načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Mentální postižení -- v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu - Milan Valenta; kolektiv; Jan Michalík; Martin Lečbych

Mentální postižení -- v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu

Elektronická kniha: Mentální postižení
Autor: Milan Valenta; kolektiv; Jan Michalík; Martin Lečbych
Podnázev: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu

Specifika osobností žáků a klientů s mentálním postižením spolu s diagnostikou z hlediska psychologického a speciálněpedagogického. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  365
+
-
12,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 349
Rozměr: 24 cm
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-3829-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Specifika osobností žáků a klientů s mentálním postižením spolu s diagnostikou z hlediska psychologického a speciálněpedagogického.

Popis nakladatele

Publikace se věnuje oblasti specifik osobnosti žáků a klientů s mentálním postižením a diagnostice těchto oblastí. Vychází ze tří základních stratifikačních systémů, které se nově využívají v oblasti zdravotnictví (MKF – Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví), v oblasti sociálních služeb (SIS – Škála stanovení míry podpory) a pilotážně ve (speciálním) školství a poradenství (KaSPC – Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb). Čtenář získá přehled o osobnostní struktuře člověka s mentálním postižením a speciálněpedagogické podpoře pro žáky s mentálním postižením, což je nový fenomén v péči o osoby se zdravotním postižením. Kniha je věnována především psychologům, speciálním pedagogům, psychiatrům, sociálním pracovníkům a studentům těchto oborů. (v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Milan Valenta; kolektiv; Jan Michalík; Martin Lečbych - další tituly autora:
Přehled speciální pedagogiky -- Rámcové kompendium oboru Přehled speciální pedagogiky
Slovník speciální pedagogiky Slovník speciální pedagogiky
 (e-book)
Rorschachova metoda -- Integrativní přístup k interpretaci Rorschachova metoda
 (e-book)
Dramaterapie -- 4., aktualizované a rozšířené vydání Dramaterapie
Herní specialista v somatopedii Herní specialista v somatopedii
Rorschachova metoda -- Integrativní přístup k interpretaci, 2., rozšířené a aktualizované vydání Rorschachova metoda
 (e-book)
Teorie a praxe poradenské psychologie Teorie a praxe poradenské psychologie
 (e-book)
Rorschachova metoda -- Integrativní přístup k interpretaci, 2., rozšířené a aktualizované vydání Rorschachova metoda
Mentální postižení -- 2., přepracované a aktualizované vydání Mentální postižení
 (e-book)
Mentální postižení -- 2., přepracované a aktualizované vydání Mentální postižení
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Milan Valenta, Jan Michalík, Martin Lečbych

a kolektiv

Milan Valenta, Jan Michalík, Martin Lečbych

a kolektiv

MENTÁLNÍ

POSTIŽENÍ

MENTÁLNÍ

POSTIŽENÍ

v pedagogickém, psychologickém

a sociálně-právním kontextu

v pedagogickém, psychologickém

a sociálně-právním kontextu

MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ

Milan Valenta, Jan Michalík, Martin Lečbych a kolektiv

Publikace z hlediska psychologického a speciálněpedagogického se věnuje oblasti specifi k osobnosti žáků a klientů s mentálním postižením a diagnostice těchto oblastí. Vychází ze tří základních stratifi kačních systémů, které se nově využívají v oblasti zdravotnictví (MKF – Mezinárodní klasifi kace funkčních schopností, disability a zdraví), v oblasti sociálních služeb (SIS – Škála stanovení míry podpory) a pilotážně ve (speciálním) školství a poradenství (KaSPC – Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb). Čtenář získá detailní přehled o osobnostní struktuře člověka s mentálním postižením, o diagnostických a diferenciálně diagnostických postupech zacílených na jednotlivé funkce klienta s mentálním postižením (domény MKF) a vytvoří si představu o strukturování míry speciálněpedagogické podpory pro žáky s mentálním postižením, což je nový fenomén v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením. Kniha je věnována především psychologům, speciálním pedagogům, psychiatrům, sociálním pedagogům, sociálním pracovníkům a studentům těchto oborů.

GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

Autorský kolektiv:

prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

PhDr. Martin Lečbych, Ph.D.

PaedDr. Pavla Baslerová

Mgr. Božena Doleželová

Mgr. Jitka Jarmarová

Mgr. Olga Kulíšková

Mgr. Oldřich Müller, Ph.D.

PhDr. Magda Navrátilová

PaedDr. Petr Petráš

PhDr. Jana Petrášová

doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.

PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D.

Mgr. Eva Stupňánková

Mgr. Pavel Svoboda, Ph.D.

Milan Valenta, Jan Michalík, Martin Lečbych a kolektiv

MENTÁLNÍ

POSTIŽENÍ

Grada Publishing

v pedagogickém, psychologickém

a sociálně-právním kontextu

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D., doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D., PhDr. Martin Lečbych, Ph.D., a kolektiv MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4940. publikaci Recenzovali: prof. PhDr. et RNDr. Marie Vágnerová, CSc. Mgr. Ivana Klenová Mgr. Jiřina Muchová Mgr. Lenka Mikulášková Odpovědná redaktorka Bc. Maria Arnautovová Sazba a zlom Milan Vokál Zpracování obálky Michal Němec Počet stran 352 Vydání 1., 2012 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka Allphoto ISBN 978-80-247-3829-1 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE ISBN 978-80-247-8256-0 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8257-7 (ve formátu EPUB)

OBSAh

Úvod – Kompatibilita textu publikace s klasifikacemi využívanými ve zdravotnictví,

v sociální péči a ve školství..............................................11

(Milan Valenta)

Referenční rámec MKF ................................................. 13

Referenční rámec SIS ................................................... 15

Referenční rámec Katalogu posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb

(část diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

I. část

1. Pojem inteligence ..................................................... 20

(Martin Lečbych)

Vývoj testování inteligence ............................................... 21

Faktorově analytické modely inteligence ................................... 22

Gardnerův multidimenzionální model inteligence ........................... 23

Sternbergova triarchická teorie inteligence ................................. 24

Kritika konceptu inteligence ............................................. 24

Testování inteligence u osob s mentální retardací .............................. 26

2. Koncept mentálního postižení a terminologie .............................. 28

(Milan Valenta) Mentální postižení ..................................................... 29

Mentální retardace ..................................................... 31

MKN-10 (F70–F79) ................................................ 31

DSM-IV ......................................................... 32

AAMR .......................................................... 33

Modely mentální retardace .............................................. 34

(Martin Lečbych) Diagnostika mentální retardace ........................................... 41

Diferenciální diagnostika dalších duševních poruch v souvislosti s mentální retardací .. 44

Některá specifika a problematické okruhy diagnostikování Romů ................. 52

Marginálie k pojmům relevantním mentálnímu postižení ...................... 53

Etiologie mentální retardace ............................................. 55

(Milan Valenta, Oldřich Müller)

3. Právní úprava postavení osob s mentálním postižením ....................... 62

(Jan Michalík) Mezinárodní přístup k ochraně práv osob s mentálním postižením ................ 64

Způsobilost k právním úkonům .......................................... 67

Řízení o způsobilosti k právním úkonům .................................. 69

Princip ochrany a minimálního zásahu do ústavního práva osoby ................ 72

Právní a faktické důsledky omezení a zbavení způsobilosti k právním úkonům ...... 73

Zbavení způsobilosti k právním úkonům a volební právo ...................... 75

Opatrovník osoby omezené nebo zbavené způsobilosti k právním úkonům .......... 76

Odpovědnost za škodu o osob s mentální retardací ............................ 78


Občan s mentální retardací v rodinněprávních vztazích ......................... 81

Občan s mentální retardací v trestněprávních vztazích .......................... 82

Mentální retardace a její vymezení pro účely trestního zákoníku ................. 83

Ochrana osob s mentální retardací ve skutkové podstatě vybraných trestných činů ..... 85 Občan s mentální retardací a poskytování zdravotní péče ........................ 89

Informovaný souhlas ................................................. 90

Řízení o vyslovení přípustnosti převzetí nebo držení v ústavu zdravotnické péče ...... 93

Řízení o přípustnosti převzetí do ústavu zdravotnické péče ..................... 94

Řízení o přípustnosti držení v ústavu zdravotnické péče ....................... 95

4. Edukace, sociální služby a intervenční strategie pro osoby s mentálním

postižením .......................................................... 97

Edukace osob s mentálním postižením ..................................... 97

(Milan Valenta) Systém sociálních služeb ............................................... 101

(Jan Michalík)

Služby sociální péče do roku 2006 ...................................... 101

Základní principy organizace nového systému sociálních služeb ................. 102

Druhy sociálních služeb ............................................. 103

Příspěvek na péči .................................................. 107

Standardy kvality sociálních služeb ..................................... 112

Psychoterapeutické přístupy k osobám s mentální retardací ..................... 114

(Martin Lečbych)

Adaptace rogeriánského přístupu – preterapie .............................. 115

Kognitivně-behaviorální terapie ....................................... 116

Rodinná terapie ................................................... 120

Další terapeutické přístupy ve speciálně pedagogické péči o osoby s mentálním 

postižením .......................................................... 123

(Oldřich Müller)

Klasifikace a charakteristika terapií využitelných ve speciálněpedagogické péči o osoby

s mentálním postižením ............................................. 124

II. část

Domény osobnostní struktury osob s mentálním postižením, jejich

diagnostikování a stanovení míry speciálněpedagogické podpory

5. S myslová percepce ................................................... 138

(Petr Petráš) Deskripce domény .................................................... 138

Specifika u osob s mentálním postižením ................................... 139

Vizuální percepce .................................................... 140

Deskripce subdomény ............................................... 140

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 141

Diagnostické nástroje ............................................... 141

Sluchová percepce .................................................... 146

Deskripce subdomény ............................................... 146

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 147

Diagnostické nástroje ............................................... 147

Stanovení míry podpůrných opatření ...................................... 149

6. Motorika .......................................................... 151

(Eva Stupňánková, Magda Navrátilová, Miroslav Procházka)

Hrubá motorika ..................................................... 151

Obecná charakteristika subdomény ..................................... 151

Motorické schopnosti ............................................... 151

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 152

Diagnostické nástroje ............................................... 153

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 157

Jemná motorika ...................................................... 158

Deskripce subdomény ............................................... 158

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 158

Diagnostické nástroje ............................................... 159

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 160

Grafomotorika ....................................................... 162

Deskripce subdomény ............................................... 162

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 163

Diagnostické nástroje ............................................... 163

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 163

Psychomotorika ...................................................... 165

Charakteristika subdomén ........................................... 165

Specifika u osob s mentálním postižením ................................. 165

Diagnostické nástroje ............................................... 166

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 167

7. Lateralita .......................................................... 168

(Milan Valenta) Deskripce domény .................................................... 168

Specifika osob s mentálním postižením .................................... 169

Diagnostické nástroje ................................................. 169

8. Orientační funkce – orientace časem, místem, osobou ...................... 171

(Martin Lečbych) Charakteristika domény ................................................ 171

Poruchy v rámci domény ............................................... 172

Specifika u osob s mentálním postižením ................................... 173

Osoby s lehkou mentální retardací ...................................... 174

Osoby se středně těžkou mentální retardací ................................ 174

Diagnostika a diferenciální diagnostika orientačních funkcí ..................... 175

Testové metody .................................................... 176

Diferenciální diagnostika ............................................ 176

Stanovení míry podpůrných opatření ...................................... 177

9. Intelektové poznávací funkce .......................................... 178

(Miroslav Procházka, Jana Petrášová) Obecná charakteristika domény .......................................... 178

Rámcová specifika domény u klientů s mentálním postižením ................... 178

Diagnostické nástroje a diferenciální diagnostika ............................. 179

Struktura intelektu ................................................... 180

Charakteristika subdomény ........................................... 180

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 181

Diagnostické nástroje a diferenciální diagnostika ........................... 181

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 185

Myšlenkové operace ................................................... 186

Charakteristika subdomény ........................................... 186

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 187


Diagnostické nástroje a diferenciální diagnostika ........................... 187

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 188

Organizace a plánování ................................................ 190

Charakteristika subdomény ........................................... 190

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 190

Diagnostické nástroje a diferenciální diagnostika ........................... 190

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 191

Úsudek ............................................................ 191

Deskripce subdomény ............................................... 191

Specifika subdomény u osob s mentálním postižením ........................ 192

Diagnostické nástroje ............................................... 192

Řešení problémů ..................................................... 193

Deskripce subdomény ............................................... 193

Specifika subdomény u osob s mentálním postižením ........................ 195

Exekutivní funkce ................................................. 195

Diagnostické nástroje ............................................... 196

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 196

Kognitivní styl ....................................................... 197

Deskripce subdomény ............................................... 197

Specifika subdomény u osob s mentálním postižením ........................ 198

Diagnostické nástroje ............................................... 198

10. Pozornost .......................................................... 200

(Miroslav Procházka)

Obecná charakteristika domény .......................................... 200

Rámcová specifika domény u klientů s mentálním postižením ................... 201

Diagnostické nástroje ................................................. 201

Udržení záměrné pozornosti ............................................ 204

Charakteristika subdomény ........................................... 204

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 204

Diagnostické nástroje ............................................... 205

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 205

Přesouvání pozornosti ................................................. 206

Charakteristika subdomény ........................................... 206

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 206

Diagnostické nástroje ............................................... 206

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 207

Rozdělení pozornosti .................................................. 207

Charakteristika subdomény ........................................... 207

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 208

Diagnostické nástroje ............................................... 208

Stanovení stupně míry podpůrných opatření ............................... 208

11. Paměť ............................................................. 209

(Pavel Svoboda)

Deskripce subdomény ................................................. 209

Tradiční dělení paměti ................................................. 210

Krátkodobá (pracovní) paměť ......................................... 211

Střednědobá paměť ................................................. 212

Dlouhodobá paměť ................................................. 213

Specifika paměti u osob s mentálním postižením ............................. 214

Diagnostické nástroje ................................................. 216

Krátkodobá paměť ................................................. 217


Střednědobá paměť ................................................. 221

Dlouhodobá paměť ................................................. 223

12. Fatické funkce ...................................................... 227

(Olga Kulíšková)

Deskripce domény .................................................... 227

Druhy komunikace ................................................ 228

Poruchy fatických funkcí ............................................. 229

Specifika fatických funkcí u klientů s mentálním postižením .................... 229

Řeč osob s mentálním postižením ....................................... 230

Diagnostika a diferenciální diagnostika .................................... 233

Silné a slabé stránky diagnostiky fatických funkcí u osob s mentálním postižením .... 233

Diagnostické prostředky ............................................. 235

Stanovení míry podpůrných opatření ...................................... 238

13. Emoce ............................................................. 241

(Jana Petrášová)

Obecná charakteristika domény .......................................... 241

Dělení emocí ..................................................... 241

Vývoj emocí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242

Emoce jako projev funkčního systému mozku .............................. 243

Emoce a poznávací procesy ........................................... 243

Emoce a motivace .................................................. 244

Emoční inteligence ................................................. 244

Poruchy emocí podle kritéria intenzity a časového průběhu .................... 244

Rámcová specifika u klientů s mentálním postižením ......................... 246

Diagnostické nástroje ................................................. 246

Stanovení míry podpůrných opatření ...................................... 248

14. Adaptabilita a sociabilita .............................................. 249

(Alena Petrová)

Deskripce domény .................................................... 249

Vývoj a determinace adaptability ....................................... 250

Míra adaptability a její aspekty ........................................ 250

Poruchy adaptace .................................................. 251

Specifika domény – problematika adaptace v kontextu mentální retardace .......... 255

Diagnostika domény . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257

Testy inteligence a specifických schopností ................................. 257

Testy sociálních vztahů a testy emoční inteligence ........................... 258

Stanovení míry podpůrných opatření ...................................... 259

15. Konace a aspirace .................................................... 261

(Martin Lečbych)

Charakteristika domény ................................................ 261

Specifika poruch u osob s mentální retardací ................................ 261

Poruchy cíleného jednání ............................................... 262

Aspirace ............................................................ 263

Diagnostika poruch volního jednání ...................................... 264

16. Sebeobsluha ........................................................ 266

(Petr Petráš)

Deskripce domény .................................................... 266

Specifika u osob s mentálním postižením ................................... 266

Diagnostické nástroje ................................................. 269


Vývojové škály .................................................... 269

Klinické metody ................................................... 273

Diferenciální diagnostika ............................................ 274

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 274

17. Rodinné prostředí ................................................... 280

(Božena Doleželová, Jan Michalík, Milan Valenta)

Charakteristika domény ................................................ 280

Výchovně-socializační funkce rodiny .................................... 280

Styly výchovných interakcí ............................................ 281

Dítě s mentálním postižením v rodině ..................................... 282

Fáze šoku a popření ................................................ 283

Fáze bezmocnosti .................................................. 284

Fáze postupné adaptace a vyrovnávání se s problémem ....................... 284

Fáze smlouvání ................................................... 285

Fáze smíření ..................................................... 286

Rodinná diagnostika .................................................. 288

Obecné principy rodinné diagnostiky a výběr diagnostických metod .............. 289

Diagnostické metody ................................................ 290

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 293

18. Edukační schéma – dovednosti, vědomosti, návyky, zájmy ................... 294

(Jitka Jarmarová)

Charakteristika domény ................................................ 294

Trivium ............................................................ 294

Charakteristika subdomény ........................................... 294

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 295

Rámcové vzdělávací programy ......................................... 295

Diagnostické nástroje ............................................... 295

Společenskovědní a přírodovědná oblast, oblast zdraví, práce a kultury ............ 297

Charakteristika domény ............................................. 297

Diagnostické nástroje ............................................... 299

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 299

Zájmy ............................................................. 301

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 301

Diagnostické nástroje ............................................... 301

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 302

Návyky ............................................................ 303

Specifika subdomény u klientů s mentálním postižením ...................... 303

Stanovení míry podpůrných opatření .................................... 304

19. Metodická kapitola k posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb ........ 305

(Milan Valenta, Jan Michalík, Pavla Baslerová)

Standardizované (testové) diagnostické nástroje .............................. 309

Klinické diagnostické nástroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312

Postup pro vyplnění kvantifikátorů domén do sumační tabulky .................. 314

Přehled nosných domén doporučovaných k otevření pro konkrétní poradenské

situace SPC pro MP .................................................. 328

Summary .............................................................. 330

Seznam použité literatury ................................................. 332

Rejstřík věcný .......................................................... 341

Rejstřík jmenný ........................................................ 347


/ 11

ÚVO D

Kompatibilita textu publikace

s klasifikacemi využívanými

ve zdravotnictví, v sociální péči a ve školství

(Milan Valenta)

Text publikace vychází ze základních pilířů trojice stratifikačních systémů, které se nově implantují v  oblasti zdravotnictví (MKF – Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví), v oblasti sociálních služeb (SIS – Supports Intensity Scale, tj. Škála stanovení míry podpory) a pilotážně ve (speciálním) školství a poradenství (kaSPC – katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, část diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením). Blíže k těmto systémům:

Od července 2010 nabyla ve zdravotnictví platnosti nová MKF – Mezinárodní kla

sifikace funkčních schopností, disability a zdraví (ICF – International Classification of Functioning, Disability and Health), která je obligatorní nejen pro rehabilitační, posudkové a praktické lékaře, ale i pro další členy multidisciplinárních týmů, kteří se zabývají péčí o osoby s disabilitou, včetně terapeutů, psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pracovníků (certifikované kurzy MKF realizuje Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR; v knižní podobě vydalo klasifikaci nakladatelství Grada Publishing v Praze, v elektronické podobě ji lze vyhledat na portálech MZ www.mzcr.cz).

MKF je určena pro měření zdravotního postižení na individuální i populační úrovni

(ČSÚ, sdělení 431/2009 Sb., částka 137/2009 Sb.):

Klasifikace MKF je určena pro účely hodnocení stupně disability, posuzování zdravotní

způsobilosti k práci (pokud je fyzická osoba disabilní), posuzování speciálních potřeb ve vzdělávání, předepisování a proplácení zdravotnických prostředků pro účely zdravotních pojišťoven... Klasifikaci MKF je povinen používat každý ošetřující lékař (zdravotnické zařízení), pokud u pacienta zjistí zdravotní stav (diagnózu) s určitým stupněm disability, která bude dlouhodobého nebo trvalého charakteru. Příslušné klasifikační kódy dle klasifikace MKF musí být uvedeny ve zdravotnické dokumentaci pacienta a zároveň musí být součástí propouštěcí zprávy ze zdravotnického zařízení u všech pacientů, kteří jsou disabilní.

„Přidaná hodnota“ aplikace MKF v prostředí českého zdravotnictví spočívá v tom,

že odborníci v  další péči (především sociální pracovníci, speciální pedagogové a psychologové) dostanou o klientovi informace relevantní jejich profesní oblasti (tj. oblast sociální péče a „speciálního“ vzdělávání), které nelze jinak vyvodit ze stanovené diagnózy MKN-10 (např. diagnóza F84.0 dětský autismus nemá téměř žádnou výpovědní hodnotu / Mentální postižení o funkč nosti klienta, jeho disabilitách, popř. edukabilitě). Dalším pozitivem klasifikace je možnost sledování vývoje disability v čase – přehledně lze stanovit efektivitu vynaložené intervence, progres či regresi. Neméně důležitý je fakt, že MKF zlepšuje prostupnost pacientů – u klienta, který přejde příkladně z brněnské kliniky na pražskou kliniku, není třeba další doplňující diagnostiky zaměřené na jeho funkční schopnosti.

Paralelně a zcela nezávisle na MKF se u nás krok za krokem implementuje v oblasti sociálních služeb další mezinárodní (AAIDD) klasifikace, a sice SIS – Supports Intensity Scale (Škála stanovení míry podpory), zaměřená na stanovení a klasifikování míry podpory a na mapování potřeb uživatelů sociálních služeb v procesu individuálního plánování s odkazem na zákon o sociálních službách a příslušné standardy kvality (kurzy SIS pořádá Quip – Společnost pro změnu Praha, www.kvalitavpraxi.cz). Klasifikace je určena především klientům s mentálním postižením a poruchani autistického spektra (PAS), případně dětskou mozkovou obrnou (DMO), a dalším uživatelům služeb nad šestnáct let (SIS pro děti se připravuje). Škála slouží především jako diagnostický nástroj stanovení míry potřebné podpory (a tím také finanční náročnosti péče) a pro individuální plánování.

S  ohledem a v návaznosti na MKF a SIS se pilotážně ověřuje v  našich SPC (speciálněpedagogických centrech) pro mentálně postižené Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Systém se snaží nastavit a ověřit rámec pro posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb u žáků se zdravotním postižením jako východiska pro stanovení speciálněpedagogické a psychologické podpory (podpůrných opatření) těmto žákům.

Jedná se o jeden z výstupů tříletého projektu v rámci OP VK v gesci MŠMT s názvem „Inovace činnosti SPC při posuzování SVP dětí a žáků se zdravotním postižením“, jehož nositelem je Univerzita Palackého v Olomouci. Hlavním řešitelem je doc. Jan Michalík, který je rovněž společně s prof. Potměšilem a prof. Valentou (všichni Ústav speciálněpedagogických studií UP Olomouc) autorem navržené metodiky řešící posuzování míry (hloubky) speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Tento projekt mj. reaguje na usnesení vlády ČR, kterým se přijímá Národní plán vytváření příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na léta 2010–2014. Úkol č. 9.3. zní: „Nově definovat způsoby poskytování speciálněpedagogické podpory dětem, žákům a studentům se z. p. v závislosti na hloubce a závažnosti daného postižení a jim odpovídajících dopadů na vzdělávací podmínky dané osoby.“ Zodpovídá: MŠMT ČR.

Takže v současnosti stojíme před fenoménem implementace trojice strukturálně-funkčních kvantifikací (MKF, SIS, kaSPC) ve třech kooperujících oblastech péče o klienta se zdravotním postižením v České republice – ve zdravotnictví, v sociálních službách a ve školství.

Přestože autoři MKF a SIS při tvorbě svých systémů nekooperovali, je až s podivem, nakolik spolu oba systémy rezonují z hlediska „filozofie“ a strategie tvorby, implementace, výstupů a cílů (takto lze usuzovat na společensko-antropologické paradigma doby). Katalogy SPC (dále kaSPC) se snaží o určitou kompatibilitu s oběma systémy, především vytěžují domény komponent i aplikace MKF. Dříve, než si přiblížíme referenční rámce těchto systémů (toliko pro orientaci, na detailnější obeznámení není místo), podívejme se na souběhy a diference všech tří komparovaných systémů – MKF, kaSPC a SIS:

Úvod / 13

ƒƒ Obdobná stratifikace diagnostických výstupů do čtvrté stupňové škály dle funkční

ztráty (MKF, SPC) či míry potřebné podpory (SIS). V MKF sice formálně existuje

kvantifikace v sedmistupňové škále, ale vzhledem k tomu, že stupeň 0 kvantifikuje

žádný či zanedbatelný problém a stupně 8, 9 znamenají nespecifický problém či ne

možnost aplikace, zůstávají ke stratifikaci faktických problémů toliko čtyři stupně.

Obdobně u SIS pro stanovení typu, frekvence a délky denní podpory kód 0 znamená

bez podpory. V případě kaSPC se škála otvírá prvním stupněm, což kvantifikuje již

diagnostikovanou funkční ztrátu. Uvedené čtyřstupňové stratifikace jsou důležité pře

devším pro stanovení míry finanční náročnosti další péče (v případě kaSPC stanovení

míry speciálněpedagogické podpory) a pro individuální plánování. ƒƒ Všechny tři systémy umožňují sledování progresu či regrese v čase, sledování toho,

jak se jednotlivé domény (funkce) ovlivňují v čase a po vynaložené (medicínské, psy

chologické, speciálněpedagogické) intervenci. ƒƒ Systémy standardizují postupy jednotlivých pracovišť a facilitují tak větší klientskou

prostupnost (u MKF navíc umožňují větší informativní hodnotu a sdílnost diagnos

tických závěrů směrem ke kooperujícím odborníkům v další péči).

REFERENčNÍ RÁMEc MKF

MKF (WHO, 2001) se soustřeďuje na pětici bazálních komponent mapujících

funkční schopnosti, disabilitu a zdraví člověka:

ƒƒ tělesné funkce (fyziologické funkce tělesných systémů včetně psychických): b; ƒƒ tělesné struktury (anatomické části těla – orgány, končetiny a jejich součásti): s; ƒƒ aktivity (provádění úkolu nebo činu člověka) a participace (zapojení do životní situ

ace): d; ƒƒ faktory prostředí (facilitující či bariérové prostředí konkrétního klienta): e; ƒƒ osobní faktory jako doplňující okruh.

MKF užívá alfanumerické kódování v systému – na rozdíl od MNK-10 se využívají malá

písmena pro určení komponent (b, s, d, e), číslice pak pro specifikaci domén a pro kvalifikátory.

Příklad: b 140 – funkce pozornosti; b 1400 – udržení pozornosti; b 1400.1 – lehký

problém s udržením pozornosti.

Systému kaSPC jsou relevantní následující selektované domény komponent tělesných

funkcí, aktivit a participací a faktory prostředí:

ƒƒ b – tělesné funkce:

ƒy Kap. I: Mentální funkce (např. intelektuální funkce, psychosociální funkce, orien

tační funkce, pozornost, paměť, emoce, percepce, psychomotorika, kognitivní

funkce, temperament, řeč...)

ƒy Kap. II: Smyslové funkce a bolest (vidění, slyšení, chuť, čich, hmat, vnímání bo

lesti...)

ƒy Kap. III: Hlas a funkce řeči (artikulace, fluence, alternativní vokalizace...)


14 / Mentální postižení

ƒy Kap. VII: Funkce vztahující se k pohybu (kloubní hybnost, stabilita, svalová síla,

tonus, kontrola volní hybnosti, mimovolní hybnost, pohyb, chůze...)

ƒƒ d – aktivity a participace:

ƒy Kap. I: Učení se a aplikace znalostí (pozorování, naslouchání, triviální učení, po

zornost, myšlení, čtení, psaní, počítání, řešení problémů...) ƒy Kap. III: Komunikace (příjem zpráv mluvených, nonverbálních, ve znakové řeči,

psaných a exprese těchto zpráv, konverzace, používání komunikačních pomůcek

a technik...) ƒy Kap. IV: Pohyblivost (přemisťování se, změna či udržení pozice těla, pohyb pomocí

dolních končetin, využití ruky k jemným pohybům, chůze, pohybování se jinak

než chůzí, používání dopravních prostředků...) ƒy Kap. V: Péče o sebe (mytí, používání toalety, oblékání, příjem potravy, péče

o sebe...) ƒy Kap. VI: Domácí život (získávání nezbytných věcí a služeb, příprava jídel, vyko

návání domácích prací...) ƒy Kap. VI: Mezilidské jednání a vztahy (mezilidská jednání, jednání s cizími lidmi,

formální a neformální vztahy, rodinné vztahy, intimní vztahy...) ƒy Kap. VIII: Hlavní oblasti života (výchova a vzdělávání – neformální, předškolní,

školní, příprava na povolání či na práci, získání, udržení a ukončení zaměstnání,

základní ekonomické jednání, život v komunitě, rekreace a volný čas...)

ƒƒ e – faktory prostředí:

ƒy Kap. III: Podpora a vztahy (rodina, přátelé, autority, osobní asistent, zdravotničtí

pracovníci...) ƒy Kap. IV: Postoje (jednotlivé postoje osob jmenovaných v předcházející kapitole) ƒy Kap. V: Služby, systémy a principy řízení (služby a systémy – pro bydlení, veřejně

prospěšné, komunikační, dopravní, právní, mediální, neziskového sektoru, eko

nomické, sociálního zabezpečení, zdravotnické, edukativní, zaměstnanecké služby

a systémy...)

Každá otevřená doména je kvantifikována a posuzována pomocí škál kvalifikátorů, jejichž

počet je u jednotlivých komponent MKF různý.

Tělesné funkce (b) mají jediný kvalifikátor – rozsah poruchy:

ƒƒ 0 – žádný problém

ƒƒ 1 – mírný impairment (problém je přítomen méně než 25 % času, v intenzitě, kterou

může osoba tolerovat, a stal se zřídka během posledních 30 dní)

ƒƒ 2 – stř ední impairment (problém je přítomen méně než 50 % času, v intenzitě, která

zasahuje do každodenního života osoby, a děje se občas za posledních 30 dní)

ƒƒ 3 – silný impairment (problém přítomen více než 50 % času, v intenzitě, která čás

tečně rozvrací každodenní život osoby, a děje se často během posledních 30 dní)

ƒƒ 4 – kompletní impairment (problém přítomen více než 95 % času, s intenzitou, která

totálně rozvrací každodenní život osoby, a děje se každý den v posledních 30 dnech)

ƒƒ 8 – nespecifikováno

ƒƒ 9 – neaplikováno


Úvod / 15

Jednotlivé otevřené domény komponenty aktivity a participace (d) jsou posuzovány pomocí dvojice kvalifikátorů – kvalifikátoru výkonu (první číslo za tečkou kódu) a kapacity (druhé číslo).

Simplifikovaně řečeno, rozumí se výkonem jedince aktivita v jeho běžném prostředí,

tj. s pomocí faktorů tohoto prostředí, jako jsou kompenzační pomůcky, invalidní vozík, osobní asistent etc., zatímco kapacitou se rozumí schopnost člověka bez ovlivnění faktory jeho konkrétního prostředí (bez pomůcek, asistence...). Diference mezi výkonem a kapacitou reflektuje rozdíl mezi vlivem skutečného a „standardizovaného“ prostředí a je signalizací pro nápravu prostředí, která může vést k zlepšení klientova výkonu.

Pro oba kvalifikátory – jak výkonu, tak i kapacity („bez asistence“) – se využívá stejné

škály jako u tělesných funkcí.

Faktory prostředí (e), reflektující fyzické, sociální a postojové prostředí klienta, jsou šká

lovány s pomocí speciálního kvalifikátoru, kterým jsou bariéry a facilitátory prostředí, takto:

ƒƒ 0 – nejsou bariéry

ƒƒ 1 – mírné bariéry

ƒƒ 2 – střední bariéry

ƒƒ 3 – silné bariéry

ƒƒ 4 – kompletní bariéry

ƒƒ 8 – nespecifická bariéra

ƒƒ 9 – nelze použít

V kódování se značí jako číslice za tečkou (exxx.1).

ƒƒ 0 – není facilitátor

ƒƒ +1 – lehce podporující facilitátor

ƒƒ +2 – středně podporující facilitátor

ƒƒ +3 – podstatně podporující facilitátor

ƒƒ +4 – kompletně podporující facilitátor

ƒƒ +8 – nespecifický facilitátor

ƒƒ 9 – nelze použít

V kódování se značí jako číslice za znaménkem + bez tečky (exx+1).

RE FERENčNÍ R ÁMEc SIS

Aplikace SIS se užívá primárně v sociálních službách, přičemž oblast vzdělávání je

zde implementována v širším kontextu. Nástroj je využíván především pro alokaci zdrojů, neboť výsledný kvantifikátor v podobě SIS indexu vyjadřuje míru podpory potřebné pro zvládnutí každodenních činností konkrétního klienta (srovnáno s osobou bez postižení), a tudíž může být využit k optimálnímu rozložení poskytované podpory na základě měřitelných a komparabilních údajů. Takto může SIS index sloužit i jako argumentace při jednáních o finančních zdrojích pro poskytovatele služeb a také při jednáních o příspěvku na péči a žádosti o přehodnocení stupně závislosti (jednotlivým stupňům závislosti I–IV odpovídá určité rozpětí SIS indexu, např. I. stupeň = 60–84 bodů). SIS obsahuje tři oddíly, z nichž relevantní kaSPC je škála potřebné podpory v každodenních aktivitách, zahrnující šest oblastí (srovnej s doménami MKF): / Mentální postižení A) činnost v domácnosti (příprava jídla, oblékání, použití toalety...) B) činnosti spojené se životem v obci (návštěva přátel, doprava, nakupování...) C) činnosti celoživotního vzdělávání (strategie řešení problémů, interakce s  ostatními

lidmi při vzdělávání...)

D) činnosti v zaměstnání (učení se pracovním dovednostem...) E) činnosti spojené se zdravím a bezpečím (užívání léků, správná výživa...) F) sociální činnosti (vytváření a udržení přátelství, komunikace...) Míra podpory je škálována ze tří hledisek:

ƒƒ Typ podpory:

ƒy 0 – bez podpory

ƒy 1 – dohled, sledování

ƒy 2 – vedení, instruktáž

ƒy 3 – částečná fyzická pomoc s činností, dovedností

ƒy 4 – plná fyzická pomoc s činností, dovedností

ƒƒ Frekvence podpory:

ƒy 0 – bez podpory nebo méně než měsíčně

ƒy 1 – alespoň jednou měsíčně, ne však týdně

ƒy 2 – alespoň jednou týdně, ne však denně

ƒy 3 – alespoň jednou denně, ne však každou hodinu

ƒy 4 – každou hodinu či častěji

ƒƒ Délka denní podpory:

ƒy 0 – bez podpory

ƒy 1 – méně než 30 minut

ƒy 2 – 0,5–2 hodiny

ƒy 3 – 2–4 hodiny

ƒy 4 – 4 a více hodin Kvantifikace v SIS využívá de facto čtyřstupňové škály, stejně jako kaSPC a MKF, s tím podstatným rozdílem, že v SIS se neposuzuje schopnost/dovednost (funkční schopnost a její ztráta, disabilita) jako v  případě kaSPC a MKF, ale míra podpory pro zvládnutí konkrétní činnosti každodenního života.

REFERENčNÍ RÁMEc KATALOgu POSuzOVÁNÍ

MÍRy SPEcIÁLNÍch VzDěLÁVAcÍch POTřEB

(čÁST DIAgNOSTIcKé DOMéNy PRO ŽÁKy

S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM)

Kruciálním cílem Katalogu SPC pro mentálně postižené je implantovat čtyř

stupňovou stratifikaci (relevantní klasifikacím, jež se využívají ve zdravotnictví i v sociálních službách) do oblasti (speciálního) školství, a především poradenství. Na rozdíl od zdravotnictví a sociálních služeb, kde se jedná o kvantifikaci funčnosti a disability či míry potřebné podpory, ve speciálněškolské oblasti jde o kvantifikaci speciálních vzdělávacích

:


Úvod / 17

potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním (mentálním) postižením jakožto nezbytného

východiska pro stanovení míry speciálněpedagogické podpory (podpůrných opatření).

Tímto procesem dochází k završení kompatibility nových přístupů ke klientům ve třech

nejvíce se prolínajících a kooperujících pomáhajících profesích – ve školství, v sociální

péči a ve zdravotnictví.

Dítě, žák či student je v SPC diagnostikován a na základě komplexního posouzení

poradenskými pracovníky (zde především psychologem a psychopedem) je stanovena míra

podpůrných opatření (speciální didaktické metody, speciální učebnice, přidělení asistenta

pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě, zařazení předmětů speciálněpedagogické péče...),

které klientovi poskytne škola, speciální škola či škola v součinnosti s SPC.

Diagnostikované domény pro mentálně postižené žáky:

ƒƒ Smyslová percepce:

ƒy Vizuální percepce

ƒy Sluchová percepce ƒƒ Motorika:

ƒy Hrubá motorika

ƒy Jemná motorika

ƒy Grafomotorika

ƒy Vizuomotorika

ƒy Psychomotorika ƒƒ Lateralita ƒƒ Orientační funkce ƒƒ Intelektuální funkce:

ƒy Struktura inteligence

ƒy Myšlenkové operace

ƒy Organizace a plánování

ƒy Úsudek

ƒy Řešení problémů

ƒy Kognitivní styl ƒƒ Pozornost:

ƒy Udržení záměrné pozornosti

ƒy Přesouvání pozornosti

ƒy Rozdělení pozornosti ƒƒ Paměť:

ƒy Krátkodobá paměť

ƒy Střednědobá paměť

ƒy Dlouhodobá paměť ƒƒ Fatické funkce ƒƒ Emoce ƒƒ Adaptibilita a sociabilita ƒƒ Konace a aspirace ƒƒ Sebeobsluha ƒƒ Rodinné prostředí ƒƒ Edukační schéma



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist