načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Moudrost starověkých národů - T.L. Rampa

Moudrost starověkých národů
-11%
sleva

Kniha: Moudrost starověkých národů
Autor:

Význam vybraných okultních pojmů slovy slavného autora
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  298 Kč 265
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: EUGENIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 201609
Počet stran: 237
Rozměr: 202,0x132,0x16,0 mm
Úprava: tran
Vydání: První vydání
Spolupracovali: překlad Jana Slámová
Hmotnost: 0,185kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-8100-468-1
EAN: 9788081004681
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Abecední výkladový slovník z oboru metafyziky. V závěru se nacházejí dodatky: podrobnější pojednání o dýchání, o kamenech, o výživě a o cvičení.

Popis nakladatele

Tato kniha slavného autora je trochu jiná: je sestavená jako abecední výkladový slovník z oboru metafyziky. Význam vybraných okultních slov a pojmů vysvětluje způsobem, který je nám – lidem ze Západu – blízký a srozumitelný. Rampa píše srozumitelně a jednoduše, ale i vtipně a místy se svým typickým sarkasmem. V závěru se nacházejí dodatky: podrobnější pojednání o dýchání (včetně návodu na jeho správné provádění), o kamenech (abecední seznam drahých kamenů a jejich významu), o výživě (Lobsang není zastáncem vegetariánství) a o cvičení (kde se hlavně vysvětlují důvody, proč necvičit).

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

7

O ČEM JE TATO KNIHA

Kolik lidí rádo používá velká slova! A kolik jich všechno pokazí, když se na ty komplikované výrazy vrhnou!

Osobně mám rád slova jednoduchá. Snáze jimi vyjádřím, co mám na mysli. Nakonec, když si chci nějakou knihu přečíst anglicky nebo španělsky,obvykle k tomu nepotřebuji umět sanskrt ani znát výrazy v hindi nebo čínštině. Najdou se však i tací, kdo velká slova zbožňují.

Držíte v rukou upřímný pokus o sestavenívýkladového slovníku, jenž obsahuje vybraná slova sestručným popisem jejich významu. Řada z nich by ovšem klidně vydala na celou vlastní monografii.

Monografii?MONOGRAFII?Cojetomonografie? Vysvětlení najdete v krátké eseji na jedno z témat.

Vraťme se ale k našemu slovníčku, protože ten vás přece zajímá. Napadlo mě, že bych měl začít asitakhle: Na slovíčko!

Začneme u písmene A. Protože jsem si nevybavil žádné jiné slovo, které by mělo předcházet, uvádím jako první slovo:

A

ABHINIVÉŠA: Označuje touhu, která jeomezena na lásku k životu na Zemi. Představuje náklonnost k věcem, jež souvisejí se životem, a strach ze smrti, jelikož ta přinese ztrátu majetku. To lakomci milují své peníze a obávají se smrti, protože je odstřihne od jejich statků. Pro všechny, kdo tímto neduhem trpí, mám vzkaz: ještě nikomu se nepodařilo vzít si s sebou do dalšího života ani halíř!

ÁČÁRJA: Tímto slovem se označuje duchovní učitel nebo, chcete-li, guru. Mnohdy se vyskytuje u jmen některých vážených náboženských učitelů.

ADHARMA: Adharma poukazuje na nedostatek ctností, nedostatek poctivosti. U takového chudáka musíme počítat s tím, že se ho nedotkla žádná z pěti zdrženlivostí.

ADŽAPA: Jedná se o speciální mantru. NaVýchodě lidé věří, že výdech provází zvuk AJ a nádech SA. Zvuk lidského dýchání je HANSA. HA pro výdech, N jako spojka a SA pro nádech. Tento podvědomý zvuk vydáváme patnáctkrát za minutu nebo 21 600krát za čtyřiadvacet hodin. Také živočichové mají vlastní frekvence, takže třeba kočka se nadýchnečtyřiadvacetkrát za minutu, zatímco želva třikrát.

Někteří lidé se domnívají, že mantra adžapa je zároveň nevědomou či spíš podvědomou modlitbou, která znamená „Jsem to“.

AGAMA: Písmo svaté (Bible) nebo v Tibetutantra. Výraz lze použít pro jakoukoli činnost, kteráčlověka cvičí v mystickém nebo metafyzickém uctívání.

AGAMI KARMA: Jedná se o správný názevkarmy, který vyjadřuje, že fyzické i mentální činy, jichž se člověk ve svém těle dopouští, ovlivňují jehobudoucí inkarnace. V křesťanské Bibli najdeme výrok, že každý sklidí, jak zasel, což je vlastně skoro totéž. Jestliže člověk zaseje semínka zla, bude zlo takysklízet, ovšem pokud zaseje semínka dobra a pomoci ostatním, pak se mu vše tisíckrát vrátí. To je karma.

AHAMKARA: Mysl je rozdělena do různýchčástí a ahamkara funguje jako jakýsi dopravnípolicista, který řídí dopravu. Přijímá totiž smyslové vjemy a dává jim podobu faktů, které známe a umíme si je svévolně vybavit.

AHIMSA: Tuto politiku – politiku míru, nenásilí – nás sledoval Gándhí. Člověk, který ji vyznává, se zříká veškerého ubližování jakékoli jiné bytosti ať už ve svých myšlenkách, skutečnými činy nebo slovy. V podstatě vyjadřuje staré známé pravidlo: „Chovej se k ostatním tak, jak bys chtěl, aby se oni chovali k tobě.“

ACHAMANA: Jedná se o obřad, kterýpraktikují lidé hinduistického vyznání. Věřící se během něj očišťují tím, že myslí na čisté věci, zatímco usrkávají vodu a rozprašují ji kolem sebe. V jistém smyslu je to podobné kropení vodou při křesťanském obřadu. Po tomto obřadu se může hinduista odebrat v klidumeditovat.

AI: Nejkratší známý způsob, jak vyjádřit rovnou lásku všemu bez diskriminace z důvodu rasy, vyznání, barvy pleti či podoby. Až budeme schopni doopravdy naplnit význam tohoto slova, už nebudeme musetsetrvávat na tomto světě, protože na to, abychom tu dále přebývali, budeme příliš čistí.

ÁKÁŠA: Mnozí o ní hovoří jako o éteru, alepřiléhavější definice ji popisuje jako to, co vyplňujeveškerý prostor mezi světy, molekulami a vším. Z této hmoty je stvořeno vše ostatní.

Neměli bychom zapomínat, že je společná pro celý náš planetární systém. Na druhou stranu to vůbecneznamená, že by tatáž hmota tvořila i ostatní vesmíry. O lidském těle také můžete říct, že se skládá zkrevních a svalových buněk a v jiné části zase z kostních buněk.

ÁKÁŠICKÝ: Toto přídavné jméno se nejčastěji používá ve spojení ákášické záznamy.

Vysvětlit lidem z trojrozměrného světa jinývícedimenzionální svět je těžké. Ale můžeme to zkusit:

Představte si, že jste kameraman, jenž vždyexistoval a existovat vždy bude, a máte neomezené zásoby filmu (včetně někoho, kdo jej pro vás zpracovává!). Od počátku časů zaznamenáváte vše, co se kdy kde komu stalo, a děláte to pro všechny do jednoho.Stále dokumentujete i události v současnosti. Tak to jsou ákášické záznamy: vše, co se kdy stalo, je otištěno v éteru, jako se světelné impulzy zaznamenávají na kinofilm nebo hlasový záznam na nahrávací pásku.

Navíc vzhledem k tomu, že záznamy se ukládají ve vícerozměrném světě, z nich lze mnohdy vyčíst vysokou pravděpodobnost něčeho, co se má stát a co ovlivní každého na Zemi i mimo ni. Představte si, že jste se ocitli v nějakém velkoměstě. Stojíte na ulici, přijede k vám auto, projede kolem a zmizí zdohledu, takže vůbec netušíte, co se s ním děje dál. Ovšem v případě, že byste nešli pěšky, ale letěli balonem a dívali se dolů, byste viděli cestu na kilometrydoředu. Sledovali byste, jak vůz chvátá, a možná byste si na cestě všimli překážky, jíž se nedokáže vyhnout. Tak byste byli svědky neštěstí, kterému řidič jede vstříc, ještě dřív, než si ho uvědomí on. A co takové jízdní řády? Dopravní společnosti je vydávají, aby cestující informovaly o pravděpodobnosti, že vlak, autobus, loď či letadlo budou vyrážet v určitý čas z určitého místa. Podle daného jízdního řádu, jenž je v podstatě pouze záznamem pravděpodobnýchudálostí, pak váš dopravní prostředek dorazí v určitý čas na vytčené místo. Takřka vždy cíle skutečně dosáhne.

V souvislosti s ákášickými záznamy stojí zazmínku, že pokud byste dokázali vmžiku odcestovat na hodně vzdálenou planetu a měli k ruce velmispeciální nástroj, pak by světlo, které přichází ze Země (a jak víte, světlo se pohybuje nějakou rychlostí), mohlo ukazovat, co se zde dělo o sto, tisíc či desettisíc let dříve. S oním speciálním nástrojem byste mohli spatřit, jak Země vypadala před tisícovkami let.

Ákášické záznamy však zacházejí ještě dál,poněvadž ukazují vysokou pravděpodobnost toho, co se má stát. Pravděpodobnosti týkající se celého národa jsou mnohem výraznější a jistější než případy jednotlivců. Takže speciálně vycvičení lidé, již umí vstoupit doastrálního stavu, mohou do ákášických záznamůnahlédnout a zjistit, co se kde stalo, co se kdekoli na světě zrovna děje a jaká existuje pravděpodobnost pro různé směry vývoje do budoucnosti. V podstatě to můžeme přirovnat k návštěvě kina – když víte, že nejdřív bude týdeník a v kolik hodin dávají váš film,můžete dorazit až na něj.

ANÁHATA ŠABDA: Označuje zvuk, který není skutečně vnímaným zvukem. Místo toho je to dojem zvuku, který bývá často slyšet při meditaci, když člověk dosáhne určité úrovně. Jedná se samozřejmě o zvuk mantry Óm.

ÁNANDA: Je to čistá radost. Je to radost apotěšení nezkalené materiálními koncepty. Ukazuje na požehnání a štěstí, jež člověk zažívá, když se dokáže vědomě dostat z těla a uvědomovat si absolutnínadšení z toho, že je volný, i když jen na chvíli, a že není sevřen oním chladným a bezútěšným hliněnýmpouzdrem, jímž je lidské tělo na Zemi.

ÁNÁTMA: Neboli „toto je svět iluzí“. Jestližebudeme realitu posuzovat dle tohoto světa tady na Zemi, budeme žít v domnění, že záleží pouze na materiálních věcech. Najdou se tací, kdo se kvůli penězům hrabou ve špíně. Jiní si zas ty své hromady peněz syslí. Ještě nikdy si však nikdo do dalšího života neodnesl anijediný halíř. Přesto se stále honíme za materiálnímistatky, a když z tohoto světa odcházíme, opouštíme je.

ANGAS: Takto se označují věci, které musí člověk dodržovat, aby dosáhl pokroku v duchovní (spíše než fyzické) józe. Je třeba se zlepšovat, řádně meditovat, kontrolovat dýchání, zvládnout pokročilou meditaci a rozjímat. Obzvlášť je nezbytné mít na paměti zlaté pravidlo, jež praví: chovej se tak, jak chceš, aby se ostatní chovali k tobě.

ANNAMAJAKÓŠA: Toto dlouhé slovoznamená jen fyzickou schránku či tělo, jež obepíná ducha. Když se však člověk vrací z astrálního plánu, kdevědomě pobýval, do svého fyzického těla, nepoužije ani tento výraz. Pro svůj pocit z chladného a lepkavého hnusu, do nějž se musí bolestivě vyškrábat, použije mnohem horší výraz. Nicméně annamajakóša jeterminus technicus.

ANTAHKARANA: Toto slovo používá východní filozofie, filozofie védánta, když hovoří o mysli, již používáme k řízení fyzického těla.

APÁNA: Některé výrazy z hodně Dálnéhovýchodu jsou ve svém významu výrazně explicitní.Sanskrt totiž nesvazují konvence, jež drží na uzdě západní jazyky. A protože kvůli tomu nemůžeme vždy použít úplně přesný význam, zahrnujeme pod slovo apána vše, co se nějak dotýká vyměšování, různýchtělesných otvorů, souvisejících procesů a tak dále.

V auře se apána projevuje velmi zřetelně jakotmavě rudá nebo tmavě hnědorudá barva, která sepohybuje a roztáčí, až se rozšíří jako rozlitá tůňka.

APARIGRAHA: Jedna z pěti zdrženlivostí.Poukazuje na to, že ať děláme cokoli, měli bychom se vydávat střední cestou, která není ani příliš ideální, ale ani příliš špatná. Měli bychom se vyhýbat extrémům a být vyrovnaní.

ARHAT (ARAHANT): Arhat je člověk, kterýdokonale pochopil, co přichází po životě. Znamená to, že se dokázal zbavit těchto záležitostí:

1. Myšlenky, že tělo je důležité.

2. Nejistoty, zda si volí správnou cestu.

3. Závislosti na rigidních pravidlech.

4. Záliby v nedokonalých vzpomínkách na minulý život.

5. Averze vyplývající z nedokonalých vzpomínek na minulý život.

ÁSANA: Jedná se o držení těla (běžně to bývápozice vsedě), které zaujímáme, když se připravujeme meditovat.

Velcí mistři nikdy nestanovovali pevná pravidla, jak by měl člověk sedět. Pouze zdůrazňovali, že by se měl cítit pohodlně a v pohodě. Jenže od těch dob se vynořují různí lidé, již ani zdaleka nedosahují úrovně zmíněných mistrů, a přesto se snaží vzbudit dojem senzace a zvýšit si vlastní status tím, co o sobě prohlašují. To oni svým jogínským studentům nařizují, aby se kroutili a lámali do všemožných podivných až fantastických poloh.

Chcete-li meditovat, musíte udělat jediné:pohodlně se posadit. To je ta správná pozice. Nezáleží na tom, zda máte nohy zkřížené, natažené nebo spuštěné dolů – pokud se cítíte příjemně. Tak zní jedinápodmínka pro ásanu.

ASAT: Všechny neskutečné nebo iluzorní věci. Tento svět je světem iluze, světem neskutečnosti.Skutečným světem je svět ducha.

Opakem asat je sat označující věci skutečné.

ASMITA: Domýšlivost, egoismus a nafouknutá pýcha nevyvinuté lidské bytosti. Jak se člověk vyvíjí, asmita se postupně vytrácí.

ASTÉJA: Astéja představuje třetí ze zdrženlivostí. Nabádá člověka, aby nekradl. Je-li takto varován,znamená to, že nesmí krást ve skutečnosti, ale ani vmyšlenkách, a nesmí ani dychtit po majetku jiné osoby.

ASTRÁLNÍ (PLÁN): Obvykle se tento výrazpoužívá k označení místa nebo stavu, jejž člověkdosáhne, pokud se pohybuje mimo své tělo. Na tomto místě se může setkat s přáteli, kteří již zemřeli, po takzvané smrti opustili své tělo a nyní vyčkávají a plánují svou reinkarnaci.

Astrální svět bychom mohli velmi zhruba přirovnat ke křesťanskému ráji, což je jakési místo mezi, místo setkávání, ale ta pravá nebesa to nejsou.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist