načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů, aneb, Frčíte na genderu? - Denisa Bel Hadjsalah; Jana Benešová; Anita Brůnová; Margita Býmová; Ivana Sulovská

Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů, aneb, Frčíte na genderu?
-9%
sleva

Kniha: Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů, aneb, Frčíte na genderu?
Autor: ; ; ; ;

Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů (EBGV) je určena všem, kteří se zajímají o rovné příležitosti se zaměřením na rovnost žen a mužů. Proto není důležité, zda ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
pravděpodobně doručíme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  22 Kč 20
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
0,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Centrum Kašpar
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 23.06.2015
Počet stran: 35
Rozměr: 215x211
Úprava: 35 stran : ilustrace (některé barevné)
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-9060-590-9
EAN: 9788090605909
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů (EBGV) je určena všem, kteří se zajímají o rovné příležitosti se zaměřením na rovnost žen a mužů. Proto není důležité, zda vlastníte firmu, nebo jste zaměstnancem, zaměstnankyní, nebo si teprve práci hledáte. Cílem tohoto textu je popsat jeden z nástrojů, který umožňuje genderově rovné nastavení firemních personálních procesů a firemní kultury tím, že je porovná s procesy ve srovnatelných firmách. A to jsou informace, které mohou být přínosem pro každého. Proto vás zveme na společnou vyjížďku po spletité cestě k genderově vyvážené firmě, tedy ke čtení dalších stránek. Gender je anglický výraz, pro který neexistuje v češtině ekvivalentní vyjádření. Do češtiny se překládá zjednodušeně jako pohlaví. Přitom se jedná o úplný opak jeho významu. Vyjadřuje soubor vlastností, zájmů, chování, které jsou v určité společnosti a v určitém období očekávány od mužů a žen. Označuje tedy to, co s biologickým pohlavím nemá nic společného.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Denisa Bel Hadjsalah; Jana Benešová; Anita Brůnová; Margita Býmová; Ivana Sulovská - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TÚÚŮ!

Obsah

Úvod: Než se vydáme na cestu 5

Jak externí benchmarking genderových vztahů realizovat:

Zvládneme cestu vlastními silami? 9

Metody externího benchmarkingu genderových vztahů:

Kudy vede cesta k cíli? 13

Oblasti externího benchmarkingu genderových vztahů:

Co lze cestou zjišťovat? 21

Realizace externího benchmarkingu genderových vztahů:

Jaký je správný řidič nebo řidička? 28

Výstupy z externího benchmarkingu genderových vztahů:

Jsme již na konci cesty? 30

Závěr: Šťastnou cestu 33

Přílohy 34



5

ÚVOD: Než se vydáme na cestu

Vážený čtenáři, vážená čtenářko,

listujete textem s neobvyklým a pro někoho z vás možná i nic neříkajícím názvem Metodikaex

terního benchmarkingu genderových vztahů aneb frčíte na genderu? Ať ji máte v ruce

náhodou, nebo jste po ní sáhli cíleně, protože jste zvědaví, co se v ní píše, budeme rádi,neod

ložíte-li ji.

Metodika externího benchmarkingu genderových vztahů (EBGV) je určena všem, kteří se zajímají

o rovné příležitosti se zaměřením na rovnost žen a mužů. Proto není důležité, zda vlastníte firmu,

nebo jste zaměstnancem, zaměstnankyní, nebo si teprve práci hledáte. Cílem tohoto textu jepo

psat jeden z nástrojů, který umožňuje genderově rovné nastavení firemních personálních procesů

a firemní kultury tím, že je porovná s procesy ve srovnatelných firmách. A to jsou informace,kte

ré mohou být přínosem pro každého. Proto vás zveme na společnou vyjížďku po spletité cestě

k genderově vyvážené firmě, tedy ke čtení dalších stránek.

Proč byste ji měli číst dále? Důvod je jednoduchý. Vysvětlíme v  ní, jak prostřednictvím správně

nastavených personálních procesů získat a udržet loajální a motivované zaměstnané, kteřípřispě

jí k ekonomickému růstu a konkurenceschopnosti. Pojďme proto nejdříve postupně rozklíčovat

onen dlouhý a  cizí výraz. Startujme od Adama (nebo Evy?), tedy od výrazu gender. Ten jste již

určitě slyšeli. Co ale přesně znamená?

Gender je anglický výraz, pro který neexistuje v češtině ekvivalentní vyjádření. Do češtiny sepře

kládá zjednodušeně jako pohlaví. Přitom se jedná o úplný opak jeho významu. Vyjadřuje soubor

vlastností, zájmů, chování, které jsou v určité společnosti a v určitém období očekávány od mužů

a žen. Označuje tedy to, co s biologickým pohlavím nemá nic společného.

Paradoxně právě specifické zájmy, chování a vlastnosti mužů a žen společnost vnímá jakopřiroze

né a neměnné, i když si je vytváříme tak, jak je chceme mít. Vyjádřeno stručně:

„Ženami [muži] se nerodíme, ale stáváme se jimi.

1

1 Beauvoirová, S. 1967. Druhé pohlaví. Praha: Orbis.

(Simone Beauvoir, 1967)


6

Zatímco kategorie pohlaví je univerzální kategorií a nemění se podle času nebo místa,gendero

vé role, chování a normy, spojované se ženami a muži jsou v různých společnostech, v různých

obdobích či sociálních skupinách rozdílné. Jejich závaznost či určení je jen dočasným stupněm

vývoje sociálních vztahů v dané kultuře.

Příklad

Odlišné pojetí mužské a  ženské role nalezneme, podíváme-li se do historie. Například tradiční

vymezení mužské a ženské role v období patriarchátu bylo velmi striktní a neměnné. Muži i ženy

přesně znali rozsah svých povinností, které byly vyžadovány společností. Bylo pro něnemyslitel

né tyto role upravovat, nebo dokonce měnit. Přísně byly rozlišeny nejen mužské a ženské práce

a činnosti, ale i prostory či pracovní nástroje.

Za rozdílnými genderovými rolemi nemusíme „cestovat“ jen do historie. Porovnáme-li současné

postavení žen a mužů v evropských zemích s postavením žen a mužů v arabském světě či naafric

kém kontinentu, máme jistě názorné příklady rozdílného genderového přístupu, který se netýká

jen vzdělávání, rozhodování o svém životě a budoucnosti, ale i vztahu k zaměstnání a rodině.

Podle genderových očekávání v  našich současných kulturních podmínkách mají být muži silní,

dominantní, racionální, aktivní, se zájmem o pracovní uplatnění a se spíše živitelskoua ochranitel

skou úlohou v rodině. Naopak ženy mají být podle těchto očekávání fyzicky atraktivní,emocionál

ní, spíš pasivní, pečující a orientované na rodinu.

V průběhu socializace se učíme, jaké vlastnosti, chování, představy jsou v dané kultuřepožadová

ny od žen a mužů, jak v souladu s nimi máme žít naše životy jako muži nebo ženy. Většinaspoleč

nosti tyto představy sdílí, řídí se jimi, považuje je za základní ve všech sférách života.

Aniž si to uvědomujeme, genderový pohled provází každého jedince celým životem. Začíná

ihned po narození. Každý novorozenec je nejen okamžitě klasifikován podle pohlaví, ale je mu

ihned také připsán určitý gender ve vztahu ke vzhledu, chování. V  některých nemocnicích mají

i  pro chlapce a  pro dívky barevně odlišené přikrývky. Všechny tyto reakce jsou začátkem gen

derového přístupu. Začíná proces, který má v životě člověka zásadní význam. Pokračuje tím, že

chlapci jsou oblékání do modrých barev, holčičky do růžových, hračky se dělí na klučičí a holčičí.

Projevuje se dále při volbě povolání. Jsou obory, které jsou určeny výhradně ženám nebo mužům,

přestože by je mohl vykonávat i jedinec opačného pohlaví.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist