načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Microsoft Excel 2016 Podrobná uživatelská příručka – Jiří Barilla; Pavel Simr; Květuše Sýkorová

Microsoft Excel 2016 Podrobná uživatelská příručka

Elektronická kniha: Microsoft Excel 2016 Podrobná uživatelská příručka
Autor: Jiří Barilla; Pavel Simr; Květuše Sýkorová

Příručka představuje novou verzi tabulkového procesoru Microsoft Excel 2016, je vhodná pro začátečníky i pokročilejší uživatele, lze ji použít jako učebnici pro základní, střední ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  269
+
-
9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » CP
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 456
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-4838-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka představuje novou verzi tabulkového procesoru Microsoft Excel 2016, je vhodná pro začátečníky i pokročilejší uživatele, lze ji použít jako učebnici pro základní, střední a vysoké školy, i jako studijní materiál pro školící střediska. Věnuje se tématům jako jsou nástroje pro analýzu dat, práce se seznamy, kontingenční tabulky, relace, makra a VBA.

Popis nakladatele

Pracujete s Excelem v profesním či osobním životě? Začínáte, nebo se již řadíte k pokročilým uživatelům Excelu? Chcete se naučit ovládat Excel včetně nových funkcí a umět vytvářet působivé tabulky a grafy?.

Podrobná uživatelská příručka k Excelu z pera zkušených českých autorů vám novou verzi tohoto produktu představí od A do Z. Přehledně strukturovaný výklad se místo suchého popisu uživatelského prostředí zaměřuje na konkrétní činnosti, příklady z praxe a dosažení hmatatelných výsledků. Výklad dále doplňuje množství tipů, ilustrativních obrázků, upozornění na možná úskalí a přehled užitečných klávesových zkratek. Knihu lze používat také jako učebnici Excelu pro základní, střední a vysoké školy a může být vhodným studijním materiálem pro školicí střediska.

Publikace se mimo jiné věnuje těmto tématům:
- Úprava a přizpůsobení pracovního prostředí Excelu
- Formátování buněk, hodnot, využívání motivů a stylů
- Relativní, absolutní a smíšená adresace ve vzorcích
- Tvorba grafů, jejich úpravy a formátování
- Analýza dat pomocí nástrojů řešitel, scénáře a citlivostní analýza
- Řazení, vyhledávání a filtrování dat
- Využití kontingenčních tabulek a grafů
- Práce s makry a jazykem VBA
- Sledování změn a spolupráce uživatelů
- Knihy z edice Podrobná uživatelská příručka již pomohly více než sto tisícům českých čtenářů.

O autorech:
Jiří Barilla pracuje jako vysokoškolský učitel na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty UJEP. Je autorem a spoluautorem knih, skript a řady odborných článků o Excelu. Provádí školení Excelu a poskytuje odborné konzultace.

Pavel Simr, spoluautor několika knih, skript a odborných článků, se zaměřuje na správu počítačových sítí, moderní aplikační programy a operační systémy. Je manažerem střediska ECDL Přírodovědecké fakulty UJEP, akreditovaným testerem ECDL a instruktorem CCNA.

Květuše Sýkorová, od­bor­ná asistentka na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty UJEP, je spoluautorkou řady skript a odborných článků a akreditovanou testerkou ECDL. Pracuje několik let jako lektorka kurzů produktů Microsoft.

(podrobná uživatelská příručka)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Barilla; Pavel Simr; Květuše Sýkorová - další tituly autora:
Šetříme s Excelem -- Hledání optimálního řešení Šetříme s Excelem
ECDL -- Průvodce přípravou na testy ECDL -- Průvodce přípravou na testy
 (e-book)
Microsoft Excel 2013 Podrobná uživatelská příručka Microsoft Excel 2013 Podrobná uživatelská příručka
 (e-book)
Microsoft Excel pro techniky a inženýry Microsoft Excel pro techniky a inženýry
Microsoft Excel 2016 Podrobná uživatelská příručka Microsoft Excel 2016 Podrobná uživatelská příručka
 (e-book)
Microsoft Excel 2010 Microsoft Excel 2010
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Microsoft Excel 2016

Podrobná uživatelská příručka

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

Jiří Barilla, Pavel Simr, Květuše Sýkorová

Microsoft Excel 2016 – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2016

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Jiří Barilla, Pavel Simr, Květuše Sýkorová

Microsoft Excel 2016

Podrobná uživatelská příručka

Computer Press

Brno

2016


Microsoft Excel 2016

Podrobná uživatelská příručka

Jiří Barilla, Pavel Simr, Květuše Sýkorová

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Martin Herodek

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN tištěné verze 978-80-251-4838-9

ISBN e-knihy 978-80-251-4850-1 (1. zveřejnění, 2016)

Cena uvedená výrobcem představuje nezávaznou doporučenou spotřebitelskou cenu.

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2016 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem

Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 24 624.

© Albatros Media a. s., 2016. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného

souhlasu vydavatele.

1. vydání


3Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Úvod 15

Komu je kniha určena 15 Uspořádání knihy 15 Zpětná vazba od čtenářů 16 Zdrojové kódy ke knize 17 Errata 17

1

Úvod do Excelu 2016 19

Stručná charakteristika Excelu 20 Spuštění a zavření aplikace 21

Spuštění Excelu 21

Ukončení práce s Excelem 21 Ovládací prvky aplikace 21

Pás karet 21

Karty nástrojů 22

Karta Soubor 23

Panel nástrojů Rychlý přístup 23

Panel rychlých voleb 23

Galerie 24 Úprava pracovního prostředí 24

Možnosti aplikace Excel 25

Úpravy pásu karet 27

Úpravy panelu nástrojů Rychlý přístup 28

Obnovení panelu nástrojů a pásu karet 30

Doplňky 30 Práce s nápovědou 31

Zobrazení nápovědy 31

Řekněte mi, co chcete udělat 31

Online nápověda 32

Kontextové nápovědy 33

2

Práce se sešity 35

Koncepce sešitu 36 Práce se sešitem 41

Šablony pro vytvoření nového sešitu 41 Microsoft Excel 2016

Vytvoření nového prázdného sešitu 42

Vytvoření nového sešitu na základě šablony 43

Uložení nepojmenovaného sešitu 45

Uložení pojmenovaného sešitu 47

Uložení sešitu pod jiným názvem 48

Otevření existujícího sešitu 48

Vytvoření nového sešitu z listu otevřeného sešitu 51

Zavření otevřeného sešitu 52

Odstranění sešitu 52 Pokročilejší práce se sešitem 53

Formáty sešitu (souboru) 53

Import sešitu 56

Export sešitu 56

Publikování sešitu ve formátu PDF a XPS 58

Obnova sešitu po havárii 60

Průběžné ukládání změn v sešitu 61

Publikování do Power BI 62 Způsoby zobrazení sešitu 65

Zobrazení listu s buňkami 65

Zobrazení sešitů v okně 66

Přepínání mezi okny sešitů 68 Ochrana sešitu 68

Zamknutí a odemknutí struktury sešitu 70

Zamknutí a odemknutí listu 71

Odemknutí dat a objektů v zamknutém listu 72

Povolení úprav v oblasti buněk 73

Hesla 74

3

Základní techniky práce s tabulkou 75

Pohyb v sešitu 76

Pohyb po listech sešitu 76

Pohyb po buňkách v listu sešitu 77

Pohyb po oblasti buněk 78

Práce s příkazy Najít a Vybrat 81 Vkládání dat 83

Metody vkládání dat 83

Rozdíly mezi zobrazenými a zdrojovými hodnotami 85 Úprava dat 86

Výběr dat 86

Výběr oblasti 86

Výběr sloupců a řádků 87 Identifikace buněk v oblasti 88

Absolutní a relativní adresace 89

Pojmenování buňky a oblasti 90

Zápis buněk a oblastí do funkcí a vzorců 91Podrobná uživatelská příručka Kopírování a přesouvání 91

Přesouvání dat 91

Kopírování dat 92

Schránka sady Office 93 Práce se sloupci a řádky 94

Vložení a odstranění 94

Úpravy rozměrů 95 Práce s listy sešitu 96

Přejmenování listů 96

Vkládání a odstranění listů 96

Přemístění a kopírování listů 97

Obarvení záložek, úprava pozadí listu 98 Oprava pravopisu 99

Kontrola pravopisu 99

Jazyk a slovníky 101

Tezaurus 103

Překlady a zdroje informací 103

Automatické opravy 104

4

Formátování 107

Výchozí nastavení formátu 108

Automatický formát 109 Formátování buňky 110

Úprava ohraničení buňky 110

Úprava výplně buňky 112

Zarovnávání textu v buňce 114

Vodorovné zarovnání textu 115

Svislé zarovnání textu 117

Orientace textu 117

Úprava písma 118

Vyhledávání podle formátování 119 Formátování hodnot v buňce 121

Formát Obecný 121

Formát Číslo 122

Formát Měna 123

Formát Účetnický 124

Formáty Datum a Čas 125

Formát Procenta 127

Formát Zlomek 127

Formát Matematický 128

Formát Text 128

Formát Speciální 128

Vytvoření vlastního formátu 128 Motivy 131

Změna motivu 132

Úprava motivu 132 Microsoft Excel 2016

Uložení a odstranění vlastního motivu 134

Motivy Microsoft Office Online 135 Styly 135

Rychlé styly 135

Styly buňky 135

Styly tabulky 137 Šablony 138 Podmíněné formátování 139

Rychlé formátování 140

Rozšířené formátování 141

Vyhodnocování pravidel 142

Vyhledávání buněk s podmíněným formátováním 143

Zrušení podmíněného formátování 143

Zpětná kompatibilita 144

5

Vzorce a funkce 145

Vytvoření vzorce 146

Využití Excelu jako kalkulačky 146

Vytváření jednoduchého vzorce s adresami buněk 148

Vytvoření vzorce se závorkami 148 Relativní, absolutní a smíšená adresace ve vzorcích 149

Využití relativní adresy 150

Využití absolutní adresy 151

Využití smíšené adresy 152

Vytvoření vzorce s adresami na různých listech sešitu 154 Význam funkcí v Excelu a jejich rozdělení 155 Vložení funkce 156 Základní funkce a jejich použití 159

Funkce SUMA 159

Funkce PRŮMĚR 160

Funkce MAX 160

Funkce MIN 161

Funkce POČET 162

Funkce POČET2 163

Funkce KDYŽ 164

Funkce ZAOKROUHLIT 166

Funkce COUNTIF 167

Funkce SUMIF 168

Funkce SUBTOTAL 170

Funkce ROK 172

Funkce MĚSÍC 173

Funkce COUNTIFS 174

Funkce SVYHLEDAT 175

Funkce VVYHLEDAT 177

Funkce SOUČIN.SKALÁRNÍ 179Podrobná uživatelská příručka Využití Excelu jako kalkulačky s funkcemi 180

Funkce ABS 180

Funkce ODMOCNINA 181

Funkce PI 181

Funkce RADIANS 182

Funkce SIN 182

Funkce COS 183

Funkce TG 183 Používání funkcí ve vzorcích 184 Převod vzorců a funkcí na hodnoty 185 Skrytí vzorců a funkcí 186 Odhalování problémů ve vzorcích a funkcích 187

Problémy ve vzorcích a funkcích 188

Chybné závorky 188

Buňky vyplněné dvojkřížky 189

Vzorce, které vracejí chybu 189

Chyby #DĚLENÍ_NULOU! 189

Chyby #NÁZEV? 189

Chyby #ČÍSLO! 190

Chyby #ODKAZ! 190

Chyby #HODNOTA! 190 Využití vzorců a funkcí při práci s textem 191

Sloučení textu z více buněk do jedné 191

Sloučení textu z více buněk pomocí funkce CONCATENATE 192

Rozdělení textu z jedné buňky do více buněk 193

Výběr části textu nebo čísla pomocí funkce ČÁST 194

6

Grafy 197

Základní pojmy 198 Příprava tabulky pro graf 199 Vytváření grafů 200

Vytvoření grafu 200

Změna orientace řádků a sloupců 201

Změna typu grafu 201

Změna výchozího typu grafu 202

Umístění grafu 202

Viditelnost grafu na listu 202

Velikost grafu 203 Typy grafů 203

Volba typu grafu 203

Sloupcové grafy 204

Vodopádový graf 205

Pruhové grafy 206

Histogram 206

Spojnicové grafy 207 Microsoft Excel 2016

Plošné grafy 207

Povrchové grafy 208

XY bodové grafy 209

Bublinové grafy 210

Výsečové grafy 211

Prstencové grafy 211

Vícevrstvé prstencové grafy 212

Stromová mapa 213

Paprskové grafy 213

Burzovní grafy 214

Krabicový graf 215

Kombinované grafy 215 Úpravy grafu 217

Změna rozložení grafu 217

Přidání a odebrání nové řady dat 217

Změna názvu řady 218

Přidání a odstranění prvků grafu 218

Změna umístění prvků grafu 219

Použití grafu jako šablony 219 Formátování grafu 220

Rychlé styly 221

Návrat na výchozí formát 221

Formátování osy kategorií a osy hodnot 221

Formátování mřížky grafu 222

Formátování popisků grafu 223

Formátování prostorových grafů 223 Minigrafy 224

Vložení minigrafu do tabulky 224

Úpravy minigrafů 224 3D mapy 227

Vytvoření 3D mapy 228 Pokročilé techniky práce s grafy 229

Spojnice trendu 229

Vynášecí čáry a spojnice 231

Sloupce vzrůstu a poklesu 232

Chybové úsečky 233

7

Nástroje pro analýzu dat 237

Ověřování vstupních dat 238

Určení typu dat a rozsahu hodnot 239

Ověření vstupních dat pomocí seznamu a vlastního kritéria 240 Hledání řešení 242

Možnosti nastavení řešení 242

Řešení praktické úlohy pomocí nástroje Hledání řešení 243 Řešitel 244Podrobná uživatelská příručka

Přidání omezujících podmínek 245

Změna omezujících podmínek 246

Odstranění omezujících podmínek 246

Vynulování nastavení parametrů Řešitele 246

Uložení matematického modelu 246

Načtení uloženého matematického modelu 247

Možnosti nastavení řešení 247

Optimalizace výroby pomocí Řešitele 248

Ekonomický model 248

Matematický model a jeho řešení 249

Ekonomická interpretace a analýza výsledků 254 Scénáře 254

Analýza výsledků optimalizace pomocí scénáře 256 Citlivostní analýza 257

Citlivostní analýza pro jednu proměnnou a jeden vzorec 258

Citlivostní analýza pro jednu proměnnou a dva vzorce 259

Citlivostní analýza pro dvě proměnné 261 Rychlá analýza 263

8

Práce se seznamy 265

Vytvoření seznamu a jeho koncepce 266

Koncepce seznamu 267

Vytvoření seznamu 267

Ověření vstupních dat 268 Seřazení seznamu 271

Seřazení seznamu podle textové položky 271

Seřazení seznamu podle číselné položky 272

Seřazení seznamu podle kalendářního data 273

Seřazení seznamu podle vlastního seznamu 274 Vyhledávání údajů a prohlížení seznamu 275

Vyhledávání údajů v seznamu 275

Prohlížení seznamu pomocí formuláře 276 Filtrování dat 279

Automatický filtr 279

Vytvoření součtu u vybraných záznamů 280

Výběr dat automatickým filtrem podle data 282

Rozšířený filtr 283 Vytváření souhrnů 285

Interpretace výsledků 286

Symboly (tlačítka) přehledů 288 Vytváření skupin 289 Převod seznamu na tabulku 290

Přidávání záznamů do tabulky 292

Odstranění řádků a sloupců 292

Odstranění duplicitních (stejných) řádků 293 Microsoft Excel 2016

Přidání řádku souhrnu 294

Převod tabulky na normální seznam 295

Převod seznamu na tabulku pomocí nástroje Rychlá analýza 295

9

Kontingenční tabulky a grafy 297

Koncepce kontingenční tabulky 298 Zdroje dat pro kontingenční tabulky 298 Vytvoření kontingenční tabulky 299

Zobrazení kontingenční tabulky ve formě tabulky 301

Aktualizace dat v kontingenční tabulce 303

Vytvoření kontingenční tabulky z dat v jiném sešitě 303

Vytvoření kontingenční tabulky z databáze Accessu 305

Vytvoření kontingenční tabulky z dat z více oblastí (listů) 307

Vytvoření kontingenční tabulky z více sešitů 310

Vytvoření kontingenční tabulky na základě jiné kontingenční tabulky 313 Formátování kontingenční tabulky 314

Seznam polí kontingenční tabulky 314

Rozložení kontingenční tabulky 317

Souhrny a celkové součty 318

Styly kontingenčních tabulek 318

Formátování hodnot v datových polích 319

Změna výpočtové funkce pro datové pole 320 Doplnění výpočtových polí a položek 320

Doplnění výpočtového pole pro rozdíl 322

Doplnění počítaných položek pro součty za čtvrtletí 323 Kontingenční grafy 325

Vytvoření kontingenčního grafu z dříve vytvořené kontingenční tabulky 325

Vytvoření kontingenční tabulky a kontingenčního grafu současně 326

Aktualizace dat v kontingenčním grafu 327

Práce s nástroji pro kontingenční graf 327

Vytvoření kontingenční tabulky s využitím relací 329

10

Vkládání a úprava objektů 333

Práce s grafickými objekty 335

Výběr objektu 335

Změna velikosti objektu 335

Otočení obrazce 336

Překlopení obrazce 336

Vrstvy objektů 336

Zarovnání objektů 337

Seskupování objektů 337

Skrytí a zobrazení 337 Obrazce 337Podrobná uživatelská příručka

Vložení obrazce 338

Úprava obrazce 338

Formátování obrazce 339

Kreslení od ruky 339 Textové pole 340

Vložení textového pole 340

Úprava textu v textovém poli 340

Formátování textového pole 340

Zarovnání 341

Více sloupců v textovém poli 341 WordArts 342

Vložení objektu WordArt 342

Úpravy 342

Odstranění efektů WordArt 344 SmartArts 344

Přehled typů diagramů SmartArt 344

Vložení diagramu SmartArt 345

Podokno přidání textu 346

Změna struktury diagramu SmartArt 346

Organizační diagram 346

Změna typu diagramu SmartArt 347

Změna stylu diagramu SmartArt 347

Formátování 348

Obnovení obrazce do původního stavu 349 Rovnice 349

Vložení rovnice 349

Popis nástroje rovnice 349

Rukopisná rovnice 350

Formátování 351 Symboly 351 Automatické opravy 352 Obrázky 352

Vložení obrázku 352

Obrázek z jiné aplikace 353

Online obrázky 354

Změna velikosti a otočení obrázku 354

Přesná změna velikosti a otočení 355

Oříznutí obrázku 355

Zmenšení souborové velikosti obrázku 356

Změna tvaru obrázku 356

Formátování 356 Snímek obrazovky 357 Objekty z jiných aplikací a souborů 357 Microsoft Excel 2016

11

Základy maker a VBA 359

Vytváření maker 360

Uložení sešitu s vytvořenými makry 362

Bezpečnost maker 362 Úvod do Editoru Visual Basicu 363

Zobrazení karty Vývojář 363

Aktivace Editoru Visual Basicu 363

Práce s průzkumníkem projektu 364

Přejmenování projektu 365

Přidání nového modulu VBA 365

Přejmenování modulu 365

Odstranění modulu VBA 366

Ukládání kódu VBA 366 Základy uživatelských funkcí 366

Deklarace funkce 366

Název funkce 367

Parametry funkcí 367

Vytvoření vlastní funkce 368

Vložení popisu funkce 369 Základy jazyka Visual Basic 370

Odkazy na objekty 370

Vlastnosti objektu 371

Metody objektu 371

Práce s objekty Range 372

Vlastnost Range 372

Vlastnost Cells 372

Vytvoření jednoduché procedury 372

Spuštění procedury z dialogu Makro 374

Spuštění procedury pomocí příkazového tlačítka 374

Vytvoření procedury s cyklem 375

Přejmenování modulu s procedurou 376

Vytvoření příkazového tlačítka 376

Vytvoření procedury s cyklem a podmínkou If 377

Přejmenování modulu s procedurou 379

Vytvoření příkazového tlačítka 379

12

Spolupráce uživatelů 381

Získávání a ukládání souborů ze vzdálených počítačů 382 Sdílení sešitu uloženého na OneDrive 382 Příprava sešitu na sdílení 383

Omezení ve sdílených sešitech 385

Odebrání uživatele z pracovní skupiny 385

Zrušení sdílení sešitu 386Podrobná uživatelská příručka

Rozšířené možnosti sdílení 386

Ochrana sešitu heslem 387 Sledování změn 387

Uzamknutí sdílení se sledováním změn 389

Revize změn 389 Slučování sešitů 390

Slučování podle umístění 391

Slučování podle kategorií 391

Slučování s propojením na zdrojová data 393

Slučování dat prostorovými vzorci 393 Odesílání sešitu e-mailem 394

Odeslat kopii sešitu jako přílohu 394

Odeslat odkaz na sdílený sešit 395

Odeslat jako soubor PDF nebo XPS 395

Odeslat jako internetový fax 395

13

Tisk 397

Rychlý tisk 398 Nastavení tisku 398

Náhled stránky 400 Vlastnosti tiskárny 400 Vzhled stránky 401

Okraje stránky 402

Zarovnání tabulky na stránce 402

Tisk na výšku nebo na šířku 403

Velikost stránky 403

Oblast tisku 403

Zalomení konce stránky 403

Obrázek na pozadí stránky 404

Tisk názvů 404

Přizpůsobení měřítka 404

Tisk mřížky tabulky 404

Tisk záhlaví řádků a sloupců 405 Záhlaví a zápatí 405

Vlastní záhlaví a zápatí 406

Nastavení čísla první stránky 407

Možnosti záhlaví a zápatí 407

Rozložení záhlaví a zápatí 408

Přidání záhlaví nebo zápatí do listu grafu 408

Dialogové okno Vzhled stránky 409 Tisk objektů 410

Graf na samostatném listu 410

Plovoucí objekty 410

Plovoucí graf 411 Pravidla tisku 411 Microsoft Excel 2016 A Funkce 413

Přehled funkcí 414

Matematické funkce 414

Statistické funkce 418

Finanční funkce 423

Funkce pro datum a čas 425

Vyhledávací funkce 426

Databázové funkce 428

Textové funkce 429

Logické funkce 430

Informační funkce 431

Funkce konstrukce 432

Datové krychle 433

Kompatibilita 434

Web 435 B Klávesové zkratky 437

Přehled nejčastěji používaných klávesových zkratek 438

Základní klávesy 438

Nápověda 438

Sešit 439

Karty a příkazy 439

Vybrané operace 439

Operace s celými listy 439

Operace na listu 440

Pohyb kurzoru po listu 440

Označení oblasti buněk 440

Výběr buněk 441

Vstup dat 441

Úprava dat 442

Formátování buňky 442

Pojmenování buněk 443

Komentář 443

Práce s grafy 443

Práce se seznamem, tabulkou Excelu 443

Práce s vloženými objekty 444

Náhled před tiskem, tisk 444

Přepočet vzorců (funkcí) 444 Rejstřík 445

15Podrobná uživatelská příručka

Úvod

Excel je jeden z nejrozšířenějších programů, který je využíván ve firmách, různých organizacích i pro

soukromou potřebu. V Excelu jsou zpracovávány různé databázové seznamy, statistické a technické

výpočty apod. Znalost Excelu je vyžadována téměř při všech výběrových řízeních na ekonomické

a technické profese. Tato kniha je napsaná pro Microsoft Excel 2016. Mezi uživatelským prostře

dím Excelu 2013 a 2016 není veliký rozdíl, a proto by uživateli, který pracuje s Excelem 2013, ne

měl přechod na Excel 2016 působit žádné problémy.

Komu je kniha určena

Kniha je určena každému, kdo chce s Excelem pracovat. Je vhodná jak pro začátečníky, tak i pro

pokročilejší uživatele, protože se věnuje i takovým tématům, jako jsou nástroje pro analýzu dat,

práce se seznamy, kontingenční tabulky, relace, makra a VBA. Knihu lze také používat jako učeb

nici Excelu pro základní, střední a vysoké školy a může být vhodným studijním materiálem pro

školicí střediska.

Uspořádání knihy

Kniha je členěna do jednotlivých kapitol, které tvoří samostatný celek. Pouze kapitoly 1, 2, 3 a 4

na sebe navazují a popisují základy práce s Excelem. Kniha byla zpracována na základě naší před

chozí knihy Excel 2013.

První, druhá, třetí a čtvrtá kapitola popisuje základní práci s Excelem, jako je práce se sešity, tvor

ba tabulek a jejich formátování.

Pátá kapitola se poměrně podrobně věnuje tvorbě vzorců a využívání funkcí pro výpočty. Z velké

ho množství funkcí, které má Excel k dispozici, jsou vybrány pouze funkce, které se v praxi nejvíce

používají. Využití vzorců a funkcí je ukázáno na praktických příkladech.

Šestá kapitola se zabývá grafickým zobrazením dat. Je zaměřena zejména na tvorbu grafů, volbu

měřítek a formátování. Nová funkce v Excelu 2016 umožňuje předpovídat vývoj datové řady na

základě historických hodnot a různých vysledovaných trendů.

V sedmé kapitole je na příkladech ukázáno využití analytických nástrojů, jako jsou:

„ Ověřování vstupních dat

„ Hledání řešení

„ Řešitel

„ Scénáře

„ Citlivostní analýza

„ Rychlá analýza Microsoft Excel 2016 Úvod Osmá kapitola se zabývá prací s databázovými seznamy, jako je například vytváření souhrnů, skupin a filtrování dat pomocí automatického i rozšířeného filtru. V deváté kapitole je poměrně podrobně popsána analýza dat pomocí kontingenčních tabulek a grafů. Nově jsou pro vytváření kontingenčních tabulek využity relace mezi tabulkami, které umožňují vytvářet kontingenční tabulky z více tabulek propojených identifikačním klíčem. Desátá kapitola se zabývá vkládáním a úpravou objektů (například obrázků) a editorem rovnic. V jedenácté kapitole je ukázáno zaznamenávání maker, tvorba uživatelských funkcí a vytváření jednoduchých procedur v programovacím jazyku VBA, který je součástí Excelu 2016. Dvanáctá kapitola ukazuje, jak je možné sdílet sešity, slučovat data a aktualizovat data z jiných sešitů. Třináctá kapitola se zabývá nastavením vzhledu stránky a různých parametrů pro tisk. Předpokládané znalosti. Kniha se zabývá výukou základů Excelu, a  proto nepředpokládá žádné předběžné znalosti. Poděkování patří spoluautorům: Pavlu Simrovi za vypracování první, šesté, desáté, dvanácté a třinácté kapitoly a Květuši Sýkorové za vypracování druhé, třetí a čtvrté kapitoly. I přes péči, která byla věnována tvorbě této publikace, nelze vyloučit možnost výskytu chyb. Autor proto nepřebírá žádné záruky ani právní odpovědnost za použití uvedených informací a z toho plynoucí důsledky. Veškeré osoby a jména v této knize jsou pouze ilustrativní a fiktivní a jakákoliv podobnost s osobami žijícími je čistě náhodná. V knize jsou použity zjednodušené praktické příklady, které mají výukový charakter. V příkladech jsou použitá modelová data.

Jiří Barilla

Zpětná vazba od čtenářů Nakladatelství a vydavatelství Computer Press, které pro vás tuto knihu připravilo, stojí o zpětnou vazbu a bude na vaše podněty a dotazy reagovat. Můžete se obrátit na následující adresy:

Computer Press

Albatros Media a.s., pobočka Brno

IBC

Příkop 4

602 00 Brno nebo

sefredaktor.pc@albatrosmedia.cz Computer Press neposkytuje rady ani jakýkoli servis pro aplikace třetích stran. Pokud budete mít dotaz k programu, obraťte se prosím na jeho tvůrce.

17Podrobná uživatelská příručka

Úvod

Zdrojové kódy ke knize

Z  adresy http://knihy.cpress.cz/K2277 si po klepnutí na odkaz Soubory ke stažení můžete přímo

stáhnout archiv s ukázkovými sešity.

Errata

Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom zajistili přesnost a správnost obsahu, chybám se

úplně vyhnout nelze. Pokud v některé z našich knih nějakou najdete, budeme rádi, pokud nám ji

oznámíte.

Veškerá existující errata zobrazíte na adrese http://knihy.cpress.cz/K2277 po klepnutí na odkaz Sou

bory ke stažení. (Nejsou-li žádná errata zatím k dispozici, není odkaz Soubory ke stažení dostupný.)

1

Úvod do

Excelu 2016

V té to ka pi to le:

Stručná charakteristika Excelu

Spuštění a zavření aplikace

Ovládací prvky aplikace

Úprava pracovního prostředí

Práce s nápovědou

20 Microsoft Excel 2016

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

Stručná charakteristika Excelu

Aplikace Excel 2016 je tabulkový procesor od firmy Microsoft. Tabulkový procesor je aplikace

zpracovávající tabulku informací. Tabulka se skládá z jednotlivých buněk, které mohou obsaho

vat data či vzorce pracující s daty. Dříve se používaly především ve finančnictví, nyní se využívají

k široké škále činností, kde je potřeba zpracovávat a analyzovat data. Dnešní tabulkové procesory

jsou běžnou součástí kancelářských balíků.

Tabulkový procesor Microsoft Excel 2016 je součástí kancelářského balíku Microsoft Office 2016.

Umožňuje spravovat, analyzovat a sdílet data, provádět výpočty, tvořit grafy a diagramy a mnoho

dalších činností.

Předchozí verze Excelu byly určeny buď pro běžné osobní počítače, nebo existovaly speciální ver

ze Excel Mobile určené výhradně pro chytré telefony. Od verze 2013 můžeme používat jeden pro

dukt, který je určen pro osobní počítače a zároveň pro zařízení s ARM procesorem (mobilní telefo

ny a tablety) a také pro webové prostředí. Nová verze 2016 pokračuje v této myšlence a zachovává

jednotný vzhled pro různá prostředí. Následuje popis verzí aplikace Excel 2016 pro jednotlivá pro

středí, které jsou k dispozici:

Microsoft Excel 2016 – tato aplikace je určená pro instalaci na osobní počítače s MS Windows nebo

Mac s OS X. Tato varianta nabízí kompletní a ničím neomezenou funkčnost. Můžeme ji získat jako

součást kancelářského balíku MS Office 2016 nebo jako samostatnou aplikaci. Pokud jste předpla

titelé Office 365, jsou desktopové MS Office 2016 součástí předplatného.

Microsoft Excel 2016 Online – je verze pro uživatele, kteří požadují, aby jejich data byla dostupná

vždy a všude. Zde nejsme omezeni na konkrétní počítač ani operační systém. K Office 2016 Web

Apps přistupujeme online pomocí webového prohlížeče. Office Web Apps jsou poskytovány jako

součást předplatného Office 365 anebo jako součást služeb cloudu Microsoft OneDrive. Tato verze

umožňuje pracovat se soubory uloženými na vašem účtu ve OneDrive nebo na Microsoft Share

Point. Umí zobrazovat soubory z  desktopových verzí Excelu 2010 a  Excelu 2013. Nabízí plnou

funkcionalitu pro manipulaci s daty. Také umí zobrazovat a upravovat (ne vytvářet) kontingenční

tabulky, přidávat grafy a podobně. Má schopnost sdílet vaše sešity, vložit je jako součást webových

stránek a umožnit přístup k sešitu dalším uživatelům a umožnit jim přes webové rozhraní upravo

vat přímo sešit umístěný na vašem účtu OneDrive.

Poté co otevřeme soubor pomocí Excel Web App, můžeme si zvolit, zda chceme pokračovat v úpra

vách sešitu ve webovém prohlížeči nebo pokračovat v úpravách pomocí aplikace v počítači.

Microsoft Excel 2016 Mobile Apps – kromě verzí pro osobní počítače a  webové aplikace nabízí

Microsoft Excel 2016 verzi i pro mnoho mobilních platforem. Aplikace je určena pro chytré mo

bilní telefony a tablety. Takové zařízení musí být vybaveno operačním systém Windows 7 nebo no

vějším. Nová verze pro iOS, který je používán v telefonech iPhone od firmy Apple, se v současné

době připravuje. Slouží k prohlížení a základním úpravám sešitů. Umí pracovat se vzorci, upra

vovat formátování buněk, třídit a filtrovat data a pracovat s grafy. Umí se také prostřednictvím te

lefonu, na němž je nainstalován, spojit s vaším účtem na OneDrive a zpřístupnit všechny sešity,

které tam máte uloženy.Podrobná uživatelská příručka

Spuštění a zavření aplikace

Poznámka: Office 365 je předplatné licence založené na cloudovém prostředí. Některé licence Office

365 poskytují jako službu přístup k plné verzi Excelu 2016, jiné pouze k Excel Web App nebo k obě

ma verzím. Spuštění a zavření aplikace Spuštění Excelu Aplikaci Excel můžeme v prostředí operačního systému Windows spustit několika způsoby: „ Ze seznamu programů v Nabídce Start „ Poklepáním na ikonu zástupce Excelu na ploše „ Poklepáním na kterýkoliv soubor se sešitem aplikace Excel „ Zápisem názvu aplikace Excel v nabídce Start a nebo v Prohledat Windows Po spuštění aplikace se zobrazí úvodní obrazovka s nabídkou několika šablon sešitu. Zde si vybereme prázdný sešit nebo šablonu, která vyhovuje našim představám. Můžeme zde také vyhledat další šablony nabízené na internetu. Pokud jsme spouštěli aplikaci poklepáním myší na soubor s již existujícím sešitem Excelu, otevře se aplikace a načte obsah sešitu. Ukončení práce s Excelem Aplikaci Excel můžeme ukončit následujícími dvěma způsoby: „ Stiskem kombinace kláves Alt+F4 „ Ikonou Zavřít (křížek) v horním pravém rohu okna aplikace Sešit, ve kterém jsme od posledního uložení neprovedli žádné změny, se zavře. Pokud jsme v sešitě udělali nějakou změnu a neuložili ji, zobrazí se dotaz na uložení. Po uložení změn se aplikace ukončí. Ovládací prvky aplikace Když poprvé otevřeme nový, čistý sešit, Excel 2016 vytvoří jeden list (s pojmenováním List1) v novém pracovním sešitu (pojmenovaném Sešit1). Pás karet Karty jsou navrženy podle zaměření na jednotlivé úkoly. Obsah karet je rozdělen na skupiny, které obsahují příkazy pro dílčí úlohy. Příkazová tlačítka v jednotlivých skupinách slouží k provedení příkazu nebo zobrazení nabídky příkazů.

Poznámka: Často se můžeme v literatuře setkat s původním anglickým termínem Ribbon, kterým je

označován pás karet. Microsoft Excel 2016

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

Obrázek 1.1 Prostředí aplikace Excel 2016

Tabulka 1.1 Popis standardních karet na Pásu karet

Karta Popis karty Domů Karta Domů obsahuje příkazy pro práci se schránkou, umožňuje formátovat text

a buňky, vkládat nové řádky nebo sloupce a použít filtry pro zobrazení. Je zde také

nabídka různých stylů buňky. Vložení Karta Vložení umožňuje vložit do dokumentu různé typy objektů. Pomocí této karty

můžeme vkládat obrázky, tabulky, grafy, minigrafy, textová pole či hypertextové odkazy. Rozložení stránky Na kartě Rozložení stránky nastavujeme vzhled listu a připravujeme jeho rozložení

pro tisk. Vzorce Karta Vzorce umožňuje rychle vytvořit různé vzorce, upravovat závislosti vzorců

a definovat názvy. Data Karta Data obsahuje nástroje pro práci s daty, spolupráci s externími zdroji, filtrování

dat a vytváření osnov. Revize Karta Revize nám umožňuje kontrolovat v sešitě pravopis a gramatiku. Také zde

můžeme pracovat s komentáři a nastavovat zabezpečení listů a sešitů. Zobrazení Na kartě Zobrazení nastavujeme různé způsoby zobrazení listů. Vývojář Pomocí karty Vývojář můžeme vytvořit makra nebo vložit do listu ovládací prvky.

Zobrazení této karty se povoluje v dialogu Možnosti aplikace Excel.

Karty nástrojů

Kromě standardní sady karet, která se na pásu karet zobrazuje při spuštění aplikace, existují ještě

karty nástrojů. Jsou to kontextové karty, které se zobrazují pouze tehdy, když máme označený objekt,

na nějž jsou vázány. Týká se to objektů, jako je graf, tabulka, obrázek a další. Po klepnutí na objekt

se vedle standardních karet zobrazí příslušná sada kontextových karet zvýrazněná odlišnou barvou.


23Podrobná uživatelská příručka

Ovládací prvky aplikace

Karta Soubor Klepnutím myši na záložku Soubor se zobrazí tzv. prostředí Backstage, které obsahuje nástroje pro práci se souborem: Nový, Otevřít, Uložit a Zavřít. Dále zde najdeme skupiny nástrojů pro publikování sešitu: Tisk, Sdílet a Exportovat, a možnosti nastavení: Účet a Možnosti.

Poznámka: Prostředí záložky Soubor se označuje anglickým výrazem Backstage, který znamená zá

kulisí a velmi dobře naznačuje, co zde můžete nalézt.

Obrázek 1.2 Karta Soubor a prostředí Backstage

Panel nástrojů Rychlý přístup Panel nástrojů Rychlý přístup je ve výchozím nastavení umístěn v levé horní části okna aplikace Excel. Umožňuje rychlý přístup k často používaným nástrojům a je naprosto nezávislý na pásu karet. Popis úprav nastavení panelu je níže v této kapitole. Panel rychlých voleb Jestliže vybereme text v buňce nebo textovém poli, zobrazí se malý plovoucí panel nástrojů, kterému se říká panel rychlých voleb. Microsoft Excel 2016 Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016 Panel rychlých voleb umožňuje rychlý přístup k základním funkcím pro formátování textu. Obsah panelu rychlých voleb je závislý na prostředí, ve kterém se text nachází.

Obrázek 1.3 Panel rychlých voleb pro buňku s textem a pro textové pole

Galerie Galerie umožňují vizuální vyhledávání funkcí tak, že zobrazí náhled výsledného stavu, a nikoliv příkazy k jeho dosažení. Používají se především u grafických prvků. Úprava pracovního prostředí Změna zobrazení pásu karet Pás karet se může zobrazit ve třech různých režimech: „ Automaticky skrývat pás karet – pás karet s příkazy se zobrazí až po klepnutí myší na horní

lištu aplikace. „ Zobrazit karty – zobrazí se pouze řádek s názvy karet. Po kliknutí na název karty se zobrazí

celá karta s příkazy. „ Zobrazit karty a příkazy – standardní zobrazení pásů karet, kdy je karta s příkazy stále viditelná.

Obrázek 1.4 Změna zobrazení pásu karet

Způsob zobrazení pásu karet se nastaví pomocí ikonky se šipkou v pravém horním rohu aplikace 

. Excel si pamatuje nastavení, ve kterém byla aplikace ukončena.


25Podrobná uživatelská příručka

Úprava pracovního prostředí

Možnosti aplikace Excel

Dialogové okno Možnosti aplikace Excel otevřeme na kartě Soubor (prostředí Backstage) příkazem

Možnosti. Okno obsahuje možnosti pro úpravy prostředí a chování aplikace Excel. Věnujeme-li

chvíli času prohlídce jednotlivých karet dialogového okna, získáme představu o rozsahu a úrovni

kontroly, jakou můžeme mít nad vlastním pracovním prostorem Excelu.

U mnoha položek v dialogovém okně je umístěna malá ikona Informace zobrazující stručný

popis funkce položky. Chceme-li zobrazit její obsah, najedeme kurzorem myši na ikonu. Po chvil

ce se zobrazí informační bublina.

Obrázek 1.5 Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Obecné

Karty jsou členěny do skupin. Nastavení některých skupin jsou vztažena na celou aplikaci, někte

rých na konkrétní otevřený sešit a u jiných pouze na konkrétní list. Tyto skupiny mají v záhlaví

rozevírací seznam s možností volby sešitu, resp. listu.

Obecné možnosti pro práci s Excelem

V  dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Obecné nastavujeme základní možnosti

prostředí aplikace Excel.

Ve skupině Možnosti uživatelského rozhraní povolíme zobrazování minipanelu nástrojů při for

mátování textu a zobrazování možnosti rychlé analýzy. Povolit dynamický náhled zapíná funkci

automatického náhledu změn dokumentu při přechodu myší přes jednotlivé volby a funkce. Styl

popisu ovládacích prvků ovlivní způsob zobrazování kontextové nápovědy u ovládacích prvků.


26 Microsoft Excel 2016

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

Skupina Při vytváření nových sešitů. Zde nastavíme základní vlastnosti nového sešitu, použité

písmo, způsob zobrazení a počet listů.

Ve skupině Vlastní nastavení systému Microsoft Office máme možnost změny uživatelského jmé

na. Toto jméno se používá například při automatickém nastavení jména majitele vytvořeného se

šitu. Při sdílení sešitu nás ostatní uživatelé uvidí pod tímto jménem. Pozadí Office a Motiv Office

nastaví barevné zobrazení okna aplikace Excel.

V poslední skupině Možnosti při spuštění můžeme vypnout nebo zapnout zobrazování úvodní

obrazovky Excelu s nabídkou šablon a kontrolu a to, zda je Excel nastaven jako výchozí aplikace

pro prohlížení a úpravy tabulek. Zde je také možnost nastavit, které typy souborů bude Excel au

tomaticky otvírat (asociace). Tlačítkem Výchozí programy se otevře okno Nastavení přidružení

programů. Zde přiřazujeme nebo rušíme přiřazení typů souborů (podle přípon) k aplikaci Excel.

Vlastnosti vzorců

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Vzorce měníme možnosti související s vý

počty, zpracováním vzorců, výkonem a mechanizmem kontroly chyb.

Nastavení kontroly pravopisu a mluvnice

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Kontrola pravopisu a mluvnice měníme

možnosti automatických oprav a nastavení slovníků a také povolujeme některá pravidla pro kon

troly pravopisu.

Vlastnosti ukládání sešitů

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Uložit měníme výchozí nastavení pro uklá

dání sešitů do souborů a nastavení automatického ukládání.

Nastavení jazykového prostředí

V  dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Jazyk upravujeme nastavení jazykových

předvoleb kancelářského balíku MS Office. Nastavujeme zde výchozí jazyk pro úpravy sešitu, pro

zobrazení, pro nápovědu a pro popisky ovládacích prvků.

Karta Upřesnit

Karta Upřesnit – Upřesnění možností pro práci s  Excelem obsahuje velké množství nastavení

chování aplikace.

„ Skupina Možnosti úprav nastavuje pohyb po listu a odpovídající reakce listu.

„ Skupina Vyjmout, kopírovat a vložit upravuje chování a ovládání schránky.

„ Skupina Velikost a kvalita obrázku nastavuje komprimaci a rozlišení uložených obrázků v sešitě.

„ Skupina Tisk obsahuje volbu zapnutí režimu s vysokou kvalitou tisku pro grafiku.

„ Skupina Graf nastavuje zobrazování názvů prvků a zobrazení názvů hodnot datových bodů

v grafu při přechodu myší.


27Podrobná uživatelská příručka

Úprava pracovního prostředí

„ Skupina Zobrazení obsahuje volby pro zapnutí jednotlivých částí okna aplikace Excel, použité

jednotky pro pravítka, kolik naposledy otevřených sešitů si má pamatovat, možnosti zobrazo

vání komentářů v buňce a směr toku textu. „ Skupina Zobrazit možnosti pro tento sešit obsahuje volby pro zapnutí zobrazení jednotli

vých částí sešitu. „ Skupina Zobrazit možnosti pro tento list obsahuje volby pro zapnutí zobrazení jednotlivých

částí listu a nastavení barvy mřížky. „ Skupina Vzorce obsahuje nastavení pro způsob vyhodnocování vzorců. „ Skupina Při výpočtech v tomto sešitu obsahuje volby pro přesnost výpočtu, způsob zobrazení

roků a chování k externím datům. „ Skupina Obecné nastavuje různé volby chování aplikace Excel včetně úpravy vlastních sezna

mů a možností pro web. „ Skupina Data upravuje některé možnosti při práci s velkými datovými tabulkami a datovými

modely. Poslední dvě skupiny nastavují kompatibilitu s produkty společnosti Lotus. Centrum zabezpečení Centrum zabezpečení zajišťuje ochranu osobních údajů, dokumentů, zabezpečení počítače a jeho bezproblémovou funkčnost. Karta obsahuje několik odkazů na prohlášení o  ochraně osobních údajů v  aplikaci Microsoft Excel a  příkaz pro otevření dialogu Nastavení Centra zabezpečení. Doporučuje se nastavení centra zabezpečení neměnit. Úpravy pásu karet Základem uživatelského prostředí aplikace Microsoft Excel je pás karet. Jeho návrh je charakteristický tím, že naprostá většina funkcí je dostupná maximálně na tři kliknutí myši, zobrazuje velké a přehledné ikony a vše je uspořádáno k co nejrychlejšímu používání. Změna rozložení pásu karet Pás karet můžeme rozšířit o nové vlastní karty nebo můžeme upravit či odstranit stávající karty. Obsah karet můžeme doplnit o další příkazy a skupiny příkazů či jiné odebrat. Základní uspořádání pásu karet změníme v dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Přizpůsobit pás karet. Karta Přizpůsobit pás karet obsahuje dvě hlavní pole. Levé pole Zvolit příkazy z nabízí všechny příkazy, skupiny a karty, které můžeme vložit do pásu karet. Seznam zobrazených položek v poli můžeme filtrovat pomocí rozevíracího seznamu umístěného nad polem. Pravé pole Přizpůsobit pás karet zobrazuje aktuální sestavení pásu karet. Novou kartu či skupinu příkazů přidáváme pomocí tlačítek pod polem. Příkazy přidáváme a odebíráme z karet pomocí tlačítek Přidat a Odebrat mezi poli. Karty můžeme přejmenovat a měnit jejich polohu na pásu karet. Nastavení pásu karet můžeme uložit do souboru nebo znovu načíst pomocí tlačítka Importovat nebo exportovat. To nám umožňuje přenášet nastavení na jiné počítače. Microsoft Excel 2016 Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

Obrázek 1.6 Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Přizpůsobit pás karet

Nastavení pásu karet vrátíme do výchozího natavení tlačítkem Obnovit. Postup rozšíření pásu karet o vlastní kartu: 1. Přejdeme do dialogového okna Možnosti aplikace Excel na kartu Přizpůsobit pás karet. 2. Klepneme myší na tlačítko Nová karta. Vytvoří se karta s názvem Nová karta (Vlastní) s jed

nou prázdnou skupinou příkazů nazvanou Nová skupina (Vlastní). 3. Označíme nově vytvořenou kartu. Myší klepneme na tlačítko Přejmenovat. Zobrazí se dialog

Přejmenovat. 4. Do pole Zobrazovaný název zadáme nové pojmenování karty. 5. Označíme skupinu příkazů v nové kartě. Myší klepneme na tlačítko Přejmenovat. Zobrazí se

dialog Přejmenovat. 6. V dialogu Přejmenovat zadáme nové pojmenování karty a vybereme zástupný symbol, který

se bude zobrazovat v případě minimalistického zobrazení skupiny na kartě. 7. Ve sloupci Zvolit příkazy z vybereme postupně jednotlivé příkazy a tlačítkem Přidat je přidá

me do vytvořené skupiny příkazů. 8. Pozici umístění karty v pásu karet a rozložení pořadí jednotlivých skupin upravíme pomocí

šipek na pravém okraji dialogového okna. 9. Změnu pásu karet potvrdíme tlačítkem OK. Úpravy panelu nástrojů Rychlý přístup Panel nástrojů pro Rychlý přístup je ve výchozím nastavení umístěn v horní části okna aplikace Excel. Umožňuje rychlý přístup k často používaným nástrojům. Panel nástrojů můžeme upravit přidáním příkazů a můžeme také změnit jeho umístění. Změna umístění panelu nástrojů Rychlý přístup Panel nástrojů Rychlý přístup může být umístěn na jednom ze dvou míst:

29Podrobná uživatelská příručka

Úprava pracovního prostředí

„ V levém horním rohu v záhlaví okna aplikace nad pásem karet (výchozí nastavení)

„ Pod pásem karet

Přesunutí panelu pod pás karet provedeme tak, že klepneme na nabídku Přizpůsobit panel ná

strojů Rychlý přístup (rozbalovací šipka na konci panelu pro Rychlý přístup). Rozbalí se seznam

možností. V seznamu vybereme položku Zobrazit pod pásem karet.

Obrázek 1.7 Umístění panelu nástrojů Rychlý přístup, výchozí umístění a umístění pod pásem karet

Přidání příkazů na panel nástrojů Rychlý přístup

Na panel pro Rychlý přístup můžeme přidat další příkazy. Klepneme na tlačítko Přizpůsobit pa

nel nástrojů Rychlý přístup (rozbalovací šipka na konci panelu pro Rychlý přístup). Rozbalí se

seznam možností. Ze seznamu vybereme příkaz, který se na panelu zobrazí.

Obrázek 1.8 Rozbalená nabídka Přizpůsobit panel nástrojů Rychlý přístup

Přidání příkazu přímo z pásu karet na panel nástrojů Rychlý přístup provedeme tak, že na pásu

karet klepneme pravým tlačítkem myši na příkaz, který chceme přidat. Zobrazí se místní nabídka,

z níž vybereme příkaz Přidat na panel Rychlý přístup. Příkaz se vloží do panelu Rychlý přístup.

Mnohé příkazy, jimiž aplikace Excel 2016 disponuje, nejsou použité na žádné z karet. Tyto příka

zy jsou dostupné pouze přes seznam všech příkazů v dialogu Možnosti aplikace Excel. Chceme-li

tyto příkazy používat, musíme je přidat na panel nástrojů Rychlý přístup. Můžeme to udělat po

mocí nabídky Další příkazy v nabídce Přidat na panel Rychlý přístup nebo přidání provedeme

v dialogu Možnosti aplikace Excel na kartě Panel nástrojů pro Rychlý přístup.

30 Microsoft Excel 2016

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

Obnovení panelu nástrojů a pásu karet

Zkoušeli jsme různá nastavení na pásu karet a na panelu nástrojů Rychlý přístup. Nyní bychom

vše rádi vrátili do původního stavu. V aplikaci Excel je snadné vrátit se do výchozího nastavení.

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel přejdeme na kartu Přizpůsobit pás karet, resp. Pa

nel nástrojů Rychlý přístup. V pravém dolním rohu je tlačítko Obnovit. Tímto příkazem odstra

níme veškeré vlastní nastavení a obnovíme výchozí nastavení. Můžeme zvolit, zda chceme obnovit

pouze vybranou kartu na pásu karet nebo veškeré vlastní nastavení pásu karet, resp. panelu ná

strojů Rychlý přístup.

Doplňky

Doplňky nabízejí rozšiřující funkce a příkazy pro aplikaci Microsoft Excel. Pokud některé z nich

chceme používat, je nutné je nainstalovat a aktivovat. Mezi nejpoužívanější patří Řešitel nebo Ana

lytické nástroje. Doplňky v aplikaci Excel se spravují v dialogovém okně Možnosti aplikace Excel

na kartě Doplňky.

Obrázek 1.9 Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Doplňky

Na kartě Doplňky je zobrazen seznam aktuálně dostupných doplňků rozdělených do skupin. Pod

seznamem se vždy zobrazují základní informace vybraného doplňku.

Povolení či zakázání doplňku provedeme pomocí tlačítka Přejít. Dříve než na něj klepneme, vy

bereme v rozevíracím seznamu Spravovat skupinu doplňků skupinu, ze které budeme doplněk

vybírat. Zvolíme-li skupinu Doplňky aplikace Excel, zobrazí se po klepnutí na tlačítko Přejít dia

logové okno Doplňky. Je zde seznam, ve kterém zaškrtneme políčka u doplňků, které chceme po

volit, resp. zrušíme zaškrtnutí u doplňků, které chceme zakázat. Změny potvrdíme klávesou OK.Podrobná uživatelská příručka

Práce s nápovědou

Obrázek 1.10 Dialog Doplňky slouží k povolení či zakázání doplňků

Práce s nápovědou Nápověda nám pomáhá při páci s  aplikací, když něco nevíme. Zjistíme v  ní prakticky všechno o jednotlivých příkazech a nástrojích programu, od jejich stručného popisu přes vysvětlení pojmů až po konkrétní postupy, jak se co dělá. Můžeme se na ni obrátit v okamžiku, kdy potřebujeme poradit, jak nejlépe vyřešit problém. Když pracujeme v Excelu 2016, máme k dispozici nápovědu ve dvou formách: „ Řekněte mi, co chcete udělat je chytrá nápověda, která nejen najde sekvenci příkazů jak pro

blém vyřešit, ale často je schopna i tyto příkazy přímo vykonat. „ Online nápověda je klasická nápověda známá ze starších verzí aplikace, která popisuje mnoho

vlastností Excelu. Nyní je dostupná pouze online. Zobrazení nápovědy Online nápověda se zobrazí v okně Nápověda k aplikaci Excel. Můžeme ji vyvolat několika způsoby: „ Stiskem klávesy F1. „ Klepnutím myší na tlačítko se symbolem otazníku v pravém horním rohu některého dialogo

vého okna. „ Hypertextovým odkazem Nápověda k této funkci vyvolaným v dialogovém okně Vložit funk

ci nebo Argumenty funkce. „ Po zápisu funkce do buňky poklepáním myší na klíčovém slovu funkce v našeptávači. Klíčové

slovo je po najetí myší zvýrazněno podtrženým modrým písmem. Práce s oknem Nápověda aplikace Excel je podobná jako práce ve webovém prohlížeči. Řekněte mi, co chcete udělat Nejrychlejší metodou vyhledávání informací v nápovědě představuje nový nástroj umožňující zadání stručného dotazu do okénka nápovědy Řekněte mi, co chcete udělat na pásu karet. KlepneMicrosoft Excel 2016 Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016 me myší na text Řekněte mi, co chcete udělat a do vyhledávacího políčka zadáme svůj dotaz. Excel vám hned nabídne na výběr seznam odpovídajících příkazů. Pokud si ze seznamu vybereme některý z příkazů, nebude zobrazen text, který by popisoval, jak tuto činnost provést, místo toho se příkaz bez zbytečného zdržování provede. Zadáme-li například vyhledat výraz Tisk, bude nám nabídnut seznam několika příkazů. Vybereme-li z nabídky Vy t i s kn o u t, pak se již Excel na nic neptá a příkaz okamžitě provede – vytiskne list.

Obrázek 1.11 Nabídka nápovědy Řekněte mi, co chcete udělat pro dotaz Tisk

Online nápověda Klasická nápověda, na kterou jsme zvyklí z  dřívějších verzí aplikace, již není uložena ve vašem počítači, ale je dostupná pouze tehdy, když jste připojeni k internetu. Zobrazíme okno nápovědy klávesou F1 nebo jiným dříve popsaným způsobem, do vyhledávacího políčka v horní části nápovědy zadáme hledaný výraz a potvrdíme tlačítkem se symbolem lupy. Excel prohledá své vzdálené zdroje informací a zobrazí tematické celky vztahující se k problému. Klepnutím myší na požadované téma se zobrazí jeho obsah ve stávajícím okně.

Poznámka: Slova pro vyhledávání v nápovědě zadáváme v základním tvaru. Ohebnost češtiny je pro

počítač stále ještě problém.

Obrázek 1.12 Online nápověda aplikace Excel


33Podrobná uživatelská příručka

Práce s nápovědou

Panel nástrojů online nápovědy V horní části dialogového okna Excel 2016 – Nápověda je panel nástrojů obsahující tlačítka s těmito příkazy:

Zpět – návrat k předchozímu zobrazení nápovědy

Předat dál – posunutí k další hledané položce nápovědy, z níž jsme se vraceli zpět

Domovská stránka – návrat k úvodní stránce

Tisk – zobrazí dialog pro tisk obsahu okna nápovědy

Použít veliký text – změní velikost použitého písma pro zobrazení nápovědy

Nechávat nápovědu vždy navrchu – nastaví, aby bylo okno s nápovědou umístěno vždy navrchu

Klepnutím na tlačítko Domů zobrazíme úvodní stránku nápovědy, na níž jsou rychlé odkazy na nejčastěji vyhledávané položky.

Obrázek 1.13 Domovská stránka nápovědy k aplikaci Excel

Kontextové nápovědy Vyhledání informace klasickým způsobem pomocí online nápovědy v okně Excel 2016 – Nápověda nemusí být snadné ani rychlé. Tento způsob může být zdlouhavý, poněvadž můžeme dostat delší seznam možností, které odpovídají hledanému výrazu. Z tohoto důvodu jsou na mnoha dialogových oknech a kartách použity různé kontextové nápovědy. Většina dialogových oken v aplikaci Excel – ale ne úplně všechna – nabízí možnost přejít pomocí kontextové nápovědy přímo k informacím týkajícím se tohoto dialogu. Nápovědu k jednotlivým příkazům a nastavením získáme klepnutím myši na tlačítko s otazníkem v pravém horním rohu dialogového okna. Umístíme-li kurzor myši na kterýkoliv prvek pásu karet, zobrazí se po chvilce kontextová nápověda ve tvaru název prvku a tip pro jeho použití. Způsob zobrazení kontextové nápovědy ovládacích

34 Microsoft Excel 2016

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2016

prvků nastavíme v dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Obecné. V části Možnosti

uživatelského rozhraní v nabídce Styl popisu jsou tři možnosti zobrazení.

Obrázek 1.14 Kontextová nápověda

U položek se zobrazeným symbolem malého modrého písmene i v kroužku se po najetí kur

zorem myši zobrazí kontextová nápověda zobrazující popis položky.

V dialogových oknech Vložit funkci a v Argumenty funkce je vlevo dole okna aktivní odkaz na

nápovědu k dané funkci. Klepneme-li myší na nápis Nápověda k této funkci, otevře se okno Ná

pověda pro Excel se zobrazeným tématem k této funkci.

Pro funkce použité při výpočtech v tabulce je připravena další možnost pro přímý přístup k obsa

hu nápovědy věnující se dané funkci. Rozklikneme buňku, aby se zobrazil vzorec. Myší klepneme

na kteroukoliv část použité funkce. Pod funkcí se zobrazí pole se vzorovým zápisem funkce. Naje

deme-li kurzorem myši nad název funkce, změní se na modrou barvu. Poklepáním přejdeme do

dialogového okna Nápověda pro Excel.

Stejným způsobem funguje kontextová nápověda v řádku vzorců.

Obrázek 1.15 Kontextová nápověda pro funkce v tabulce a v řádku vzorců

Práce se sešity

V té to ka pi to le:

Koncepce sešitu

Práce se sešitem

Pokročilejší práce se sešitem

Způsoby zobrazení sešitu

Ochrana sešitu

2 Microsoft Excel 2016 Kapitola 2 – Práce se sešity Tabulkový kalkulátor Microsoft Excel pracuje s daty, která jsou uložena v souborech. Tyto soubory s daty označujeme termínem sešity. Každý sešit je složen z jednotlivých listů. Na každém listu může být uložena tabulka s daty. Díky tomu si můžeme sešit Excelu představit jako v obchodech běžně kupovaný čtverečkovaný sešit s listy pro kreslení tabulek a zápis dat. Práce se sešitem je podobná jako práce s celým textovým dokumentem nebo s prezentací. Práce s jednotlivými listy sešitu se podobá práci se stránkami dokumentu nebo s 



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist