načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Moderní rétorika -- Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli – 3., doplněné vydání – Alena Špačková

Fungujeme! Vážení zákazníci, e-shop je plně v provozu. Od 18. 5. 2020 jsou navíc všechny naše prodejny a výdejny otevřeny. Bližší informace naleznete zde
Moderní rétorika -- Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli - 3., doplněné vydání

Elektronická kniha: Moderní rétorika -- Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli
Autor: Alena Špačková
Podnázev: 3., doplněné vydání

Kniha seznamuje se všemi prvky úspěšného přesvědčování od image a etikety mluvčího přes neverbální komunikaci po vlastní zřetelný a srozumitelný mluvený projev. Obsah publikace ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  157
+
-
5,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.3%hodnoceni - 71.3%hodnoceni - 71.3%hodnoceni - 71.3%hodnoceni - 71.3% 78%   celkové hodnocení
5 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 141
Rozměr: 21 cm
Vydání: 3., dopl. vyd.
Skupina třídění: Literární styl. Literární činnost a technika. Efektivní využívání jazyka. Spisovatelská činnost
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2965-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha seznamuje se všemi prvky úspěšného přesvědčování od image a etikety mluvčího přes neverbální komunikaci po vlastní zřetelný a srozumitelný mluvený projev. Obsah publikace plně vystihuje její podnázev "Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli", protože technikám vlastní rétoriky jsou věnovány z desíti kapitol pouze tři. Ty se zabývají hlasovým tréninkem, jazykovými prostředky spisovné češtiny a přípravou na vlastní projev. Kniha je doplněna Prezentačním desaterem a přehledem doporučené literatury.

Popis nakladatele

Jak si připravit svůj projev a prezentaci? Jak promluvit přesvědčivě před posluchači a udržet jejich pozornost? Jak zvládnout trému a působit sebejistě a kompetentně? Jak se obléknout a upravit? Jak ovlivnit posluchače řečí těla? Jak trénovat hlas a výslovnost? Jak reagovat na otázky a vystupovat na poradách? Jak pracovat s pomůckami? Jak pronést slavnostní projev? Autorka sympaticky, fundovaně a spolehlivě tyto dotazy na mnoha příkladech a tipech zodpoví, jako by předávala své zkušenosti reálnému klientovi. V novém, aktualizovaném vydání úspěšné příručky předchází návodu na vlastní trénink řečnických dovedností historický exkurz, v němž autorka osvětluje nejprve vlastní pojem "rétorika". Nechybí řada nových příkladů a doporučení, např. na výhodné a přesvědčivé vedení argumentace, či ukázky slavnostních projevů pro různé příležitosti. Knížka je určena lektorům, manažerům, prodejcům, učitelům, konzultantům a všem, kteří chtějí zvládnout připravený i improvizovaný mluvený projev. (jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Špačková - další tituly autora:
Moderní rétorika   2.vyd. Moderní rétorika 2.vyd.
Trénink techniky řeči -- Naučte se mluvit barevně Trénink techniky řeči
 (e-book)
Trénink techniky řeči -- Naučte se mluvit barevně Trénink techniky řeči
Moderní rétorika na univerzitě Moderní rétorika na univerzitě
 (e-book)
Moderní rétorika na univerzitě Moderní rétorika na univerzitě
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Alena Špačková

MODERNÍ

RÉTORIKA

Jak mluvit k druhým lidem,

aby nám naslouchali a rozuměli

GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: 220 386 401, fax: 220 386 400 e -mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

3., doplněné vydání

MODERNÍ RÉTORIKA

3., doplněné vydání

ALENA ŠPAČKOVÁ

V třetím, doplněném vydání knihy MODERNÍ RÉTORIKA – Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli z edice Poradce pro praxi se dozvíte:  jak promluvit přesvědčivě před malým i větším publikem;  jak si připravit působivou prezentaci; jak pronést slavnostní projev;  jak vystupovat na poradách;  jak působit sebejistě a kompetentně;  jak zvládnout trému;  jak se obléknout a upravit;  jak ovlivnit posluchače řečí svého těla;  jak trénovat hlas a výslovnost;  jak pracovat s vizuálními pomůckami;  jak udržet pozornost posluchačů;  jak reagovat na otázky  a mnoho dalších praktických rad a námětů pro manažery, prodejce, lektory, konzultanty a všechny, kteří chtějí zvládnout připravený i improvizovaný mluvený projev. V novém vydání knihy předchází návodu na vlastní trénink řečnických dovedností historický exkurz, v němž autorka osvětluje nejprve vlastní pojem „rétorika“. Nechybí řada nových příkladů a doporučení, např. na výhodné a přesvědčivé vedení argumentace, či ukázky slavnostních projevů pro různé příležitosti.

Motto:

„Dokonalá výmluvnost rozhodně existuje a povaha lidského nadání nebrání,

aby se k  ní došlo. Vždyť ti, kteří budou usilovat o  dokonalost, i  když jí nedo

sáhnou, přece jen dojdou výš než ti, kteří se předem vzdají naděje, že by mohli

dospět, kam by chtěli, a zastaví se hned dole. Nenajde se nikdo, kdo by vzdor

úsilí nedosáhl ničeho.“

M. F. Quintilianus, Základy rétoriky

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

komunikace, rozvoje osobnosti, budování kariéry a vedení lidí. Edice je určena

jak profesionálům z řad odborných pracovníků, například lektorům, koučům,

manažerům či personalistům, tak všem ostatním, kteří chtějí zlepšit své

komunikační a jiné dovednosti.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Alena Špačková Moderní rétorika Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: 3., doplněné vydání Vydala Grada Publishing a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 3732. publikaci Recenzent prof. dr. Jaroslav Kohout, DrSc. Odpovědná redaktorka Mgr. Irena Koušková Sazba Antonín Plicka Počet stran 144 Vytiskly tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod © Grada Publishing a.s., 2009 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-2965-7 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8518-9 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8519-6 (ve formátu EPUB)Obsah Obsah O autorce .....................................................................................................................................9

Předmluva ...............................................................................................................................11

Kapitola 1 Mluvit znamená tvořit .......................................................................................................17

1.1 Hlavní zásady pro mezilidskou komunikaci ................................................. 19

Kapitola 2 Sympaticky, fundovaně, spolehlivě ............................................................................24

2.1 Rozvíjení image ...................................................................................................... 27

Kapitola 3 Tréma jako kamarádka ......................................................................................................30

3.1 Pět účinných metod zvládání trémy ............................................................... 32

Mentální aerobik .................................................................................................32

Soustředění pozornosti ......................................................................................35

Rychlé tělesné relaxační cvičení ......................................................................36

Asociace .................................................................................................................38

Dechové cvičení ...................................................................................................38

3.2 Pozor na „pseudorady“! ........................................................................................ 41

Kapitola 4 I ponožky hovoří ..................................................................................................................44

4.1 Co je třeba si hlídat ................................................................................................ 45

Fyzické dispozice ..................................................................................................45

Čistota a upravenost ..........................................................................................45

Oblečení a doplňky .............................................................................................46

4.2 Zaměřte se na detaily ........................................................................................... 49

Kapitola 5 Řeč je pramenem nedorozumění .................................................................................54

5.1 Negativní signály .................................................................................................... 56

5.2 Pozitivní signály ...................................................................................................... 56

Podejte srdečně ruku ..........................................................................................56

Předem se seznamte s prostorem a akustickými podmínkami

svého vystoupení ................................................................................................ 58

Moderní rétorika

Obsah

Před nástupem na řečniště si vyberte nejvhodnější místo .......................59

Usmějte se, kdykoli je to vhodné .....................................................................59

Stůjte aktivněji než při neformálním rozhovoru .........................................60

Respektujte pro své posluchače nejpřijatelnější vzdálenost ....................61

Užívejte otevřených gest ....................................................................................62

Pohybujte se pouze cíleně .................................................................................63

Udržujte průběžný zrakový kontakt ...............................................................63

Kapitola 6

Slušnost nemusí být zdvořilost .....................................................................................66

6.1 Etiketa není zákonem, ale... ............................................................................... 67

6.2 Bez čeho se džentlmen neobejde .................................................................... 69

6.3 Hostem i hostitelem .............................................................................................. 70

V roli hosta ............................................................................................................70

V roli hostitele .......................................................................................................71

Pohoštění ...............................................................................................................72

Douška pro dámy ................................................................................................73

Kapitola 7

Nahlas a energicky ..............................................................................................................75

7.1 Hlasový trénink ....................................................................................................... 76

„Energicky“ znamená „precizně vyslovovat“ ...............................................78

Poznámka k jazykolamům ...............................................................................81

7.2 „První pomoc“ .......................................................................................................... 82

Kapitola 8

Čeština – naše mateřština ................................................................................................84

8.1 Úskalí a priority mluveného projevu ............................................................... 85

Forma jazyka ........................................................................................................85

Slovní zásoba .......................................................................................................86

Větné vazby a slovosled .....................................................................................88

Výplňková slova ...................................................................................................90

Přejatá slova .........................................................................................................90

Fráze ........................................................................................................................92

Kapitola 9

Příprava projevu krok za krokem ................................................................................94

9.1 Soustřeďte se na svého posluchače ................................................................ 95

9.2 Napište vizitku ......................................................................................................... 97

9.3 Určete svůj cíl ........................................................................................................... 99Obsah

Jak cíl definovat .................................................................................................100

Proč je cíl pro úspěch vystoupení tak zásadní ...........................................101

9.4 Definujte osnovu .................................................................................................. 102

9.5 Vybavte se pomůckami ...................................................................................... 104

9.6 Vysvětlete svoje hesla ......................................................................................... 108

9.7 Oslňte začátkem ................................................................................................... 111

Otázka ..................................................................................................................112

Vlastní zážitek ....................................................................................................114

Něco ze života ....................................................................................................114

Rekvizity ...............................................................................................................115

Dramatické konstatování ...............................................................................115

Lední medvěd .....................................................................................................116

9.8 Sugestivně zakončete ......................................................................................... 116

Vžít se do kůže posluchače .............................................................................118

Ještě jedna věc ...................................................................................................118

Uzavření smlouvy ..............................................................................................118

9.9 Nacvičujte ............................................................................................................... 121

Kapitola 10 Slavnostní projev ...............................................................................................................123

Příklady různých slavnostních projevů ........................................................125

Kapitola 11

Prezentační desatero .......................................................................................................135

Zlomte vaz .............................................................................................................................138

Doporučená literatura .....................................................................................................140

Jména učitelů, kterým autorka upřímně děkuje:

Daniela Fischerová, Zdeněk Helcl, Jiří Hraše, Jiřina Hůrková, Stella Jarolímová,

Jaroslav Kohout, Hana Makovičková, Daniela Musilová, Frank Paolo,

Milan Salajka a Zdenka Ulčová-Gallová.O autorce O autorce MgA. Alena Špačková Vystudovala Divadelní fakultu AMU v Praze, obor herectví, a absolvovala pětileté studium umělecké aspirantury v oboru technika mluveného projevu. Od začátku devadesátých let učila rétoriku a hlasovou výchovu na Vyšší odborné škole herecké v Praze a  kulturu mluveného projevu a  dialogickou komunikaci nadále učí na Husitské teologické fakultě UK. Jako lektorka kurzů moderní rétoriky (obchodní nebo osobní prezentace, telefonování, společenské vystupování, neverbální komunikace) trénuje v komunikačních dovednostech skupiny a jednotlivce ze soukromých firem i  státních institucí. V  odborných konzultacích se snaží o individuální přístup a důraz klade na praktické uplatnění jednotlivých komunikačních technik.

Je spoluautorkou výukových videokazet zaměřených na problematiku mezilidské komunikace.

Příležitostně prezentuje svou práci v  Českém rozhlase a  televizi. Rétoriku chápe jako nástroj mezilidského dorozumění. Kontakt: retorika@sytebarvy.czPředmluva Předmluva „Vážení čtenáři, nejsem zvyklá ‚spisovat‘ (toto dílo vzniklo jen proto, že jsem podlehla na léhání svých klientů a přátel). Zato téměř denně stojím před svými ‚studenty‘ a převážně formou diskuse s  nimi jim pomáhám najít sebe sama v  oblasti zvané rétorika. Ráda vysvětluji, nabízím i provokuji, ale vždycky jenom v rozhovoru s konkrétním člověkem, své zkušenosti mu předávám mluvenou formou. Potřebuji s ním udržovat zpětnou vazbu. Proto bude pro mne snazší i tento knižní výklad vést jako povídání svému reálnému klientovi. A pokud se, ženy, cítíte diskriminované, pak zbytečně. Že i na vás, dámy, myslím, poznáte snadno z poznámek v textu určených jenom vám. Dostáváte tedy vše ‚pro muže‘ a ještě něco navíc!“

Tak znělo mé upřímné vyznání čtenářům, když jsme tuto příručku o ré torice všedních dnů v  roce 2003 posílali na svět. Opravdu mě potěšil vřelý ohlas, se kterým se setkala. A překvapilo mě množství reakcí prostřednictvím elektronické pošty. Uvědomila jsem si, že nejen osobní kontakt učitele a žáka, ale i průprava vedená „knižně na dálku“ může být inspirativní a  účinná. Povzbuzena vaším zájmem, milí čtenáři, jsem publikaci pro druhé vydání doplnila o nové praktické postřehy a připojila jsem kapitolku o slavnostním projevu.

A  protože i  druhé vydání bylo úspěšné – praktický rádce pro začínající i pokročilé řečníky si našel cestu k dalším čtenářům, zpřesňuji a aktualizuji ještě do třetice své zkušenosti veřejné mluvčí a lektorky rétoriky. Věřím, že vám i třetí upravené vydání bude spolehlivým průvodcem na cestě sebe zdokonalování v řečnických dovednostech. Na rozdíl od předchozích vydání navrhuji, abychom si, dřív než začneme s vlastním tréninkem, osvětlili ten cizokrajně znějící pojem „rétorika“.

VYSTUP BYSTŘE, OTEVŘI HUBU A BRZY PŘESTAŇ

To doporučuje adeptům řečnického umění středověký kazatel, zastánce důsledné argumentace v duchu aristotelovské logiky, Martin Luther. Pozvu vás však ještě hlouběji do minulosti. Vím, co asi chcete namítnout – že potřebujete informace o moderní rétorice. Dovolte mi však aspoň letmé nahlédnutí ke kořenům oboru, stejně jako několik slov o současné situaci rétoriky.

Předpokládám, že nepatříte mezi ty naše spoluobčany, kteří věří, že všechny znalosti o řečnictví k nám přišly z anglosaského světa, a to až po roce 1989. Dobře víte, že naše kultura (a rétorika je její součástí) přece vyrostla na antických základech, řecká láska k moudrosti je ztělesněna nejen ve filozofii, ale i v rétorice, která Moderní rétorika

Předmluva

byla zpočátku její nedělitelnou složkou. A dodnes platí: rozvíjíš-li své vyjadřovací dovednosti, zároveň trénuješ svou schopnost tvořivě myslet.

Vždycky, když promluvíte, manipulujete s vědomím svých posluchačů. Proto už před více než dvěma tisíci let rétorika znamenala nauku o  přesvědčování. Dnes většinou říkáme, že je to věda a umění, jak druhé přesvědčit. Rétorika je obor se značnou šíří působnosti. Čerpá a aplikuje svoje poznatky z jazykovědy (zejména z psycholingvistiky, fonetiky a stylistiky), psychologie, logiky, hlasové a pohybové výchovy, z etiky a estetiky.

Ale vraťme se zpět do Řecka. Rétorika tam jako teoretický obor vznikla v  5.  století př. n. l. a  rozvíjela se především díky tamějšímu společenskému uspořádání – otrokářské demokracii. Tehdy každý svobodný občan musel prosazovat svoje zájmy, názory a objevy na veřejnosti sám, bez pomoci zjednaného mluvčího. Zdaleka ne všichni byli pro veřejné řečnění disponováni, ale protože všichni chtěli uspět, ti méně nadaní oslovovali talentované, aby jim pomohli řeč sestavit a nacvičit. Poptávka po skladatelích řeči (logografech) rostla, Korax ze Syrakus jejich zkušenosti zobecnil v teoretické soustavě a jeho žák Teisias napsal první učebnici rétoriky. Kredit rétoriky jako vědeckého oboru stoupal, až v roce 427  př.  n. l. založil sofista Gorgias z  Leontin v  Aténách první rétorskou školu. Sofisté byli prvními učiteli rétoriky. Učili eristice, tj. umění mluvit pro i  proti, hovořit o totožném tématu ze dvou protikladných hledisek. Nešlo jim o to, aby své žáky naučili poznávat pravdu, ale aby u nich rozvinuli schopnost přemluvit posluchače za každou cenu.

Staří Řekové přikládali rétorice velkou důležitost i proto, že v tehdejší době byla mluvená řeč hlavním dorozumívacím prostředkem (filozofové seznamovali se svými úvahami, vojevůdci se svými strategiemi nebo vědci se svými objevy mluvenou formou, protože řeč v  písemné podobě byla většině obyvatelstva nedostupná). Každý, kdo v  antickém světě něco znamenal, se věnoval přímo či nepřímo rétorice. Empedokles prosazoval v řečnictví dobrou znalost jazyka, Sokrates byl mistrem akademických dialogů, Demokritos pečoval o čistý styl řeči, Isokrates propracoval rétoriku po stránce formální jako „umění“, Platon označoval rétoriku za Psychagoria (vodění duší) a z toho vyvozoval etickou zodpovědnost řečníka.

Ze všech těch slavných jmen pro vás vybírám pouze dvě osobnosti. První z  nich je Demosthenes, považovaný za nejslavnějšího řeckého řečníka. Vzpomeňte si na něj vždy, když se vám nebude chtít trénovat. Svou pracovitostí je nám totiž příkladem. On nebyl pro veřejné mluvení vůbec nadán. Když poprvé vystoupil (aby se u soudu domohl dědictví), úplně se zesměšnil, vypískali ho. Pravidelným a cílevědomým tréninkem se vypracoval (běhal do kopců, aby neměl potíže s dechem, překřikoval mořský příboj, aby mu zesílil hlas, vkládal si pod jazyk kamínky, aby odstranil ráčkování, při řečnění stál pod stromem, aby se Předmluva zbavil svého tiku v rameni, po celý život si projevy pečlivě připravoval, protože neuměl improvizovat) a potvrdil známé rčení „básníkem se člověk rodí, řečníkem se může stát“. Demosthenes se proslavil svými projevy proti utlačovateli řeckých států, Filipu Makedonskému. Od té doby se útočné řeči nazývají filipiky.

Druhou významnou osobností řeckého řečnictví je Aristoteles. Napsal třídílné dílo Rétorika. V první části se zabývá jednotlivými druhy řeči: rozlišoval projevy politické, soudní a  slavnostní. V  druhé části rozebírá psychologické a  logické prostředky řeči. Důraz klade na její obsah a logické vyvracení námitek. Ve třetí části se zaměřuje na styl a přednes projevu – řečníkovi doporučuje, aby obojí odpovídalo předmětu, tématu, prostředí a posluchačům dané konkrétní komunikační situace. Radí využívat řečnické ozdoby (metaforu, hyperbolu, přirovnání apod.), ale je proti vyumělkovanosti a  strojenosti. Řečník by podle Aristotela neměl spoléhat jen na přirozené dispozice, ale měl by si osvojit pravidla, učit se poslechem dobrých mluvčích a sám poctivě trénovat. Chce-li řečník přesvědčit, musí být čestný, svou řeč logicky vystavět a pro svoje téma se dokázat nadchnout tak, aby strhl i posluchače. (Dobře si tato doporučení zapamatujte, abyste si je mohli porovnat s těmi, na kterých se dohodneme později spolu.)

I ve starém Římě hrála rétorika důležitou roli, najdeme celou plejádu nejen skvělých rétorů a  učitelů, ale i  jejich odpůrců. Jedním z  nich byl např. Marcus Porcius Cato, kterému se dokonce načas podařilo, aby řečtí učitelé rétoriky byli z Říma vyhoštěni. Vedle něho se již ve své době stal klasickým řečnickým vzorem pro harmonii mezi formou a obsahem projevu Marcus Tullius Cicero. Právě on chtěl po řečníkovi, aby získal sympatie posluchačů, dokázal pravdivost svých tvrzení a pohnul posluchače k jednání podle svého záměru.

Krátký výlet do historie tak specifického oboru, jakým řečnictví bezpochyby je, doplním (jak jsme se domluvili) několika postřehy ze současnosti:

Shodneme se, že nejen ve starověku, ale i dnes jednáme s lidmi vždycky jen proto, abychom je přesvědčili, zaujali, pobavili, abychom uměli vysvětlit a obhájit svou práci, abychom navázali kontakt s mladými i starými lidmi, se stejně či výše postavenými, s  lidmi, kteří jsou nám nakloněni, i  s  těmi, kteří jsou proti nám. Zkrátka, protože i  v  jedenadvacátém století chceme lidi získávat, je pro nás rétorika důležitá.

V České republice už dvacet let řečnictví zažívá renesanci. Není to jen otázka prestiže konkrétní vrstvy společnosti, jejíž příslušníci (manažeři) chápou dovednost komunikovat jako jednu z klíčových kompetencí, představuje pro ně nezbytnou podmínku profesního úspěchu. Jaké jsou základní příčiny skutečného „hladu“ po řečnickém vzdělání? 1. Technika omezuje přímou mezilidskou komunikaci (místo přímého oslovení

kolega pozve kolegu na pivo prostřednictvím elektronické pošty), z časových Moderní rétorika

Předmluva

důvodů nejsme zvyklí spolu mluvit o jiných než „provozních” záležitostech,

a tím se ochuzujeme o každodenní nenásilnou řečnickou průpravu. 2. Stoupá konkurence ve službách, a i tam, kde konkurence není velká, je úroveň

služeb nabízených touto skupinou logicky srovnávána s úrovní služeb v jiných

sférách. Neodpovídá-li úroveň formální stránky služby úrovni formální strán

ky jiných služeb, pak mnoho jejích uživatelů propadne přesvědčení, že ani

obsahová stránka služby nemá dostatečnou kvalitu. 3. Dvacáté století bylo stoletím vyhledávání, získávání, předávání a shromažďo

vání informací. S pokračujícím rozvojem a dostupností technických komuni

kačních prostředků se z informací stalo běžně dostupné zboží – tzv. „plaveme

v moři informací“. Způsobu života v minulém století můžeme přidat přívlastek

„znalostní“. Znalost je považována za stav vědění a  jistě je důležitou sou

částí našeho jednání i dnes. Lidé jedenadvacátého století ovšem už nebaží

především po znalostech. Soustředíme se na rozvoj moudrosti. Nejde totiž

jen o to, co víme, ale jak výhodně poznatky využijeme. Ke znalostem máme

přístup všichni, ale jen někteří je dovedou využít ve správném kontextu. A my

už jsme si řekli, že každá rétorická průprava je pro nás i tréninkem myšlení,

tvorby vlastního úsudku, schopnosti empatie a  zvyšuje se nám sebevědo

mí. Učíme se chápat, že někdy je důležitější, jak nebo kdy se co řekne, než

co se vysloví. Snažíme se najít si čas, abychom plně porozuměli potřebám

druhých, a teprve pak formulujeme řešení nebo projevíme svou zkušenost.

Úspěšný mluvčí současnosti vnímá informace v  souvislostech, respektuje

komunikační partnery, drží se zdravého rozumu, a proto může působit jako

výmluvný, nikoli mnohomluvný řečník. Rétorika nám pomáhá vysílat do světa

sdělení: „Jsem důležitá osoba s jasným a podloženým názorem, ale vy jste

také důležitá osobnost a velmi mne zajímáte.“

A teď už konečně k věci.

Když někdo umí psát, znamená to, že umí psát i romány? Všichni víme, že to takhle automaticky nefunguje. Přesto se mnozí lidé domnívají, že když umějí mluvit ve smyslu „dorozumějí se mluvenou řečí“, mohou bez rizika mluvit na veřejnosti. I když nevědí jak, protože jim chybí řečnické dovednosti získané vzděláním a praxí, a dokonce v sobě nemají ani dostatek vnitřního náboje, který by jim pomohl k úspěchu.

Vy k nim nepatříte, jinak byste neotevřel tuto knihu.

Ale možná tak uvažuje někdo ve vašem blízkém okolí a nutí vás, abyste bez přípravy promluvil k více či méně početnému publiku. Odvolává se na vaši profesní kvalitu, věří vám jako odborníkovi a nechápe, že znát něco perfektně ještě neznamená umět to prodat. Vy to ovšem cítíte úplně přesně a už teď vás začíná svazovat teta tréma. Jestliže opravdu musíte nebo chcete vystoupit a  mají to Předmluva všichni zúčastnění (včetně vás) přežít ve zdraví, vezměte si k srdci první z mnoha rad, které vám nabízím: Nenechte se zviklat krásnými řečičkami typu „ty to zvládneš“, „všechno to do bezvědomí znáš“, „přece mě v tom nenecháš“, „o nic nejde“, „jen jim něco řekneš“, „vždyť jde jen o deset minut“ apod. Vyžádejte si týden času (v krajním případě minimálně dvě hodiny, kdy si někam zalezete) a svůj projev připravte. Jak, to spolu postupně probereme.

Napadá vás, že situace není vždycky tak „zalitá sluncem“, jak popisuji. Někdy se jedná o mimořádnou situaci, musíte vystoupit bez přípravy vedeni loajalitou ke své organizaci. Dobrá, NENÍ-LI ZBYTÍ, „skočte do vody a plavte na ucho“, což v praxi znamená, mluvte bez přípravy. Avšak okamžitě po skončení vystoupení zajděte za organizátorem akce a upozorněte ho, jaké riziko všichni zúčastnění touto neprofesionalitou podstoupili. A vy že jste toto vstřícné gesto udělal naposledy, protože vám leží na srdci dobré jméno firmy. A své slovo příště dodržte.

Možná že zastáváte ve firmě významnou pozici a musíte často své spolupracovníky na nejrůznějších úrovních instruovat a inspirovat a přitom jste zjistil, že komunikace vázne, že vám ti lidé nerozumějí. Kolegové vás znají jako poctivého člověka a odborníka na svém místě, a proto jsou k vašim mluvním vystoupením shovívaví, tolerují vás jako filozofa. Cizí partneři však nechápou, oč vám jde, a reagují negativně. Takhle popsala svého šéfa jedna z mých klientek: „Když promluví, pak neřekne, co je cílem, ale začne popisovat cestu k němu, a blbě. To mě nadzdvihne a reaguji popuzeně. A když mluví na veřejnosti, tak vyrábí barokní souvětí, mluví vzletně, a  pak už mu vůbec nikdo nerozumí.“ Nejste zahleděný do sebe a chcete proces dorozumění se spolupracovníky zlepšit. I vám pomohu.

Ovšem možná patříte mezi „otřískané“ veřejné mluvčí, vaše prezentace nebývá ostudou a k předání sdělení obvykle dojde. Zároveň si však uvědomujete, že mluvený projev v sobě skrývá možnosti i úskalí. Cítíte, že v dnešní době nestačí schovat se za řečnický pult a „vymakané“ technické pomůcky. Že svoje posluchače neupoutáte, když budete dlouze a monotónně drmolit směsici informací. Předpokládám, že se chcete vymanit z té průměrné šedi, ve které tonou mnozí řečníci neoplývající ani špetkou tvůrčího zaujetí. Vaším cílem určitě není „říct všechno, moc se nelišit od ostatních řečníků, a být rychle zapomenut“. Chcete se stát skvělým řečníkem. Proto se ráda stanu vaší inspirátorkou v oblasti mluveného projevu.

Ano, můžete se stát skvělým řečníkem. Stačí pouze sledovat moje informace, hodně o nich přemýšlet a ještě víc pak prakticky zkoušet. Pro jistotu ještě jednou: prakticky zkoušet. Jedině tak budete schopen posoudit účinnost té či oné konkrétní rady. Některé postupy přijmete za své, jiné odvrhnete a další přizpůsobíte svým dispozicím a  vnějším okolnostem. Důležité je, abyste se mohl opravdu svobodně rozhodnout pro nejvýhodnější možnost. Aby vaše volba nevycházela z trpkého poznání, že to jinak nesvedete. Moderní rétorika

Předmluva

Schází vám najednou motivace? Vraťme se spolu jakoby na začátek: Čeká vás

veřejné mluvní vystoupení. Chcete hovořit o něčem, co bezpečně znáte, čemu stoprocentně rozumíte, jste ve svém oboru odborníkem. Ne byla by škoda „ztrácet body“ jenom proto, že vaše vyjadřování neodpovídá vašim vnitřním kvalitám?

!

Nebuďte pohodlný, nevěřte na zázračné recepty a triky: kdyby exi stovaly,

už dávno by všichni lidé kolem vás byli skvělými řečníky.

Jedno dobré vystoupení neobrátí váš život naruby. Ale celý přípravný proces

vám otevře cestu k vzájemnému poznání a porozumění, prohloubí vaši citlivost

pro pochopení složitosti světa, ve kterém žijeme, zvýší kulturu vašeho jednání.

Mimochodem slovo kultura převzala čeština z latiny, kde je výchozím pojmem

slovo „colo“, vzdělávám roli polní. Ovšem, jak píše Pavel Eisner, toto sloveso vyvi

nulo již v antické latině významy další, z nichž zvláštní váhu má význam chovám

v úctě. Jak výmluvné, že? Můžete se tedy rozhodnout, že budete zvyšovat kulturu

svého projevu i proto, že máte v úctě ty, s nimiž uskutečňujete své komunikační

situace.

Jsem připravena, záleží pouze na vás.

Alena Špačková


17

1

Mluvit znamená

tvořit

8 Proč se na vystoupení připravovat

8 Vnitřní a vnější technika

8 Nejlepší motivací pro trénink je úcta a láska k posluchači


18 Moderní rétorika

Mluvit znamená tvořit

Rétorika nikdy nebyla, není a  nebude pouhým řemeslem, vždycky se jedná i o umění přesvědčovat. Proto každý mluvní výkon v sobě zahrnuje dvě složky – tzv. vnitřní techniku (umění) a vnější techniku (řemeslo). Pokud má projev působit přesvědčivě, musí se tyto složky vzájemně doplňovat. Jedna bez druhé nemůže existovat, v ideálním případě jsou si rovné a posluchač je v našem projevu nerozliší, má jen dojem bezprostřednosti a přitom správnosti našeho jednání. Pojem vnější technika pochopíte, odpovíte-li si na otázku „Jak?“ S vnitřní technikou je to malinko složitější. Než se postavíte před posluchače, poctivě si odpovězte na otázky „Co?“, „Komu?“ a  „Proč?“ Pokud si představíte svoje jednání jako jeden celek, třeba matematickou množinu, pak v ideálním případě jsou obě techniky rovnocennými podmnožinami této množiny zvané „Projev“. Vaše jednání působí harmonicky a vyrovnaně, přirozeně a nenásilně.

Ale jak je tomu v praktickém životě? Jsou např. lidé, kteří se pravidly mezilidské komunikace nikdy nezabývali, rétorika je pro ně jen cizí slovo, a  přesto jsou s nimi druzí rádi, pozorně jim naslouchají, vycházejí jim vstříc. Mezi těmito lidovými řečníky jsou mnohdy i lidé s vadami řeči; to znamená, že vnější technika opravdu není vědomě trénovaná. Tito mluvčí ale její nedostatek dokonale nahradí ohromným vnitřním nábojem, který je živen jasnou představou, že vědí, „co, komu a proč“ říkají. Množina, o níž byla řeč před chvílí, není menší, celek je zachován.

Jindy se sejdete s lidmi, kteří dostali projev „za úkol“, tudíž je vnitřního zaujetí pro věc pomálu. Jsou však vzděláni v rétorice, vědí, „jak na to“. Není pro ně problém plasticky zformulovat myšlenky v působivý projev, získávají své komunikační partnery řečí svého těla, mají vypěstovanou hlasovou a mluvní techniku... I  když vnitřní technika je přítomna v  menší míře, celkově svým vystoupením mluvčí zapůsobí pozitivně, protože celek množiny „projev“ opět zůstal zachován.

K fiasku dochází ve dvou případech:

Za prvé, když vnější technika řeči chybí v takové míře, že projev mluvčího je nesrozumitelný, neslyšitelný nebo nelogicky vystavěný. Pokud si vybavíte setkání s koktavým člověkem, uvědomíte si, jak komplikovaně probíhala vaše vzájemná komunikace. To je případ – vrátím se k přirovnání – kdy množina není celá, jedna z podmnožin je menší a druhá není schopna vyplnit celý prostor.

!

Nejrychlejší řešení nedostatečné vnější techniky: Jednorázově nebo

opakovaně konzultujte svoje vystoupení s poradcem moderní rétoriky,

a především poctivě nahlas trénujte.

Ke stejně neefektivní komunikaci dojde i v druhém případě, když se mluvčí pečlivě připraví, jeho výslovnosti se nedá nic vytknout, proškolil se i v neverbální



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist