načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Moderní didaktika -- Lexikon výukových a hodnoticích metod – Robert Čapek

Moderní didaktika -- Lexikon výukových a hodnoticích metod

Elektronická kniha: Moderní didaktika
Autor: Robert Čapek
Podnázev: Lexikon výukových a hodnoticích metod

Výukové metody a aktivity vybrané a popsané tak, aby byly použitelné pro všestranné použití, zpravidla doplněné ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují metody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  594
+
-
19,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 84.6%hodnoceni - 84.6%hodnoceni - 84.6%hodnoceni - 84.6%hodnoceni - 84.6% 97%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 604
Rozměr: 24 cm
Úprava: 16 nečíslovaných stran obrazových příloh: ilustrace (některé barevné), mapy, portréty, plány, faksimile
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3450-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Výukové metody a aktivity vybrané a popsané tak, aby byly použitelné pro všestranné použití, zpravidla doplněné ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují metody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci.

Popis nakladatele

Existuje jistě velké množství pedagogů, pro které bude tato kniha procházkou po cestách, které již důvěrně znají. Bohužel je ještě větší množství učitelů, kteří tyto výukové metody sice znají, ale používají z nich jen zlomek. Možná se i ptají: „Proč bych je měl znát? Nestačí si stoupnout před třídu a diktovat jim hromadu poznatků?“ Tato publikace neopakuje teoretické výčty definic předchozích autorů, ale čtivou formou ukazuje cestu k efektivnímu praktickému vyučování. Výukové metody a aktivity jsou vybrány a popsány tak, aby byly použitelné pro všestranné využití, a zpravidla jsou doplněny ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují metody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci. Klíčovou částí je lexikon výukových metod, které jsou popsány metodologicky a didakticky, stejně jako metody hodnoticí. Publikace je pro moderního učitele výborným rádcem a nepostradatelným vodítkem. (lexikon výukových a hodnoticích metod)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Robert Čapek - další tituly autora:
Moderní didaktika -- Lexikon výukových a hodnoticích metod Moderní didaktika
 (e-book)
Učitel a rodič -- Spolupráce, třídní schůzka, komunikace Učitel a rodič
 (e-book)
Třídní klima a školní klima Třídní klima a školní klima
 (e-book)
Odměny a tresty ve školní praxi -- 2., přepracované vydání Odměny a tresty ve školní praxi
Líný učitel Cesta pedagogického hrdiny Líný učitel Cesta pedagogického hrdiny
 
K elektronické knize "Moderní didaktika -- Lexikon výukových a hodnoticích metod" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychologie v učitelské praxi Psychologie v učitelské praxi
 (e-book)
Učit (se) příběhem Učit (se) příběhem
 (e-book)
Didaktika osobnostní a sociální výchovy Didaktika osobnostní a sociální výchovy
 (e-book)
Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly
 (e-book)
Najděte si svého marťana Najděte si svého marťana
 (e-book)
Vývojová psychologie Vývojová psychologie
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

MODERNÍ DIDAKTIKA

Robert Čapek

PEDAGOGIKAPEDAGOGIKA

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Renomovaný český autor předkládá několik stovek různých metod výuky

a aktivit pro práci s žáky, které by každý učitel měl znát a ve své praxi po

užívat. Popisuje všechny aspekty vyučování novým, moderním způsobem

a ukazuje cestu k efektivnímu vyučování. Knihu ocení nejen pedagogové,

ale i studenti pedagogických oborů na vysokých školách.

Existuje jistě velké množství pedagogů, pro které bude tato kniha procházkou

po cestách, které již důvěrně znají. Bohužel je ještě větší množství učitelů, kteří

tyto výukové metody sice znají, ale používají z nich jen zlomek. Možná se i ptají:

„Proč bych je měl znát? Nestačí si stoupnout před třídu a diktovat jim hromadu

poznatků?“

Tato publikace neopakuje teoretické výčty definic předchozích autorů, ale čtivou

formou ukazuje cestu k efektivnímu praktickému vyučování. Výukové metody

a aktivity jsou vybrány a popsány tak, aby byly použitelné pro všestranné použití,

a zpravidla jsou doplněny ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují me

tody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci. Klíčovou

částí je lexikon výukových metod, které jsou popsány metodologicky a didakticky,

stejně jako metody hodnoticí. Publikace je pro moderního učitele výborným vo

dítkem a nepostradatelným rádcem.

ROBERT ČAPEK

Moderní

didaktika

LEXIKON VÝUKOVÝCH A HODNOTICÍCH METOD


Karolínce, Robinovi a všem současným a budoucím školákům


PEDAGOGIKA

Moderní

didaktika

LEXIKON VÝUKOVÝCH A HODNOTICÍCH METOD

ROBERT ČAPEK


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována ani šířena v  papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Mgr. Robert Čapek, Ph.D. MODERNÍ DIDAKTIKA Lexikon výukových a hodnoticích metod Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5975. publikaci Odpovědná redaktorka PhDr. Alena Palčová Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 608 stran + 16 stran barevné přílohy Vydání 1., 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © Allphoto.cz ISBN 978-80-247-9935-3 (ePub) ISBN 978-80-247-9934-6 (pdf ) ISBN 978-80-247-3450-7 (print)

————————————————— 5 ———

Obsah

Obsah O autorovi 15 Úvod 17 1. Didaktická vsuvka 27 2. Metodologický úvod 31 3. Výukové metody 34

Asociační metody 34

Asociační evokace učiva 34

Clustering 36

Jak vypadá, jak se vaří, jak se staví 37

Atraktivizace učiva 38

Brainstormingové metody 38

Klasický brainstorming 40

Lístečková metoda 41

Banka nápadů 43

Brainpool 43

Diamant 43

Brainwriting do kruhu 46

Delfská metoda 47

Diskusní pavučina 47

Generátor otázek 48

Gordonova metoda 49

Hierarchizační technika brainstormingu 49

HOBO metoda 51

Metoda 635 51

Metoda Phillips 66 52

Moderační galerie 52

Questionstorming 53

Rolestorming 54

Round Robin 55

Synektika 55

Návazné brainstormingové metody 58

Čas 60

Činnostní učení 60

Početní divadélko 61

Daltonské výukové metody 62

Daltonský kruhový model 63

——— 6 —————————————————

Daltonská metoda povinných a nepovinných úkolů 65

Daltonský týdenní plán 66

Daltonská práce v pracovních centrech 68

Daltonská pracovní smlouva 70 Decrolyho metody 72

Tematická výuka 73

Třídobá pedagogická metoda 76

Záhadné předměty 78 Didaktické prostředky 78

Desková hra 80

Film 84

Fotografie 88

Hudba 98

Karikatura 103

Komiks 105

Mapa 107

Obraz 111

Plakát 111

Počítačová hra 113

Poštovní známky 122

Pracovní list 124

Odpovědní list 125

Pracovní sešit 125

Prezentace 126

Sešit 131

Stavebnice 132

Tematická koláž 134

Učebnice 134

Zpravodajství 136 Didaktické modifikace 138 Didaktická technika 145

Didaktický kufřík 146

Kamera a fotoaparát 147

Televize 149 Diferenciační výukové metody 155

Individuální selekce obtížnosti úkolů 160

Týmová selekce obtížnosti úkolů 160

Diferenciační učení na stanovištích 160

Obálková participační metoda 163

Dílna budoucnosti 163 Domácí úkoly 165

————————————————— 7 ———

Obsah

Dramatizační metody 169

Act and speak 171

Bodysculpting 171

Divadlo fórum 173

Dramatický celek 173

Dramatizace textu 179

Hra v roli 183

Inscenační metody 188 E-learning 190

Blended leasing 193

Just in time 193

Learning management system 194

Sociální sítě 194 Evokační metody 194 Exkurze 194 Experiment 197 Freinetovské metody 200

Korespondence mezi třídami 200

Tisk textů 201

Volné psaní 202 Frontální výuka 202

Interaktivní tabule 203

South African gambling game 203 Gamifikace 204 Galerie a muzea 206 Herbartovské metody 211 Heuristické výukové metody 212 Hra (edukační) 212

Barevná spolupráce 213

Bingo 215

Kdo jsem? 219

Otázkový baseball 219 Integrovaná tematická výuka 220

Aplikační úkoly 221 Jenský plán 228 Kognitivní metody 228

Alfa box 229

Analýza věcných rysů 230

Cyklus 5-E 230

Časová osa 232

Fish pool 233

——— 8 —————————————————

Force fit 234

In/out metoda 234

Kostka 235

Krok za krokem 236

Metody kognitivních operací 236

Metoda ano/ne 248

Metoda CNB 248

Metoda V–CH–D 249

Morfologická matice 250

Occamova břitva 251

Odrážky 251

Organigramy 252

Pamětní tabule 256

Párové srovnávání 257

Pexeso 257

Plán se vzorcem ZKSH 257

Strategie podnětných otázek 258

Strom příčin a důsledků 259

Studijní deník 259

Šest dobrých sluhů 259

Šest klobouků 260

Tvoření scénářů 260

Udělování puntíků 263

Komunikační metody 264

Akvárium 265

ANO/NE 266

Bzučící skupiny 267

Debata 267

Hodnotové škály 268

Horké křeslo 271

Jdi na své místo 271

Kolotoč 271

Komunikační kruh 272

Komunikační metoda „pera doprostřed“ 273

Metoda lodní porady 273

Názorová škála 273

Obří papír 274

Panelová diskuse 275

Poslední slovo patří mně 275

Referát 276

Rozhovor 277

————————————————— 9 ———

Obsah

Řetězení diskuse 278

Řízená diskuse 278

Komunikační semafor 280

Signalizované odpovědi 280

Sokratovská metoda (rozhovor) 281

Storytelling 282

Tenis 283

Výklad 284

Výměna názorů 289 Konstruktivistické metody 289 Kooperativní učení 291

Čísla ve skupině 291

Skládačka 291

Jigsaw I 292

Jigsaw II 292

Tříkrokové interview 292 Land art 292 M-learning 295 Manažerské metody 296

Došlá pošta 297

Fiktivní firma 298

Koučování 299 Mastery learning 300 Metody práce s textem 300

Čtenářské dopisy 300

Čtení s otázkami 301

Doplňování 301

Dvojitý deník 303

INSERT značky 304

Klíčová slova 306

Literární kroužek 307

Párové čtení 310

Podvojný deník 310

Práce s textem − skládání textu 311

Pyramida 311

Řízené poznámky 312

Řízené čtení 313

Společné čtení 313

SQ4R 313

Studijní průvodci 314

Svět v mé hlavě 314

——— 10 —————————————————

Zpřeházené věty 315 Metody práce ve dvojicích 315

Ping-pongový brainstorming 318

Psaní ve dvojicích 318

Think-pair-share 318 Metody tvůrčího psaní 319

5 W (who, what, where, when, why) 319

Hamburger 320

Metoda RAFT 321

Modelované psaní 323

Mapa příběhu 323

Metoda tvůrčího psaní – dokončení ukázky 323

Metoda tvůrčího psaní – příběhy k obrázkům 324

Metoda tvůrčího psaní – tady a teď 324

Pyramidový příběh 324

Role na zdi 325

Společné psaní 326

Řízené psaní 326 Metody vzájemného učení 327

Práce s textem – vzájemné učení 328

Práce s textem – vzájemné učení a skládání textu 329

Skládankové učení 329

Vytváření příkladů 329 Montessoriovské metody 330

Montessoriovské pomůcky 331

Připravené prostředí 332

Montessori like 333 Myšlenková mapa 333

Buzanova sedmikroková mentální mapa 334

Myšlenková mapa asociační 335 Pojmová mapa 336 Pojmová mapa – práce s textem 337 Příběhová mapa 338 NeeliMali 338 Nuda 343

Paměť žáků 347 Pohybové metody 347

Anketáři 350

Hon na odpověď 351

Kompot 351

Od otázky k otázce 352

————————————————— 11 ———

Obsah

Práce s chybou 353 Práce s prameny 353 Pracovní plány 354

Advance organiser 354

Týdenní plán 355 Problémové výukové metody 356

Konstrukční problémy 357

Komunikační problémy 360

Myšlenkové problémy 361 Programované učení 374 Projektové výukové metody 376 Převodové metody 383 Přiřazovací metody 384

Semafor 384 Oborový den 385 Rébusy 386

Křížovky a osmisměrky 386

Přesmyčky a doplňovačky 386 RWCT: Čtením a psaním ke kritickému myšlení 387 Samostatná práce žáků 395 Simulační metody 395 Skupinová práce 397

Skupinová práce – klasická 398

Expertní skupiny 399

Kmeny a kořeny 400

Metoda čtyř rohů 405

Zájmová učební centra 406

Redakce produktu 407

Rotace produktu 408

Sněhová koule 409

Skupinová práce – vyslanec 412

Studijní skupiny 413

Výuka v odděleních 413

Rozdělení žáků do skupin 414 Soutěže 416

Body, získávání a ztrácení 417

Struktura versus struktura 419 Svobodná škola 420

Sudbury Valley 420 Školní výlet 423

——— 12 —————————————————

Školní zahrada 424

Školní statek 426

Zvíře ve škole 427 Taxonomie 433

Bloomova taxonomie 434

Taxonomie pro využití mnohačetných inteligencí 438

Taxonomie učebních úloh 439 Testování a zkoušení 440

Baziliščí test 442

Didaktický test 442

Diferenciační test 444

Kolíčkový test 445

Open-book exam 445

Orientační zkoušení 445

Pošeptej učiteli 446

Signalizace 446

Smysluplné učení 447

Tiché zkoušení 447

Třístupňová písemka 448

Vícestupňový test 449

Vzájemné zkoušení 452

Zkoušení před tabulí 453

Zkoušení jako součást výukového bloku 454

Hodnocení testu 463 Tradiční výuka 464 Třífázový model E-U-R 465 Týmové vyučování 470

Asistentské vyučování 471

Typy učení 471 Učení 472

Aktivní učení 472

Autentické učení 473

Otevřené učení 474

Smysluplné učení 474

Učení v životních situacích 475

Učení založené na zdrojích 475

Zážitková pedagogika 475

Zprostředkované učení 476 Vědecká konference 476 Volné psaní 477 Výukový plakát 478

————————————————— 13 ———

Obsah

Výzkumné metody 479

Popisný výzkum 479

Historický výzkum 480

Experimentální výzkum 480

Výzkumné nástroje 481 Waldorfské výukové metody 486

Epochové vyučování 486

Eurythmie 487 Začít spolu 488

Výukové strategie 488

Pedagogický konstruktivismus a individualizace výuky 489

Prostředí třídy 490

Organizace výuky, formy a výukové metody 491

Klasifikace a hodnocení 492 Žák učitelem 493

Hodina naruby 494

4. Hodnocení 495

Hodnocení žáků učitelem 495

Klasifikace 496

Suportivní hodnocení 500

Slovní hodnocení 504

Klasifikace versus slovní hodnocení 509

Bodové hodnocení 516

Hodnocení procenty 521

Hodnocení body + procenta 523

Kriteriální hodnocení 525

Kombinace hodnocení 526

Řeč těla 530

Výkonnostní křivky 531

Žádné hodnocení 534

Další alternativy 535

Závěrečná hodnoticí třináctka 538

Evaluace vyučování 539

Dotazník 539

Grafická evaluace 541

Hitace 544

Simpsonovi 544

Třídní klima a jeho měření 544

Nedokončené věty 551

Střepinkový soud 551

——— 14 —————————————————

Sebehodnocení žáků 552

Hodnoticí list 552

Portfolio 553

Písemné sebehodnocení 556

Ranní a závěrečný kruh 561

Sebehodnocení individuální práce 563

Sebehodnocení škálou 563

Spoluhodnocení s učitelem 564

V roli učitele 566

Zpětné zpravodajství 567 Vzájemné hodnocení žáků 567

Barvy 568

Kritéria − body 569

Návštěva galerie 571

Plus/minus 571

SWOT analýza 572

5. Didaktická literatura 573

Doporučuji 573 Raději ne 575 Rozhodně ne 578

6. Škola s dobrou didaktikou 590

Didaktický apendix 590 Organizace výukového dne a vyučování vůbec 590 Žáci, třídy, učitelé 592

Závěr 594

Použité prameny 597


————————————————— 15 ———

O autorovi

O autorovi Mgr. Robert Čapek, Ph.D., pracoval v průběhu své pedagogické dráhy postupně jako pomocný vychovatel a vychovatel, pomocný učitel ve zvláštní škole, učil na základních a středních školách tělesnou výchovu, zeměpis, rodinnou výchovu a další předměty.

Z  hlediska témat této knihy je vhodné připomenout doktorská studia pedagogiky (PdF UP v Olomouci) a pedagogické psychologie (PdF UK Praha), učitelství rodinné výchovy (PdF UHK) nebo výchovného poradenství a školního managementu (PdF UP v Olomouci).

Od roku 2000 do současnosti působí na Univerzitě v  Hradci Králové, nejprve na Pedagogické fakultě, Katedře pedagogiky a psychologie, kde se věnoval teorii výchovy, didaktice, dramatické výchově a dalším pedagogickým oborům. V současnosti realizuje výuku psychologických předmětů na Fakultě informatiky a managementu, Katedře managementu.

Mezi jeho další činnosti také patří vzdělávání učitelů. Jako lektor působí v různých školicích organizacích i přímo ve sborovnách s tématy, jako jsou suportivní a alternativní výukové metody, odměny a  tresty ve školní praxi, hodnocení a  sebehodnocení žáků, řízení třídní schůzky a rozhovor s rodiči a další.

——— 16 —————————————————

Pro nakladatelství Grada Publishing napsal publikace Odměny a tresty ve školní praxi

(2008), kterou přepracoval pro druhé vydání (2014), Třídní klima a školní klima (2010)

a Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace (2013).

Kontakt: robert.capek@uhk.cz

————————————————— 17 ———

Úvod

Úvod České školy, podobně jako i jiné instituce, nepřekročily nové tisíciletí v dobrém stavu. Srovnávací výzkumy a různá další šetření mluví jasně – naše školství není tím, čím bychom se mohli chlubit. A i když to vezmeme různými pohledy, analyzujeme a interpretujeme zleva zprava, jeden výsledek se vždy vynoří: nekvalitní je především didaktika, tedy způsoby výuky ve třídách. Učitelé neumějí příliš dobře učit, hodnotit, komunikovat, a  právě to je hlavní příčina zvětšujícího se počtu apatických, nepracujících, studijně slabých a neukázněných žáků. Didaktika v českých školách je v kritickém stavu, „umění učit“ je v  českých sborovnách podceňovanou a  nijak zvlášť nerozvíjenou dovedností. Učitelé ztrácejí celé generace žáků, znechucují jim vzdělávání, a to zejména díky tomu, jak špatně se učí na českých školách. Opatření, která snad měla za úkol zlepšit situaci, se totálně minula s  účinkem. Podívejme se např. na portály, které slouží učitelům k výměně příprav na vyučovací hodinu. Samé powerpointové prezentace, suchopárné podklady pro výklad, křížovky, pracovní listy k nerozeznání od znalostních testů. Jasné indikátory bídného stavu české didaktiky na školách. Alespoň trochu zajímavé materiály aby člověk hledal s lupou. Pokud se přikloníme k názoru, že tyto přípravy věší na web ti aktivnější, kvalitnější z pedagogů, je to velmi smutné prohlížení. Takzvané digitální učební materiály skýtají pohled snad ještě horší. Pokud se někdo diví, že učitelé jsou nejhůře placení vysokoškoláci, možná by měl zavítat tam, kde tito „profesionálové na vzdělávání“ odhalují přípravy na svou práci.

Za tento špatný stav na školách ale učitelé mohou jen částečně. Příčin lze nalézt několik a ne všechny mohli a mohou učitelé ovlivnit:

Učitelé pestré metody a aktivní vyučování sami nezažili. Vtisk, který zásadně ovlivňuje jejich pojetí výuky, známe: žáci mají v klidu sedět, poslouchat a psát si. Sami jsme přeci seděli ve třídě a psali a psali a psali a byli zticha, s výjimkou okamžiků, kdy jsme byli zkoušeni. Byli jsme vyučováni strategií „pán a jeho nevolníci“: všichni mají poslouchat. Hluk do třídy nepatří, ve třídě má být slyšet jen hlas učitele, případně na jeho otázky odpovídajících žáků. V takovém vyučování žák za školní rok popíše celý sešit, někdy i sešit a půl. Hodiny jsou nudné a jako přes kopírák. Učitel je dozorcem, který vymáhá od žáků práci jako někde na galejích. Nad hlavami žáků visí hrozba špatné známky a učitelova represe je jejich každodenním chlebem. Bohužel: tak jak jsme to zažili, tak to i sami vymáháme. Sociální učení pracuje proti modernímu vyučování, neboť to jsme se nápodobou a pozorováním (v rolích žáků) naučit nemohli.

Další vzdělávání učitelů na školách má nevhodnou stavbu a nedostatečnou úroveň. Školení nejsou zaměřená prakticky, často jsou doslova „o ničem“ a didaktických dovedností se netýkají ani vzdáleně. Učitelé na ně chodí otrávení a zoufale nemotivovaní. ——— 18 ————————————————— Někteří se dokonce domnívají, že takové vzdělávání je „něco navíc“, mimo jejich pracovní náplň. Vůbec si neuvědomují, že jde o nutnou součást práce jakéhokoliv profesionála v oboru. Pokud se už učitel vzdělává, tak především ve svém oboru (dějepisář jede na historický seminář), ale ne v  didaktice obecné nebo oborové. Také úroveň lektorů je rozdílná. Odpovědnost za nedostatky ve vzdělávání sboroven nese jednoznačně vedení školy. Vedení školy by mělo využívat jen kvalitní lektory. Pokud takového získá, mělo by aplikaci získaných poznatků a dovedností požadovat od svých učitelů, umět ji evaluovat a v opačném případě vyvodit důsledky. Na středních školách (a především gymnáziích) je úroveň didaktického vzdělávání (a tedy vzdělání) ještě o mnoho horší než na školách základních.

Praxe

Ze všech mých zkušeností a jinými výzkumníky vyšetřených poznatků uvedu jeden příklad. Vedl

jsem seminář na základní škole v Broumově o výukových metodách. Byl dobrovolný a začínal ve

14 hodin. Přesto přišly čtyři pětiny sborovny, ostatní učitelé měli povinnosti (kroužky, odpolední

vyučování apod.). Učitelé velmi pěkně pracovali, zapisovali si metody, některé zkoumali z hlediska

různých předmětů, měli výborné nápady a dělili se navzájem i se mnou o různé aktivity, které se

jim při vyučování povedly. Sám jsem si zapsal pár poznámek a jednu aktivitu jsem použil i v této

publikaci. Všichni účastníci byli (troufnu si tvrdit) spokojeni, vedení školy se se mnou dohodlo

na dalším semináři, učitelé mě zastavovali na chodbě a  ještě po semináři jsme hodnou chvíli

debatovali. Následující den mi dva z pedagogů psali maily, ve kterých mi děkovali za inspiraci do

další práce. Skromnost mi zapovídá reprodukovat, jakými slovy seminář chválili („nejlepší, jaký

za celou učitelskou kariéru slyšeli“, „maximálně užitečný a motivující“ apod.).

Ten samý týden, o tři dny později, jsem ve stejné budově (!), jen o patro výš, měl stejný seminář

pro učitele gymnázia v Broumově. Začátek byl ve 13 hodin (tedy jejich vyučování skončilo dříve),

zřejmě proto, aby učitelé neměli pocit, že přicházejí o tolik „svého“ času. Účast byla povinná, učitelé

seděli v lavicích se zjevnou nechutí, která byla doslova hmatatelná a při jejich reakcích dobře čitel

ná. Někteří si donesli svou práci, takže během semináře se skloněnou hlavou opravovali písemky,

vyplňovali výkazy, ťukali do notebooků apod. Už během naprosto stejného začátku semináře jako

u jejich kolegů ze základní školy někteří učitelé (bez přihlašování nebo jiných známek slušného

chování) pronášeli různé komentáře. Například: „Jo, tyhle názvy, proč nejsou v češtině?“ (u INSERT

značek), nebo: „Já jsem byl na vysoké škole, a ty přednášky, to je hrůza!“ (což samozřejmě nebylo

nijak relevantní k tomu, o čem jsem mluvil). Jeden z učitelů měl dokonce nohy položené na ved

lejší židli a právě ten mě poučil, že všichni tito učitelé „mají svoje metody“ a „další nepotřebují“.

Nabídl jsem učitelům, že se tedy před každou metodou zeptám, jestli ji znají a pokud ano, tak ji

přeskočím, abychom maximálně využili čas. Zeptal jsem se, jaké metody práce s textem používají.

Jedna kolegyně nesměle po chvíli řekla: „Dramatizace?“ Odpověděl jsem, to že ne, že se ptám na

metodu práce s odborným textem, kterou by bylo možné použít ve více předmětech. Rozhostilo

se ticho. Tak jsem několik metod práce s textem představil, včetně příkladů z různých předmětů.

Vtom jedna učitelka prohlásila, že se cítí vedením semináře uražena a odešla. Kabát a tašku už měla

vedle sebe v učebně, takže pravděpodobně zamířila rovnou domů. Další dvě ji následovaly. Jiný

*



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.