načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Modelová železnice -- Od historie modelů po digitální ovládání kolejiště - Zbyněk Stárek

Modelová železnice -- Od historie modelů po digitální ovládání kolejiště
-15%
sleva

Kniha: Modelová železnice
Autor: Zbyněk Stárek
Podtitul: Od historie modelů po digitální ovládání kolejiště

Publikace určená pro začínající modeláře, popisuje stavbu a zapojení kolejiště, modelů lokomotiv, vagonů i dalšího příslušenství, používaného v železničním modelářství. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  269 Kč 229
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1% 80%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 220
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Novinka týdne: 2013-49
Datum vydání: 27. 11. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, CPress, 2013
ISBN: 9788025121993
EAN: 9788025121993
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace určená pro začínající modeláře, popisuje stavbu a zapojení kolejiště, modelů lokomotiv, vagonů i dalšího příslušenství, používaného v železničním modelářství. Přináší historii železničního modelářství u nás i ve světě a je doplněna mnoha nákresy, schématy i barevnými fotografiemi. Příručka o železničním modelářství od historie modelů po digitální ovládání kolejiště.

Popis nakladatele

Z obsahu knihy: * historie a vývoj železničního modelářství * první plechové modely a výrobci modelů * železniční modelářství u nás * rozdělení železničního modelářství * modelová železnice do bytu * rozchody kolejí a užívaná měřítka * výroba vzorového modelu kolejiště * stavba budov, krajiny a dalších dílů * využití stavebních prvků na kolejišti * napájení modelové železnice a příslušenství * ovládání a příklady zapojení kolejiště * kolejiště pro úzkorozchodné tratě * digitální řízení modelové železnice * orientační ceník lokomotiv, vagonů a kolejiva * černobílé i barevné fotografie a ilustrace (od historie modelů po digitální ovládání kolejiště)

Další popis

Publikace Modelová železnice, určená pro začínající modeláře, popisuje stavbu a zapojení kolejiště, modelů lokomotiv, vagonů i dalšího příslušenství, používaného v železničním modelářství. Přináší historii železničního modelářství u nás i ve světě a je doplněna mnoha nákresy, schématy i barevnými fotografiemi.


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zbyněk Stárek - další tituly autora:
 (e-book)
Modelová železnice Modelová železnice
 
Ke knize "Modelová železnice -- Od historie modelů po digitální ovládání kolejiště" doporučujeme také:
Železniční hračky minulosti -- fotografický atlas Železniční hračky minulosti
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

88

MODELOVÁ ELEZNICE

Ovládání a ízení kolejit

Kolejitě můete ovládat polohově nebo im

pulsně. V prvním případě se jedná o pouití páčkových spínačů a přepínačů, vícepolohových otočných přepínačů a posuvných nebo otočných reostatů či potenciometrů. Pro automatický provoz na modelovém kolejiti se nehodí.

Ovládání impulsní, tlačítkové, zabezpečuje

přivedení krátkého impulsu na řídicí jednotku, která jej zpracuje a podle poadované vlakové cesty zajistí nastavení přísluné výhybky, připojení trakčního vedení do správného úseku atd. Současně zajiuje i rozsvícení přísluného světla na návěstidlu.

Lokomotiva příslunou vlakovou cestu ukončí

najetím na kolejový kontakt, který vyle hláení (impuls) do řídicí jednotky. Elektrické spojení ovládacího panelu s řídicí jednotkou je vstupem do systému a elektrické spojení kolejových kontaktů s řídicí jednotkou je výstupem. Jak kolejit ovládat?

Modelové kolejitě můete ovládat a řídit

ručně a pak jsou vekeré činnosti uváděny do chodu pomocí tlačítek. Na kolejiti nejsou umístěny ádné kolejové kontakty. Jedno tlačítko dává impuls k zahájení činnosti a druhé ji ruí. Takový systém nemá ani ádnou zpětnou vazbu.

Druhou moností je, e pouijete poloauto

matický systém se zahájením činnosti stisknutím tlačítka. Tento vstupní impuls uvede lokomotivu do chodu a ta se pak dále řídí dotekovými kontakty na trati. Výstupní impuls tedy činnost danou tlačítkem ukončí dotykem kontaktu. Tento systém ji má částečnou zpětnou vazbu.

Automatické řízení provozu na kolejiti je

zaloeno na vstupních impulsech, které jsou dodávány z programové jednotky podle předem vyhotoveného vyměnitelného programu.

Jednotka pak můe být částečně ovládána

výstupními impulsy z kolejových kontaktů.

Zpětnou vazbou tu je program.

Systémy napájení

a ovládání kolejit

Na modelovém kolejiti můete vytvořit celou

řadu systémů napájení a ovládání prostřednic

tvím přestavníků, relé, náběhových kontaktů

a bloksignálů. Vytvoříte tak automatické úseky,

které postupným propojováním mohou vést

k úplné automatizaci vaeho modelového ko

lejitě. Na několika příkladech dále se můete

přesvědčit o těchto monostech.

Návěstidla se mohou napájet nezávislým

a závislým systémem. Nezávislý systém napájení

návěstidla a povolovacího úseku musí pracovat

nezávisle na polaritě trakčního vedení a tím i na

směru jízdy vozidla. Mezi barevnou signalizací

a napětím na povolovacím úseku není ádná

Zapojení dvojkolejné ásti trat s peruovanými

kolejemi pes ovlada


89

Ovládání modelové eleznice

vazba, árovky by měly svítit stále se stejnou intenzitou bez ohledu na velikost a polaritu trakčního napětí.

Jde-li o závislý systém napájení, není moné,

aby signalizace odporovala dopravní variantě na kolejiti. Mezi signálem na návěstidle a trakčním napětím v povolovacím úseku je přísná vazba. Poslední podmínka můe být ale splněna i u nezávislého systému.

Ve větině případů se k ovládání přestavníků

a relé pouívá náběhového kontaktu. Kolejnice se záporným napětím je zapojena jako společný

nulový vodič. Spojením této kolejnice a ná

běhového kontaktu kolem lokomotivy dojde

ke krátkodobému impulsu, který dodá napětí

relé. Relé v tomto případě zastupuje přestavník.

Kontakty přestavníku se potom provedou dalí

ádané operace.

Výhybku lze samočinně přestavět pomocí

dvou izolovaných úseků ze směru jízdy S1

a S2. K nim pak přiřaďte návěstidla, která

budou nepřímo signalizovat polohu výhybky

a povolovat nebo zakazovat vjezd do výhybky

ze směru S. Jinak jsou na ovládání výhybNezávislý a závislý systém napájení ízení návstidla pro odjezd vlaku a povolovacího úseku


90

MODELOVÁ ELEZNICE

ky zapotřebí dvě jednopólová tlačítka. Tímto

opatřením lze předejít nesprávnému nastavení

výhybky a zamezit tak vykolejení soupravy.

Vlakovou cestu můete nastavit samočinně

pomocí náběhového kontaktu. Současně je dán

pokyn i na návěstidla, která se přestaví na od

povídající signalizaci.

Nastavit výhybku můete také pomocí au

tobloku a náběhových kontaktů před a za

izolovaným úsekem. Kontakt NZK bloksignálu

umístíte před bloksignál, který zabezpečuje

polohu volno. Přijídějící souprava si sama po

mocí náběhového kontaktu uvolní dalí cestu

a po přejetí kontaktu NVK přestaví signalizaci

do polohy stůj.

Před přechodem do dalí sekce vytvořte vdy

jeden izolovaný úsek (Ú2, Ú3) a doplňte ho

přísluným návěstidlem. Rozliovací relé napojte

na napětí získané ze dvou sousedících kolejnic

sousedních sekcí. Relé pak rozlií, je-li potenciál

na stykovém místě nulový (odpovídá stejné po

laritě sousedících kolejnic), nebo jestli v něm je

rozdíl. Svými kontakty pak samočinně rozhodne

o tom, je-li moný přechod ze sekce do sekce,

nebo není. Vyloučí se tak přechod lokomotivy

ze sekce do sekce, pokud je v kadé z nich jiná

polarita.

Ovládání pestavníku a relé pomocí nábhového

kontaktu a jeho pouití na koleji Samoinné pestavování výmny výhybky Pouití úsekového návstidla, které ukazuje polaritu trakního naptí ve dvou sousedících úsecích


91

Ovládání modelové eleznice

Dva bloksignály můete vyuít k předzvěsti

a pro vstupní návěstidlo do stanice se zapojením nájezdového kontaktu. Musíte ale na bloksignálu jedna upravit signalizaci, a to tak, e místo červené árovičky namontujete lutou. Signalizuje se pak poloha volno a výstraha. Izolovaný úsek bloksignálu jedna pokračuje a po bloksignál dvě a a po izolaci úseku ÚB2.

V bloksignálu B1 není v provozu náběhový

kontakt a ve je ovládáno kontaktem druhého

bloksignálu. Trakční napětí v úseku se sníí

pomocí relé, pokud je bloksignál dvě v poloze

stůj. Pokud je B1 v poloze volno, napájí se úsek

přes kontakty bloksignálu jedna a odpor se vy

řadí. Po projetí vozidla prvním bloksignálem je

tento v poloze výstraha a druhý v poloze stůj. Samoinné nastavení vlakové cesty Traové návstidlo s pouitím autobloku s automatickým ovládáním Dva bloksignály pouité jako pedzvst a vstupní návstidlo do stanice


92

MODELOVÁ ELEZNICE

Uspoádání dvou autoblok, které brání souasnému vjezdu dvou souprav na jednu kolej

eení stídavého stání dvou vlak s vyuitím dvou bloksignál

Pedjídní dvou vlakových souprav ve stanici s vyuitím dvou bloksignál


93

Ovládání modelové eleznice

Příkazem tlačítka se ve uvede do polohy volno. Aby si souprava sama udělila povel volno, můete místo tlačítka pouít náběhový kontakt, který umístíte před izolovaný úsek ÚB1.

V případě, e do stanice směřují dvě tratě,

hlavní a vedlejí, můete pomocí bloksignálů zajistit, aby na stejnou kolej nevjely dvě soupravy najednou. Oba bloksignály vlastně představují vstupní návěstidlo do stanice. Souprava najede na náběhový kontakt a přestaví bloksignál do polohy stůj. V izolovaném úseku se vypne proud a vlak zastaví.

Druhá souprava nerueně projede, protoe si

náběhovým kontaktem vytvoří situaci pro polohu bloksignálu volno a současně náběhovým kontaktem přestaví výhybku. Kdy souprava projede, přestaví dalím náběhovým kontaktem NZK bloksignály do polohy volno a umoní tak

jízdu druhé soupravě, která si kontaktem nastaví

i výhybku.

Dva bloksignály lze vyuít i pro střídavé stá

ní na nádraí. První souprava vjede do stanice

a zůstane stát při signalizaci stůj. Druhá sou

prava najede na druhou volnou staniční kolej

a rovně zastaví při signalizaci návěstidla stůj.

Po zastavení druhé soupravy samočinně odjede

první souprava.

Uvedený příklad platí pro směr L. Návěstidla

bloksignálů NB1 a NB2 zde zastupují odjezdo

vá návěstidla a návěstidla 3 a 4 jsou vjezdová

ze směru L a S. Na území stanice musí zastavit

kadá souprava, a proto na návěstidle 3 vdy

svítí lutá signalizace. Uskuteční-li se vjezd přes

odbočku, připojí se kontaktem zpětného hláení

výhybky 2 druhá lutá árovka. Ve je ovládáno

náběhovými kontakty. Kíení dvou souprav vlak ve stanici s vyuitím dvou bloksignál Monost vyuití ty bloksignál ke kíení vlak ve dvou stanicích


94

MODELOVÁ ELEZNICE

Za pomoci dvou bloksignálů můete vyřeit

i předjídění dvou souprav ve stanici. Situace je podobná jako v předcházejícím příkladě, změnil se vlastně jenom náběhový kontakt NZK. Tato změna dovolí, aby odjídějící souprava umonila odjezd za ní čekající soupravy (např. nákladního vlaku, který je pomalejí, a proto pustil ve stanici před sebe vlak osobní).

Dva bloksignály umoní i kříení souprav ve

stanici. Do stanice přijídí z jednoho směru souprava a před odjezdovým návěstidlem zůstane stát. Čeká a přijede souprava z druhého směru, která vjede na volnou staniční kolej. Současně přestaví výhybku pro odjezd čekající soupravy. Ve je zase automatické s pomocí náběhových kontaktů a přestavníků bloksignálů. Čekající souprava dostane povolení k odjezdu a přijídějící souprava zůstane stát v izolovaném úseku.

Sloitějí je situace kříení souprav ve dvou

stanicích pomocí čtyř bloksignálů. Bloksignály zapojte jako odjezdová staniční návěstidla, zapojení ostatního přísluenství je podobné jako při kříení v jedné stanici. Před zahájením provozu vak musíte vechny bloksignály přenastavit do polohy stůj.

Odstavnou kolej v nádraí vytvořenou pře

ruením jedné kolejnice můete zajistit pomocí diody. Pokud trakční vozidlo vjede ze směru S, na úseku jedna se samo zastaví. Při překomutování napětí lokomotiva odjede, protoe dioda je při této polaritě vodivá.

Činnost diody zajistí čtyři náběhové kontakty

umístěné po dvou vdy v dostatečné vzdálenosti od přejezdu. Nájezdem na první dvojici kontaktů se uvede do činnosti světelné zařízení, druhá dvojice slouí k vypnutí signalizace. Pro přeruovaný svit árovek je pouit bimetalový přepínací kontakt a bimetalové tepelné relé. Vyhřívací spirála se zapne hned po přejetí kontaktu a svoji činnost ukončí po přejetí ukončovacího kontaktu.

Chráněný elezniční přejezd je vybaven vlast

ním zařízením pro závory a případnou signalizaci. Uvádí se do činnosti stejnou dvojicí kontaktů

na kadé straně přejezdu. Jedna dvojice ve

zapne a druhá zase vypne.

Na kolejiti budete také nejspí potřebovat,

aby projídějící souprava zpomalila. Samočinné

krátkodobé zpomalení můete připravit dle ob

rázku. Ve je řeeno pomocí přepínacího relé,

které ovládají čtyři náběhové kontakty stejně

jako u přejezdů. Najetím na první kontakt je

izolovaný úsek napájen vhodně zařazeným od

porem (sníení napětí budete muset vyzkouet)

a po přejetí kontaktu na druhé straně úseku se

ve odpojí. Zařazením vypínače můete celé

zařízení vyřadit z činnosti úplně.

Pomocí přepínacího relé můete také ovládat

rychlost soupravy do kopce a z kopce. Do kop

ce potřebuje trakční vozidlo plné napětí, z kop

ce je zapotřebí výkon elektromotoru tlumit.

V tomto případě zaměníte pořadí náběhových

kontaktů. První NVK zabezpečí napájení izo

lovaného úseku ÚR1 plným trakčním napětím

a souprava bez problémů kopec vyjede. Těsně

před spádem je dalí kontakt NZK, který uvede

relé do takového stavu, e se úsek napájí přes

odpor a souprava jede opatrněji. Toto platí

v obou směrech.

Odstavná kolej zajitná diodou

Nechránný elezniní pejezd zabezpeený bi

metalovým spínaem a pepínacím relé


95

Ovládání modelové eleznice

Termistorem můete provést krátkodobé za

stavení soupravy. Toto lze záměrně instalovat

například v tunelu, aby se souprava zdrela

a umonila průjezd jiné, nebo na vedlejí trati

při častém zastavování v malých zastávkách.

Odpor termistoru se mění teplem, které

lze jednodue zajistit protékajícím proudem.

Souprava zůstane stát na izolovaném úseku,

protoe termistor je chladný a jeho odpor velmi

vysoký. Protékajícím proudem se ale termistor

zahřívá, obvodem protéká stále větí proud,

který celý děj jetě urychlí. Nakonec je odpor

tak malý, e se do koleje dostává plynule trakč

ní napětí a souprava odjede. Čas lze účinně

zkrátit paralelním zařazením odporu souběně

s elektromotorem, který předehřívá termistor na

určitou teplotu, a celý čas čekání se tak zkrátí.

Krátkodobé zastavení soupravy ve stanici

můete realizovat pomocí bimetalového a přepí

nacího relé. Čtyři náběhové kontakty tu ovládají

přepínací relé. V obvodě závislých kontaktů je

zapojeno termorelé s předřazeným odporem.

Ostatní činnost ji byla popsána.

Zapojení elezniních

vozidel pro pokroilé

Ke speciálním efektům a zapojením patří

například automatický postrk při jízdě soupravy

s těkým nákladem do kopce. Větinou se na

čelo nebo konec soupravy připřahá dalí trakční

vozidlo. Jak na to?

Ze směru L přijídí souprava, na úseku Ú2

je velké stoupání. Kdy přijede lokomotiva na

náběhový kontakt ZP, který musíte umístit ales

poň na vzdálenost jedné soupravy za výhybkou

V1, uvede do činnosti přepínací relé. To připojí

správnou polaritu do izolovaného úseku Ú1,

kde stojí pomocná lokomotiva, která se vydá

na tra. Náběhovým kontaktem KO si přestaví

výhybku, a protoe je rychlejí ne souprava,

tak ji dojede a zezadu postrkuje. Rychlost soupravy v pedem zvoleném úseku lze ovládat pomocí pepínacího relé Pepínacím relé lze ovládat i rychlost soupravy do kopce a z kopce Tepeln závislým odporem termistorem mete vytvoit úsek, kde vlak krátkodob zastaví Ve stanici me vlak krátkodob zastavit vyuitím bimetalového relé a pepínacího relé Chránný elezniní pejezd uvádný do chodu impulsy z nábhových kontakt




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist