načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Moudrost starověkých národů - T.L. Rampa

  > > > > Moudrost starověkých národů  
Moudrost starověkých národů

Kniha: Moudrost starověkých národů
Autor:

Význam vybraných okultních pojmů slovy slavného autora


Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  265
+
-
ks
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  298 Kč
11%
naše sleva
8,8
bo za nákup

hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: EUGENIKA
Rok vydání: 201609
Počet stran: 237
Rozměr: 202,0x132,0x16,0 mm
Úprava: tran
Vydání: První vydání
Hmotnost: 0,184kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-8100-468-1
EAN: 9788081004681
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Tato kniha slavného autora je trochu jiná: je sestavená jako abecední výkladový slovník z oboru metafyziky. Význam vybraných okultních slov a pojmů vysvětluje způsobem, který je nám – lidem ze Západu – blízký a srozumitelný. Rampa píše srozumitelně a jednoduše, ale i vtipně a místy se svým typickým sarkasmem. V závěru se nacházejí dodatky: podrobnější pojednání o dýchání (včetně návodu na jeho správné provádění), o kamenech (abecední seznam drahých kamenů a jejich významu), o výživě (Lobsang není zastáncem vegetariánství) a o cvičení (kde se hlavně vysvětlují důvody, proč necvičit).

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

7
O ČEM JE TATO KNIHA
Kolik lid í rádo používá velká slova! A kolik jich
všechno pokazí, když se na ty komplikované výrazy
vrhnou!
Osobně mám rád slova jednoduchá. Snáze jimi
vyjádřím, co mám na mysli. Nakonec, když si chci
nějakou knihu přečíst anglicky nebo španělsky,
obvykle k tomu nepotřebuji umět sanskrt ani znát výrazy
v hindi nebo čínštině. Najdou se však i tací, kdo velká
slova zbožňují.
Držíte v rukou upřímný pokus o sestavení
výkladového slovníku, jenž obsahuje vybraná slova se
stručným popisem jejich významu. Řada z nich by ovšem
klidně vydala na celou vlastní monografii.
Monografii?MONOGRAFII?Cojetomonografie?
Vysvětlení najdete v krátké eseji na jedno z témat.
Vraťme se ale k našemu slovníčku, protože ten vás
přece zajímá. Napadlo mě, že bych měl začít asi
takhle: Na slovíčko!
Začneme u písmene A. Protože jsem si nevybavil
žádné jiné slovo, které by mělo předcházet, uvádím
jako první slovo:





8
A
ABHINIV ÉŠA: Označuje touhu, která je
omezena na lásku k životu na Zemi. Představuje náklonnost
k věcem, jež souvisejí se životem, a strach ze smrti,
jelikož ta přinese ztrátu majetku. To lakomci milují
své peníze a obávají se smrti, protože je odstřihne od
jejich statků. Pro všechny, kdo tímto neduhem trpí,
mám vzkaz: ještě nikomu se nepodařilo vzít si s sebou
do dalšího života ani halíř!
ÁČÁRJA: Tímto slovem se označuje
duchovní učitel nebo, chcete-li, guru. Mnohdy se vyskytuje
u jmen některých vážených náboženských učitelů.
ADHARMA: Adharma poukazuje na nedostatek
ctností, nedostatek poctivosti. U takového chudáka
musíme počítat s tím, že se ho nedotkla žádná z pěti
zdrženlivostí.
ADŽAPA: Jedná se o speciální mantru. Na
Východě lidé věří, že výdech provází zvuk AJ a nádech SA.
Zvuk lidského dýchání je HANSA. HA pro výdech,
N jako spojka a SA pro nádech. Tento podvědomý
zvuk vydáváme patnáctkrát za minutu nebo 21 600krát
za čtyřiadvacet hodin. Také živočichové mají vlastní
frekvence, takže třeba kočka se nadýchne
čtyřiadvacetkrát za minutu, zatímco želva třikrát.





9
N ěkteří lidé se domnívají, že mantra adžapa je
zároveň nevědomou či spíš podvědomou modlitbou,
která znamená „Jsem to“.
AGAMA: Písmo svaté (Bible) nebo v Tibetu
tantra. Výraz lze použít pro jakoukoli činnost, která
člověka cvičí v mystickém nebo metafyzickém uctívání.
AGAMI KARMA: Jedná se o správný název
karmy, který vyjadřuje, že fyzické i mentální činy, jichž
se člověk ve svém těle dopouští, ovlivňují jeho
budoucí inkarnace. V křesťanské Bibli najdeme výrok,
že každý sklidí, jak zasel, což je vlastně skoro totéž.
Jestliže člověk zaseje semínka zla, bude zlo taky
sklízet, ovšem pokud zaseje semínka dobra a pomoci
ostatním, pak se mu vše tisíckrát vrátí. To je karma.
AHAMKARA: Mysl je rozdělena do různých
částí a ahamkara funguje jako jakýsi dopravní
policista, který řídí dopravu. Přijímá totiž smyslové vjemy
a dává jim podobu faktů, které známe a umíme si je
svévolně vybavit.
AHIMSA: Tuto politiku – politiku míru, nenásilí
– nás sledoval Gándhí. Člověk, který ji vyznává, se
zříká veškerého ubližování jakékoli jiné bytosti ať už
ve svých myšlenkách, skutečnými činy nebo slovy.
V podstatě vyjadřuje staré známé pravidlo: „Chovej
se k ostatním tak, jak bys chtěl, aby se oni chovali
k tobě.“





10
ACHAMANA: Jedná se o obřad, který
praktikují lidé hinduistického vyznání. Věřící se během něj
očišťují tím, že myslí na čisté věci, zatímco usrkávají
vodu a rozprašují ji kolem sebe. V jistém smyslu je to
podobné kropení vodou při křesťanském obřadu. Po
tomto obřadu se může hinduista odebrat v klidu
meditovat.
AI: Nejkratší známý způsob, jak vyjádřit rovnou
lásku všemu bez diskriminace z důvodu rasy, vyznání,
barvy pleti či podoby. Až budeme schopni doopravdy
naplnit význam tohoto slova, už nebudeme muset
setrvávat na tomto světě, protože na to, abychom tu dále
přebývali, budeme příliš čistí.
ÁKÁŠA: Mnozí o ní hovoří jako o éteru, ale
přiléhavější definice ji popisuje jako to, co vyplňuje
veškerý prostor mezi světy, molekulami a vším. Z této
hmoty je stvořeno vše ostatní.
Neměli bychom zapomínat, že je společná pro celý
náš planetární systém. Na druhou stranu to vůbec
neznamená, že by tatáž hmota tvořila i ostatní vesmíry.
O lidském těle také můžete říct, že se skládá z
krevních a svalových buněk a v jiné části zase z kostních
buněk.
ÁKÁŠICKÝ: Toto přídavné jméno se nejčastěji
používá ve spojení ákášické záznamy.
Vysvětlit lidem z trojrozměrného světa jiný
vícedimenzionální svět je těžké. Ale můžeme to zkusit:
Představte si, že jste kameraman, jenž vždy
existoval a existovat vždy bude, a máte neomezené zásoby





11
filmu (v četně někoho, kdo jej pro vás zpracovává!).
Od počátku časů zaznamenáváte vše, co se kdy kde
komu stalo, a děláte to pro všechny do jednoho.
Stále dokumentujete i události v současnosti. Tak to jsou
ákášické záznamy: vše, co se kdy stalo, je otištěno
v éteru, jako se světelné impulzy zaznamenávají na
kinofilm nebo hlasový záznam na nahrávací pásku.
Navíc vzhledem k tomu, že záznamy se ukládají
ve vícerozměrném světě, z nich lze mnohdy vyčíst
vysokou pravděpodobnost něčeho, co se má stát a co
ovlivní každého na Zemi i mimo ni. Představte si, že
jste se ocitli v nějakém velkoměstě. Stojíte na ulici,
přijede k vám auto, projede kolem a zmizí z
dohledu, takže vůbec netušíte, co se s ním děje dál. Ovšem
v případě, že byste nešli pěšky, ale letěli balonem
a dívali se dolů, byste viděli cestu na kilometry
dopředu. Sledovali byste, jak vůz chvátá, a možná byste
si na cestě všimli překážky, jíž se nedokáže vyhnout.
Tak byste byli svědky neštěstí, kterému řidič jede
vstříc, ještě dřív, než si ho uvědomí on. A co takové
jízdní řády? Dopravní společnosti je vydávají, aby
cestující informovaly o pravděpodobnosti, že vlak,
autobus, loď či letadlo budou vyrážet v určitý čas
z určitého místa. Podle daného jízdního řádu, jenž je
v podstatě pouze záznamem pravděpodobných
událostí, pak váš dopravní prostředek dorazí v určitý čas
na vytčené místo. Takřka vždy cíle skutečně dosáhne.
V souvislosti s ákášickými záznamy stojí za
zmínku, že pokud byste dokázali vmžiku odcestovat na
hodně vzdálenou planetu a měli k ruce velmi
speciální nástroj, pak by světlo, které přichází ze Země
(a jak víte, světlo se pohybuje nějakou rychlostí),





12
mohlo ukazovat, co se zde d ělo o sto, tisíc či deset
tisíc let dříve. S oním speciálním nástrojem byste mohli
spatřit, jak Země vypadala před tisícovkami let.
Ákášické záznamy však zacházejí ještě dál,
poněvadž ukazují vysokou pravděpodobnost toho, co se má
stát. Pravděpodobnosti týkající se celého národa jsou
mnohem výraznější a jistější než případy jednotlivců.
Takže speciálně vycvičení lidé, již umí vstoupit do
astrálního stavu, mohou do ákášických záznamů
nahlédnout a zjistit, co se kde stalo, co se kdekoli na světě
zrovna děje a jaká existuje pravděpodobnost pro různé
směry vývoje do budoucnosti. V podstatě to můžeme
přirovnat k návštěvě kina – když víte, že nejdřív bude
týdeník a v kolik hodin dávají váš film,můžete dorazit
až na něj.
ANÁHATA ŠABDA: Označuje zvuk, který není
skutečně vnímaným zvukem. Místo toho je to
dojem zvuku, který bývá často slyšet při meditaci, když
člověk dosáhne určité úrovně. Jedná se samozřejmě
o zvuk mantry Óm.
ÁNANDA: Je to čistá radost. Je to radost a
potěšení nezkalené materiálními koncepty. Ukazuje na
požehnání a štěstí, jež člověk zažívá, když se dokáže
vědomě dostat z těla a uvědomovat si absolutní
nadšení z toho, že je volný, i když jen na chvíli, a že není
sevřen oním chladným a bezútěšným hliněným
pouzdrem, jímž je lidské tělo na Zemi.
ÁNÁTMA: Neboli „toto je svět iluzí“. Jestliže
budeme realitu posuzovat dle tohoto světa tady na Zemi,





13
budeme žít v domnění, že záleží pouze na materiálních
věcech. Najdou se tací, kdo se kvůli penězům hrabou
ve špíně. Jiní si zas ty své hromady peněz syslí. Ještě
nikdy si však nikdo do dalšího života neodnesl ani
jediný halíř. Přesto se stále honíme za materiálními
statky, a když z tohoto světa odcházíme, opouštíme je.
ANGAS: Takto se označují věci, které musí člověk
dodržovat, aby dosáhl pokroku v duchovní (spíše než
fyzické) józe. Je třeba se zlepšovat, řádně meditovat,
kontrolovat dýchání, zvládnout pokročilou meditaci
a rozjímat. Obzvlášť je nezbytné mít na paměti zlaté
pravidlo, jež praví: chovej se tak, jak chceš, aby se
ostatní chovali k tobě.
ANNAMAJAKÓŠA: Toto dlouhé slovo
znamená jen fyzickou schránku či tělo, jež obepíná ducha.
Když se však člověk vrací z astrálního plánu, kde
vědomě pobýval, do svého fyzického těla, nepoužije ani
tento výraz. Pro svůj pocit z chladného a lepkavého
hnusu, do nějž se musí bolestivě vyškrábat, použije
mnohem horší výraz. Nicméně annamajakóša je
terminus technicus.
ANTAHKARANA: Toto slovo používá východní
filozofie, filozofie védánta, když hovoří o mysli, již
používáme k řízení fyzického těla.
APÁNA: Některé výrazy z hodně Dálného
východu jsou ve svém významu výrazně explicitní.
Sanskrt totiž nesvazují konvence, jež drží na uzdě západní
jazyky. A protože kvůli tomu nemůžeme vždy použít





14
ú plně přesný význam, zahrnujeme pod slovo apána
vše, co se nějak dotýká vyměšování, různých
tělesných otvorů, souvisejících procesů a tak dále.
V auře se apána projevuje velmi zřetelně jako
tmavě rudá nebo tmavě hnědorudá barva, která se
pohybuje a roztáčí, až se rozšíří jako rozlitá tůňka.
APARIGRAHA: Jedna z pěti zdrženlivostí.
Poukazuje na to, že ať děláme cokoli, měli bychom se
vydávat střední cestou, která není ani příliš ideální, ale
ani příliš špatná. Měli bychom se vyhýbat extrémům
a být vyrovnaní.
ARHAT (ARAHANT): Arhat je člověk, který
dokonale pochopil, co přichází po životě. Znamená to,
že se dokázal zbavit těchto záležitostí:
1. Myšlenky, že tělo je důležité.
2. Nejistoty, zda si volí správnou cestu.
3. Závislosti na rigidních pravidlech.
4. Záliby v nedokonalých vzpomínkách na minulý
život.
5. Averze vypl ývající z nedokonalých vzpomínek
na minulý život.
ÁSANA: Jedná se o držení těla (běžně to bývá
pozice vsedě), které zaujímáme, když se připravujeme
meditovat.
Velcí mistři nikdy nestanovovali pevná pravidla, jak
by měl člověk sedět. Pouze zdůrazňovali, že by se měl
cítit pohodlně a v pohodě. Jenže od těch dob se vynořují
různí lidé, již ani zdaleka nedosahují úrovně zmíněných
mistrů, a přesto se snaží vzbudit dojem senzace a zvýšit





15
si vlastn í status tím, co o sobě prohlašují. To oni svým
jogínským studentům nařizují, aby se kroutili a lámali
do všemožných podivných až fantastických poloh.
Chcete-li meditovat, musíte udělat jediné:
pohodlně se posadit. To je ta správná pozice. Nezáleží na
tom, zda máte nohy zkřížené, natažené nebo spuštěné
dolů – pokud se cítíte příjemně. Tak zní jediná
podmínka pro ásanu.
ASAT: Všechny neskutečné nebo iluzorní věci.
Tento svět je světem iluze, světem neskutečnosti.
Skutečným světem je svět ducha.
Opakem asat je sat označující věci skutečné.
ASMITA: Domýšlivost, egoismus a nafouknutá
pýcha nevyvinuté lidské bytosti. Jak se člověk vyvíjí,
asmita se postupně vytrácí.
ASTÉJA: Astéja představuje třetí ze zdrženlivostí.
Nabádá člověka, aby nekradl. Je-li takto varován,
znamená to, že nesmí krást ve skutečnosti, ale ani v
myšlenkách, a nesmí ani dychtit po majetku jiné osoby.
ASTRÁLNÍ (PLÁN): Obvykle se tento výraz
používá k označení místa nebo stavu, jejž člověk
dosáhne, pokud se pohybuje mimo své tělo. Na tomto místě
se může setkat s přáteli, kteří již zemřeli, po takzvané
smrti opustili své tělo a nyní vyčkávají a plánují svou
reinkarnaci.
Astrální svět bychom mohli velmi zhruba přirovnat
ke křesťanskému ráji, což je jakési místo mezi, místo
setkávání, ale ta pravá nebesa to nejsou.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.