je možné, že by to bylo tak jednoduché? Je to pravda! A vy to také dokážete.

4

Myšlenkové mapy pro děti

A

e

Tato kniha vám ukáže, jak si zapamatovat vše, co potřebujete

znát, dobře si to uspořádat, používat správně mozek a dokonce

si opakovat látku a skládat zkoušky s potěšením. Až ji dočtete,

budete se na učení těšit. Navíc se budete těšit na známky,

které si, jak dobře víte, zasloužíte. HOTOVO!

Vím, že to vím!

Měli jste někdy problém si na něco vzpomenout, třeba na jméno herce z nějakého

filmu nebo kdo zpíval tu písničku, která se vám minulé léto tak líbila? Máte to na

jazyku, VÍTE to, jen si to prostě nemůžete vybavit. Stává se nám to všem. Obvykle

na věc, na kterou jste se pokoušeli vzpomenout, najednou přijdete, když donutíte

mozek, aby chvíli přemýšlel o něčem jiném. V běžném životě to nijak zvlášť nevadí

(i když je to hodně nepříjemné), ale když se to stane u zkoušky, je to NOČNÍ MŮRA?

Připravte se na opakování

55


e

e

e

Ahoj! Nečekají na vás náhodou v nepříliš vzdálené budoucnosti nějaké zkoušky? Stalo se z vašeho domova bojiště? Připomínají vám rodiče neodbytně, abyste se učili? Už jste se k opakování dostali? Ano? Ne? Možná? Tak moment! Z koho si děláte legraci? Vzpamatujte se! A pořádně! Můžete namlouvat ostatním, že si látku opakujete, ale VY sami víte, že jste ještě nic neudělali. Začínáte už panikařit? Stala se z učení noční můra, která vám ničí život? Je načase vzpamatovat se a dát se do toho. Vzhůru na opakování! Ach jo! Opakování? Co to je? Nedá se tomu vyhnout. Co tedy vlastně to neblahé slovo ‚opakování‘ znamená? Mluvíme-li o učení se, znamená to ‚vidět znovu‘, podívat se znovu na něco, aby se to váš mozek mohl opakovaně naučit, znovu si to promyslet a zapamatovat. Přestaňte si myslet, že učení je dřina, nepříjemná námaha nad hromadou nudných knih. Nechte svůj mozek, ať si HRAJE! Nechte jej, ať se BAVÍ! Zapamatuje si tak věci snáze. Až pak konečně nastane čas zkoušky, dokážete bez problémů odpovědět na otázky a složíte zkoušky na výbornou !

Připomeňte si denní snění. Všichni to děláme. Možná jste mistr v denním

snění a čeká vás za něj jednička s hvězdičkou. V rozporu s tím, co vám možná

tvrdí učitelé, denní snění není jen zírání do prázdna a není to maření času.

Ve skutečnosti je to úžasná mozková činnost. Když si opakujete látku s pomocí myšlenkových map, váš mozek sní za plného vědomí o všem, čemu se naučil, a pohrává si s tím. To pomáhá zafixovat znalosti v paměti. Myšlenkové mapy nejenže pomáhají mozku při opakování učiva, ale pomohou vám bez problémů zvládnout i zkoušky. Nechce se vám tomu věřit? Je možné, že by to bylo tak jednoduché? Je to pravda! A vy to také dokážete.

4

Myšlenkové mapy pro děti

A

e

Tato kniha vám ukáže, jak si zapamatovat vše, co potřebujete

znát, dobře si to uspořádat, používat správně mozek a dokonce

si opakovat látku a skládat zkoušky s potěšením. Až ji dočtete,

budete se na učení těšit. Navíc se budete těšit na známky,

které si, jak dobře víte, zasloužíte. HOTOVO!

Vím, že to vím!

Měli jste někdy problém si na něco vzpomenout, třeba na jméno herce z nějakého

filmu nebo kdo zpíval tu písničku, která se vám minulé léto tak líbila? Máte to na

jazyku, VÍTE to, jen si to prostě nemůžete vybavit. Stává se nám to všem. Obvykle

na věc, na kterou jste se pokoušeli vzpomenout, najednou přijdete, když donutíte

mozek, aby chvíli přemýšlel o něčem jiném. V běžném životě to nijak zvlášť nevadí

(i když je to hodně nepříjemné), ale když se to stane u zkoušky, je to NOČNÍ MŮRA?

Připravte se na opakování

55


e

Zapojte svůj mozek pořádně do práce Tady je několik otázek (nejsou to TESTOVÉ otázky)... Připomíná vaše paměť síto, které se ucpe, když se přes něj pokoušíte protlačit příliš mnoho věcí najednou? Dělá vám potíže soustředit se? Máte pocit, že se vám mozek zadrhl, když se podíváte na prázdný list papíru u zkoušky (nebo na nějaký z těch nehezkých předtištěných formulářů)? Vypadají vaše poznámky nudně a usínáte u nich? Máte obrovský mentální blok, kdykoli slyšíte slovo ‚opakování‘? Odkládáte učení až na poslední chvíli a pak je provádíte ve stavu čiré hrůzy? NENÁVIDÍTE opakování a DĚSÍTE SE zkoušek? Jste ze zkoušek nervózní? DĚSÍTE SE výsledků, protože víte, že jste zkoušku mohli udělat lépe? Nemějte obavy, jestliže jste na některé nebo dokonce na všechny otázky odpověděli kladně. Nepotřebujete udělat nic jiného, než využít úžasné schopnosti svého mozku a zkoušky budou HRAčkA.

6

Myšlenkové mapy pro děti

O

O

O

O

O

O

e

e

e

e

Jednou z nejdůležitějších věcí, které můžete při opakování udělat, je rozšíření

kapacity PAMĚTI. Při zkoušce si musíte vzpomenout na všechno okamžitě, protože

čas je omezený. Jak dokážete paměť přimět, aby reagovala okamžitě? Nejprve

se podíváme na to, jak paměť vlastně funguje.

Jak dlouho zůstane to, co jste se naučili, ve vašem mozku? Několik hodin, den,

týden, dva týdny? Smutnou pravdou je, že po velmi krátké době (po méně než

jednom dni) zapomenete většinu toho, co jste se naučili. POKUD neuděláte něco,

co zastaví proces zapomínání.

„Bez účinného opakování zapomenete osmdesát procent nově nastudované

látky během jednoho dne. To je strašné, no není?“

Co můžete dělat? Můžete si ZNOVU PROJÍT to, co jste se naučili, a používat

myšlenkové mapy. Znovu projít znamená OPAkOVAT! Zopakujete-li si látku celkem

pětkrát, vaše paměť dokáže uchovat tyto informace ve vašem mozku navždy!!! Takže

je konec s tím, že poznámkové sešity jen tak odhodíte na dno tašky. Když přijdete

domů, věnujte několik minut přečtení poznámek, které jste si zapsali. Ušetří vám to

spoustu času při učení, až dojde později na zkoušky.

Princip pětinásobného opakování

Prozradím vám tajemství, jak si látku pětkrát zopakovat, abyste si ji zapamatovali.

Poprvé byste to měli udělat přibližně hodinu poté, co jste si poprvé něco přečetli

nebo se to naučili, třeba když se vrátíte domů. Podruhé je to třeba udělat následující

den, například po návratu ze školy. Třetí opakování by mělo proběhnout asi o týden

později, čtvrté po jednom měsíci a páté a poslední po půl roce. Pak

už to jednou provždy vědět! Jak si zapamatujete, co si potřebujete

zopakovat a kdy? Uhodli jste! Nakreslíte si myšlenkovou mapu!

Připravte se na opakování

7


e

Zapojte svůj mozek pořádně do práce Tady je několik otázek (nejsou to TESTOVÉ otázky)... Připomíná vaše paměť síto, které se ucpe, když se přes něj pokoušíte protlačit příliš mnoho věcí najednou? Dělá vám potíže soustředit se? Máte pocit, že se vám mozek zadrhl, když se podíváte na prázdný list papíru u zkoušky (nebo na nějaký z těch nehezkých předtištěných formulářů)? Vypadají vaše poznámky nudně a usínáte u nich? Máte obrovský mentální blok, kdykoli slyšíte slovo ‚opakování‘? Odkládáte učení až na poslední chvíli a pak je provádíte ve stavu čiré hrůzy? NENÁVIDÍTE opakování a DĚSÍTE SE zkoušek? Jste ze zkoušek nervózní? DĚSÍTE SE výsledků, protože víte, že jste zkoušku mohli udělat lépe? Nemějte obavy, jestliže jste na některé nebo dokonce na všechny otázky odpověděli kladně. Nepotřebujete udělat nic jiného, než využít úžasné schopnosti svého mozku a zkoušky budou HRAčkA.

6

Myšlenkové mapy pro děti

O

O

O

O

O

O

e

e

e

e

Jednou z nejdůležitějších věcí, které můžete při opakování udělat, je rozšíření

kapacity PAMĚTI. Při zkoušce si musíte vzpomenout na všechno okamžitě, protože

čas je omezený. Jak dokážete paměť přimět, aby reagovala okamžitě? Nejprve

se podíváme na to, jak paměť vlastně funguje.

Jak dlouho zůstane to, co jste se naučili, ve vašem mozku? Několik hodin, den,

týden, dva týdny? Smutnou pravdou je, že po velmi krátké době (po méně než

jednom dni) zapomenete většinu toho, co jste se naučili. POKUD neuděláte něco,

co zastaví proces zapomínání.

„Bez účinného opakování zapomenete osmdesát procent nově nastudované

látky během jednoho dne. To je strašné, no není?“

Co můžete dělat? Můžete si ZNOVU PROJÍT to, co jste se naučili, a používat

myšlenkové mapy. Znovu projít znamená OPAkOVAT! Zopakujete-li si látku celkem

pětkrát, vaše paměť dokáže uchovat tyto informace ve vašem mozku navždy!!! Takže

je konec s tím, že poznámkové sešity jen tak odhodíte na dno tašky. Když přijdete

domů, věnujte několik minut přečtení poznámek, které jste si zapsali. Ušetří vám to

spoustu času při učení, až dojde později na zkoušky.

Princip pětinásobného opakování

Prozradím vám tajemství, jak si látku pětkrát zopakovat, abyste si ji zapamatovali.

Poprvé byste to měli udělat přibližně hodinu poté, co jste si poprvé něco přečetli

nebo se to naučili, třeba když se vrátíte domů. Podruhé je to třeba udělat následující

den, například po návratu ze školy. Třetí opakování by mělo proběhnout asi o týden

později, čtvrté po jednom měsíci a páté a poslední po půl roce. Pak

už to jednou provždy vědět! Jak si zapamatujete, co si potřebujete

zopakovat a kdy? Uhodli jste! Nakreslíte si myšlenkovou mapu!

Připravte se na opakování

7


e

Když mozku nepomůžete, pracuje jen napůl Víte, že mozek se dělí na dvě poloviny, které pracují odlišným způsobem? Levá polovina mozku se využívá při přemýšlení o slovech, číslech a seznamech. Pravá polovina mozku je aktivní, když využíváte svou představivost, při denním snění, při vnímání barev a při provozování nějaké rytmické činnosti. Když tančíte na svou oblíbenou melodii, je aktivní pravá polovina mozku. Co myslíte, kterou stranu mozku spíše používáte, když se učíte do školy a opakujete si látku? Pochopitelně levou polovinu.

„Dvě poloviny tvoří celek.“

Myšlenkové mapy pro děti

8

e

Zamyslete se nad touto ohromující skutečností. Když se učíte nebo si běžným

způsobem opakujete látku, využíváte ve skutečnosti jen jednu polovinu mozku –

tu levou. Pravá polovina lenoší! To je velká škoda, protože kdybyste mohli používat

i pravou polovinu, vaše práce by byla brilantní, snáze byste si opakovali látku

a zaváleli u zkoušek! Jak toho docílit? Nabídněte svému mozku kromě běžných

řádků textu a seznamů slov i barvy a obrázky.

Připravte se na opakování

99

odpad


e

Když mozku nepomůžete, pracuje jen napůl Víte, že mozek se dělí na dvě poloviny, které pracují odlišným způsobem? Levá polovina mozku se využívá při přemýšlení o slovech, číslech a seznamech. Pravá polovina mozku je aktivní, když využíváte svou představivost, při denním snění, při vnímání barev a při provozování nějaké rytmické činnosti. Když tančíte na svou oblíbenou melodii, je aktivní pravá polovina mozku. Co myslíte, kterou stranu mozku spíše používáte, když se učíte do školy a opakujete si látku? Pochopitelně levou polovinu.

„Dvě poloviny tvoří celek.“

Myšlenkové mapy pro děti

8

e

Zamyslete se nad touto ohromující skutečností. Když se učíte nebo si běžným

způsobem opakujete látku, využíváte ve skutečnosti jen jednu polovinu mozku –

tu levou. Pravá polovina lenoší! To je velká škoda, protože kdybyste mohli používat

i pravou polovinu, vaše práce by byla brilantní, snáze byste si opakovali látku

a zaváleli u zkoušek! Jak toho docílit? Nabídněte svému mozku kromě běžných

řádků textu a seznamů slov i barvy a obrázky.

Připravte se na opakování

99

odpad


Spřátelte se s pravým mozkem

Vyzkoušejte tento malý pokus. (Nepotřebujete k tomu žádnou laboratoř.)

Představte si jednoho ze svých kamarádů, třeba svého nejlepšího přítele. Co vás při

pomyšlení na něj napadne? Slovo? Seznam? Nebo je to obraz této osoby? Vsadím se,

že to je obraz! Takže nejsnazší způsob, jak si zapamatovat svého přítele, by určitě

spočíval v namalování jeho obrázku. Protože váš mozek chce automaticky používat

tu svou stranu, která zpracovává vizuální vjemy, obrazy a barvy.

„Jeden obrázek vydá za tisíc slov.“

10

Myšlenkové mapy pro děti

Který z tvých

přátel přijde na

večírek?

e

e

e

Správné opakování vyžaduje pravou polovinu mozku

Při opakování můžete pravou polovinu mozku specializovanou na obrazové vjemy

snadno využít. Jak to udělat? Pomocí kreslení obrázků a používání barev. Váš mozek

si barvy a obrázky zapamatuje mnohem snáze, a dokáže si tak zapamatovat i fakta

a myšlenky, které se s nimi pojí. Jak? Díky myšlenkovým mapám. Co jsou to ale vlastně

myšlenkové mapy?

Myšlenková mapa je zvláštní druh diagramu, který mozek snadno

zpracovává a který vám pomůže uvažovat, představovat si,

pamatovat si věci, plánovat a třídit informace – stručně řečeno,

je to dokonalý nástroj pro vaše učení.

Zní to složitě, ale není. Myšlenkové mapy se vytvářejí snadno a nepotřebujete k tomu

nic jiného než čistý list papíru, barevné tužky a vlastní mozek! Začněte tím, že

sestavíte myšlenkovou mapu všech svých kamarádů a věcí, které dělají nejraději.

Myšlenková mapa Míšiných kamarádů na stranách 12–13 vám napoví, co všechno

byste mohli do své mapy zahrnout..

Vezměte čistý list papíru a umístěte ho naležato.

Do jeho středu umístěte obrázek nebo nějaký symbol,

který představuje vaši osobu.

Pro každého svého kamaráda pak nakreslete čáru

vycházející ze středu. K čarám připište jejich jména.

Na konci každé této klíčové čáry nakreslete obrázek příslušného kamaráda.

Nyní nakreslete kratší čáry vycházející z klíčových čar, jednu pro každou věc,

kterou rádi dělají.

Pro každou zálibu nakreslete malý obrázek.

Říkáte-li si, že neumíte kreslit, zapomeňte na to – umíte! Všichni umějí kreslit a platí

to i pro vás. Tvorba myšlenkových map vám ukáže, že se ve vás skrývá umělec.

Nyní máte všechny své kamarády na jednom listu papíru. K čemu byste to mohli

využít? Například k zapamatování si, kdy mají narozeniny. Už žádné výmluvy, když

zapomenete poslat přání. A když jim budete chtít pořídit dárek, myšlenková mapa

vám připomene, co je zajímá.

y

y

y

y

y

y

Připravte se na opakování

11


Spřátelte se s pravým mozkem

Vyzkoušejte tento malý pokus. (Nepotřebujete k tomu žádnou laboratoř.)

Představte si jednoho ze svých kamarádů, třeba svého nejlepšího přítele. Co vás při

pomyšlení na něj napadne? Slovo? Seznam? Nebo je to obraz této osoby? Vsadím se,

že to je obraz! Takže nejsnazší způsob, jak si zapamatovat svého přítele, by určitě

spočíval v namalování jeho obrázku. Protože váš mozek chce automaticky používat

tu svou stranu, která zpracovává vizuální vjemy, obrazy a barvy.

„Jeden obrázek vydá za tisíc slov.“

10

Myšlenkové mapy pro děti

Který z tvých

přátel přijde na

večírek?

e

e

e

Správné opakování vyžaduje pravou polovinu mozku

Při opakování můžete pravou polovinu mozku specializovanou na obrazové vjemy

snadno využít. Jak to udělat? Pomocí kreslení obrázků a používání barev. Váš mozek

si barvy a obrázky zapamatuje mnohem snáze, a dokáže si tak zapamatovat i fakta

a myšlenky, které se s nimi pojí. Jak? Díky myšlenkovým mapám. Co jsou to ale vlastně

myšlenkové mapy?

Myšlenková mapa je zvláštní druh diagramu, který mozek snadno

zpracovává a který vám pomůže uvažovat, představovat si,

pamatovat si věci, plánovat a třídit informace – stručně řečeno,

je to dokonalý nástroj pro vaše učení.

Zní to složitě, ale není. Myšlenkové mapy se vytvářejí snadno a nepotřebujete k tomu

nic jiného než čistý list papíru, barevné tužky a vlastní mozek! Začněte tím, že

sestavíte myšlenkovou mapu všech svých kamarádů a věcí, které dělají nejraději.

Myšlenková mapa Míšiných kamarádů na stranách 12–13 vám napoví, co všechno

byste mohli do své mapy zahrnout..

Vezměte čistý list papíru a umístěte ho naležato.

Do jeho středu umístěte obrázek nebo nějaký symbol,

který představuje vaši osobu.

Pro každého svého kamaráda pak nakreslete čáru

vycházející ze středu. K čarám připište jejich jména.

Na konci každé této klíčové čáry nakreslete obrázek příslušného kamaráda.

Nyní nakreslete kratší čáry vycházející z klíčových čar, jednu pro každou věc,

kterou rádi dělají.

Pro každou zálibu nakreslete malý obrázek.

Říkáte-li si, že neumíte kreslit, zapomeňte na to – umíte! Všichni umějí kreslit a platí

to i pro vás. Tvorba myšlenkových map vám ukáže, že se ve vás skrývá umělec.

Nyní máte všechny své kamarády na jednom listu papíru. K čemu byste to mohli

využít? Například k zapamatování si, kdy mají narozeniny. Už žádné výmluvy, když

zapomenete poslat přání. A když jim budete chtít pořídit dárek, myšlenková mapa

vám připomene, co je zajímá.

y

y

y

y

y

y

Připravte se na opakování

11


12

Myšlenkové mapy pro děti

Myšlenková mapa o mých kamarádech

Moji

kamarádi

j

íz

d

a

n

a

k

o

l

e

r

i

c

h

a

r

d

z

u

z

K

a

10

.

říjn

a

h

o

r

o

le

z

e

c

t

v

í

fot

b

a

l

p

o

č

í

t

a

č

e

2

.

l

i

s

t

o

p

a

d

u

č

t

e

n

í

b

r

u

s

le

n

í

n

a

k

o

l

e

č

k

o

v

ýc

h

b

ru

s

líc

h

Připravte se na opakování

13

Moji

kamarádi

h

r

y

p

o

č

í

t

a

č

o

v

é

zp

ěv

c

h

o

z

e

n

í

p

o

o

b

c

h

o

d

e

c

h

1

4

.

b

ř

e

z

n

a

t

ě

l

o

c

v

i

č

n

a

j

íz

d

a

n

a

k

o

l

e

fil

my

3

.

k

v

ě

t

n

a

6

.

č

e

r

v

e

n

c

e

j

u

d

o

h

ip

-

h

o

p

e

v

a

K

a

t

K

a

h

o

n

z

a


12

Myšlenkové mapy pro děti

Myšlenková mapa o mých kamarádech

Moji

kamarádi

j

íz

d

a

n

a

k

o

l

e

r

i

c

h

a

r

d

z

u

z

K

a

10

.

říjn

a

h

o

r

o

le

z

e

c

t

v

í

fot

b

a

l

p

o

č

í

t

a

č

e

2

.

l

i

s

t

o

p

a

d

u

č

t

e

n

í

b

r

u

s

le

n

í

n

a

k

o

l

e

č

k

o

v

ýc

h

b

ru

s

líc

h

Připravte se na opakování

13

Moji

kamarádi

h

r

y

p

o

č

í

t

a

č

o

v

é

zp

ěv

c

h

o

z

e

n

í

p

o

o

b

c

h

o

d

e

c

h

1

4

.

b

ř

e

z

n

a

t

ě

l

o

c

v

i

č

n

a

j

íz

d

a

n

a

k

o

l

e

fil

my

3

.

k

v

ě

t

n

a

6

.

č

e

r

v

e

n

c

e

j

u

d

o

h

ip

-

h

o

p

e

v

a

K

a

t

K

a

h

o

n

z

a


Až tomu přijdete na kloub, ukažte to i svým kamarádům, aby se mohli přidat.

14

Myšlenkové mapy pro děti

e

Připraveni na opakování!

Někdo by si mohl myslet, že učení je nudné, ať už je provádíte jakkoli.

Může tomu tak být, ale nemusí. Popřemýšlejte o tom. Většina učení je nudná, protože

se učíme způsobem, který nudí náš úžasný, kreativní a mocný mozek! Nudí nás

číst seznamy a řádky černých slov na bílých stránkách, na kterých nejsou

žádné vzrušující obrázky ani barvy, které by podnítily představivost nebo

zachytily pozornost našich očí. Vypneme a naše mysl začne bezcílně

bloudit a čeká, až se objeví něco zajímavějšího. To je okamžik, kdy už

vlastně nejsme nadále schopni opakovat látku a pamatovat si věci.

Náš mozek ve skutečnosti touží po barvách a vzrušení. V takové chvíli nám

myšlenkové mapy mohou opravdu pomoci soustředit se a znamenají i obrovský rozdíl

pro naši schopnost pamatovat si věci.

Ale JAK?

Myšlenkové mapy nám pomáhají využívat obě poloviny mozku a usnadňují nám

přemýšlení, plánování a zapamatování a umožňují nám mít věci pod kontrolou,

protože používají barvy a obrázky. Pojďme to vyzkoušet.

Připravte se na opakování

1515

Co tím chcete

říct, že můj

pravopis nestojí

za nic? To jsou

moje matematické

výpočty!


Až tomu přijdete na kloub, ukažte to i svým kamarádům, aby se mohli přidat.

14

Myšlenkové mapy pro děti

e

Připraveni na opakování!

Někdo by si mohl myslet, že učení je nudné, ať už je provádíte jakkoli.

Může tomu tak být, ale nemusí. Popřemýšlejte o tom. Většina učení je nudná, protože

se učíme způsobem, který nudí náš úžasný, kreativní a mocný mozek! Nudí nás

číst seznamy a řádky černých slov na bílých stránkách, na kterých nejsou

žádné vzrušující obrázky ani barvy, které by podnítily představivost nebo

zachytily pozornost našich očí. Vypneme a naše mysl začne bezcílně

bloudit a čeká, až se objeví něco zajímavějšího. To je okamžik, kdy už

vlastně nejsme nadále schopni opakovat látku a pamatovat si věci.

Náš mozek ve skutečnosti touží po barvách a vzrušení. V takové chvíli nám

myšlenkové mapy mohou opravdu pomoci soustředit se a znamenají i obrovský rozdíl

pro naši schopnost pamatovat si věci.

Ale JAK?

Myšlenkové mapy nám pomáhají využívat obě poloviny mozku a usnadňují nám

přemýšlení, plánování a zapamatování a umožňují nám mít věci pod kontrolou,

protože používají barvy a obrázky. Pojďme to vyzkoušet.

Připravte se na opakování

1515

Co tím chcete

říct, že můj

pravopis nestojí

za nic? To jsou

moje matematické

výpočty!


16

Myšlenkové mapy pro děti

Požár Londýna

druhého září 1666 vypukl v domě

královského pekaře v Pudding Lane

v centru Londýna požár.

oheň se rychle šířil, i když

zpočátku chudí lidé zůstávali

ve svých domech až do pos

lední minuty. Mnoho lidí se

rozběhlo k Temži a házelo

do ní svůj majetek.

Byly podniknuty pokusy zastavit

šíření požáru stržením některých

domů v jeho cestě, ale nakonec musely

skupiny námořníků vyhazovat domy do

vzduchu, aby vytvořili široké mezery,

přes které se plameny nemohly šířit.

Požár zničil osmdesát čtyři kostelů,

včetně staré katedrály sv. Pavla, mnoho

pěkných budov a stovky dřevěných

domů, které byly nalepeny jeden na

druhý. Zničil i špinavé průchody mezi

domy a úzké uličky a vyčistil město od

všech pozůstatků morové rány.

Will Penfold

Zpravodaj katastrof

© daily news

Přečtěte si tento úryvek textu o Velkém požáru

Londýna:

Připravte se na opakování

17

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

Odpovědi

1. 2. září 1666.

2. V královské pekárně v Pudding Lane.

3. Odstřelováním domů a vytvářením širokých mezer mezi budovami, které

měly zabránit šíření požáru.

4. Osmdesát čtyři.

5. Katedrála sv. Pavla.

6. Domy byly dřevěné a postavené blízko sebe.

7. Zastavení morové epidemie.

?

?

?

?

? ?

Pokuste se odpovědět na následující otázky, aniž byste se vraceli k přečtenému textu:

otázky

1. Kdy došlo k požáru?

2. Kde začal?

3. Jak se jej pokoušeli zastavit?

4. Kolik kostelů shořelo?

5. Který významný kostel byl také zničen?

6. Co pomáhalo šíření požáru?

7. Co bylo jediným pozitivním důsledkem požáru?

?


16

Myšlenkové mapy pro děti

Požár Londýna

druhého září 1666 vypukl v domě

královského pekaře v Pudding Lane

v centru Londýna požár.

oheň se rychle šířil, i když

zpočátku chudí lidé zůstávali

ve svých domech až do pos

lední minuty. Mnoho lidí se

rozběhlo k Temži a házelo

do ní svůj majetek.

Byly podniknuty pokusy zastavit

šíření požáru stržením některých

domů v jeho cestě, ale nakonec musely

skupiny námořníků vyhazovat domy do

vzduchu, aby vytvořili široké mezery,

přes které se plameny nemohly šířit.

Požár zničil osmdesát čtyři kostelů,

včetně staré katedrály sv. Pavla, mnoho

pěkných budov a stovky dřevěných

domů, které byly nalepeny jeden na

druhý. Zničil i špinavé průchody mezi

domy a úzké uličky a vyčistil město od

všech pozůstatků morové rány.

Will Penfold

Zpravodaj katastrof

© daily news

Přečtěte si tento úryvek textu o Velkém požáru

Londýna:

Připravte se na opakování

17

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

Odpovědi

1. 2. září 1666.

2. V královské pekárně v Pudding Lane.

3. Odstřelováním domů a vytvářením širokých mezer mezi budovami, které

měly zabránit šíření požáru.

4. Osmdesát čtyři.

5. Katedrála sv. Pavla.

6. Domy byly dřevěné a postavené blízko sebe.

7. Zastavení morové epidemie.

?

?

?

?

? ?

Pokuste se odpovědět na následující otázky, aniž byste se vraceli k přečtenému textu:

otázky

1. Kdy došlo k požáru?

2. Kde začal?

3. Jak se jej pokoušeli zastavit?

4. Kolik kostelů shořelo?

5. Který významný kostel byl také zničen?

6. Co pomáhalo šíření požáru?

7. Co bylo jediným pozitivním důsledkem požáru?

?


e

e

e

Byly vaše odpovědi správné po jednom přečtení textu? Nespíš ne. Museli byste být

velmi všímaví, aby se vám to podařilo, a mít také velmi dobrou paměť.

Jak dlouho myslíte, že si budete všechny důležité informace pamatovat, když si text

přečtete znovu a budete se hodně snažit vše si zapamatovat? Deset minut? Hodinu?

Dvě? Do zítřka? Do příštího týdne? Navždy?

Možná si některé věci zapamatujete do dnešního večera, nebo možná dokonce do

zítřka, ale bude to obtížné, pokud se k článku nebudete vracet. Váš mozek má plné

zuby řádků černého textu na linkovaném papíře. Váš mozek je tak čilý, že potřebuje

něco víc! Potřebuje obrázky a barvy na čistém papíře, aby uchoval v paměti ta

vzrušující fakta – nic z toho vám běžné školní učebnice obvykle nenabízejí. Takové

věci spíše vzbudí váš zájem a umožní vám informace si lépe zapamatovat. Poskytněte

svému mozku obrázky a barvy a on si dokáže zapamatovat skutečné obrovská kvanta

informací. Nezapomeňte, jeden obrázek vydá za tisíc slov.

18

Myšlenkové mapy pro děti

Nemůžu, musím

pomáhat tátovi

s mým úkolem.

Půjdeš

dneska

ven?

e

e

Žhavý námět na myšlenkovou mapu

Jak by se daly utřídit informace z úryvku textu o Velkém požáru Londýna,

abyste si je snáze zapamatovali?

1. Nejprve si opatřete několik barevných fixů a obyčejný

bílý papír. List papíru položte naležato.

2. Pak byste mohli uprostřed nakreslit plameny a napsat velkými písmeny

„Velký požár Londýna“ (vaše hlavní téma).

3. Nyní si můžete zvolit čtyři věci související s Velkým požárem, které

si pamatujete, a nakreslit větve vycházející z centrálního tématu.

Pro každou z těchto čtyř věcí použijte jinou barvu.

4. Kdyby vás napadly ještě další podrobnosti, můžete je přidat na větve

druhé úrovně vycházející z těch hlavních. Je to jasné?

Než se nadějete, budete mít na jednom listě papíru všechny myšlenky a fakta, která si

pamatujete o Velkém požáru Londýna. Tak je to snadné, nebo ne?

Jaké hlavní myšlenky jste zaznamenali ve své první myšlenkové mapě? Je mnoho

správných možností, takže si nedělejte starosti, pokud se váš výběr liší od mapy

uvedené zde. Uvádíme jen příklady. Když se podíváte na myšlenkovou mapu na další

stránce, uvidíte, že je na ní mnoho malých obrázků představujících různé myšlenky.

Opakujeme, že je to pomůcka pro váš mozek, aby jej téma zaujalo, a pro vás, abyste

si vše lépe zapamatovali. Zkuste něco z toho přidat do vlastní myšlenkové mapy –

pokud už jste to tam nezakreslili dříve! Nevěnujte příliš pozornosti tomu, jak přesné

jsou vaše obrázky. Hlavně je udělejte co nejbarevnější a nejživější. Důležité je, aby

vám PřIPOMÍNALy konkrétní okolnosti Velkého požáru Londýna. Připojte je k větvi,

kterou mají znázorňovat. Dopřejte své představivosti úplnou volnost!

Nyní se dobře podívejte na svou myšlenkovou mapu a pokuste si zapamatovat, kde

se na ní nacházejí jednotlivé údaje a jakou barvu mají konkrétní větve. Pomůže vám

to, až se budete později pokoušet na všechny ty informace si vzpomenout – je to

obzvláště dobré pro zkoušky: váš mozek si mnohem snáze vybaví údaje, které mají

silnou vazbu na určitý obrázek nebo barvu.

Připravte se na opakování

1919


Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je

možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist