načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu - Štefan Švec

Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu
-7%
sleva

Kniha: Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu
Autor: Štefan Švec

České rozšířené vydání původní slovenské verze významně obohacuje komplexní studium metodologie věd o výchově. Učebnice se zaměřuje na dvě základní metodologické kultury ... (celý popis)
273
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Paido
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010
Počet stran: 302
Rozměr: 150x225
Úprava: ilustrace
Vydání: České rozš. vyd.
Název originálu: Metodológia vied o výchove
Spolupracovali: překlad Jana Cacková ... et al.
Jazyk: česky
Datum vydání: 05.05.2010
Nakladatelské údaje: Brno, Paido, 2009
ISBN: 978-80-7315-192-8
EAN: 9788073151928
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

České rozšířené vydání původní slovenské verze významně obohacuje komplexní studium metodologie věd o výchově. Učebnice se zaměřuje na dvě základní metodologické kultury edukačního výzkumu. V první, scientické, dominuje experimentální, korelační, kauzálně srovnávací a další výzkum s kvantitativními metodami. Druhá, humanitní, přibližuje případové studium, zúčastněné pozorování, terénní výzkum i jiné kvalitativní metody. Zejména učitelům může v jejich praxi pomoci závěrečná část zaměřená na akční výzkum, diagnostikování a testování. (kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu)

Předmětná hesla
pedagogická metodologie
Související tituly dle názvu:
Metodologie sociálních věd Metodologie sociálních věd
Ochrana František
Cena: 96 Kč
Oddaní Kršny. Hnutí Haré Kršna v pohledu sociálních věd Oddaní Kršny. Hnutí Haré Kršna v pohledu sociálních věd
Fujda Milan, Lužný Dušan
Cena: 169 Kč
Humanitní vědy dnes a zítra Humanitní vědy dnes a zítra
Krámský David, kol.
Cena: 239 Kč
Sedmkrát z logiky a metodologie vědy Sedmkrát z logiky a metodologie vědy
Havlík Vladimír
Cena: 112 Kč
Kvalitatívne skúmanie v predprimárnom vzdelávaní Kvalitatívne skúmanie v predprimárnom vzdelávaní
Severini Eva, Kostrub Dušan
Cena: 365 Kč
Ke knize "Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu" doporučujeme také:
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

I. ČÁST: ZÁKLADY METODOLOGIE VĚD O VÝCHOVĚ

1 VĚDY O VÝCHOVĚ - Štefan Švec

1.1 Pojem vědy

1.2 Hierarchická soustava věd o výchově

1.3 Vztahy mezi převážně teoretickými

a převážně praktickými obory věd o výchově

1.3.1 Souvztažný model členění věd o výchově

1.3.2 Stírání rozdílů mezi soustavami věd

1.3.3 Spektrum pojetí pedagogické a andragogické vědy

1.4 Úrovně obecnosti-specifičnosti věd o výchově

1.5 Metodologická diferenciace a integrace věd o výchově

2 KONCEPCE METODOLOGIE VĚD O VÝCHOVĚ - Štefan Švec

2.1 Širší a užší pojetí metodologie věd o výchově

2.1.1 Nejužší pojetí metodologie

2.1.2 Poměrně úzká pojetí

2.1.3 Střední srovnávací pojetí

2.1.4 Relativně širší pojetí

2.1.5 Nejširší pojetí a výklad metodologických otázek

2.2 Definice metodologie vědy

2.3 Metodologie věd = metodologie výzkumu, vývoje a vyhodnocování

2.4 Aplikace pojetí metodologie věd o výchově

2.4.1 Teoretická oblast aplikace

2.4.1.1 Vztahy mezi výzkumem a vědou

2.4.1.2 Vztahy mezi základním a aplikovaným výzkumem

2.4.2 Praktická oblast aplikace

3 KVANTITATIVNÍ A KVALITATIVNÍ METODOLOGIE VĚD

O VÝCHOVĚ - Štefan Švec

4 DRUHY VÝZKUMU - Štefan Švec

4.1 Vymezení výzkumu v kontextu inovačního cyklu

4.2 Zkoumání závislostí v systémovém přístupu k výchově

4.3 Členění a charakteristika edukačních výzkumů


5 FÁZE VÝZKUMNÉHO PROCESU - Peter Gavora

5.1 Plánování výzkumu

5.1.1 Výzkumný projekt

5.1.2 Předvýzkum a hlavní výzkum

5.2 Proces kvantitativního výzkumu

5.2.1 Vymezení výzkumného tématu

5.2.2 Formulace výzkumných otázek

5.2.3 Formulace výzkumných hypotéz

5.2.4 Stanovení výzkumných metod

5.2.5 Stanovení výzkumného vzorku

5.2.5.1 Náhodný výběr

5.2.5.2 Stratifikovaný výběr

5.2.5.3 Mechanický výběr

5.2.5.4 Záměrný výběr

5.2.6 Sběr výzkumných údajů a jejich zpracování

5.2.7 Interpretace zjištění

5.3 Proces kvalitativního výzkumu

5.3.1 Proces analytické indukce

5.3.2 Proces konstantní komparace

5.3.3 Výběr případů (osob, lokalit)

5.4 Tvorba výzkumného výstupu - Štefan Švec

5.4.1 Struktura kvalifikační práce

5.4.2 Nejčastější nedostatky kvalifikačních prací

5.4.3 Kritéria na posuzování kvality a hodnoty vědecké práce

II. ČÁST: PŘEVÁŽNĚ KVANTITATIVNÍ METODY

V EDUKAČNÍM VÝZKUMU

6 MĚŘENÍ A ŠKÁLY VE VĚDÁCH O VÝCHOVĚ - Marián Lapitka

6.1 Edukační jev jako objekt měření

6.2 Měření jako metodologicky problém

6.3 Druhy stupnic měření

6.3.1 Nominální stupnice

6.3.2 Pořadová stupnice

6.3.3 Intervalová stupnice

6.3.4 Podílová stupnice

6.4 Operacionalizace pojmů

6.5 Závěr


7 OBJEKTIVITA, VALIDITA A RELIABILITA VÝZKUMU -

Peter Gavara a Marián Lapitka

7.1 Objektivita

7.2 Validita

7.2.1 Obsahová validita

7.2.2 Kriteriální validita

7.2.3 Konstruktová validita

7.2.4 Interní a externí validita

7.3 Reliabilita

7.3.1 Reliabilita výzkumného nástroje

7.3.2 Reliabilita procesu měření

7.4 Validita a reliabilita kvalitativního výzkumu

8 METODA POZOROVÁNÍ V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Peter Gavara

8.1 Etapy pozorování

8.2 Druhy pozorování

8.2.1 Nestrukturované pozorování

8.2.2 Strukturované pozorování

8.2.2.1 Pozorovací systémy

8.2.2.2 Posuzovací škály

8.3 Záznam pozorování

8.4 Vyhodnocování získaných údajů

8.5 Zácvik pozorovatele

8.6 Validita a reliabilita pozorování

8.7 Vliv pozorovatele na pozorované osoby

8.8 Zhodnocení metody pozorování

9 VIDEOSTUDIE V EDUKAČNÍM VÝZKUMU -

Marcela Jamková a Tomáš Janík

9.1 Od pozorování k videostudii - historický exkurz

9.2 Videostudie jako komplexní výzkumná metoda

9.3 Kde a za jakým účelem se videostudie uplatňují

9.4 Realizace videostudie

9.4.1 Příprava videostudie

9.4.2 Pořízení videozáznamu

9.4.3 Jak se zpracovává videozáznam

9.4.4 Jak se transkribuje videozáznam

9.4.5 Jak se kóduje videozáznam

9.4.6 Jak se získaná data vyhodnocují

9.5 Závěrem - zhodnocení videostudie


10 INTERVIEW V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Miklan Zelina

10.1 Úvod

10.2 Fáze interview

10.3 Otázky v interview

10.4 Typy interview

10.5 Zhodnocení metody interview

11 METODA VERBÁLNÍCH VÝPOVĚDÍ V EDUKAČNÍM VÝZKUMU -

Peter Gavora

11.1 Průběžné verbální výpovědi

11.2 Retrospektivní verbální výpovědi

11.3 Zpracování protokolů verbálních vypovědí

11.4 Další podněty vyvolávající verbální výpovědi

11.5 Zhodnocení metody verbálních vypovědí

12 METODA DOTAZNÍKU V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Štefan Švec

12.1 Vymezení základních pojmů

12.2 Účel dotazníku

12.3 Struktura dotazníku

12.4 Formy dotazníkových položek

12.4.1 Druhy dotazníkových otázek

12.4.1.1 Přímé a nepřímé otázky

12.4.1.2 Specifické versus nespecifické otázky

12.4.1.3 Faktuální versus názorové položky

12.4.1.4 Otázky versus podnětová tvrzení

12.4.1.5 Uzavřené, polozavřené a otevřené položky

12.4.2 Druhy dotazníkových odpovědí

12.4.2.1 Nestrukturovaná odpověď

12.4.2.2 Doplňovaná odpověď

12.4.2.3 Tabelární odpověď

12.4.2.4 Škálovaná odpověď

12.4.2.5 Pořadová odpověď

12.4.2.6 Seznamová odpověď

12.4.2.7 Kategorická odpověď

12.5 Sestavování dotazníku

12.5.1 Specifikování proměnných

12.5.2 Výběr formy podnětové části dotazníkových položek

12.5.3 Výběr formy odpověďové části dotazníkových položek

12.5.4 Příprava dotazníkových položek

12.5.5 Pilotní odzkoušení dotazníku a jeho vyhodnocování

12.5.6 Stanovení výzkumného vzorku


12.5.7 Administrování dotazníku

12.5.7.1 Průvodní dopis

12.5.7.2 Procedury ke zvýšení návratnosti dotazníku

12.5.8 Příprava dotazníkových dat na zpracování

12.6 Zhodnocení metody dotazníku

13 OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTOVÝCH DOKUMENTŮ - Štefan Švec

13.1 Definice obsahové analýzy

13.2 Druhy textových dokumentů

13.2.1 Z hlediska účelu

13.2.2 Z hlediska povahy nosičů informací

13.2.3 Z hlediska druhu obsahu

13.2.4 Z hlediska disponibility a možnosti zpracování textů

13.3 Metodika obsahové analýzy

13.3.1 Specifikace výzkumného problému a příslušné hypotézy

13.3.2 Stanovení výzkumného vzorku

13.3.3 Volba analytické jednotky obsahu

13.3.4 Stanovení kódovacích kategorií obsahu

13.3.5 Kvantifikace analytických kategorií obsahu

13.3.6 Interpretace tabelovaných údajů analýzy obsahu

13.4 Obsahová analýza pomocí počítače

13.5 Aplikace obsahové analýzy

13.6 Objektivita, validita a reliabilita obsahové analýzy

14 PROJEKTIVNÍ METODA V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Teodor Kollárik

14.1 Kresbové projektivní procedury

14.2 Dotazníkové projektivní procedury

14.3 Projektivní interview

14.4 Projektivní postupy ve skupinové práci

14.5 Procedura volby barev

14.6 Zhodnocení metody

15 SOCIOMETRIE V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Teodor Kollárik

15.1 Začátky sociometrie

15.2 Základní charakteristika sociometrie

15.3 Varianty sociometrie ve školní praxi

15.4 Zhodnocení sociometrické metody

16 EXPERIMENT - Libuša Maršálová

16.1 Potřeba experimentu v pedagogice a andragogice

16.2 Hlavní kritéria experimentu

16.3 Terénní experiment v pedagogice a andragogice

16.3.1 Pravý terénní experiment

16.3.2 Kvaziexperimenty

16.4 Využití experimentální metody v edukačním výzkumu


17 ZÁKLADNÍ METODY STATISTICKÉHO ZPRACOVÁNÍ DAT

V EDUKAČNÍM VÝZKUMU - Aloiz Ritomský

17.1 Základy statistické analýzy kvantitativních znaků (proměnných)

17.1.1 Jeden kvantitativní znak (proměnná) v jednom souboru

17.1.2 Jeden kvantitativní znak (proměnná) ve dvou souborech

17.1.3 Vztah mezi dvěma kvantitativními znaky (proměnnými)

v jednom souboru

17.2 Základy statistické analýzy kvalitativních znaků (proměnnách)

17.2.1 Jeden kvalitativní znak (proměnná) v jednom souboru

17.2.2 Dva kvalitativní znaky (proměnné) v jednom souboru

18 PROGNOSTICKÉ METODY V EDUKAČNÍM VÝZKUMU -Josef Benčo

18.1 Vymezení základních pojmů

18.2 Klasifikace prognostických metod

18.3 Charakteristika základních prognostických metod

18.3.1 Heuristické metody prognózování

18.3.2 Delfská metoda prognózování

18.3.3 Morfologická prognostická analýza

18.3.4 Burza nápadů jako prognostická metoda

18.3.5 Synektická metoda prognózování

18.4 Expertizní metody prognózování

III. ČÁST: PŘEVÁŽNĚ KVALITATIVNÍ METODY

V EDUKAČNÍM VÝZKUMU

19 METODY KAZUISTIKY ŽÁKA A UČITELE - Ivan Bajo

19.1 Vymezení základních pojmů

19.1.1 Kazuistika

19.1.2 Anamnéza

19.1.3 Katamnéza

19.1.4 Diagnostikování a diagnóza

19.1.5 Prognostiko vání a prognóza

19.1.6 Diagnostická dokumentace

19.2 Druhy kazuistik

19.3 Prameny informací ke kazuistice

19.4 Kazuistická metoda v edukačním výzkumu

19.5 Ukázky kazuistik

19.5.1 Ukázka kazuistiky žáka základní školy pro tělesně postižené

(klinická kazuistika)

19.5.2 Ukázka kazuistiky učitelky základní školy


20 METODY PEDAGOGICKÉ KAZUISTIKY TŘÍDY A ŠKOLY -

Věra Semerádová

20.1 Etnografická kazuistika

20.2 Základní metody

20.2.1 Zúčastněné pozorování

20.2.2 Rozhovor

20.2.3 Pasportizace

20.2.4 Analýza textových dokumentů

20.3 Vybrané ukázky využití etnografické kazuistiky

20.3.1 Přehled studií

20.3.2 Etnografická studie o stylech vedení škol: školský manažer

a pedocentricky orientovaný ředitel

20.4 Zhodnocení metody případové studie

21 METODY ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE - Miloš Kučera

21.1 Ukázka záznamu etnografického pozorování

21.2 Školní etnografie jako obor

21.3 Fáze a metody etnografického výzkumu

21.3.1 Začátek výzkumu

21.3.2 Sběr empirických údajů

21.3.2.1 Zúčastněné pozorování

21.3.2.2 Rozhovory

21.3.2.3 Obsahová analýza dokumentů

21.3.3 Etnografická analýza a syntéza

21.3.4 Psaní etnografických textů

21.4 Shrnutí a zhodnocení metod

22 METODY HISTORICKÉ ETNOGRAFIE VÝCHOVY-Jan Michálek

22.1 Možnosti uplatnění metod historické etnografie

22.2 Kategorie vzpomínkového vyprávění ze života

22.3 Metoda studia životních memorátů

22.4 Metoda biografie historické osobnosti

22.5 Zhodnocení metod historické etnografie výchovy

23 METODY EDUKAČNÍ HISTORIOGRAFIE - Marián Skládaný

23.1 Předmět historické vědy

23.2 Historický pramen

23.3 Historická heuristika a heuristické pomůcky

23.4 Kritika historických pramenů

23.5 Historik jako subjekt historického poznání

23.6 Poslání historiografie

23.7 Historický a historiografický fakt

23.8 Metody používané v práci historika


24 METODY FILOZOFOVÁNÍ O VÝCHOVĚ -Jozef Piaček

24.1 Specifika edukačního filozofování a jeho metod

24.2 Diachronní vývoj vztahu scientismu a antiscientismu

v edukačním filozofování

24.3 Metoda scientistického filozofování o výchově

24.4 Metoda antiscientistického filozofování o výchově

24.5 Integrativní tendence ve vývoji metod filozofování o výchově

24.6 Obrat ke každodennosti v edukačním filozofování

24.7 Alternativismus a polylog edukačního filozofování

24.8 Namísto závěru

25 METODY SROVNÁVACÍ PEDAGOGIKY A ANDRAGOGIKY

Julius Matulčík

25.1 Popisná metoda

25.2 Historická metoda

25.3 Sociologická metoda

25.4 Metoda modelování

25.5 Statistické metody

25.6 Charakteristika a zhodnocení komparativního výzkumu

IV. ČÁST: AKČNÍ VÝZKUM VE ŠKOLSKÉ INOVACI

26 AKČNÍ VÝZKUM-VÝZKUM PROVÁDĚNÝ UČITELEM

TomášJaník a Marcela Janíkova

26.1 Akční výzkum - původ a vývoj

26.2 Akční výzkum - vymezení pojmu, cíle, funkce a charakteristicky

26.2.1 Akční výzkum jako pramen poznání

26.2.2 Akční výzkum a pedagogické jednání učitele

26.3 Fáze akčního výzkumu

26.4 Ukázka akčního výzkumu

26.5 Přehled vybraných metod akčního výzkumu

26.6 Zhodnocení ideje akčního výzkumu

27 EDUKAČNÍ TESTOVÁNÍ A DIAGNOSTIKOVÁNÍ - Pavol Kompolt

27.1 Vymezení pojmů

27.2 Diagnostikování, evaluace a výzkum

27.3 Didaktické testy a kontrola kvality vzdělávání

28 DIAGNOSTIKOVÁNÍ SOCIÁLNÍHO KLIMATU VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ -

Teodor Kollárik

28.1 Teoretická východiska

28.2 Sociální klima školní třídy

28.3 Struktura a složky klimatu třídy

28.4 Zhodnocení měření klimatu školní třídy




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist