načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Modelová železnice - Zbyněk Stárek

Modelová železnice
-14%
sleva

Kniha: Modelová železnice
Autor:

Z obsahu knihy: * historie a vývoj železničního modelářství * první plechové modely a výrobci modelů * železniční modelářství u nás * rozdělení železničního modelářství * ...
Titul doručujeme za 2 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  269 Kč 231
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1%hodnoceni - 71.1% 80%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013-11-27
Počet stran: 200
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 220 stran : ilustrace (některé barev.)
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Doporučená novinka pro týden: 2013-49
ISBN: 9788025121993
EAN: 9788025121993
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Z obsahu knihy: * historie a vývoj železničního modelářství * první plechové modely a výrobci modelů * železniční modelářství u nás * rozdělení železničního modelářství * modelová železnice do bytu * rozchody kolejí a užívaná měřítka * výroba vzorového modelu kolejiště * stavba budov, krajiny a dalších dílů * využití stavebních prvků na kolejišti * napájení modelové železnice a příslušenství * ovládání a příklady zapojení kolejiště * kolejiště pro úzkorozchodné tratě * digitální řízení modelové železnice * orientační ceník lokomotiv, vagonů a kolejiva * černobílé i barevné fotografie a ilustrace (od historie modelů po digitální ovládání kolejiště)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zbyněk Stárek - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
88 MODELOVÁ ELEZNICE Ovládání a ízení kolejit Kolejitě můete ovládat polohově nebo impulsně. V prvním případě se jedná o pouití páčkových spínačů a přepínačů, vícepolohových otočných přepínačů a posuvných nebo otočných reostatů či potenciometrů. Pro automatický provoz na modelovém kolejiti se nehodí. Ovládání impulsní, tlačítkové, zabezpečuje přivedení krátkého impulsu na řídicí jednotku, která jej zpracuje a podle poadované vlakové cesty zajistí nastavení přísluné výhybky, připojení trakčního vedení do správného úseku atd. Současně zajiuje i rozsvícení přísluného světla na návěstidlu. Lokomotiva příslunou vlakovou cestu ukončí najetím na kolejový kontakt, který vyle hláení (impuls) do řídicí jednotky. Elektrické spojení ovládacího panelu s řídicí jednotkou je vstupem do systému a elektrické spojení kolejových kontaktů s řídicí jednotkou je výstupem. Jak kolejit ovládat? Modelové kolejitě můete ovládat a řídit ručně a pak jsou vekeré činnosti uváděny do chodu pomocí tlačítek. Na kolejiti nejsou umístěny ádné kolejové kontakty. Jedno tlačítko dává impuls k zahájení činnosti a druhé ji ruí. Takový systém nemá ani ádnou zpětnou vazbu. Druhou moností je, e pouijete poloautomatický systém se zahájením činnosti stisknutím tlačítka. Tento vstupní impuls uvede lokomotivu do chodu a ta se pak dále řídí dotekovými kontakty na trati. Výstupní impuls tedy činnost danou tlačítkem ukončí dotykem kontaktu. Tento systém ji má částečnou zpětnou vazbu. Automatické řízení provozu na kolejiti je zaloeno na vstupních impulsech, které jsou dodávány z programové jednotky podle předem vyhotoveného vyměnitelného programu. Jednotka pak můe být částečně ovládána výstupními impulsy z kolejových kontaktů. Zpětnou vazbou tu je program. Systémy napájení a ovládání kolejit Na modelovém kolejiti můete vytvořit celou řadu systémů napájení a ovládání prostřednictvím přestavníků, relé, náběhových kontaktů a bloksignálů. Vytvoříte tak automatické úseky, které postupným propojováním mohou vést k úplné automatizaci vaeho modelového kolejitě. Na několika příkladech dále se můete přesvědčit o těchto monostech. Návěstidla se mohou napájet nezávislým a závislým systémem. Nezávislý systém napájení návěstidla a povolovacího úseku musí pracovat nezávisle na polaritě trakčního vedení a tím i na směru jízdy vozidla. Mezi barevnou signalizací a napětím na povolovacím úseku není ádná Zapojení dvojkolejné ásti trat s peruovanými kolejemi pes ovlada 89 Ovládání modelové eleznice vazba, árovky by měly svítit stále se stejnou intenzitou bez ohledu na velikost a polaritu trakčního napětí. Jde-li o závislý systém napájení, není moné, aby signalizace odporovala dopravní variantě na kolejiti. Mezi signálem na návěstidle a trakčním napětím v povolovacím úseku je přísná vazba. Poslední podmínka můe být ale splněna i u nezávislého systému. Ve větině případů se k ovládání přestavníků a relé pouívá náběhového kontaktu. Kolejnice se záporným napětím je zapojena jako společný nulový vodič. Spojením této kolejnice a náběhového kontaktu kolem lokomotivy dojde ke krátkodobému impulsu, který dodá napětí relé. Relé v tomto případě zastupuje přestavník. Kontakty přestavníku se potom provedou dalí ádané operace. Výhybku lze samočinně přestavět pomocí dvou izolovaných úseků ze směru jízdy S1 a S2. K nim pak přiřaďte návěstidla, která budou nepřímo signalizovat polohu výhybky a povolovat nebo zakazovat vjezd do výhybky ze směru S. Jinak jsou na ovládání výhybNezávislý a závislý systém napájení ízení návstidla pro odjezd vlaku a povolovacího úseku 90 MODELOVÁ ELEZNICE ky zapotřebí dvě jednopólová tlačítka. Tímto opatřením lze předejít nesprávnému nastavení výhybky a zamezit tak vykolejení soupravy. Vlakovou cestu můete nastavit samočinně pomocí náběhového kontaktu. Současně je dán pokyn i na návěstidla, která se přestaví na odpovídající signalizaci. Nastavit výhybku můete také pomocí autobloku a náběhových kontaktů před a za izolovaným úsekem. Kontakt NZK bloksignálu umístíte před bloksignál, který zabezpečuje polohu volno. Přijídějící souprava si sama pomocí náběhového kontaktu uvolní dalí cestu a po přejetí kontaktu NVK přestaví signalizaci do polohy stůj. Před přechodem do dalí sekce vytvořte vdy jeden izolovaný úsek (Ú2, Ú3) a doplňte ho přísluným návěstidlem. Rozliovací relé napojte na napětí získané ze dvou sousedících kolejnic sousedních sekcí. Relé pak rozlií, je-li potenciál na stykovém místě nulový (odpovídá stejné polaritě sousedících kolejnic), nebo jestli v něm je rozdíl. Svými kontakty pak samočinně rozhodne o tom, je-li moný přechod ze sekce do sekce, nebo není. Vyloučí se tak přechod lokomotivy ze sekce do sekce, pokud je v kadé z nich jiná polarita. Ovládání pestavníku a relé pomocí nábhového kontaktu a jeho pouití na koleji Samoinné pestavování výmny výhybky Pouití úsekového návstidla, které ukazuje polaritu trakního naptí ve dvou sousedících úsecích 91 Ovládání modelové eleznice Dva bloksignály můete vyuít k předzvěsti a pro vstupní návěstidlo do stanice se zapojením nájezdového kontaktu. Musíte ale na bloksignálu jedna upravit signalizaci, a to tak, e místo červené árovičky namontujete lutou. Signalizuje se pak poloha volno a výstraha. Izolovaný úsek bloksignálu jedna pokračuje a po bloksignál dvě a a po izolaci úseku ÚB2. V bloksignálu B1 není v provozu náběhový kontakt a ve je ovládáno kontaktem druhého bloksignálu. Trakční napětí v úseku se sníí pomocí relé, pokud je bloksignál dvě v poloze stůj. Pokud je B1 v poloze volno, napájí se úsek přes kontakty bloksignálu jedna a odpor se vyřadí. Po projetí vozidla prvním bloksignálem je tento v poloze výstraha a druhý v poloze stůj. Samoinné nastavení vlakové cesty Traové návstidlo s pouitím autobloku s automatickým ovládáním Dva bloksignály pouité jako pedzvst a vstupní návstidlo do stanice 92 MODELOVÁ ELEZNICE Uspoádání dvou autoblok, které brání souasnému vjezdu dvou souprav na jednu kolej eení stídavého stání dvou vlak s vyuitím dvou bloksignál Pedjídní dvou vlakových souprav ve stanici s vyuitím dvou bloksignál 93 Ovládání modelové eleznice Příkazem tlačítka se ve uvede do polohy volno. Aby si souprava sama udělila povel volno, můete místo tlačítka pouít náběhový kontakt, který umístíte před izolovaný úsek ÚB1. V případě, e do stanice směřují dvě tratě, hlavní a vedlejí, můete pomocí bloksignálů zajistit, aby na stejnou kolej nevjely dvě soupravy najednou. Oba bloksignály vlastně představují vstupní návěstidlo do stanice. Souprava najede na náběhový kontakt a přestaví bloksignál do polohy stůj. V izolovaném úseku se vypne proud a vlak zastaví. Druhá souprava nerueně projede, protoe si náběhovým kontaktem vytvoří situaci pro polohu bloksignálu volno a současně náběhovým kontaktem přestaví výhybku. Kdy souprava projede, přestaví dalím náběhovým kontaktem NZK bloksignály do polohy volno a umoní tak jízdu druhé soupravě, která si kontaktem nastaví i výhybku. Dva bloksignály lze vyuít i pro střídavé stání na nádraí. První souprava vjede do stanice a zůstane stát při signalizaci stůj. Druhá souprava najede na druhou volnou staniční kolej a rovně zastaví při signalizaci návěstidla stůj. Po zastavení druhé soupravy samočinně odjede první souprava. Uvedený příklad platí pro směr L. Návěstidla bloksignálů NB1 a NB2 zde zastupují odjezdová návěstidla a návěstidla 3 a 4 jsou vjezdová ze směru L a S. Na území stanice musí zastavit kadá souprava, a proto na návěstidle 3 vdy svítí lutá signalizace. Uskuteční-li se vjezd přes odbočku, připojí se kontaktem zpětného hláení výhybky 2 druhá lutá árovka. Ve je ovládáno náběhovými kontakty. Kíení dvou souprav vlak ve stanici s vyuitím dvou bloksignál Monost vyuití ty bloksignál ke kíení vlak ve dvou stanicích 94 MODELOVÁ ELEZNICE Za pomoci dvou bloksignálů můete vyřeit i předjídění dvou souprav ve stanici. Situace je podobná jako v předcházejícím příkladě, změnil se vlastně jenom náběhový kontakt NZK. Tato změna dovolí, aby odjídějící souprava umonila odjezd za ní čekající soupravy (např. nákladního vlaku, který je pomalejí, a proto pustil ve stanici před sebe vlak osobní). Dva bloksignály umoní i kříení souprav ve stanici. Do stanice přijídí z jednoho směru souprava a před odjezdovým návěstidlem zůstane stát. Čeká a přijede souprava z druhého směru, která vjede na volnou staniční kolej. Současně přestaví výhybku pro odjezd čekající soupravy. Ve je zase automatické s pomocí náběhových kontaktů a přestavníků bloksignálů. Čekající souprava dostane povolení k odjezdu a přijídějící souprava zůstane stát v izolovaném úseku. Sloitějí je situace kříení souprav ve dvou stanicích pomocí čtyř bloksignálů. Bloksignály zapojte jako odjezdová staniční návěstidla, zapojení ostatního přísluenství je podobné jako při kříení v jedné stanici. Před zahájením provozu vak musíte vechny bloksignály přenastavit do polohy stůj. Odstavnou kolej v nádraí vytvořenou přeruením jedné kolejnice můete zajistit pomocí diody. Pokud trakční vozidlo vjede ze směru S, na úseku jedna se samo zastaví. Při překomutování napětí lokomotiva odjede, protoe dioda je při této polaritě vodivá. Činnost diody zajistí čtyři náběhové kontakty umístěné po dvou vdy v dostatečné vzdálenosti od přejezdu. Nájezdem na první dvojici kontaktů se uvede do činnosti světelné zařízení, druhá dvojice slouí k vypnutí signalizace. Pro přeruovaný svit árovek je pouit bimetalový přepínací kontakt a bimetalové tepelné relé. Vyhřívací spirála se zapne hned po přejetí kontaktu a svoji činnost ukončí po přejetí ukončovacího kontaktu. Chráněný elezniční přejezd je vybaven vlastním zařízením pro závory a případnou signalizaci. Uvádí se do činnosti stejnou dvojicí kontaktů na kadé straně přejezdu. Jedna dvojice ve zapne a druhá zase vypne. Na kolejiti budete také nejspí potřebovat, aby projídějící souprava zpomalila. Samočinné krátkodobé zpomalení můete připravit dle obrázku. Ve je řeeno pomocí přepínacího relé, které ovládají čtyři náběhové kontakty stejně jako u přejezdů. Najetím na první kontakt je izolovaný úsek napájen vhodně zařazeným odporem (sníení napětí budete muset vyzkouet) a po přejetí kontaktu na druhé straně úseku se ve odpojí. Zařazením vypínače můete celé zařízení vyřadit z činnosti úplně. Pomocí přepínacího relé můete také ovládat rychlost soupravy do kopce a z kopce. Do kopce potřebuje trakční vozidlo plné napětí, z kopce je zapotřebí výkon elektromotoru tlumit. V tomto případě zaměníte pořadí náběhových kontaktů. První NVK zabezpečí napájení izolovaného úseku ÚR1 plným trakčním napětím a souprava bez problémů kopec vyjede. Těsně před spádem je dalí kontakt NZK, který uvede relé do takového stavu, e se úsek napájí přes odpor a souprava jede opatrněji. Toto platí v obou směrech. Odstavná kolej zajitná diodou Nechránný elezniní pejezd zabezpeený bimetalovým spínaem a pepínacím relé 95 Ovládání modelové eleznice Termistorem můete provést krátkodobé zastavení soupravy. Toto lze záměrně instalovat například v tunelu, aby se souprava zdrela a umonila průjezd jiné, nebo na vedlejí trati při častém zastavování v malých zastávkách. Odpor termistoru se mění teplem, které lze jednodue zajistit protékajícím proudem. Souprava zůstane stát na izolovaném úseku, protoe termistor je chladný a jeho odpor velmi vysoký. Protékajícím proudem se ale termistor zahřívá, obvodem protéká stále větí proud, který celý děj jetě urychlí. Nakonec je odpor tak malý, e se do koleje dostává plynule trakční napětí a souprava odjede. Čas lze účinně zkrátit paralelním zařazením odporu souběně s elektromotorem, který předehřívá termistor na určitou teplotu, a celý čas čekání se tak zkrátí. Krátkodobé zastavení soupravy ve stanici můete realizovat pomocí bimetalového a přepínacího relé. Čtyři náběhové kontakty tu ovládají přepínací relé. V obvodě závislých kontaktů je zapojeno termorelé s předřazeným odporem. Ostatní činnost ji byla popsána. Zapojení elezniních vozidel pro pokroilé Ke speciálním efektům a zapojením patří například automatický postrk při jízdě soupravy s těkým nákladem do kopce. Větinou se na čelo nebo konec soupravy připřahá dalí trakční vozidlo. Jak na to? Ze směru L přijídí souprava, na úseku Ú2 je velké stoupání. Kdy přijede lokomotiva na náběhový kontakt ZP, který musíte umístit alespoň na vzdálenost jedné soupravy za výhybkou V1, uvede do činnosti přepínací relé. To připojí správnou polaritu do izolovaného úseku Ú1, kde stojí pomocná lokomotiva, která se vydá na tra. Náběhovým kontaktem KO si přestaví výhybku, a protoe je rychlejí ne souprava, tak ji dojede a zezadu postrkuje. Rychlost soupravy v pedem zvoleném úseku lze ovládat pomocí pepínacího relé Pepínacím relé lze ovládat i rychlost soupravy do kopce a z kopce Tepeln závislým odporem termistorem mete vytvoit úsek, kde vlak krátkodob zastaví Ve stanici me vlak krátkodob zastavit vyuitím bimetalového relé a pepínacího relé Chránný elezniní pejezd uvádný do chodu impulsy z nábhových kontakt


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist