načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Montessori konkrétně 1 -- Praktický život a smyslová výchova – Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně 1 -- Praktický život a smyslová výchova
-12%
sleva

Kniha: Montessori konkrétně 1
Autor: Christiane M. Wagnerová
Podtitul: Praktický život a smyslová výchova

Cílem textu je pomoci všem pedagogům předškolního vzdělávání zvýšit pomocí nové kultury výchovy dětem vědomí jejich vlastní hodnoty a připravit je na dnešní svět. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  295 Kč 260
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 103
Rozměr: 299,0x212,0x9,0 mm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd. v českém jazyce
Název originálu: Montessori konkret. Band 1, Übungen des praktischen Lebens und Sinnesschulung
Spolupracovali: z německého originálu ... přeložila Magdalena Marková
Skupina třídění: Předškolní a primární výchova a vzdělávání
Hmotnost: 0,476kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201810
Nakladatelské údaje: Praha, Maitrea, 2014
ISBN: 978-80-7500-053-8
EAN: 9788075000538
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Cílem textu je pomoci všem pedagogům předškolního vzdělávání zvýšit pomocí nové kultury výchovy dětem vědomí jejich vlastní hodnoty a připravit je na dnešní svět.

Popis nakladatele

První díl obsahuje cvičení z oblasti praktického života zahrnující péči o vlastní osobu a smyslové výchovy, jako je poznávání rozměrů, barev, rozvoj hmatu, sluchu a dalších smyslů, poznávání forem a tvarů a další.

(příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. První díl, Praktický život a smyslová výchova)
Další popis

Tato nová řada příruček pro mateřské školy a předškolní zařízení vznikla díky práci s dětmi. Jejím cílem je pomoci všem pedagogům předškolního vzdělávání zvýšit pomocí nové kultury výchovy dětem vědomí jejich vlastní hodnoty a připravit je na dnešní svět. Čím je tato nová řada výjimečná? Všechna cvičení jsou popsána krok za krokem a doplněna množstvím barevných fotografií – podrobně a srozumitelně po ruce vychovatelům a učitelům. První díl Montessori konkrétně obsahuje: Cvičení praktického života - péče o vlastní osobu, péče o okolí, Smyslovou výchovu - poznávání rozměrů, poznávání barev, rozvíjení hmatu, rozvíjení sluchu, poznávání váhy, poznávání teploty, rozvíjení čichu, rozvíjení chuti, poznávání forem a tvarů, rozvíjení kinetického smyslu.


Dítě se naučí chodit, mluvit, pracovat s předměty a počítat a psát prostřednictvím své vlastní tvořivosti, nikoli proto, že jej to dospělí naučí. Dospělý je na cestě vzděláním pouze průvodcem, rádcem a oporou. Aby dokázal dítěti pomoci s tím, co v danou chvíli chce dělat, musí se naučit vnímat signály jeho potřeb. Nehodnotí, neznámkuje, vede ruku a mysl. Filozofii přístupu k vzdělávání dětí, kterou známe pod pojmem Montessori pedagogika, vytvořila na začátku 20. století Maria Montessori, italská pedagožka, lékařka a vědkyně. Díky vědeckému přístupu dnes po sto letech výzkumu a ověřování víme, jaké jsou vývojové potřeby dětství. Víme, proč nejmenší děti tak rády opakují stejnou věc stále dokola, víme v jakém období a proč potřebují rovnat kostky od největší po nejmenší a víme také, že debata nad pravidly hry je pro školáky důležitější, než samotná hra. Nová řada příruček pro mateřské školy a předškolní zařízení vznikla v průběhu desítek let práce s dětmi. Jejím cílem je pomoci všem pedagogům předškolního vzdělávání zvýšit dětem pomocí nové kultury výchovy vědomí jejich vlastní hodnoty a připravit je na dnešní svět. První díl obsahuje cvičení z oblasti praktického života zahrnující péči o vlastní osobu a smyslové výchovy, jako je poznávání rozměrů, barev, rozvoj hmatu, sluchu a dalších smyslů, poznávání forem a tvarů a další.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Christiane M. Wagnerová - další tituly autora:
Montessori konkrétně 3 -- Jazyk Montessori konkrétně 3 -- Jazyk
Montessori konkrétně 2 -- Matematika Montessori konkrétně 2
 
Ke knize "Montessori konkrétně 1 -- Praktický život a smyslová výchova" doporučujeme také:
Deset dětských přání Deset dětských přání
Absorbující mysl Absorbující mysl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Montessori konkrétně

První díl: Praktický život a smyslová výchova



Claus-Dieter Kaul & Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně

Příručka celostního vzdělávání dětí

První díl: Praktický život a smyslová výchova

Nápady pro praxi


K ATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Kaul, Claus-Dieter

Montessori konkrétně : příručka celostního vzdělávání dětí – nápady pro praxi. 1, Praktický život a smyslová výchova / Claus-Dieter Kaul a Christiane M.

Wagnerová ; [z německého originálu ... přeložila Magdalena Marková]. -- 1. vyd. v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2014. -- 103 s.

Název originálu: Montessori konkret. Band 1, Übungen des praktischen Lebens und Sinnesschulung

ISBN 978-80-7500-053-8

371.4 * 373.2 * 37.03-053.2 * 371.38

- metoda Montessori

- předškolní výchova

- výchova dítěte

- praktické činnosti

- metodické příručky

373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]

Claus-Dieter Kaul a Christiane M. Wagnerová

Montessori konkrétně – 1. Praktický život a smyslová výchova

Montessori konkret – Band 1: Übungen des praktischen Lebens und Sinnesschulung

Copyright © Brigg Pädagogik Verlag, 2011

Translation © Magdalena Marková, 2013

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2014

ISBN 978-80-7500-053-8


5

Obsah Předmluva ..........................................................................................................................................11

I. Cvičení praktického života ............................................................................................................ 13

1. Význam cvičení praktického života ......................................................................................................13

2. Péče o vlastní osobu .............................................................................................................................15

Mytí rukou ..........................................................................................................................................15

Zapínací rám .......................................................................................................................................18

Pletení copu .........................................................................................................................................23

Čištění bot ...........................................................................................................................................26

3. Péče o okolí ..........................................................................................................................................28

Rozmotávání a smotávání koberce .......................................................................................................28

Skládání ubrousků ...............................................................................................................................31

Nabírání lžičkou – přesýpání – přelévání .............................................................................................37

Nabírání lžící na podnosu ....................................................................................................................39

Přesýpání nebo přelévání .....................................................................................................................41

Zametání stolu .....................................................................................................................................45

Čištění kovu ........................................................................................................................................47

Péče o květiny – řezání a aranžování květin .........................................................................................49

II. Smyslová výchova .........................................................................................................................53

1. Význam smyslové výchovy ...................................................................................................................53

2. Poznávání rozměrů ...............................................................................................................................55

Válečky s úchyty a barevné válečky bez úchytů ....................................................................................55

Růžová věž ...........................................................................................................................................61

Hnědé schody ......................................................................................................................................63

Červené tyče ........................................................................................................................................65

3. Poznávání barev ...................................................................................................................................68

Barevné destičky ..................................................................................................................................68

4. Rozvíjení hmatu ...................................................................................................................................71

Hmatové desky ....................................................................................................................................71

Hmatové destičky ................................................................................................................................73

Krabice s látkami .................................................................................................................................75

5. Rozvíjení sluchu ...................................................................................................................................76

Zvukové válečky ..................................................................................................................................76

6. Poznávání váhy ....................................................................................................................................78

Hmotnostní destičky ...........................................................................................................................78

7. Poznávání teploty .................................................................................................................................79

Teplotní destičky .................................................................................................................................79

8. Rozvíjení čichu .....................................................................................................................................80

Dřevěné čichové lahvičky .....................................................................................................................80

9. Rozvíjení chuti .....................................................................................................................................81

Chuťové skleničky ...............................................................................................................................81

10. Poznávání forem a tvarů .....................................................................................................................83

Geometrická tělesa ...............................................................................................................................83

Geometrická komoda s kartami ...........................................................................................................85

Konstrukční trojúhelníky ....................................................................................................................88

Binomická a trinomická krychle ..........................................................................................................92

Dekanomický čtverec ..........................................................................................................................97

11. Rozvíjení kinetického smyslu ............................................................................................................100

Chůze po čáře ....................................................................................................................................100

Chůze s předmětem na hlavě .............................................................................................................100

Slepec a vodič ....................................................................................................................................101

Chůze s překážkami ...........................................................................................................................101

Chůze a žonglování s talíři na tyčích ..................................................................................................101

Jízda na koni ......................................................................................................................................101

Hry s prsty .........................................................................................................................................101

III. Výhled .......................................................................................................................................103

Seznam použité literatury ..................................................................................................................104

Poděkování

Děkujeme té spoustě dětí, s nimiž jsme se v minulých 30 letech tak otevřeně setkávali, které nám umožnily získat hluboké porozumění pro učení Marie a Maria Montessori. V otevřeném a upřímném dialogu s dětmi jsme se mohli naučit, že jim lze bezpodmínečně věřit, lze je doprovázet s  respektem a  za jejich pomoci lze rozvíjet pocit vlastní hodnoty.

Zejména bychom chtěli poděkovat dětem a jejich průvodcům z Montessori mateřských škol v Eberhartingu a Bad Tölzu, kteří nám umožnili pořídit fotografie pro tuto knihu.

Claus-Dieter Kaul & Christiane M. Wagnerová



9

V  roce 2012, téměř přesně přede dvěma lety, jsem se poprvé potkal s  Clausem-Dieterem Kaulem a  jeho přístup k učení mě naprosto uchvátil. Jeho zájem a porozumění pro potřeby současných dětí mě oslovily tak, jak to žádný jiný lektor předtím či poté ještě nedokázal.

Celostní pedagogika, jak ji učí Claus-Dieter Kaul a  jeho žáci, se dostává do povědomí učitelů a  rodičů  i  v  České republice a  na Slovensku. Věřím, že česká verze příruček  k  jednotlivým oblastem Montessori pedagogiky zaplní mezeru na poli odborné literatury pro tento způsob vzdělávání ve školách či v domácím vzdělávání. Tyto příručky si nekladou za cíl nahradit pracovní knihy učitelů, pomohou vám však ilustrovat detailní pracovní postup pro vybrané pomůcky a  jejich propojení se vzdělávacím plánem postaveným na Montessori přístupu ke vzdělávání.

Rád bych touto cestou poděkoval Toníkovi Koláčkovi za jeho neutuchající podporu při vzniku této knihy i celému týmu nakladatelství MAITREA za provedení celým procesem vydání této a dalších knih řady „Montessori konkrétně“.

Patrik Matlák, Říčany 2014

Institut celostního učení



11

Milá čtenářko, milý čtenáři! Touto knižní řadou bychom vás rádi vyzvali a také pobídli, abyste konkrétně poznali obsáhlou a průkopnickou pedagogiku Marie Montessori a  naučili se ji používat „krok za krokem“. Tak můžete v  mateřské škole i doma vytvořit příznivou atmosféru a učební situace, ve kterých se vaše děti mohou dobře projevit a optimálně rozvíjet i podle nových standardů.

V posledních letech sílí hlasy volající po nové vzdělávací a výchovné kultuře. Rovněž tak různé průzkumy, jako např. PISA nebo TIMS, nás upozorňují, že se v našem vzdělávacím systému musí něco změnit. Jedním z důsledků je bezpochyby i vydání nových vzdělávacích plánů pro předškolní vzdělávání. Požadavky v nich obsažené by měly pedagogům ukázat cestu, jak připravovat děti na dnešní životní podmínky. V mnoha rozhovorech s účastníky kurzů opakovaně zjišťujeme, že mnozí dospělí mají nejasné představy o tom, jak mají těmto požadavkům dostát. Jsou stále pod silným vlivem svých zkušeností z dob svých nejrůznějších, částečně již dávných studií, jakož i svých vlastních, dosud nestrávených „výchovných zážitků“ ze svého dětství.

Lze postřehnout, že Montessori pedagogika - ve vztahu ke dnešní době - nabízí mnohým z nich velkou pomoc při úvahách o jakékoliv nové činnosti. Proč právě Montessori pedagogika je tou správnou pomocí? Jistě je důvodem to, že tato „pedagogika“ vyšla z pozorování dítěte, které prováděla lékařka. Maria Montessori tím nevytvořila žádnou metodu vzdělání, ale jako lékařka pozorovala, jak se dítě učí, a vyvodila z toho své závěry. To odůvodňuje aktuálnost v dnešní době. Při vytváření učebního prostředí pro děti se v současnosti klade velký důraz na aplikaci vědomostí z neurofyziologie a moderní psychologie. Toto se naprosto kryje s poznatky Marie Montessori, zejména co se týče didaktické struktury. Proto její metoda, která se opírá o materiál jí vytvořený, neztratila nic na své přitažlivosti.

Podle dnešních hledisek je obzvláště třeba vzít na zřetel samozřejmě roli vyučující/ho. Naše zkušenosti ukázaly, že uplatnění Montessori pedagogiky vyžaduje nemálo sebereflexe a nakonec vyúsťuje ve skutečně novou vzdělávací kulturu, která – jak to popisuje Jesper Juul – nám dává možnost dospět od poslušnosti k odpovědnosti.

Sami jsme zjistili, že toto pro nás byl velice intenzivní proces, protože jsme ještě během svého vzdělávání v Montessori pedagogice zažili, že se sice teoreticky hovořilo o vlastní odpovědnosti a samostatnosti – leč způsob jednání s námi dospělými byl ještě převážně poznamenán kulturou poslušnosti.

Proto nás také neudivuje, že v mnoha Montessori zařízeních sice jsou k dispozici všechny Montessori materiály, avšak postoj vyučujících je stále ještě v silném zajetí „staré vzdělávací kultury“.

Velmi bychom si přáli, abychom těmito příručkami poskytli vyučujícím

1

v oblasti předškolního vzdělávání

možnost každodenně promýšlet svou práci a přitom rozvíjet tři způsobilosti, které zmiňuje Søs Bayer. 1 Jako označení pro průvodce dětí jsme se rozhodli pro pojem „vyučující“, abychom na jedné straně integrovali označení typické pro pohlaví, a na straně druhé jasně vyjádřili,

že pro nás toto slovo obsahuje profesionální vztahovou kompetenci, která se vyznačuje osobní autoritou a ne autoritou podmíněnou rolí.

Předmluva Montessori konkrétně - 1. Praktický život a smyslová výchova 12 Důležitým záměrem této řady je konkrétně ukázat, jak se stěžejní tematické body německého „Vzdělávacího

plánu předškolní pedagogiky“ (BEP – Bildungsplan der Elementarpädagogik) odrážejí v Montessori pedago

gice, kterou tým Montessori školky v Bad Tölzu zformuloval takto:

M – Matematiku je potřeba prožívat všemi smysly – od konkrétního k abstraktnímu.

BEP – Matematické vzdělávání O – Obcházet vnímání vlastního těla není možné.

BEP – Výchova a vzdělávání ke zdraví N – Naše příroda a člověk vytvářejí souznění, v němž je zřetelná zodpovědnost člověka vůči přírodě.

BEP – Výchova a vzdělávání k ochraně životního prostředí T – Teorie kosmu – je potřeba se naučit rozumět kosmickým teoriím a rozpoznávat souvislosti.

BEP – vzdělávání v přírodních vědách a technice E – Enormní úsilí v našem směrování – celostní rozvoj hudebního cítění.

BEP – Hudební výchova a vzdělávání S – Snažíme se naučit porozumět řeči.

BEP – Jazykové vzdělávání a rozvoj řeči S – Sport a pohyb jsou nepostradatelné – učíme se pohybem.

BEP – Výchova a rozvíjení pohybu, sport O – Otevřený přístup ke všem oblastem tvořivosti.

BEP – Estetická, výtvarná a kulturní výchova a vzdělávání R – Religiozita: náboženství jako základ lidského bytí.

BEP – Etická a náboženská výchova a vzdělávání I – Informatika – orientace ve světě nových médií a technologií.

BEP – Mediální výchova a vzdělávání, základy informačních technologií Tato témata nás budou doprovázet při popisu různých aktivit. Přejeme vám, aby plnění vašich učebních povinností bylo založeno na radosti a lásce. Tato knižní řada vám

přináší ucelené podklady pro cestu poznávání života, na niž se společně s dětmi vydáváte. Uchovejte si na ní

svou zvědavost.


13

I. CvIčení PraktICkého žIvota 1. význam CvIčení PraktICkého žIvota Cvičení praktického života nemají pouze praktický cíl. Důraz by proto neměl být na slově „praktický“, ale na slově „život“. To odpovídá i tradici velkých „učitelů lidstva“.

„Cesta k  osvícení a  spáse vede přes cvičení pozor

nosti. Je potřeba mít trpělivost a výdrž a postupovat nejlépe pod vedením zkušeného mistra. Meditování byste měli cvičit při chůzi, ve stoje, vleže, vsedě a při práci, při mytí rukou, mytí nádobí, zametání i pití čaje, při rozhovoru s  přáteli a  v  průběhu všeho, co děláte. Každou činnost musíte provádět pozorně. Každá činnost je rituál. Připadá vám slovo rituál příliš slavnostní? Používám je, aby všem bylo srozumitelné, že vnímání, uvědomování si je otázkou života a smrti.“

2

Při těchto činnostech jsou děti poháněny život

ním nutkáním k  seberealizaci. Ke cvičením praktického života patří jednak péče o  okolí, jednak péče o vlastní osobu. 2 Cit. dle: Thich Nathan: Lächle deinem eigenen Herzen zu, Freiburg-Breisgau, 1995, s. 35, 45.

Tyto činnosti musejí mluvit samy za sebe. Nejde

o  to, aby je děti vykonávaly, protože je vykonává

me my, a už vůbec ne proto, že jsme jim tuto práci

nařídili. Činnost, kterou děti vykonávají, má být

původní prací a  výrazem samotného rozvíjejícího

se života. Učitel dětem činnost ukáže – pak ale ne

chá na dítěti, aby ji vykonávalo podle svého. Maria

Montessori to na jedné přednášce v Londýně vyjá

dřila takto: „insegnare insegnando – non corrigendo“

(učit učením, ne opravováním!)

3

.

Bývalý braniborský ministr školství Steffen Rei

che k tomu řekl: „Dobrou školku, stejně jako dobrou

školu, dobrou střední školu, dobré odborné vzdělání,

potažmo i dobrý život, poznáme podle toho, že tu lidé

mají nutnou trpělivost učit se z  chyb, které neustále

opakujeme. Pokud školka umožňuje rozvíjet schop

nosti, upevňovat kompetence, ale právě i  dělat chyby

a tyto chyby, ať už vlastní, nebo chyby ostatních, brát

jako podnět pro učební procesy v  dané situaci, tyto

procesy pak dále využívat k sebevzdělávání, potom je

výchovný a vzdělávací úkol této školky splněn.“

4

Když dítě opravujeme, cítí se utlačováno a  vy

tvoří si pocity méněcennosti. Když kritiku nechá

me na okolí („sebekontrola“), sdělují předměty

dítěti, kde leží hranice. Tak roste pocit vlastní

hodnoty.

3 Cit. dle: E. M. Standing: Maria Montessori – Leben und Werk, Finkenverlag

Oberursel, s. 128.

4 Cit. dle: Kindergarten heute, 1/2005, s. 24.

Montessori konkrétně - 1. Praktický život a smyslová výchova

14

2. Péče o vlastní osobu Mytí rukou

Na malý stůl postavíme džbán a mísu z porcelánu nebo kovu. Vlevo jsou

dva poskládané malé ručníky a vpravo je mistička s mýdlem a krém na

ruce. Vedle stolu leží rozprostřený hadr na podlahu a na něm je kbelík

a kartáč. Zde je potřeba zejména dbát na estetiku – všechny předměty

by měly barevně ladit, případně souznít.

Džbán naplníme vodou a postavíme na stůl, část vody vlijeme do mísy.

Zvláštní pozornost je potřeba věnovat poslední kapce, která zůstane vi

set na zobáčku džbánu. Jedním z ručníků ji opatrně setřeme.

Nyní se dlaně a ruce navlhčí vodou a pořádně namydlí. Mýdlo krátce

ponoříme do vody, očistíme od zbytků špíny a vrátíme do misky.

Při mydlení dlaní a  rukou nespěcháme, můžeme si u  toho například

představovat pochrochtávající prasata, chůzi naboso v bahně a podobně.

Při mydlení věnujeme pozornost každému prstu.

I. Cvičení praktického života

Dlaně a  ruce potom ponoříme do vody v  míse,

a tak opláchneme mýdlo. Vytáhneme ruce z vody, otřepeme z nich vodu a potom dlaně a ruce osuší

me. Vlhký ručník pověsíme, aby uschnul, a použi

tou vodu z mísy vylijeme do kbelíku.

Zbytek vody ze džbánu se přelije do mísy, kterou vyčistíme krouživými

pohyby kartáče.

Kartáč vrátíme na hadr, zbytek vody nalijeme do kbelíku.

Druhým ručníkem dosucha vytřeme mísu, případné stříkance vody

setřeme ze stolu. I tento ručník pověsíme, aby uschnul.

Na konec tohoto rituálu s  láskou natřeme dlaně, ruce i  každý prst

připraveným krémem.

Po takové prezentaci se děti cítí zcela naplněny a  občas i  spontánně

zatleskají.

Montessori konkrétně - 1. Praktický život a smyslová výchova

16

SHRNUTÍ TEMATICKÝCH BODŮ

„VZDĚLÁVACÍHO PLÁNU ZÁKLADNÍ PEDAGOGIKY“

• Vnímání vlastního těla;

• Kontakt s vnitřními orgány - masírováním jednotlivých prstů dochází k navázání kontaktu

s vnitřními orgány (akupresura, meridiány);

• Zvuky - spojované s nejrůznějšími zážitky z přírody;

• Vůně - vyvolávají vzpomínky, mohou při mydlení, oplachování a krémování například umož

nit prožití smyslových vjemů z raného dětství;

• Estetická výchova - barevně sladěné předměty budují vnímání estetiky;

• Vnímání vztahů k prostoru a poloze - řazením předmětů dochází k vnímání vztahů k pro

storu a poloze;

• Pojem množství - chápání množství se rozvíjí při odhadování množství vody, při mydlení

a krémování jednotlivých prstů;

• Rozeznávání souvislostí - Rozeznávání přírodovědných souvislostí vědomým zacházením

s vodou;

• První zkušenosti s chemií - zážitek chemické reakce - voda s mýdlem se třením spojí do bílé

pěny, která působením vzduchu mizí a dalším třením ji lze znovu vytvořit;

• Příprava na psaní - první průprava pro nácvik psaní držením kartáče (pevná ruka) a čiště

ním krouživými pohyby, stejně jako vytírání misky dosucha (uvolněná ruka);

• Vědomé konání - meditativní činnost, která zároveň vede k pravé náboženské zkušenosti; ritu

ály tohoto typu existují v každém náboženství, vytvářejí tak možnost mezikulturního setkávání

Prostřednictvím těchto aktivit vzniká soulad

mezi tělem, duší a  duchem, a  tak vzniká sociální

společenství a  osobní zodpovědnost, kterou Jesper

Juul popisuje jako nejdůležitější součást výchovy

dětí a sociálního společenství:

„Podle našeho názoru je rozvíjení osobní zodpověd

nosti nejplodnější alternativou k utlačování a ponižo

vání, je to zásadní kvalita ve vztazích a  spolehlivá

záruka zodpovědných společenství.“

5

Zřetelně to dokládají i  následující snímky z  ma

teřské školy „Erdkindergarten“ (Školka dětí země)

v Eberhartingu.

5 Cit. dle: Jesper Juul: Vom Gehorsam zur Verantwortung, s. 91-92.

I. Cvičení praktického života

Zapínací rám Velký význam zapínacího rámu pochopíme, když si v následujícím textu vysvětlíme dva základní principy Montessori pedagogiky: „materializovanou abstrakci“ a „izolování potíží“:

Materializovaná abstrakce

Aby se dítě mohlo plně soustředit na proces po

hybu, vyvinula Maria Montessori pro praktické činnosti našeho života pomůcky, které úmyslně nejsou odvozeny od běžných předmětů. Tyto pomůcky byly převedeny do poměrně abstraktní formy. Zohledňovala při tom, že dítě při své činnosti potřebuje dostatek možností činnost opakovat. Velmi důležité je, aby soustředění směřovalo na proces činnosti (orientace na proces), ne na výsledek.

Izolace jednotlivých fází

Průběh činnosti se rozloží na mnoho malých čás

tečných kroků („analýza pohybu“), aby dítě při po

zorování procesu mělo dostatek času pojmout děje

v  celé jejich komplexnosti. Můžeme tak vycházet

vstříc nejrůznějším vývojovým potřebám dětí.

Při vlastní činnosti má dítě možnost dostat se do

svého vlastního rytmu a  nechat si samo dostatek

času na to, aby si procesy v mozku uložilo pomocí

„svalové paměti“.

Společně s  dítětem nebo dětmi doneseme zapínací rám z  jeho místa

a položíme ho na připravený koberec. Děti se posadí po stranách vedle

učitele, aby mohly proces sledovat z takové polohy, která jim vyhovuje.

V prvním kroku oběma rukama uchopíme konce stuh a roztáhneme je

od sebe. Každá stuha se tak nachází na jedné straně rámu.

Ukazováček prostrčíme pod ještě spojené stuhy a pomalým zvedáním je

oddělíme od sebe. Zároveň rozkládáme stuhy vodorovně po stranách.

Přitom si automaticky uvědomujeme, že dochází k „překřížení“.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.