

Elektronická kniha:
Mediální komunikace pro management
Autor:
Vojtěch Bednář
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2011 |
Počet stran: | 153 |
Rozměr: | 21 cm |
Úprava: | ilustrace, portréty |
Vydání: | Vyd. 1. |
Skupina třídění: | Sociální interakce. Sociální komunikace |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2011 |
ISBN: | 978-80-247-3629-7 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Kniha určená především lidem pracujícím na řídících pozicích (manažeři, podnikatelé) se snaží srozumitelně seznámit s tím, jak fungují sdělovací prostředky, a naučit, jak vstupovat do kontaktu s médii. Popisuje postupy a cíle novinářů, vysvětluje základní vztahy a procesy fungování médií, ale především připravuje na komunikaci s nimi. Radí, co dělat, když chcete oslovit novináře, jak odpovídat na otázky, jak prezentovat své informace. Věnuje se i krizové komunikaci - situacím, kdy vás média prezentují ve špatném světle, konfliktům s médii, umění bránit se chybám, odrážení mediálních útoků. Cílem knihy je naučit pracovníky managementu efektivnímu partnerství s novináři, které bude přínosné pro obě strany. Praktická příručka učí zásadám správné a efektivní komunikace se zástupci médií, ale také umění odrážet mediální útoky či zvládnout krizovou komunikaci s médii.
Cílem této knihy je seznámit vás s vlastnostmi masových médií, s postupy a cíli novinářů a s jejich pracovními nástroji, připravit vás na komunikaci s nimi. Vysvětluje základní vztahy a procesy fungování médií, odpovídá na otázky, kde novináři získávají informace, jak je zpracovávají, kdo určuje, o čem se bude psát, apod. Radí, co dělat, když chcete oslovit novináře, jak se na komunikaci s nimi připravit, jak odpovídat na otázky, jak prezentovat své informace. Věnuje se i krizové komunikaci - pomůže v situacích, kdy vás média prezentují ve špatném světle, osvětlí postupy, když vás média ignorují. Díky ní se budete umět bránit chybám, odrážet útoky a být partnery novinářů tak, aby oni byli efektivními partnery vás.
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Management
Katalog předmětový > M > Mediální komunikace
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Ekonomie, obchod, finance
Katalog předmětový > M > Masmédia
Katalog vybraných autorů > B > Bednář – Vojtěch Bednář
Katalog nakladatelství > G > Grada

Bednář, Vojtěch
Cena: 195 Kč
PhDr. Vojtěch Bednář
Mediální komunikace pro management
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
www.grada.cz
jako svou 4362. publikaci
Odpovědný redaktor Zdeněk Kubín
Sazba a zlom Vojtěch Kočí
Návrh a realizace obálky Vojtěch Kočí
Počet stran 160
Vydání 1., 2011
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.
Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod
© Grada Publishing, a.s., 2011
Cover Photo © fotobanka Allphoto
ISBN 978-80-247-3629-7
Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s.
5
Obsah
Poznámky a informace .......................................................................7
Místo úvodu ........................................................................................9
1. Jak fungují média – základy médií pro laiky ..................................13
1.1 Masová média v moderním světě ................................................. 13
1.2 Komu slouží média? ........................................................................ 19
1.3 Objektivita a vyváženost ................................................................. 21
1.4 Angažovaná žurnalistika ............................................................... 23
1.5 Kde se berou témata? ........................................................................ 24
1.6 Kam témata mizí? ............................................................................ 28
1.7 Kdo jsou to novináři? ...................................................................... 30
1.8 Pozice v médiích ....................................................................35
1.8.1 Distribuce zodpovědnosti v redakcích .......................... 37
1.9 Lidoví žurnalisté .............................................................................. 38
1.10 Jak média zpracovávají informace ................................................. 39
1.10.1 Jak tedy média pracují s informacemi? .......................... 44
1.11 Mediální režimy a cykly ................................................................. 45
1.12 Mediální zdroje ................................................................................ 50
1.13 Autorita a moc médií ....................................................................... 51
1.14 Jazykové prostředky ........................................................................ 56
1.15 Informátor ......................................................................................... 57
1.16 Závěr ................................................................................................... 60
2. Základy komunikace s médii............................................................61
2.1 Na úvod ............................................................................................. 61
2.2 Jak si získat pozornost médií a jak je informovat ....................... 62
2.2.1 Analýza situace ................................................................... 62
2.2.2 Mediální kontakt a mediální podklady .......................... 65
2.2.3 Oslovování médií ................................................................ 69
2.2.4 Jak zaujmout ........................................................................ 73
2.2.5 Tisková konference ............................................................. 74
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT6
2.3 Rozhovor ............................................................................................ 81
2.3.1 Rozhovor s píšícím novinářem ......................................... 82
2.3.2 Rozhovor pro audiovizuální médium ............................. 87
2.4 Píšeme (pro) média ........................................................................... 90
2.4.1 Tisková zpráva .................................................................... 90
2.4.2 Firemní článek .................................................................... 93
2.5 Udržování vztahu s médii .............................................................. 94
2.5.1 Plánování a realizace ......................................................... 94
2.5.2 Evaluace ............................................................................... 98
2.6 Role experta ..................................................................................... 100
2.6.1 Praxe mediálního experta ............................................... 102
2.6.2 Jak se stát a udržet expertem ......................................... 105
2.7 Závěr ................................................................................................ 106
3. Základy krizové komunikace s médii ............................................107
3.1 Kdy potřebujeme krizovou komunikaci? ................................... 107
3.2 Proces krizové komunikace .......................................................... 108
3.3 Prostředky krizové komunikace .................................................. 111
3.1.1 Mediální kontakt v krizové komunikaci ...................... 114
3.4 Jak rozpoznat riziko ....................................................................... 115
3.5 Reakce na nejčastější mediální problémy ................................... 117
3.5.1 Exponovaný mediální problém ...................................... 118
3.5.2 Vyhroceně negativní mediální obraz ........................... 120
3.5.3 Řízená kampaň ................................................................. 122
3.5.4 Negativní solitér ................................................................ 123
3.5.5 Nekorektní článek ............................................................ 124
3.5.6 Nevyváženosti ................................................................... 126
3.6 Zásahy do mediálních obsahů (opravy, omluvy a vysvětlení) .... 127
3.7 Mediální přestřelky ........................................................................ 130
3.8 Otevřený konfl ikt s médiem ......................................................... 132
3.8.1 Jak vzniká konfl ikt s médiem ......................................... 133
3.8.2 Jak vypadá konfl ikt s médiem ........................................ 134
3.8.3 Brzdíme konfl ikt ............................................................................ 134
3.9 Chování médií a novinářů v konfl iktních situacích ................. 136
3.10 Mediální důsledky soudních řízení ............................................. 138
Závěr ................................................................................................ 141
Příloha .............................................................................................143
Příklad: Pozvánka na TK ......................................................................... 144
Tisková zpráva .......................................................................................... 145
Tisková zpráva – reakce ........................................................................... 146
Přehled médií – vzor ................................................................................ 147
Analýza tiskové konference (vzor) ......................................................... 149
Rejstřík ............................................................................................ 151
7
Poznámky
a informace
Mott o:
Narazíte -li na někoho, kdo bude říkat, že tato kniha zjednodušuje složité
věci, že je ukazuje v jednom světle, že lže a že se na mnoha místech mýlí,
připomeňte mu, že ti , o kterých pojednává, vždy příliš zjednodušují složité
věci, vždy je ukazují v jednom světle, často lžou a že se takřka vždy mýlí.
Bude -li tvrdit, že tato kniha necituje vědecké zdroje, odpovězte mu, že
ti , o kterých pojednává, to nedělají ze zásady. Poznámka k autenti citě Tato kniha obsahuje řadu praktických příkladů a ukázek „ze života“. Není -li výslovně uvedeno jinak, jsou všechny tyto příklady autentické a staly se subjektům v České republice. Přesné názvy subjektů zde nejsou uváděny jednak proto, že cílem této publikace není je poškodit, jednak proto, že nejde o konkrétní situace jako spíše o jejich obecnější modely. Informace o přesných názvech, místech a souvislostech nad rámec zde uváděných příkladů autor neposkytuje. Poznámka k aktuálnosti Předmětem této knihy je svět masových médií. Je to svět, který se mění, a jak praví letité přísloví: „Nic není staršího než včerejší zprávy.“ Přesto se věci a jevy, které jsou zde popisovány, vyznačují jistou trvalostí. Držíte -li tuto knihu v ruce ještě několik let poté, co je vydána, velmi pravděpodobně se nemusíte obávat, že by již byla zastara lá. Je sice možné, že v této době existují zcela nová – autorovi v létě 2010 neznámá – média nebo postupy, avšak základní rysy novinářské práce jsou stále stejné, stejně tak, jako možnosti práce s novináři.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT8
Poznámka pro mediální vědce
Tato kniha má být publikací praktickou. Z praxe vychází a tam, kde
by došlo k rozporu mezi poznatky mediální vědy a praxí, je druhému
uvedenému dána přednost. Z téhož důvodu se zde nezabýváme koncepty
masové komunikace, teoriemi kódování a přenosů informací ani fi lo
sofi ckým podhoubím žurnalistiky mimo body, kde to autor považuje
za nezbytně nutné.
Informace o autorovi
PhDr. Vojtěch Bednář (1979) je sociolog, odborný publicista a me
diální poradce. Zabývá se moderními médii, je vysokoškolským
učitelem a autorem řady publikací. S partnerkou Jitkou má syna
Vojtíška (2010). Bližší informace k jeho osobě a práci najdete na
webové adrese www.avemedia.cz, www.medialni -poradce.cz.
Autor velmi vítá zpětnou vazbu v podobě dotazů, chvály i konstruk
tivní kritiky. Máte -li mu k této knize co říci, použijte prosím e -mailovou
adresu vojtech@koment.cz.
Místo úvodu
Tato kniha je určena zejména lidem v řídicích pozicích. Byla napsána proto, aby je seznámila srozumitelnou cestou s tím, jak fungují sdělovací prostředky, aby je naučila s nimi a s jejich představiteli komunikovat. Jste -li podnikatelem, členem managementu fi rmy, představitelem veřejné instituce, politikem nebo člověkem, u nějž se může stát, že vstoupí do kontaktu s médii, je určena vám.
Mnoho – i velmi vysoce postavených, úspěšných, vzdělaných a schopných – lidí si myslí, že mediální komunikace je něco, co z principu nepotřebují. Jejich práce je přece vést fi rmu, obchodovat, rozhodovat, vládnout, ne bavit se s médii a s veřejností. K těmto účelům jsou přece vybaveni oddělením vnější komunikace, PR manažerem, tiskovým mluvčím nebo jinou organizační složkou. Ti v případě potřeby vše zařídí, za to jsou přeci dobře placeni. A když ne oni, pak určitě externí PR agentura... Podívejme se na několik (nejkřiklavějších) ilustrací tohoto omylu: ▶ Vrcholový představitel obří, chronicky ztrátové fi rmy vlastněné státem
poskytne rozhovor pro lifestylový časopis. Přitom se nechá vyfotit
obklopen luxusními výrobky v ceně nejméně několika milionů korun. ▶ Úspěšný podnikatel, zakladatel významné fi rmy a nositel prestižního
ocenění dostane příležitost, aby ve sledovaném televizním pořadu
obhajoval závažná obvinění, která předtím vznesl. Argumentuje však
pro diváka zcela nesmyslně, hovoří chaoticky, a nakonec bez jasné
příčiny vykřikne vulgární, zcela nevhodnou větu. ▶ Ředitel obří globální společnosti nesoucí zodpovědnost za ekologic
kou havárii katastrofálních rozměrů řekne do kamery zpravodajské
televize, že by si přál vrátit svůj život do doby, než se to stalo.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT10
▶ Představitelé fi rmy, kde došlo k poškození zdraví několika zaměst
nanců, se v médiích nemohou shodnout na tom, co bude dál. Jeden
chce zaměstnance potrestat a propustit, druhý se jim omlouvá a chce
je kompenzovat. ▶ Čerstvě jmenovaný představitel významného úřadu prohlašuje, že
vše, co sliboval jako svůj program předtím, než byl jmenován, bylo
jen proto, aby funkci získal, a že ve skutečnosti bude dělat něco zcela
odlišného. ▶ Představitel politické strany, která za svůj úspěch vděčí snaze o co
největší transparentnost po nástupu do významné funkce, prohlásí,
že nebude měsíc s nikým komunikovat. ▶ Představitel jiné politické strany poté, co nejvýše postavený ústavní
orgán rozhodne tak, že je to pro ni nevýhodné, chce, aby stát straně
nahradil ušlé peníze. Jeho nejvyšší nadřízený v hierarchii strany ho
veřejně označí za „blbce z horní dolní“.
Všechny tyto případy jsou skutečné a všechny se přihodily z per
spektivy autora této knihy v nedávné době. Ve skutečnosti by jen
popis těch nejzávažnějších vyžadoval mnohem více místa, než zde
je. Všechny však poukazují na jediné: Lidé v řídicích pozicích, v politických funkcích, v prestižních povoláních se nikdy nemohou schovat za mluvčí a za tiskové agentury. Je nezbytně nutné, aby dokázali komunikovat s médii. Nedokáží -li to, nejsou lidmi na svých místech, byť by jinak byli jakkoli kvalitními manažery nebo státníky. Odhaduje se, že jen asi 10–15 % z těch, kteří se objevují na televizních obrazovkách, o nichž se píše v novinách, na internetu či hovoří v rozhlase a kteří nejsou profesionálními publicisty nebo komunikátory, opravdu ovládá schopnost veřejné komunikace. Stručně řečeno, je to vzácná schopnost, s níž se můžete narodit, kterou můžete intuitivně a metodou pokus -omyl vypěstovat, nebo kterou se můžete systematicky naučit. První možnost je výsadou mimořádně malé skupiny šťastných. Druhá znamená absolvovat hrbolatou cestu plnou omylů a (někdy i osobních) neúspěchů. Třetí sice také nevede k rychlým a bezbolestným cílům, ale přeci jen je ze všech těchto možností nejracionálnější. Kniha, kterou držíte v rukou, je zde proto, aby vám s ní pomohla. Věřím, že vám bude užitečná i v případě, jste -li přirozeným talentem, a dokonce i tehdy,
Místo úvodu 11
když jste již velkou část cesty pokusů a omylů absolvoval či absolvo
vala. Jsem přesvědčen, že vám pomůže zorientovat se v mediálním
světě a následně se s ním vyrovnat. Noviny lze totiž spálit nebo si
je nekoupit. Novinářům ale neutečete – a veřejnosti už vůbec ne.
Autor Co se dozvíte v této kapitole? Jak fungují média? Kdo jsou to novináři? Co je moti vuje k jejich práci? Co všechno mohou a co nemohou? Kde se berou mediální témata? Kdo rozhoduje o tom, co je a co není důležité? Jak média zpracovávají informace? Co jsou to zdroje? Kde se berou informace? Jaká je moc médií? Co jste vy pro novináře aneb Role informátora v mediálním procesu.
1.
Jak fungují média –
základy médií pro
laiky
1.1 Masová média v moderním světě
Žijeme v éře informací. Informace rozhodují o tom, o čem budeme
hovořit, co budeme dělat, co budeme nakupovat, čeho se budeme bát,
jak budeme volit, jak se budeme bavit, i třeba zda a kdy budeme mít
děti. Informace, které dostáváme o světě okolo nás, mají velký vliv na
naše chování v běžném životě a nejenom to. Ovlivňují i jak vlastně náš
svět chápeme, jak mu rozumíme, čím pro nás je.
Současný člověk dostává dva typy informací, můžeme jim říkat pri
mární a zprostředkované. Primární jsou ty vjemy, které získává z okolí
bezprostředně sám. To znamená, že mezi jevem, který vjem způsobí,
a příjemcem informace není žádný další člověk ani žádné médium,
které by mohlo mít vliv na to, jaký význam pro nás bude informace mít.
Primární jsou všechny informace z „reálného světa“. Je to to, co vidíme
na vlastní oči, co dokážeme sami bezprostředně změřit a posoudit.
Vedle primárních informací ale existují zprostředkované. Jsou to
všechny informace, které získáváme od jiných lidí a prostřednictvím
sdělovacích prostředků. Rozdíl mezi primární a zprostředkovanou
informací spočívá především v tom, že zprostředkovaná informace
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT14
prošla u lidí, kteří nám ji zprostředkovali, procesem hodnocení. Byla tím
pádem subjektivně zpracována a příjemce ji dostává určitým způsobem
(i když jen mírně) odlišnou od původní podoby. Příklad zprostředkované informace Velitel na bojišti přikázal poslovi, aby sdělil generálovi ve štábu, že armáda přes dílčí porážky vítězí. Posel byl cestou postřelen, a tak zprávu sdělil zdravotníku. Ten ji předal dalšímu poslovi. Tento posel dorazil do štábu, kde generálovi řekl, že přes dílčí vítězství je armáda drcena nepřítelem. Generál na základě toho nařídil ústup.
Jak je patrné z předchozího příkladu, zprostředkované informace velice
často používáme k rozhodování. Abychom se mohli rozhodnout správně,
musíme mít kvalitní informace. Nejsme -li schopni ověřit kvalitu zdrojů,
ze kterých informace získáváme, musíme těmto zdrojům důvěřovat.
V životě potřebujeme (případně nepotřebujeme, ale chceme) znát
mnoho informací. Je samozřejmé, že ne všechny mohou být primární.
Platí, že čím více informací máme, tím větší podíl je těch zprostředko
vaných. A tak se stává, že jsme závislí na zprostředkovatelích informací,
pro které je tato činnost hlavním oborem. Na technologiích, lidech
a institucích, kterým se souhrnně říká informační média. Jejich velmi
významnou částí jsou hromadné sdělovací prostředky, nebo -li masová
média.
Masová média jsou v prvé řadě průmysl. Tak, jako například auto
mobilka využívá celou řadu součástí, komponent a práce odborníků
z různých oborů, aby vytvořila svůj výrobek, používají masová média
obdobných produktů a služeb, aby vyprodukovala ten svůj. Rozdíl mezi
strojním průmyslem, kam patří automobilové závody, a masovými médii
je v produktu i v jeho samotné povaze. Masová média totiž vytvářejí
jen a pouze zprostředkované informace, které dávají k dispozici svým
konzumentům, těmto konzumentům se říká publikum. Je zde ještě jeden
významný rozdíl. Jak mediální, tak automobilový průmysl pracuje pro
platícího zákazníka. V případě mediálního průmyslu se ale podstatně
častěji než u automobilky stává, že konzument výrobku není totožný
s platícím zákazníkem. Tento rozdíl je pro to – abychom pochopili, jak
fungují média – velice důležitý.
Jak fungují média – základy médií pro laiky 15
Příklad: Soukromá televize Když v České republice začala vysílat první soukromá celoplošná televizní stanice, mnoho lidí, zvláště starších, ji chtělo posílat „koncesionářské poplatky“. Představitelé televize je museli přesvědčovat, že za jejich službu nic neplatí . Lidé časem pochopili, že tuto televizi „živí“ reklamní spoty. Klienty soukromé celoplošné televize nejsou její diváci, ale zadavatelé reklamy. Diváci jsou ve skutečnosti „produkt“, který televize prodává svým inzerentům. Televize se snaží udržet určitou skupinu diváků o určité velikosti , aby pak mohla prodat možnost ukázat jim reklamu. Své publikum si hýčká, ale nebere ho jako klienty vysílání. Webový portál televize Nova
Média přinášejí informace. Tyto informace jsou utříděny do určitých
celků v určitých žánrech a jsou podány určitým způsobem. Jednotlivým
mediálním celkům se v teorii masové komunikace říká komunikáty.
Pod tímto pojmem můžeme chápat vše, čemu běžně říkáme
články – pořady – reportáže – fejetony – poznámky – rozhovory
a ještě mnoha dalšími jmény. Komunikáty jsou uzavřenými celky
s určitým množstvím informací, určitým cílem a určitým vyzněním.
V počátcích masových médií existovaly dva hlavní důvody pro jejich
existenci. Těmito důvody byla potřeba:
▶ informovat o věcech a o událostech;
a naproti ní nutnost
▶ vzdělávat, bavit, aktivizovat osvětou.
+
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT16
Prapůvodní média – psané, později tištěné noviny vydávané v evropských zemích – sloužila hlavně k prvnímu z obou účelů. Naproti tomu média v zemích českých měla zvláště za časů takzvaného národního obrození zejména vzdělávat, bavit a prohlubovat vlastenectví. Z tohoto rozdílu, i když je dnes již dávno smazán časem, plyne obrovské množství drobných problémů, kterými dnes média trpí.
Moderní média se dělí zhruba na tři základní typy. Prvnímu z nich budeme říkat média obecná, druhému specializovaná a třetímu odborná.
!
Důležité: Typy současných médií
Obecná – slouží k informování o událostech, k zábavě, ke vzdělávání pub
lika. Nejsou zaměřena na konkrétní téma a nejsou určena specifi ckému
publiku. Jejich temati cký záběr je velmi široký.
Příklad: ČT1, Mladá fronta DNES, Lidové Noviny, Refl ex, ČRO1 – Radio
žurnál
Specializovaná – média, která se specializují buďto na jeden typ obsahu,
nebo na jeden typ publika, pro které jsou určena. Jejich publikem může
být kdokoli, ale snahou většinou není uspokojit všechny informační
potřeby publika.
Příklad: Nova Cinema, ČT24, televize Óčko, časopis Betynka, Playboy,
Annonce
Odborná – tato média se vyznačují tí m, že se dopodrobna věnují určité
mu tématu nebo oboru. Lze je dále dělit na vědecká, osvětová, odborně
populární atd., jejich společným znakem ale je poměrně úzké zaměření
na jednu věc.
Jak fungují média – základy médií pro laiky 17
Příklad: Letectví a kosmonauti ka, Psychologický časopis, NASA TV, V praxi samozřejmě platí, že mnoho médií nelze jednoznačně zařadit do některé z těchto kategorií, ale nacházejí se někde na pomezí mezi nimi. Je však důležité je znát, protože máme -li komunikovat s novináři, musíme vědět, že přístupy a postupy autorů jednotlivých typů médií se od sebe odlišují (i když redakční práce jako taková je v různých médiích podobná). Správné rozlišení typu média je pro nás klíčové.
Poznámka: Seriózní vs. bulvární
Pokud vás nyní napadlo, že existuje ještě jedno rozdělení médií, a to na
typy uvedené zde, máte pravdu. Pravdou ale je také to, že rozdíl mezi
oběma typy v poslední době není tak ostrý, jako býval v minulosti . Mnoho
„tradičních“ bulvárních médií (v ČR nejčtenější deník Blesk) poskytuje
specifi ckým způsobem, ale přeci jen kvalitní obecné zpravodajství.
Některá média, která se sama deklarují jako seriózní (např. internetový
deník Aktuálně.cz), pak používají postupy obvyklé pro tradiční bulvární
média. Tituly, které jsou věnovány například převážně takzvaným cele
britám (deník Aha!), jsou spíše specializované než bulvární v tradičním
smyslu toho slova. Proto se budeme spíše než dělení médií na bulvární
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT18
a seriózní držet kategorií, které byly naznačeny výše a které jsou pro
nás užitečnější. I když to představitelé větší části odborných médií a části médií specializovaných neradi slyší, všechny zde uvedené typy médií mají mnoho společného, pokud jde o účel, ke kterému slouží. Účelů je vlastně více. Jsou to: ▶ Informovat publikum o událostech a faktech, která jsou pro ně
relevantní. ▶ Poskytovat komentáře k událostem. Vkládat je do souvislostí a dávat
jim významy. ▶ Vzdělávat publikum, nabízet mu poznatky, kterými může rozšířit
své znalosti. ▶ Bavit publikum. Poskytovat mu skrze informace potěšení a relaxaci. Jak je z tohoto výčtu patrné, služba moderních médií je velice komplexní. Když si uvědomíme tuto skutečnost a spojíme ji s faktem, že média v současném světě představují velice zásadní zdroj zprostředkovaných informací a jsou spolutvůrcem našeho obrazu o realitě, zjistíme, že: Masová média jsou mimořádně důležitou součástí našeho veřejného i soukromého života!
Poznámka: Člověk bez televizoru
Jistý člověk se v jedné debatě o významu a dopadech médií, jmenovitě
televize, hrdě přihlásil k tomu, že „...já žádnou televizi nemám, a proto
mě vůbec nezajímá. Co se děje v televizi jde prostě mimo mě.“ Můžeme
mu sice věřit, že televizní obrazovku cíleně neviděl již celé roky, nicméně
tentýž člověk pak zasvěceně debatoval o věcech, o kterých hovořilo
především televizní zpravodajství. Jak je to možné? Sám sice nevlastnil
televizor, ale informace měl zprostředkovaně od svých blízkých, známých,
od své širší sociální skupiny. To znamená, že ač sám bez přijímače, i on
byl působením televizního vysílání zprostředkovaně zasažen. Domnívat
se, že to, že určité médium nevlastním nebo nesleduji, znamená, že se
mě vůbec nijak netýká, je v současnosti velmi naivní.