načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Microsoft Project 2013 - Jan Kališ; Drahoslav Dvořák

  > > > > Microsoft Project 2013  

Kniha: Microsoft Project 2013
Autor: ;

Chcete se seznámit s veškerými klíčovými oblastmi řízení projektů a umět efektivně řídit libovolný projekt? Hledáte současně sofistikovaný nástroj, ve kterém byste s projekty ...
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  399 Kč
15%
naše sleva
11,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Rok vydání: 2013-11-20
Počet stran: 336
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 336 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025138199
EAN: 9788025138199
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chcete se seznámit s veškerými klíčovými oblastmi řízení projektů a umět efektivně řídit libovolný projekt? Hledáte současně sofistikovaný nástroj, ve kterém byste s projekty pracovali a spravovali je? Ovládněte naplno Microsoft Project 2013 se všemi jeho možnostmi a novinkami. Průvodce aplikací Project z pera špičkových tuzemských odborníků a autorů vás s touto aplikací seznámí do posledního detailu. Pomůže vám zjednodušit a zautomatizovat běžné procesy, sledovat a analyzovat vaše projektové portfolio a zefektivnit využití zdrojů. Ve výkladu najdete velkou řadu praktických ukázek, postupů, jak řešit určitý problém, a případových studií. Hodnotné informace v knize najdou nejen IT manažeři, administrátoři, školitelé, projektoví manažeři a členové týmu, ale i vrcholoví manažeři či středoškolští a vysokoškolští pedagogové. Publikace vás mimo jiné naučí: - Plánovat úkoly, náklady a zdroje - Sledovat průběh projektu - Vytvářet reporty a analýzy - Plánovat a sledovat projekty na projektovém serveru - Pracovat s projektovými portfolii - Konfigurovat a nasadit projektový server O autorech: Ing. Drahoslav Dvořák, Ph.D., v současnosti řídí divizi Enterprise Project Management ve společnosti WBI Systems, a. s., kde vede implementační projekty podporující řízení projektových portfolií. Své dlouholeté zkušenosti sdílí v řadě odborných publikací, např. Řízení portfolia projektů – nejlepší praktiky portfolio managementu a Mistrovství v Microsoft Project 2010. Přednáší řízení projektů a podnikovou informatiku na Vysoké škole Škody Auto v Mladé Boleslavi. Je jediným specialistou v České republice s certifikací Microsoft Most Valuable Professional pro oblast Project. Ing. Jan Kališ, MBA, pracuje ve vývojovém centru společnosti Microsoft Redmond jako technický produktový manažer pro Microsoft Project. Autorsky se podílel na několika knihách, včetně bestsellerů Microsoft Project Kompletní průvodce nebo Mistrovství v Microsoft Project 2010. Další informace se můžete dozvědět z blogu http://blogs.msdn.com/jkalis. (standardizované řízení projektů)

Předmětná hesla
Microsoft Project 2013
Projektový management
Kniha je zařazena v kategoriích
Jan Kališ; Drahoslav Dvořák - další tituly autora:
Mistrovství v Microsoft Project 2010 Mistrovství v Microsoft Project 2010
Kališ, Jan; Sirůček, Jiří; Dvořák, Drahoslav
Cena: 607 Kč
Řízení portfolia projektů Řízení portfolia projektů
Mareček, Martin; Répal, Martin; Dvořák, Drahoslav
Cena: 339 Kč
 
Zákazníci kupující knihu "Microsoft Project 2013" mají také často zájem o tyto tituly:
Projektové řízení pro začátečníky Projektové řízení pro začátečníky
Kateřina, Hrazdilová Bočková; Radoslav, Štefánek; Petra, Holáková; Klára, Bendová; Ivan, Masár
Cena: 339 Kč
5 kroků k úspěšnému projektu -- 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty 5 kroků k úspěšnému projektu
Doležal, Jan; Krátký, Jiří; Cingl, Ondřej
Cena: 245 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

95
KAPITOLA 6
Sledování projektu
v Microsoft Project
2013
Zatímco dosud byla hlavní pozornost v projektu
věnována konstrukci co možná nejdokonalejšího plánu
jakožto modelu budoucího vývoje, nyní vás čeká
retrospektivní práce v  podobě zpětného vyhodnocení
rozdílů mezi skutečností a původním předpokladem.
Výsledek procesu hodnocení vás poté přivede
k rozhodování o dalším průběhu projektu, abyste se na konci
pokud možno co nejpřesněji trefi li do očekávaného výstupu projektu.
Srdcem každého projektového plánu je kritická cesta. Zjednodušeně řečeno se jedná o takovou
sekvenci úkolů (úkol – vazba – úkol), která svým rozsahem vymezuje čas potřebný ke splnění
celého projektu, přesněji všech aktuálně plánovaných úkolů. Znalost kritické cesty má pro vás
jako pro manažera projektu klíčový význam.
Důležité: Kritická cesta je základním prvkem časového řízení projektu. Prodloužení doby trvání
nebo posun jakéhokoliv úkolu na kritické cestě znamená posun termínu dokončení celého
projektu. Naopak urychlení některého z kritických úkolů má za následek zkrácení doby trvání projektu.
Další významnou komponentu pro sledování a hodnocení projektu představuje Směrný plán.
Ten slouží jako srovnávací základna pro vyhodnocování stavu projektu. Prostřednictvím něho
si zálohujete fi nální verzi plánu, kterou následně využíváte pro srovnání se skutečností. Směrný
plán lze konkrétně srovnávat s aktuální podobou plánu, skutečně odvedenou prací, dalšími
směrnými plány a konečně s hodnotami tzv. pomocných plánů.
Skutečně odvedenou práci máte možnost zadávat dvojím způsobem: buď manuálně, nebo
automatizovaně. Zadávání skutečných dat přímo v prostředí aplikace Microsoft Project
předstaDůležité: Kritická cesta je základním prvkem časového řízení projektu. Prodloužení doby trvání
nebo posun jakéhokoliv úkolu na kritické cestě znamená posun termínu dokončení celého
projektu. Naopak urychlení některého z kritických úkolů má za následek zkrácení doby trvání projektu.
V této kapitole:
 Kritická cesta projektu
 Případová studie:
Vícenásobné kritické cesty
 Směrný plán
 Případová studie: Práce se
směrnými plány v různých
typech projektů
 Aktualizace práce
 Případová studie: Aktualizace
projektu s využitím integrace
Microsoft Lync a Microsoft
SharePoint
 Přeplánování dalších etap
projektu
 Případová studie: Použití
funkce vynechání úkolu při
přeplánování projektu





96
ČÁST II Řízení autonomních projektů
vuje náplň této kapitoly, o automatizovaných způsobech vykazování práce a sběru aktuálních
dat se pak dozvíte v rámci další části této knihy, konkrétně v kapitole 11, Řízení projektového
portfolia v Microsoft Project server 2013, v oddíle 11.1, Vykazování odvedené práce.
Hlavními výstupy sledování je potvrzení skutečnosti, zda se projekt vyvíjí tak, jak bylo
plánováno, a můžete v klidu pokračovat, případně zda se realita odchýlila a bude třeba odchylky
kompenzovat. Rozdíly mezi skutečností a  plánem představují v  projektech zcela běžný jev.
Projekty jsou totiž ze své podstaty nejisté aktivity a je obvyklé, že dopředu nevíte, jak se bude
projekt vyvíjet.
Poznámka: Při realizaci každého projektu tak v podstatě existuje jediná jistota, o kterou se jako
vedoucí projektu můžete „opřít“, totiž skutečnost, že se projekt v průběhu své realizace změní.
6.1 Kritická cesta projektu
Projekty mívají zpravidla jednu kritickou cestu. Ostatní sekvence úkolů se nazývají nekritické
a na rozdíl od kritické cesty nemají přímý vliv na termín dokončení projektu. Zatímco
zpoždění úkolů na kritické cestě se zcela promítne do prodloužení celkové doby trvání projektu,
u nekritických dojde v první řadě ke spotřebování časové rezervy a doba trvání projektu jako
celku zůstává beze změny. Přesnější specifi kace úkolů na kritické cestě vypadá následovně:
 Kritický úkol má časovou rezervou (tedy prostor ke zpoždění) rovnu nule.
 Alternativně vymezíte kritický úkol nastavením časového omezení Musí být zahájen
nebo Musí být dokončen (viz kapitola 4, Plánování úkolů v Microsoft Project 2013, resp.
oddíl 4.3, Plánování času).
 Jako kritický bude úkol označen také v případě, kdy nastavíte omezení typu Co
nejpozději u projektů plánovaných od data zahájení, resp. Co nejdříve u projektů plánovaných
od data dokončení (viz dialogové okno Informace o projektu popsané v opět v kapitole
4, Plánování úkolů v Microsoft Project 2013, tentokrát v oddíle 4.1, Informace
o projektu a pracovní čas).
 V neposlední řadě bude úkol označen příznakem Kritický také v případě, kdy jeho datum
dokončení je pozdější než nastavený Konečný termín (viz kapitola 4, Plánování úkolů
v Microsoft Project 2013, znovu oddíl 4.3, Plánování času).
Aplikace Microsoft Project vám kritickou cestu vypočítá automaticky a  umí jí také velmi
rychle zobrazit. Ve standardních zobrazeních aplikace je kritickým úkolům vyhražena
červená barva pruhů:
 Kritickou cestu nejsnáze zobrazíte pomocí Sledovacího Ganttova diagramu, případně
v zobrazení Podrobný Ganttův diagram.
 Kritickou cestu si však můžete zobrazit v  jakémkoliv dalším zobrazení typu Ganttova
diagramu, a to prostřednictvím příslušné volby v kontextově zobrazené kartě Nástroje
Ganttova diagramu.
Poznámka: Při realizaci každého projektu tak v podstatě existuje jediná jistota, o kterou se jako
vedoucí projektu můžete „opřít“, totiž skutečnost, že se projekt v průběhu své realizace změní.





KAPITOLA 6 Sledování projektu v Microsoft Project 2013
97
 Konečně kritické úkoly si můžete i vyfi ltrovat. Filtr Kritické patří ke standardní výbavě
aplikace Microsoft Project. Filtr má ovšem tu nevýhodu, že nekritické úkoly skryje. Proto
je vhodnější, pokud kritické úkoly zvýrazníte pomocí stejnojmenné funkce.
Obrázek 6.1 Kritická cesta projektu v zobrazení Podrobný Ganttův diagram
S kritickou cestou projektu tak trochu souvisí i jedno z příjemných vylepšení aplikace Microsoft
Project 2013. Jedná se o funkci Cesta úkolu, kterou využijete v případech, kdy potřebujete
pochopit souvislosti časování konkrétního úkolu. Právě pomocí předchůdců a následníků na
kritické cestě se můžete rychleji rozhodovat o možnostech zkrácení projektu jako celku. Díky tomuto
přehledu snadno zvolíte nejvhodnějšího kandidáta pro zkrácení doby trvání vlastní realizace.
Cestu úkolu hledejte na kontextové kartě Nástroje Ganttova diagramu. Pomocí rozbalovacího
seznamu v projektu zvýrazníte všechny předchůdce úkolu nebo pouze předchůdce s řídicím
vlivem na zahájení aktuálního úkolu. Řídicí vliv znamená, že mezi předchůdcem a vybraným
úkolem není žádná rezerva. Obdobně můžete zobrazit i následníky: buď pouze navazující úkoly,
na které má dokončení vybraného úkolu řídící vliv, nebo veškeré následníky.
Obrázek 6.2 Funkce Cesta úkolu





98
ČÁST II Řízení autonomních projektů
Jak na to?
 Zobrazení kritické cesty:
1. Přejděte na kartu Zobrazení
2. Rozbalte seznam Ganttův diagram a zvolte Sledovací Ganttův diagram.
3. Alternativně poklepejte na Další zobrazení a zvolte možnost Další zobrazení. Ze
zobrazeného seznamu vyberte Podrobný Ganttův diagram.
 Zobrazení kritických úkolů v Ganttově diagramu:
1. V zobrazení Ganttův diagram přejděte na kontextově zobrazenou kartu Nástroje
Ganttova diagramu.
2. Zatrhněte pole Kritické úkoly.
 Filtrování/zvýraznění kritických úkolů:
1. V zobrazení úkolů přejděte na kartu Zobrazení.
2. Poklepejte na rozbalovací seznam Filtr, kde je aktuálně hodnota [Bez fi ltru]. Zvolte
Kritické.
3. Úkoly na kritické cestě zvýrazníte identickým postupem jako fi ltrování pomocí
nastavení hodnoty Kritické u parametru Zvýraznit.
 Zobrazení cesty k úkolu:
1. V zobrazení Ganttův diagram přejděte na kontextově zobrazenou kartu Nástroje
Ganttova diagramu.
2. Rozbalte seznam Cesta úkolu a podle potřeby zvolte jednu nebo více možností pro
zvýraznění předchůdců a následníků.
V případě, že dojde k  přečerpání rezervy na nekritické cestě a  úhrn zpoždění nekritických
úkolů tak překročí hodnotu rezervy, dojde zároveň ke změně kritické cesty projektu. Tuto
skutečnost však vnímejte spíše jako teoretickou.
Důležité: Změna kritické cesty, zejména v průběhu vlastní realizace projektu, je krajně nevýhodná.
Na kritickou cestu zpravidla alokujete ty nejlepší zdroje a také na řízení kritických úkolů aplikujete
odlišný manažerský styl. Při změně kritické cesty vás tak v praxi čeká nemálo práce s přeřazováním
zdrojů a se změnou způsobu řízení.
Změnu kritické cesty nemusí vždy způsobit pouze zpožďování nekritických úkolů. Druhou
možností, jak se dostanete do situace, kdy se změní kritická cesta, je varianta zkracování
trvání úkolů na kritické cestě. Jinými slovy: když zkracujete projekt, můžete se při ořezávání
kritických úkolů dostat až do situace, kdy z původní kritické cesty uděláte cestu nekritickou.
Důležité: Změna kritické cesty, zejména v průběhu vlastní realizace projektu, je krajně nevýhodná.
Na kritickou cestu zpravidla alokujete ty nejlepší zdroje a také na řízení kritických úkolů aplikujete
odlišný manažerský styl. Při změně kritické cesty vás tak v praxi čeká nemálo práce s přeřazováním
zdrojů a se změnou způsobu řízení.





KAPITOLA 6 Sledování projektu v Microsoft Project 2013
99
Obrázek 6.3 Změna kritické cesty
6.2 Případová studie: Vícenásobné kritické
cesty
Teorie hovoří v tom smyslu, že každý projekt disponuje právě jednou kritickou cestou. Ovšem
ve vybraných případech může být přínosné počítat v projektu kritických cest více. Jedná se
typicky o případy, kdy váš projekt obsahuje autonomní části.
Pokud na vybranou autonomní část projektu potřebujete brát zřetel a její úkoly nejsou
zobrazeny na kritické cestě projektu, nadešel čas pro vícenásobné kritické cesty. Příkladem může
být sekvence provedení aktualizace HW vybavení, která nemusí být závislá na zbytku
implementačního projektu.
Dalším v praxi často používaným příkladem jsou tzv. sběrné projekty, kdy se drobné aktivity
zaznamenávají do jednoho souboru projektu. Konkrétním příkladem pro tento typ projektu
mohou být drobná změnová řízení související s vylepšením nebo opravami produktu.
Nastavení počítání vícenásobných kritických cest provedete v  dialogovém okně Soubor →
Možnosti. V sekci Upřesnit dialogového okna Možnosti aplikace Project poté přejděte
zcela dolů a zatrhněte tlačítko Vypočítat násobné kritické cesty. Namísto jedné kritické cesty
platné pro celý projekt tak nyní aplikace počítá kritické cesty pro každou jednotlivou
nezávislou sekvenci úkolů.





100
ČÁST II Řízení autonomních projektů
Obrázek 6.4 Vícenásobné kritické cesty
6.3 Směrný plán
Abyste mohli srovnat skutečnost s  plánem a  řídit tak další vývoj projektu, potřebujete mít
zálohu fi nální verze plánu. Podle této zálohy pak hodnotíte aktuální stav projektu vymezený
změnami plánovaných hodnot a skutečně odvedenou prací. V aplikaci Microsoft Project máte
k dispozici tradičně celkem 11 směrných plánů na jeden soubor projektu. Ukládání dalších
směrných plánů využijete zejména v případech, kdy se váš projekt zásadním způsobem změní
a srovnání jeho aktuálního stavu původním směrným plánem ztratí smysl.
Aplikace dále obsahuje některá výpočtová pole, která sledují rozdíl mezi aktuálními
hodnotami a uloženým směrným plánem (např. pole Odchylka). Hodnoty směrného plánu také
můžete v případě potřeby manuálně editovat zápisem v tabulkové části zobrazení, např. Ganttův
diagram, kam si vložíte odpovídající sloupec nebo zobrazíte tabulku s hodnotami směrného
plánu (více viz kapitola 12, Vlastní atributy Microsoft Project, oddíl 12.3, Vlastní tabulky
a vlastní zobrazení).





KAPITOLA 6 Sledování projektu v Microsoft Project 2013
101
Důležité: K uložení směrného plánu přistupujte až těsně před samotným zahájením realizace
projektu. Ovšem pozor – na uložení směrného plánu určitě nezapomeňte. Bez něj nebudete schopni
zjistit, zda se projekt pohybuje ve vymezených mantinelech či nikoliv.
Obrázek 6.5 Směrný plán projektu v zobrazení Sledovací Ganttův diagram
Pro vlastní zálohu plánu využívá aplikace Microsoft Project předpřipravená pole pro úkoly,
zdroje a přiřazení. Hodnoty např. pole Zahájení se při uložení Směrného plánu uloží do
pole Zahájení podle směrného plánu apod. Dalšími atributy jsou Dokončení, Doba trvání,
Práce a Náklady.
U poslední dvojice parametrů se vedle jejich celkové výše ukládají také jejich časově
uspořádané hodnoty. To znamená, že se do směrného plánu ukládají nejen hodnoty celkové práce
a nákladů na úkol, ale také jejich průběh v čase, tedy např. rozvrh práce a cash fl ow. K časově
uspořádaným datům pak přistoupíte nejsnáze prostřednictvím zobrazení Používání úkolů
a Používání zdrojů.
Poznámka: Kromě 11 kopií směrného plánu můžete dále ukládat dalších 11 pomocných plánů.
Do pomocných plánů však ukládáte pouze data zahájení a dokončení jednotlivých úkolů. Jejich
využitelnost je tedy omezena např. pro realizaci částečných záloh. Použít je můžete např. jako
podporu při přepínání mezi manuálním a automatickým módem plánování (viz případová studie
Přepínání mezi manuálním a automatickým módem plánování, která je součástí kapitoly 4,
Plánování úkolů v Microsoft Project 2013).
Důležité: K uložení směrného plánu přistupujte až těsně před samotným zahájením realizace
projektu. Ovšem pozor – na uložení směrného plánu určitě nezapomeňte. Bez něj nebudete schopni
zjistit, zda se projekt pohybuje ve vymezených mantinelech či nikoliv.
Poznámka: Kromě 11 kopií směrného plánu můžete dále ukládat dalších 11 pomocných plánů.
Do pomocných plánů však ukládáte pouze data zahájení a dokončení jednotlivých úkolů. Jejich
využitelnost je tedy omezena např. pro realizaci částečných záloh. Použít je můžete např. jako
podporu při přepínání mezi manuálním a automatickým módem plánování (viz případová studie
Přepínání mezi manuálním a automatickým módem plánování, která je součástí kapitoly 4,
Plánování úkolů v Microsoft Project 2013).





102
ČÁST II Řízení autonomních projektů
Směrný plán i pomocný plán ukládáte buď pro celý projekt, nebo pro jeho část. Rozhraním pro
kompletní správu záloh je dialogové okno Nastavit směrný plán, které vám umožní ukládat
další zálohy směrných plánů nebo jejich kopírování (více viz následující případová studie).
Na tomto místě naleznete kompletní možnosti pro správu záloh projektového plánu.
Standardně ukládáte do položky Směrný plán. Z rozevíracího seznamu si pak volíte případné další
zálohy směrného plánu 1–10. Adekvátně svému výběru pak zapisujete data do příslušných polí
Microsoft Project. Pokud tedy z  rozevíracího seznamu zvolíte např. Směrný plán 5, pak se
plánované hodnoty projektu uloží do polí Zahájení podle směrného plánu 5 apod. Obdobně
pak nastavujete pomocné plány.
Pokud ukládáte zálohu pouze pro část projektu např. pro aktuální etapu apod., pak před
spuštěním dialogového okna označte v Ganttově diagramu všechny úkoly, pro které budete směrné
hodnoty ukládat. V sekci Vybrané úkoly pak nastavíte, zda chcete uložit směrný plán pouze
pro označené dílčí úkoly nebo pro označené dílčí a souhrnné úkoly, případně zda se má
změna promítnout do všech souhrnných úkolů projektu. Tím automaticky upravíte směrné
hodnoty všech nadřazených souhrnných úkolů a souhrnného úkolu projektu. Volbu, která Vám
nejvíce vyhovuje, si můžete pro opětovné použití uložit do paměti pomocí tlačítka Nastavit
jako výchozí.
Obrázek 6.6 Možnosti nastavení směrného plánu
Informace uložené do směrného plánu zobrazíte pro srovnání s aktuálním stavem projektu
v celé řadě zobrazení. Pro úkoly lze například tyto údaje zobrazit:
 V číselné formě v  tabulce Odchylka v  zobrazeních úkolů, kde je k  dispozici celá řada
sloupců s informacemi ze směrného plánu.
 V grafi ckém vyjádření v zobrazení Sledovací Ganttův diagram, kde zobrazíte v grafi cké
části pro každý úkol dva pruhy, kdy šedý podstavec reprezentuje směrný plán a barevný
pruh pak ukazuje aktuální stav.





KAPITOLA 6 Sledování projektu v Microsoft Project 2013
103
 Zobrazení směrných dat z pohledu zdrojů lze docílit například přidáním sloupce Práce
podle směrného plánu do zobrazení Seznam zdrojů.
 Konečně z pohledu přiřazení lze nahlédnout na směrná data prostřednictvím zobrazení
Používání úkolů. Abyste však získali stejný výstup, jaký je znázorněn na dalším obrázku,
je třeba zobrazit práci podle směrného plánu do podrobností zobrazení časově
uspořádaných dat (viz kapitola 7, Reporty a analýzy v Microsoft Project 2013, oddíl 7.1,
Zobrazení úkolů a zdrojů).
Obrázek 6.7 Zobrazení směrného plánu v zobrazení Používání úkolů
Pokud po uložení směrného plánu provedete v plánu projektu jakoukoliv změnu, například
vložíte další úkoly, pak tyto úpravy pochopitelně nejsou zahrnuty do směrného plánu. Díky
této skutečnosti snadno zjistíte, co se v projektu změnilo. Nicméně se mohou vyskytnout
případy, kdy budete potřebovat směrný plán aktualizovat. To znamená uložení nového směrného
plánu pro celý projekt nebo pro jeho část.
Důležité: Jakkoliv je změna směrného plánu technicky jednoduchá záležitost, měl by se směrný
plán projektu měnit jen ve výjimečných případech a pouze se souhlasem zadavatele projektu.
Postup pro přeuložení směrného plánu pro celý projekt se shoduje s  vytvářením nového
směrného plánu. Pouze po poklepání na tlačítko OK musíte navíc potvrdit přepsání původně
uložených dat. V  případě, kdy chcete aktualizovat stávající směrný plán o  data nově
přidaných úkolů, musíte ukládat směrný plán pouze pro vybrané úkoly (viz postup přidání úkolů
do směrného plánu).
Důležité: Jakkoliv je změna směrného plánu technicky jednoduchá záležitost, měl by se směrný
plán projektu měnit jen ve výjimečných případech a pouze se souhlasem zadavatele projektu.





104
ČÁST II Řízení autonomních projektů
Jak na to?
 Vytvoření směrného plánu:
1. Přejděte na kartu Projekt a ze stejnojmenného rozbalovacího seznamu zvolte
Nastavit směrný plán.
2. Ve spuštěném dialogovém okně Nastavit směrný plán zvolte Směrný plán pro
uložení dat.
3. Zvolte buď Celý projekt, nebo Vybrané úkoly a v případě vybraných úkolů nastavte
pravidla pro ukládání směrných hodnot pro souhrnné úkoly.
4. Nastavení směrného plánu potvrďte poklepáním na tlačítko OK.
 Smazání směrného plánu:
1. Přejděte na kartu Projekt a zvolte Nastavit směrný plán.
2. V rozbalovacím seznamu zvolte Vymazat směrný plán.
3. Vyberte směrný plán, který chcete smazat, a zvolte buď Celý projekt, nebo Vy
brané úkoly.
4. Smazání směrného plánu potvrďte poklepáním na tlačítko OK.
 Přidání úkolů do směrného plánu projektu:
1. Vytvořte nové úkoly, např. v zobrazení Ganttův diagram, a všechny založené úkoly
označte pomocí vícenásobného výběru.
2. Přejděte na kartu Projekt a ze stejnojmenného rozbalovacího seznamu zvolte
Nastavit směrný plán.
3. Ve skupině Pro zvolte Vybrané úkoly.
4. Zvolte Zahrnout směrný plán do všech souhrnných úkolů.
5. Směrný plán aktualizujte poklepáním na tlačítko OK.
Pokud potřebujete aktuální verzi směrného plánu uchovat např. pro pozdější srovnání s jeho
novějšími verzemi, pak musíte napřed provést překopírování dat do některé z položek
směrných plánů označených čísly 1–10. Teprve poté pak ukládáte nový směrný plán do položky
Směrný plán (bez čísla).
Mějte na paměti, že právě proti tomuto směrnému plánu realizuje aplikace Microsoft Project
veškeré své kalkulace. Znamená to, že historické verze směrných plánů je vhodné odkládat
právě do položek směrných plánů označených čísly. Rozdíly ve směrných plánech si poté
snadno srovnáte v zobrazení Ganttův diagram s více směrnými plány, případně použijte
volbu z rozbalovacího seznamu Směrný plán na kontextové kartě Nástroje Ganttova diagramu.





KAPITOLA 6 Sledování projektu v Microsoft Project 2013
105
Jak na to?
 Záloha směrného plánu:
1. Přejděte na kartu Projekt a ze stejnojmenného rozbalovacího seznamu zvolte
Nastavit směrný plán.
2. Vyberte možnost Nastavit pomocný plán.
3. V poli Kopírovat nastavte hodnotu na Směrný plán.
4. V poli Do nastavte hodnotu na Směrný plán 1.
5. Nastavte ukládání pro Celý projekt.
6. Poklepejte na tlačítko OK.
 Srovnání více směrných plánů:
1. Poklepejte na kartu Zobrazení.
2. Poklepejte na Další zobrazení.
3. Z nabízených možností zvolte Další zobrazení.
4. Ze stejnojmenného dialogového okna vyberte Ganttův diagram s více směrnými plány.
Obrázek 6.8 Srovnání směrných plánů v zobrazení Ganttův diagram s více směrnými plány





106
ČÁST II Řízení autonomních projektů
6.4 Případová studie: Práce se směrnými
plány v různých typech projektů
V předchozích oddílech jste se dozvěděli, že směrný plán ukládáte pro celý projekt najednou
nebo pro jeho vybranou část. Ne vždy je však ja sné, jak směrný plán uložit z pohledu daného
typu projektu. V praxi totiž nastávají rozdíly mezi projekty následujících typů: Fix price,
Support a Bodyshop. Jak postupovat při nastavení směrného plánu v těchto případech, se dozvíte
v následujícím přehledu.
 Pro projekty Fix price zpravidla ukládáte směrný plán pro celý projekt najednou.
U projektů tohoto typu totiž směrný plán kopíruje smluvní ujednání se zadavatelem projektu.
Abyste projekt připravili na změnová řízení, vytvořte při ukládání směrného plánu projektu
ještě jednu zálohu, např. do položky Směrný plán 10. Vytvořením dvou směrných plánů
(provozního a smluvního) máte k dispozici srovnání mezi aktuálně schváleným rámcem
projektu a původním rozsahem smluvního závazku.
Poznámka: Díky dvojici směrných plánů tak snadno srovnáte, nakolik jste byli při prodeji daného
řešení konkrétnímu klientovi přesní v odhadech. Tato informace vám pak poslouží při opakovaných
dodávkách projektů stejného typu nebo pro stejného zadavatele.
V případě změnových řízení pak přeukládejte směrné plány v závislosti na způsobu
schválení změny. Změna schválená zadavatelem znamená úpravu obou směrných plánů s tím,
že hodnoty smluvního směrného plánu si předtím zálohujte, např. do Směrného plánu 9.
Změna schválená vaším nadřízeným, ale neschválená zadavatelem pak znamená přepsání
pouze hodnot provozního směrného plánu. Ten si také zálohujte, např. jako Směrný plán 2.
 Bodyshop – v případech, kdy se dohodnete na dodávce služeb formou bodyshopu,
znamená to, že realizace projektu je dodávána v konzultačním režimu. Pokud je celkový rámec
bodyshopu vymezen smluvně (např. 100 odpracovaných dní), je vhodné opět vytvořit
smluvní směrný plán (např. opět s číslem 10). Hodnoty Směrného plánu 10 zmodifi
kujte pro souhrn projektu manuálním zápisem do polí Zahájení podle směrného plánu,
Dokončení podle směrného plánu, Doba trvání podle směrného plánu a Práce podle
směrného plánu.
Poté defi nujte jednotlivé etapy a úkoly projektu a ukládejte pro přidané úkoly přírůstkově
směrný plán. V sekci Vybrané úkoly pak zvolte možnost Do všech souhrnných úkolů,
abyste získali srovnání mezi celkovým nasmlouvaným rámcem a aktuálním stavem
dodávek konzultací.
 Pro projekty kategorie Support, kde znáte pouze pravidelný měsíční rozsah prací, pak
ukládejte směrný plán pouze pro vybrané úkoly. Pokud realizujete podporu formou
dohodnutého rozsahu pracnosti na dané období (např. na měsíc), pak označte všechny defi nované
práce a souhrnný úkol s názvem daného měsíce a uložte směrný plán pro Vybrané úkoly
s nastavením Z dílčích úkolů do vybraných souhrnných úkolů. V případech, kdy
nečerpáte z žádného rámce, ukládejte směrný plán pro jednotlivé úkoly v okamžiku jejich defi nice.
Poznámka: Díky dvojici směrných plánů tak snadno srovnáte, nakolik jste byli při prodeji daného
řešení konkrétnímu klientovi přesní v odhadech. Tato informace vám pak poslouží při opakovaných
dodávkách projektů stejného typu nebo pro stejného zadavatele.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist