načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Montessori konkrétně 2 -- Matematika – Claus-Dieter Kaul; Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně 2 -- Matematika
-12%
sleva

Kniha: Montessori konkrétně 2
Autor: Claus-Dieter Kaul; Christiane M. Wagnerová
Podtitul: Matematika

Metodická příručka pro učitele, kteří chtějí dětem přiblížit základy matematiky celostním způsobem - hlavou, srdcem i rukama - podle principů Marie Montessori.
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  295 Kč 260
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 77
Rozměr: 299,0x212,0x7,0 mm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd. v českém jazyce
Název originálu: Montessori konkret. Band 2. Mathematik
Spolupracovali: z německého originálu ... přeložila Lenka Čurdová
Skupina třídění: Předškolní a primární výchova a vzdělávání
Hmotnost: 0,383kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201810
Nakladatelské údaje: Praha, Maitrea, 2014
ISBN: 978-80-7500-054-5
EAN: 9788075000545
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Metodická příručka pro učitele, kteří chtějí dětem přiblížit základy matematiky celostním způsobem - hlavou, srdcem i rukama - podle principů Marie Montessori.

Popis nakladatele

Druhý díl slovem i obrazem uvádí do matematického myšlení a představuje nejdůležitější Montessori materiály pro matematiku.

(příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. Druhý díl, Matematika)
Další popis

Tato příručka vznikla z praktických zkušeností a je součástí naší řady pro mateřské školy, předškolní zařízení a první stupeň základních škol. Představuje velkou pomoc pro učitele, kteří chtějí dětem přiblížit základy matematiky celostním způsobem – hlavou, srdcem i rukama – podle principů Marie Montessori. Všechny matematické materiály jsou nejdříve představeny na barevných fotografiích. Poté autoři krok za krokem vysvětlí pomocí fotografií důležitá cvičení, jež doporučila Maria Montessori. Cvičení tak lehce pochopí i ti, kteří se s pedagogikou Montessori setkávají poprvé. Velký výběr her vede děti k celostnímu objevování světa čísel do 10, 20, 100 a 1000 a umožní jim přiměřeně k jejich věku pochopit čtyři základní početní operace.


Dítě se naučí chodit, mluvit, pracovat s předměty a počítat a psát prostřednictvím své vlastní tvořivosti, nikoli proto, že jej to dospělí naučí. Dospělý je na cestě vzděláním pouze průvodcem, rádcem a oporou. Aby dokázal dítěti pomoci s tím, co v danou chvíli chce dělat, musí se naučit vnímat signály jeho potřeb. Nehodnotí, neznámkuje, vede ruku a mysl. Filozofii přístupu k vzdělávání dětí, kterou známe pod pojmem Montessori pedagogika, vytvořila na začátku 20. století Maria Montessori, italská pedagožka, lékařka a vědkyně. Díky vědeckému přístupu dnes po sto letech výzkumu a ověřování víme, jaké jsou vývojové potřeby dětství. Víme, proč nejmenší děti tak rády opakují stejnou věc stále dokola, víme v jakém období a proč potřebují rovnat kostky od největší po nejmenší a víme také, že debata nad pravidly hry je pro školáky důležitější, než samotná hra. Nová řada příruček pro mateřské školy a předškolní zařízení vznikla v průběhu desítek let práce s dětmi. Jejím cílem je pomoci všem pedagogům předškolního vzdělávání zvýšit dětem pomocí nové kultury výchovy vědomí jejich vlastní hodnoty a připravit je na dnešní svět. Druhý díl slovem i obrazem uvádí do matematického myšlení a představuje nejdůležitější Montessori materiály pro matematiku.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Claus-Dieter Kaul; Christiane M. Wagnerová - další tituly autora:
Montessori konkrétně 3 -- Jazyk Montessori konkrétně 3 -- Jazyk
Montessori konkrétně 1 -- Praktický život a smyslová výchova Montessori konkrétně 1
Deset dětských přání Deset dětských přání
 
Ke knize "Montessori konkrétně 2 -- Matematika" doporučujeme také:
Absorbující mysl Absorbující mysl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Montessori konkrétně

Druhý díl: Matematika



Claus-Dieter Kaul & Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně

Příručka celostního vzdělávání dětí

Druhý díl: Matematika

Nápady pro praxi


K ATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Kaul, Claus-Dieter

Montessori konkrétně : příručka celostního vzdělávání dětí – nápady pro praxi. 2. Matematika / Claus-Dieter Kaul a Christiane M. Wagnerová ; [z ně

meckého originálu ... přeložila Lenka Čurdová]. -- 1. vyd. v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2014. -- 77 s.

Název originálu: Montessori konkret. Band 2. Mathematik

ISBN 978-80-7500-054-5

373.2 * 159.955.6 * 51-3 * 371.4

- předškolní výchova

- logické myšlení

- počítání

- metoda Montessori

- metodické příručky

373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]

Claus-Dieter Kaul a Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně – 2. Matematika

Montessori konkret – Band 2: Mathematik

Copyright © Brigg Pädagogik Verlag, 2012

Translation © Lenka Čurdová, 2013

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2014

ISBN 978-80-7500-054-5


5

Obsah

Předmluva ..........................................................................................................................................11

I. Množství a počet ........................................................................................................................... 13

1. Červenomodré tyče ..............................................................................................................................13

2. Krabice s vřeténky .................................................................................................................................20

3. Číslice a žetony .....................................................................................................................................22

II. Lineární počítání ......................................................................................................................... 24

1. Barevné perlové tyčinky ........................................................................................................................24

2. Číselné kombinace s perlovými tyčinkami (11 až 19).............................................................................26

3. Seguinova tabulka I s perlovými tyčinkami ...........................................................................................28

4. Seguinova tabulka II s desítkovými tyčinkami a jednotkovými perlami ................................................30

5. Krátké perlové řetězy .............................................................................................................................32

6. Stovková tabulka a stovkový koberec ....................................................................................................34

III. Systematické počítání ................................................................................................................. 37

1. Sčítací hadí hra .....................................................................................................................................37

2. Odčítací hadí hra .................................................................................................................................40

3. Sčítací proužková tabulka/odčítací proužková tabulka ..........................................................................44

4. Malá násobková deska ...........................................................................................................................47

5. Malá dělicí deska ..................................................................................................................................48

IV. Desítková soustava ........................................................................................................................51

1. Zlatý perlový materiál ..........................................................................................................................51

2. Devítková hra ......................................................................................................................................53

3. Hádaná ................................................................................................................................................56

4. Pamatovaná ...........................................................................................................................................57

5. Velká sada karet ...................................................................................................................................59

6. Tvoření vícemístných čísel ....................................................................................................................62

7. Sčítací hra .............................................................................................................................................63

8. Odčítací hra .........................................................................................................................................66

9. Násobicí hra .........................................................................................................................................68

10. Násobicí hra s geometrickým znázorněním ........................................................................................69

11. Dělicí hra ............................................................................................................................................72

V. Vý h le d ........................................................................................................................................... 75

Seznam použité literatury .................................................................................................................76



7

Poděkování

Děkujeme všem dětem, které se k nám v posledních 30 letech tak otevřeně chovaly a umožnily nám dospět

k hlubokému porozumění pro výroky Marie a Maria Montessori. V tomto otevřeném a upřímném dialogu

jsme se naučili jim bezvýhradně důvěřovat, provázet je s  úctou a  pomáhat jim i  sobě samotným rozvinout

pocit vlastní hodnoty.

Především děkujeme dětem a  jejich průvodkyním, zejména paní Carmen Kreglitzer-Kreuz z  Montessori

mateřské školy „Ein Kinderspiel e.V.“ v  Mnichově, které nám umožnily pořídit fotografie pro tuto knihu,

respektive nám poskytly i vlastní fotografie (s. 56, č. 4, 5; s. 57, č. 2, 5; s. 59, č. 4).

Claus-Dieter Kaul & Christiane M. Wagnerová



9

V roce 2012, téměř přesně přede dvěma lety, jsem se poprvé potkal s  Clausem-Dieterem Kaulem a  jeho přístup k učení mě naprosto uchvátil. Jeho zájem a porozumění pro potřeby současných dětí mě oslovily tak, jak to žádný jiný lektor předtím či poté ještě nedokázal.

Celostní pedagogika, jak ji učí Claus-Dieter Kaul a  jeho žáci, se dostává do povědomí učitelů a  rodičů  i  v  České republice a  na Slovensku. Věřím, že česká verze příruček  k  jednotlivým oblastem Montessori pedagogiky zaplní mezeru na poli odborné literatury pro tento způsob vzdělávání ve školách či v domácím vzdělávání. Tyto příručky si nekladou za cíl nahradit pracovní knihy učitelů, pomohou vám však ilustrovat detailní pracovní postup pro vybrané pomůcky a  jejich propojení se vzdělávacím plánem postaveným na Montessori přístupu ke vzdělávání.

Rád bych touto cestou poděkoval Toníkovi Koláčkovi za jeho neutuchající podporu při vzniku této knihy i celému týmu nakladatelství MAITREA za provedení celým procesem vydání této a dalších knih řady „Montessori konkrétně“.

Patrik Matlák, Říčany 2014

Institut celostního učení



11

Milá čtenářko, milý čtenáři! Touto knižní řadou bychom vás rádi vyzvali a také pobídli, abyste konkrétně poznali obsáhlou a průkopnickou pedagogiku Marie Montessori a  naučili se ji používat „krok za krokem“. Tak můžete v  mateřské škole i doma vytvořit příznivou atmosféru a učební situace, ve kterých se vaše děti mohou dobře projevit a optimálně rozvíjet i podle nových standardů.

V posledních letech sílí hlasy volající po nové vzdělávací a výchovné kultuře. Rovněž tak různé průzkumy, jako např. PISA nebo TIMS, nás upozorňují, že se v našem vzdělávacím systému musí něco změnit. Jedním z důsledků je bezpochyby i vydání nových vzdělávacích plánů pro předškolní vzdělávání. Požadavky v nich obsažené by měly pedagogům ukázat cestu, jak připravovat děti na dnešní životní podmínky. V mnoha rozhovorech s účastníky kurzů opakovaně zjišťujeme, že mnozí dospělí mají nejasné představy o tom, jak mají těmto požadavkům dostát. Jsou stále pod silným vlivem svých zkušeností z dob svých nejrůznějších, částečně již dávných studií, jakož i svých vlastních, dosud nestrávených „výchovných zážitků“ ze svého dětství.

Lze postřehnout, že Montessori pedagogika - ve vztahu ke dnešní době - nabízí mnohým z nich velkou pomoc při úvahách o jakékoliv nové činnosti. Proč právě Montessori pedagogika je tou správnou pomocí? Jistě je důvodem to, že tato „pedagogika“ vyšla z pozorování dítěte, které prováděla lékařka. Maria Montessori tím nevytvořila žádnou metodu vzdělání, ale jako lékařka pozorovala, jak se dítě učí, a vyvodila z toho své závěry. To odůvodňuje aktuálnost v dnešní době. Při vytváření učebního prostředí pro děti se v současnosti klade velký důraz na aplikaci vědomostí z neurofyziologie a moderní psychologie. Toto se naprosto kryje s poznatky Marie Montessori, zejména co se týče didaktické struktury. Proto její metoda, která se opírá o materiál jí vytvořený, neztratila nic na své přitažlivosti.

Podle dnešních hledisek je obzvláště třeba vzít na zřetel samozřejmě roli vyučující/ho. Naše zkušenosti ukázaly, že uplatnění Montessori pedagogiky vyžaduje nemálo sebereflexe a nakonec vyúsťuje ve skutečně novou vzdělávací kulturu, která – jak to popisuje Jesper Juul – nám dává možnost dospět od poslušnosti k odpovědnosti.

Sami jsme zjistili, že toto pro nás byl velice intenzivní proces, protože jsme ještě během svého vzdělávání v Montessori pedagogice zažili, že se sice teoreticky hovořilo o vlastní odpovědnosti a samostatnosti – leč způsob jednání s námi dospělými byl ještě převážně poznamenán kulturou poslušnosti.

Proto nás také neudivuje, že v mnoha Montessori zařízeních sice jsou k dispozici všechny Montessori materiály, avšak postoj vyučujících je stále ještě v silném zajetí „staré vzdělávací kultury“.

Velmi bychom si přáli, abychom těmito příručkami poskytli vyučujícím

1

v oblasti předškolního vzdělávání

možnost každodenně promýšlet svou práci a přitom rozvíjet tři způsobilosti, které zmiňuje Søs Bayer: • způsobilost navazovat vztahy s dětmi, • způsobilost zaujmout důležité místo v životě dětí, i když člověk není rodič, • způsobilost snést to, že se pedagogická skutečnost podobá životu.

2

1 Jako označení pro průvodce dětí jsme se rozhodli pro pojem „vyučující“, abychom na jedné straně integrovali označení typické pro pohlaví, a na straně druhé jasně vyjádřili,

že pro nás toto slovo obsahuje profesionální vztahovou kompetenci, která se vyznačuje osobní autoritou a ne autoritou podmíněnou rolí.

2 Cit. dle: Juul, Jesper: „Vom Gehorsam zur Verantwortung“, Beltz-Verlag, Weinheim, 2004. Předmluva Montessori konkrétně - 2. Matematika

12

Důležitým posláním této knižní řady je názorně ukázat, jak se hlavní tematické body „Vzdělávacího plánu základní pedagogiky“ konkrétně odrážejí v Montessori pedagogice.

Oblasti matematiky se v rámci uvedeného plánu přikládá mimořádný význam, protože v dosavadní „práci mateřských škol“ se jí nevěnovala žádná zvláštní pozornost.

Již ve svém díle „Psycho-Arithmetica“, vydaném v  roce 1934, Maria Montessori zdůraznila: „Aritmetika obsahuje ještě neznámou kapitolu „dětské psychologie“ zejména proto, že se zde jedná o  formu aritmetiky, která je racionální a ve svých myšlenkových pochodech zaměřená na dítě. Čísla a vše, co s nimi souvisí, přitom sloužily jako vědecké podněty k mentální činnosti. Když se dítěti předloží vědecky pojatý materiál, který mu jasně a srozumitelně poskytne základ pro rozumové jednání, pak se mu tím ulehčí nejen učení aritmetiky, nýbrž také rozvoj logického myšlení, o němž se věřilo, že je dětem nedostupné. Látku aritmetiky lze přirovnat k „duševní posilovně“. Při podrobné analýze, založené na přesnosti věcí a aktivním procvičování, je duševní rozvoj provázen všemi jednotlivostmi, jako kdyby aritmetika byla nejvhodnějším prostředkem pro skutečný psychologický vztah s dítětem, arzenálem experimentální psychologie.“

3

V práci s dětmi mezi třemi a šesti roky věku lze vskutku neustále sledovat, jak si tyto malé děti prostřednictvím hry s „matematikou“ osvojují důležité základní způsobilosti, ze kterých mohou později čerpat při výuce matematiky ve škole.

Maria Montessori hovoří o „matematickém duchu“, který již malému dítěti naznačuje matematické struktury: děti stále vnímají věci v jejich rozdílném uspořádání, velikosti a množství a pokoušejí se je uspořádat a vytvořit řád. Přitom stále prožívají dialog mezi pořádkem a chaosem. 3 Zveřejněno pod názvem „Psycho-Arithmetica“, Casa Editorial Araluce, Barcelona 1934. 1. Červenomodré tyČe I. množství a PoČet

V polici je poskládáno 10 tyčí.

Jsou 20 mm široké a jsou rozděleny na modré a červené úseky. Nejkratší

tyč je dlouhá 10 cm, nejdelší 1 m.

Vyučující vyzve děti, aby jednotlivě odnášely tyče z  police ke koberci,

který je k tomu účelu už rozprostřený, dokud neleží všech 10 tyčí libo

volně na koberci.

Malé dítě má radost z toho, když společně zažívá, jak se pořádek v polici

zruší a  na koberci zase obnoví. Nošení každé tyče jednotlivě z  police

ke koberci je ve shodě s  potřebou malého dítěte se pohybovat. Přitom

se dítěti pomocí „svalové paměti“ vštípí rozdílná hmotnost a  rozdílná

velikost.

Nyní se tyče na koberci znovu roztřídí podle velikosti; tady se může dítě

aktivně zapojit, protože už zná uspořádání z police. Je přitom zajímavé

sledovat, jestli dítě začne s nejkratší nebo nejdelší tyčí.

Nakonec vyučující nebo dítě obejde s  nejkratší tyčí kolem „schůdků“,

aby se vidělo, jsou-li stupínky rovnoměrné.

Při hře děti přijdou na to,

– že se dají s tyčemi vytvořit různé tvary,

– že při pokládání „schůdků“ mohou vzniknout různé vzory,

– že z několika tyčí společně lze složit délku jedné tyče (sčítání),

– že jednotlivé tyče lze znovu odebírat, až zbude jen jedna (odčítání).

Následuje další krok, kdy se během třístupňové lekce tyče pojmenují. Montessori konkrétně - 2. Matematika

14

Představení třístupňové lekce Třístupňová lekce obsahuje klasické učební kroky, které vedou dítě od seznámení s  novým výukovým předmětem až k osvojení. Většinou se této lekce používá k pojmenování určitých předmětů a nebo jejich vlastností.

V 1. stupni vyučující naváže vztah mezi předmětem a jménem tak, že ukáže na předmět a pojmenuje ho:

„To je...“ Tímto se věc, pojem a pojmenování pevně spojí dohromady.

U 2. stupně se jedná o fázi upevnění, případně promýšlení. Tato fáze trvá různou dobu podle vývojového

stavu dítěte. Vyučující i zde pokaždé opět pojmenuje pojem – ve spojení s různými úlohami. Přitom má na paměti touhu dětí se pohybovat a účinnost svalové paměti. Úlohy zde mohou znít: „Dej mi ...; dojdi mi pro ...; přines mi ...; polož ... tam!“ atd.

Ve 3. stupni vyučující ukáže předmět a ptá se na jeho jméno nebo vlastnost. Pasivní slovní zásoba se tak

stává aktivní. Tento stupeň má význam „testu“. Otázky vyučující/ho mohou znít: „Co je to?“ „Jak se to jmenuje?“ „Jaké je to?“

1. stupeň: Pojmenování

„Tahle tyč se jmenuje pět.“

„Tahle tyč se jmenuje osm.“

„Tahle tyč se jmenuje jedna.“ atd.

Důležité: Pojmenovává se na přeskáčku, ne postupně od 1 do 10! Silně

protikladné rozdíly jsou pro dítě zajímavé.

2. stupeň: Opakování za účelem vštípení pojmu ve spojení s konkrétní

senzomotorickou zkušeností

„Dej mi tyč jedna!“

„Polož tyče osm vedle koberce!“

„Vezmi tyč dva!“ atd.

I. Množství a počet

3. stupeň: Dítě ověřuje své znalosti s  pomocí dospělého (test), chyby

jsou přípustné a neopravují se.

„Jak se jmenuje tahle tyč?“

Dítě vysloví jméno zpaměti. Když jméno nesouhlasí s ukazovanou tyčí, ukáže vyučující na jinou tyč a znovu se zeptá: „Jak se jmenuje tahle tyč?“ Zde může vyučující zjistit, zda dítě jméno zná už bezpečně, nebo si spíše dosud není jisto.

Při opakované hře s materiálem dítě poslouchá stále znovu jména ve spojení s tyčemi a to mu dodává stále větší jistotu.

Rovněž citát z díla Marie Montessori dokládá význam červenomodrých tyčí jako první cestičky k číslům jedna až deset:

„Když se k počítání používají menší předměty, je zcela jedno jakého tvaru; předpokládejme třeba malé kostky, proč se pak říká jedna, když se položí první kostka, a dvě, když se k ní přidá další, a tak dále? Malé dítě je náchylné k tomu, říkat jedna v souvislosti s každým nově přidaným předmětem, tedy jedna, jedna, jedna, jedna, jedna‘ místo „jedna, dvě, tři, čtyři, pět‘.

Skutečnost, že se množství s každým přidáním nové jednotky zvětšuje, a že je nutné zohlednit tento vzrůstající celek, tvoří právě tu překážku, která nastává při počítání, když se jedná o malé děti ve věku tří a půl nebo čtyř let. Shrnutí jednotek, které jsou ve skutečnosti oddělené, do jednoho celku je pro dítě zpočátku nepochopitelná duševní práce. Proto mnoho dětí počítá tak, že zpaměti odříkávají přirozenou číselnou řadu; přitom jim ale není jasné, o jaké množství se právě jedná. Počítání prstů, rukou a nohou je pro dítě už něco konkrétnějšího, protože může vždy vidět ty samé věci spjaté s určitým množstvím. Pak ví, že má dvě ruce a dvě nohy.

Přesto dítě ale jen zřídka dokáže s jistotou spočítat prsty jedné ruky; i když se mu to podaří, pak je obtíž v tom, že musí vědět, proč se u ruky, u jedné a té samé věci, musí říkat ‚jedna, dvě, tři, čtyři, pět‘, když má pět prstů. Toto zmatení, které mysl o něco zralejší dokáže řešit, ztěžuje počítání v mladším období života. Dětská mysl ve své nanejvýš velké přesnosti a věcnosti vyžaduje precizní a jasnou pomoc. Když se dítěti předloží k počítání tyče, projeví se, že i zcela malé děti mají o ně živý zájem.“

4

4 Cit. dle: Montessori, Maria: Die Entdeckung des Kindes, Herder-Verlag, Freiburg 2007.

Montessori konkrétně - 2. Matematika

16

Materiálem tu je 10 tenkých dřevěných destiček, na nichž jsou nalepeny číslice, zhotovené ze smirkového papíru (0 až 9, dostupné v různých typech písma); destičky jsou uloženy v dřevěné krabičce. Pro názornost se rozloží všech 10 destiček na rozprostřený koberec nebo na podložku. Upozornění: u mladších dětí lze zprvu začít i s méně číslicemi! Vyučující seznámí děti s čísly pomocí třístupňové lekce. 1. stupeň: Seznámení - vyučující přejede prsty po číslici ve směru její

ho napsání a přitom ji pojmenuje.

„To je šestka!“

„To je osmička!“ atd. Poté podá vyučující destičku jednomu z dětí. To také přejede prsty po číslici a  přitom ji pojmenuje. Vyučující může název číslice zopakovat, zatímco ji dítě ohmatává. Tak se postupuje u všech číslic, které chce dítě (děti) poznat. 2. stupeň: Opakování – aby si dítě zapamatovalo, jak se číslo píše a na

zývá (svalová paměť):

„Sáhni si na číslo 7!“

„Napiš číslo 9!“

Smirkové číslice


17

I. Množství a počet

„Obtáhni číslo 4!“ atd.

3. stupeň: Test

„Jak se ta číslice jmenuje?“

(Chyby jsou přípustné a neopravují se!)

Maria Montessori jednou řekla: „Učit ne opravováním, ale učením!“

5

To znamená, že vyučující opravuje nikoliv okamžitě, ale zapamatuje si, případně si poznamená stav znalostí dítěte a  při nové prezentaci mu poskytne příležitost, aby se samo opravilo, případně rozšířilo své vědomosti a zdokonalilo se. 5 Cit. dle: Standing, E.M.: Maria Montessori - Leben und Werk, Oberursel 1970. 5 Cit. dle: Standing, E.M.: Maria Montessori - Leben und Werk, Oberursel 1970.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist