načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Microsoft Windows 10 – Martin Herodek

Microsoft Windows 10

Elektronická kniha: Microsoft Windows 10
Autor: Martin Herodek

Podrobná příručka pro všechny, kteří se potřebují zorientovat v nové verzi nejpoužívanějšího operačního systému. Publikace nabízí informace o instalaci, ovládání a správě ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2%hodnoceni - 83.2% 100%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 297
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-4595-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Podrobná příručka pro všechny, kteří se potřebují zorientovat v nové verzi nejpoužívanějšího operačního systému. Publikace nabízí informace o instalaci, ovládání a správě Windows 10, systému, který je uzpůsoben pro klasické počítače i mobilní zařízení s dotykovými displeji. Seznamuje mj. s hlavním panelem, prací se soubory a složkami, účtem Microsoft, cloudovým úložištěm OneDrive, využitím Windows 10 v kanceláři apod. Určeno nejen pro začínající uživatele, ale i pro ty, kteří mají zkušenosti se staršími verzemi systému.

Popis nakladatele

Windows 10 v nejoblíbenější řadě uživatelských příruček.

Chcete plně ovládnout Windows 10? Pořídili jste si nový počítač nebo tablet a potřebujete se v jeho systému rychle zorientovat? Přestupujete ze starších verzí Windows a chcete se rychle seznámit s novými funkcemi „desítek“?

Průvodce z nejoblíbenější řady uživatelských příruček v České republice vám poskytne veškeré informace o instalaci, ovládání, správě, nastavení a především využití Windows 10 k efektivní a bezproblémové práci, zábavě a komunikaci. S názornými postupy krok za krokem se rychle naučíte přesně to, co budete ke každodennímu používání vašeho operačního systému potřebovat. Kniha je určena nejen pro začínající uživatele, nové poznatky v ní najdou i pokročilí, kteří již se systémy Windows mají zkušenost.

Kniha se mimo jiné věnuje těmto tématům:

- Používání počítače v režimu tabletu
- Využití dotykového displeje a moderních aplikací
- Nastavení, přizpůsobení a zrychlení systému
- Synchronizace dat a nastavení pomocí cloudu
- Microsoft Edge, e-mail, kalendář a kontakty
- Fotky, hudba a video v počítači
- Vytvoření počítačové sítě a sdílení dat
- Pokročilé postupy pomocí příkazového řádku

O autorovi:
Martin Herodek je autorem několika titulů zaměřených na chytré telefony a tablety. O počítače a mobilní technologie se zajímá již více než deset let. Systém Windows používá na denní bázi k plné spokojenosti.
(podrobná uživatelská příručka)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Martin Herodek - další tituly autora:
 (jiný)
Microsoft Excel 2010 – rychlý přehled Microsoft Excel 2010 – rychlý přehled
 (jiný)
Microsoft Word 2010 – rychlý přehled Microsoft Word 2010 – rychlý přehled
Tablet pro úplné začátečníky Tablet pro úplné začátečníky
 (e-book)
Android Jednoduše Android Jednoduše
 (e-book)
333 tipů a triků pro Android 333 tipů a triků pro Android
 (e-book)
Tablet pro úplné začátečníky Tablet pro úplné začátečníky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Martin Herodek

Microsoft Windows 10

Podrobná uživatelská příručka

Computer Press

Brno

2015


Microsoft Windows 10

Podrobná uživatelská příručka

Martin Herodek

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Martin Herodek

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-4595-1

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2015 ve společnosti Albatros Media a. s.

se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 23 073.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání


Obsah

Úvod 13

Komu je kniha určena 13 Konvence použité v knize 14 Zpětná vazba od čtenářů 14 Errata 15

KAPITOLA 1

Seznámení se systémem Windows 10 17

Úvodní přihlášení a uživatelské účty 17

Úvodní přihlášení 17

Vytvoření uživatelského účtu 20 Dvojí aplikace, nabídka Start a režim tabletu 22

Dvojí aplikace 22

Nabídka Start a režim tabletu 23 Pracovní plocha 24

Prvky okna 25

Rozmístění oken na ploše 26

Uspořádání plochy 28

KAPITOLA 2

Hlavní panel a nabídka Start 31

Start, vyhledávání a virtuální plochy 32 Ikony programů 34

Připnutí programů k hlavnímu panelu 34

Práce s ikonami na hlavním panelu 35

Živé náhledy otevřených oken 35

Rychlé místní odkazy programů 36 Oznamovací oblast a její ikony 37 Nastavení hlavního panelu 39 Nabídka Start 40

Panel s aplikacemi v nabídce Start 41


Obsah

Úvodní obrazovka s dlaždicemi 42

Nastavení nabídky Start 43 Režim tabletu 44

Gesta 45

Dotyková klávesnice 47

Nastavení tabletového režimu 48

KAPITOLA 3

Soubory a složky 49

Disky, složky, soubory a cesty 49 Systémová schránka 50

Práce se schránkou v jedné aplikaci 51

Práce se schránkou mezi aplikacemi 53 Práce se soubory a složkami na ploše 54

Vytvoření souboru 54

Další práce se souborem 55

Vytvoření složky a práce s ní 56

Vlastnosti soboru 57

Vlastnosti složky 58 Zástupce 59

Vytvoření zástupce 59

Vlastnosti zástupce 61 Průzkumník souborů 62

Spuštění a základní přehled 63

Pás karet a panel nástrojů Rychlý přístup 64

Procházení adresářové struktury 66

Možnosti zobrazení 66

Práce se soubory a složkami 68

Rychlé vyhledávání 71

Archivy ZIP 71

Soubory ISO a vypalování dat 73

Práce s USB disky 75 Možnosti složky 76

Obecné 76

Zobrazení 77

Hledání 79


Obsah

Koš 80

Nastavení Koše 80

Práce s Košem 81

Obnovení a odstranění dat 82 Knihovny 83

Vytvoření knihovny 83

Přidání složky do knihovny 84

Odebrání složky z knihovny 85

KAPITOLA 4

Účet Microsoft, OneDrive a obchod s aplikacemi 87

Účet Microsoft 87

Windows 10 a účet Microsoft 87

Vytvoření účtu Microsoft 88

Nastavení účtu Microsoft 89 Store a stahování moderních aplikací 92

Stahování bezplatných aplikací 93

Nakupování placených aplikací 93

Nastavení obchodu s aplikacemi 97 Cloud a OneDrive 98

Co je to cloud 99

OneDrive 100

Sdílení pomocí odkazu 100

Fotogalerie na OneDrive 101

Vzdálený přístup k souborům 102

Nastavení OneDrive 103 E-mail, kontakty, kalendář a Offi ce online 104

KAPITOLA 5

Přizpůsobení uživatelského prostředí 105

Nastavení plochy 105

Obrázek 106

Plná barva 107

Prezentace 107 Přizpůsobení plochy 108

Nastavení barev 108

Motivy 109


Obsah

Zamykací obrazovka 110

Start 111

Ikony na ploše 112 Usnadnění přístupu 114

Lupa 114

Vysoký kontrast 115

Klávesnice 116

Myš 118

KAPITOLA 6

Zábava a multimédia 121

Malování 121

Nástroje Malování 121

Práce s barvami 125

Zobrazení a vlastnosti obrázku 126

Uložení a tisk obrázku 127 Prohlížení obrázků v aplikaci Fotky 130

Prohlížení obrázků 130

Úpravy a další možnosti 131

Kolekce, alba a nastavení 132 Přehrávání hudby v aplikaci Hudba Groove 134

Nastavení Hudby 135

Přehrávání hudby 136

Seznamy skladeb 136 Přehrávání fi lmů v aplikaci Filmy a TV pořady 138

KAPITOLA 7

Windows 10 v kanceláři 141

Poznámkový blok 141

Základy práce s Poznámkovým blokem 142

Nastavení Poznámkového bloku 143

Úpravy textových souborů 144

Vzhled stránky a tisk 145 WordPad 147

Formátování textu 147

Vložení objektů do dokumentu 149

Možnosti zobrazení 150

Vzhled stránky a tisk 150


Obsah

Rychlé poznámky 151

Práce s poznámkami 152 Kalkulačka 153

Ovládání kalkulačky 154

Vědecká kalkulačka 155

Programátorská kalkulačka 156

Převodník 156 Výstřižky 157

Výběr snímané oblasti 157

Úpravy snímku před dalším použitím 158

Nastavení Výstřižků 159 OneNote 159

Spuštění OneNote a základní přehled 160

Správa oddílů a stránek 162

Tvorba poznámek ve OneNote 162

Tisk poznámek 165 Kontakty, e-mail a kalendář 166

Lidé 166

Pošta 168

Kalendář 170

KAPITOLA 8

Domácí síť a sdílení 173

Domácí síť 174

Bezdrátová síť 175

Nastavení bezdrátové sítě 176

Připojení k bezdrátové síti 176 Domácí skupina 177

Vytvoření domácí skupiny 177

Změna hesla domácí skupiny 178

Přidání počítače do domácí skupiny 179

Procházení sdílených souborů 179

Změna názvu počítače 179 Centrum síťových připojení a sdílení 180

Nastavení síťového připojení 180

Sdílení prostředků v síti 181

Připojení síťové jednotky 183


Obsah

KAPITOLA 9

Microsoft Edge 185

Základy 185

Prohlížení stránek 185

Práce s lupou 187

Okna a záložky 188

Vyhledávání 190 Oblíbené položky 191

Ukládání stránek 191

Panel Oblíbené položky 192

Seznam K přečtení 193 Další užitečné funkce 194

Zobrazení pro čtení 194

Sdílení 195

Historie a stahování 195 Nastavení prohlížeče 196

Otevírání nového okna 197

Otevírání nové záložky 197 Zabezpečení 198

Údaje o procházení 198

Správa uložených informací 199

Režim InPrivate 199

KAPITOLA 10

Nastavení Windows 201

Přehled Nastavení a Ovládacích panelů 202

Obsah Nastavení 202

Obsah Ovládacích panelů 203 Systémová nastavení 204

Nastavení displeje a zobrazení 204

Správa aplikací 207

Indexování 209

Informace o systému 210 Napájení 210

Oblasti nastavení napájení 211

Spánek a hibernace 212

Nastavení napájení 212


Obsah

Spořič a využití baterie 215 Zařízení 216

Přehled připojených zařízení 216

Myš 217

Přehrát automaticky 220 Správce zařízení 220

Akce zařízení 222

Vlastnosti zařízení 222 Účty 224

Vytvoření nového účtu a správa 224

Nastavení účtu a možnosti přihlášení 228

Synchronizace nastavení 230 Čas a jazyk 231

Nastavení data, času a formátů 231

Nastavení jazyka 233 Soukromí 234 Aktualizace a zabezpečení 235

Aktualizace systému 235

Windows Defender 237

Obnovení systému 238

KAPITOLA 11

Správa a řešení problémů 239

Správce úloh 239

Karta Procesy 240

Karta Výkon 242

Karta Historie aplikací 243

Karta Po spuštění 244

Karta Uživatelé 244 Správa aplikací 245

Odebírání moderních aplikací 245

Odinstalování aplikací 246 Zrychlení pevného disku 246

Odstranění nepotřebných souborů 247

Defragmentace disku 247

Kontrola disku 248

Rychlejší mazání dat 249


Obsah

Řešení problémů 250

Chybné zobrazení monitoru 250

Nedostatek paměti 251

Přehřívání 252

Problémy s bezdrátovou sítí 252

Chybějící hlavní panel 253

Divné znaky na notebooku 254 Pokročilé přizpůsobení systému 254

Nastavení vizuálních efektů 254

Nastavení virtuální paměti 255

Změna pojmenování disku 256

Změna písmene disku 256

Inicializace a formátování disku 258

Zjištění uloženého hesla k přístupu k Wi-Fi 260

Úprava uloženého síťového hesla 260

Přejmenování síťového adaptéru 261

Přidání písma 262

Nastavení Řízení uživatelských účtů (UAC) 262

KAPITOLA 12

Příkazový řádek 265

Základy práce s příkazovým řádkem 265

Spuštění a ukončení příkazového řádku 265

Přizpůsobení a nastavení příkazového řádku 267

Základní příkazy, ovládání a historie 269 Práce se souborovým systémem 271

Pohyb v adresářové struktuře 271

Zobrazení a porovnání souborů 273

Přesměrování výstupu a čeština 274

Práce se soubory a složkami 276

Vytvoření dávkového souboru 276 Síťové příkazy 278

Příkaz ipconfi g 278

Příkaz getmac 280

Příkaz ping 281

Příkaz tracert 282

Příkaz net use 282


Obsah

Další užitečné příkazy 283

Příkaz shutdown 283

Příkaz chkdsk 283

Příkaz subst 285

Příkaz systeminfo 285

Příkazy tasklist a taskkill 286

PŘÍLOHA A

Instalace systému a upgrade z předchozích verzí 289

Minimální hardwarové požadavky 291 Upgrade z předchozích verzí 291

PŘÍLOHA B

Klávesové zkratky Windows 10 293

Ovládání systému 293 Ovládání dialogových oken 294 Průzkumník souborů 295 Klávesové zkratky s klávesou Windows 296

Rejstřík 297



13

Úvod Bez operačního systému by byl počítač jen hromadou hardwaru bez významnějšího využití. Operační systém vytváří prostředí, ve kterém na počítači provádíte to nejdůležitější – pracujete s aplikacemi. I když tedy plní „pouze“ roli prostředníka mezi aplikacemi a hardwarem, to, jak svou práci zastane a jaké prostředky uživateli poskytne, dokáže významně ovlivnit uživatelský zážitek. Systém Windows 10 navazuje na mezi uživateli ne zrovna vroucně přijatý systém Windows 8 a jeho následovatele Windows 8.1. V některých směrech se inspiruje u jejich společného předchůdce, oblíbeného systému Windows 7. Z této trojice se snaží vzít si to nejlepší a vytvořit prostředí připravené pro širokou škálu zařízení od malých tabletů až po výkonné pracovní stanice. Systém Windows 10 můžete používat nejen na klasických počítačích a noteboocích, je připraven i  na menší zařízení, jako jsou tablety či nejrůznější konvertibilní zařízení vybavená dotykovou obrazovkou. U počítačů lze vnímání systému přiblížit k Windows 7, u dotykových zařízení je systém kombinací Windows 8/8.1 a mobilní platformy Windows Phone. Daný styl používání však není na jednotlivých zařízeních vynucován a záleží jen na uživateli, jakou variantu přístupu zvolí. V této příručce se postupně seznámíte se všemi důležitými oblastmi systému a s jeho využitím v nejrůznějších úlohách. Ať už Windows 10 pracují na vašem tabletu nebo herním počítači s několika monitory, v obou případech se zde naučíte, jak ze svého stroje a systému získat maximum. Komu je kniha určena Nové informace mohou v knize čerpat nejen začínající uživatelé, ale také pokročilí, kteří již se systémy Windows mají zkušenosti, v ní najdou nové poznatky. Začátečníci se postupně seznámí se všemi důležitými součástmi systému, vyzkouší si jeho roli v nejrůznějších scénářích od pracovního nasazení až po zábavu a naučí se i základní postupy, jak systém nastavit a řešit případné problémy. Pokročilí uživatelé mohou známé pasáže přeskočit a zaměřit se na novinky. Ať už je to nová podoba nabídky Start, režim tabletu a připravenost systému k nasazení na tabletech a zařízeních s dotykovým displejem, aplikační obchod Store a moderní aplikace, nebo práce s virtuálními plochami. V textu najdete celou řadu praktických tipů; u mnoha postupů se nezapomnělo ani na oblíbené klávesové zkratky, jejichž přehled najdete na konci knihy.

Poznámka: Systém Windows se neustále vyvíjí a díky průběžným aktualizacím se může funkč

nost některých jeho součástí změnit. Některé informace uvedené v knize se tak mohou časem

stát neaktuálními.

Poznámka: Systém Windows se neustále vyvíjí a díky průběžným aktualizacím se může funkč

nost některých jeho součástí změnit. Některé informace uvedené v knize se tak mohou časem

stát neaktuálními.


14 Úvod Konvence použité v knize Snazší orientaci v  textu knihy pomáhá specifi cké formátování. Kurzívou jsou zvýrazněny webové adresy, aplikace, názvy souboru a složek (včetně případných cest). Důležité termíny, zejména však prvky prostředí (nabídky, tlačítka apod.), jsou odlišeny tučným písmem. V některých kapitolách narazíte i na neproporcionální písmo, které označuje příkazy a další vstupy v rámci použití Příkazového řádku. Systém Windows lze v mnoha případech ovládat i pomocí klávesových zkratek. Ty jsou v textu zvýrazněny tučně, jednotlivé klávesy zkratky jsou odděleny znakem plus. Zkratka Alt+F4 tedy znamená, že nejprve stisknete klávesu Alt a za jejího držení stisknete klávesu F4. Při čtení narazíte na trojici speciálních odstavců s odlišným významem:

Poznámka: Poznámka doplňuje a rozšiřuje text, najdete zde i odkazy na další související témata.

Tip: Tipy nabídnou praktické rady, jak něco udělat elegantněji, rychleji nebo efektivněji nebo také

jak obejít možný problém.

Upozornění: Upozornění poskytuje důležité informace, které mohou mít zásadní vliv na používání

zařízení. Tyto pasáže rozhodně při čtení nevynechávejte. Zpětná vazba od čtenářů Nakladatelství a vydavatelství Computer Press, které pro vás tuto knihu připravilo, stojí o zpětnou vazbu a bude na vaše podněty a dotazy reagovat. Můžete se obrátit na následující adresy:

Computer Press

Albatros Media a.s., pobočka Brno

IBC

Příkop 4

602 00 Brno

nebo

sefredaktor.pc@albatrosmedia.cz

Computer Press neposkytuje rady ani jakýkoli servis pro aplikace třetích stran. Pokud budete mít dotaz k programu, obraťte se prosím na jeho tvůrce.

Poznámka: Poznámka doplňuje a rozšiřuje text, najdete zde i odkazy na další související témata.

Tip: Tipy nabídnou praktické rady, jak něco udělat elegantněji, rychleji nebo efektivněji nebo také

jak obejít možný problém.

Upozornění: Upozornění poskytuje důležité informace, které mohou mít zásadní vliv na používání

zařízení. Tyto pasáže rozhodně při čtení nevynechávejte.


Errata

15

Errata

Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom zajistili přesnost a správnost obsahu, chybám

se úplně vyhnout nelze. Pokud v některé z našich knih najdete chybu, budeme rádi, pokud

nám ji oznámíte. Ostatní uživatele tak můžete ušetřit frustrace a pomoci nám zlepšit násle

dující vydání této knihy.

Veškerá existující errata zobrazíte na adrese http://knihy.cpress.cz/K2206 po klepnutí na odkaz

Soubory ke stažení.



17

KAPITOLA 1

Seznámení se systémem Windows 10 Po startu počítače se uživatel přihlásí ke svému uživatelskému účtu, který vytvořil během úvodního přihlášení k systému, a může se systémem pracovat. Prvotní přihlášení a nastavení nezabere více než několik minut a po jeho absolvování je systém okamžitě připraven k činnosti. Úvodní přihlášení a uživatelské účty Při prvním spuštění počítače (systému) je nutné provést několik základních nastavení a vytvořit uživatelský účet, se kterým se bude uživatel k počítači přihlašovat. Tento účet se stává automaticky administrátorem počítače. Pokud na počítači pracuje více osob, každé z nich lze posléze vytvořit vlastní účet, a to standardní s omezenými právy nebo účet správce (ekvivalent administrátora). Problematice uživatelských účtů se podrobně věnuje kapitola 10. Uživatelské účty slouží k odstínění působení jednotlivých uživatelů na počítači. Každý uživatel tak může míst své vlastní nainstalované aplikace, nastavené prostředí a pochopitelně i vlastní data v podobě souborů a složek. Tyto položky jsou ostatním uživatelům nepřístupné. Úvodní přihlášení Po prvním spuštění počítače vás přivítá průvodce, který vás provede několika základními nastaveními, jež zakončí vytvoření uživatelského účtu.

Poznámka: Následující postup může být na vašem počítači v závislosti na jeho výrobci nepatrně

odlišný.

1. Nejprve uvidíte obrazovku s licenčními podmínkami. Po jejich přečtení spustíte proces

úvodního nastavení klepnutím na tlačítko Přijmout.

Poznámka: Následující postup může být na vašem počítači v závislosti na jeho výrobci nepatrně

odlišný.

V této kapitole:

 Úvodní přihlášení

a uživatelské účty

 Dvojí aplikace, nabídka Start

a režim tabletu

 Pracovní plocha


18

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

Obrázek 1.1 Licenční podmínky

2. Jako první se zobrazí obrazovka Rychle začít. Zde můžete veškerá nastavení přeskočit,

ponechat výchozí volby a přejít rovnou k tvorbě uživatelského účtu (podrobněji níže). To

provedete klepnutím na tlačítko Použít expresní nastavení. Chcete-li absolvovat několik

obrazovek s  nastavením některých položek, klepněte na odkaz Přizpůsobit nastavení

(následující body popisují tuto variantu).

Obrázek 1.2 Volba expresního nastavení nebo vlastních voleb


Úvodní přihlášení a uživatelské účty

19

3. Další obrazovka – Přizpůsobit nastavení – obsahuje několik voleb týkajících se vašeho

soukromí, po jejichž nastavení pokračujte klepnutím na tlačítko Další:  Přizpůsobit zadávání pomocí řeči, psaní a rukopisu – je-li tato volba aktivní, vaše

vstupní data se použijí k přizpůsobení alternativních vstupních metod.  Posílat údaje o psaní a rukopisu Microsoft u – obdobná volba jako předchozí, která

vylepšuje rozpoznávání psaní a rukopisu.  Dovolit aplikacím, aby využívaly vaše reklamní ID – je-li tato volba aktivní, mohou

aplikace lépe zaměřit případnou zobrazovanou reklamu podle vašeho profi lu.  Poloha – povolením umožníte systému a aplikacím zjišťovat vaši polohu a tu následně

používat (např. při umisťování aktuální polohy do mapy). Obrázek 1.3 Nastavení soukromí a polohy

4. Vo l b y Přizpůsobit nastavení pokračují i na další obrazovce. Po jejich přizpůsobení po

kračujte klepnutím na tlačítko Další:  Používat online služby SmartScreen – online kontrola stahovaných souborů a  na

vštěvovaných webů.  Využívat predikci stránek – predikce stránek v prohlížeči na základě vašeho dřívěj

šího pohybu na Internetu.  Automaticky se připojovat k navrhovaným otevřeným hotspotům – počítač se bude

automaticky připojovat k nezabezpečeným bezdrátovým sítím.  Automaticky se připojovat k sítím sdíleným vašimi kontakty – počítač se bude au

tomaticky připojovat k sítím, jejichž přístupové údaje uložil některý z vašich kontaktů

a poskytl je ke sdílení.


20

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

 Posílat informace o chybách – v případě výskytu chyb budou odeslány odpovídající

informace k diagnostice Microsoft u.

Obrázek 1.4 Nastavení prohlížeče a připojení

5. Na další stránce máte možnost změnit výchozí nastavení aplikací pro prohlížení fotek,

přehrávání hudby, videí a  internetový prohlížeč (klepněte na odkaz Nechat mě zvolit

výchozí aplikace). Pokračujte klepnutím na tlačítko Další. Tímto krokem jste dokončili prvotní nastavení systému, na které volně navazuje vytvoření uživatelského účtu.

Poznámka: Všechna nastavení provedená během úvodního přihlášení (stejně jako v případě ex

presního nastavení) lze později upravit.

Vytvoření uživatelského účtu Po úvodním nastavení systému přejde průvodce volně na vytvoření uživatelského účtu. Na stránce Kdo vlastní tento počítač klepněte na Vlastníkem jsem já a pokračujte k vytvoření uživatelského účtu klepnutím na tlačítko Další. Volba Moje organizace je určena zejména do podnikového nasazení. Při vytváření uživatelského účtu můžete zvolit dvě varianty:

 Účet Microsoft – pokud zvolíte přihlašování pomocí účtu Microsoft , budete moct vy

užívat další služby, jako je synchronizace nastavení, stahování moderních aplikací nebo

přístup ke svému cloudu. Podrobněji se této problematice (včetně vytvoření účtu Micro

soft ) věnuje kapitola 4.

Poznámka: Všechna nastavení provedená během úvodního přihlášení (stejně jako v případě ex

presního nastavení) lze později upravit.


Úvodní přihlášení a uživatelské účty

21

 Lokální účet – služby napojené na účet Microsoft nemusíte využívat, počítač bude plně

funkční i s lokálním účtem. Účet Microsoft si můžete vytvořit předem (viz kapitola 4) nebo během vytváření uživatelského účtu. Ať už zvolíte kteroukoliv variantu (účet Microsoft , lokální účet), lze mezi nimi později přecházet. Podrobněji se přechodu mezi účty věnuje kapitola 10. Uživatelský účet vytvoříte následovně:

 Na stránce Nastavte si to po svém můžete přímo zadat svůj účet Microsoft . Pokud jej

nemáte a chcete jej přímo zřídit, využijte odkaz Vytvořte si ho. Klepnutím na tlačítko

Přihlásit přejdete na stránku s  nastavením PINU (lze upravit později, viz kapitola 10)

a po jeho potvrzení budete přihlášeni do systému.

Obrázek 1.5 Přihlášení pomocí účtu Microsoft

 Pokud chcete využít pouze lokální účet, klepněte na stránce Nastavte si to po svém na

odkaz Přeskočit tento krok. Na následující stránce zadejte Uživatelské jméno, Heslo

(dvakrát) a Nápovědu pro heslo. Klepnutím na tlačítko Další se vytvoří lokální účet a vy

budete přihlášeni do systému.


22

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

Obrázek 1.6 Vytvoření lokálního účtu Dvojí aplikace, nabídka Start a režim tabletu Systém Windows 8 přišel ve své době s poměrně revolučními změnami uživatelského rozhraní. Windows 10 se v některých směrech vrací k zažitým zvyklostem z předchozích verzí, novinky Windows 8 v podobě úvodní obrazovky však implementuje také. Systém Windows 10 je koncipován tak, aby se dal používat jak na klasických a přenosných počítačích, tak na tabletech, noteboocích a konvertibilních zařízeních s dotykovou obrazovkou. Kterýkoliv počítač můžete přepnout do režimu tabletu, ve kterém se upraví uživatelské rozhraní majoritnímu způsobu ovládání prsty na dotykovém displeji. Dvojí aplikace Ve Windows 10 najdete dva typy aplikací:

 Klasické – běžné aplikace, které znáte z  předchozích verzí systému. Aplikaci stáhnete,

nainstalujete a můžete používat. Primárním způsobem ovládání jsou klávesnice a myš.

 Moderní – aplikace určené primárně na ovládání prsty na dotykovém displeji. Tomu je

uzpůsoben jejich design – mají jednoduché rozhraní s  dostatečně velkými ovládacími

prvky. Aplikace se instalují ze speciálního obchodu s aplikacemi (aplikace Store). Oba typy aplikací lze ovládat klávesnicí, myší i dotykem, některé kombinace jsou však méně uživatelsky přívětivé. Pokud se rozhodnete pracovat s klasickou aplikací pomocí dotyků, může být obtížné trefi t se na miniaturní ovládací prvky. A naopak, u moderních aplikací se nezřídka nepočítá s klávesovými zkratkami, které ovládání značně zrychlují.


Dvojí aplikace, nabídka Start a režim tabletu

23

Uživatelé zvyklí na prostředí systému Windows 7 nemusí s moderními aplikacemi a dlaždicemi přijít téměř vůbec do styku. Pokud však vlastníte zařízení s dotykovou obrazovkou (tablet, případně konvertibilní zařízení či notebook), nemusíte se na plochu systému podívat a zařízení bude pracovat hlavně s moderními aplikacemi ovládanými dotykem. Windows 10 lze používat oběma způsoby, u vybraných zařízení je lze i kombinovat. Nabídka Start a režim tabletu Ve Windows 10 najdete opět nabídku Start, která kombinuje přístup předchozích verzí systému. Najdete v ní jak všechny nainstalované aplikace (Start → Všechny aplikace), které spustíte klepnutím, tak dlaždice sloužící jako zástupci k rychlému spuštění vybrané aplikace a zobrazující navíc další informace. Podobu obou částí nabídky Start lze bohatě nastavit, podrobněji se tomuto tématu věnuje kapitola 2. Pokud má vaše zařízení dotykový displej a chcete jej ovládat pomocí dotyků, je na tento přístup systém připraven – stačí jej přepnout do režimu tabletu, čímž změníte podobu prostředí. Práce s počítačem (tabletem) v tomto režimu je také popsána v kapitole 2. Obrázek 1.7 Nabídka Start Důležitými prvky v nabídce Start jsou položky:

 Uživatel – v levém horním rohu se zobrazuje aktuálně přihlášený uživatel. Klepnutím na

něj zobrazíte další možnosti, jako jsou:

 Změnit nastavení účtu – klepnutím přejdete do Nastavení, kde můžete upravovat

předvolby aktuálního účtu.

 Zámek – zamknete počítač. Pokračování v práci bude vyžadovat heslo aktuálně při

hlášeného uživatele. Veškeré spuštěné aplikace zůstávají i při zamčení aktivní.


24

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

 Odhlásit se – dojde k ukončení všech aplikací, obdobně jako při vypínání počítače,

místo vypnutí se ale zobrazí přihlašovací obrazovka.

 Vypnout – klepnutím zobrazíte další volby vypnutí jako Restartovat, Vypnout, případně

další (v závislosti na nastavení napájení).

Poznámka: Nabídce Start a jejímu nastavení se podrobně věnuje kapitola 2. Pracovní plocha Po přihlášení do systému se zobrazí pracovní plocha podobná té, kterou patrně znáte z předchozích verzí Windows. V její spodní části se pak nachází hlavní panel, kterému se podrobněji věnuje následující kapitola. Pracovní plocha slouží jako prostor, na kterém můžete pracovat hned s  několika programy zároveň. Málokdy vyžaduje jeden program prostor celé obrazovky, většinou běží v takzvaném okně. Zejména v době velkých širokoúhlých obrazovek lze na ploše komfortně uspořádat více oken běžících programů a efektivně tak využít její prostor. Oken můžete mít na ploše libovolný počet, u většiny z nich lze měnit jejich velikost, rozmístění a proporce. Okna můžete umisťovat libovolně přes sebe, mohou se překrývat. Okno umístěné vizuálně nejblíž uživateli bývá aktivní – veškerý vstup (například úhozy na klávesnici) je směřován programu právě tohoto aktivního okna. Obrázek 1.8 Plocha systému s několika aktivními okny

Poznámka: Nabídce Start a jejímu nastavení se podrobně věnuje kapitola 2.


Pracovní plocha

25

Prvky okna

Spusťte libovolný program, například Poznámkový blok (Start → Všechny aplikace → Poznám

kový blok). Otevře se okno aplikace. V pravém rohu najdete trojici ovládacích tlačítek (zprava):

 Zavřít – klepnutím na křížek zavřete příslušné okno.

 Maximalizovat – klepnutím na čtvereček zvětšíte okno přes celou obrazovku. Tlačítko se

změní na dvojici čtverečků – po opětovném klepnutí se okno zmenší na původní velikost.

Stejný efekt lze realizovat i poklepáním na záhlaví okna.

 Minimalizovat – klepnutím na vodorovnou čáru okno „skryjete“ na hlavní panel. Klepnu

tím na jeho ikonu na hlavním panelu opět obnovíte původní velikost a umístění na ploše.

Kromě zmíněných tlačítek mohou mít okna v záhlaví další prvky:

 Ikona – v levém horním rohu najdete ikonu programu. Klepnutím na ni zobrazíte nabíd

ku s příkazy obdobnými jako trojice tlačítek v pravém horním rohu.

 Nástroje – v  některých programech (např. Průzkumník souborů nebo Malování) ná

sleduje za ikonou programu několik dalších ikon. Jedná se o tzv. panel nástrojů Rychlý

přístup a představuje často používané funkce daného programu (uživatelsky si lze tento

panel přizpůsobit).

 Titulek – za ikonami najdete nejčastěji označení okna, obvykle se jedná o název progra

mu. U aplikací pracujících se soubory (například grafi cký editor, textový editor apod.)

zde najdete i jméno aktuálně otevřeného souboru.

Okna lze přesouvat po ploše tažením za záhlaví – klepněte na záhlaví, držte stisknuté tlačítko

myši a přetáhněte okno na požadované umístění. Změnu velikosti provedete tažením za libo

volný okraj nebo roh okna (myš změní ukazatel na oboustrannou šipku).

Mezi okny se můžete přepínat pomocí klávesové zkratky Alt+Tab. Podržte Alt a opakovaným

stisknutím tabulátoru se posunujete v seznamu otevřených oken. Okno, které je zvýrazněno

v okamžiku uvolnění klávesy Alt, se stává aktivním. Seznamem můžete listovat i opačně, k to

mu slouží zkratka Alt+Shift+Tab.

Tip: Pokud potřebujete zobrazit plochu, klepněte myší do tenkého pruhu v pravém spodním rohu

obrazovky vedle hodin na hlavním panelu. Opětovným klepnutím obnovíte pozici oken. Alterna

tivně můžete použít i klávesovou zkratku Win+D.

Upozornění: Plochu zobrazíte také klávesovou zkratkou Win+M. Ta však na rozdíl od předchozí

ho zmíněného postupu nepřenese plochu do popředí, ale minimalizuje všechna okna. Výsledný

efekt je stejný, opětovným stisknutím Win+M však neobnovíte okna otevřená na ploše – musíte

je ručně vyvolat klepnutím na jejich ikonu na hlavním panelu.

Tip: Pokud potřebujete zobrazit plochu, klepněte myší do tenkého pruhu v pravém spodním rohu

obrazovky vedle hodin na hlavním panelu. Opětovným klepnutím obnovíte pozici oken. Alterna

tivně můžete použít i klávesovou zkratkuWin+D.

Upozornění: Plochu zobrazíte také klávesovou zkratkou Win+M. Ta však na rozdíl od předchozí

ho zmíněného postupu nepřenese plochu do popředí, ale minimalizuje všechna okna. Výsledný

efekt je stejný, opětovným stisknutímWin+M však neobnovíte okna otevřená na ploše – musíte

je ručně vyvolat klepnutím na jejich ikonu na hlavním panelu.


26

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

Obrázek 1.9 Přepínání mezi okny pomocí klávesnice Rozmístění oken na ploše Od Windows 7 umožňuje systém několik užitečných úprav velikosti oken. Lze je realizovat myší:

 Přichycení k okraji – uchopte okno a přesuňte jej k levému či pravému okraji obrazovky.

Jakmile se objeví průhledný obrys přes polovinu obrazovky, uvolněte tlačítko myši a okno

danou polovinu obrazovky vyplní.

 Roztažení na výšku – roztáhněte velikost okna směrem vzhůru až k hornímu okraji ob

razovky, dokud se neobjeví průhledný obrys. Celé okno poté při zachování šířky vyplní

celou dostupnou výšku.

 Maximalizace – kromě poklepání na záhlaví můžete okno maximalizovat i přetažením

k hornímu okraji obrazovky. I zde je efekt provázen průhledným obrysem okna, který se

zobrazí, jakmile je okno na správném místě.

 Zobrazení pouze aktivního okna – uchopte okno, jako když jej chcete přesunout, a za

třeste s ním. Všechna ostatní okna se skryjí. Zopakováním tohoto gesta je opět obnovíte.


Pracovní plocha

27

S okny můžete pracovat i pomocí klávesových zkratek:

 Win+šipka nahoru – maximalizace okna.

 Win+šipka dolů – u maximalizovaného okna obnovení normální velikost, u normální

velikosti minimalizace okna.

 Win+šipka vlevo/vpravo – přichycení k okraji. Opakovaným stisknutím klávesové zkrat

ky okno prochází mezi stavy: přichycené na jednu stranu, normální velikost, přichycené

na druhou stranu. Jakmile přichytíte jedno okno k okraji, zobrazí se náhledy ostatních,

ze kterých můžete tabulátorem (respektive Shift+Tab) nebo šipkami a poté potvrzením

klávesou Enter zvolit okno, které vyplní zbývající polovinu plochy.

 U  oken přichycených k  okraji můžete využít ještě novinku – zkratkou Win+šipka na

horu/dolů přichytíte okno k hornímu nebo dolnímu rohu (vyplní čtvrtinu obrazovky).

Obrázek 1.10 Plocha vyplněná okny

Tip: Přichytávání oken lze nastavit. Klepněte na Start → Nastavení → Systém → Multitasking –

pomocí trojice voleb můžete vypnout/zapnout přichytávání oken, automatickou úpravu velikosti

oken při přichycení a také nabídku dalšího okna k právě přichycenému.

Tip: Přichytávání oken lze nastavit. Klepněte na Start → Nastavení → Systém → Multitasking –

pomocí trojice voleb můžete vypnout/zapnout přichytávání oken, automatickou úpravu velikosti

oken při přichycení a také nabídku dalšího okna k právě přichycenému.


28

KAPITOLA 1 Seznámení se systémem Windows 10

Pokud pracujete na počítači s více monitory, nemusíte okna přesouvat na plochu dalšího monitoru ručně přetažením za záhlaví. Okno se zachováním velikosti přesunete na další plochu pomocí klávesové zkratky Win+Shift+šipka vlevo/vpravo. Rozmístění oken na ploše můžete svěřit i systému využitím předdefi nových rozestavení. Otevřete několik oken na ploše a poté klepněte pravým tlačítkem myši do prázdného místa na hlavním panelu. V zobrazené nabídce zvolte některou z následujících možností:

 Okna na sebe – otevřená okna se seřadí podobně jako rozvinutý balíček karet do tzv.

kaskády. U každého okna se zobrazí záhlaví.

 Zobrazit okna nad sebou – okna se uspořádají nad sebe a vyplní tak obrazovku.

 Zobrazit okna vedle sebe – okna se uspořádají vedle sebe a vyplní tak obrazovku.

 Zobrazit plochu/Zobrazit otevřená okna – zobrazení plochy nebo obnovení otevře

ných oken.

Obrázek 1.11 Okna rozmístěná pomocí předdefi nované volby Okna na sebe Uspořádání plochy Kromě oken otevřených programů můžete na plochu umisťovat další prvky – soubory, složky a zástupce (podrobněji se tomuto tématu věnují kapitoly 3 a 5). Všechny tyto prvky jsou reprezentovány ikonami.


Pracovní plocha

29

Ve výchozím nastavení najdete na ploše pouze ikonu Koše. Jakmile však na plochu začnete umisťovat další prvky, orientace v nich může být komplikovanější. Systém naštěstí poskytuje hned několik možností, jak udržet na ploše mezi ikonami pořádek. Abyste si práci s ikonami vyzkoušeli, vytvoříte nejprve na ploše soubor a složku (detailněji se s tímto procesem seznámíte v kapitole 3). Klepněte pravým tlačítkem myši na ploše a v zobrazené nabídce zvolte Nový → Složka. Na ploše se vytvoří složka, kterou libovolně pojmenujte a potvrďte stisknutím klávesy Enter. Obdobně vytvořte ještě soubor (Nový → Textový dokument). Ikony můžete na ploše umístit na kamkoliv – klepněte na libovolnou z nich, za stálého držení tlačítka myši ji přesuňte na požadované místo a tlačítko uvolněte. Ikony můžete přesouvat i hromadně – nejprve je označte (stiskněte klávesu Ctrl a poté postupně klepněte na všechny ikony, které chcete přesunout) a následně je přesuňte stejně, jako jste přesouvali jednotlivé ikony. Pokud vám nevyhovuje velikost ikon, můžete ji změnit dvěma způsoby:

 Klepněte na ploše pravým tlačítkem myši, v místní nabídce zvolte Zobrazit a v zobraze

né podnabídce vyberte jednu z předpřipravených velikostí (Velké ikony, Střední ikony,

Malé ikony).

 Klepněte na plochu levým tlačítkem myši. Poté stiskněte klávesu Ctrl a za jejího držení

otáčejte kolečkem myši. Uspořádání ikon na ploše můžete přenechat i na systému. Klepněte pravým tlačítkem na plochu a v místní nabídce věnujte pozornost následujícím třem volbám v podnabídce položky Zobrazit. Všechny se chovají jako přepínač – jejich opakovanou volbou je postupně zapínáte a vypínáte:

 Automaticky uspořádat ikony – zaškrtnutím se ikony seřadí do sloupců od levého hor

ního rohu. Je-li tato volba aktivní, nelze ikony přesouvat po ploše.

 Zarovnat ikony k mřížce – je-li tato volba aktivní, ikony se budou vyrovnávat podle ne

viditelné mřížky do úhledného pravoúhlého rozmístění.

 Zobrazit ikony na ploše – pokud z jakéhokoliv důvodu potřebujete dočasně skrýt ikony

z plochy, použijte tuto volbu. Pokud zvolíte automatické rozmístění ikon na ploše, můžete využít jejich řazení podle Názvu, Velikosti, Typu položky nebo Data změny. Klepněte pravým tlačítkem myši na plochu a z nabídky vyberte požadované řazení v podnabídce položky Seřadit podle.



31

KAPITOLA 2

Hlavní panel a nabídka Start Na ploše systému Windows 10 si ve výchozí konfi guraci můžete ve spodní části obrazovky všimnout tenkého pruhu s nejrůznějšími ikonami přes celou šíři displeje. Jedná se o hlavní panel, který možná znáte z předchozích verzí systému. Tento prvek poskytuje základní informace o tom, co se aktuálně v systému děje – jaké máte otevřené programy a které uživatelské programy, respektive služby, jsou spuštěny. Lze z něj otevírat dokumenty, přistupovat k nastavení a pracovat s virtuálními plochami. Obrázek 2.1 Plocha systému s hlavním panelem

V této kapitole:

 Start, vyhledávání

a virtuální plochy

 Ikony programů

 Oznamovací oblast

a její ikony

 Nastavení hlavního panelu

 Nabídka Start

 Režim tabletu


32

KAPITOLA 2 Hlavní panel a nabídka Start

Hlavní panel lze pomyslně rozdělit na několik částí, z nichž každá slouží ke specifi ckému účelu. Už na první pohled si lze všimnout, že ikony na panelu v levé části jsou vizuálně odlišné od těch napravo. Dokonce i v rámci tohoto rozdělení lze nalézt další podskupiny. Start, vyhledávání a virtuální plochy V levém rohu najdete na první pozici tlačítko Start, kterým otevřete stejnojmennou nabídku. Jí je věnována samostatná část v rámci této kapitoly. Dalším prvkem je ikona vyhledávání, pomocí níž můžete vyhledávat nejen v rámci počítače, ale i přímo na webu. Vyhledávání v počítači se neomezuje pouze na soubory, v případě shody se zde objeví i položky nastavení nebo programy. Obrázek 2.2 Tlačítka Start, Prohledat Windows a Zobrazení úkolů Pokud potřebujete použít vyhledávání, stačí na tlačítko klepnout a specifi kovat hledanou frázi. Systém nabízí shody průběžně, jak píšete, mnohdy tak nemusíte napsat více než několik počátečních písmen. Požadovaný výsledek zvolíte klepnutím myší nebo jej označte pomocí šipek a stiskněte klávesu Enter.

Tip: Vyhledávání je k dispozici i v nabídce Start – klep

něte na tlačítko Start nebo stiskněte klávesu Win

a můžete hledanou frází přímo začít psát. Zejména

v kombinaci s klávesou Win je tento způsob rychlejší. Podobu vyhledávacího tlačítka můžete upravit. Klepněte pravým tlačítkem myši do volného prostoru zhruba uprostřed hlavního panelu a v zobrazené nabídce vyberte u položky Hledat jednu z možností:

 Zakázáno – vyhledávání se na hlavním panelu

nebude zobrazovat.

 Zobrazit ikonu hledání – kompaktní varianta

(výchozí), vyhledávání je reprezentováno ikonou.

 Zobrazit vyhledávací pole – na hlavním panelu

se zobrazuje celé vyhledávací pole.

Třetí ikonu v  pořadí představuje Zobrazení úloh. Jednou z  novinek Windows 10 jsou tzv. virtuální plochy. Pokud máte na ploše otevřených více oken a hůře se v nich orientujete, můžete vytvořit další plochu a některá okna na ni přesunout. Další plochu využijete i v případě,

Tip: Vyhledávání je k dispozici i v nabídceStart – klep

něte na tlačítko Start nebo stiskněte klávesu Win

a můžete hledanou frází přímo začít psát. Zejména

v kombinaci s klávesouWin je tento způsob rychlejší.

Obrázek 2.3 Výsledky vyhledávání


Start, vyhledávání a virtuální plochy

33

kdy se potřebujete od aktuální činnosti „odskočit“ – například otevřít dokument, upravit jej, prohlédnout několik fotek na disku, přidat je do dokumentu a ten poté odeslat e-mailem – a nechcete být rušeni aktuálně otevřenými okny. Klepněte na tlačítko Zobrazení úloh (nebo stiskněte Win+Tab) a otevře se přehled všech ploch. Novou plochu vytvoříte pomocí tlačítka Nová plocha v pravém dolním rohu nebo klávesovou zkratkou Win+Ctrl+D. Plochu zavřete klepnutím na křížek v jejím pravém horním rohu v pruhu aktivních ploch nebo klávesovou zkratkou Win+Ctrl+F4. Mezi plochami lze také přecházet pomocí klávesové zkratky Win+Ctrl+šipka doprava/doleva. Obrázek 2.4 Přehled aktuálně otevřených ploch Obdobně jako v případě vyhledávání lze i ikonu Zobrazení úloh z hlavního panelu odstranit. Klepněte pravým tlačítkem myši do volného místa na hlavním panelu a v místní nabídce zvolte Zobrazit tlačítko Zobrazení úloh.

Tip: Chování virtuálních ploch můžete upravit v Nastavení – klepněte na Start → Nastavení →

Systém → Multitasking a pomocí dvou rozevíracích seznamů nastavte, která okna se budou zob

razovat na hlavním panelu a chování klávesové zkratky Alt+Tab (přepínání mezi okny).

Tip: Chování virtuálních ploch můžete upravit v Nastavení – klepněte naí Start → Nastavení →

Systém→ Multitasking a pomocí dvou rozevíracích seznamů nastavte, která okna se budou zob

razovat na hlavním panelu a chování klávesové zkratkyAlt+Tab (přepínání mezi okny).


34

KAPITOLA 2 Hlavní panel a nabídka Start

Ikony programů Jakmile spustíte nějaký program (ať už je to internetový prohlížeč, nebo editor s  nějakým dokumentem), jeho ikona se objeví na hlavním panelu. Stačí tak jediný pohled na hlavní panel a máte okamžitý přehled, které programy jsou aktuálně spuštěny. Ty, jež často používáte, si můžete na hlavní panel „připnout“ (podrobněji níže), abyste je měli vždy rychle po ruce. Spusťte aplikaci Poznámkový blok (Start → Všechny aplikace → Příslušenství Windows → Poznámkový blok). Jeho ikona se objeví na hlavním panelu a hned je zvýrazněna dvěma grafi ckými prvky. Ikona je orámovaná, což značí, že daná aplikace je mezi všemi spuštěnými aktivní. Spusťte ještě Průzkumníka (Start → Všechny aplikace → Systém Windows → Průzkumník souborů nebo Win+E). Kromě otevření jeho okna se na hlavním panelu zvýrazní jeho ikona, zatímco ikona Poznámkového bloku již zvýrazněná není. U obou však můžete pozorovat tenkou linku u spodního okraje, která indikuje spuštěný program.

Poznámka: Pokud máte otevřených více oken stejného programu, obě grafi cká zvýraznění se

znásobí (efekt několika ikon na sobě). Máte tak přehled nejen o tom, které programy jsou spuš

těny, ale i v kolika instancích.

Obrázek 2.5 Hlavní panel se spuštěnými programy Připnutí programů k hlavnímu panelu Často používané programy si můžete na hlavní panel připnout – po zavření programu jeho ikona z panelu nezmizí a zůstane k dispozici. Program připnete následujícím způsobem:

1. Spusťte program, který chcete k hlavnímu panelu připnout.

2. Klepněte na jeho ikonu na hlavním panelu pravým tlačítkem myši a zvolte Připnout ten

to program na hlavní panel.

3. Po zavření programu zůstane jeho ikona

na hlavním panelu. Klepnutím na ni jej

opětovně spustíte.

4. Připnutý program odeberete obdobně:

klepněte na jeho ikonu pravým tlačít

kem myši a  z  místní nabídky vyberte

Ode pnout tento program z  hlavního

panelu.

Poznámka: Pokud máte otevřených více oken stejného programu, obě grafi cká zvýraznění se

znásobí (efekt několika ikon na sobě). Máte tak přehled nejen o tom, které programy jsou spuš

těny, ale i v kolika instancích.

Obrázek 2.6 Připnutí programu

k hlavnímu panelu


Ikony programů

35

Práce s ikonami na hlavním panelu Ikony programů (připnutých i pouze spuštěných) lze snadno přesouvat a uspořádat podle požadavků uživatele. Pořadí ikon změníte přetažením ikony na požadované místo. U připnutých programů zůstane pořadí zachováno trvale, u pouze spuštěných jenom do doby, než daný program zavřete. Při opětovném spuštění se jeho ikona objeví na poslední pozici. U otevřených programů lze klepnutím na ikonu na hlavním panelu jejich okno minimalizovat/ obnovit. Program zůstává otevřený, pouze se jeho okno „skryje“ (opětovně objeví).

Tip: Pokud chcete otevřít další okno již otevřeného programu (například další Poznámkový blok,

Kalkulačku apod.), nemusíte daný program hledat v nabídce Start. Stiskněte klávesu Shift a klep

něte na ikonu programu na hlavním panelu. Případně můžete použít místní nabídku a volbu s ná

zvem programu (třetí odspodu). Živé náhledy otevřených oken Abyste se podívali na obsah libovolného z  otevřených programů, nemusíte se do něj hned přepínat. Najeďte myší nad ikonu některého z otevřených programů. Nad ikonou se zobrazí miniatura s náhledem okna. Pokud přejedete myší na tuto miniaturu (bez klepání), všechna okna na ploše zprůhlední a zůstane zvýrazněné pouze toto okno v plné velikosti. Obrázek 2.7 Živý náhled otevřeného okna (oken)

Tip: Pokud chcete otevřít další okno již otevřeného programu (například další Poznámkový blok,

Kalkulačku apod.), nemusíte daný program hledat v nabídce Start. Stiskněte klávesu Shift a klep

něte na ikonu programu na hlavním panelu. Případně můžete použít místní nabídku a volbu s ná

zvem programu (třetí odspodu).


36

KAPITOLA 2 Hlavní panel a nabídka Start

Miniatury se zobrazí i v případě, že klepnete na ikonu programu, který má aktuálně spuštěné více než jedno okno, z nichž požadované vyberete klepnutím. I zde lze využít živého náhledu. Pokud chcete program ukončit (respektive zavřít všechna jeho okna), nemusíte to dělat po jednom – z místní nabídky zvolte příkaz Zavřít všechna okna. Rychlé místní odkazy programů Užitečnou funkci hlavního panelu představují seznamy s akcemi, které zobrazíte klepnutím na ikonu programu na hlavním panelu pravým tlačítkem myši. Podle typu programu se může zobrazit hned několik možností. Obvykle se setkáte s  následujícími kategoriemi (jejich pojmenování se může lišit):

 Poslední – na tento seznam narazíte nejčastěji u programů pracujících s určitým typem

souboru. Např. u textového editoru to budou poslední upravované dokumenty, u přehrá

vače videí poslední sledované fi lmy.

 Nejčastější – nejčastěji otevírané soubory. Tento seznam najdete nejčastěji u internetových

prohlížečů a tvoří jej (jak název napovídá) nejčastěji navštěvované stránky.

 Připnuté – obdobně jako připínáte programy na hlavní panel, můžete připínat i soubory

k  odpovídajícímu programu. Nejčastěji to využijete např. u  kancelářského balíku – ta

bulku, kterou otevíráte denně, nemusíte hledat na disku. Otevřete požadovaný soubor,

klepněte pravým tlačítkem myši na ikonu programu na hlavním panelu a  klepněte na

ikonu špendlíku vedle jména souboru (najdete jej v kategorii Poslední). Ikona se zob

razí, jakmile nad soubor najedete myší. Po klepnutí se vytvoří nová kategorie Připnuté.

Opětovným klepnutím na ikonu špendlíku soubor odepnete. Alternativně můžete pou

žít i místní nabídku daného souboru a volbu Připnout do tohoto seznamu, respektive

Odepnout z tohoto seznamu.

 Úlohy – často používané funkce daného programu, jako je vytvoření nového dokumentu,

e-mailu, panelu v prohlížeči apod.

Obrázek 2.8 Připnutí souboru na hlavní panel


Oznamovací oblast a její ikony

37

Oznamovací oblast a její ikony

Pravá část hlavního panelu se označuje jako oznamovací oblast. Najdete zde primárně datum,

čas, ikony některých spuštěných aplikací (zejména těch, které běží na pozadí a mezi spuštěný

mi aplikacemi by zbytečně zabíraly místo), přístup k některým nastavením (připojení k síti)

a užitečné informace (stav napájení, nastavení zvuku).

Tip: Klepnutím na údaj o čase v oznamovací oblasti zobrazíte jednoduchý kalendář, kterým mů

žete snadno listovat. Klepnutím na odkaz nad kalendářem (aktuální den) se v kalendáři vrátíte na

zobrazení aktuálního měsíce.

Ve výchozím nastavení se nezobrazují všechny ikony, některé jsou skryty. Zobrazíte je klep

nutím na malou šipku směřující vzhůru (Zobrazit skryté ikony) na nejlevější pozici ozna

movací oblasti. Vzhled a chování oznamovací oblasti můžete upravit následujícím způsobem:

1. V Nastavení (Start → Nastavení) klepněte na Systém.

2. V nabídce vlevo zvolte Oznámení a akce.

3. Po klepnutí na Vyberte, které ikony se zobrazí na hlavním panelu můžete zvolit, které

z ikon se budou zobrazovat stále a které budou skryty (zobrazí se po klepnutí na šipku

Zobrazit skryté ikony).

4. Po klepnutí na Vypnout nebo zapnout systémové ikony můžete upravit zobrazení sys

témových funkcí, jako je napájení, hlasitost apod.

5. V sekci Oznámení volíte, která oznámení se budou zobrazovat v Centru akcí (zobrazíte

jej klepnutím na ikonu s  bublinou v  oznamovací oblasti, zobrazuje oznámení systému

a aplikací).

6. Pomocí přepínače Zobrazovat oznámení z těchto aplikací aktivujete zobrazování ozná

mení pro nainstalované aplikace. Zapnutím se zpřístupní přepínače pro jednotlivé aplikace,

jejich oznamování tak můžete detailně nastavit podle vlastních požadavků.

7. Ve spodní části Centra akcí se zobrazuje čtveřice ikon rychlých akcí. Které to budou, volíte

v sekci Rychlé akce. Zbývající zobrazíte klepnutím na Rozbalit v Centru akcí.

Poznámka: Provedené změny se projevují okamžitě, změnu nastavení nemusíte nikde potvrzovat.

Systémové ikony (nastavení ve čtvrtém kroku předchozího postupu) mají následující význam:

 Hodiny – zobrazení aktuálního data a času

 Hlasitost – zobrazení zvukového zařízení a úrovně hlasitosti

 Síť – stav připojení k síti, v případě bezdrátového připojení i síla signálu

 Napájení – aktuální způsob napájení

 Indikátor zadávání znaků – aktuální nastavení vstupního zařízení, nejčastěji klávesnice

 Poloha – polohové služby

 Centrum akcí – zobrazení nových oznámení

Tip: Klepnutím na údaj o čase v oznamovací oblasti zobrazíte jednoduchý kalendář, kterým mů

žete snadno listovat. Klepnutím na odkaz nad kalendářem (aktuální den) se v kalendáři vrátíte na

zobrazení aktuálního měsíce.

Poznámka: Provedené změny se projevují okamžitě, změnu nastavení nemusíte nikde potvrzovat.


38

KAPITOLA 2 Hlavní panel a nabídka Start

Obrázek 2.9



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist