načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Microsoft Excel 2010 - Jiří Barilla; Pavel Simr; Květuše Sýkorová

Microsoft Excel 2010

Elektronická kniha: Microsoft Excel 2010
Autor: ; ;

Chcete rychle poznat a naučit se ovládat aplikaci Excel 2010? Nepotřebujete vysvětlení základních pojmů, ale rádi byste poznali všechny funkce užitečné pro efektivní vytváření ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  249
+
-
8,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3922-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chcete rychle poznat a naučit se ovládat aplikaci Excel 2010? Nepotřebujete vysvětlení základních pojmů, ale rádi byste poznali všechny funkce užitečné pro efektivní vytváření profesionálně vypadajících tabulek a grafů? Zajímají vás nové funkce Excelu 2010 a potřebujete se rutinně orientovat v jeho změněném prostředí?

Podrobná uživatelská příručka k Excelu z pera českých autorů vám novou verzi tohoto produktu představí od A do Z. Přehledně strukturovaný výklad nepopisuje suše uživatelské rozhraní, ale je orientován na konkrétní činnosti, příklady z praxe a dosažení hmatatelných výsledků. Doplňuje ho množství ilustrativních obrázků, tipů, upozornění na možná úskalí, přehled užitečných klávesových zkratek a nového rozhraní pro ty, kteří na Excel 2010 přecházejí z verze 2003 a starší. Kniha se podrobně věnuje mimo jiné těmto tématům:
- Využití motivů, stylů a šablon při formátování tabulek
- Relativní, absolutní a smíšená adresace ve vzorcích
- Finanční, statistické, vyhledávací, textové a další funkce
- Vytváření grafů a minigrafů, jejich úpravy a formátování
- Nástroje pro analýzu dat: Řešitel, scénáře, citlivostní analýza
- Efektivní práce se seznamy, filtrování dat
- Dokonalé využití kontingenčních tabulek a grafů
- Vkládání a úprava grafických objektů
- Vytváření maker a využití jazyka VBA
- Sdílení sešitů a sledování změn

Knihy z edice Podrobná uživatelská příručka již pomohly více než sto tisícům českých čtenářů. O autorech:
Jiří Barilla pracuje jako vysokoškolský učitel na Katedře informatiky Přírodovědecké fakulty UJEP. Je autorem a spoluautorem knih, skript a řady odborných článků o Excelu. Provádí školení Excelu a poskytuje odborné konzultace.

Pavel Simr, spoluautor několika knih, skript a odborných článků, se zaměřuje na správu počítačových sítí, moderní aplikační programy a operační systémy. Je manažerem střediska ECDL Přírodovědecké fakulty UJEP, akreditovaným testerem ECDL a instruktorem CCNA.

Květuše Sýkorová, odborná asistentka na Katedře informatiky Příro­dovědecké fakulty UJEP, je spoluautorkou řady skript a odborných článků a akreditovanou testerkou ECDL. Pracuje 6 let jako lektorka kurzů produktů Microsoft.

Zařazeno v kategoriích
Jiří Barilla; Pavel Simr; Květuše Sýkorová - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jiří Barilla, Pavel Simr, Květuše Sýkorová

Microsoft Excel 2010

Podrobná uživatelská příručka

Computer Press

Brno

2012


Microsoft Excel 2010

Podrobná uživatelská příručka

Jiří Barilla, Pavel Simr, Květuše Sýkorová

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Libor Pácl

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-3031-5

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem

Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 16 025.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu

vydavatele.

Dotisk 1. vydání


3Podrobná uživatelská příručka

Stručný obsah

Stručný obsah

1 Úvod do Excelu 2010 21

2 Práce se sešity 37

3 Základní techniky práce s tabulkou 65

4 Formátování 81

5 Vzorce a funkce 115

6 Grafy 165

7 Nástroje pro analýzu dat 211

8 Práce se seznamy 237

9 Kontingenční tabulky a grafy 269

10 Vkládání a úprava objektů 305

11 Základy maker a VBA 333

12 Spolupráce uživatelů 357

13 Tisk 373

Přílohy 389



Obsah

Obsah

Úvod 19

Komu je kniha určena 19

Uspořádání knihy 19

Typografické konvence 20

1

Úvod do Excelu 2010 21

Spuštění a zavření aplikace 22

Spuštění Excelu 22

Ukončení práce s Excelem 23 Ovládací prvky aplikace 23

Pás karet 23

Karty nástrojů 23

Karta Soubor 24

Panel nástrojů Rychlý přístup 24

Panel rychlých voleb 24

Galerie 25 Úprava pracovního prostředí 25

Možnosti aplikace Excel 25

Úpravy pásu karet 27

Úpravy panelu nástrojů Rychlý přístup 29

Obnovení panelu nástrojů a pásu karet 31

Doplňky 31 Práce s nápovědou 32

Zobrazení nápovědy 32

Práce s nápovědou 32

Panel nástrojů okna Nápověda k aplikaci Excel 33

Přepínání mezi nápovědou online a offline 34

Kontextová nápověda 34

Prohledávání webu Microsoft Office Online 35

2

Práce se sešity 37

Koncepce sešitu 38

Otevření a uložení sešitu 42

Šablony pro vytvoření nového sešitu 42

Vytvoření nového prázdného sešitu 43

5Podrobná uživatelská příručka


6 Microsoft Excel 2010

Obsah

Vytvoření nového sešitu na základě šablony 43

Uložení nepojmenovaného sešitu 44

Uložení pojmenovaného sešitu 46

Uložení sešitu pod jiným názvem 47

Otevření existujícího sešitu 47

Vytvoření nového sešitu z listu otevřeného sešitu 49

Zavření otevřeného sešitu 51

Odstranění sešitu 51 Další možnosti práce se sešitem 51

Formáty sešitu (souboru) 51

Import sešitu 53

Export sešitu 53

Publikování sešitu ve formátu PDF a XPS 54

Obnova sešitu po havárii 56

Průběžné ukládání změn v sešitu 56 Způsoby zobrazení sešitu 57

Zobrazení listu s buňkami 57

Zobrazení sešitů v okně 58

Uložení pracovního prostoru 59 Ochrana sešitu 60

Zamknutí sešitu 61

Zamknutí listu 61

Odemknutí dat a objektů 61

Povolení úprav v oblasti buněk 64

Hesla 64

3

Základní techniky práce s tabulkou 65

Pohyb v sešitu 66

Pohyb po listech sešitu 66

Pohyb po buňkách v listu sešitu 66

Pohyb po oblasti buněk 68

Práce s příkazy Najít a Vybrat 69 Vkládání dat 71

Metody vkládání dat 71 Úprava dat 72

Rozdíly mezi zobrazenými a zdrojovými hodnotami 72

Výběr dat 72

Výběr sloupců, řádků a více oblastí 73

Výběr oblastí 73


7Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Oprava pravopisu 73

Kontrola pravopisu 74

Jazyk a slovníky 75

Tezaurus 77

Překlady 78

Automatické opravy 79

4

Formátování 81

Výchozí nastavení formátu 82

Automatický formát 82 Formátování buňky 83

Úprava ohraničení buňky 83

Úprava výplně buňky 85

Zarovnávání textu v buňce 86

Vodorovné zarovnání textu 88

Svislé zarovnání textu 89

Orientace textu 90

Úprava písma 90

Vyhledávání podle formátování 91 Formátování hodnot v buňce 92

Formát Obecný 92

Formátování čísel 93

Práce s formátem Měna 94

Práce s formátem Účetnický 95

Formátování data a času 96

Formátování procent 97

Formátování zlomků 97

Formátování matematických (exponenciálních) hodnot 98

Formátování textu 99

Speciální formáty 99

Vytvoření vlastního formátu 100 Motivy 102

Změna motivu 103

Úprava motivu 104

Uložení a odstranění vlastního motivu 105

Motivy Microsoft Office Online 105 Styly 106

Rychlé styly 106

Styly buňky 107


8 Microsoft Excel 2010

Obsah

Styly tabulky 108 Šablony 109 Podmíněné formátování 109

Rychlé formátování 110

Rozšířené formátování 111

Vyhodnocování pravidel 112

Vyhledání buněk s podmíněným formátováním 112

Zrušení podmíněného formátování 113

Zpětná kompatibilita 114

5

Vzorce a funkce 115

Vytvoření vzorce 116

Využití Excelu jako kalkulačky 116

Vytváření jednoduchého vzorce s adresami buněk 118

Vytvoření vzorce se závorkami 119 Relativní, absolutní a smíšená adresace ve vzorcích 119

Využití relativní adresy 120

Využití absolutní adresy 121

Využití smíšené adresy 122

Vytvoření vzorce s adresami na různých listech sešitu 123 Význam funkcí v Excelu a jejich rozdělení 125 Vložení funkce 126 Základní funkce a jejich použití 129

Funkce SUMA 129

Funkce PRŮMĚR 130

Funkce MAX 130

Funkce MIN 131

Funkce POČET 132

Funkce POČET2 133

Funkce KDYŽ 134

Funkce ZAOKROUHLIT 135

Funkce COUNTIF 137

Funkce SUMIF 138

Funkce SUBTOTAL 140

Funkce ROK 142

Funkce MĚSÍC 144

Funkce COUNTIFS 145

Funkce SVYHLEDAT 146

Funkce VVYHLEDAT 149


9Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Funkce SOUČIN.SKALÁRNÍ 151 Využití Excelu jako kalkulačky s funkcemi 153

Funkce ABS 153

Funkce ODMOCNINA 153

Funkce PI 154

Funkce RADIANS 154

Funkce SIN 155

Funkce COS 155

Funkce TG 156 Používání funkcí ve vzorcích 156 Převod vzorců a funkcí na hodnoty 157 Skrytí vzorců a funkcí 158 Odhalování problémů ve vzorcích a funkcích 159

Problémy ve vzorcích a funkcích 159

Chybné závorky 160

Buňky vyplněné dvojkřížky 160

Vzorce, které vracejí chybu 161

Chyby #DĚLENÍ_NULOU! 161

Chyby #NÁZEV! 161

Chyby #ČÍSLO! 161

Chyby #ODKAZ! 162

Chyby #HODNOTA! 162 Využití vzorců a funkcí při práci s textem 162

Sloučení textu z více buněk do jedné 162

Rozdělení textu z jedné buňky do více buněk 163

6

Grafy 165

Základní pojmy 166

Příprava tabulky pro graf 168

Vytváření grafů 168

Vytvoření grafu 168

Změna orientace řádků a sloupců 169

Změna typu grafu 169

Změna výchozího typu grafu 170

Umístění grafu 170

Viditelnost grafu na listu 171

Velikost grafu 171


10 Microsoft Excel 2010

Obsah

Typy grafů 172

Volba typu grafu 172

Sloupcové grafy 173

Pruhové grafy 175

Spojnicové grafy 176

Plošné grafy 177

Povrchové grafy 178

XY bodové grafy 179

Bublinové grafy 180

Výsečové grafy 181

Prstencové grafy 182

Paprskové grafy 183

Burzovní grafy 184

Grafy s vedlejší osou Y 185

Kombinované grafy 186 Úpravy grafu 186

Změna rozložení grafu 186

Přidání a odebrání nové řady dat 187

Změna názvu řady 188

Přidání a odstranění prvků grafu 188

Přejmenování grafu 189

Použití grafu jako šablony 189 Formátování grafu 190

Motivy 191

Rychlé styly 192

Návrat na výchozí formátování 193

Formátování datových řad 193

Formátování osy kategorií 194

Formátování osy hodnot 195

Formátování mřížky grafu 196

Formátování popisků grafu 196

Formátování prostorových grafů 196 Minigrafy 197

Vložení minigrafu do tabulky 198

Úpravy minigrafů 198 Pokročilé techniky práce s grafy 201

Spojnice trendu 201

Vynášecí čáry 204

Sloupce vzrůstu a poklesu 206

Chybové úsečky 207


11Podrobná uživatelská příručka

Obsah

7

Nástroje pro analýzu dat 211

Ověřování vstupních dat 212

Určení typu dat a rozsahu hodnot 213

Ověření vstupních dat pomocí seznamu a vlastního kritéria 214 Hledání řešení 216

Možnosti nastavení řešení 217

Výpočet hloubky bazénu pomocí nástroje Hledání řešení 218 Řešitel 218

Přidání omezujících podmínek 220

Změna omezujících podmínek 220

Odstranění omezujících podmínek 220

Vynulování nastavení parametrů Řešitele 220

Uložení matematického modelu 220

Načtení uloženého matematického modelu 221

Možnosti nastavení řešení 221

Optimalizace výroby pomocí Řešitele 222

Ekonomický model 223

Matematický model a jeho řešení 224

Ekonomická interpretace a analýza výsledků 228 Scénáře 229

Analýza výsledků optimalizace pomocí scénáře 231 Citlivostní analýza 232

Citlivostní analýza pro jednu proměnnou a jeden vzorec 232

Citlivostní analýza pro jednu proměnnou a dva vzorce 233

Citlivostní analýza pro dvě proměnné 235

8

Práce se seznamy 237

Vytvoření seznamu a jeho koncepce 238

Koncepce seznamu 239

Vytvoření seznamu 239

Ověření vstupních dat 240 Seřazení seznamu 243

Seřazení seznamu podle textové položky 243

Seřazení seznamu podle číselné položky 244

Seřazení seznamu podle datumové položky 245

Seřazení seznamu podle vlastního seznamu 246


12 Microsoft Excel 2010

Obsah

Vyhledávání údajů a prohlížení seznamu 248

Vyhledávání údajů v seznamu 248

Prohlížení seznamu pomocí formuláře 249 Filtrování dat 251

Automatický filtr 251

Vytvoření součtu u vybraných záznamů 253

Výběr dat automatickým filtrem podle datumu 254

Rozšířený filtr 255 Vytváření souhrnů 257

Interpretace výsledků 259

Symboly (tlačítka) přehledů 260 Vytváření skupin 261 Převod seznamu na tabulku 263

Přidávání záznamů do tabulky 265

Odstranění řádků a sloupců 265

Odstranění duplicitních (stejných) řádků 266

Přidání řádku souhrnu 267

Převod tabulky na normální seznam 268

9

Kontingenční tabulky a grafy 269

Koncepce kontingenční tabulky 270

Zdroje dat pro kontingenční tabulky 270

Vytvoření kontingenční tabulky 271

Zobrazení kontingenční tabulky ve formě tabulky 275

Aktualizace dat v kontingenční tabulce 276

Vytvoření kontingenční tabulky z dat v jiném sešitě 276

Vytvoření kontingenční tabulky z databáze Accessu 278

Vytvoření kontingenční tabulky z dat z více oblastí (listů) 280

Vytvoření kontingenční tabulky z více sešitů 284

Vytvoření kontingenční tabulky na základě jiné kontingenční tabulky 287 Formátování kontingenční tabulky 289

Seznam polí kontingenční tabulky 289

Rozložení kontingenční tabulky 291

Souhrny a celkové součty 293

Styly kontingenčních tabulek 293

Formátování hodnot v datových polích 294

Změna výpočtové funkce pro datové pole 295


13Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Doplnění výpočtových polí a položek 296

Doplnění výpočtového pole pro rozdíl 297

Doplnění výpočtových položek pro součty za čtvrtletí 298 Kontingenční grafy 300

Vytvoření kontingenčního grafu z dříve vytvořené kontingenční tabulky 300

Vytvoření kontingenční tabulky a kontingenčního grafu současně 301

Aktualizace dat v kontingenčním grafu 302

Práce s nástroji pro kontingenční graf 302

10

Vkládání a úprava objektů 305

Základní operace s grafickými objekty 307

Výběr objektu 307

Přichycení objektů 307

Změna velikosti objektu 307

Překlopení a otočení obrazce 308

Vrstvy objektů 309

Seskupování objektů 309

Skrytí a zobrazení 310 Obrazce 310

Vložení obrazce 310

Úprava obrazce 311

Formátování obrazce 311

Kreslení od ruky 312 Textové pole 313

Vložení textového pole 313

Úprava textu v textovém poli 313

Formátování textu 313

Formátování pole 314

Zarovnání 314

Více sloupců v textovém poli 315 WordArt 315

Vložení objektu WordArt 315

Úpravy 316

Odstranění efektů WordArt 317 Obrázky 317

Vložení obrázku 317

Obrázek z jiné aplikace 318

Snímek obrazovky 318

Změna velikosti 319


14 Microsoft Excel 2010

Obsah

Otočení obrázku myší 319

Přesná změna velikosti a otočení 319

Oříznutí obrázku 319

Změna tvaru obrázku 320

Formátování 320 Klipart 321

Vložení klipartu 321

Vlastnosti klipartu 322

Úpravy 322 SmartArt 323

Vložení diagramu SmartArt 323

Přehled typů diagramů SmartArt 324

Organizační diagram 324

Úpravy 325

Změna struktury diagramu SmartArt 326

Změna rozložení diagramu SmartArt 326

Podokno přidání textu 326

Změna barev celého obrázku SmartArt 327

Formátování 327 Rovnice 328

Vložení rovnice 328

Popis nástroje rovnice 329

Formátování 330 Symboly 330 Objekty z jiných aplikací a souborů 332

11

Základy maker a VBA 333

Vytváření maker 334

Uložení sešitu s vytvořenými makry 336

Bezpečnost maker 336 Úvod do Editoru Visual Basicu 337

Zobrazení karty Vývojář 337

Aktivace Editoru Visual Basicu 338

Práce s průzkumníkem projektu 339

Přejmenování projektu 339

Přidání nového modulu VBA 340

Přejmenování modulu 340

Odstranění modulu VBA 340

Ukládání kódu VBA 341


15Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Základy uživatelských funkcí 341

Deklarace funkce 341

Název funkce 342

Parametry funkcí 342

Vytvoření vlastní funkce 342

Vložení popisu funkce 345 Základy jazyka Visual Basic 346

Odkazy na objekty 346

Vlastnosti objektu 346

Metody objektu 347

Práce s objekty Range 347

Vlastnost Range 347

Vlastnost Cells 347

Vytvoření jednoduché procedury 348

Spuštění procedury z dialogu Makro 349

Spuštění procedury pomocí příkazového tlačítka 350

Vytvoření procedury s cyklem 351

Přejmenování modulu s procedurou 352

Vytvoření příkazového tlačítka 352

Vytvoření procedury s cyklem a podmínkou If 353

Přejmenování modulu s procedurou 354

Vytvoření příkazového tlačítka 354

12

Spolupráce uživatelů 357

Získávání a ukládání souborů ze vzdálených počítačů 358

Sdílení sešitu 359

Omezení ve sdílených sešitech 361

Odebrání uživatele z pracovní skupiny 361

Zrušení sdílení sešitu 362

Rozšířené možnosti sdílení 362

Ochrana sešitu heslem 363 Sledování změn 363

Uzamknutí sdílení se sledováním změn 365

Revize změn 365 Slučování sešitů 366

Slučování podle umístění 367

Slučování podle kategorií 368

Slučování s propojením na zdrojová data 369

Slučování dat prostorovými vzorci 370


16 Microsoft Excel 2010

Obsah

Odesílání sešitu e-mailem 371

Odeslat kopii sešitu jako přílohu 371

Odeslat odkaz na sdílený sešit 372

Odeslat jako soubor PDF nebo XPS 372

Odeslat jako internetový fax 372

13

Tisk 373

Rychlý tisk 374

Nastavení tisku 375

Náhled stránky 376 Vlastnosti tiskárny 376 Vzhled stránky 377

Okraje stránky 378

Zarovnání dat na stránce 379

Tisk na výšku nebo na šířku 379

Velikost stránky 379

Přizpůsobení měřítka 379

Oblast tisku 379

Zalomení konce stránky 380

Obrázek na pozadí stránky 380

Tisk názvů 380

Tisk záhlaví řádků a sloupců 381

Tisk mřížky tabulky 381 Záhlaví a zápatí 381

Vlastní záhlaví a zápatí 382

Nastavení čísla první stránky 383

Možnosti záhlaví a zápatí 383

Rozložení záhlaví a zápatí 384

Přidání záhlaví nebo zápatí do listu grafu 384

Dialogové okno vzhled stránky 385 Tisk objektů 386

Graf na listu 386

Plovoucí objekty 386

Plovoucí graf 387 Pravidla tisku 387


17Podrobná uživatelská příručka

Obsah

Přílohy 389

Co je nového v Excelu 2010 390

Uživatelské prostředí 390

Schránka 390

Minigrafy 391

Podmíněné formátování 391

Zvýšení přesnosti výpočtů 391

Kontingenční tabulky 391

Sdílení tabulek 391 Klávesové zkratky 392

Přehled nejčastěji používaných klávesových zkratek 392

Základní klávesy 392

Nápověda 393

Sešit 393

Karty a příkazy 393

Vybrané operace 393

Operace s celými listy 394

Operace na listu 394

Pohyb kurzoru po listu 394

Označení oblasti buněk 395

Výběr buněk 395

Vstup dat 395

Úprava dat 396

Formátování buňky 397

Pojmenování buněk 397

Komentář 397

Práce s grafy 398

Práce se seznamem, tabulkou Excelu 398

Práce s vloženými objekty 398

Náhled před tiskem, tisk 399

Přepočet vzorců (funkcí) 399 Přehled funkcí 400

Funkce SUMA 400

Funkce PRŮMĚR 400

Funkce MAX 400

Funkce MIN 400

Funkce POČET 400

Funkce POČET2 400

Funkce KDYŽ 401

Funkce ZAOKROUHLIT 401


18 Microsoft Excel 2010

Obsah

Funkce COUNTIF 401

Funkce SUMIF 401

Funkce SUBTOTAL 402

Funkce ROK 402

Funkce MĚSÍC 402

Funkce COUNTIFS 402

Funkce SVYHLEDAT 403

Funkce VVYHLEDAT 404

Funkce SOUČIN.SKALÁRNÍ 404

Funkce ABS 405

Funkce ODMOCNINA 405

Funkce PI 405

Funkce RADIANS 405

Funkce SIN 405

Funkce COS 405

Funkce TG 405

Porovnání ovládání verzí 2003 a 2010 406

Nabídka Soubor 406

Nabídka Úpravy 406

Nabídka Zobrazit 407

Nabídka Vložit 407

Nabídka Formát 408

Nabídka Nástroje 408

Nabídka Data 409

Nabídka Graf 409

Nabídka Okno 410

Nabídka Nápověda 410 Rejstřík 411


19Podrobná uživatelská příručka

Úvod

Úvod

Excel je jeden z nejrozšířenějších programů, který je využíván ve firmách i pro soukromou

potřebu. V Excelu jsou zpracovávány různé databázové seznamy, statistické a technickévýpočty apod. Znalost Excelu je vyžadována téměř při všech výběrových řízeních naekonomické a technické profese. Tato kniha je napsaná pro Microsoft Excel 2010. Mezi Excelem 2007

a 2010 není veliký rozdíl, a uživateli, který pracuje s Excelem 2007, by přechod na Excel 2010

neměl působit žádné problémy.

Komu je kniha určena

Kniha je určena každému, kdo chce s Excelem pracovat. Je vhodná jak pro začátečníky, tak

i pro pokročilejší uživatele, protože se věnuje i takovým tématům, jako jsou nástroje proanalýzu dat, práce se seznamy, kontingenční tabulky, makra a VBA. Knihu lze také používat jako

učebnici Excelu pro základní, střední a vysoké školy a může být vhodným studijnímmateriálem pro školicí střediska.

Uspořádání knihy

Kniha je členěna do jednotlivých kapitol, které tvoří samostatný celek. Pouze kapitoly 1, 2, 3

a 4 na sebe navazují a popisují základy práce s Excelem. Některá témata v těchto kapitolách

byla zpracována na základě knih o Excelu, jejichž autor je Milan Brož, kterému patřípoděkování za inspiraci k napsání těchto témat.

První, druhá, třetí a čtvrtá kapitola popisuje základní práci s Excelem, jako je práce se sešity,

tvorba tabulek a jejich formátování.

Pátá kapitola se poměrně podrobně věnuje tvorbě vzorců a využívání funkcí pro výpočty.

Využití vzorců a funkcí je ukázáno na praktických příkladech.

Šestá kapitola se zabývá grafickým zobrazením dat. Je zaměřena zejména na tvorbu grafů,volbu měřítek a formátování. Tvorba grafů je vysvětlena na praktických příkladech.

V sedmé kapitole je na příkladech ukázáno využití analytických nástrojů, jako jsou:  Ověřování vstupních dat,  Hledání řešení,  Řešitel,  Scénáře,  Citlivostní analýza.

Osmá kapitola se zabývá prací s databázovými seznamy, jako je například vytváření souhrnů,

skupin a filtrování dat.

V deváté kapitole je poměrně podrobně popsána analýza dat za pomoci kontingenčníchtabulek a grafů.

Desátá kapitola se zabývá vkládáním a úpravou objektů (například obrázků) a editorem rovnic.

V jedenácté kapitole je ukázáno zaznamenávání maker, tvorba uživatelských funkcí avytváření jednoduchých procedur.


20 Microsoft Excel 2010

Úvod

Dvanáctá kapitola ukazuje, jak je možné sdílet sešity, slučovat data a aktualizovat data z jiných

sešitů.

Třináctá kapitola se zabývá nastavením vzhledu stránky a různých parametrů pro tisk.

Předpokládané znalosti. Kniha se zabývá výukou základů Excelu, a proto nepředpokládážádné předběžné znalosti.

Poděkování patří spoluautorům: Pavlu Simrovi za vypracování první, šesté, desáté, dvanácté

a třinácté kapitoly a Květuši Sýkorové za vypracování druhé, třetí a čtvrté kapitoly.

I přes péči, která byla věnována tvorbě této publikace, nelze vyloučit možnost výskytu chyb.

Autor proto nepřebírá žádné záruky ani právní odpovědnost za použití uvedených informací

a z toho plynoucích důsledků.

Veškeré osoby a uvedená jména v této knize jsou pouze ilustrativní a fiktivní, a jakákoliv

podobnost s osobami žijícími je čistě náhodná. V knize jsou použity zjednodušené praktické

příklady, které mají výukový charakter. V příkladech jsou použitá modelová data.

Typografi cké konvence

Kromě základního textu, logicky členěného do kapitol podle tématu, v knize naleznete také

poznámky, zajímavé tipy a důležitá upozornění. Tyto speciální odstavce jsou v textuindikovány grafickými ikonami Poznámka, Důležité a Tip:

Tímto symbolem jsou označeny doplňující informace a poznámky na okraj.

Tato ikona varuje před rizikovými operacemi a upozorňuje na důležité skutečnosti.

V takto označených odstavcích se dozvíte užitečné tipy, které obohatí, zefektivní

a zrychlí vaši práci. Nadpisy kapitol jsou členěny podle úrovní. Běžný výkladový text je psán obyčejným textem, položky uživatelského rozhraní jsou zvýrazněny tučným řezem písma; webové, e-mailové a místní adresy, důležité pojmy a uživatelsky vytvářené objekty jsou zvýrazněny kurzivou.

Jiří Barilla


Úvod

Úvod do

Excelu 2010

V té to ka pi to le:

Spuštění a zavření aplikace

Ovládací prvky aplikace

Úprava pracovního prostředí

Práce s nápovědou

1


22 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Tabulkový procesor Microsoft Excel 2010 je součástí kancelářského balíku Microsoft Office

2010. Umožňuje analyzovat, spravovat a sdílet data, provádět výpočty, tvorbu grafů a dia

gramů, umožňuje provádět rozbory dat za účelem získání informací, podporuje sdílení dat

a mnoho dalších činností.

Spuštění a zavření aplikace

Spuštění Excelu

Aplikaci Excel můžeme spustit několika způsoby:

 Ze seznamu programů v nabídce Start.

 Poklepáním na ikonu zástupce Excelu na ploše.

 Poklepáním na kterýkoliv sešit aplikace Excel.

 Zápisem názvu programu Excel do políčka Prohledat programy a soubory nabídky Start.

Obrázek 1.1: Okno Excelu 2010

Tyto příkazy zadáváme jen jednou. Při opakování se spustí další instance aplikace.


23Podrobná uživatelská příručka

Spuštěním aplikace se otevře nový sešit. Pokud jsme spouštěli aplikaci poklepáním myší na již

existující sešit Excelu, otevře se aplikace a načte obsah sešitu.

Ukončení práce s Excelem

Aplikaci Excel můžeme ukončit následujícími způsoby:

 Stiskem kombinace kláves Alt+F4.

 Na kartě Soubor příkazem Konec.

 Ikonou Zavřít (křížek) v horním pravém rohu okna aplikace.

Sešit, ve kterém jsme od posledního uložení neprovedli žádné změny, se zavře. Není-lizměna v sešitu uložena, zobrazí se dotaz na uložení. Poté se aplikace ukončí.

Ovládací prvky aplikace

Po spuštění Excelu se zobrazí okno aplikace s oknem sešitu, v němž jsou tři listy.

Pás karet

Karty jsou navrženy podle zaměření na jednotlivé úkoly. Obsah karet je rozdělen naskupiny, které obsahují příkazy pro dílčí úlohy. Příkazová tlačítka v jednotlivých skupinách slouží

k provedení příkazu nebo zobrazení nabídky příkazů. Popis úprav nastavení pásu karet je

níže v této kapitole.

Tabulka 1.1: Popis standardních karet na Pásu karet

Karta Popis karty

Domů Karta Domů obsahuje příkazy pro práci se schránkou, umožňuje formátovat text

a buňky a použít filtry pro zobrazení. Je zde také nabídka různých stylů buňky.

Vložení Karta Vložení umožňuje vložit do dokumentu různé typy objektů. Pomocí této karty

můžeme vložit obrázek, tabulku, grafy, minigrafy, textové pole či hypertextové odkazy.

Rozložení stránky Na kartě Rozložení stránky nastavujeme vzhled listu a připravujeme jeho rozložení

pro tisk.

Vzorce Karta Vzorce umožňuje vložit různé vzorce, upravovat závislosti vzorců a definovat

názvy.

Data Karta Data obsahuje nástroje pro práci s daty, spolupráci s externími zdroji, filtrování

dat a vytváření osnov.

Revize Karta Revize nám umožňuje kontrolovat v sešitě pravopis a gramatiku. Také zde

můžeme pracovat s komentáři a nastavovat zabezpečení listů a sešitů.

Zobrazení Na kartě Zobrazení nastavujeme různé způsoby zobrazení listů.

Vývojář Pomocí karty Vývojář můžeme vytvořit makra nebo vložit do listu ovládací prvky.Zobrazení této karty se povoluje v dialogu Možnosti aplikace Excel.

Karty nástrojů

Kromě standardní sady karet, která se na pásu karet zobrazuje při spuštění aplikace,existují ještě karty nástrojů. Jsou to kontextové karty, které se zobrazují pouze tehdy, když máme

označený objekt, na nějž jsou vázány. Týká se to objektů jako je graf, tabulka, obrázek a další.

Ovládací prvky aplikace


24 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Po klepnutí na objekt se vedle standardních karet zobrazí příslušná sada kontextových karet

zvýrazněná odlišnou barvou.

Karta Soubor

Karta Soubor zobrazí prostředí Backstage, které obsahuje nástroje pro práci se souborem:

Nový, Otevřít, Uložit, nástroje pro publikování sešitu: tisk, uložit a odeslat, nápovědu,mož

nosti nastavení a ukončení aplikace.

Obrázek 1.2: Karta Soubor a prostředí Backstage

Panel nástrojů Rychlý přístup

Panel nástrojů Rychlý přístup je ve výchozím nastavení umístěn v horní části okna aplikace

Excel. Umožňuje rychlý přístup k často používaným nástrojům a je naprosto nezávislý na pásu

karet. Popis úprav nastavení panelu je níže v této kapitole.

Panel rychlých voleb

Jestliže vybereme text v buňce nebo textovém poli, můžeme zobrazit poloprůhledný malýpa

nel nástrojů, kterému se říká Panel rychlých voleb.

Obrázek 1.3: Panel rychlých voleb pro buňku s textem a pro textové pole


25Podrobná uživatelská příručka

Panel rychlých voleb umožňuje rychlý přístup k základním funkcím pro formátování textu.

Obsah panelu rychlých voleb je závislý na prostředí, ve kterém se text nachází.

Galerie

Galerie umožňují vizuální vyhledávání funkcí tak, že zobrazuje výsledek a nikoliv příkazy

k jeho dosažení.

Úprava pracovního prostředí

Možnosti aplikace Excel

Dialogové okno Možnosti aplikace Excel otevřeme na kartě Soubor příkazem Možnosti. Okno obsahuje možnosti pro úpravy prostředí a chování aplikace Excel. Věnujeme-li chvíli časuprohlídce jednotlivých karet dialogového okna, získáme představu o rozsahu programu a úrovni kontroly, jakou můžeme mít nad vlastním pracovním prostorem. U mnoha položek v dialogovém okně je umístěna malá ikona Informace ⓘ, zobrazujícístručný popis funkce položky. Chceme-li zobrazit její obsah, najedeme kurzorem myši na ikonu, po chvilce se zobrazí informační okno.

Obrázek 1.4: Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Obecné

Karty jsou členěny do skupin. Nastavení některých skupin jsou vztažena na celou aplikaci,

některých na konkrétní otevřený sešit a některých na konkrétní list. Tyto skupiny mají vzáhlaví rozevírací seznam s možností volby sešitu, resp. listu.

Úprava pracovního prostředí


26 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Obrázek 1.5: Výběr listů pro použití nastavení

Obecné vlastnosti

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Obecné nastavujeme základnímožnos

ti prostředí aplikace Excel.

Skupina Možnosti uživatelského rozhraní. Zde povolíme zobrazování minipanelu nástrojů

při formátování textu. Povolit dynamický náhled zapíná funkci automatického náhledu změn

dokumentu při přechodu myší přes jednotlivé volby a funkce. Barevné schéma nastavíbar

vu okna aplikace Excel. Styl popisu ovládacích prvků ovlivní způsob zobrazování kontextové

nápovědy u ovládacích prvků.

Skupina Při vytváření nových sešitů. Zde nastavíme základní vlastnosti nového sešitu, jeho

způsob zobrazení a počet listů.

Ve skupině Vlastní nastavení systému Microsoft Office máme možnost změny uživatelského

jména. Toto jméno se používá například při automatickém nastavení jména majitelevytvoře

ného sešitu. Při sdílení sešitu nás ostatní uživatelé uvidí pod tímto jménem.

Vlastnosti vzorců

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Vzorce měníme možnosti související

s výpočtem vzorců, výkonem a zpracováním chyb.

Nastavení kontroly pravopisu a mluvnice

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Kontrola pravopisu a mluvnice měníme

možnosti automatických oprav a nastavujeme vlastnosti kontroly pravopisu.

Vlastnosti ukládání sešitů

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Uložit měníme výchozí nastavení pro

ukládání sešitů do souborů a nastavení automatického ukládání.

Nastavení jazykového prostředí

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Jazyk upravujeme nastavení jazykových

předvoleb systému Office. Nastavujeme zde výchozí jazyk pro úpravy sešitu, pro zobrazení,

pro nápovědu a pro popisky ovládacích prvků.

Karta Upřesnit

Karta Upřesnit – Rozšířené možnosti práce s aplikací Excel obsahuje velké množstvínasta

vení chování aplikace.

 Skupina Možnosti úprav nastavuje pohyb po listu a reakce listu.

 Skupina Vyjmout, kopírovat a vložit upravuje chování schránky.


27Podrobná uživatelská příručka

 Skupina Velikost a kvalita obrázku nastavuje komprimaci a rozlišení uloženýchobrázků v sešitě.

 Skupina Tisk obsahuje volbu zapnutí režimu s vysokou kvalitou tisku pro grafiku.

 Skupina Graf nastavuje zobrazování názvů prvků a zobrazení názvů hodnot datových

bodů při přechodu myší.

 Skupina Zobrazení obsahuje volby pro zapnutí jednotlivých částí okna aplikace Excel,

použité jednotky pro pravítka, počet kolik naposledy otevřených sešitů si má pamatovat,

možnosti zobrazování komentářů v buňce a směr toku textu.

 Skupina Zobrazit možnosti pro tento sešit obsahuje volby pro zapnutí zobrazeníjednotlivých částí sešitu.

 Skupina Zobrazit možnosti pro tento list obsahuje volby pro zapnutí zobrazeníjednotlivých částí listu a nastavení barvy mřížky.

 Skupina Vzorce obsahuje nastavení pro způsob výpočtu vzorců.

 Skupina Při výpočtech v tomto sešitu obsahuje volby pro přesnost výpočtu, způsobzobrazení roků a chování k externím datům.

 Skupina Obecné nastavuje různé volby chování aplikace Excel.

Poslední dvě skupiny nastavují kompatibilitu s produkty společnosti Lotus.

Centrum zabezpečení

Centrum zabezpečení zajišťuje bezpečnost dokumentů, zabezpečení počítače a jehobezproblémovou funkčnost. Karta obsahuje informace o ochraně osobních údajů a příkaz prootevření dialogu Nastavení centra zabezpečení. Doporučuje se nastavení centra zabezpečení

neměnit.

Úpravy pásu karet

Základem uživatelského prostředí aplikace Microsoft Excel je pás karet. Jeho návrh jecharakteristický tím, že naprostá většina funkcí je dostupná maximálně na dvě kliknutí, zobrazuje

velké a přehledné ikony a vše je uspořádáno k co nejrychlejšímu používání.

Změna rozložení pásu karet

Pás karet můžeme rozšířit o nové vlastní karty nebo můžeme upravit či odstranit stávajícíkarty. Obsah karet můžeme doplnit o další příkazy a skupiny příkazů či jiné odebrat.

Základní uspořádání pásu karet změníme v dialogovém okně Možnosti aplikace Excel nakartě Přizpůsobit pás karet.

Karta Přizpůsobit pás karet obsahuje dvě hlavní pole. Levé pole Zvolit příkazy z nabízívšechny příkazy, skupiny a karty, které můžeme vložit do pásu karet. Seznam zobrazených položek

v poli můžeme filtrovat pomocí rozevíracího seznamu umístěného nad polem.

Pravé pole Přizpůsobit pás karet zobrazuje aktuální sestavení pásu karet. Novou kartu čiskuinu příkazů přidáváme pomocí tlačítek pod polem. Příkazy na karty přidáváme aodebíráme pomocí tlačítek Přidat >> a << Odebrat mezi poli. Karty můžeme přejmenovat a měnit

jejich polohu na pásu karet.

Úprava pracovního prostředí


28 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Obrázek 1.6: Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Přizpůsobit pás karet.

Nastavení pásu karet můžeme uložit do souboru nebo znovu načíst pomocí tlačítka Import

či export. To nám umožňuje přenášet nastavení na jiné počítače.

Nastavení pásu karet vrátíme do výchozího natavení tlačítkem Obnovit.

Postup rozšíření pásu karet o vlastní kartu:

1. Přejdeme do dialogového okna Možnosti aplikace Excel na kartu Přizpůsobení pásu

karet.

2. Myší klepneme do pole Přizpůsobit pás karet na pozici, pod níž se má nová karta vytvořit.

3. Klepneme myší na tlačítko Nová karta. Vytvoří se karta s názvem Nová karta (Vlastní)

s jednou prázdnou skupinou příkazů nazvanou Nová skupina (Vlastní).

4. Označíme nově vytvořenou kartu.

5. Myší klepneme na tlačítko Přejmenovat. Zobrazí se dialog Přejmenovat.

6. Do pole Zobrazovaný název zadáme nové pojmenování karty.

7. Označíme skupinu příkazů v nové kartě. Myší klepneme na tlačítko Přejmenovat.Zobrazí se dialog Přejmenovat.

8. V dialogu Přejmenovat zadáme nové pojmenování karty a vybereme zástupný symbol,

který se bude zobrazovat v případě minimalistického zobrazení skupiny na kartě.

9. V poli Zvolit příkazy z vybereme postupně jednotlivé příkazy a tlačítkem Přidat >> jepřidáme do vytvořené skupiny příkazů.

10. Změnu pásu karet potvrdíme tlačítkem OK.

Změna zobrazení pásu karet

Pás karet se může zobrazit v normálním celém zobrazení, nebo v minimalizovanémzobrazení, kdy jsou vidět pouze názvy karet.


29Podrobná uživatelská příručka

Obrázek 1.7: Minimalizovaný pás karet

Způsob zobrazení pásu karet se nastaví šipkou dolů na pravém konci panelu karet. Excel

si pamatuje nastavení, ve kterém byla aplikace ukončena.

Úpravy panelu nástrojů Rychlý přístup

Panel nástrojů pro Rychlý přístup je ve výchozím nastavení umístěn v horní části oknaaplikace Excel. Umožňuje rychlý přístup k často používaným nástrojům. Panel nástrojů můžeme

upravit přidáním příkazů a změnit jeho umístění.

Změna umístění panelu nástrojů Rychlý přístup

Panel nástrojů Rychlý přístup může být umístěn na jednom ze dvou míst:  V levém horním rohu v záhlaví okna aplikace nad pásem karet (výchozí nastavení).  Pod pásem karet.

Přesunutí panelu pod pás karet provedeme tak, že klepneme na tlačítko Přizpůsobit panel

nástrojů Rychlý přístup (rozbalovací šipka na konci panelu pro Rychlý přístup). Rozbalí se

seznam možností. V seznamu vybereme položku Zobrazit pod pásem karet.

Obrázek 1.8: Umístění panelu nástrojů Rychlý přístup, výchozí umístění a umístění pod pásem karet

Přidání příkazů na panel nástrojů Rychlý přístup

Na panel pro Rychlý přístup můžeme přidat další příkazy. Klepneme na tlačítko Přizpůsobit

panel nástrojů Rychlý přístup (rozbalovací šipka na konci panelu pro Rychlý přístup). Rozbalí

se seznam možností. Ze seznamu vybereme příkaz, který se na panelu zobrazí.

Úprava pracovního prostředí


30 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Obrázek 1.9: Otevřená nabídka Přizpůsobit panel nástrojů Rychlý přístup

Přidání příkazu přímo z pásu karet na panel nástrojů Rychlý přístup tak, že na pásu karet

klepneme myší na příslušnou kartu nebo skupinu, aby se zobrazil příkaz, který chceme přidat

na panel nástrojů Rychlý přístup. Pravým tlačítkem myši klepneme na požadovaný příkaz.

Z místní nabídky vybereme příkaz Přidat na panel Rychlý přístup. Příkaz se vloží dopanelu Rychlý přístup.

Některé příkazy aplikace Excel 2010 jsou dostupné pouze v seznamu všech příkazů vdialogu Možnosti aplikace Excel. Chceme-li tyto příkazy používat, musíme je přidat na panel nástrojů Rychlý přístup. Přidání provedeme v dialogu Možnosti aplikace Excel na kartě Panel nástrojů pro Rychlý přístup.

Obrázek 1.10: Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Panel nástrojů Rychlý přístup


31Podrobná uživatelská příručka

Obnovení panelu nástrojů a pásu karet

Zkoušeli jsme různá nastavení na pásu karet a na panelu nástrojů Rychlý přístup. Nyníbychom vše rádi vrátili do původního stavu. V aplikaci Excel je snadné tato nastavení vrátit

do výchozího stavu.

V dialogovém okně Možnosti aplikace Excel přejdeme na kartu Přizpůsobit pás karet, resp.

Panel nástrojů Rychlý přístup. V pravém dolním rohu je tlačítko Obnovit. Tímto příkazem

odstraníme veškeré vlastní nastavení a obnovíme výchozí nastavení. Můžeme zvolit, zdachceme obnovit pouze vybranou kartu na pásu karet, nebo veškeré vlastní nastavení pásu karet, resp. panelu nástrojů Rychlý přístup. Doplňky Doplňky v aplikaci Excel se spravují v dialogovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Doplňky.

Obrázek 1.11: Dialog Možnosti aplikace Excel, karta Doplňky

Na kartě Doplňky je zobrazen seznam aktuálně dostupných doplňků rozdělených do skupin.

Většina doplňků bude ve skupině Neaktivní doplňky aplikací. Pod seznamem jsouzobrazeny informace vybraného doplňku.

Povolení či zakázání doplňku provedeme pomocí tlačítka Přejít. Dříve než na něj klepneme,

vybereme v rozevíracím seznamu Spravovat skupinu doplňků skupinu, ze které budeme

doplněk vybírat. Po klepnutí na tlačítko Přejít se zobrazí dialogové okno Doplňky. Je zde

seznam doplňků, které můžeme spravovat. Zaškrtneme políčka u doplňků, které chceme

povolit, resp. zrušíme zaškrtnutí u doplňků, které chceme deaktivovat. Změny potvrdíme

klávesou OK.

Úprava pracovního prostředí


32 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Obrázek 1.12: Dialog Doplňky sloužící k povolení či zakázání doplňků

Práce s nápovědou

Nápověda nám pomáhá při práci s aplikací. Zjistíme v ní prakticky všechno o jednotlivých

příkazech a nástrojích programu, od jejich stručného popisu, přes vysvětlení pojmů až po

konkrétní postupy, jak co provést. Můžeme se na ni obrátit v okamžiku, kdy si nevíme rady

nebo potřebujeme poradit, jak nejlépe vyřešit problém.

Nápověda je nainstalována do počítače spolu s aplikací, zároveň je také umístěna na webu

Microsoft Office Online pro okamžité použití přes Internet.

Zobrazení nápovědy

Nápověda se zobrazí v okně Nápověda k aplikaci Excel. Můžeme ji vyvolat několika způsoby:

 Klepnutím myší na tlačítko s ikonou otazníku v pravém horním rohu okna aplikace

nebo v pravém horním rohu dialogového okna.  Stiskem klávesy F1.  Hypertextovým odkazem Nápověda k této funkci vyvolaným v dialogovém okně Vložit

funkci nebo Argumenty funkce.  Po zápisu funkce do buňky poklepáním myší na klíčovém slovu funkce. Klíčové slovo je

modré s podtržítkem.

Práce s oknem Nápověda aplikace Excel je podobná jako práce ve webovém prohlížeči.

Práce s nápovědou

Nejrychlejší metodou vyhledávání informací v nápovědě představuje zadání dotazu nahledané téma. Otevřeme nápovědu, do políčka Hledat v horní části nápovědy zadáme klíčové


33Podrobná uživatelská příručka

slovo a potvrdíme tlačítkem Hledat. Excel prohledá své zdroje informací a zobrazí tematické

celky vztahující se k problému. Klepnutím myší na požadované téma se zobrazí jeho obsah

ve stávajícím okně.

Poznámka: Slova pro vyhledávání v nápovědě zadáváme v základním tvaru. Ohebnost češtiny je pro

počítač stále ještě problém.

Tlačítko Hledat nabízí několik možností nastavení, které zdroje se budou prohledávat.Klepnutím myší na rozbalovací šipku u tlačítka Hledat, se otevře nabídka, která může zúžit oblast

hledání informací.

Obrázek 1.13: Tlačítko Hledat

Panel nástrojů okna Nápověda k aplikaci Excel

V horní části dialogového okna Nápověda k aplikace Excel je panel nástrojů obsahujícítlačítka s těmito příkazy:  Zpět – návrat k předchozímu zobrazení nápovědy.  Vpřed – posunutí k další hledané položce nápovědy.  Zastavit – zastavení hledání.  Aktualizovat – znovu zopakuje hledání.  Domů – návrat k úvodní stránce.  Tisk – zobrazí dialog pro tisk obsahu okna nápovědy.  Změna velikosti písma – zobrazí nabídku změny velikosti písma pro zobrazení nápovědy.  Skrýt obsah – zobrazí podokno s obsahem nápovědy rozděleným na tematické celky.  Vždy navrchu – nastaví, aby bylo okno s nápovědou umístěno vždy navrchu.

Obrázek 1.14: Ovládací panel okna Nápověda k aplikaci Excel

Práce s nápovědou


34 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

Klepnutím na tlačítko Obsah obdržíme elektronickou příručku členěnou do kapitol.

Obrázek 1.15: Nápověda k aplikaci Excel se zobrazeným obsahem

Přepínání mezi nápovědou online a offl ine

Tlačítko Stav připojení v pravém dolním rohu okna Nápověda k aplikaci Excel zobrazuje

informaci o tom, jestli prohlížíme nápovědu online nebo offline, ale zároveň se dá tímtotlačítkem přepínat mezi nápovědou online a offline.

Podle toho, zda jsme aktuálně připojeni k Internetu nebo pracujeme v režimu offline,provedeme jednu z těchto akcí:

 Chceme-li zobrazit nápovědu na webu Office Online, klepneme v nabídce Stav připojení

v pravém dolním rohu okna Nápověda kaplikaci Excel na příkaz Zobrazit obsah z webu

Office Online.  Jestliže chceme zobrazit nápovědu obsaženou

v počítači, klepneme v nabídce Stav připojení

v pravém dolním rohu okna Nápověda kaplikaci Excel na příkaz Zobrazit obsah pouze ztohoto počítače.

Poznámka: Nastavení online a offl ine nápovědy se zachovává i po zavření okna. Při příštím spuštění

okna bude stav stejný jako při jeho zavření.

Kontextová nápověda

Nápovědu k jednotlivým kategoriím získáme klepnutím myši na tlačítko s otazníkem vpravém horním rohu dialogového okna. Pokud tyto informace budeme chtít najít klasickýmzpůsobem v okně Nápověda k aplikaci Excel, tak je budeme velice obtížně hledat. Proto naněkterých dialogových oknech a kartách jsou použity kontextové nápovědy.

Umístíme-li kurzor myši na kterýkoliv prvek pásu karet, zobrazí po chvilce název prvku a tip

pro jeho použití. Způsob zobrazení kontextové nápovědy ovládacích prvků nastavíme vdiaObrázek 1.16: Nápověda k aplikaci Excel, stav

připojení k Internetu


35Podrobná uživatelská příručka

logovém okně Možnosti aplikace Excel na kartě Obecné. V nabídce Styl popisu ovládacích

prvků jsou tři možnosti zobrazení.

Obrázek 1.17: Kontextová nápověda

U položek se zobrazeným symbolem malého

písmene „i“ v kroužku ⓘ se po najetíkurzo

rem myši zobrazí kontextová nápovědazob

razující popis položky.

V dialogových oknech Vložit funkci a vArgu

menty funkce je vlevo dole okna aktivní

odkaz na nápovědu k dané funkci. Klepne

me-li myší na nápis Nápověda k této funkci,

otevře se okno Nápověda k aplikaci Excel se

zobrazeným tématem k této funkci.

Pro funkce použité při výpočtech v tabulce je

připravena další možnost pro přímý přístup

k obsahu nápovědy věnující se dané funk

ci. Rozklikneme buňku, aby se zobrazil vzorec. Myší klepneme na kteroukoliv část použité

funkce. Pod funkcí se zobrazí pole se vzorovým zápisem funkce. Najedeme-li kurzorem myši

nad název funkce, změní se na modrou barvu. Poklepáním přejdeme do dialogového okna

Nápověda k aplikaci Excel.

Kontextová nápověda funguje stejně také v řádku vzorců.

Obrázek 1.19: Kontextová nápověda pro funkce v tabulce a v řádku vzorců

Prohledávání webu Microsoft Offi ce Online

Aplikace Microsoft Office úzce spolupracují s webovými stránkami firmy Microsoft. Pokud

jsme připojeni k Internetu, můžeme vyhledávat aktuální nápovědu, šablony a další obsahon

Obrázek 1.18: Kontextová nápověda

Práce s nápovědou


36 Microsoft Excel 2010

Kapitola 1 – Úvod do Excelu 2010

line na webovém serveru Microsoft Office Online. Pokud pracujeme v sešitu Excelu apotřebu

jeme spustit nápovědu z webu Microsoft Office Online, postupujeme následovně:

1. Spustíme nápovědu aplikace Excel, například stisknutím klávesy F1.

2. V okně Nápověda k aplikaci Excel, která se zobrazí, klepneme myší na rozbalovací šipku

u tlačítka Hledat.

3. Vybereme některou možnost v části Obsah z webu Offi ce.com.

4. Zadáme hledané slovo či spojení do seznamu kritérií hledání.

5. Klepneme na tlačítko Hledat.

Pro přístup k online nápovědě na webu Office.com můžeme přistupovat přímo pomocíinter

netového prohlížeče. Jsou zde doplňkové nápovědy pro jednotlivé aplikace, které jsouprů

běžně doplňovány a aktualizovány. Máme zde možnost nalézt další informace, podpůrné

materiály a různé připravené šablony.

Na stránky můžeme také přejít zadáním jejich adresy do webového prohlížeče. Zde můžeme

použít vyhledávací políčko Nápověda a postupy, do kterého napíšeme dotaz a klepneme

na tlačítko Hledat.

Webové stránky Microsoft Office Online se nachází na adrese: http://office.microsoft.com/

cs-cz/help/default.aspx.

Obrázek 1.20: Webová stránka Microsoft Office Online


Práce

se sešity

V té to ka pi to le:

Koncepce sešitu

Otevření a uložení sešitu

Další možnosti práce se sešitem

Způsoby zobrazení sešitu

Ochrana sešitu

2


38 Microsoft Excel 2010

Kapitola 2 – Práce se sešity

V této kapitole se budeme zabývat jednotlivými operacemi se sešity. Jedná se o různé způsoby

otevírání, ukládání a zavírání sešitů. Popíšeme si různé způsoby zobrazení sešitu. Vysvětlíme

si práci se šablonami. Seznámíme se s odesláním kopie sešitu jako přílohy elektronicképošty. Naučíme se publikovat sešit a jeho části jako webové stránky. Nakonec se budemevěnovat ochraně sešitu a dat v něm uložených.

Koncepce sešitu

V Excelu můžeme vytvořit několik různých druhů souborů:

 Běžný sešit, který má koncovku „xlsx“. Jeho koncepcí se budeme zabývat v dalším textu.

Vytváří se z obecné šablony s názvem Excel12.xlb.  Šablonu, která je určena pro opakované vytváření nových sešitů. Ukládá se ve formátu

šablona a má koncovku „xltx“.  Elektronickou zprávu, která je určena pro rozesílání prostřednictvím elektronické pošty.  Webovou stránku, která je určena pro publikování na Internetu (resp. intranetu). Ukládá

se ve formátu HTML a má koncovku „htm“. Jeho koncepce je dána skriptovacím jazykem

HTML. Excel dovede převést na webovou stránku celý sešit i jeho části (aktivní list,vybranou oblast buněk, plovoucí graf, graf ze samostatného listu).

Poznámka: Kromě výše uvedených druhů souborů existují ještě další druhy souborů, které rozšiřují

možnosti Excelu. Jedná se o různé doplňky (s koncovkou „xla“) a knihovny (s koncovkou „xlb“).

Sešit – v tabulkovém procesoru Excel 2010 je jako výchozí dokument vytvořen sešit. Každý sešit

musí být už při svém vytvoření pojmenovaný. Proto je výchozí sešit pojmenován Sešit#, kde # je

pořadové číslo vytvořeného sešitu (od spuštění aplikace). Například Sešit1 (viz obrázek 2.1).

Obrázek 2.1: Výchozí pojmenování sešitu

List – každý sešit je složen z listů. Na list

se zapisují příslušná data (tabulka, graf).

Listy sešitu musí být už při svém vytvoření pojmenované. Název listu najdeme

na záložce, též oušku či kartě listu. Proto je každý list sešitu pojmenován List#,

kde # je pořadové číslo vytvořeného listu (od otevření sešitu). Například List1.

V každém otevřeném sešitu je vždy jeden

list aktivní a má viditelná data. Stiskem pravého tlačítka myši v prostoru navigačních tlačítek

sešitů vyvoláme nabídku se seznamem všech listů (viz obrázek 2.2). Aktivní list je zaškrtnutý

a můžeme ho v seznamu snadno změnit.

Obrázek 2.2: Nabídka se seznamem listů


39Podrobná uživatelská příručka

Ve výchozím nastavení Excelu má sešit tři listy pojmenované List1, List2 a List3. Sešit musí mít

minimálně jeden list a maximálně 255 listů. Listy s daty se dají přidávat, přesunovat,kopírovat a odstraňovat. Listy s grafy se vytvářejí automaticky.

Výchozí počet listů nového sešitu určíme tak, že:

1. Na pásu karet klepneme na kartu Soubor a otevřeme zobrazení Backstage.

2. V zobrazení Backstage klepneme vlevo na kartu Možnosti a otevřeme dialogové okno

Možnosti aplikace Excel. 3. V dialogovém okně klepneme vlevo na kartu Obecné a u položky Zahrnout počet listů

upravíme hodnotu číselníku (viz obrázek 2.3).

Obrázek 2.3: Změna počtu listů nového sešitu

Buňka – každý list má 16 384 sloupců a 1 048 576 řádků. Na průsečíku určitého řádku aurčitého sloupce najdeme buňku. Buňka je nejmenší adresovatelná část listu. Každá buňka je

jednoznačně určena svou adresou (pozicí, souřadnicí) v listu: označení sloupce + označení

řádku. Například buňka A2 nebo C5.

Důležité: Pro pohyb z jednoho okraje listu na druhý okraj použijeme kurzorové klávesy při stisknuté

klávese Ctrl.

Buňkový kurzor – buňka, která je ohraničená, je aktivní a stojí na ní buňkový kurzor.

Na každém listu je vždy jedna buňka aktivní. Její souřadnice najdeme v Řádku vzorců v Poli

Koncepce sešitu


40 Microsoft Excel 2010

Kapitola 2 – Práce se sešity

názvů. Přesun buňkového kurzoru na jinou buňku (změnu aktivní buňky) můžeme provést

kurzorovými klávesami, klávesovými zkratkami nebo klepnutím kurzorem myši na cílovou

buňku (nejčastější způsob).

Do aktivní buňky lze vkládat různá data (viz obrázek 2.4): text, číslo, datum, čas, peněžní

hodnotu se znakem měny, hodnotu se znakem procent, vzorec, funkci, logickou hodnotu,

chybovou hodnotu, komentář, komentář o změně hodnoty v buňce (při sdílení sešitu) aindi

kátory (možných chyb a stavů).

Obrázek 2.4: Možné hodnoty v buňkách

Oblast (blok, výběr) buněk – v tabulkovém

procesoru lze pracovat i s celou množinou

zvýrazněných (ohraničených) buněknajed

nou jako s celkem. Každá oblast je určena

svou adresou: levá_horní_buňka :pravá_dol

ní_buňka. Například A2:C5.

V oblasti buněk je vždy jedna buňkaaktiv

ní (nepodbarvená) a ostatní vybrané(pod

barvené). Pro posun aktivní buňky poob

lasti slouží klávesa Enter nebo kombinace

kláves Ctrl+. (tečka). Data se zapisují do

aktivní buňky. Stiskem klávesy Enter po

tvrdíme zápis údaje do aktivní buňky (viz obrázek 2.5). Stiskem kláves Ctrl+Enter potvrdíme

zápis údaje do všech buněk oblasti.

Oblast buněk může být buď souvislá, nebo nesouvislá. Souvislou oblast buněk vyznačímekur

zorovými klávesami při stisknuté klávese Shift, nebo pohybem myší při stisknutém levémtla

čítku myši. Nesouvislá oblast buněk je tvořena několika různými souvislými oblastmi buněk.

Nejprve vyznačíme jednu souvislou oblast, poté myší při stisknuté klávese Ctrl vyznačíme

další souvislou oblast.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist