načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Microsoft Word 2010: Rychle hotovo - Kateřina Pírková

Microsoft Word 2010: Rychle hotovo

Elektronická kniha: Microsoft Word 2010: Rychle hotovo
Autor: Kateřina Pírková

- Nemusíte studovat obsáhlé příručky, chcete­li ve Wordu provádět činnosti, které ke své práci či při domácím využití obvykle potřebujete. Dnešní počítače se ovládají ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  129
+
-
4,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Počet stran: 212
Rozměr: 19 x 23 cm + 1 CD-ROM
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 978-80-251-3377-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nemusíte studovat obsáhlé příručky, chcete­li ve Wordu provádět činnosti, které ke své práci či při domácím využití obvykle potřebujete. Dnešní počítače se ovládají vizuálně a interaktivně, proto i naše knihy jsou vizuální a interaktivní. Nepochybujeme, že umíte číst, ale obrázek vydá za tisíc slov a lépe se pamatuje Tento moderní průvodce na rozdíl od jiných knih program Microsoft Word 2010 nepopisuje, ale všechny běžné činnosti vám ukáže:
- na ilustracích propojených s textem,
- na postupech krok po kroku, a budete­li chtít,
- pomocí interaktivních videokurzů ke stažení.

V knize najdete všechna důležitá či zajímavá témata:
- Orientace v inovovaném prostředí Wordu 2010
- Využití tabulátorů, tvorba víceúrovňových seznamů
- Odstavcové styly, sloupce, dělení slov a motivy dokumentu
- Překlad textu, nastavení jazyka a kontrola gramatiky
- Vložení obsahu, bibliografie, snímku obrazovky či titulní strany
- Tvorba štítků, obálek, tabulek a diagramů SmartArt
- Porovnání dvou verzí dokumentu, zamknutí proti změnám
- Přehled novinek a nejdůležitějších klávesových zkratek

Ke knize je příloha, určená k samostatnému stažení, obsahující 20 interaktivních videokurzů

Nejdůležitější činnosti probírané v knize si můžete navíc vyzkoušet v interaktivních videokurzech. Ilustrovaná postavička vám dává přesné instrukce, čeká na vaše kroky a v případě neúspěchu vám je sama předvede.

Díky videokurzu ani nemusíte mít Word 2010 na svém počítači nainstalovaný, navíc nemůžete nic zkazit.

(rychle hotovo!)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Kateřina Pírková - další tituly autora:
 (Kniha + CD)
Microsoft Word 2010 -- Rychle hotovo! Microsoft Word 2010
 
K elektronické knize "Microsoft Word 2010: Rychle hotovo" doporučujeme také:
 (e-book)
PowerPoint 2010 -- podrobný průvodce PowerPoint 2010
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kateřina Pírková

Microsoft Word 2010

Rychle hotovo!

Computer Press, a. s.

Brno

2011


Microsoft Word 2010 Rychle hotovo! Kateřina Pírková Computer Press, a. s., 2011. Vydání první. Computer Press, a. s., Holandská 3, 639 00 Brno Objednávky knih: http://knihy.cpress.cz distribuce@cpress.cz tel.: 800 555 513 ISBN 978-80-251-3377-4 Prodejní kód: K1895 Vydalo nakladatelství Computer Press, a. s., jako svou 3878. publikaci. © Computer Press, a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele. Jazyková korektura: Petra Láníčková Sazba: Vratislav Janko Rejstřík: Daniel Štreit Obálka: Martin Sodomka Komentář na zadní straně obálky: Michal Janko

Technická spolupráce: Jiří Matoušek, Zuzana Šindlerová,

Dagmar Hajdajová

Odpovědný redaktor: Michal Janko

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Produkce: Petr Baláš


Obsah

3

Obsah

Úvodem 5

Použité konvence 5 Interaktivní videokurzy na CD 6 Speciální odstavce 6

KAPITOLA 1

Nejčastější činnosti 7

Spuštění Wordu 8 Tvorba dokumentu 9 Úprava dokumentu 11 Ukládání dokumentu 13 Tisk dokumentů 14

KAPITOLA 2

Vytváříme dokumenty 17

Vytvoření nového dokumentu 18 Okno s dokumentem Wordu 19 Kopírování textu 21 Kopírování a přesouvání textu pomocí schránky 22 Kopírování formátu 24 Mazání 25 Formátování textu 25

Formátování odstavce 29

Odrážkové seznamy 32

Číslované seznamy 33

Vytvoření víceúrovňového seznamu 36

Tabulátory 37

Práce se šablonami 39

Uložení dokumentu ve formátu Wordu 41

Uložení dokumentu ve formátu PDF 45

Ochrana dokumentu 46

Otevření dokumentu 48

KAPITOLA 3

Vzhled dokumentu 51

Styly odstavce a znaků 52

Zobrazit formátování 56

Dělení slov 57

Sloupce 60

Iniciála 62

Ohraničení 63

Titulní stránka 64

Stínování 65

Oddíly 65

Motiv dokumentu 68


Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

KAPITOLA 4

Kontrola pravopisných chyb 71

Kontrola pravopisu 72 Kontrola gramatiky 75 Nastavení jazyka dokumentu 77 Tezaurus 79 Překlad textu 80

KAPITOLA 5

Příprava pro tisk 81

Zobrazení dokumentu 82 Vzhled stránky 85 Pozadí stránky 90 Číslování stránek 92 Záhlaví a zápatí 94

KAPITOLA 6

Delší dokumenty 99

Zobrazení osnovy 100 Obsah 103 Rejstřík 105 Bibliografie 108 Titulky 110 Seznam obrázků 111 Prázdná stránka 112

KAPITOLA 7

Vkládání prvků 113

Odkazy 114 Vložení klipartu 117 Vložení obrázku 119 Vložení snímku obrazovky 129 Vložení poznámky pod čarou 130 Vložení symbolů 134 Vložení data a času 135

KAPITOLA 8

Tabulky, grafy a obrázky SmartArt 137

Vytvoření a základní práce s tabulkou 138

Změna vzhledu, formátování a styly tabulky 144

Základní práce s grafem 151

Formátování a styly grafů 153

Umístění a zarovnání grafů na stránce 157

Vytvoření obrázku SmartArtu 157

KAPITOLA 9

Různé nástroje 163

Vyhledávání a nahrazování textu v dokumentu 164

Sledování změn 166

Komentáře 171

Porovnání dvou verzí dokumentu 173

Zamknutí dokumentu proti změnám 176

Vytvoření obálky 178

Tvorba štítků 180

KAPITOLA 10

Kreslení v dokumentu 183

Vložení obrazce 184

Vložení WordArtu 188

Vložení textového pole 190

KAPITOLA 11

Obecná nastavení 193

Přílohy 199

Novinky v programu Microsoft Word 2010 200

Klávesové zkratky 204

Rejstřík 207


Úvodem Textový editor Microsoft Word 2010 je součástí nové sady aplikací Microsoft Offi ce 2010. Program Microsoft Word 2010 obsahuje velké množství novinek a změn. Došlo k velkým změnám v ovládání programu, protože starý, klasický způsob ovládání programů z  balíku Microsoft Offi ce nebyl tak funkční, jak se od něj původně očekávalo. Ve starší verzi programu nebyly příkazy rozmístěny do jednotlivých nabídek příliš logicky a uživatel si potom musel pamatovat, kde jsou umístěny jeho oblíbené příkazy, namísto toho aby se k  nim dobral intuitivní cestou. Sada aplikací Microsoft Offi ce System 2010 obsahuje nový, logický způsob ovládání celého programu, který usnadní uživateli práci s jednotlivými programy. Tato kniha se stane vaším pomocníkem při seznámení se s novým vzhledem a ovládáním textového editoru Microsoft Wo r d 2010.

Použité konvence

Protože terminologie pro práci na počítači není vždy jednotná,

řekněme si hned na úvod, jaké pojmy budeme používat pro

základní úkony prováděné myší:

 Klepnutí myší – jedno krátké klepnutí na levé tlačítko

myši. Myš se v tu chvíli nepohybuje.

 Poklepání – dvojité rychlé klepnutí na levé tlačítko myši.

Ani teď se myš nepohybuje.

 Tažení myší – znamená v  určitém místě myš zastavit,

stisknout a  držet tlačítko myši a  posouvat myš na cílové

místo. Pak tlačítko uvolnit.

Použití klávesnice:

 Kombinace kláves – první klávesu držíte stisknutou a  na

poslední klepnete. Např. kombinace °+D znamená, že

držíte klávesu ° a klepnete na klávesu D.

Přejeme vám hodně úspěchů při práci s programem Word.

Kateřina Pírková a redakce Computer Press

Úvodem


Interaktivní videokurzy na CD Součástí knih z edice Rychle hotovo! je přiložené CD s interaktivními videokurzy, pomocí nichž se postupy probírané v knize snadno naučíte. Ocitnete se v prostředí probíraného programu a kreslená postavička vám podá přesné informace, jak postupovat.

Takto jsou v knize označeny činnosti, které jsou předmětem

vidoekurzu na přiloženém CD. Číslo v ikoně promítačky odpo

vídá číslu cvičení na CD.

Postup: 1. CD vložte do mechaniky. Spustí se příjemné uživatelské

rozhraní. Ručně jej můžete spustit klepnutím na ikonu CD

v okně Počítač (spustíte jej z nabídky Start).

2. Na navigační nabídce klepněte na odkaz Videokurzy. 3. Přečtěte si instrukce. Videokurz poté spustíte jednoduše

poklepáním na jeho název níže v části Spustit.

4. Otevře se nová záložka nebo okno prohlížeče, v  němž se

videokurz načte.

5. Dále se řiďte pokyny postavičky na obrazovce. (Uvedený postup je vyobrazen na třetí, vnitřní, straně obálky.)

Speciální odstavce

Všimněte si: Takto jsou označeny důležité informace, které by

neměly uniknout vaší pozornosti.

Tyto informace nejsou nezbytně nutné, ale obohatí vaše vědo

mosti.

Nové či důležité pojmy najdete vysvětleny v takto označených

odstavcích.

Odkaz na jinou část knihy.

1

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!


Spuštění Wordu

Tvorba dokumentu

Úprava dokumentu

Ukládání dokumentu

Tisk dokumentů

Odeslání dokumentu e-mailem

Nejčastější

činnosti

1


8

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Spuštění Wordu Jak Word spustit. Při spouštění si můžete vybrat z několika způsobů, které jsou vám k dispozici:  Klepnete na tlačítko Start a z nabídky si vyberete všech

ny programy. Zde by měla být složka Microsoft Offi ce,

ve které si vyberete program Microsoft Word 2010.  Najdete na ploše ikonu programu Microsoft Word 2010

a poklepete na ni myší.  Podíváte se na hlavní panel a klepnete na tlačítko W. Co vidíte po spuštění Wordu. Jakmile spustíte program, objeví se okno programu Microsoft Word 2010. Toto okno je prázdné a neobsahuje žádné informace. V horní části okna je umístěný pás karet. Pod pásem karet se zobrazuje pracovní plocha dokumentu, která je pravděpodobně prázdná a bílá. Ve spodní části okna je stavový řádek, ve kterém máte zobrazené různé informace o  dokumentu. V  pravé části okna je posuvník, pomocí něhož se můžete posouvat po jednotlivých stránkách dokumentu. Kam psát text. Do bílé plochy dokumentu píšete stejně, jako když píšete na papír, tedy zleva doprava, shora dolů. Všechno, co napíšete na klávesnici, se na této ploše okamžitě objeví. V místě, kde píšete, se vám zobrazuje svislá, pomalu blikající čárka. Ta se jmenuje kurzor. Jak ovládat pás karet. Na pásu karet je několik karet, na které se přepínáte tak, že klepnete na název karty a tak se přepnete na příslušnou kartu. Na kartách jsou tlačítka, která jsou uspořádána v  logických skupinách. Jakmile stisknete tlačítko, spustí se činnost, jejíž charakter určuje obrázek (ikona) na tlačítku.

Zkuste vytvořit nový dokument a stisknout pár

kláves na klávesnici. Všimněte si textového kurzoru, svislé blika

jící čárky na řádku, která označuje, kam bude zapsán následující

znak.

Vyzkoušejte:


Nejčastější

činnosti

Kapitola 1: Nejčastější činnosti

9

1

Tvorba dokumentu

Vyberte kartu Soubor a prohlédněte si nové zob

razení Backstage. Zobrazení Backstage obsahuje všechny funkce,

které jsou potřebné při otevírání souborů, při jejich ukládání či

publikování na web nebo při nastavování jejich vlastností

Vyzkoušejte:

Tlačítko Offi ce ze sady Offi ce 2007 je v sadě Offi ce 2010 nahra

zeno kartou Soubor.

Všimněte si: Karta Soubor má v programu Word 2010 modrou

barvu stejně jako barva ikony Wordu.

V celé sadě Offi ce 2010 je možné pás karet upravovat. Tvorba dokumentu Psaní textu. Při psaní textu umístíte na místo, kde chcete začít psát, kurzor myši a stisknete klávesy na klávesnici, které chcete mít v dokumentu. Na obrazovce se vám objeví písmena odpovídající stisknutým klávesám. Ukončování řádků. Při psaní se vůbec nestaráte o  ukončování řádku uvnitř odstavce. Program při psaní sám pozná, kdy došel na konec řádku, a textový kurzor přeskočí na nový řádek. Pokud byste ukončovali řádky ručně, text by se při dalších úpravách „rozházel“ a nevypadal by dobře. Ukončení odstavce. Jakmile se ale dostanete do situace, že potřebujete odstavec ukončit, tj. ukončit řádek a pokračovat při psaní na začátku dalšího řádku, stisknete klávesu e. Psaní velkých písmen. Z  klávesnice se standardně zapisují písmena malá. Pokud potřebujete začít větu, tedy napsat první písmeno velké, napíšete velké písmeno tak, že přidržíte jedním prstem klávesu s a jiným prstem stisknete klávesu s daným písmenem, které chcete mít velké. Pak můžete klávesu s uvolnit a pokračovat dál v psaní malými písmeny. Trvalé psaní velkými písmeny. Jakmile stisknete a pustíte klávesu l, začnete psát velkými písmeny – až do dalšího stisku téže klávesy.


10

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Psaní znaků s háčky a čárkami. Horní řada kláves na klá

vesnici slouží k psaní malých písmen s háčky a čárkami, kon

krétně písmen ě š č ř ž ý á í é. Zbývá hláska u s kroužkem a čár

kou (ů, ú), ty mají svá místa na klávesnici vpravo.

Psaní znaků ď, ť ň. Písmena ď, ť a ň nemají vlastní klávesu,

musíte je složit ze dvou znaků: nejdříve napíšete háček tak, že

stisknete klávesu s háčkem, pak stisknete příslušnou znakovou

klávesu – objeví se znak s háčkem nebo čárkou.

Velká písmena s háčky a čárkami. U velkých písmen

s háčky a čárkami postupujete tak, že stisknete klávesu

l a pak klávesu, na které je malé písmeno s háčkem

nebo čárkou.

Psaní číslic. Chcete-li psát číslice, můžete je psát buď s přidr

ženou klávesou s a horní řadou kláves, nebo můžete použít

numerickou klávesnici zcela vpravo. Aby se dalo psát na nu

merické klávesnici, musíte ji mít zapnutou. To poznáte tak, že

na klávesnici svítí tlačítko n. Pokud nesvítí, stiskněte

klávesu n a pak už bude možné na klávesnici psát.

Psaní ostatních znaků. Další často používané znaky (; , . – !

?: atd.) jsou také rozmístěny na klávesnici. Píšete je buď přímo

stiskem klávesy, nebo v kombinaci s klávesou s. Na klávese

je vždy napsáno, jaký znak se jakou klávesou píše. Znak dole

píšete přímo stiskem klávesy, znak nakreslený nahoře se píše

s přidržením klávesy s.

Jak funguje klávesnice počítače. Klávesnice napodobuje

psací stroj a rozvržení znakových kláves je tedy prakticky stej

né. Jsou tady však klávesy, které u  klasického psacího stroje

nenajdete. Takovými klávesami je numerická klávesnice, která

slouží k  psaní čísel. Dále jsou to funkční klávesy, které mají

různé speciální funkce v  různých programech. Také jsou tu

kurzorové klávesy, které slouží k pohybu po dokumentu, a ně

kolik dalších speciálních kláves. Na klávesnici mohou být kro


Nejčastější

činnosti

Kapitola 1: Nejčastější činnosti

11

1

Úprava dokumentu

mě kláves, které slouží k psaní, i klávesy, které slouží k ovládání příslušného programu nebo dokonce celého počítače. Úprava dokumentu Pohyb po řádcích a písmenech. Chcete-li již napsaný text upravit, musíte se nejprve do míst, která chcete upravit, dostat a umístit zde textový kurzor. Všechny úpravy, které budete provádět, se pak provedou v místě umístění textového kurzoru. Kurzor je svislá blikající čárka, která je umístěna vždy mezi dvěma písmeny. Na místo, kde budete chtít provádět úpravu, kurzor dostanete jedním z následujících dvou způsobů:  Pomocí myši. Uchopíte myš do ruky a pohnete s  ní.

V okně dokumentu se pohne symbol „velké I“. To je sym

bol kurzoru myši uvnitř dokumentu. Tento symbol pohy

bem myši přesunete na místo, kde chcete mít textový kur

zor (blikající svislou čárku), a stisknete levé tlačítko myši.  Pomocí kurzorových kláves. Kurzorové klávesy na sobě

mají šipky. Stiskem každé klávesy posunete kurzor o jed

nu pozici směrem, kam šipka na klávesnici ukazuje: na

horu o řádek, dolů o řádek, vlevo o znak, vpravo o znak. Mazání textu. Potřebujete-li smazat písmeno, můžete použít jednu ze dvou kláves, které jsou k  tomu na klávesnici určeny. Klávesa b maže znak, který je vlevo od kurzoru, a naopak klávesa d maže znak, který je vpravo od kurzoru. Každé zmačknutí příslušné klávesy smaže jeden znak. Mazání více znaků najednou. Chcete-li smazat více znaků, umístíte kurzor těsně před nebo za text určený k mazání, stisknete příslušnou klávesu (b nebo d) a přidržíte ji. Text se začne mazat. Jakmile budete chtít s mazáním přestat, klávesu uvolníte.

Protože už máte text napsaný, musíte se také na

učit, jak napsaný text upravit. Úpravou je myšleno například do

datečné vkládání znaků, oprava překlepů, vymazávání slov. Také

se musíte naučit text formátovat, aby se čtenáři dobře četl.

Vyzkoušejte:


12

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Vkládání znaků. Při vkládání znaků do již napsaného textu umístíte kurzor na místo, kam chcete vložit znak nebo více znaků, a začnete psát. Znaky se vkládají automaticky. Text, který je za kurzorem, se při vkládání nových znaků posouvá doprava. Přepisování textu. Chcete-li, aby text za kurzorem při psaní mizel a neposouval se doprava, stisknete klávesu i, umístíte kurzor na místo a začnete psát. Místo vkládání znaků se text přepisuje, všechny nově napsané znaky mažou znaky, které zde byly předtím. Dalším stisknutím klávesy se režim přepisování opět změní na vkládání. Psaní tučného písma, kurzivy a podtržení. Mezi základní formátování textu patří následující možnosti Wordu:  Než začnete psát písmo tučně, klepnete na kartu Domů,

která se tím zobrazí, a na kartě klepnete ve skupině Písmo

na tlačítko s ikonou v podobě písmene B. Text, který napí

šete se zapnutým tlačítkem B, se napíše tučně.  Až budete chtít psaní tučného písma ukončit, znovu stisk

nete myší stejné tlačítko.  Když budete chtít napsat text kurzivou nebo podtržený,

budete postupovat stejně, ale použijete tlačítko I nebo U.  Tlačítka můžete libovolně kombinovat, takže text může

být napsaný tučně a kurzivou tehdy, když stisknete tlačít

ko B a I. Psaní nadpisů. Nadpis je text, který je zvýrazněný oproti zbylému textu. Z obyčejného textu uděláte nadpis tím způsobem, že umístíte kurzor na příslušný řádek a stisknete ikonu vybraného nadpisu na kartě Domůve skupině Styly.


Nejčastější

činnosti

Kapitola 1: Nejčastější činnosti

13

1

Ukládání dokumentu

Ukládání dokumentu Vytvoření dokumentu. To, co ve Wordu napíšete a následně uložíte, se nazývá dokument. Dokument může obsahovat text, tabulku, obrázek nebo další informace. Dokument je možné znovu otevřít jen tehdy, když ho uložíte do pojmenovaného souboru. Dokud není soubor uložený, máte jen napsaný text na stránce, a když soubor zavřete a neuložíte, tak text nenávratně zmizí.

Uložený dokument se nazývá soubor.

Pojmenování a uložení dokumentu. Chcete-li soubor pojmenovat, musíte ho uložit. Uložení zajistí, že máte možnost vytvořený dokument později vyvolat a znovu s ním pracovat. Při ukládání postupujete následovně: 1. Klepnete na kartu Soubor a vyberete příkaz Uložit. 2. Na obrazovce máte zobrazené dialogové okno Uložit

jako. Do pole Název souboru napíšete, jak se má sou

bor jmenovat. 3. Také zde musíte vybrat, kam se má nově pojmenovaný

dokument uložit. Většinou se soubory ukládají do složky

Dokumenty. Pokud je v horní části zobrazeno, že je umís

těn do složky s názvem Dokumenty, je výběr umístění

v pořádku a stačí klepnout na tlačítko uložit. Pokud je

tam něco jiného, klepnete vlevo v panelu na tlačítko slož

ky Dokumenty a pak teprve na tlačítko Uložit. Pojmenování souboru. Soubory je vhodné pojmenovat podle toho, co je v  nich umístěno a čeho se týkají. Usnadní vám to potom hledání dokumentu. Pokud budou všechny soubory pojmenované „Soubor1“, „Soubor 2“, „Soubor 3“, tak vám to o jejich obsahu moc neřekne. Pokud však bude v  Dokumentech soubor


14

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

pojmenovaný „Matematická olympiáda devátá třída rok 2007 výsledky“, budete přesně vědět, co je uvnitř souboru. Tisk dokumentů Příprava před tiskem. Co udělat, než začnete dokument tisknout? Nejprve je potřeba zkontrolovat, že je tiskárna zapnutá a kabelem připojena k počítači. Dále je potřeba zkontrolovat, že je v tiskárně papír.

Můžete také tisknout na síťové tiskárně. Tato tiskárna nemusí

být připojená k vašemu počítači, ale připojujete se k ní po síti.

Tisk. Vytvořili jste dokument a chcete ho vytisknout, v tom případě pokračujete následovně: 1. Klepnete na kartu Soubor a klepnete přímo na příkaz Tisk. 2. V okně nastavíte různé možnosti tisku, jako například vý

běr tiskárny, počet kopií, otočení stránky a podobně. 3. Jakmile budete mít všechno nastavené, potvrdíte volby

klepnutím na tlačítko OK. Rychlý tisk. Pokud nechcete nic nastavovat, ale chcete rovnou tisknout, můžete si na panel nástrojů Rychlý přístup přidat tlačítko rychlého tisku, které se vás při tisku na nic nezeptá a dokument rovnou vytiskne. 1. Klepnete na tlačítko Přispůsobit panel nástrojů

Rychlý přístup. 2. V nabídce vyberete tlačítko Rychlý tisk. Používání papíru. Je vhodné používat papír nebo druh papíru, který doporučuje výrobce. Není nutné dodržet značku, ale spíš se zaměřit na gramáž. Může se totiž stát, že když použijete


Nejčastější

činnosti

Kapitola 1: Nejčastější činnosti

15

1

Tisk dokumentů

jinou tloušťku papíru, bude se papír v tiskárně mačkat anebo ho tiskárna vůbec nevezme. Odeslání dokumentu e-mailem Odesíláte dokument elektronickou poštou. Dokument, který už máte vytvořený, můžete poslat elektronickou poštou (e-mailem) přímo z programu Microsoft Word. Není nutné se přepínat do Outlooku a soubor posílat z  něj. Dokument vytvoříte a uložíte (viz postup popsaný výše). Chcete-li ho poslat, pokračujete následovně: 1. Klepnete na kartu Soubor a najedete na příkaz Uložit

a odeslat. 2. Zobrazí se možnosti odeslání, ze kterých si vyberete

Odeslat e-mailem a Odeslat jako přílohu. 3. Zobrazí se okno nové zprávy Outlooku, ve které je soubor

uložený jako příloha zprávy a v  poli předmětu zprávy je

název souboru. 4. Nyní už vám stačí jen napsat správně adresu, na kterou se

má soubor poslat, a případně napsat do těla zprávy něja

kou poznámku pro příjemce. 5. Jakmile klepnete na tlačítko Odeslat, zpráva se odešle.

Je potřeba si uvědomit, že původní soubor na počítači zůstal

a odeslala se kopie.



Vytvoření nového dokumentu

Okno s dokumentem Wordu

Kopírování textu

Kopírování a přesouvání textu pomocí schránky

Kopírování formátu

Formátování textu

Formátování odstavce

Odrážkové seznamy

Číslované seznamy

Vytvoření víceúrovňového seznamu

Tabulátory

Práce se šablonami

Uložení dokumentu ve formátu Wordu

Uložení dokumentu ve formátu PDF

Ochrana dokumentu

Otevření dokumentu

Vytváříme

dokumenty

2


18

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Vytvoření nového dokumentu

Po spuštění Wordu. Jakmile spustíte program Microsoft Word

2010, dojde automaticky k vytvoření nového dokumentu. Ten

to dokument je prázdný a vytvořený na základě výchozí šablo

ny programu Microsoft Word.

Výchozí šablona je uložená pod jménem normal.dotm. Vytvoření nového dokumentu. Chcete-li vytvořit nový, prázdný dokument, postupujete následujícím způsobem: 1. Klepnete na kartu Soubor. 2. Vyberete kartu Nový. 3. Vyberete Prázdný dokument. 4. Klepnete na tlačítko Vytvořit. Vytvoření dokumentu na základě šablony. Ve Wordu nemusíte tvořit jen prázdný dokument a do něj pak začít psát text. Při práci s dokumenty můžete využít již existující šablony, které jste vytvořili, nebo šablony, které vám do Wordu vložili tvůrci aplikace. Také si můžete vytvořit svoje vlastní šablony, které budou obsahovat přesně to, co potřebujete. Pokud jste připojeni k Internetu, můžete využít webu Offi ce.com, kde máte k dispozici šablony fi rmy Microsoft . Chcete-li vytvořit nový dokument na základě existující šablony, postupujete následujícím způsobem: 1. Klepnete na kartu Soubor. 2. Vyberete kartu Nový. 3. Zde máte na výběr:

 Pod položkou Naposledy otevřené šablony máte

k dispozici naposledy použité šablony.


Okno s dokumentem Wordu

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

19

Okno s dokumentem Wordu

 Pod položkou Ukázkové šablony jsou šablony nain

stalované společností Microsoft .

 Pod položkou Moje šablony jsou vámi vytvořené ša

blony.

 Ve spodní části okna jsou šablony, které jsou k dispozi

ci na webu Offi ce.com.

4. Vyberete šablonu a klepnete na tlačítko Vytvořit. Do

jde k vytvoření nového dokumentu na základě vybrané

šablony. Vytvoření dokumentu na základě již existujícího dokumentu. Chcete-li vytvořit soubor na základě existujícího dokumentu, použijete následující postup: 1. Klepnete na kartu Soubor. 2. Vyberete kartu Nový. 3. Vyberete Nový z existujícího. 4. V dialogovém okně Nový z existujícího dokumentu vybe

rete dokument. 5. Klepnete na tlačítko Vytvořit a vytvoříte nový doku

ment na základě existujícího. Okno s dokumentem Wordu Jak pracovat s dokumentem Wordu. Spustíte-li program Word, zobrazí se okno programu, se kterým musíte umět pracovat. S oknem Wordu se dá pracovat stejně jako s jinými okny. Okno můžete:  Minimalizovat. Chcete-li okno na ploše minimalizovat,

klepnete na tlačítko Minimalizovat v pravém horním rohu

okna. Okno sice opravdu zmizelo, ale je pouze minimali


20

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

zované a zobrazíte ho tak, že klepnete na pruh s označe

ním programu, který najdete na hlavním panelu.  Dát přes celou obrazovku. Abyste okno, které není přes

celou obrazovku, zvětšili na celou obrazovku, musíte po

klepat myší na horní lištu okna. Okno se pak maximalizu

je na celou obrazovku.  Změnit rozměr okna. Máte-li okno maximalizované, mu

síte ho nejprve dát do plovoucího okna pomocí tlačítka

Obnovení. Jakmile je okno v plovoucím okně, můžete ta

žením myši za okraj změnit velikost okna.  Přesunout. Máte-li dokument v plovoucím okně, můžete

ho přesunout tak, že ho uchopíte za horní lištu a tahem

myši přesunete na jiné místo.  Zavřít. Chcete-li okno zavřít, klepnete na tlačítko Zavřít

(tlačítko se symbolem ×) v pravém horním rohu okna.

Program se uzavře. Pokud nemáte rozepsaný dokument

uložený, Word se vás nejprve zeptá, jestli ho chcete uložit. Co obsahuje okno programu Microsoft Word 2010. Okno programu Microsoft Word 2010 obsahuje následující:  Karta Soubor nahrazuje tlačítko Offi ce, které bylo v před

chozí verzi programu, a nachází se v levém horním rohu

okna.  Panel nástrojů Rychlý přístup je přizpůsobitelný pa

nel nástrojů, který obsahuje sadu příkazů, které jsou nezá

vislé na kartě, kterou máte zrovna zobrazenou.  Pás karet slouží k usnadnění rychlého vyhledání příkazů

potřebných k dokončení úkolu. Příkazy jsou na kartách

uspořádány v jednotlivých skupinách. Pás karet můžete

v programech sady 2010 upravovat.  Posuvníky vám slouží k posunování se po dokumentu.


Kopírování textu

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

21

Kopírování textu

 V okně dokumentu vidíte obsah celého dokumentu.  Stavový řádek vám přináší informace o tom, co se děje

v dokumentu, a zároveň pomocí něj můžete velké množ

ství voleb nastavit. Kopírování textu Proč potřebujete vybírat text? Vybrání textu se vám hodí vždy, když potřebujete nějaký text naformátovat, zkopírovat nebo přesunout. Při všech těchto operacích potřebujete mít text vybraný. Jak vybrat text. Ve Wordu můžete vybrat jedno slovo, spojení, jednu větu či celý odstavec. Také můžete vybrat souvislou nebo nesouvislou oblast textu. Způsoby vybrání textu jsou následující:  Výběr celého dokumentu. Stisknete-li klávesu °

a zmačknete klávesu A, označíte celý dokument.  Výběr tažením myši. Najedete kurzorem myši na začátek

textu, který chcete označit. Stisknete levé tlačítko myši

a jedete myší přes text, který chcete mít vybraný. Jakmile

chcete přestat vybírat, pustíte levé tlačítko myši. Můžete

postupovat i opačným směrem, začít od konce a označo

vat směrem dopředu.  Výběr nesouvislé oblasti tažením myši. Potřebujete-li vy

brat nesouvislou oblast, postupujete stejně jako v před

chozím bodě, jen máte při tažení myší stisknutou kláve

su °.  Výběr klepáním myši. Poklepete-li levým tlačítkem myši

dvakrát na slova, slovo se označí. Poklepete-li na nějaké

slovo třikrát, označíte celý odstavec, ve kterém slovo je.


22

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

 Výběr celé věty. Stisknete klávesu ° a myší klepnete do

věty, kterou chcete označit. Věta se označí.  Výběr jednoho řádku. Najedete myší před řádek, který

chcete vybrat. Kurzor myši se změní v bílou šipku. Klep

nete myší a označíte celý řádek, před kterým máte umís

těný kurzor.  Výběr svislého bloku. Chcete-li vybrat svislý blok textu,

musíte držet klávesu a a táhnout myší v oblasti, kterou

chcete označit.  Výběr pomocí klávesnice. Když přidržíte stisknutou klá

vesu s a pohybujete kurzorem pomocí kurzorových

kláves, vybíráte text mezi počáteční a novou polohou

kurzoru.

Všimněte si: Máte-li text v dokumentu vybraný, zobrazí se vám

zvýrazněný.

Kopírování a přesouvání vybraného textu. Jakmile máte text vybraný, najedete na vybraný text myší a kurzor myši se změní na šipku. Stisknete a přidržíte levé tlačítko myši a zároveň posouváte myš tak, aby se kurzor přemístil na místo, kam chcete přesunutý text umístit. Jakmile máte kurzor na místě, uvolníte tlačítko myši. Potřebujete-li text zkopírovat, podržíte v okamžiku uvolnění tlačítka myši stisknutou klávesu °. Text na původním místě zůstal a na nové místo se umístil. Kopírování a přesouvání textu pomocí schránky Schránka. Schránka je neviditelné místo uvnitř operačního systému Windows, které vám umožňuje uchovat části dat a následně je umístit na zvolená místa. Data můžete umísťovat

1


Kopírování a přesouvání textu pomocí schránky

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

23

Kopírování a přesouvání textu pomocí schránky

do jiného programu, např. tabulku z Excelu můžete umístit do Wordu. Data také můžete kopírovat z jednoho dokumentu Wordu do druhého. Jak zkopírovat část textu pomocí schránky. Nejprve vyberete text, který chcete zkopírovat, a stisknete klávesovou zkratku ° + C. Kopii textu máte umístěnou do schránky. Dále umístíte textový kurzor na místo, kam chcete text vložit, a stisknete klávesovou zkratku ° + V. Text se na nové místo zkopíruje, ale z původního nezmizel.

Text je po zkopírování stále umístěný do schránky a můžete ho

vložit zároveň na více míst. Zobrazení schránky. Schránku zobrazíte tak, že na kartě Domů klepnete na tlačítko Schránka v pravém spodním rohu skupiny Schránka. Zobrazí se vám podokno úloh Schránka, ve kterém vidíte všechny položky, které jste do schránky vložili. Schránka sady Offi ce. Schránka sady Offi ce je společná pro všechny aplikace sady Offi ce a umožňuje vám přenášet data z jedné aplikace do druhé. Do schránky můžete vložit až 24 položek, které jsou z různých aplikací. Jakmile je schránka plná a zkopírujete do ní další položky, ty první se automaticky mažou. Vložení dat do schránky. Data do schránky sady Offi ce vložíte všemi způsoby kopírování a vyjmutí.

Stejná data nemůžete do schránky vložit víckrát za sebou, po

kud už ve schránce jsou. Vložení položky ze schránky na stránku. Položku ze schránky vložíte na pozici textového kurzoru klepnutím kurzorem myši na položku ve schránce nebo příkazem Vložit, který je dostupný po rozbalení nabídky po pravé straně položky. Vložení můžete opakovat. Všechny položky vložíte tlačítkem Vložit vše. Položky jsou ve schránce umístěné v pořadí vložení do schránky Offi ce.


24

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Smazání položky ze schránky. Položku, kterou už nechcete

ve schránce mít, můžete smazat pomocí příkazu Odstranit

po rozbalení nabídku u pravé strany položky.

Jak poznat, že je otevřená schránka. Schránka je indiko

vána ikonou ve stavové oblasti hlavního panelu Windows po

označení položky Zobrazit ikonu schránky sady Office

na hlavním panelu v nabídce Možnosti v podokně úloh

Schránka. Pokud je ikona zobrazena, znamená to, že je

schránka otevřená alespoň v jedné aplikaci.

Kopírování formátu

Co znamená kopírovat formát. Chcete-li zkopírovat formát

z jednoho textu na jiný, znamená to, že se zkopírují jen vlast

nosti textu, ale obsah textu zůstane stále stejný.

Jak zkopírovat formát pouze jednou. Nejprve vyberete text,

jehož formát chcete přenést na jiný text. Klepnete na tlačítko

Kopírovat formát (symbol „štětce“) na kartě Domů. Kurzor

myši se změní na I se štětcem a teď stačí jen přetáhnout tímto

kurzorem text, který chcete stejně naformátovat. Kopírování se

okamžitě projeví. Po zkopírování se „štětec“ vypne.

Jak zkopírovat formát víckrát. Postup je stejný jako v před

cházejícím případě, s tím rozdílem, že jakmile vyberete text,

jehož formát chcete přenést na jiný text, poklepete myší na

tlačítko Kopírovat formát (symbol „štětce“) ve skupině

Schránka na kartě Domů. Kurzor myši se změní na I se

štětcem a teď stačí jen přetáhnout tímto kurzorem text, kte

rý chcete stejně naformátovat. Dosáhli jste toho, že se tlačítko

natrvalo zamáčklo a nedojde k jeho vypnutí po prvním pou

žití. Kopírování vypnete tak, že stisknete klávesu ‘ anebo

klepnete na tlačítko Kopírovat formát. Tím se kopírování

formátu vypne.


Mazání

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

25

Mazání

Co všechno se kopíruje. Tímto způsobem zkopírujete všechny vlastnosti textu, jako je druh písma, velikost, řez, barva a další.

Chcete-li kopírovat formátování textu, vyberete při kopírování

část odstavce. Pokud chcete kopírovat formátování textu i od

stavce, musíte vybrat celý odstavec (včetně značky odstavce). Mazání Mazání textu. Při mazání textu musíte text nejprve označit a teprve potom stisknout klávesu b nebo d. Po stisknutí kláves se vybraný text z dokumentu odstraní. Mazání formátu. K vymazání formátu použijete tlačítko Vymazat formátování ve skupině Písmo na kartě Domů. Označíte text, u něhož potřebujete smazat formátování, a klepnete na tlačítko. Text zůstane, ale bude naformátovaný stylem Normální. Formátování textu Formátování textu. Text, který chcete formátovat, musíte nejprve označit a teprve potom můžete použít tlačítka na kartě Domů ve skupinovém rámečku Písmo. Některé možnosti ale nejsou pomocí tlačítek k dispozici, a je tedy nutné zobrazit dialogové okno Písmo. Dialogové okno Písmo zobrazíte pomocí tlačítka Písmo v pravém spodním rohu skupiny Písmo na kartě Domů. Změna písma. Pro změnu písma neboli fontu použijete rozbalovací nabídku Písmo, ve které si můžete vybrat font písma a tím změnit vzhled textu.


26

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Všimněte si: V rozbalovací nabídce Písmo máte k dispozici se

znam a náhledy fontů, které máte na počítači nainstalované.

Font je sada písmen, číslic a dalších znaků. Je to vlastně sou

bor, který je uložený v počítači a který obsahuje defi nici pís

ma. Součástí operačního systému Windows je několik desítek

písem. Druhy písma. Písma se dělí do několika skupin, jednou skupinou dělení jsou písma patková, bezpatková nebo třeba ozdobná.  Patková písma bývají zakončena patičkami a mají nestej

ně silné tahy. Používají se na běžný text.

 Naopak bezpatková písma mají všechny tahy stejně silné

a neobsahují patičky. Bezpatková písma se používají na

příklad pro nadpisy.

Instalace písem. Další fonty si můžete zakoupit nebo je získat na Internetu. Takto získaný font stačí nakopírovat do složky Fonts, která je obvykle ve složce WindowsFonts. Písmo je pak hned k dispozici. Nastavení velikosti písma. Velikost písma nastavíte pomocí rozbalovací nabídky Velikost písma. Máte zde na výběr z přednastavených velikostí. Vyberete text, jehož velikost chcete změnit, a klepnete na šipku vedle voliče velikosti písma; rozbalí se seznam předvolených, doporučených velikostí. Vyberete jednu z nabízených hodnot nebo klepnete do pole Velikost písma a zapíšete požadovanou velikost.

Pokud označíte text, ve kterém se vyskytují dvě a více velikostí

písma, okénko VELIKOST PÍSMA bude prázdné. Co to je velikost textu. Jednotky, které se používají pro velikost textu, jsou body. Pro psaní dokumentu používáte různé velikosti. Pro text v dokumentu se většinou používá


Formátování textu

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

27

Formátování textu velikost 10–12 bodů. Větší velikosti pak použijete pro nadpisy. Velikost 8 bodů můžete použít pro poznámky pod čarou nebo vysvětlivky. Zvětšení a zmenšení písma. Vyberete text, který chcete zmenšit nebo zvětšit, a použijete tlačítka Zvětšit písmo nebo Zmenšit písmo na kartě Domů. Text tučný a kurzivou. Text můžete naformátovat tučně či kurzívou. Označíte text a použijete tlačítka Tučné, Kurziva na kartě Domů.

Kurzivou napsaný text bude skloněný.

Horní a dolní index. Potřebujete-li napsat například km

2

, mu

síte číslo 2 naformátovat horním indexem. Pokud potřebujete napsat H

2

O, budete muset číslo 2 naopak naformátovat dolním

indexem. Vyberete text, který chcete naformátovat, a klepnete na tlačítko Dolní index nebo Horní index na kartě Domů. Psaní velkými písmeny. Tlačítko Velká písmena vám dovolí vybrat, jaká písmena budou v označeném textu malá a jaká velká, navzdory tomu, jak jste text na stránku zapsali. Vyberete text a z rozbalovací nabídky Velká písmena na kartě Domů vyberete, jaká velká písma potřebujete. Zvýraznění textu barvou. Text můžete zvýraznit tak, aby to vypadala, že je zvýrazněný zvýrazňovačem, a použijete na to nabídku Barva zvýrazněného textu na kartě Domů. Změna barvy písma. Text na stránce může mít i jinou barvu než černou. Barvu vybraného písma vyberete z nabídky Barva písma na kartě Domů. Pokud vám nevyhovuje základní nabídka barev, která je k dispozici v nabídce Barva písma, klepnete v nabídce na příkaz Další barvy. Zobrazí se dialogové okno Barvy, ve kterém máte k dispozici velké množství barev, stačí barvu vybrat a potvrdit tlačítkem OK.


28

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Podtržené písmo. Jednoduché podtržení můžete nastavit pomocí tlačítka Podtržení na kartě Domů. Složitější podtržení nastavíte tak, že si vyberete z nabídky u tlačítka Podtržení. Můžete si vybrat barvu podtržení a styl podtržení. Nestačí-li vám tato možnost, vyberete příkaz Další typy podtržení a zobrazíte dialogové okno Písmo. Tady můžete vybrat Styl podtržení a v dalším poli je na výběr Barva podtržení. Textové efekty. Textové efekty, jako je stín, záře, odraz nebo osnova, můžete textu nastavit tak, že text označíte a na kartě Domů rozbalíte nabídku tlačítka Textové efekty. V nabídce máte k dispozici galerii textových efektů, ze které si můžete vybrat již předpřipravený textový efekt. Pokud si nevyberete z galerie, můžete si konkrétní efekt vybrat z nabídek Osnova, Stín, Odraz a Záře, které máte v nabídce Textové efekty. Formát textových efektů. Formát textových efektů podrobně nastavíte v dialogovém okně Formát textových efektů. Dialogové okno zobrazíte klepnutím na tlačítko Textové efekty v dialogovém okně Písmo, které zobrazíte klepnutím na tlačítko Písmo ve skupinovém rámečku Písmo na kartě Domů. V dialogovém okně Formát textových efektů můžete nastavit efekty jako výplň textu, obrys textu, styl obrysu, stín, odraz, záři, měkké okraje nebo prostorový efekt. Skrytý text. Skryté písmo je vidět na obrazovce, ale netiskne se. Text, který chcete pro tisk skrýt, nejprve označíte. V dialogovém okně Písmo označíte volbu Skryté a potvrdíte tlačítkem OK. Skrytý text je na obrazovce podtržený zelenou tečkovanou čárou.

Skryté písmo použijete tehdy, pokud chcete v dokumentu ně

jaký text zachovat, ale přitom ho nechcete v současné době

tisknout.


Formátování odstavce

Vytváříme

dokumenty

2

Kapitola 2: Vytváříme dokumenty

29

Formátování odstavce

Změna šířky znaků. Měřítko je vlastně šířka písma, kterou můžete u textu změnit. Podle toho, jaké hodnoty nastavíte, mohou být znaky více roztažené do šířky, nebo naopak stažené. Měřítko, tedy zúžení a rozšíření textu, nastavíte pomocí nabídky Měřítko na kartě Upřesnit dialogového okna Písmo. Hodnotu vybíráte z rozbalovací nabídky. Výchozí hodnota je vždy nastavena na 100 %, nastavíte-li menší číslo, text se zúží, je-li číslo větší než 100 %, text je širší. Změna velikosti mezer mezi znaky. U textu můžete změnit velikost mezer mezi jednotlivými písmeny, čemuž se také říká proložení znaků. Označíte text, zobrazíte dialogové okno Písmo a tady kartu Upřesnit. V nabídce Mezery vyberete vhodnou velikost. Formátování odstavce

Odstavec je část textu, která začíná a končí skrytým znakem ¶.

Tento znak vložíte do dokumentu stisknutím klávesy Enter. Co můžete u odstavce formátovat. U odstavce můžete nastavit vlastnosti, které se týkají celého odstavce, jako je zarovnání, mezery před a za odstavcem, odsazení odstavce zleva či zprava anebo například styl odrážek či číslování. Formátování odstavce. Odstavec naformátujete tak, že ho vyberete (umístíte textový kurzor do odstavce anebo celý odstavec označíte). Pak můžete použít tlačítka na kartě Domů ve skupinovém rámečku Odstavec. Některé možnosti nejsou pomocí tlačítka k dispozici a je tedy nutné zobrazit dialogové okno Odstavec. Dialogové okno zobrazíte pomocí tlačítka Odstavec v pravém spodním rohu skupinového rámečku Odstavec na kartě Domů.

U větších dokumentů je lepší vytvořit si styly, kterými pak text

naformátujete.

Větu při psaní ukončujete tečkou a mezerou. Řá

dek neukončujete, zalomení textu na šířku stránky zařídí Word

sám. Ale pokud potřebujete ukončit odstavec a začít nový, stisk

nete klávesu e.

Vyzkoušejte:


30

Microsoft Word 2010 Rychle hotovo!

Zarovnání odstavce. Umístíte textový kurzor do odstavce, který chcete zarovnat, a vyberete si jedno ze čtyř možných zarovnání na kartě Domů:  tlačítko Zarovnat text vlevo zarovnává odstavec k le

vému okraji stránky,  tlačítko Zarovnat na střed zarovnává odstavec na střed

stránky,  tlačítko Zarovnat text vpravo zarovnává odstavec

k pravému okraji stránky,  tlačítko Zarovnat do bloku zarovnává odstavec do blo

ku, což znamená zarovnání současně na levý i na pravý

okraj stránky.

Všimněte si: V případě zarovnání do bloku se text sice zarovná

zároveň vlevo i vpravo, ale je to díky tomu, že se rozšiřují me

zery mezi slovy.

Řádkování. Řádkování jsou vlastně mezery mezi řádky v odstavci a nastavíte je pomocí nabídky Řádkování a vzdálenost odstavců na kartě Domů. Máte zde na výběr z několika přednastavených možností. Pokud vám nevyhovuje ani jedna z možností, vyberete v nabídce příkaz Možnosti řádkování a zobrazíte dialogové okno Odstavec, ve kterém v poli Řádkování můžete nastavit další možnosti nebo do pole Výška napsat vlastní hodnotu řádkování. Většinou se používá jednoduché řádkování, ale v případech, kdy potřebujete větší mezery, nastavujete hodnoty větší než 1. Odsazení odstavce zleva nebo zprava. Odsazení znamená posunutí levého nebo pravého okraje odstavce dále od hranice sloupce směrem ke středu stránky. K tomuto nastavení nám v dialogovém okně Odstavec slouží v části Odsazení pole Vlevo a Vpravo. Nastavujete zde, o kolik cm dojde k odsazení zleva i zprava.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist