načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Motivace dětí a mládeže ve sportu – Adam Blažej

Motivace dětí a mládeže ve sportu

Elektronická kniha: Motivace dětí a mládeže ve sportu
Autor: Adam Blažej

Psychologická publikace o motivaci dětí a mládeže ve sportu je určena zejména pro trenéry a rodiče mladých sportovců. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  246
+
-
8,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Masarykova univerzita
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2019
Počet stran: 147
Rozměr: 23 cm
Úprava: barevné ilustrace
Skupina třídění: Aplikovaná psychologie
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-210-9355-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Psychologická publikace o motivaci dětí a mládeže ve sportu je určena zejména pro trenéry a rodiče mladých sportovců.

Popis nakladatele

Publikace je určena zejména pro trenéry a rodiče mladých sportovců. Využít ji však může i kdokoliv jiný, kdo se zajímá o problematiku sportovního talentu, či pedagogiky. Zajímavé informace v ní tedy může nalézt také učitel hudební výchovy, který se odhodlal co nejlépe působit na své žáky.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Adam Blažej - další tituly autora:
Motivace dětí a mládeže ve sportu Motivace dětí a mládeže ve sportu
Flow ve sportu -- O budování pozitivní motivace ve sportu i v životě Flow ve sportu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

M

MOTIVACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE SPORTU

MOTIVACE DĚTÍ A MLÁDEŽE VE SPORTU * Adam blažej

MASARYKOVA

UNIVERZITA

MUNI PRESS

MUNI

sport „Publikace je inspirativním náhledem na práci s motivací u sportující mládeže. Obsahuje řadu zajímavých příkladů a doporučení do praxe, jakožto i mnoho neotřelých myšlenek.“

Mgr. Michal Vičar, Ph.D.

„Odbornú monografiu pána Mgr. Adama Blažeja považujem za hodnotné dielo, ktoré rozšíri poznatkový obzor príslušných odborníkov, odporúčam jej skoré publikovanie a uvedenie do informačných databáz.“

Mgr. et Mgr. Petra Pačesová, PhD.

Adam BLažej


ADAM BLAŽEJ

Motivace dětí a mládeže ve sportu

Masarykova univerzita

Brno 2019



3

OBSAH PROLOG 5 CÍLE A METODOLOGICKÉ OKÉNKO 7 1 CO TO JE MOTIVACE? 8

Klasifikace lidské motivace 10

Motivace sebe sama 14 2 OSOBNOST JEDINCE VE VZTAHU K MOTIVACI 20

Co to je temperament? 24

Jaká je motivační struktura dětí a mládeže, co je motivuje? 26

Odlišnosti v motivaci z pohledu pohlaví 35 3 EMOCE VE SPORTU 39

Klasifikace emocí 41

Děti a zvládání emocí 43 4 JAK MOTIVOVAT? 46

Adekvátní odměna coby spouštěč vnitřní motivace? 46

„Zmrzlinový gól“ 52

Teorie přechodu z negativní vnější motivace do motivace pozitivní vnitřní 53

Imaginace coby nástroj motivace 56

Možnost volby jako možnost prohloubení motivace 58

Minimalizace kontroly = maximalizace motivace? 59

Zdůraznění „důležitosti“ výsledku činnosti 60

Sebenaplňujíci předpověď 61

„No-mistake zone“ 62

Pozitivní způsob ukončení tréninkové jednotky 62 5 KONCEPTY „JÁSTVÍ“ COBY PŘEDPOKLADY VYSOKÉ VNITŘNÍ MOTIVACE 66

Co to je sebedůvěra? 66

Narcismus u dětí 67

Jak poznat a následně pracovat s nízkým sebevědomím dětí? 70

Co to je self-efficacy? 76 Prolog 6 STAV FLOW A STANOVOVÁNÍ CÍLŮ VE VZTAHU K MOTIVACI 79

Flow 79

Motivace a stanovování cílů 86 7 ROZDÍLNÉ MOTIVAČNÍ TENDENCE U INDIVIDUÁLNÍCH A KOLEKTIVNÍCH SPORTŮ 97

Jeden za všechny a všichni za nikoho 97

Trénujeme stejně pilně, i když nás nikdo nesleduje? 98

Podřiďme se týmu! 98 8 PROBLÉMY, PATOLOGIE A NEGATIVNÍ FENOMÉNY SPOJENÉ S MOTIVACÍ 100

Syndrom vyhoření 100

Poruchy příjmu potravy 102

Co s rodiči? 102

Prokletí časopisu Sports Illustrated 106

Jak přicházíme o talenty 106 9 OSOBNOST TRENÉRA COBY PŘEDPOKLAD VYSOKÉ VNITŘNÍ MOTIVACE MLADÉHO SPORTOVCE 110

Leadership aneb jak vést lidi a zůstat přitom člověkem? 110

Trenér a nonverbální komunikace 113

Trenér a paraverbální komunikace 116

Trenér a verbální komunikace 118

Trenér a charisma 121 KOLIK DO KOŘENŮ, TOLIK DO KORUNY 131 Shrnutí 132 Summary 133 Věcný rejstřík 134 Literatura 136

5Prolog

PROLOG

Pohyb je jednou ze základních potřeb člověka. Bez něj bychom neměli důvod

existovat. Lze jej zpozorovat jak u nejjednodušších projevů života, tak u lidstva

samotného. V každé etapě historie totiž lidé potřebovali objevovat nepoznané.

A tato touha byla a je podmíněna kromě jiného také potřebou pohybu. Protože se

jedná o jednu ze základních potřeb člověka, je nezbytné v zájmu fyzického i du

ševního zdraví ji uspokojovat. Z různých příčin se tak ale u velkého množství lidí,

především v posledních desetiletích, neděje. Důvodů může být více. Tato kniha

bude rozebírat jeden z nich. Je jím potlačování vnitřní motivace a zájmu o pohyb

u dětí a mládeže. Protože zvyk je železná košile, je zřejmé, že pokud si jedinec

nevypěstuje ke sportu pozitivní postoj už v nejmladších letech, je velmi pravděpo

dobné, že v dospělosti bude trpět, a to fyzicky i mentálně.

Motivací obecně se zaobírali po řadu let psychologové Deci a Ryan. Proslavili se

především svou teorií sebedeterminace (self-determination theory), která kromě

jiného vysvětluje rozdíly mezi lidmi vnitřně vysoce motivovanými a lidmi, kteří vy

kazují známky amotivace. Jedním z nejcitovanějších psychologů je rovněž Albert

Bandura, který přišel s konceptem self-efficacy (tzv. sebeúčinnost). Ten částeč

ně vysvětluje schopnost motivace u sportovců – proč si někteří kladou vysoké

cíle, a potom jich i dosáhnou, a proč jsou jiní motivování pouze ke splnění velmi

snadných cílů. Motivace se obecně považuje za emoční proces, a je tedy silně

podmíněna samotnými emocemi. Tímto aspektem motivace se zabýval například

Atkinson, který definoval tzv. výkonové emoce (achievement emotions), jež jsou

všechny zdrojem motivace při určité intenzitě. Zajímavé je, že tyto emoce mo

hou být jak pozitivní (radost), také negativní (vztek), přičemž se rozdělují také

na retrospektivní (pýcha) a vztažené na budoucnost (strach). Intenzitu motivace

silně ovlivňuje také zažívání stavu flow (tzv. plynutí). Autorem tohoto konceptu je

psycholog maďarského původu Mihaly Csikszentmihalyi, který tento stav spojuje

také se spokojeností prožívanou v životě.

V tuzemsku se přímo motivací ve sportu ve věkové kateogorii dětí a mládeže

nevěnoval doposud žádný autor, nicméně řadu z nich toto téma oslovilo. Lze na

příklad zmínit Michala Vičara, autora knihy Sportovní talent, či Jiřího Mudráka.

Prvně jmenovaný se v posledních letech zabýval především mentálními doved

nostmi sportovců (byť koncept motivace ve vztahu ke sportovnímu talentu částeč

ně popisuje právě v již uvedené publikaci). Sportovních psychologů zabývajících

se motivací ve sportu je velké množství (ne-li všichni), nicméně nikdo detailně

neanalyzoval a nevztáhnul tuto problematiku na pole dětí a mládeže. A právě to je

jako důležité hned z několika důvodů.

Sport totiž může kromě boje s obezitou a kardiovaskulárními nemocemi kladně

ovlivnit úroveň spokojenosti s životem. To lze vysvětlit jeho pozitivním vlivem na

úroveň stresu, na kognitivní funkce, či snížováním míry úzkosti nejen u dětí a mláCíle a metodologické okénkoMotivace dětí a mládeže ve sportu

deže, ale i u dospělých. Kladný vliv má také na sebehodnocení jedince. To může

být způsobeno tím, že sportující jedinec je lépe přijímán svými vrstevníky. Být

dobrým ve sportu totiž pro sociální okolí kromě jiného představuje být přínosem.

1

V pravěkých dobách totiž byli fyzicky zdatní jedinci velmi cenění právě pro své

pohybové schopnosti a dovednosti, které mohli uplatnit v boji, při lovu či stavbě

přístřešků. Tyto evoluční zákonitosti, byť již nenesou stejnou hodnotu, přetrvaly

dodnes. Především u chlapců jsou tyto zákonitosti zásadní, neboť jsou to v mno

ha případech právě fyzicky zdatní jedinci, kteří jsou nejčastěji lídry svých sociál

ních skupin.

2

Skutečnost, že tyto hodnoty související s fyzickou stránkou člověka

přetrvaly dodnes, jsou zřejmé na objemu financí, které se ve sportu generují. Příkladem jsou pro běžného člověka téměř nepředstavitelné přestupové částky za profesionální fotbalisty, či prize money za vítězství v grandslamu na poli tenisu. Pomáhat dětem k sportovní aktivitě (a být ve vybraném sportu co nejúspěšnější) by tedy mělo být primárním cílem trenérů a rodičů, aby se všechny zmíněné výhody co nejvíce promítly do jejich života. Každé dítě totiž může být úspěšné v nějakém sportu, jen je třeba pro ně nalézt ten pravý. Počet sportů je však omezený a někdo by mohl namítat, že pro něj ten pravý (ještě) neexistuje. Nevadí, vědomou prací s emoční složkou vnitřní motivace dítěte dokážeme pro něj ten pravý „vytvořit“. Součástí této knihy však nebude pouze analýza dlouhodobé motivace dětí a mládeže, ale také praktické rady pro trenéry k jejich verbální, nonverbální a paraverbální komunikaci. Ty najdou užitek například v tréninkových, zápasových, závodních, předzápasových či předzávodních situacích, při nichž je úloha trenéra ve vztahu k předvedenému výkonu sportovce klíčová. Kniha, kterou právě držíte, je určena nejen pro trenéry a rodiče mladých sportovců, ale v podstatě pro každého, kdo se zajímá se o osobnostní rozvoj. Řadu principů zabývajících se motivací totiž lze aplikovat i do jiných oblastí lidského bytí, a užitečné informace tak zde může nalézt například i učitel hudební výchovy. Těžit z ní však bude především každý mladý člověk, jehož trenér (rodič) si tuto knihu přečetl. Ne proto, aby jednou vyhrál olympijské hry. Nikoliv proto, aby sportem vydělal velké peníze. Proto, aby se prostřednictvím správného pochopení vztahu sportu, osobnosti člověka, emocí a sociální dynamiky stal lepším člověkem.

1 LeBlanc, J., & Dickson, L. (1997). Straight talk about children and sport: advice for

parents, coaches, and teachers. Mosaic Press.

2 Weiss, M. (1991). Psychological sklil development in children and adolescent. The

sport psychologist, 5, 335–354.


7Cíle a metodologické okénko

CÍLE A METODOLOGICKÉ OKÉNKO

V první kapitole Co to je motivace? prostřednictvím narativní analýzy vysvětlíme

motivaci na poli pohybových aktivit. Součástí této kapitoly bude prostřednictvím

kazuistik popsán fenomén motivace sebe sama. V kapitole Osobnost jedince ve

vztahu k motivaci se díky rozsáhlé rešerši čtenář seznámí s několika pohledy na

osobnost člověka coby charakteristický rys ve vztahu k motivaci. Rovněž budou

vymezeny jak odlišnosti, tak také společné znaky různých druhů osobností pod

míněných kromě jiného věkem či pohlavím. Emoce ve sportu prostřednictvím syn

tézy poznatků přiblíží tento pojem tak, aby byl pochopitelný v následujících čás

tech knihy. V následující kapitole Jak motivovat? budou prostřednictvím narativní

analýzy vztažené na kateogrii dětí a mládeže rozebrány jednotlivé koncepty, tech

niky a nástroje s pozitivním efektem na motivaci jedince. Na základě toho budou

také navržena některá doporučení. Kapitola Koncepty „jáství“ coby předpoklady

vysoké vnitřní motivace podrobně analyzuje především dva pojmy – sebedůvěru

a self-efficacy, jež se považují za silné determinanty rozhodující o dosažení úspě

chu či neúspěchu nejen ve sportu. V kapitole Stav flow a stanovování cílů ve vzta

hu k motivaci jsou nejdříve analyzovány a poté syntetizovány studiemi podložená

fakta těchto okruhů. To považujeme za důležité, neboť především o stanovování

cílů se v poslední době vyrojilo mnoho polopravd, které často vedou sportovce

k syndromu vyhoření a jiným psychickým potížím. Narativní analýzu využívá ka

pitola Rozdílné motivační tendence u individuálních a kolektivních sportů. Několik

studií totiž vysvětluje jak výhody, tak také nevýhody trénovaní z hlediska motivace

jak ve skupině, tak také individuálně. V následující kapitole (Problémy, patolo

gie a negativní fenomény spojené s motivací) budou především prostřednictvím

kazuistik popsány uvedné aspekty ovlivňující motivaci. V předposlední kapitole

(Osobnost trenéra coby předpoklad vysoké vnitřní motivace mladého sportovce)

prostřednictvím rozsáhlé rešerše a následné analýzy textů popisujeme fenomén

osobnosti a na něj navazující aspekty nonverbální, paraverbální a verbální ko

munikace. Obsahuje také doporučení expertů-specialistů na danou problematiku.

Syntézou těchto informací popisujeme fenomén charismatu. Kapitola Kolik do ko

řenů, tolik do koruny už pouze beletristicky shrne důležitost konceptu motivace ve

vztahu ke sportujícím dětem a mládeži z pohledu trenéra a rodiče.


8 1 Co to je motivace?

1 CO TO JE MOTIVACE?

„Sportovec nemůže utíkat s penězi v kapsách. Musí běžet s nadějí v srdci

a se sny v hlavě.“ (Emil Zátopek)

Jednou ze základních filozofických otázek zaměřujících se na otázky lidského bytí

je Proč děláme to, co děláme?. Na tuto otázku lze odpovědět jednoduše ve stylu

Protože chci, Protože potřebuji nebo Protože musím. Jádro těchto odpovědí je však mnohem komplikovanější, nicméně je vysvětluje pojem motivace. Ta je chápána jako proces, který determinuje sílu, zaměření a trvání chování, přičemž je motivace často spojována se stavem nedostatku označovaným jako potřeba. Obecný princip motivace lze vyložit jako maximalizaci příjemného a minimalizaci nepříjemného a udržování psychické rovnováhy.

3

Jedná pouze o zjednodušené

chápání principu motivace, neboť ne vždy sportovec trénuje pouze proto, že ma

ximalizuje příjemný pocit. Mnohokrát je tomu právě naopak. Řada sportovců tré

nuje na hranici vyčerpání a při otázce, zda je jim to příjemné, by sotva odpověděli,

že ano. Jsou si ale vědomi budoucího efektu náročného tréninku díky racionální

složce

4

své vnitřní motivace.

Také to lze do jisté míry vysvětlit tím, že lidé jsou už od narození, v případě

absence nemocí a chorob, aktivní, zvídaví, hraví a ochotní se učit a zkoumat.

A všechny tyto prvky lidského bytí včetně touhy po soutěžení lze považovat za

základní (vnitřní) psychické potřeby. Mnoho lidí však často absolutně rezignuje na

jakoukoliv zodpovědnost za své činy a jejich touha po rozvoji v kterékoliv oblasti

jejich života je v podstatě vymazána či potlačena. Rozdíly mezi takovými lidmi

a lidmi vnitřně motivovanými jsou patrné především v těchto aspektech: zájem

a nadšení, sebevědomí vedoucí ke zvýšení výkonu a kreativity (Deci & Ryan,

1991; Sheldon, Ryan, Rawsthorne, & Ilardi, 1997), nižší drop-out

5

v rámci dané

aktivity a obecně ve zvýšené kvalitě života (Ryan, Deci, & Grolnick, 1995; in Ryan

& Deci, 2000).

Jak bylo zmíněno, touhu se učit a poznávat nové věci a být obecně aktivní a hra

vý, lze považovat za základní psychologické potřeby. Nejenom tyto potřeby, ale

především i ty biologické popisuje pravděpodobně jedna z nejrozšířenějších teorií

z oblasti motivace ̶ Maslowova pyramida potřeb. Jak už její název napovídá, vy

chází z čistě vnitřních pobídek (potřeb). Od vytvoření této tradiční pyramidy však

uplynulo již více než sedmdesát let, a tak byla častokrát jinými autory modifiková

na. Maslowova pyramida potřeb bezpochyby správně reflektuje fáze a důležitost

lidských potřeb, nicméně je velmi zjednodušuje, a proto musí být pro správnější

3 Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia.

4 Vysvětleno v podkapitole Proč děláme věci, které dělat nechceme? (str. 15).

5 Ukončení participace na činnosti, odpadnutí.1 Co to je motivace? pochopení motivační struktury doplněna i jinými teoriemi. Je třeba mít také na paměti, že tato pyramida respektuje pouze dlouhodobý horizont, nikoliv krátkodobý.

Graf 1 Maslowova pyramida potřeb

V krátkodobém horizontu totiž člověk nemusí nutně uspokojit potřeby z nižších pater pyramidy, aby uspokojil například touhu po seberealizaci (její dosažení je naopak častokrát podmíněno potlačením potřeb z nižších pater Maslowovy pyramidy). To lze ilustrovat na příkladu horolezců. Sotva lze tvrdit, že v šesti tisících metrech uspokojují potřebu bezpečí či uspokojování hladu. A přesto, když se zeptáme, co je motivuje, budou jejich odpovědi směřovat k potřebám seberealizace či uznání z horních pater pyramidy.

6

Z hlediska obecného je o motivaci třeba také vědět, že působí současně ve třech rovinách. Tyto dimenze udávají směr, intenzitu a stálost motivace jedince a lze je vysvětlit následovně: 1. Dimenze směru – definuje, co člověka motivuje a kam jej i jeho činnost ná

sledně tento motiv zaměřuje (nebo naopak od jiných možných směrů odvádí).

V rovině prožívání lze tuto skutečnost vyjádřit obraty „chci to a to“, „rád bych

to a to“, „toužím po tom a tom“, „nechci se zabývat tím a tím“, apod. 2. Dimenze intenzity – vysvětluje, jak silně je člověk motivován, tedy jak moc

usiluje o dosažení cíle (v daném směru). V rovině prožívání je možné tuto

skutečnost přiblížit odstupňováním podle míry intenzity výrazy jako např. „do

cela bych chtěl...“, „chci...“, „velmi toužím...“ apod. 6 Blažej, A. (2018). Psychologie koučování pro trenéry a manažery. Brno: Munipress. 1 Co to je motivace?Motivace dětí a mládeže ve sportu 3. Dimenze stálosti (vytrvalosti, perzistence) – třetí z uvedených charakteristik

motivace se projevuje mírou schopnosti jedince překonávat nejrůznější vnější

i vnitřní překážky, které se mohou objevovat při uskutečňování motivované

činnosti. Vysoká perzistence znamená, že motivovaný jedinec pokračuje ve

své motivované činnosti v původním směru a v podstatě s nezměněnou inten

zitou i v situaci, kdy se setkává s nejrůznějšími překážkami, dílčími nezdary

či neúspěchy. KLASIFIKACE LIDSKÉ MOTIVACE V násle dujících kapitolách se pracuje s pojmy jako vnitřní, vnější, pozitivní či negativní motivace. Jejich vytyčení z hlediska teoretického je důležité, neboť by mohlo dojít k chybnému pochopení a užití příkladů světových sportovců, jež jsou v knize zmíněny. Zatímco vnější motivace je soubor pobídek, které nabádají k vykonávání činnosti pouze na základě dosažení kýženého výsledku (peníze, pochvala, trest...), vnitřní motivace vytváří touhu k provozování aktivity z radosti jako takové. Vnitřně motivovaná osoba je tedy pobízena k výkonu určité aktivity z důvodů potřeby se bavit či soutěžit, na rozdíl od externě motivované osoby, jejímiž motivy k výkonu určité činnosti jsou odměny, výhrůžky nebo tresty. U lidí tedy není vnitřní motivace jejím jediným druhem, nicméně se považuje za neoddělitelnou, a především jednu z nejdůležitějších. Kromě interní a externí motivace je nedílnou součástí motivačního spektra také stav zvaný amotivace. Tu uvádějí Deci a Ryan

7

ve své teorii sebedeterminace,

v níž vymezili jednotlivé typy a fáze motivace. 7 Deci, L., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human

behavior. New York: Plenum.


111 Co to je motivace?

Obr. 1 Klasifikace lidské motivace

Zdroj: Deci, E. L., & Ryan, R. (1985). Intrisic motivation and self-determination in human behvior.

New York: Plenum

Amotivace se nachází na začátku spektra lidské motivace (obr. 1). Jedná se

o stav, kdy jedinec nevykazuje žádné či jen minimální známky zájmu o činnost

a nekompetentnost pro výkon činnosti. Vzhledem k pohybu, coby přirozené po

třebě člověka, by se však tento prvek neměl v prostředí pohybových aktivit vů

bec objevovat. Uvažujeme tak z toho důvodu, že pohyb je přirozenou potřebou


12 1 Co to je motivace?Motivace dětí a mládeže ve sportu

člověka. Pokud tedy existují lidé, kteří jsou vůči vykonávání pohybové akti

vity amotivováni, je tomu tak s největší pravděpodobností proto, že jim ji ně

kdo v minulosti znechutil. I přesto jsou ale u nesportujících lidí častější psy

chické problémy z důvodu neuspokojení jedné ze základních potřeb, neboť

i potlačená potřeba je stále potřebou. Napravo od amotivace se pak nacházejí

různé stupně motivace, které se liší podle úrovně autonomie

8

či odhodlání k vý

konu činnosti.

Do oblasti motivace, v níž jedinec využívá čistě vnitřní pobídky, se dle autorů

konceptu zahrnuje styl integrace a vnitřní motivace. Prvek integrace se vyskytuje

u jedinců vykonávajících aktivity, které jsou přizpůsobeny jejich potřebám a hod

notám, s nimiž jsou zcela kongruentní a za jejichž výsledky či důsledky přebírají

zodpovědnost.

9

Na podobných základech je položena také vnitřní motivace, nic

méně u ní můžeme zaregistrovat také bezmezné odhodlání jedince pro výkon činnosti bez ohledu na množství a velikost překážek, které by výkonu této činnosti bránily. Při členění motivace na vnitřní a vnější je třeba znát vliv vnějších motivů na motivaci vnitřní. Na základě experimentu

10

, v rámci kterého byla účastníkům udělena

„svobodná volba“ pro vykonání dané činnosti, se prokázalo, že participanti, kteří

byli ušetřeni jakýchkoliv vnějších podnětů k výkonu činnosti, trávili u daného úkolu

více času než skupina, která byla vnějšími motivy pobízena. Tyto výsledky však

značně zjednodušují motivační tendence, jelikož každý jedinec se může nacházet

v jiné etapě motivační struktury. S výsledky tuto problematiku silně posunujícími

kupředu přišel ve své studii Hayamizu

11

, který rozdělil vliv vnějších a vnitřních

pobídek na čtyři fáze motivačního schématu (vnější motivace, introjekce, identi

fikace a vnitřní motivace). Z výsledků bylo patrné, že čím více jsme se ve sché

matu posunovali směrem k vnitřní motivaci, tím menší vliv měly na jedince vnější

pobídky.

Na základě těchto faktů je z pohledu trenéra důležité rozpoznat, v jaké fázi mo

tivačního schématu se jeho svěřenec nachází, a dle toho také volit pobídky

a celkový přístup. V téže studii bylo rovněž zmíněno, že jedinci, kteří se nachá

zeli spíše v prvních dvou fázích schématu, a tedy byli spíše motivování vnějšími

pobídkami, v případě neúspěchu měli častěji tendenci svádět tento neúspěch na

vnější příčiny.

Kromě konceptu vnitřní a vnější motivace rozlišujeme také motivaci pozitivní a ne

gativní. Pozitivní motivace je definována jako postup založený na vytváření dojmu

8 Stav, při kterém se jedinec řídí pravidly, která si sám dává nebo dobrovolně přijímá.

9 Deci, E., Eghrari, H., Patrick, B. & Leone, D. (1994). Facilitating Internalization: The

Self-Determination Theory Perspective. Journal of Personality. 62 (1).

10 Deci, E. (1971). Effects of Externally Mediated Rewards on Intrinsic Motivation.

University of Rochester. Journal of Personality and Social Psychology, 18.

11 Hayamizu, T. (1997). Between intrinsic and extrinsic motivation: Examination of

reasons for academic study based on the theory of internalization. Japanese Psy

chological Research, 39, 98–108.


131 Co to je motivace?

kladné zkušenosti, který navádí k opakování jednání, jež bylo dříve nějak odmě

něno. Může být chápána jako touha dosahovat úspěch, získat uznání, či odměnu.

Kromě toho zde sehrávají roli tři faktory, kterými jsou faktor zainteresovanosti,

faktor morálního ocenění a faktor seberealizace. Na základě těchto poznatků lze

usuzovat, že i pozitivní motivaci lze rozdělit na vnitřní (např. faktor seberealizace)

a motivaci vnější (hmotné odměny, pochvaly).

Na opačné straně spektra leží motivace negativní. Ta je popisována jako postup

varující před opakováním jednání, které v minulosti vyústilo v postih. Ve sportovní

praxi lze za negativní motivy považovat například tresty ze strany trenéra či obec

ně vyhnutí se neúspěchu z pohledu hráče.

Zajímavé tendence vzniknou, pokud koncept vnější a vnitřní motivace (mimo amo

tivaci, která motivací není) spojíme s konceptem negativní a pozitivní motivace.

Graf 2 Model čtyř druhů motivací

U tohoto modelu je ale třeba mít na paměti, že hranice mezi vnější a vnitřní moti

vací v podstatě neexistuje (viz obr. 1 – Klasifikace lidské motivace). Ten popisuje

tyto motivace jako jakési kontinuum, v němž hranice nejsou přesně vytyčeny.

Nejvýhodnější kombinace z hlediska dosahování satisfakce pohybovou aktivitou

a se životem obecně, včetně dosahování co nejvyšší výkonnosti v této aktivitě,

leží v kvadrantu pozitivní a vnitřní motivace. Naopak nejméně výhodná je z dlou

hodobého hlediska kombinace negativních emocí a vnější motivace. Pokud by


14 1 Co to je motivace?Motivace dětí a mládeže ve sportu

například trenér opakovaně užíval hrozbu vyloučení z týmu, pravděpodobně by

tím ve sportovci vyvolal řadu negativních pocitů. Z dlouhodobého hlediska by pak

byla participace sportovce na pohybové aktivitě neudržitelná, byť se z krátkodo

bého hlediska může jevit jako motivační. V pravém dolním kvadrantu jsou uvede

ny výkonové emoce a potřeby negativního rázu – tedy strach či potřeba vyhnout

se neúspěchu. Všechny vycházejí z nitra jedince. Jako motivující lze zahrnout do

pohybové činnosti i nudu. V kvadrantu vnější pozitivní motivace leží tzv. incenti

vy – tedy vnější pobídky k výkonu činnosti. Při jejich občasném užívání je nelze

považovat vyloženě za špatné, nicméně klíčový je jejich způsob užití (vysvětleno

dále v knize).

MOTIVACE SEBE SAMA

Je otázkou, proč někteří lidé respektují svou potřebu seberealizace a v životě

dělají takové činnosti, které je baví, a jiní nikoliv. Proč se právě oni živí tím, co

je smyslem jejich života, zatímco ostatní pracují a věnují svůj omezený čas ve

prospěch někoho jiného. Kromě respektování svých potřeb zde pravděpodobně

hraje roli i schopnost sebemotivace, která koneckonců z určitých potřeb jedince

vychází.

Sebemotivace není nic jiného, než schopnost motivovat sebe sama. Klíčovou roli

zde pochopitelně hraje především vnitřní motivace, protože vášeň pro dosahová

ní výsledků je to, co nás především žene vpřed. Typickým znakem (vnitřně) sebe

motivovaného člověka je skutečnost, že jedná. Za jednání lze považovat prakticky

cokoliv – od dobrovolnictví přes trávení času s jinou osobou až po vyhledávání

informací. Řadou studií je potvrzen vztah mezi vnitřní motivací (respektive vyso

kou autonomií při dané aktivitě) a schopností v rámci ní dosahovat cílů (Sheldon

& Elliot, 1998; Sheldon & Elliot, 1999; Sheldon & Kasser, 1998; Sheldon

& Hauser-Marko, 2001; in Powers, Koestner & Zuroff, 2007), přičemž je tento

vztah silnější než při užívání vnějších motivů v rámci dané činnosti.

Názor pojednávající o tom, že člověk je již od svého narození tvor zvídavý, hle

dající nové výzvy a využívající svůj potenciál, tedy disponující aspekty vnitřní mo

tivace, podporují Deci a Ryan teorií sebedeterminace (self-determination theo

ry).

12

Tu lze velmi zjednodušeně chápat jako schopnost identifikovat své potřeby

a nalézt cestu, jak je uspokojit. Dodávají však, že je nezbytné, aby se jedinec

pohyboval v takovém prostředí (rodiče, škola, práce), v němž je umožněn zdravý

psychický a sociální vývoj. Pro tuto teorii jsou charakteristické tři zásady, které

v případě svého splnění umožní dosáhnout silné vnitřní motivace vycházející ze

základních psychologických potřeb. Těmito zásadami jsou:

12 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of Self-determination research. The

University of Rochester Press.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.