načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Modelingová fotografie – mistrovství -- Komunikace, svícení, fotografování, retušování - Frank Doorhof

Modelingová fotografie – mistrovství -- Komunikace, svícení, fotografování, retušování
-15%
sleva

Kniha: Modelingová fotografie – mistrovství -- Komunikace, svícení, fotografování, retušování
Autor:

Vůbec poprvé se světově známý módní fotograf a instruktor kreativního svícení Frank Doorhof rozhodl vzít čtenáře za oponu a  odhalit všechny kroky jeho kreativního pracovního ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  790 Kč 672
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
22,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 360
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Mastering the model shoot
Spolupracovali: překlad Jiří Koutný
Skupina třídění: Fotografie. Fotografické postupy
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 28. 1. 2015
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2015
ISBN: 9788025143490
EAN: 9788025143490
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka obsahuje podrobné postupy pro focení modelingových fotografií. Autorem je nizozemský fotograf, který se specializuje na módní a glamour fotografii.

Popis nakladatele

Vůbec poprvé se světově známý módní fotograf a instruktor kreativního svícení Frank Doorhof rozhodl vzít čtenáře za oponu a  odhalit všechny kroky jeho kreativního pracovního postupu při focení modelingových fotografií. Ten jej proslavil po celém světě a u fotografů je pro svou praktičnost, finanční nenáročnost a věcnost velmi oblíbený. Frank Doorhof v této knize začíná tam, kde se rodí každé úspěšné focení: u výběru modelky. Naučíte se, jak najít ty správné lokace, poradit si s pozadím v ateliéru (tipy na skvělá pozadí doslova za pár kaček vám zaručeně vyrazí dech) a pracovat samostatně nebo v týmu se stylisty, maskéry a kadeřníky tak, abyste z každého focení získali kvalitní fotografie, kterých si publikum všimne. Kromě toho se dozvíte úplně všechno o Frankových nastaveních světel, která jsou do detailu popsaná a rozkreslená v přehledných diagramech . U většiny fotografií budete šokovaní tím, jak jednoduše jich lze dosáhnout, aniž byste potřebovali hromady drahého vybavení. Kniha se navíc zabývá důležitými drobnostmi, které ostatní opomíjejí, včetně kalibrace monitoru a použití barevných terčů pro správné nastavení barev. Dozvíte se také, proč je expozimetr nezbytný k tomu, abyste pokaždé získali přesné a reprodukovatelné světlo. A na konec vás čeká pouť po nejoblíbenějších retušovacích technikách, které Frank představuje ve srozumitelných krokových postupech tak, abyste je mohli ihned použít i na svých vlastních fotografiích. Tato kniha je prostě nezbytnou studnicí vědomostí pro každého, kdo to s modelingovou fotografií myslí vážně . Frank Doorhof je nizozemský fotograf, který je známý svojí módní a glamour fotografií, a uznávaný expert přes kalibraci. Aktivně pracuje na komerčních zakázkách převážně pro hudebníky a luxusní módní společnosti, ale zbývá mu čas i na vlastní projekty. Ve svém ateliéru v Amsterdamu pořádá Frank workshopy a semináře a také přednáší na doprovodných akcích v rámci výstav Photoshop World a Photokina. Navíc se stal prvním evropským instruktorem online kurzů na výukových stránkách Scotta Kelbyho.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Frank Doorhof - další tituly autora:
 (e-book)
Modelingová fotografie – mistrovství Modelingová fotografie – mistrovství
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

 95

4

OBLEČENÍ A STYLING

(TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ)

Fotografování je forma umění. Abychom mohli umění

vytvářet, musíme mít inspiraci, vizi a tak dál. Když se roz

hodnete začít s fotografováním, budete pravděpodobně

čelit následujícímu problému. Najdete modelku, která je

ochotná pro vás pózovat, ale na focení přijde v klasických

džínách a tílku, které nosí běžně. Můžete sice pořídit pár

snímků, ale není to úplně to, co jste chtěli, že? Nejde

o osvětlení, ani o výbavu; jde o snímek – musíte vyprávět

příběh. Když se rozhodnete pro focení modelky v tílku,

musíte zvolit velmi působivé osvětlení, protože nic jiného

prostě nemáte. Když ale přidáte styling, vlasy a make-up,

můžete fotit klidně i na slunečním světle a výsledky budou

vypadat skvěle.

ŘI

44


96  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING

Často se stává, že když v časopise vidíme nějaký obrázek, který se nám líbí, ptáme se sami sebe: „Proč se mi ten obrázek líbí?“ Jednou z nejčastějších chyb (a věřte mi, začínal jsem stejně) je přílišné zaujetí osvětlením. Říkám tomu „slepota vůči tomu, o co skutečně jde“.

Nechápejte mě špatně, osvětlení je velmi důležitou částí snímku. Jako fotografové světlem malujeme, takže osvětlení prostě musí být skvělé. Při honbě za vytvořením určitého vzhledu ale často zapomínáme na to nejdůležitější: na místo, styling a make-up. Bez nich snímek není ničím víc než, no, prostě snímkem. Osvětlení sice může být skvělé, ale pokud v tom není nic víc, tak to prostě není nic víc. Připravte se Fotografování vyžaduje přípravu. Musíte vědět, co v den focení budete dělat. Focení, které začíná slovy „uvidíme, jak to půjde“, často končí neštěstím. Vím, že někteří lidé tak začínají vždy a vždy dosáhnou skvělých výsledků, ale věřte mi, když se na focení připravíte, bude to mnohem lepší.

„Franku, a ty se vážně vždycky připravuješ?“ Hmm, no víte... dobře, budu upřímný. Ne, nepřipravuju se na každé focení, i když dá se říct, že svým způsobem ano. Znám své vybavení, osvětlení a mám v hlavě pár nápadů, takže když modelce řeknu „běž tam a tam a uvidíme, jak to bude vypadat“, je to jiné, než když nemáte ani ponětí o tom, co se bude dít.

Ve většině případů vím, jaké osvětlení použít, abych dosáhl požadovaného výsledku. Věnuju se ale focení už nějaký čas a časem jsem tuto schop

NEJDE JEN O OSVĚTLENÍ

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  97

nost získal. Nenaučíte se to za rok nebo dva. Takže i když někdy jdu na focení s tím „uvidíme, jak to půjde“, jsem stále připravený. Vždycky máme nějakou myšlenku, jako třeba zkusit pořídit pár snímků s motorkou, nebo s balonky na poli. I když není moc propracovaná, mám nějakou základní kostru toho, co se bude dít. V 95 % případů se ale na své focení připravuju a právě tehdy většinou vzniknou ty výsledky, které opravdu stojí za to. Jak se tedy připravit? Před focením Řekněme, že máte pohromadě svůj tým a chcete se začít připravovat. Nejdříve ze všeho musíte najít vhodné

téma. Dříve by se lidé před focením

prostě sešli u mood boardu. Dnes to

ale není třeba. Osobně dávám před

nost Pinterestu.

Mood boardy

Nejlepší způsob přípravy na focení

je mood board. Můžete to udělat

pěkně postaru a lepit si obrázky,

barvy nebo materiály na kus desky.

Nebo to samozřejmě můžete zkusit

digitálně. Pokud máte iPhone, iPad

nebo něco podobného, můžete

dokonce i využít speciálních aplikací

pro tvorbu mood boardu. Pokud vím,

neexistují v tuhle chvíli žádné aplikace

použitelné na různých platformách.

Můj kamarád z Anglie, fotograf Glyn

Dewis, na svém iPadu používá apli

kaci Moodboard. Tahle aplikace ale

nefunguje na Androidu a to může být

problém. Pinterest, na druhou stranu,

funguje na všech platformách (iPhone

a Android), je online a je zdarma.

Mood board ale není jen o kopíro

vání obrázků; měl by sloužit k vytvo

ření „dojmu“. Za ta léta už jsem viděl

i mood boardy s látkami, které tam

byly jen proto, aby se vytvořil dojem

struktury materiálu. Většina mood

boardů ale obsahuje obrázky, barvy,

texty a podobně. Mood board je vaší

osobní/týmovou studnicí nápadů,

na kterých můžete při focení stavět.

Mood board by měl být týmovou

prací. Jsem přesvědčen, že by ho


98  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING

všichni členové týmu měli znát a že by se na něm měl podílet celý tým (pokud je to nutné). Pamatujte si, že fotografování je týmový sport, a pokud budete pracovat „sólo“, dopadne to skoro vždycky špatně.

Při práci na mood boardu svůj tým

poznáte – budete s nimi v kontaktu, budete s nimi sdílet nápady a vize. To většinou prolomí ledy a konečně se potkáte. A je jasné, že když se poznáte, bude se vám líp spolupracovat. Proto neváhejte využívat média jako Google+, Twitter nebo Facebook a sdílet své nápady s ostatními členy týmu. Pinterest Pokud si chcete vytvořit opravdu dobrý mood board, vytvořte si účet na Pinterestu (www.pinterest.com).

Je to zdarma a považuji to za dobrý

způsob sdílení mood boardu s členy

týmu. Prostě si vytvoříte tabuli, na kte

rou budete přidávat své nápady.

Můžete si vytvořit i Tajnou tabuli, k níž

dáte přístup jen členům svého týmu

a kde budete sdílet své informace

a nápady k plánovanému focení.

Mám takových Tajných tabulí ně

kolik a sdílím je s těmi, kdo připravují

modelky na focení. Tyhle tabule se

časem mění. Někdy chci spíše dlouhé

šaty, jindy zase něco více dráždivého.

Výhodou Pinterestu je, že je inter

netový, a proto jej můžete kompati

bilně používat na svých přenosných

i domácích/kancelářských zařízeních.

Pinterest podle mě opravdu změnil

způsob tvorby mood boardů. A mně

se to takhle líbí!

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  99

Podívejme se teď na to, co je zapo

třebí k pořízení úspěšného snímku.

O výběru modelů/modelek, přípravě

snímku a platbách za všechno kolem

jsme se podrobně bavili v Kapitole 1.

Tady je jen rychlý výčet lidí, které

budete potřebovat:

Ze všeho nejdříve potřebujeme

modelku

Výběr správné modelky nespočívá

v tom, že na ulici popadnete první

pěknou tvář. U některých snímků by

to možná fungovalo, ale skutečným

modelem/modelkou je někdo, kdo se

nebojí pózovat a hlavně má charakter.

Nějak nemám rád takové ty „krásné“

modely/modelky. Na mých model

kách musí být něco neobvyklého,

něco, čím vyčnívají z davu. V mém

portfoliu uvidíte spousty pěkných

dívek (a kluků), ale vybíral jsem si je

kvůli jejich kvalitám: způsobu chování

před fotoaparátem, kvůli tomu, jak

přišli oblečení na casting/zkušební

focení, a tak dále. Většinou na první

pohled poznám, jestli je daný člověk

ten pravý.

Slyším, jak se ptáte: „A co třeba

nějaký příklad?“ Přemýšlel jsem, jak

to podat zábavně, a rozhodl jsem se

podat to v souladu s knihou takto.

Jednou z věcí, o které například mo

dely/modelky na zkušebním focení

vždycky žádám, je, aby vyskočili. Při

focení používáme spoustu různých

pohybů a to, že se model/modelka

před fotoaparátem dokáže volně

pohybovat, je pro mě vždy plus. Tohle

je zkušební snímek Loes, se kterou teď

spolupracujeme hodně často.

BUDOVÁNÍ TÝMU


100  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING

Malý tip: Než modela/modelku požádáte, aby zakřičeli, řekněte jim, že mají křičet tak, aby nevydali žádný zvuk. Vaši sousedé vás pak budou mít rádi. Před pár lety se mi při Professional Imaging Show v Holandsku stala jedna veselá

příhoda. Byla tam tehdy modelka, jejíž

mateřským jazykem nebyla holandšti

na. Řekl jsem jí, aby zakřičela, a tiše jsem

dodal „ale bez zvuku“. Ona to nějak pře

slechla. Kdybych neměl popruh od fo

toaparátu, tak by mě to úplně povalilo.

Přilákalo to ale spoustu zájemců. Celá

budova ztichla a sledovanost našeho

dema vzrostla z asi 40 lidí na 100, takže

se to dá i využít.

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  101

Důležitý je i výraz, proto někdy modely/modelky žádám, aby před fotoaparátem zakřičeli. Většinou tím prolomíme ledy a já poznám, jaký výraz může model/modelka do snímku dát. Zdrženlivost většinou znamená menší „uvolněnost“ před fotoaparátem, takže je to dobrý způsob, jak si modela/ modelku otestovat. Nezískáte tak sice nijak zvlášť úchvatné snímky, ale zjistíte, jak se člověk dokáže uvolnit. Maskér/maskérka

Když už máme modelku, můžeme přejít k další důležité části týmu, kterou je maskér/maskérka. Zkuste si někdy postavit pod světla modelku bez make-upu a... prostě to nebude vypadat vůbec, ale vůbec hezky. Proto potřebujeme make-up.

Začínající fotografové mají často problém s „lesknoucí“ tváří. Zkouší všechno možné, ale nedaří se jim tento problém vyřešit. Ve skutečnosti je to ale snadné: kůže bez make-upu odráží světlo – ve většině případů pomůže pudr. Výběr správného pudru závisí na typu pleti modelky. Pokud si tedy nemůžete dovolit maskéra/ maskérku, kupte si do ateliéru alespoň nějaké pudry a štětce na jejich aplikaci. Práce s nimi bude mnohem lepší.

Tím ale práce maskérů nekončí. Právě oni většinou přijdou s kreativními nápady. Přijdou s nápady, které by vás samotné nikdy nenapadly, nebo vaše nápady dotáhnou do konce. Ve chvíli, kdy začnete spolupracovat s maskérem/maskérkou, se kvalita vašich snímků posune mnohem výš.

Někteří maskéři dokážou vytvořit i účes, ale pokud si to můžete dovolit, vyplatí se najmout si i vlasového stylistu.


102  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING Vlasový stylista Teď teprve nabírá kreativita na otáčkách. Vlasoví stylisté jsou opravdovými Kloboučníky ve vašem týmu. Díky nim kreativita opravdu poteče proudem. Dokážou i průměrnou modelku proměnit v něco, z čeho vám spadne čelist.

S kombinací vlasového stylisty/

vlasové stylistky a dobrého maskéra/maskérky dosáhnete takových

výsledků, jako vidíte na následujících

obrázcích. A když něco zkoušíme s bí

lou barvou, musíme to samozřejmě

zkusit i s černou.

Vlasy a make-up se často podce

ňují, stejně jako styling. V hektickém

tempu fotografování lidé často zapo

mínají, jaký vliv tyto části na výsledný

snímek mají. Často vídám snímky, kte

ré jsou sice hezké, ale chybí jim právě

to „něco“, protože autoři nevěnovali

dostatečnou pozornost zbloudilým

vlasům a nepoužili moc dobrý make

-up apod.

Úspěšný snímek je výsledkem spo

lupráce mnoha lidí, od fotografa, přes

model/modelku, maskéra/maskérku,

stylistu/stylistku až po vlasového

stylistu/vlasovou stylistku. Chápu, že

spousta lidí si nemůže tak velký tým

dovolit (a my také většinou nespolu

pracujeme se všemi najednou). I když

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  103

ale nemáte kompletní tým, vždycky

můžete například trochu navlhčit

vlasy, aby byly „rozježené“, nebo je

trochu nagelovat, aby lépe držely

na svém místě. To jsou všechno věci,

které můžete udělat i sami a které tým

dělá běžně, ale posunou váš snímek

na mnohem vyšší úroveň. A teď k po

slední části týmu: Bílá i černá kůže byla vytvořena pomocí make-upu. Protože ale make-upem nebylo možné 100% pokrýt úplně všechna místa, upravil jsem snímky ve Photoshopu. Při fotografování byla použita obyčejná světla a i make-up a rtěnka byly z běžných maskérských potřeb, ale vybrali jsme řekněme „poutavé“ barvy.


104  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING

Stylista/stylistka Pokud je vlasový stylista/vlasová stylistka něco jako Kloboučník, pak stylista/stylistka je ještě nad ním – dávají spád práci celého týmu. Jsou kreativní silou celého snímku. Najít ale opravdu dobrého stylistu/stylistku je často těžké a nákladné.

Stylisté jsou schopní zkombinovat

věci, u kterých byste si říkali „tohle spolu nikdy nebude fungovat“, a když

pak uvidíte, co vytvořili, řeknete si:

„Můj bože, co se s tím stalo?“ Ne

chápejte mě špatně, styling není jen

o seskládání různých věcí dohroma

dy v naději, že to bude fungovat.

Jde o mnohem víc. Je to o tom, že

víte, jaké věci se k sobě hodí, jakou

pózu k tomu zvolit a jak celou scénu

nasvítit.

Získat stylistu/stylistku není snad

né. Vždycky říkám, že na milion mode

lů a modelek jsou asi tisíce maskérů

a maskérek a možná jeden stylista/

stylistka. Trochu přeháním, ale vlastně

je to skoro tak – stylistů a stylistek tak

moc není. Důvody jsou velmi prosté:

Zaprvé, dobří stylisté musí být

až nebezpečně kreativní a schopni/

ochotní investovat spoustu peněz

do doplňků, oblečení, látek apod.

Stylistka, se kterou v ateliéru spo

lupracujeme, se musela přestěhovat

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  105

do většího domu jen proto, aby měli kam dát všechny své věci. Vytvořila 90 % šatů, které fotíme, a po focení si je zase bere. Nerada používá něco opakovaně (maximálně dvakrát). To je samozřejmě hodně nákladné. Znamená to také, že stylisté většinou nepracují zadarmo (Time For Print [TFP] – více v Kapitole 1). Osobně si ale myslím, že každá koruna pro stylis

tu se vyplatí, protože dokáže snímek

posunout na vyšší úroveň.

Na následujících snímcích si uká

žeme, jak snadné může být dodat jim

šmrnc i s rozumnými náklady. Zkuste

si ty stejné snímky představit jen

s modelkou v džínách a v tílku.

Tento snímek ve skutečnosti

nebyl tak snadný, jak se zdá. Hrníček

i podšálek si koupila modelka sama

a šlo vlastně o sponku do vlasů. Ať už

to ale vymyslel kdokoli, měl asi zrovna

blbý den, protože obojí je to tak těžké,

že se to na vlasech neudrží. Nakonec

jsme hrníček s podšálkem na vlasy při

lepili páskou (a to si nedělám srandu).

Dobrá rada: když něco na vlasy při

pevníte páskou, až to bude maskér/

maskéra z vlasů sundávat, ukliďte se

dostatečně daleko.


106  Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING

K tomuto snímku bylo zapotřebí pěkné tváře s lehkým make-upem a listu z kytky z našeho ateliéru. Je to vlastně hrozně jednoduché, ale díky správnému umístění listu, kompozici a účesu to prostě funguje.

Šaty na snímku vpravo nahoře vypadají draze, že? Ve skutečnosti je to páskou slepený vánoční balicí papír. Nadine (naše modelka a stylistka) to dala dohromady asi za dvě hodiny. Celkové náklady: 0 Kč (no dobrá, páska něco stála).

U snímku vpravo dole jsme použili látku, kterou si modelka koupila v obchodě, kus pletiva a šílený make-up. Přidali jsme trochu kouře a zadního osvětlení a bylo hotovo (více informací o kouři najdete v Kapitole 2, více informací o osvětlení se dozvíte později v knize). Celkové náklady nepřesáhly 400 Kč.

Ve většině knih o fotografování se autoři věnují jen jednomu tématu, jako například „How to operate your strobes“ nebo „The 1001 Poses Book“. Mně se to ale nelíbí. Koneckonců, všichni víme, jak fungují světla, co dělá refl ektor apod. Abychom věděli, jak fotografovat, nepotřebujeme podrobnější uživatelský manuál. Existují různé pásky, proto čtěte pozorně. Všichni známe lepicí pásku duck tape – žádný fotograf se bez ní neobejde; drží pohromadě některé snímky. Kdybyste ji ale použili k připevnění něčeho na model/modelku, dost by to bolelo při jejím sundávání. Pak ovšem existuje ještě gaff er’s tape, která je navržena tak, aby při přilepení obrázku na stěnu nepoškodila omítku. Ta se na připevňování věcí na modelku hodí víc. Pokud byste k tomuto účelu omylem použili duck tape, utíkejte! Existují různé pásky, proto čtěte pozorně. Všichni známe lepicí pásku duck tape – žádný fotograf se bez ní neobejde; drží pohromadě některé snímky. Kdybyste ji ale použili k připevnění něčeho na model/modelku, dost by to bolelo při jejím sundávání. Pak ovšem existuje ještě gaff er’s tape, která je navržena tak, aby při přilepení obrázku na stěnu nepoškodila omítku. Ta se na připevňování věcí na modelku hodí víc. Pokud byste k tomuto účelu omylem použili duck tape, utíkejte!

MISTROVSTVÍ MODELINGOVÉ FOTOGRAFIE


Kapitola 4  OBLEČENÍ A STYLING  107

K úspěšnému fotografování je potřeba mnohem víc. Jde o vyvážení fotografovaného objektu, světla, make-upu, účesu a stylingu. Upřímně řečeno, technika, s jakou snímek pořídíte, je taky velmi důležitá a může snímek hodně ovlivnit. Můžete být tím nejlepším osvětlovačem na světě, ale pokud nebudete věnovat pozornost i dalším věcem, nikdy nevytvoříte snímek, ze kterého by lidé šíleli.

V této knize jsem se snažil o co nejkomplexnější popis průběhu úspěšného fotografování. Najdete v ní spoustu tipů, jak vytvořit různé typy snímků. Při čtení této knihy narazíte na spoustu různých stylingů, od jednoduchých až po opravdu složité. Proto po přečtení této kapitoly nepanikařte a neříkejte si „tohle si nikdy nebudu moct dovolit, tak to ani nemusím dál číst“.

Nemusíte mít hned od začátku kompletní tým. Pokud se však díky této knize naučíte něco o stylingu, uvidíte, že se vaše snímky rázem zlepší. K tomu, aby vaše snímky začaly poutat pozornost, někdy stačí převléct modelku z rifl í a tílka do něčeho zajímavějšího. A čím bude vaše práce zajímavější, hlavně v online prostředí, tím více bude vaše práce žádána.

Kolem je spousta maskérů/maskérek, stylistů/stylistek a vlasových stylistů/stylistek, kteří stejně jako vy teprve začínají, budují si své portfolio a hledají způsoby, jak na to. Budou-li vaše snímky neobyčejné, šance, že vás osloví (nebo že budou pozitivně reagovat, když vy oslovíte je), se zvýší. Když s takovým týmem pak začnete spolupracovat, uvidíte, jak se dopředu posouvá celý tým. A pak, kdo ví, co všechno se může stát.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist