načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Móda & světlo -- 50 postupů světových fotografů – Chris Gatcum

Fungujeme! Vážení zákazníci, e-shop je plně v provozu. Od 18. 5. 2020 jsou navíc všechny naše prodejny a výdejny otevřeny. Bližší informace naleznete zde
Móda & světlo -- 50 postupů světových fotografů
-15%
sleva

Kniha: Móda & světlo
Autor: Chris Gatcum
Podtitul: 50 postupů světových fotografů

Ukázky fotografií padesáti světových módních fotografů, které dokládají jejich profesionální práci se světlem. Obsahuje popisy pracovních postupů a rady, jak dosáhnout optimálního ... (celý popis)
169
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 144
Rozměr: 255 x 235 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Light & shoot
Spolupracovali: překlad Jakub Pavelka
Vazba: brožovaná šitá s chlopněmi
Datum vydání: 1. 4. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025135532
EAN: 9788025135532
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Ukázky fotografií padesáti světových módních fotografů, které dokládají jejich profesionální práci se světlem. Obsahuje popisy pracovních postupů a rady, jak dosáhnout optimálního nasvícení scény. Fotografická příručka.

Popis nakladatele

Láká vás módní fotografie a chcete se dozvědět, jak dosáhnout moderního, atraktivního vzhledu vašich snímků? Hledáte inspiraci pro další práci nebo se potřebujete seznámit s osvědčenými způsoby fotografického svícení? Nechte si poradit od skutečných profesionálů. Se stále dokonalejším technickým vybavením je snadné zapomenout, že světlo je podstatou každé fotografie a ty nejlepší snímky vznikají právě díky pečlivé práci s osvětlením. Klíčem k úspěchu však není pouze výběr správného příslušenství. Neobejdete se ani bez znalostí základních pravidel a postupů, na prvním místě však vždy musí stát vaše představa, čeho chcete na fotografii dosáhnout a co máte pro tyto účely k dispozici. Zkušený fotograf a autor několika populárních knih vám přiblíží základy svícení a osvětlovací techniky a na 50 jedinečných módních fotografiích se pak seznámíte s pracovními postupy skutečných profesionálů. Každá ukázka obsahuje nejenom pozadí vzniku daného snímku, ale především srozumitelný popis technického provedení s nákresy rozestavení techniky a tipy pro snadné dosažení podobného výsledku. (50 postupů světových fotografů)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Černé světlo Černé světlo
May Peter
Cena: 296 Kč
70 70

Cena: 84 Kč
Příběhy fotografů z Pardubicka Příběhy fotografů z Pardubicka
Voksa Stanislav
Cena: 484 Kč
1989 očima fotografů 1989 očima fotografů

Cena: 165 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Bez světla by nebyla fotografi e. Tečka. Nezáleží na tom, zda fotografujete krajinu,

zátiší nebo portrét, všechny fotografi e potřebují světlo, aby bylo možno provést

expozici. To přirozeně dělá z osvětlování základní součást fotografi cké rovnice

a v módní fotografi i je to ještě důležitější: nikoliv proto, že by zde byly konvence,

kterých je třeba se držet, nebo pravidla, která by bylo třeba dodržovat pokud chce

te pořídit „dobrý“ záběr, ale z naprosto opačného důvodu. V módě není nic správ

ně, ani špatně.

Protože v ní nejsou žádná daná pravidla, je módní fotografi e otevřenější k experi

mentům, než většina žánrů, a jak uvidíte, až se budete dívat na 50 skvělých sním

ků v následujících kapitolách, když máte nasvítit módní scénu, je povoleno na

prosto cokoliv. Od záběrů pořízených venku a pouze se slunečním světlem

po složité nasvícení s několika světelnými zdroji. To jediné, co se nakonec počítá,

je výsledný záběr. Ale ať je daný snímek fotografován s bleskem, za denního svět

la nebo pomocí úplně jiného zdroje jako v případě „černého světla“ na snímku

Marcela Nunese na straně 62, základ zůstává stejný: bez světla by nebyla fotogra

fi e. Pojďme se tedy pro začátek podívat, jaké máte možnosti. Základy osvětlování

Kniha K1942.indb 9Kniha K1942.indb 9 17.5.2011 14:18:4017.5.2011 14:18:40


Blesk Blesky jsou bezpochyby tím nejčastěji používaným typem umělého osvětlení pro módní fotografi e, a to až do té míry, že mnoho fotografů vůbec nechápe, jak by se dalo fotografovat bez nich. Jejich popularita má řadu důvodů, včetně jejich nízké provozní teploty a krátkého záblesku světla, které zmrazí pohyb, ale jejich nejdůležitější vlastností z pohledu kreativity je jejich všestrannost a možnost kontroly, které částečně poskytuje široká škála dostupného příslušenství pro úpravu jejich světla.

ZÁKLADY OSVĚTLOVÁNÍ

10 BLESK BLESKY, NEBO TAKÉ ZÁBLESKOVÁ ZAŘÍZENÍ, jsou dostupné v mnoha tvarech, velikostech, a dokonce i barvách a s výjimkou těch nejlevnějších „neznačkových“ jednotek mohou být doplněny nepřeberným množstvím příslušenství, které tvaruje a upravuje jejich světlo. Od obřích softboxů a deštníků, které dávají měkké, rozptýlené světlo, až po komínkové (snoot) a spot refl ektory, které dokážou omezit světlo na malou, naprosto přesně vymezenou plošku. V tak širokých možnostech není ovšem často jednoduché se zorientovat a zjistit, kde vlastně začít, zejména když se konkurenční značky předhánějí v označování svých výrobků za nejlepší v té které oblasti. Pokud to vezmeme obecně, je třeba se nejprve rozhodnout mezi dvěma možnostmi: zábleskovými systémy typu „zdroj a hlavice“ a integrovanými zábleskovými světly typu „monolight“. Jak se dá čekat, obě možnosti mají své výhody a nevýhody, ale nakonec záleží hlavně na osobním vkusu, protože tak moc odlišné zase nejsou.

Systémy typu „zdroj a hlavice“

Jak sám název naznačuje, zábleskové systémy tohoto typu se sklá dají

ze dvou částí: zdroje a zábleskové hlavice (nebo několika hlavic), které se

k němu připojí. Zdroj je „mozek“ tohoto spojení a je to výkon nastavený

na zdroji, co rozhoduje o výkonu záblesku (nebo záblesků) k němu při

pojených – 2400 Ws (wattů za sekundu) zdroj je silnější než např. 1200 Ws

zdroj. Co je důležitější, zdroj přesně určuje, jak se bude který ze záblesků

k němu připojených chovat – od toho, jak bude výkon mezi jednotlivé

záblesky rozdělen, pokud používáte více jak jeden, přes množství tohoto

výkonu, které každý z blesků využije, po prosté zapínání a vypínání pi

lotního světla. VPRAVO: Tento zábleskový systém typu „zdroj a hlavice“ Zeus pochází od Paula C. Buffa, tvůrce populární řady zábleskových světel AlienBees. Jak je typické pro tento typ zábleskových systémů, zdroje jsou k dispozici v několika výkonových variantách, přičemž každý z nich umožňuje připojení a řízení několika světel.

Kniha K1942.indb 10Kniha K1942.indb 10 17.5.2011 14:18:4317.5.2011 14:18:43


BLESK 11

VÝKON BLESKU

Vzhledem k tomu, že je tolik funkcí

zábleskového systému soustředěno do

zdroje, jsou zábleskové hlavice k němu

připojované relativně „hloupé“. Kro

mě hlavního vypínače na nich často

nebývají žádné další ovládací prvky,

takže kromě umístění do správné polohy a nasměrování ovlivňuje vše

ostatní nastavení zdroje. Tato naprostá kontrola nad světly z jediné „kra

bice“ může být velmi praktická, protože to znamená, že nemusíte pobí

hat po ateliéru nebo v terénu a nastavovat každé světlo zvlášť a také po

třebujete jen jednu zásuvku, ze které můžete napájet dva, tři, nebo

dokonce čtyři záblesky. Avšak má to i poměrně zásadní nevýhodu – po

kud se rozbije zdroj, tak nebude fungovat žádné ze světel, která jsou

k němu připojena a to může znamenat konec celého fotografování.

NAHOŘE: Jedna záblesková

technologie, dvě fotografi e

s velmi odlišným vzhledem,

Tyto fotografi e od Ethana

T. Allena (viz strany 24–25)

a Alexeje Ivanova (viz strany

30–31) jasně ukazují

všestrannost zábleskových

systémů typu zdroj

a hlavice, když jde

o vytvoření nějakého

konkrétního dojmu

z fotografi e.

VLEVO: Se zábleskovým

zařízením (nebo několika)

připojenými ke zdroji

umístěnému poblíž

fotoaparátu můžete ovládat

ateliér plný světel bez toho,

abyste je museli obíhat.

■ Ať již jde o zdroj nebo světlo typu monolight, obvyklá

jednotka pro označování výkonu studiových zábleskových systémů jsou watty za sekundu (WS), takže často uvidíte zdroje označované jako 1200 Ws nebo 2400 Ws a světla monolight chlubící se výkony jako 300 Ws, 600 Ws nebo 1200 Ws. Naneštěstí to, co vidíte napsáno na krabici není vždy to, co dostanete, zejména u některých levných modelů od značek, které nejsou na trhu příliš zavedené.

■ Je to proto, že toto označení ve wattech za sekundu udává

příkon zdroje nebo zábleskového zařízení a ten nemusí nutně odpovídat výstupnímu výkonu. Vzhledem k tomu, jak záblesková světla fungují, bude vždy docházet ke ztrátám a výstupní výkon se nebude rovnat příkonu. Účinnost a kvalita použitých součástek může mít velký vliv na to, jak velká tato ztráta bude. Obecně platí, že čím zavedenější značka (a také čím dražší), tím přesnější pravděpodobně bude označení výkonu.

Kniha K1942.indb 11Kniha K1942.indb 11 17.5.2011 14:18:4317.5.2011 14:18:43


Světla typu monolight Zatímco záblesková hlavice připojovaná ke zdroji je relativně jednoduché „nenáročné“ zařízení, světla typu monolight jsou daleko sofi stikovanější, protože v sobě obsahují všechny potřebné kondenzátory a řídicí prvky zábleskového zařízení, trochu jako blesky určené do sáněk fotoaparátu. Stejně jako u zdrojů se u těchto světel udává výkon podle příkonu ve wattech za sekundu – od relativně slabých 150Ws záblesků až po výkonné 1200Ws typy – a protože tyto samostatné jednotky pro své fungování potřebují jen elektrickou zásuvku, je velmi snadné použít světla různých značek na jediné scéně: stačí je připojit do zdi a můžete fotografovat.

Některým fotografům se s těmito světly daleko snáze pracuje, proto

že přinášejí méně zmatků ohledně toho, jak které světlo pracuje. Pokud totiž máte k jednomu zdroji připojeny tři zábleskové hlavice, není vždy jednoduché z množství spínačů a kruhových voličů zjistit, jak je která z nich nastavena, někdy ani to která je zrovna připojena do které zdířky na zdroji. Se světlem typu monolight stačí podívat se na zadní část hlavice a hned máte jasno, případně můžete měnit, nastavený výkon a další parametry, což celý proces zjednodušuje.

Samozřejmě díky tomu, že veškerá technologie zábleskového světla

musí být umístěna do hlavice samotné, jsou tato světla dražší, než zábleskové hlavice určené pro připojení ke zdroji. Ovšem to není zase takový problém, protože zde naopak odpadá další investice do zdroje samotného. Je ale dobré pamatovat na to, co se stane, když se světlo tohoto typu rozbije. Vzhledem k tomu, že je veškerá technologie „nacpána“ do hlavice samotné je pravděpodobné, že opravy budou dražší (a možná i častější), než u jednoduchých hlavic připojovaných ke zdroji.

VLEVO Světla typu

monolight jsou ideální pro

módní fotografii

v ateliéru – k tomuto

svéráznému záběru

Kristina Jelcic použila dvě

500Ws hlavice s deštníky

(viz strany 42–43).

DOLE Populární řada

monolight světel

AlienBees je navržená tak,

aby zaujala lidi, pro které

je styl důležitý, takže se

vyrábí nejen s různými

výkony, ale i v různých

barvách. 12 BLESK

ZÁKLADY OSVĚTLOVÁNÍ

Kniha K1942.indb 12Kniha K1942.indb 12 17.5.2011 14:18:4417.5.2011 14:18:44


OPĚTOVNÉ NABÍJENÍ BLESKŮ

■ I když se mnoho fotografů o koupi blesků rozhoduje

na základě jejich nominálního výkonu, doba opětovného

nabíjení je stejně důležitým parametrem. Ačkoli vám

totiž samotný výkon umožní fotografovat s vyšším

clonovým číslem, je vám tato vlastnost k ničemu, pokud

se kondenzátor v blesku po jednom záblesku znovu

nabíjí tak dlouho, že promeškáte záběr. Existuje však

jeden způsob, jak dobu opětovného nabíjení zkrátit, a to

bez ohledu na to jaký model nebo značku zábleskového

zařízení používáte. Nastavení na nižší výkon totiž

přirozeně znamená, že opětovné nabíjení kondenzátoru

nebude trvat tak dlouho a to právě dělá velmi výkonná

záblesková zařízení tak užitečnými. 1200Ws

zábleskové zařízení nastavené na 600 Ws se totiž

pravděpodobně znovu nabije rychleji, než 600Ws model

nastavený na plný výkon, takže i když výstupní výkon

obou bude podobný, doba mezi záblesky nikoliv. Kruhový blesk To, že kruhový blesk najdete v katalogu každého z předních výrobců osvětlovací techniky, je důkazem důležitosti módní fotografi e v rámci celého fotografi ckého průmyslu. Může to znít jako nadsázka, ale je dobré si připomenout, že kruhové blesky byly původně navrženy pro medicínskou, zubařskou a soudní fotografi i: byly nástrojem vědy.

Avšak v osmdesátých letech si několik špičkových módních fotogra

fů uvědomilo potenciál kruhového blesku jako kreativního zdroje světla. Díky kulatému tvaru (přičemž výbojka je upevněna okolo objektivu) osvětluje kruhový blesk fotografovaný objekt světlem, které téměř nevrhá viditelné stíny – tím je právě tak vhodný pro vědeckou fotografi i. V rukou módních fotografů daly tyto blesky snímkům zcela nový vzhled přidáním charakteristické stínové „aury“ okolo modelů a také typických odlesků ve tvaru kroužků v jejich očích. Téměř přes noc kruhové blesky vytvořily nový svěží styl módní fotografi e a mnoho časopisů zveřejnilo bezpočet fotoseriálů založených na tomto vzrušujícím novém vzhledu fotografi í.

Módní fotografi e je samozřejmě už ze své povahy poháněna vždy

tím, co je „nové“ a „vzrušující“, takže není nijak překvapivé, že popularita kruhových blesků později zase poklesla: co bylo původně vítaným osvěžením, se stalo tak běžným, že dnes se tento efekt pohybuje na hranici klišé. Jak je ale známo, móda se vrací v cyklech, takže je poměrně pravděpodobné, že časem kruhové blesky opět do módy přijdou.

NAHOŘE & DOLE Stínová

„aura“ a lesky v očích

ve tvaru kroužků jsou dvě

hlavní známky použití

kruhového blesku – typu

osvětlení, které bylo

základem pro módní

fotografi i osmdesátých

a devadesátých let

dvacátého století. Dnes se

ale vidí už méně často.

BLESK 13

Kniha K1942.indb 13Kniha K1942.indb 13 17.5.2011 14:18:4417.5.2011 14:18:44


BEZ OHLEDU NA KONKRÉTNÍ TECHNOLOGII mají všechny zdroje stálého světla jednu společnou nevýhodu, konkrétně to, že zábleskové zařízení dokáže dodat daleko jasnější světlo (i když jen po daleko kratší dobu), než drtivá většina stálých světelných zdrojů, takže je možno používat krátké časy závěrky. To znamená, že se zábleskovými světly má fotograf více možností expozice – nejde přitom jen o expoziční časy v řádu zlomků sekund pro zmrazení pohybu, ale i o vyšší clonová čísla pro vyšší hloubku ostrosti a nižší hodnoty citlivosti pro zvýšení kvality.

Současně však mají stále svítící zdroje i jednu velkou výhodu: dosta

nete totiž to, co vidíte. To velmi usnadňuje nasvícení scény těmito světly v porovnání se zábleskovými zdroji. Nemusíte řešit výstupní výkon jednotlivých světel, nebo zkoušet a měřit, kam světlo dopadá: stále svítící světla vám svůj účinek ukazují průběžně a celý proces jejich nastavení je tedy daleko přímočařejší. Žárovková světla V minulosti šlo o jedinou možnou volbu fotografů, ale dnes je největší nevýhodou žárovkových světel právě jejich technologie. Aby vyzařovalo světlo, musí se wolframové vlákno zahřívat a malý ateliér se tak rychle může změnit na dusnou potírnu, ve které se fotografovi, modelům ani zbytku týmu nebude dobře pracovat. Žárovkové zdroje také poskytují teplé světlo s nízkou barevnou teplotou – 3 000 K, což je daleko od 5 500 K běžného denního světla – takže při míchání obou těchto světel se musí na žárovkových světelných zdrojích používat želatinové nebo jiné fi ltry, které za prvé snižují světelný výkon zdroje a za druhé zvyšují riziko jeho přehřátí. Acetátové želatinové fi ltry se také mohou tavit, nebo dokonce vzplanout. Ale i přes tyto nevýhody se žárovkové fotografi cké světelné zdroje stále prodávají a jejich nízká pořizovací cena (a nízké náklady na provoz a opravy) jsou rozhodně lákavé. Není však již pravda, že by žárovkové zdroje byly jedinou volbou, kterou má fotograf k dispozici. Stálé světelné zdroje Byly doby, kdy stálá nebo také denní světla byla tím jediným řešením pro fotografy, kteří chtěli své záběry nasvítit uměle. Výkonná žárovková světla stavěná na náročný provoz se ze světa fi lmových štábů přirozeně dostávala do fotografi ckých ateliérů. Nicméně po příchodu zábleskových zařízení s jejich nízkými provozními teplotami a příslušenstvím vyráběným na míru se tato takzvaná „stáložárná světla“ stala rychle záležitostí dob minulých a dnes nejsou u módních a vlastně ani jiných fotografů příliš v oblibě.

NAHOŘE VPRAVO V muzeu,

které nepovolilo

fotografování s bleskem

Estúdio Nagô použilo HMI

lampu pro vytvoření tohoto

snímku evokujícího scény

z fi lm noir (viz strany

132–133).

VPRAVO Většina studiových

zábleskových zařízení

používá žárovku jako pilotní

světlo, ale tento světelný

zdroj může být použit také

k samotnému fotografování,

jako v tomto atmosférickém

záběru Alexandra Godinha

(viz strany 68–69).

NA PROTĚJŠÍ STRANĚ

Žárovková, HMI a zářivková

světla, to jsou tři možné volby

zdroje stálého světla pro

módní fotografy, ačkoliv žádné

z nich se co do univerzálnosti

nemůže rovnat zábleskovým

systémům. 14 STÁLÉ SVĚTELNÉ ZDROJE

ZÁKLADY OSVĚTLOVÁNÍ

Kniha K1942.indb 14Kniha K1942.indb 14 17.5.2011 14:18:4517.5.2011 14:18:45


HMI

Přestože na počátku digitální fotografi e zábleskové systémy opanovaly

všechny fotografi cké žánry, mnoho digitálních zadních stěn s vysokým

rozlišením určených pro profesionální středoformátové a velkoformáto

vé fotoaparáty spoléhá na technologii skenování spíše než na expozice

trvající zlomky sekundy jako u fi lmu. To znamená, že zábleskové systé

my jednoduše nejsou kompatibilní s těmito špičkovými digitálními zad

ními stěnami, které pro naskenování snímku potřebují i více než sekun

du a fotografové, kteří se dali na digitální fotografi i se tak museli opět

vrátit ke stále svítícím zdrojům.

Odpověď přišla ze světa televize a fi lmů – které jsou plně závislé

na stále svítících světlech – a které tedy od žárovkových světel přešly

na HMI (Hydrargyrum Medium-Arc Iodide, rtuťovo-jódové výbojky se

středním obloukem). Na rozdíl od žárovkových světel s wolframovým

vláknem mají HMI nízkou provozní teplotu, takže nepříjemně horké

ateliéry a scény jsou věcí minulosti. Pro mnoho pionýrů digitální foto

grafi e se toto ukázalo jako téměř dokonalé řešení, přestože vysoké ceny

HMI techniky znamenaly, že z fi nančního hlediska pro ně mělo smysl

si tuto techniku spíše pronajímat, než kupovat.

Zářivková světla

Přestože zářivková světla nejsou sama o sobě nijak revolučním světelným

zdrojem, dlouho je fotografové považovali za nepoužitelná kvůli kolísavé

barevné teplotě. V analogové fotografi i nebyla praktická pro práci vyžadující

přesné barvy, a to ani s fi tlry na světelném zdroji a/nebo na fotoaparátu, nic

méně se systémy pro vyvažování bílé zabudovanými do digitálních fotoapa

rátů mnoho výrobců zjistilo, že by tato světla mohla mít svůj potenciál. Vý

sledkem je stále rostoucí řada zářivkových světelných zdrojů navrhovaných

přímo pro fotografování, s trubicemi kalibrovanými na denní světlo a pracu

jícími při nízkých teplotách, které jsou podstatně levnější, než HMI zdroje.

Pozor však na ultra levné sady určené pro fotoamatéry – není pravděpodob

né, že by měly dostatečnou škálu příslušenství (pokud vůbec mají nějaké jiné,

než základní refl ektor) a jejich „barevná teplota denního světla“ může být

podstatně odlišná od skutečného denního světla.

Žárovková světlaHMI Zářivková světla

STÁLÉ SVĚTELNÉ ZDROJE 15

■ PRO

Žárovková světla

+ Nízká pořizovací cena

a náklady na provoz/opravy

+ některé modely nabízejí

nastavitelný úhel vyzařování

světla, od nasvícení celé

scény po bodové osvětlení

+ K dispozici jsou speciální

stmívací jednotky pro řízení

výkonu několika světelných

zdrojů

Zářivková světla

+ Studený provoz

+ Profesionální typy jsou

vyvážené na barevnou

teplotu denního světla

+ Jsou k dispozici unikátní

podlouhlé typy světelných zdrojů

+ Světelné zdroje určené pro

fotoamatéry mají velmi nízké

ceny

HMI

+ Studený provoz

+ K dispozici jsou velmi

výkonné zdroje

+ Barevná teplota odpovídající

dennímu světlu

+ Provoz bez blikání

- Levné světelné zdroje určené

pro fotoamatéry nejsou vždy

vyváženy na barevnou teplotu

denního světla

- K dispozici je velmi málo

nástavců pro modifi kaci světla

- Barevná teplota se může

v průběhu životnosti lampy měnit

- Velmi drahé – často vyjde

výhodněji jejich pronájem než

koupě

- Vyžadují pro svůj provoz vysoké

jednotky zátěže

- Vyžadují určitý čas, než se

dostatečně zahřejí, aby dávaly

světlo s barevnou teplotou denního

- Minimální množství

příslušenství pro digitální

fotografi i (většina je pro fi lm)

■ PROTI

- Generují mnoho tepla

- Lampy se mohou přehřát,

a dokonce i explodovat

- Pro míchání s denním světlem

vyžadují fi ltraci

- Tepelně odolné příslušenství

je dražší než obdobné typy

určené pro záblesková zařízení

- Ve srovnání se zábleskovými

zařízeními je k dispozici méně

fotografi ckého příslušenství

Kniha K1942.indb 15Kniha K1942.indb 15 17.5.2011 14:18:4517.5.2011 14:18:45




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist