načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Moderní lektor -- Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých - Tomáš Langer

Elektronická kniha: Moderní lektor -- Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých
Autor:

Atraktivní a čtivý průvodce zahrnuje celý komplex základů lektorské činnosti. Výklad je doplněn řadou tipů, obrázků a úkolů. Díky přehledné struktuře a navigačním ikonám se ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  209
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  246 Kč
15%
naše sleva
7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Počet stran: 217
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0093-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Atraktivní a čtivý průvodce zahrnuje celý komplex základů lektorské činnosti. Výklad je doplněn řadou tipů, obrázků a úkolů. Díky přehledné struktuře a navigačním ikonám se budete v textu skvěle orientovat. Zájemce o certifikaci připraví na zkoušky z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání. (průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tomáš Langer - další tituly autora:
Základy andragogiky Základy andragogiky
Palán, Zdeněk; Langer, Tomáš
Cena: 369 Kč
Moderní lektor -- Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých Moderní lektor
Langer, Tomáš
Cena: 245 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Tomáš Langer
Průvodce
úspěšného
vzdělavatele
dospělých
moderní
lektor
DOPORUČUJEME
PRO PŘÍPRAVU
NA ZKOUŠKU
PROFESNÍ KVALIFIKACE
LEKTOR DALŠÍHO
VZDĚLÁVÁNÍ










Grada Publishing
Tomáš Langer
Průvodce
úspěšného
vzdělavatele
dospělých
moderní
lektor





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být
reprodukována a šířena v papírové, elektronické, audiovizuální či jiné podobě bez
předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude
trestně stíháno .
Mgr. Tomáš Langer
Moderní lektor
Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 6210. publikaci
Odborní recenzenti:
PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D.
doc. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D.
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Odpovědná redaktorka Mgr. Marie Zelinová
Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková
Návrh a zpracování obálky Eva Hradiláková
Fotografie v knize Zuzana Böhmová
Počet stran 224
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
Cover Photo © Depositphotos/Sepy
ISBN 978-80-271-9187-1 (ePub)
ISBN 978-80-271-9186-4 (pdf )
ISBN 978-80-271-0093-4 (print)





Obsah
O autorovi .................................................................................................................................................................................................. 10
Úvod pro praktiky ...................................................................................................................................................................... 11
1. L ektor a jeho role ve vzdělávání dospělých .................................................... 13
1.1 K do je lektor ve vzdělávání dospělých ........................................................................................................... 14
Kompetence lektora .................................................................................................................................................................. 14
1.2 Vzhled a úprava zevnějšku ......................................................................................................................................... 18
Oděv ...................................................................................................................................................................................................... 18
Obuv a další doplňky ................................................................................................................................................................ 19
Hygiena ............................................................................................................................................................................................... 20
1.3 R ole lektora ve vzdělávání dospělých ............................................................................................................. 21
Andragog .......................................................................................................................................................................................... 22
Vzdělavatel (dospělých) .......................................................................................................................................................... 22
Trenér ................................................................................................................................................................................................... 22
Instruktor ........................................................................................................................................................................................... 23
Tutor ...................................................................................................................................................................................................... 23
Kouč ....................................................................................................................................................................................................... 24
Mentor ................................................................................................................................................................................................. 24
Moderátor, facilitátor ................................................................................................................................................................ 25
Konzultant, poradce .................................................................................................................................................................. 25
Mediátor ............................................................................................................................................................................................. 25
Supervizor ......................................................................................................................................................................................... 25
Autor studijních textů .............................................................................................................................................................. 26
Metodik ............................................................................................................................................................................................... 26
Manažer .............................................................................................................................................................................................. 26
Obchodník, marketér ............................................................................................................................................................... 27
Role lektora při výuce ............................................................................................................................................................... 27
Literatura pro zájemce ............................................................................................................................................................. 29





2. P říprava lektora na výuku ..................................................................................................................... 31
2.1 K oho vzděláváme
aneb Cílová skupina vzdělávání ............................................................................................................................ 35
2.2 Č eho chceme dosáhnout
aneb Cíle a kompetence ve vzdělávání ......................................................................................................... 39
Kompetence .................................................................................................................................................................................... 45
2.3 C o bude tématem
aneb Obsah vzdělávání a jeho struktura ..................................................................................................... 47
Délka výuky ..................................................................................................................................................................................... 48
Minutový scénář ........................................................................................................................................................................... 49
Myšlenková mapa ....................................................................................................................................................................... 52
2.4 K de budeme vzdělávat
aneb Výukové prostory a jejich vybavení ................................................................................................... 53
Modely uspořádání učebny ................................................................................................................................................. 55
Specifické výukové prostory ............................................................................................................................................... 60
2.5 S jakým zařízením budeme vzdělávat
aneb Didaktická technika pro lektory ............................................................................................................ 61
Záznamová technika (tabule, flipchart) ...................................................................................................................... 62
Projekční technika ...................................................................................................................................................................... 65
Audio- a videotechnika ........................................................................................................................................................... 68
Počítačová technika ................................................................................................................................................................... 69
Další a pomocná technická zařízení .............................................................................................................................. 71
Nejčastější chyby při práci s technikou ....................................................................................................................... 73
2.6 C o můžeme ve výuce použít
aneb Učební pomůcky v lektorské praxi ..................................................................................................... 75
Originální předměty a reálné skutečnosti ................................................................................................................. 75
Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností ................................................................................................ 76
Textové pomůcky ........................................................................................................................................................................ 76
Programy prezentované didaktickou technikou .................................................................................................. 76
Speciální pomůcky ..................................................................................................................................................................... 77
Nejčastější chyby při práci s pomůckami ................................................................................................................... 77
Zásady práce s pomůckami ................................................................................................................................................. 77
Lektorský kufřík ............................................................................................................................................................................. 78
Zásady tvorby studijních textů pro dospělé ............................................................................................................ 80
Literatura pro zájemce ............................................................................................................................................................. 83





3. P ostup výuky ................................................................................................................................................................. 85
3.1 D říve než začneme
aneb Co nezapomenout ještě před začátkem výuky ..................................................................... 86
3.2 P rvní dojem rozhoduje
aneb Jak správně komunikovat s účastníky ............................................................................................. 90
Verbální komunikace ................................................................................................................................................................ 90
Neverbální komunikace .......................................................................................................................................................... 93
Strukturace řeči ............................................................................................................................................................................. 96
Celkový vzhled .............................................................................................................................................................................. 96
3.3 P rávě začínáme
aneb Jak zahájit výuku .................................................................................................................................................... 97
3.4 K do je kdo
aneb Jak na představení lektora a účastníků .......................................................................................... 99
Představení lektora ..................................................................................................................................................................... 99
Představení účastníků ............................................................................................................................................................ 100
Zjištění očekávání ...................................................................................................................................................................... 105
Odměny ............................................................................................................................................................................................ 105
3.5 C o nás čeká
aneb Představení organizace kurzu a tématu výuky ................................................................... 107
Představení organizace kurzu .......................................................................................................................................... 107
Představení tématu a jeho významu ........................................................................................................................... 109
Závěrečná zkouška ................................................................................................................................................................... 111
Závěrečná práce ......................................................................................................................................................................... 112
3.6 C o teď a co potom
aneb Vlastní výuka a její strukturace ............................................................................................................. 114
Motivace účastníků vzdělávání ....................................................................................................................................... 114
Osvojování znalostí, dovedností a návyků .............................................................................................................. 115
Upevňování znalostí, dovedností a postojů .......................................................................................................... 119
Hodnocení výsledků vzdělávacího procesu .......................................................................................................... 120
3.7 K onec dobrý, všechno dobré
aneb Jak ukončit výuku ............................................................................................................................................... 123
Závěr dílčí etapy kurzu .......................................................................................................................................................... 123
Ukončení celého kurzu .......................................................................................................................................................... 124
Literatura pro zájemce ........................................................................................................................................................... 126





4. F ormy a metody vzdělávání dospělých ................................................................ 127
4.1 P roč jsou tak jiní
aneb Specifika vzdělávání a učení dospělých ...................................................................................... 128
4.2 Musím na ten kurz jít?
aneb Motivace ke vzdělávání a učení ............................................................................................................ 131
4.3 U ž Komenský říkal...
aneb Didaktické zásady ve výuce ...................................................................................................................... 134
Zásada názornosti ..................................................................................................................................................................... 135
Zásada propojení teorie a praxe ..................................................................................................................................... 137
Zásada individuálního přístupu ...................................................................................................................................... 138
Zásada zpětné vazby .............................................................................................................................................................. 138
Zásada přiměřenosti ............................................................................................................................................................... 140
Zásada aktivity ............................................................................................................................................................................. 141
Zásada trvalosti ........................................................................................................................................................................... 142
Zásada komplexnosti ............................................................................................................................................................. 143
Zásada soustavnosti ................................................................................................................................................................ 145
Zásada vědeckosti .................................................................................................................................................................... 145
4.4 J ak budu postupovat
aneb Formy vzdělávání dospělých ................................................................................................................... 146
4.5 J ak to účastníky nejlépe naučím
aneb Tradiční metody vzdělávání dospělých ....................................................................................... 149
Jak vybrat optimální metodu vzdělávání dospělých ...................................................................................... 150
Klasifikace metod vzdělávání dospělých ................................................................................................................. 152
Přednáška, výklad ...................................................................................................................................................................... 154
Seminář ............................................................................................................................................................................................. 159
Workshop ........................................................................................................................................................................................ 160
Diskusní metody ........................................................................................................................................................................ 161
Skupinová práce ......................................................................................................................................................................... 165
Práce ve dvojicích ...................................................................................................................................................................... 167
Sněhová koule ............................................................................................................................................................................. 168
Open space technology ....................................................................................................................................................... 168
Galerie ................................................................................................................................................................................................ 169
Prezentace ...................................................................................................................................................................................... 170
Případová studie ........................................................................................................................................................................ 171
Brainstorming .............................................................................................................................................................................. 175
Brainwriting ................................................................................................................................................................................... 177
Hraní rolí ........................................................................................................................................................................................... 180
Didaktické hry .............................................................................................................................................................................. 181





Manažerské hry ........................................................................................................................................................................... 182
Development centre ............................................................................................................................................................... 183
Outdoor training ........................................................................................................................................................................ 183
Exkurze .............................................................................................................................................................................................. 184
Demonstrování ........................................................................................................................................................................... 185
Instruktáž při výkonu práce ............................................................................................................................................... 186
Asistování ....................................................................................................................................................................................... 186
Rotace práce .................................................................................................................................................................................. 187
Koučování ....................................................................................................................................................................................... 187
Mentorování .................................................................................................................................................................................. 189
Counselling ................................................................................................................................................................................... 189
4.6 Jde to i jinak
aneb Moderní metody vzdělávání dospělých ...................................................................................... 192
Interaktivita ve výuce ............................................................................................................................................................. 193
Testy .................................................................................................................................................................................................... 194
Chronologie ................................................................................................................................................................................... 196
Domino ............................................................................................................................................................................................. 197
Dvojice ............................................................................................................................................................................................... 197
Doplňovačky ................................................................................................................................................................................. 198
Hledání chyb v textu ............................................................................................................................................................... 198
Skládačky ......................................................................................................................................................................................... 199
Spojovačky ..................................................................................................................................................................................... 199
Křížovky ............................................................................................................................................................................................ 200
Práce se vzory dokumentů ................................................................................................................................................. 201
4.7 Žijeme v online světě
aneb Digitální vzdělávání jako trend ............................................................................................................ 202
Mobilní technologie ve vzdělávání .............................................................................................................................. 205
Nápady na online aplikace pro vzdělávání ............................................................................................................. 205
Literatura pro zájemce ........................................................................................................................................................... 207
Závěr pro teoretiky ............................................................................................................................................................... 209
Literatura ................................................................................................................................................................................................... 213





10 / Moderní lektor
O autorovi
Tomáš Langer vystudoval obory sociologie a andragogika
na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v  Olomouci
a oboru andragogika, či chcete-li vzdělávání dospělých,
zůstává věrný po celý svůj profesní život. Úspěšně prošel také
certifikovanými kurzy lektora a později i manažera
vzdělávání dospělých.
Ve své praxi zastával a dosud zastává řadu tvůrčích,
metodických či řídicích pozic. Byl členem několika poradních
orgánů na Ministerstvu školství, mládeže a  tělovýchovy
v době, kdy tento úřad vzdělávání dospělých podporoval
nejen na papíře. Měl na starost mezinárodní audit kvality
Q FOR, stal se editorem a později šéfredaktorem časopisu Andragogika.
Postupně byl zvolen členem výkonného výboru a následně viceprezidentem největ -
šího profesního sdružení v oboru – Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR. Ruku
v ruce s tím začalo i jeho angažmá v Unii zaměstnavatelských svazů ČR, kde zastává
pozici ředitele sekce školství.
V neposlední řadě se věnuje rozvoji vzdělávacího portálu Edumenu v ČR a mnoha
českým i mezinárodním projektům. Od roku 2015 je to projekt EPALE, tedy
Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě, nový nástroj podpory evropských
politik v tomto oboru.
Podílel se na vzniku profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání v Národní sou -
stavě kvalifikací a nyní zkouší zájemce o získání tohoto prestižního statusu.
Publikuje v časopise Andragogika v praxi a dalších periodikách, přednáší na
konferencích nebo je moderuje.
Lektoruje především prezentační dovednosti a lektorské dovednosti, o nichž je
koneckonců celá tato kniha. Přednáší didaktické předměty a disciplíny související
s moderními technologiemi na Katedře andragogiky a personálního řízení Filozofické
fakulty Univerzity Karlovy, ale nejvíce času věnuje přípravě a realizaci kurzů právě pro
firmy a podniky.
Více informací o autorovi naleznete na webu www.tomaslanger.cz.





Úvod pro praktiky / 11
Úvod pro praktiky
Vážení čtenáři,
ať už jste vzdělavateli, kteří svou lektorskou dráhu teprve začínají, nebo
pokročilejšími lektory s řadou zkušeností, tato kniha je určena právě vám.
Stejně tak i učitelům středních a vysokých škol vzdělávajících dospělé nebo
moderátorům akcí – i ti v ní naleznou řadu nápadů pro svou práci. Zkrátka
a dobře: kniha, kterou právě otevíráte, by měla sloužit jako základní zdroj
pro všechny, kteří vzdělávají, učí či rozvíjejí dospělé. A je jedno, zda pro
jejich práci, zábavu a poučení nebo občanské povinnosti.
Možná si říkáte, proč číst další knihu na téma lektorských dovedností,
když už na trhu existuje několik podobných. Důvod je jednoduchý –
publikaci, která by zahrnula celý komplex základů lektorské činnosti do dvou
stovek stran, dosud nenajdete. Nadto je kniha určena jako výchozí zdroj
zájemcům o složení zkoušky z profesní kvalifikace Lektor dalšího
vzdělávání. Tuto kvalifikaci je možné si nechat ověřit v rámci tzv. Národní soustavy
kvalifikací specializovanou zkouškou. K úspěchu nestačí jen dobrá
lektorská praxe, ale i základy didaktického procesu, terminologie a především
metodika, jak dospělé vzdělávat. A přesně tyto informace v praktické
podobě předkládám čtenáři na následujících stránkách.
Celý text je rozčleněn do čtyř klíčových kapitol, které vás provedou
strukturou didaktického procesu. Na úvod si nejprve vymezíme, kdo je to lektor,
jaké další profese jsou s touto činností spojeny a které role lektor v průběhu
výuky zastává. Podíváme se na to, jaké kompetence by moderní lektor měl
mít a kde je může získat. Součástí dobrého dojmu je i vzhled a úprava
zevnějšku, proto si můžete přečíst inspirativní doporučení pro vaše lektorská
vystoupení.
Druhá kapitola vás provede procesem přípravy výuky. Zjistíte, jaké fak -
tory mají vliv na efektivní průběh vzdělávání a spokojenost účastníků.
Zaměříme se na znalost cílové skupiny, cílů vzdělávání a kompetencí, dále na
náležitosti obsahu a specifické požadavky na výukové prostory, včetně jejich
vybavení didaktickou technikou a učebními pomůckami.





12 / Moderní lektor
Třetí kapitola představí postup výuky po jednotlivých krocích. Začneme
tím, na co nezapomenout ještě daleko před první minutou kurzu, jak kurz
dobře zahájit a zaujmout jeho účastníky, povíme si, k čemu je dobré před -
stavování. Seznámíme se s vlastním didaktickým procesem, jeho klíčovými
prvky i způsoby, jak celý kurz ukončit.
Poslední, čtvrtá kapitola je nejobsáhlejší. Věnuje se totiž podstatě lektor -
ské práce – formám a metodám vzdělávání. Nezapomíná ani na didaktické
zásady, které tvoří základ úspěchu lektora a jsou využitelné prakticky při
každém kurzu. Metod vzdělávání je nepřeberné množství, věnovat se
budeme nejprve těm tradičním, osvědčeným, jako je přednáška, brainwriting
či skupinová práce. Doplníme je i moderními lektorskými postupy, které
mohou okořenit vaše vzdělávací akce. A konečně se budeme věnovat
i nejmodernějším trendům, tedy digitálnímu vzdělávání.
Závěr jsem pojal trochu netradičně. Kvalitní lektor totiž dobře ví, že
každá praxe je spojena i s určitou teorií, proto se v samotném finále této knihy
zaměřím na některé teoretické aspekty lektorské práce.
Knihu jsem se snažil napsat tak, aby vás bavila. Poznáte to nejen na gra -
fické podobě textů, obrázků a navigačních ikon, ale i na řadě tipů pro vaši
práci nebo otázek a úkolů, které ještě více prohloubí znalosti získané četbou.
A pokud vás některé téma zaujalo více, na konci každé kapitoly najdete
i komentované odkazy na další zdroje.
Pevně věřím, že vám tato kniha přinese mnoho užitečných návodů a tipů
pro lektorskou práci a vašim studentům díky tomu smysluplně a efektivně
strávený čas ve vašem kurzu.
Tomáš Langer





13
1. L ektor a jeho role
ve vzdělávání dospělých
V této kapitole se dozvíte:
• Kdo je lektor a jaké úkoly ve vzdělávání dospělých zastává.
• Jaké jsou kompetence lektora a jak může své kompetence rozvíjet.
• Co dělat pro to, abychom zaujali i vzhledem a úpravou zevnějšku.
• Kdo je tutor, trenér, facilitátor, moderátor a jaké další specifické role může lektor
zastávat.





14 / Moderní lektor
1.1 K do je lektor ve vzdělávání dospělých
Pojďme se na úvod zamyslet nad tím, co vůbec slovo lektor znamená. Obec -
ně je lektorem vzdělavatel dospělých působící v oblasti dalšího vzdělávání.
Původně byl sice tento pojem užíván pro externího univerzitního učitele,
dnes však už lektora najdeme spíše v kurzech, na školeních a dalších
vzdělávacích akcích pro dospělé. Pojem lektor má také odlišit formální vzdělávání
na školách od dalšího vzdělávání.
Výraz lektor se často užívá pro popis celé řady osob, každá z nich se
nicméně zabývá tak trochu jinou činností. Co je tedy všem společné?
Především:
• zájem na získání nových či rozšíření stávajících znalostí či dovedností
u svých studentů;
• změny v jejich postojích, myšlení, přístupech k vnímání a hodnocení
světa kolem nich;
• snaha o praktické uplatnění uvedených možností v osobním, pracovním
či společenském životě.
Uvedené body se týkají především obsahu vzdělávání, lektor však zajišťuje
i řadu dalších úkolů:
• přípravu vzdělávací akce;
• realizaci vzdělávání: řízení vzdělávacího procesu po stránce odborné,
didaktické, organizační či dokumentační;
• evaluaci (hodnocení) vzdělávací akce a její efektivity.
Kompetence lektora
K tomu, jak by měl vypadat „dobrý lektor“, se budeme v této knize dostávat
postupně. Nyní si uveďme, které základní kompetence by každému
lektorovi měly být vlastní (srov. Dvořáková, Langer, 2012, s. 5–7):
• Odborné: Týkají se oboru činnosti, kterým se zabýváte – oboru, který
jako lektor přednášíte, jako trenér procvičujete, v němž jako konzultant
či poradce radíte klientům. Odborné kompetence můžete získat
prostřednictvím všeobecného, odborného a dalšího profesního vzdělávání
a samozřejmě také praxí při výkonu činnosti. Odborné kompetence
lektora vyžadují stálou a průběžnou aktualizaci v souladu s vývojem
daného oboru. Vaši studenti by vás nikdy neměli nachytat na neaktuálnosti

Odborné
kompetence





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 15
informací. Nezapomeňte také, že jako lektor musíte mít mezioborový
přesah, tedy nejen úzké znalosti, ale také znalosti širšího kontextu svého
oboru.
• Metodické (někdy také didaktické či andragogické): Jde o celý komplex
znalostí a dovedností, díky nimž zvládnete dosáhnout cílů vzdělávání
co nejefektivněji. To předpokládá znalost a zvládání přípravy obsahu
vzdělávání, didaktických zásad, forem a metod výuky, schopnost využití
učebních pomůcek a didaktické techniky. Ale také dovednosti v oblasti
efektivní komunikace a spolupráce, motivace a aktivizace studentů či
řešení problémů a konfliktních situací. Součástí metodických kompetencí
bývají rovněž rétorické a komunikační kompetence, a to v oblasti
verbální i neverbální komunikace.
• Osobnostní: Aby byl výčet kompletní, je potřeba zahrnout do požadavků
na kompetence lektora také jeho osobnostní charakteristiky. Mezi nimi
hraje prim zájem o studenty a jejich potřeby, schopnost empatie,
trpělivosti a tolerance, pozitivní myšlení, smysl pro spravedlnost, důslednost
a rozhodnost, dále schopnost kreativity, flexibility či tolik oceňovaný
smysl pro humor.
Obr. 1.1 Kompetence lektora
Jako dobrý lektor byste měli naplnit všechny uvedené kompetence
(viz obr. 1.1), které tak budou ideálně v rovnováze. Mistrovství v jedné
kompetenci nemůže nikdy nahradit nedostatečnost v jiné. V běžném ži -
votě však často můžeme vidět lektora, který je sice špičkovým odborníkem
na dané téma, ale nedokáže je vysvětlit tak, aby je pochopili i jeho
studenti (nedostatek v metodických kompetencích). Nepochopení studentů pak
vede k rozčilení lektora a vzniku negativní atmosféry při výuce (nedostatek
v osobnostních kompetencích).
odbornéMETODICKÉ
OSOBNOSTNÍ

Metodické
kompetence
Osobnostní
kompetence





16 / Moderní lektor
Pokud jste špičkovými odborníky a chybí vám spíše jen metodické kom -
petence, můžete své znalosti a dovednosti kromě studia této knihy rozšířit
i návštěvou některého kurzu pro lektory. Vybírejte si především takové
kurzy, v nichž je většina času věnována rozvoji vašich dovedností
praktickými aktivitami, zkoušením si jednotlivých metod a jejich rozborem.
Teoreticky orientovaný kurz můžete nahradit literaturou, praxi však jen
četbou nezískáte. Vybírejte si kurz od seriózního dodavatele a preferujte
renomované lektory.
Pokuste se nyní zamyslet nad situacemi, kdy jste byli účastníky vzdělávacího
procesu v dospělosti, a sestavte seznam deseti základních znaků špatného lektora.
Zkrátka TOP 10 katastrofického lektora.
Jak jsme si uvedli, můžeme nalézt mnoho cest, jak jednotlivé kompetence
získat. S výjimkou osobnostních kompetencí, které jsou vlastní záležitostí
osobnosti člověka, získáváme kompetence především přípravou lektora.
Rozlišit můžeme dlouhodobou a krátkodobou přípravu (srov. Trdá, 2011,
s. 16–17).
Dlouhodobá příprava zahrnuje:
• Formální vzdělání: získané v systému škol. Většina lektorů takto získává
vzdělání v oboru (svou odbornost – např. elektro, stavebnictví,
ekonomika), nikoliv metodické kompetence pro vzdělávání.
• Účast v kurzech: tedy další vzdělávání lektorů, někdy nazývané jako
„školení školitelů“ či programy „train the trainers“.
• Péči o psychickou a fyzickou kondici: zejména trénink asertivity,
zvládání problémových účastníků a konfliktních situací. Co se týče fyzické
kondice, lektor mnohdy přednáší či trénuje několik hodin jen s krátkými
přestávkami – jde tedy o profesi namáhavou zejména pro záda, nohy
a samozřejmě také hlasivky.
Dlouhodobá
příprava





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 17
• Sdružování v asociacích: asociace a profesní sdružení zajišťují pro své
členy řadu vzdělávacích aktivit, seminářů či konferencí, stejně tak jako
publikací a metodik, případně možností setkat se a diskutovat společná
témata.
Pokud máte zájem se rozvíjet díky sdružování s dalšími lidmi
a institucemi, sledujte Asociaci institucí vzdělávání dospělých ČR (www.aivd.cz)
a její aktivity orientované na lektory nebo Českou andragogickou
společnost (www.candrs.cz).
• Další aktivity: publikační činnost v časopisech či elektronických
médiích, supervizní činnost (dohled nad méně zkušenými kolegy, náslechy
v hodinách) apod.
Pokuste se vyhledat na internetu alespoň pět kurzů, které vám jako lektorovi
mohou rozšířit metodické kompetence. Využijte například databázi kurzů na portálu
Edumenu.cz.
Oproti dlouhodobé přípravě zahrnuje krátkodobá příprava především vaši
činnost při přípravě konkrétní vzdělávací aktivity. Návodem pro vás mohou
být tyto otázky:
• Koho budu učit?
• Co mám účastníky vzdělávání naučit?
• Proč to chtějí/musí umět?
• Jaké metody, pomůcky a techniku použiji?
O přípravě lektora na výuku pojednáme podrobněji v samostatné kapitole.
Krátkodobá
příprava





18 / Moderní lektor
1.2 Vzhled a úprava zevnějšku
Většina lektorů věnuje mnoho času přípravě vzdělávací akce po odborné
a metodické stránce, ale zapomíná přitom na sebe sama. Mnozí z vás si
zkouší i první dojem, formulují „správné“ motivační věty, trénují pozitivní
výraz v tváři, ale nevšimnou si neladícího opasku, špatně uvázané kravaty
či špinavých bot. Možná se to jeví jako nepodstatný detail, ale to nejspíše
jen vám – účastníci si těchto zdánlivých maličkostí všimnou vždy (srov.
Langer, 2015, s. 8–9).
Oděv
Není snadné podat jednoduchý návod, „jak na to“, a to z mnoha důvodů.
Předně pro každé pohlaví platí jiná doporučení, ta se navíc liší podle typu
kurzů, ročního období, věku lektora či dokonce podle aktuální módy. Ač -
koliv se již doba i móda uvolnily, stále platí, že jako muž i žena byste měli
být oblečeni ve stylu odpovídajícím vaší cílové skupině. Je nesmysl vzít si
oblek na svářečský kurz, stejně jako montérky na kurz pro top management.
Zkuste se nejprve sami zamyslet nad skladbou a stylem účastníků a pak
zvolit odpovídající oděv.
Pokud si nejste jisti tím, jak budou účastníci oblečeni a co je v dané firmě
vhodné, jednoduše se poraďte s pořadatelem akce, který ví nejlépe, co se
pro ten který kurz, prostředí a cílovou skupinu hodí.
Až na několik výjimek se nikdy nespletete, pokud jako muž zvolíte tmavé
kalhoty klasického střihu či jednobarevné tmavé jeansy bez výrazných
doplňků (seprání, děr či vzorů), k nim pak košili a vhodné sako sportovního
střihu. Ženy neudělají chybu v kostýmu kalhotovém nebo se sukní
s vhodně sladěnou halenkou či v šatech. Na rozdíl od minulosti se není třeba
bát barev, pokud je však umíte dobře sladit. Fádním kombinacím černé,
bílé a šedé již naštěstí odzvonilo. Pozor však dejte na příliš výrazné barvy
a vzory na oblečení, mohou odpoutávat pozornost od tématu a být středem
zájmu účastníků.
*





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 19
Obuv a další doplňky
• Boty: vždy je slaďte s oděvem. I zde se formálnost změnila v ležérnost,
můžete tedy kombinovat dříve nemyslitelné prvky, čiňte tak ovšem
s rozvahou. Rozhodně však jako muži dbejte na sladění bot s opaskem.
K botám pak logicky patří ponožky (u žen punčochy), které by v ideálním
případě měly ladit s barvou obuvi: k hnědým botám vždy hnědé ponožky,
k tmavším barvám černé. Pokud nedáváte hodiny tenisu, na bílé ponožky
zapomeňte úplně.
Barvu obuvi slaďte s oděvem a doplňky. Žena by měla při volbě podpatků
a platformy preferovat pohodlnost, aby se mohla plně soustředit na výuku
a nerozptylovat se. Podpatky mohou navíc působit rušivě v případě, že
v učebně není koberec. U mužů podobně působí boty, jejichž podrážka na
podlaze nepříjemně vrže nebo klape.
• Taška (aktovka, kabelka): volte raději jednobarevné a méně výrazné
modely, které budou ladit s vaším outfitem, doplní jej a podtrhnou.
• Opasek: opasek je povinnou součástí pánského oděvu a volitelným
doplňkem oděvu žen. Klíčové je barevné sladění, ale nezapomeňte ani na
kvalitu materiálu (ošoupaný opasek rovnou vyhoďte).
Pamatujte také na optimální délku opasku. Ten by měl být podle dopo -
ručení zapnutý vždy na třetí dírku. Navíc většinu opasků si můžete sami
doma jednoduše zkrátit na požadovanou velikost.
• Šperky: v lektorské profesi se šperky příliš nedoporučují, neboť odvádějí
pozornost vzhledem, barvou a mnohdy i vydávanými zvuky. Je vhodnější
upoutat tématem než o sebe cinkajícími náramky a náhrdelníky.
• Spona do kravaty: pokud si obléknete kravatu, nikdy nezapomeňte na
sponu. Ta přidržuje kravatu u košile tak, aby se při pohybu těla
nenakláněla na strany. Sponu volte decentní, jednobarevnou (zpravidla v barvě
stříbrného či zlatého kovu).
Sponu umístěte přibližně uprostřed délky kravaty. Spona by nikdy neměla
být delší než šířka kravaty.





20 / Moderní lektor
Hygiena
Ačkoliv by se to nemuselo zdát, osobní hygiena je součástí našeho celko -
vého vzhledu a úzce souvisí s tím, jak lektor vypadá a jak jej vnímají jeho
studenti.
• Účes: volte spíše méně výrazný účes, který nebude vyžadovat příliš
pracnou úpravu (většina lektorů učí po celý den a nemá čas na průběžnou
úpravu vlasů) a bude vhodný k danému typu kurzu – jde nejen o hygienu,
ale i o bezpečnost.
• Pleť: nezapomeňte, že pleť je vystavena celodennímu vlivu počasí
a prostředí, v němž se pohybujete, proto byste i o ni měli důsledně dbát – muži
stejně jako ženy. A pleť je také zřejmě první částí lektora, které si účastníci
ihned povšimnou. U mužů se k péči o pleť přidává i holení. Hladce
oholený muž již není podmínkou, vousy by však každopádně měly být vždy
čisté a zastřižené do požadovaného tvaru.
• Nehty: myslíte si, že nejsou vidět? Opak je pravdou! Dobře zastřižené
nehty bez nečistot a u žen i vhodná barva nehtů jsou součástí vaší vizitky.
• Vůně: vůně začíná pravidelnou osobní hygienou, denním mytím,
použitím antiperspirantu a končí vhodně zvoleným parfémem. Ten by měl být
jemný a svěží, nikoliv těžký a všudypřítomný. Je dobré mít alespoň malý
flakon parfému s sebou – o přestávce se může hodit.
Nezapomeňte, že vůně se týká i vašeho dechu – kvalitní zubní pasta, ústní
voda, ústní sprej či mentolový bonbon dokážou divy. Nepříjemný dech
způsobuje také káva a dokonce i sladké a mléčné nápoje, které se
v průběhu dne v ústech rozkládají, a způsobují tak nepříjemný pach.
A samozřejmě také kouření, které není cítit jen z vašeho dechu, ale také z oděvu!
Pokuste se pro následujících pět typů situací popsat vhodný typ oděvu lektora
(muže nebo ženy).
a) Trénink komunikačních a kooperačních dovedností formou jednodenního
pobytu ve skalách se slaňováním.
b) Dvouhodinová přednáška o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci pro tovární
dělníky.





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 21
c) P ůldenní skupinová diskuse se sekčními řediteli velkého finančního holdingu.
d) Podvečerní přednáška o cestování po Jižní Americe pro místní kulturní dům.
e) Instruktáž nového zaměstnance pro práci se svařovacím zařízením (na
pracovišti).
Zmínili jsme se i o svěžím dechu jako významné součásti celkového vzhledu
lektora. Doporučili byste lektorovi používat při výuce či jakémkoliv jiném kontaktu
se studujícími žvýkačku? Proč?
1.3 R ole lektora ve vzdělávání dospělých
Lektor, trenér, kouč, mentor, tutor, školitel, učitel, vzdělavatel, instruktor,
konzultant, andragog – toto jsou jen některé z mnoha pojmů, které se uží -
vají pro označení osoby řídící proces vzdělávání dospělých. K tomu se
přidávají další role, jež bychom mohli označit jako „manažerské“ – metodik,
organizátor či přímo manažer. Je třeba si uvědomit, že většina z těchto
pojmů není vzájemně zaměnitelná, každá z uvedených rolí má svá specifika.
Lektora jsme si již charakterizovali v předchozí kapitole, proto nyní
přidejme ještě další pojmenování užívaná pro vzdělavatele dospělých v běžné
praxi (srov. Palán, Langer, 2008, s. 120–126).





22 / Moderní lektor
Možná se vám bude zdát, že jde jen o teoretické rozdělení. Jasné definová -
ní vaší role před kurzem je však zcela klíčové, abyste předešli problémům
s nenaplněným očekáváním zadavatele.
Slyšel jsem o firmě, která si objednala „kouče“, a až při vlastní realizaci
kouč zjistil, že zadavatel od něho očekával, že bude doprovázet tým při
obchodních schůzkách. Zadavatel také předpokládal, že v případě pro -
blémů „kouč“ zasáhne a převezme obchodní jednání do vlastních rukou.
Andragog
Nejobecnější kategorie, ovšem bez přesnější obsahové náplně. Pojem se nej -
více užívá v teoretičtějších pracích k pojmenování všech pracovníků, kteří
se zabývají některou z oblastí teorie či praxe andragogiky. V užším pojetí
pak může jít o profesionála, který obor andragogika vystudoval na vysoké
škole.
Vzdělavatel (dospělých)
Tato role již specifikuje práci andragoga jako odborníka v oblasti
(výchovy a) vzdělávání dospělých. Rovněž jde o obecnou kategorii pracovníka
ovlivňujícího přípravu, průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Jedná se
o souhrnné označení pro koncepční, řídící, výzkumné, pedagogické, or­
ganizační, správní, administrativní, provozní, pomocné a jiné pracov­
níky, kteří v oblasti vzdělávání dospělých vykonávají činnosti, jež jakkoliv
(přímo i nepřímo) ovlivňují výsledky vzdělávání.
Podobně chápeme i další obecné kategorie edukátor, vzdělávající, vycho -
vatel či v andragogice nepoužívaný termín učitel.
Trenér
Vzdělavatel dospělých zabývající se specifickými metodami zaměřenými na
praktické osvojování dovedností. Soustřeďuje se na vzdělávání
umožňující osvojení dovedností (intelektových, motorických a senzomotorických)
až do úrovně žádoucích návyků a adekvátních postojů, norem chování
a jednání. Jde tedy o praktickou přípravu, výcvik ke schopnosti zvládnout





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 23
určitou pracovní roli (pracovní činnost). V podstatě se tedy jedná o pře­
vádění vědomostí na úroveň dovedností, o výcvik v profesním chování.
Trenéři působí především ve výcvikových kurzech. Opakovaným
tréninkem vytváří návyky vedoucí k aplikaci vědomostí do praktického výkonu
činnosti. Trénink se může týkat i dovedností intelektových – např. výcvik
představivosti a myšlení, výcvik k týmové spolupráci, výcvik
v manažerských dovednostech, výcvik návyků k obsluze počítače, výcvik k rychločtení.
Pokuste se stručně vysvětlit rozdíl mezi lektorem a trenérem.
Instruktor
Vzdělavatel dospělých, který na pracovišti zajišťuje výcvik pracovníka
v pracovních dovednostech, vede praktickou přípravu v určitém oboru, instruuje
jej v určité oblasti výkonu jeho práce apod. Značné nároky jsou kladeny na
odborné a metodické kompetence instruktora.
Tutor
Pojem tutor je v současnosti užíván pro poradce, pomocníka studenta v dis­
tančním vzdělávání. Tutor směruje studijní cestu účastníků, je k dispozici
jako konzultant, vyhodnocuje písemné projevy studentů, kontrolní
a zkušební otázky, hodnotí jejich úspěšnost, pomáhá při přípravě na zkoušky,
poskytuje studentům zpětnou vazbu, motivuje je k dalšímu studiu.
Poskytuje zpětnou vazbu i zpracovatelům studijních materiálů a metodikům či
manažerům vzdělávacích akcí. Tato role klade na tutora značné
požadavky, zejména na kompetence osobnostní (je zároveň poradcem účastníků)
a metodické. Očekávají se také výborné znalosti informačních a komuni­
kačních technologií.





24 / Moderní lektor
Kouč
Kouč není typickým vzdělavatelem dospělých, ale na vzdělávacím (či spíše
rozvojovém) procesu se významně podílí. Zabývá se vzděláváním přímo
na pracovišti ( on-the-job training) a jeho činnost probíhá průběžně při
pracovním výkonu. Typickou aktivitou kouče je sledování a konzultová­
ní činnosti koučovaného. Koučování má individuální charakter, kdy kouč
pomáhá usnadnit pochopení různých procesů a jevů pro následné
rozhodování, řešení problémů či rozvoj koučovaného. Koučování se uskutečňuje
pomocí kladení cílených a strukturovaných otázek tak, aby si koučovaný
uvědomil své možnosti a sám se rozhodl pro další postup. Koučování často
probíhá pod tlakem pracovních úkolů, není vždy systematické, jeho obsah
je dán aktuálně řešenými úkoly.
Mezi principy práce kouče řadíme partnerský vztah, vzájemnou důvěru,
společné stanovení cíle, povzbuzování a zdůrazňování úspěchů, vzájemnou
inspiraci a zpětnou vazbu.
Pokud jako lektor využijete koučování v rámci běžné výuky, hovoříme o tzv.
koučovacím přístupu. Zamyslete se a zapište si alespoň tři nápady, v jakých situacích,
u kterých témat a jakým způsobem můžete koučovací přístup využít.
Mentor
Mentor také není typickým vzdělavatelem dospělých. Tento výraz spíše
označuje rádce, konzultanta, poradce, školitele, který pracuje s mentoro -
vaným (angl. mentee) většinou na pracovišti. V rámci mentoringu (činnost
mentora) mentorovanému radí, motivuje jej, usměrňuje ho a předává mu
své zkušenosti, neboť je oproti němu zkušenější a znalejší. Mentoring
spočívá v dlouhodobé spolupráci mentora s mentorovaným. Jedná se
o individualizovanou a velmi neformální formu rozvoje.





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 25
Moderátor, facilitátor
Moderátor užívá tzv. moderační metodu – optimalizuje skupinovou práci
ve všech vzdělávacích formách – ve výuce, seminářích, workshopech, na
konferencích a zejména při řízených diskusích. Všichni účastníci jsou
přímo vtaženi do problému, přijímají odpovědnost za jeho řešení a ovlivňují
úspěšnost práce skupiny. Odpovědností moderátora je výsledek procesu.
Metoda je velmi účinná, ale zároveň i náročná na kvalifikovanost
moderátora, jakož i na přípravu celé vzdělávací akce.
Facilitátor je podobným pojmem v kontextu učení zaměřeného na
studenta. Zdůrazňuje aktivní roli účastníka při učení, rolí facilitátora je
usnadňování, podpora a pomoc.
Konzultant, poradce
Specialista, který v určitém oboru může poradit, dát vysvětlení, návod, sdělit
své odborné stanovisko, vypracovat studii, posudek či expertizu v různých
konkrétních otázkách své odbornosti (mimo vzdělávání také kupříkladu
v oblasti práva, účetnictví, lidských zdrojů, komunikace, vztahů s veřejností,
ale též medicíny či technologií).
Mediátor
Specialista zaměřující se na proces, v němž jsou řešeny sporné záležitosti.
Jde o roli, kterou přejímá schopný lektor v případě vyhrocené situace ve
výuce, kdy spolu strany nekomunikují vůbec nebo kdy jejich komunikace
probíhá mimo směr řešení problému, zpravidla v iracionální rovině.
Supervizor
Specialista zaměřující se na hodnocení kvality a efektivity vzdělávacího
procesu. Řídí kontrolní proces a podává zpětnou vazbu vzdělavateli dospělých
a jeho nadřízenému či zákazníkovi.





26 / Moderní lektor
Supervize je klíčovou součástí rozvoje kvality každého lektora, ale její rea -
lizace není mezi českými lektory obvyklá. Přitom stačí tak málo:
dohodnout se s kolegou lektorem, vzájemně se občas navštívit při výuce a po ní
otevřeně rozebrat její kvalitativní parametry. Pokud máte zájem se ve své
profesi zlepšovat, doporučuji Desatero kvalitního lektora, které najdete
ke stažení na webu www.aivd.cz/desatera.
Autor studijních textů
Specifická role spočívající v garanci, odborné přípravě a následné stylistické
či jazykové úpravě studijních textů pro dospělé účastníky vzdělávání.
Většinou spolupracuje s grafikem, pro něhož vytváří návrh multimediálního
zpracování.
Metodik
Pracovník ve vzdělávání dospělých, který navrhuje, zpracovává a řídí me -
todickou stránku vzdělávacího procesu (výběr a aplikace vhodných forem
a metod, učebních pomůcek apod.) a odpovídá za přípravu projektové
dokumentace vzdělávací akce.
Manažer
Pracovník ve vzdělávání dospělých řídící proces přípravy, realizace
a evaluace vzdělávací akce, který zároveň odpovídá za jeho řádný průběh. Plní
především tyto úkoly: plánování, organizování, vedení, kontrolování, tedy
obecné manažerské funkce. V širším pojetí vedoucího pracovníka
organizace pak přidáváme odpovědnost za oblast strategického řízení, marketingu
a vztahů s veřejností, řízení financí, kvality a v neposlední řadě vedení lidí
(řízení lidských zdrojů).





Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých / 27
Role při výuce
Pokuste se vyjmenovat konkrétní činnosti, v nichž se uplatní manažerská role
vzdělavatele dospělých.
Obchodn


       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.