načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Meditace bez úsilí -- S lehkostí k míru a štěstí – Svámí Madhurananda

Fungujeme! Vážení zákazníci, knihy si u nás můžete nadále objednávat s doručením Českou poštou, GLS či aktualizovanou Zásilkovnou. Tyto objednávky vyřizujeme v běžném režimu, stejně tak nákup e-knih a dalších elektronických produktů. Nařízením vlády jsou z preventivních důvodů zavřeny některé naše pobočky, bližší informace naleznete zde
Meditace bez úsilí -- S lehkostí k míru a štěstí
-12%
sleva

Kniha: Meditace bez úsilí
Autor: Svámí Madhurananda
Podtitul: S lehkostí k míru a štěstí

Jak vnímat a rozpoznat tolik žádoucí všeobjímající klid, který je vždy přítomný a vždy přístupný. Jde o stav čistého, spontánního vnímání, neboť "jakmile v hloubi ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  295 Kč 260
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Maitrea
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 248
Rozměr: 210,0x149,0x17,0 mm
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložily Iva Frantíková a Petra Jelínková
Skupina třídění: Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
Hmotnost: 0,334kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
ISBN: 978-80-7500-107-8
EAN: 9788075001078
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jak vnímat a rozpoznat tolik žádoucí všeobjímající klid, který je vždy přítomný a vždy přístupný. Jde o stav čistého, spontánního vnímání, neboť "jakmile v hloubi prozkoumáte, jak dosáhnout klidu, vstoupíte do stavu, v němž mizí úsilí."

Popis nakladatele

V této knize nás Svámí Madhurananda, který je širšímu okruhu svých přátel a obdivovatelů znám zkrátka jako Madhú, provádí krok za krokem po své cestě k tomu, jak vnímat a rozpoznat tolik žádoucí všeobjímající klid, který je vždy přítomný a vždy přístupný. Jeho meditace bez úsilí je v podstatě synonymem k tomuto cennému klidu. Jde o stav čistého, spontánního vnímání, neboť „jakmile v hloubi prozkoumáte, jak dosáhnout klidu, vstoupíte do stavu, v němž mizí úsilí.“ Ve srozumitelně napsaných kapitolách postupně nastiňuje problémy a nástrahy, na něž by čtenář mohl na cestě narazit, přestože tato cesta na první pohled působí velmi snadně. Neuspořádaná mysl však bohužel vždy přináší pochybnosti a obtíže. Aby autor tyto překážky překonal, prozkoumává „meditaci bez úsilí“ ze všech možných hledisek a odhaluje blaženost, jež spočívá ve skrytu za pojmovým myšlením.

(s lehkostí k míru a štěstí)
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Svámí Madhurananda - další tituly autora:
 (e-book)
Meditace bez úsilí -- S lehkostí k míru a štěstí Meditace bez úsilí
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

MEDITACE BEZ ÚSILÍMEDITACE BEZ ÚSILÍ



Madhurananda

MEDITACE BEZ ÚSILÍMEDITACE BEZ ÚSILÍ

S lehkostí k míru a štěstí

Přeložily Iva Frantíková a Petra Jelínková


K ATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Madhurananda, svámí

Meditace bez úsilí : s lehkostí k míru a štěstí / Madhurananda ;

[z anglického originálu ... přeložily Iva Frantíková a Petra Jelínková].

-- 1. vyd. v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2015. -- 248 s.

Název originálu: Eff ortless meditation

ISBN 978-80-7500-107-8

22/24-583 * 233-584.5 * 2-188.3-584.5 * 165.322 * 17.023.34 * 233

- meditace -- hinduistické pojetí

- duchovní cesta -- hinduistické pojetí

- duchovní překážky -- hinduistické pojetí

- duchovní poznání -- hinduistické pojetí

- štěstí -- hinduistické pojetí

- populárně-naučné publikace

22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus [5]

Madhurananda

Meditace bez úsilí

Eff ortless Meditation

Copyright © Swami Madhurananda, 2010

Translation © Iva Frantíková, Petra Jelínková, 2014

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2015

ISBN 978-80-7500-107-8


Tuto knihu věnuji své matce

a všem, kteří objevili spojení s mírem

a milují ho.



Nechť nás nejvyšší realita, jež se projevuje tady a teď, ať jsme kdekoliv,

vždy provází a chrání na naší cestě k absolutnímu míru a blaženosti.

Jediné, co je třeba k tomu, abyste si uvědomili sami sebe, je klid.

Pokud si něčeho jsi vědom, pak si neodmyslitelně jsi vědom sama sebe

– Śrí Ramana Mahariši


8

ObsahObsah

Slovo úvodem 13 Úvod 15

Co je mír? 17

Jak tato kniha vznikla 18 Předmluva 21

Co se snažím sdělit? 22

Cílem této knihy není uchvátit ani šokovat 22

Upřímnost 23

Jak číst tuto knihu 24

K rozeznávání věcí potřebujeme zdravý rozum,

ne akademický intelekt 26 CESTA ZA ŠTĚSTÍM 29 Cesta za štěstím 31 MEDITACE BEZ ÚSILÍ 53 1. Volání nejv yšší pravdy 55

Vodítka od Šrí Ramany Maharišiho 56

Rady týkající se meditace bez úsilí 58

Dvě hesla, která vám umožní vstoupit do meditace bez úsilí 61

Je meditace bez úsilí spojena s nějakým úsilím? 62

Okamžiky vedoucí k meditaci bez úsilí 63

Nedorozumění týkající se stavu klidu 64

Nejde o praktikování soustředění 65

Tok slov: mechanický, nebo spontánní? 66

Škatulkování slov 67

Jak se tato meditace liší od myšlení? 70 2. Meditace bez úsilí 71

Jak rozeznat tuto meditaci od roztěkanosti? 72 Obsah

9

Hledejte útočiště v hlubokém klidu, ne v pochybnostech 73

Duchovní prožitky 74

Neprahněte po absolutním míru, prosím! 75

Odevzdání se 76 3. Další vodítka k meditaci bez úsilí 77

Tohle je naše existence 81

Nejde o materialismus 83

Nejde o Descartův výrok „Myslím, tedy jsem“ 85

Není přítomna žádná regulace 85

Ticho – transcendentální a dynamické 86 4. Možná jste to už zažili 89 5. Tři záludné lži, jeden viník a tři nejvyšší pravdy 93

Tři záludné lži 95

První záludná lež: Slova vytvářejí potěšení nebo bolest 95

I slova mají svoje omezení 95

Pro potěšení nebo bolest je zásadní význam 96

Význam není jediným zdrojem bolesti nebo potěšení 96

Druhá záludná lež: Předměty vytvářejí potěšení nebo bolest 98

Třetí záludná lež: Práce vytváří potěšení nebo bolest 100

Hlavní viník: reaktivní mysl 101

Dávejte si pozor 103

Tři nejvyšší pravdy 103

Ve stavu všeobjímajícího klidu přinášejí slova mír 104

Ve stavu všeobjímajícího klidu přinášejí předměty mír 105

Ve stavu všeobjímajícího klidu přináší práce mír 105 6. To je můj průvodce, to je mé světlo 107

Největší zázrak: objevení neosobního proudění slov 114 7. Vhledy: vstup do světa moudrosti 117

Krize: nejvyšší cesta k míru 117

Beznaděj je zármutek, vzdání se naděje je mír 118

To je ono! 119

Klid nevyžaduje žádný čas 121 8. Odstraňování podmíněnosti mysli 123 Meditace bez úsilí 10 9. Několik častých nejasností 127

O nezúčastněném pozorování 127

O přítomném okamžiku 129

O „teorii předurčenosti“ a „Já jsem skutečnost“ 132

Šrí Ramana o předurčenosti 132

Šrí Ramana o výroku „Já jsem skutečnost“ 133

Předurčení a dotazování „Kdo jsem já?“ 134

Úvahy o předurčenosti 136

Reinkarnace a „teorie náhodného předurčení“ 137

Předurčení, hřích a vina 138

Zákon předurčenosti a osvícení 139

Další aspekty předurčenosti a „Já jsem skutečnost“ 139

Je osvícení předurčené? 141

Meditace, předurčenost a úsilí 142

Na závěr 142

Co lidé dělají u advaity špatně 143

Je „já“ jemné? 144 10. Námitky a pochybnosti ohledně meditace bez úsilí 145 11. Další témata 149

O koncentraci 149

Celibát 150

Svět je jenom snová představa 152

Spánek při meditaci 152

Kolik myšlenek lze mít v jednu chvíli? 154 PAR ADIGMA ŠTĚSTÍ 159 1. Hledání štěstí nezáleží na naší volbě 161

O víře a ateismu 163 2. Touha – zdroj života 165 3. Co je pravé štěstí? 171 4. Relaxační techniky 173

Pozorování dechu 174

Přání míru 175 Obsah

11

Modlitba 176

Džapa 176

Meditace v chůzi 177

Šavásana 178

Upozornění a instrukce 179 5. Požehnaný nevědomý spánek 183 6. Mysl: stroj na vytváření konfl iktů 185 7. Potěšení a přítomný okamžik 189 8. Požitek, potlačování, nebo transcendence? 193 9. Zřeknout se touhy znamená dosáhnout nejvyšší moudrosti 197

Když zažijete oproštěnost od touhy, tak zjistíte, že... 201 SÁDHANA V ADVAITĚ 203 1. Cesta míru 205

Opravdové dotazování se děje pouze pokud... 207

Klid přináší nezměrné požehnání 208

Co není klid 211 2. Nástrahy advaitové sádhany 213

Intelektuální nástrahy 213

Laja 215

Duchovní zážitky 216

„Jsem osvícený“ 217

Myšlenka, že praktikování advaity je odtržené

od každodenního života 219 Jaké to je být mnichem 223 Mojí matce 229 Glosář 233 Bibliografi e 241 Další četba 243 Poděkování 245 O autorovi 247 Ediční poznámka 248 12

Slovo úvodemSlovo úvodem

„Jediné, co je třeba k tomu, abyste si uvědomili sami sebe, je klid.”

– Šrí Ramana Mahariši

Jak často se objeví kniha, která zodpoví palčivou otázku, jíž meditující tak často kladou: jak odkrýt tajemství, které halí nejhlubší stavy meditace?

Svámí Madhurananda, který je širšímu okruhu svých přátel a obdivovatelů znám zkrátka jako Madhú, je pro tento úkol více než povolaný. Do uznávaného mnišského řádu Ramakršna v Bengalúru vstoupil jako mladík s upřímnou touhou objevit a prozkoumat hluboké meditační stavy. Po namáhavých letech vnitřního hledání v  klášteře najednou začal zakoušet ony požehnané stavy ticha a vyrovnanosti, které dalece překračují zmatečné chápání neklidné, přelétavé mysli.

Skutečná meditace ve své nejpokročilejší formě, o níž se Madhú v této podnětné knize se čtenáři tak srozumitelně dělí, představuje kýžené ukončení z ega vycházejícího stavu pojmového myšlení, oné nežádoucí epidemie komentářů neustále vířících v mysli. Inspiroval ho významný mudrc Šrí Ramana Mahariši, který vedl hledající k tomu, aby našli vlastní pravou podstatu, aby odkryli ryzí štěstí ve svém nitru. Madhú již není mnichem a žije na úpatí Arunáčaly, posvátné hory, kde Mahariši pobýval po většinu života.

V této knize nás Madhú provádí krok za krokem po své cestě k tomu, jak vnímat a rozpoznat tolik žádoucí všeobjímající klid, který je vždy přítomný a vždy přístupný. Jeho meditace bez úsilí je v podstatě synonymem k tomuto cennému klidu. Jde o stav čistého, spontánního vnímání, neboť „jakmile v hloubi prozkoumáte, jak dosáhnout klidu, vstoupíte do stavu, v němž mizí úsilí.“ Meditace bez úsilí 14

Ve srozumitelně napsaných kapitolách postupně nastiňuje problémy a nástrahy, na něž by čtenář mohl na cestě narazit, přestože tato cesta na první pohled působí velmi snadně. Neuspořádaná mysl však bohužel vždy přináší pochybnosti a obtíže. Aby autor tyto překážky překonal, prozkoumává „meditaci bez úsilí“ ze všech možných hledisek a odhaluje blaženost, jež spočívá ve skrytu za pojmovým myšlením.

V kapitole „Cesta za štěstím“, která je snad jednou z nejvýznamnějších kapitol, otevřeně rozebírá nejrůznější pochyby, konfl ikty, problémy a trápení, jimiž sám prošel, než meditaci bez úsilí konečně objevil. Tato kapitola je velice inspirativní a ukazuje nám, jak nejlépe můžeme podobné překážky sami překonat.

Jsem přesvědčen, že tato kniha je významným a cenným příspěvkem k  tématu meditace a že nabízí nejvhodnější způsoby, jak tento báječný stav najít prostřednictvím vlastních zkušeností, a ne jen teoreticky. Jsem si jist, že se tato kniha zařadí mezi klasické klenoty duchovní literatury a literatury o meditaci.

Alan Jacobs

Prezident Nadace Ramany Maharišiho, Velká Británie

Prosinec 2009


15

ÚvodÚvod

Šrí Ramana Mahariši říká: „Nový den nastane ve chvíli, kdy se zasměješ svému dřívějšímu snažení. To, co přijde onoho dne, kdy se budeš smát, je přítomno i tady a teď.“

1

Prohlásil také, že „mír spočívá v uvědomění sám

sebe“,

2

a že „[mír] je tvou pravou podstatou“.

3

Mír jsem zakusil v roce 1992 a okamžitě jsem se přesvědčil o pravdivosti Šrí Ramanových slov. V tomto stavu míru bylo každé úsilí mimo toho, které bylo nezbytné z  nejzákladnějších důvodů fungování, velmi bolestné. Zažíval jsem mír se zavřenýma i s  otevřenýma očima. Začal jsem spontánně vnímat řadu věcí prostřednictvím smyslů, aniž by to mír jakkoliv narušilo. Zažíval jsem ztotožnění se všemi předměty. Vše vyvstávalo z hlubokého ticha, bylo jeho vyjádřením a opět se do něj vracelo. Pomyslel jsem si, jak bláhové bylo domnívat se, že mě tento svět dříve nějak rušil. Všechno bylo nesmírně krásné. Ošklivost, opak krásy, jež se nám nezamlouvá a jíž se vyhýbáme, nebyla přítomná. Tento mír se objevil v okamžiku, kdy jsem zažíval silný strach, bezmoc a frustraci. Přišel po šesti letech duchovní praxe. Neměl jsem nic, o co bych se musel starat, nic, co by mě v tomto vesmíru znepokojovalo, a většinu noci jsem strávil v  rozlehlých klášterních zahradách, kde jsem se buď procházel, nebo seděl.

Byly přítomny určité myšlenky, ale jednalo se o pouhá slova zbavená citového obsahu. Zpívaly píseň míru od chvíle, kdy jsem se ráno probudil, až do okamžiku, kdy jsem šel spát. Veškeré dychtění, včetně toho po osvícení, se rozplynulo. Tužby a pochybnosti jsem vnímal jako bolestivé 1 VENKATARAMIAH, Munagala S. (ed.). Talks with Sri Ramana Maharshi. Ti

ruvannamalai: Sri Ramanasramam, 1989, s. 130, Rozhovor č. 146.

2 Tamtéž, s. 135, Rozhovor č. 155. 3 Tamtéž, s. 252, Rozhovor č. 290. Meditace bez úsilí 16 už od chvíle, kdy se zrodily. Byl jsem ohromený a uvažoval jsem, co jsem celé ty roky prováděl, když je tento neuchopitelný mír k dispozici v kterémkoliv okamžiku a bez jakéhokoliv úsilí.

Věděl jsem, že to je konec mé sádhany (duchovní praxe). Když se člověk raduje ze všeho, co dělá, není nutné se zaměřovat na duchovní techniky a rozdělovat život mezi činy a meditaci. Všechno pak získává božskou podstatu a stává se meditací.

Ani mě netrápilo, zda mír jednoho dne zmizí. Je to tak prostá záležitost, říkal jsem si, jak by mohl jen tak zmizet? Vnímal jsem ho jako něco sobě vlastního, jako něco, co mě neopustí. Jenže on mě opustil.

Zpočátku mír přicházel opakovaně. Kdykoliv se tento zážitek objevil, pokaždé se mi zdálo, že už nikdy nezmizí. Vnímal jsem ho jako něco tak vnitřního a vrozeného, co mi nemůže zmizet. Věděl jsem, že jestli mír něco narušuje, pak jsou to moje vlastní reakce, které můžu okamžitě zarazit vnořením se do všeobjímajícího klidu. Takže jak by mohl zmizet? Jak by jen mohl zmizet? A přece vždycky zmizel.

Ačkoliv první zkušenost s mírem netrvala déle než čtyři nebo pět dní, odstranila mnoho mylných představ, které jsem o štěstí a duchovnu choval. Také mi přinesla různá vodítka, jak na ni zase „narazit“.

4

To h o

dne se pro mě zrodila meditace bez úsilí.

Ona vodítka jsem vždy s  láskou využíval, kdykoliv jsem se usadil k meditaci. V průběhu času jsem dospěl k poznatku, že mír je přítomný neustále a že jej svět nikdy nenaruší. Pokud existuje něco, co tento věčný mír vyrušuje, jsou to reakce mé vlastní mysli nebo podvědomé myšlenkové procesy – vnitřní monolog. Tyto dvě věci se odehrávají náhle a někdy unikají vnímání. Pokud ustanou, pak můžete dělat cokoliv a budete zažívat nejvyšší vyrovnanost, klid bez omezení. Pokud není vyrovnanost přítomna ve své naprosté celistvosti, znamená to, že se projevuje mysl se svými touhami a obavami, a to buď na zcela očividné nebo na jemné rovině. 4 “Narazit” je ten nejbližší možný výraz, kterým lze tuto skutečnost vystihnout. Po

kud na něco narazíte, je to v pravém slova smyslu něco, co se děje a odehrává samo,

nikoliv výsledek našeho přání.


Úvod

17

Právě toto porozumění mě vede k tomu, že se chci s těmi, kdo mají

zájem, podělit o své pocity týkající se meditace bez úsilí.

* * *

Možná se ptáte: „Co se tady odehrává? Jsi šťastný?“

Meditace bez úsilí s sebou přinesla pochopení, že já jsem samotnou

existencí či klidem. Nejde o plod rozumu ani víry, nýbrž o fakt. Člověk zde nemá pocit, že by předměty existovaly venku, mimo naše vědomí, a dospěje k hlubokému, důvěrnému vztahu se vším, co vchází do pole vědomí: se slovy, předměty nebo emocemi, jež mohou pramenit z dřívějších událostí. Zbaví-li se člověk všech vědomých konfl iktů, plyne životem svobodně. Umožňuje zrození nového života, který je osvobozený od břemene minulosti a budoucnosti. Svým dřívějším snahám nalézt mír se už mohu jen smát a naplňuje mě úžas nad tím, jak je toto hledání prosté. Štěstí a vyrovnanost bez příčiny prostupují mým srdcem čím dál více.

5

Co je mír?Co je mír?

Mír neznamená jen nepřítomnost problémů, kdy jsme schopni bez

starostně zakoušet radosti a potěšení. Není to ani stav nepřítomnosti mysli, která se pouze jeví jako něco, co nevyžaduje úsilí. Není to stav duševní pohody, který si spojujeme s naplněním tužeb. Jde o velice pozitivní stav. O stav, v němž si uvědomujete naprosté naplnění a spokojenost. Když na něj narazíte, poznáte, že to je to, co celou dobu ve jménu štěstí hledáte. Je to odosobněná zkušenost. Nevtahuje se k žádnému předmětu. 5 Nejedná se však o stav osvícení – v tom monolog mysli ustane nadobro a nepřeruše

né vědomí trvá nadále, nejen v bdělém stavu, ale i v hlubokém spánku. Neznamená

to, že bychom se zde hnali za osvícením. Taková touha člověka odvádí od stavu bez

úsilí. Neexistuje nic, co by se v zájmu vyrovnanosti dalo udělat. Už jen samotné po

chopení a přiznání toho, že nám stav bez úsilí vyklouzl, nás vrací zpět do stavu klidu. Meditace bez úsilí 18 Je dynamický a všezahrnující. Ani přítomnost, ale ani nepřítomnost objektů či činností jej neovlivňují.

Tento mír nebo též ticho je také známý jako nezměrný či hluboký či nepopsatelný mír.

Jak tato kniha vzniklaJak tato kniha vznikla

Příběh této knihy nemohu začít vyprávět, aniž bych zmínil Kumari K. Veeralakšmí z Ándhrapradéše, učitelku, která je dnes již na odpočinku. Když jsem přibližně před pěti lety přišel sem do Tiruvannamalai, objevil se okamžik, kdy jsem nevěděl kam jít a kde pobývat. Za těchto velice nejistých podmínek mi vyšla vstříc a nabídla mi přístřešek, a tak jsem mohl vést meditativní život. Kromě toho mě po celou dobu živila svou láskou, zájmem a péčí. Bez ní bych si jen těžko dokázal představit, že se budu moci věnovat bezstarostné meditaci. Za to vše jí budu navždy hluboce vděčný.

Od chvíle, kdy jsem do Tiruvannamalai přišel, chtěla řada přátel hovořit o meditaci bez úsilí. Někteří navrhovali, že by bylo užitečné tyto diskuse sepsat. Jednoho dne se mě Judith Bartschiová zeptala: „Proč nenapíšeš knihu?“ Myšlenka na takovou knihu se poprvé zrodila právě v  její hlavě a ona i její manžel Arcadius Susainathan mě silně podpořili.

Janine Boccarová, přítelkyně s  obrovským srdcem a v  mnoha ohledech můj velký zdroj inspirace, mi později vypomohla a na vydání této knihy fi nančně přispěla.

Všem těmto přátelům jsem nesmírně vděčný.

* * *

Můj hluboký vděk si zaslouží také Šrí Ramana Mahariši a Nisargadatta Mahárádž. Díky jejich učení jsem získal vodítka na cestě k meditaci bez úsilí, když jsem poprvé zakusil mír. Úvod

19

Jsem vděčný i za velká utrpení, která mi život postavil do cesty. Tato trápení mě vedla k tomu, že jsem se nezpronevěřil a neuchýlil se k jiným metodám či postupům, než je meditace bez úsilí.

Přeji vám, abyste dosáhli nejvyššího míru, jehož prostřednictvím se plní všechno v tomto vesmíru.

Březen 2006, Tiruvannamalai




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist