načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Mezi duší a Duchem - Enneagram a křesťanská spiritualita - Michal Petr; Denisa Červenková;

Mezi duší a Duchem - Enneagram a křesťanská spiritualita
-11%
sleva

Kniha: Mezi duší a Duchem - Enneagram a křesťanská spiritualita
Autor: ; ;

Enneagram je dynamická typologie osobnosti, která popisuje devět odlišných vzorců prožívání, myšlení a jednání. Jde o komplexní model s mnoha rovinami, který lze použít nejen jako ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  165 Kč 147
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017-09-01
Počet stran: 224
Rozměr: 165 x 113 x 15 mm
Úprava: 215 stran : ilustrace
Vydání: Vydání 2., rozšířené
Vazba: Paperback
ISBN: 978-80-7553-416-3
EAN: 9788075534163
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Enneagram nejen jako psychodiagnostická metoda vycházející z teorie osobnosti, ale také jako netradiční pohled spojující významné osobnostní chrakteristiky se spiritualitou a překážkami vedení dobrého duchovního života.

Popis nakladatele

Enneagram je dynamická typologie osobnosti, která popisuje devět odlišných vzorců prožívání, myšlení a jednání. Jde o komplexní model s mnoha rovinami, který lze použít nejen jako efektivní nástroj psychologie, ale také jako mapu překážek na cestě modlitby.

Po letech psychospirituálního doprovázení předkládají autoři v této knize nejen své zkušenosti, ale i přístupy a metody, které se osvědčily jako pomůcky k autentičtějšímu způsobu bytí a duchovnímu vývoji. Jejich přístup je jedinečný vědomým propojováním psychologického a terapeutického kontextu s duchovní podporou. Ve své knize, příznačně nazvané Mezi duší a Duchem, se autoři pokoušejí skloubit sebepoznání a současnou křesťanskou spiritualitu v českém prostředí.

Kromě detailní charakteristiky jednotlivých osobnostních typů (enneatypů) kniha nabízí též praktická doporučení, jak duchovně a lidsky růst a dát vlastnímu životu nový, hlubší smysl. (enneagram a křesťanská spiritualita)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Michal Petr; Denisa Červenková; - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

Předmluva k druhému vydání / Tomáš Halík .............. 10

Předmluva / Vladimír Smékal ...................................... 13

Proč kniha o enneagramu v kontextu

křesťanské spirituality? ..................................... 16

Psychologie a křesťanská spiritualita –

dva pohledy na člověka ...................................... 21

Enneagram a křesťanská spiritualita .......................... 22

Enneagram a kontemplativní modlitba ...................... 25

Vnitřní hrad ................................................................. 28

Vznik a vývoj osobnosti ............................................... 33

Osobnost jako omezení? .............................................. 35

Vnitřní pozorovatel ...................................................... 37

Co je enneagram? .................................................... 39

Mapa není krajina ......................................................... 41

Aplikace enneagramu .................................................. 42

Typ a lidská jedinečnost .............................................. 44

Tři centra inteligence ................................................... 45

Základní pojmy enneagramu a jejich zasazení

do křesťanského kontextu ....................................... 46

Popis jednotlivých typů .......................................... 51

Enneatyp 1 ................................................................... 53

Enneatyp 2 ................................................................... 60

Enneatyp 3 ................................................................... 68


Enneatyp 4 ................................................................... 74

Enneatyp 5 .................................................................... 81

Enneatyp 6 ................................................................... 88

Enneatyp 7 ................................................................... 96

Enneatyp 8 ................................................................. 103

Enneatyp 9 ................................................................... 111

Naše cesta k uvědomění si svého typu .............. 118

Neřesti podle mnišské tradice

(od Evagria Pontika po Jana od Kříže) ........ 121

Další vrstvy systému .............................................. 135

Dynamika propojených typů ...................................... 135

Koncept křídel a jejich vliv na primární typ ............... 136

Instinkty a podtypy ..................................................... 139

Zkušenost s podtypem E4 .......................................... 143

Základní přesvědčení a nejhlubší obavy

jednotlivých enneatypů .......................................... 144

Esence a ctnost ....................................................... 147

Ctnosti pro jednotlivé typy ......................................... 151

Co se mění ve struktuře typu díky kontaktu

s vynořující se esencí a žitou ctností? .................... 154

Klíčové prvky růstu ............................................... 157

Uvědomění .................................................................. 158

Přijetí ........................................................................... 159

Pozitivní ocenění ........................................................ 160

Akce ............................................................................. 161

Věrnost ........................................................................ 161


Podpora na cestě do středu ................................. 164

Milující pozornost ....................................................... 164

Via negativa, agere contra ........................................ 166

Léčivý přístup pro jednotlivé typy .............................. 172

Enneagram v (nejen) partnerských vztazích ... 181

Vědomí odpovědnosti a zralost .................................. 183

Vyjít na půl cesty vstříc .............................................. 184

Z jádra do jádra ........................................................... 185

Spirituální bypass aneb stínové aspekty

rozvoje .................................................................. 187

Zkušeností účastníků setkání

Mezi duší a Duchem .......................................... 193

Doporučení závěrem ............................................ 200

Doslov / František Hylmar ........................................ 204

Použitá a doporučená literatura, webové odkazy ..... 210

O autorech ................................................................... 214


14

PROČ KNIHA O ENNEAGRAMU

V KONTEXTU KŘESŤANSKÉ

SPIRITUALITY?

Enneagram je dynamická typologie osobnosti, která

popisuje devět odlišných vzorců prožívání, myšlení

a jednání. Jde o komplexní model s mnoha rovinami,

lze ho dobře použít nejen jako efektivní nástroj „psy

chologie všedního dne“, ale také například jako mapu

překážek na cestě modlitby. Může nám pomoci lépe

pochopit, proč se lidé chovají tak, jak se chovají, vidět,

jak my sami naplňujeme své potřeby a jak reagujeme,

když naplněné nejsou, což nám nakonec můžepomá

hat při utváření našeho vztahu k Bohu.

Enneagram bývá oceňován pro svůj jedinečnýpří

nos k osobnímu a duchovnímu zrání člověka, jindy

je naopak považován za příkl ad neseriózní typologie

s esoterickým nánosem. Zájemce o podrobnějšíinfor

mace a studie k dílčím tématům (včetně specifi cky

křesťanské polemiky i obhajoby enneagramové typo

logie) odkazujeme na doporučenou literaturu. Než

psát další rozsáhlou vědeckou studii, chceme se zde

spíše podělit o své letité praktické zkušenosti sdopro

vázením lidí za pomoci tohoto nástroje. Také bychom

chtěli nabídnout přístupy a metody, které se nám

v této souvislosti osvědčily jako pomůcky na cestě

k autentičtějšímu způsobu bytí a lidského aduchovní

ho růstu.


15

Proč kniha o enneagramu v kontextu křesťanské spirituality?

Náš přístup se liší vědomým propojovánímpsychologického a terapeutického kontextu (MP)

1

s duchovním

doprovázením (DČ). Domníváme se, že by podobná

kniha, která se pokouší skloubit sebepoznání asoučasnou křesťanskou spiritualitu v českém prostředí,mohla být užitečná.

Oba jsme k enneagramu přišli odjinud a oba známe ještě jiné způsoby doprovázení na cestě lidského růstu. Přesto se naše cesty protnuly právě nad enneagramem a jeho využitím v duchovním životě. Od té dobyspoluracujeme, každý ze svého místa a odbornosti. Oba se na člověka díváme z různých míst, a přesto vidíme jeden funkční celek. Jde o pohledy, které se vzájemně nevylučují, ale naopak doplňují.

(MP) Když jsem poprvé slyšel o enneagramu,šmahem jsem ho odmítl jako zjednodušující a škatulkující přístup, který nebere ohledy na jedinečnost člověka. Většinu typologií osobnosti jsem shledával jako zbytečné modely, které mají uspokojit lidskou potřebu struktury a snahy vysvětlit neznámé. Je tedy paradoxem života, že se zrovna jedné z nich profesně již více než dekádu věnuji. Jak k tomu došlo?

Možná proto, že spirituální hledání a potřeba smys - luplného přesahu mě přiměla k teoretickému izážitkovému studiu mnoha různých směrů a technik. Mnohé

1

Kniha je spoluprací autorské dvojice Michal Petr - Denisa

Červenková. V místech, kde bylo potřeba odlišit názory aprofesní zkušenosti jednoho či druhého z autorské dvojice, jsou

v textu použity iniciály křestního jména a příjmení autorů

v kulatých závorkách: (MP) a (DČ).


16

Michal Petr, Denisa Červenková / MEZI DUŠÍ A DUCHEM

jsem se naučil, ale co jsem dlouho nenacházel, bylo

funkční propojení psychické a duchovní roviny. Až

v enneagramu jsem se setkal s modelem, který bere

v potaz poznatky moderní psychologie, ale zasazuje je

do spirituálního kontextu. Kromě mapy nabízí i nástroje cesty rozvoje, které jsou v úzkém vztahu s denní

realitou našich životů. Není divu, že mě přes počáteční

odpor zaujal.

Napsal jsem o něm první akademickou práci v ČR a měl to štěstí zažít mnoho vynikajících zahraničních a českých odborníků (z nichž jmenuji zejména Helen Palmer, Davida Danielse a Evu Velechovskou). Začal jsem ho také více využívat v individuální a párovéteraeutické praxi. Nicméně další rozměr práce s enneagramem se otevřel setkáním se sestrou Denisou.

(DČ) Kdybych měla říct za sebe, jak jsem se dostala k práci s enneagramem, byla jsem podobně skeptická jako Michal: v prvních letech svého řeholního života mi prostě připadal jako jedna z mnoha metodsebepoznání, které se nabízely. Až v kontextu duchovníchcvičení, která jsme začali podnikat s profesoremSmékalem, jsem najednou začala vnímat, že jde o něco asi mnohem zajímavějšího. Pozorovala jsem totiž, že je velice těžké pracovat v exerciciích s tématem hříchu tak, aby to nakonec exercitanta vedlo k osvobozující zkušenosti Božího milosrdenství a odpuštění. Naopak jsem viděla, že pro mnohé lidi je velice zahanbujícíotvírat před Bohem vlastní slabost a stíny. Tedynemyslím takové ty věci, co si myslíme, že bychom měli na sobě nějak „spravit“ – mnohokrát jsem viděla růst paniku a úplné bloky tam, kde se člověk v exerciciích

17

Proč kniha o enneagramu v kontextu křesťanské spirituality?

dotkl něčeho podstatného, co ale zároveň souviselo

s jeho křehkostí a opravdovými pády. Slovy dokážeme

říct leccos velikého, ale hluboký prožitek, že Ježíš je

skutečně nositel spásy a že to platí pro život každého

z nás, to jsem zatím viděla jen u málokoho. A přijde mi

to líto, protože se mi zdá, že právě setkání lidskékřeh

kosti s působením Božího Ducha otevírá dveře knapl

něnému lidskému životu. A že tam je klíč k tomu, čemu

mystici říkají „spojení s Bohem“. A uvědomila jsem si,

že enneagram jako metoda kritického, aleneodsuzují

cího zkoumání a přijímání vnitřního světa svého adru

hých, s jeho slabými stránkami, zde může být užitečný.

Nejde primárně o zkoumání enneagramu jako systé

mu, ale o to, že se konečně přestaneme bát otvírat

Bohu svoje hlubiny včetně zmíněných pádů a zvlášt

ních sklonů škodit si na mnoho různých způsobů.

* * *

Ve složitějším terénu se bez mapy či kompasu lehce

ztratíme. Když se snažíme porozumět něčemu tak

komplexnímu, jako lidské nitro bezpochyby je, bývá

užitečné mít nějakou orientační pomůcku. Enneagram

je jedna z takových map. Rozhodně není jediná.Nekla

deme si proto za cíl prezentovat náš pohled jako důkaz

pravdivosti či oprávněnosti enneagramu. Chceme však

otevřít prostor k diskuzi a k potenciálnímu pochopení

jeho smysluplnosti (nejen) v křesťanském kontextu.

V úvodní části knihy se podíváme na prolínáníjazy

ků psychologie a křesťanské spirituality, na styčné

body mezi enneagramem a křesťanskou spiritualitou

18

Michal Petr, Denisa Červenková / MEZI DUŠÍ A DUCHEM

a na návaznost enneagramu na vnitřní proceskontem

plativní modlitby. Dále představíme model vnitřního

života člověka jako „vnitřního hradu“ podle Terezie

Avilské a pojmy osobnost a vnitřní pozorovatel. Po

objasnění základních aspektů systému enneagramu

a popisu jednotlivých typů a souvislostí mezi nimi pak

přejdeme k praktickým doporučením pro postupnépře

kračování zafi xovaných způsobů myšlení a prožívání

a pro růst k větší lidské a duchovní zralosti. V závěru

zmíníme některé etické principy, jichž by bylo dobré

se při používání tohoto nástroje (sebe)poznání a růstu

držet.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist